Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Oisko hyvä juttu? Jos kone hiukan käryää 98:lla ja vaatteet haisee kirpeälle, niin paljonkohan uskaltaisi kulauttaa RE85:a bensan sekaan? Jos polttoaineen määrä säilyy samana, niin seoshan laihenee selvästi. Saman tekisi kyllä jo 95:kin, mutta siihen läträtyn etanolin määrä on mitä sattuu.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  2. #2
    kuulostaa ihan käyvältä kokeilulta. Noinhan se toimii.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  3. #3
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Oisko hyvä juttu? Jos kone hiukan käryää 98:lla ja vaatteet haisee kirpeälle, niin paljonkohan uskaltaisi kulauttaa RE85:a bensan sekaan? Jos polttoaineen määrä säilyy samana, niin seoshan laihenee selvästi. Saman tekisi kyllä jo 95:kin, mutta siihen läträtyn etanolin määrä on mitä sattuu.
    RE85 on bioetanolia 70-85%, 95E10 on 5-10%. Jos laite ei ole RE85-polttoaineelle soveltuva niin miksi sitä pitäisi sekoittaa, eikö olisi sama jos ajaa 95E10.
  4. #4
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    RE85 on bioetanolia 70-85%, 95E10 on 5-10%. Jos laite ei ole RE85-polttoaineelle soveltuva niin miksi sitä pitäisi sekoittaa, eikö olisi sama jos ajaa 95E10.
    Sen takia, että 95E on matalaoktaanisempaa ja sen takia, että 95E:n sisältämä etanolimäärä on mitä sattuu. Se siis voi olla maksimissaan 10%, mutta melkein yhtä hyvin nolla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  5. #5
    Sellainen huomio vaatekäryistä että katittomilla vaatteet haisee, kattien kanssa ei.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  6. #6
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Tankkaa pienkonebensaa, niin ei käryä, eikä haise vaatteet. Pk-bensaa myyviä asemia on vaan hieman harvassa https://www.neste.fi/asemat?field_st...lue_5%5b1%5d=1
    No minäpäs lähden tankkaamaan. Taitaa just riittää bensa asemalta kotiin, mutta ei enää takaisin asemalle. Saahan sitä kanisterissa muutaman euron litra.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  7. #7
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Tankkaa pienkonebensaa, niin ei käryä, eikä haise vaatteet. Pk-bensaa myyviä asemia on vaan hieman harvassa https://www.neste.fi/asemat?field_st...lue_5%5b1%5d=1
    Ääni tälle. Säilyy, ei haise, eikä seisokin jälkeen tarvi käydä koko sanavarastoa läpi käynnistyksessä, vaikka olis laite seissyt puoli vuotta.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  8. #8
    Mulla oli dragstarissa talven pienkonebensat ja kävi tosi huonosti kun koitin käynnistellä. Normibensat 98 tankkiin niin taas toimii. Sama venäläisessä bensatohossa. En oo ollenkaan vakuuttunut tuosta pienkonebensasta tai sitten oon saanuu jotain huonoa erää tms...


    You make me sick i make music
  9. #9
    Kyllä se on minulla toiminut, maksaa vain nykyään pumpulla 2.20 euroa litra. Tuo vain ei auta, koska pitäisi saada vähemmän polttoainetta suhteessa ilmamäärään; pienkonebensassa sitä on enemmän. Etanoliseostuksella seos muuttuu automaattisesti laihemmaksi, ellei syöttöä lisää. Lähinnä vain arvuuttelen, että millä prosenteilla tai promilleilla alkaisi tulla ongelmia liian laihan seoksen tai laitteiden kestävyyden kanssa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #10
    No raaka E85 tarkoittaa noin 30% laihennusta bensaan verrattuna. Käytännön tasolla tuo on sen verran iso ero, että bensalle säädetty kone ei käy oikein huonostikkaan E85:llä. Sun tapaukseen on aika paha antaa mitään suositusta sekoitussuhteesta, kun ei tiedä miten rikkaalla se käy tällä hetkellä. Taas aihetta sivuavissa empiirisissä kokeiluissa olen todennut, että pari miten lie säädöissään olevaa ruohonleikkurin konetta sietävät noin 30-50% E85/bensa-seosta tankissa ennen kuin alkaa tulemaan selkeämpiä käyntiongelmia. Että ite lorauttaisin ehkä jonkun 10-20% tankkiin ja katsoisin mitä tapahtuu.

    Pakollisena disclaimerina varmaan mainittava, että jos et tarkista seoksia mittaamalla täydellä kuormalla, niin tällaisissa kokeiluissa on aina olemassa jonkinlainen riski koneen sulattamiseen laihalla seoksella.

    Bensalinjaston kestävyyden ennakointi menee sitten vielä enemmän arvailuksi. Riippuu hyvin pitkälti siitä millaisia kumilaatuja yms. komponentteihin on satuttu käyttämään. Käytännössä pääsee varmaan aika pitkälle sillä, että ei jätä etanolibensaa systeemiin pitempien säilytysjaksojen ajaksi.
    Arttu
  11. #11
    Pitää haeskella seossuhteita jossain vaiheessa. Viinan pitäisi hiukan konetta viilentääkin, mikä voisi olla ihan tervetullutta kovilla helteillä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12.  
  13. #12
    No joo, mun ilmajäähdytteisessä koneessa on ehkä 10-15°C ero öljyn lämmöissä bensan ja E85:n välillä. Paha sanoa ihan tarkaksi, kun ilman lämpötila, ajonopeudet yms. vaikuttavat tuohon aika paljon. Eli etanoli tosiaan pitää koneen viileämpänä, mutta tuollaisilla pienillä seoksilla voi olla hankala huomata eroa.
    Arttu