Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Onko jollain kokemuksia Shellin korkeaoktaanisesta bensasta. Tankkasin sitä koko tankillisen kun alkoi bensavalo palamaan. Sitten alkoi outo haju tulemaan,luulin ensin että venttilinvarret vuotaa öljyä palotilaan. Kaikki on säädetty talvella,ruisku ja venttiilit ovat ok. Sen takia ostin sitä bensaa kun välillä liikennevaloissa käy epätasaisesti.Pyörä on Jammun r ykkönen.
    Seppo Ojala
  2. #2
    Ei siinä pitäisi mitään ihmeellistä olla; ehkä jopa karvan verran parempaa kuin tavallinen, etanoliseosbensa. Mahdollisesti puhdistavat aineet ovat hiukan irrottaneet karstoja pois ja ne sitten käryävät. Kovaa ajoa, niin puhdistuu paremmin.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #3
    Jos siellä koneessa on nyt kuitenkin jotain änäkäistä kun kerran epätasaisesti käy, ei bensoissa niin isoja eroja ole että tommosta aiheuttaisi.
    Hornet 600 -99
    Myydään vieläkin NSR125 -03
  4. #4
    Shellin "korkeaoktaaninen" ja kallis 98 on ainakin specsien mukaan käytännössä samaa ysikasia, mitä suomalainen Shell-polttoaineiden tavaramerkinhaltija St1 myy omilla merkeillä olevilla asemilla yleensä huomattavasti edullisemmin.
    Olen käyttänyt eri ketjujen ml St1:n ysikaseja, eikä mitään käytännön eroja ole tuntunut olevan.

    On todennäköistä, että joko ostamassasi polttoaineerässä on laatupoikkeama tai sitten moottoriin on tullut jotain ongelmaa sattumalta samaan aikaan tankkauksen kanssa.

    Vaihtamalla bensa se selviää helpoimmiten.
  5. #5
    Mun mielestä shellin bensat on aina haissu erilaiselle kun muut, vähän semmoselle palaneelle/polttoöljyiselle mut voi olla ihan nenässäkin vikaa...
    Omituisten Otusten Kerho
    Yamaha GTS 1000 '93
    Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
    Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
    Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
    Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
    Ex:Honda CBR 600F2 '91
  6. #6
    Lainaa Rekkamasa kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä shellin bensat on aina haissu erilaiselle kun muut, vähän semmoselle palaneelle/polttoöljyiselle mut voi olla ihan nenässäkin vikaa...
    Eikös niissä eriketjuilla oo käytännössä sama perus bensa (Neste?) ja sit oma lisäaine seostus?
    Samojen speksien sisään mahtuu monenlaista, kun speksi määräytyy jonkin yhteisen standardin pohjalta yleensä. Tarkoitus on lähinnä että se toimii kaikissa moottoreissa ilman säätämistä, jokaiselta jakelijalta.

    Mutuna tuntuu että mopossa ja autossa shellin nitron saa koneen käymään sievemmin. Muistelen että peseviä aineita mainostivat joskus. Ero ei oo iso ja voi olla plaseboa. Mopoon tankannu sitä jos on sattunu saamaan, autoon yleensä en - hinnassa on kuitenkin sen verran eroa.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  7. #7
    RC8 ei käynyt hyvin Shellin bensalla, oliko kyse tämän yhden aseman sopasta, vai yleensä, en tiedä koska en tankannut kuin yhdeltä ja samalta asemalta muutaman kerran. Aina sama lopputulos, aikaa viitisen vuotta. R6 kun käytin dynossa niin suositeltiin Nesteen 98 kun laatu tasaisin, en ota kantaa onko näin.
    K8-1000
  8. #8
    Täytyy ajaa tankki tyhjäksi ja ostan Nesteeltä niin sitten sen huomaa jos vielä haisee. Pyörä ei savuta eikä vuoda öljyä, eilen illalla laitoin pahvinpalasen alle eikä ollut tippaakaan. Viime kesänä ei ollut samanlaista hajua eli ilmeisesti bensa aiheutti sen.
    Seppo Ojala
  9. #9
    Lainaa specka kirjoitti Katso viesti
    Eikös niissä eriketjuilla oo käytännössä sama perus bensa (Neste?) ja sit oma lisäaine seostus?
    Samojen speksien sisään mahtuu monenlaista, kun speksi määräytyy jonkin yhteisen standardin pohjalta yleensä. Tarkoitus on lähinnä että se toimii kaikissa moottoreissa ilman säätämistä, jokaiselta jakelijalta.

    Mutuna tuntuu että mopossa ja autossa shellin nitron saa koneen käymään sievemmin. Muistelen että peseviä aineita mainostivat joskus. Ero ei oo iso ja voi olla plaseboa. Mopoon tankannu sitä jos on sattunu saamaan, autoon yleensä en - hinnassa on kuitenkin sen verran eroa.
    Tietyt ketjut tuovat bensaa ulkoa, tankkaamalla Nesteellä saat kotimaassa jalostettua tuotetta. ;)
  10. #10
    Vpoweria olen suosinut duksussa. Vetää siistimmin alakierroksilla. Ero ei ole suuri mutta kyllä sen huomaa kun välillä olen tankannut jotain muuta. Kulutuskin jää hiukan pienemmäksi kun keskimääräinen kierrosluku jää alemmaksi.

    Ehkä nelikossa ei huomaisi eroa, mutta kireähkö veekakkonen on krantumpi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  11. #11
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Kulutuskin jää hiukan pienemmäksi kun keskimääräinen kierrosluku jää alemmaksi.
    Nyt en oikein ymmärrä?
    Ajat siis hitaammin? ? ?
  12. #12
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Nyt en oikein ymmärrä?
    Ajat siis hitaammin? ? ?
    Isommalla vaihteella?
    RC8
    Don't call me stupid, I'm insane!
  13. #13
    Lainaa compinho kirjoitti Katso viesti
    Isommalla vaihteella?
    Koska mainoksien sekoittama pää sanoo että nyt on ainakin +20% lisää vääntöä.
    KTM 690SM
  14. #14
    Lainaa compinho kirjoitti Katso viesti
    Isommalla vaihteella?
    Jep, pintakaasulla tikkarien mjkaan ajellessa voi pitää osan ajasta suurempaa pykälää päällä, Rittää että rytkyttämätön alue laajenee alaspäin parisataa kierrosta, tai että voi käyttää hiemankin enemmän vetoa vaihtamatta pienemmälle. Korostaisin etten huomaa eroa väännössä saati huipputehossa, ainoastaan siinä että.kone käy siistimmin alakierroksilla (yläkierroksilla sitä.ei huomaa, joten eos onko näin).

    Kyllä käyntieron huomasin viime kesänäkin hyvin selvästi kun vedin pitkää legiä lapissa. Yhdessä vaiheessa epäilin että koneessa on jotain vikaa kun käynti oli niin karkea. Tilanne muuttui taas tankkauksen jälkeen.

    Olen varsin skeptinen mainoslupauksille ihan jo taustani vuoksi, joten lumevaikutuksesta tuskin on kysymys.
    Viimeksi muokannut: Kotarikuski; 05.05.2019 klo 12:16.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  15. #15
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Jep, pintakaasulla tikkarien mjkaan ajellessa voi pitää osan ajasta suurempaa pykälää päällä, Rittää että rytkyttämätön alue laajenee alaspäin parisataa kierrosta, tai että voi käyttää hiemankin enemmän vetoa vaihtamatta pienemmälle. Korostaisin etten huomaa eroa väännössä saati huipputehossa, ainoastaan siinä että.kone käy siistimmin alakierroksilla (yläkierroksilla sitä.ei huomaa, joten eos onko näin).

    Kyllä käyntieron huomasin viime kesänäkin hyvin selvästi kun vedin pitkää legiä lapissa. Yhdessä vaiheessa epäilin että koneessa on jotain vikaa kun käynti oli niin karkea. Tilanne muuttui taas tankkauksen jälkeen.

    Olen varsin skeptinen mainoslupauksille ihan jo taustani vuoksi, joten lumevaikutuksesta tuskin on kysymys.
    Ei ole lumevaikutusta. Moottori, joka suunniteltu antamaan parhaan väännön ja tehon korkeaoktaanisella polttoaineella tarvitsee sen. Voidaan ajaa sillä 95e bensalla, mutta koska siinä ei ole tarpeeksi puristuskestävyyttä, alkaa kone nakuttamaan. Tässä vaiheessa sytytys säätyy aikaisemmalle nakutuksen estämiseksi. Tämä puolestaan johtaa tehon ja väännön laskuun, sekä nostaa kulutusta.
    <p>Keine zeit, ich muss leben</p>
  16. #16
    Lainaa 01Juice kirjoitti Katso viesti
    Ei ole lumevaikutusta. Moottori, joka suunniteltu antamaan parhaan väännön ja tehon korkeaoktaanisella polttoaineella tarvitsee sen. Voidaan ajaa sillä 95e bensalla, mutta koska siinä ei ole tarpeeksi puristuskestävyyttä, alkaa kone nakuttamaan. Tässä vaiheessa sytytys säätyy aikaisemmalle nakutuksen estämiseksi. Tämä puolestaan johtaa tehon ja väännön laskuun, sekä nostaa kulutusta.
    Susiviitosta en osta ikinä jos 98 on tarjolla. Havaintoni ovat normi 98:sta ja vpower-kauppanimikkeestä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  17. #17
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Susiviitosta en osta ikinä jos 98 on tarjolla. Havaintoni ovat normi 98:sta ja vpower-kauppanimikkeestä.
    Itse ajelin ensin 98 ja sitten vaihdoin 95 kokeilun vuoksi. En tiedä onko placeboa, mutta Duke 790 vaikuttaa nykivän hieman vähemmän pienillä kierroksilla 2000rpm nurkilla kun käyttää 95.

    Ja Nesteen liemillä vetänyt jos sillä merkitystä.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  18. #18
    Yksi mitä olen ihmetellyt, että ei ole myynnissä moottoripyörille tehtyä erikoisbensaa. Moottoripyörässä on enemmän kierroksia kuin autossa ja se käy kuumempana ja siksi vaatii erikoisöljyt, jarrunesteet, pakkasnesteet ym. Bensan luulisi olevan sama asia. Jotkut tuntuvat tankkaavan pienkonebensaa, mutta se on matalaviritteisille ruohonleikkureille tarkoitettua.

    Tottakai erikoisbensa olisi kalliimpaa, mutta polttoaine on moottoripyöräilyssä lillukanvarsia. Joskus 80-luvulla Teboilin bensa oli himpun halvempaa kuin nesteen tai shellin ja kaverin Taunus nyki jos tankkasi halvempaa bensaa.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  19. #19
    Lainaa IlluH kirjoitti Katso viesti
    Tietyt ketjut tuovat bensaa ulkoa, tankkaamalla Nesteellä saat kotimaassa jalostettua tuotetta. ;)
    Mä en mistään mitään tiedä, mutta olen tuolla Porvoon jalostamon alueella duunissa ja bensarekkojen kyljessä lukee Neste, ST1, Teboil ja Shell. Ehkä noi muut käy vaan autolähettämölla kahvilla...
    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

    Ray Of Darkness
  20. #20
    Lainaa 01Juice kirjoitti Katso viesti
    Ei ole lumevaikutusta. Moottori, joka suunniteltu antamaan parhaan väännön ja tehon korkeaoktaanisella polttoaineella tarvitsee sen. Voidaan ajaa sillä 95e bensalla, mutta koska siinä ei ole tarpeeksi puristuskestävyyttä, alkaa kone nakuttamaan. Tässä vaiheessa sytytys säätyy aikaisemmalle nakutuksen estämiseksi. Tämä puolestaan johtaa tehon ja väännön laskuun, sekä nostaa kulutusta.
    Eikös sytkä muutu myöhäisemmälle?
    Kylätason kurapyöräilijä.
  21. #21
    Lainaa TiJuKo kirjoitti Katso viesti
    Mä en mistään mitään tiedä, mutta olen tuolla Porvoon jalostamon alueella duunissa ja bensarekkojen kyljessä lukee Neste, ST1, Teboil ja Shell. Ehkä noi muut käy vaan autolähettämölla kahvilla...
    Muutama vuosi sitten kuljin joka aamu usean viikon Naantalin jalostamolle, lähettämön ohi. En koskaan nähnyt muiden firmojen autoja, vain Neste. Googlettelun perusteella tuo myös vaikuttaa oudolta. Mut jos kerran mies siellä on töissä niin pakkohan sen on tietää.
    Edit. Vaikuttaa ettei se hankinta paikka ole välttämättä aina sama, https://www.neot.fi/#neot-group
    K8-1000
  22. #22
    Lainaa TiJuKo kirjoitti Katso viesti
    Mä en mistään mitään tiedä, mutta olen tuolla Porvoon jalostamon alueella duunissa ja bensarekkojen kyljessä lukee Neste, ST1, Teboil ja Shell. Ehkä noi muut käy vaan autolähettämölla kahvilla...
    Jos ei mistään mitään tiedä, niin ei sitä kannata kaikille kuuluttaa, sanoi vanha viisaus.
  23. #23
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Juuri näin, sikäli jos koneessa on nakutuksen tunnistava automatiikka. Vanhemmissa ei ole ja sytkä täytyy säätää myöhäisemmälle manuaalisesti.
    Joskus -80 luvulla monet 99:llä toimivat autot "pilattiin" toimimaan 92:lla sytkää säätämällä koska 92 oli halvempaa. Joissain kuristettiin virranjakajan alipainesäädintä ettei annan niin paljoa ennakkoa. Lopputulos oli että sen aikaisista 40-80hp moottoreista katosi se vähäinenkin tehon tunne ja kulutus kasvoi, mutta kun se ysikakkonen oli jonkun pennin halvempaa...
    Kylätason kurapyöräilijä.
  24. #24
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Näille vanhemmille pyörille saa niitä ignition advancer-virityskiekkoja kun nää on tehtaalla säädetty toimimaan nakuttamatta ysikakkosella, mitä bensaa käyttöohjekirjakin suosittelee. Jos ajaa ysikasilla, niin voi aika huoletta laittaa ignition advancerin. Ysikasilla ajan. Ysivitosessa on liikaa viinaa, ei heruis myyntilupaa ruokakauppaan.
    Tehoeroista en tiedä mutta faktaahan on, että pienkonebensan energiatiheys on kaikista suurin, ja ysivitosen pienin. Mitä enemmän viinaa seassa, sitä vähemmän energiaa ja sitä enemmän sitä kuluu.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  25. #25
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Eikös sytkä muutu myöhäisemmälle?
    Nakutus on ilmiö joka johtuu ennenaikaisesta palamistapahtumasta sylinterissä. Eli polttoaineseos syttyy ennen kipinää pelkän puristuksen aiheuttamana, ikään kuin diesel. Sytkää himpun aikaisemmalle niin ongelma poistuu. Muita ongelmia tulee.....
    <p>Keine zeit, ich muss leben</p>
  26. #26
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Tuosta mieleen, tapahtui 1985 paikkeilla...
    Silloisen vaimoni siskon mies ihmetteli Taunuksen moottorista kuuluvaa kilinää. Kerroin, että se on nakutusta ja kysyin, mitä bensaa hän käyttää? Vastaukseksi sain, 92:sta tietysti. Kerroin hänelle (oma kokemus), ettei ko. kotilon kone toimi sillä, vaan vaatii vähintään 96 bensaa.
    Noh, kaikkitietävän Jarin vastaus kuului jotenkin näin: Meillä Suomessa on kuule niin laadukas bensa, ettei missään autossa kannata, eikä tarvitse käyttää 92:sta kalliimpaa tavaraa. Kilinä ei aivan varmasti johdu bensasta.
    Mitäpä siihen sitten enempiä..

    Usko nyt 01Juice hyvä, että myöhäisemmälle sitä sytytystä pitää säätää. Eikä ole mutua.
    Uskon, myöhäisemmälle!
    <p>Keine zeit, ich muss leben</p>
  27. #27
    Vuonna 1979 jätkät hankki kimppakuplan.
    Lähdin laitteella koeajolle ja tankki oli tyhjä niin kuin meiän kimppalaitteissa aina. Ajoin bensikselle ja tankkasin ysikutosta. Palasin kotipihaan ja muu jengi tuli kyytiin ja lähettiin kiskalle.

    Heti pihasta pois päästyä muu jengi huusi yhteen ääneen, että tankkasit sitte jotain muuta ku ysikakkosta.
    Laite alko nykimään tolkuttomasti, ei käyny siististi millään muulla ku ysikakkosella.

    Volsu oli vuosmallia heti kuuskytluvun alusta ja laite oli muutettu 6volttisesta 12volttiseksi ja tasasähköt vaihteleviksi.
    <p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
  28. #28
    Muistan hyvin 70-luvun autot kun asuttiin maalla ja silloin ihmisiä poikkesi kylässä ja meilläkin oli silloin Vauxhall Viva. Jälkikäynti ja kilinät oli silloin ihan yleisiä ja tavallaan "normaalia", sekin Viva ei sammunut avaimesta välillä ollenkaan. Täysiä koneremontteja tehtiin reilustikin alle 100 tkm ajettuna tai laitettiin puolimoottoria ym.

    Yritin niille ukoille kertoa että mitä oktaanivaatimus auton ohjekirjassa tarkoittaa, mutta jotenkin sitä kirjatietoa ei uskottu kun ostettiin halvinta bensaa mitä sai ja olihan vanhemmat miehet tietysti viisaampia. Silloin ei nuorena oikein voinut edes näille tietäjille puhua, eivät kuunnelleet. Minua ei tietenkään nuoren ikäni puolesta uskottu sitäkään vertaa. Vaikka sain lahjaksi silloin sukulaiseltani ylijääneen täydellisen autotekniikan käsikirjaston, sen punakantisen jota oli ja on vieläkin yksi hyllymetri. Luin silloin ahkerasti ja korjailin tuttujen autoja ja mopedeita.
  29. #29
    Oli ne aikoja kun sai itselle hankittua ensimmäisen stroboskoopin ja kosketuskulmamittarin.



    Semperit, tällä säädeltiin mopedienkin sytkät siihen aikaan.
  30.  
  31. #30
    Itsekin tankkaillut aina 95, en ole huomannut mitään eroa 98 verrattuna. 98 olen muistaakseni testimielessä tankannut kolme tankillista yhteensä.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen