Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    TomTom Rider 550 käytössä. Olen kokeillut sitä "suunnittele seikkailu-toimintoa", jossa siis Tompalle kerrotaan määränpää ja se suunnittelee mutkaisen reitin.

    Ongelma on se, että laite arpoo mukaan sorateitä, vaikka perusasetuksissa olen ruksannut välttämään päällystämättömiä teitä. Olen lisäksi yrittänyt muokata meneillään olevaa reittiä, mutta siellä ei voi tätä muuttaa.

    Tietääkö joku miten tämän saa toimimaan ilman sorateitä?
  2. #2
    Itsellä sama ongelma kyseisen mallin kanssa. Koitettu on muuttaa kaikkia mahdollisia asetuksia, mutta silti tulee aika usein ilmoitus että "reitti sisältää päällystämättömiä teitä" ja ei anna muita vaihtoehtoja.

    Tähän olisi kiva löytää joku ratkaisu sillä suurin syy kyseisen navigaattorin ostolle olikin mahdollisuus välttää päällystämättömiä teitä. Zetorin kanssa ei ole kiva mennä hiekkateitä
    Nykyinen: Yamaha XT 1200 Super Tenere 2015
    Kawasaki ZZR 1400 -06
    Yamaha R1 SP -06
    Kawasaki ER-6n -06
    Yamaha XJ -02
  3. #3
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Tietääkö joku miten tämän saa toimimaan ilman sorateitä?
    Jos jostain löydät varman tiedon siitä mikä tie on asfalttia ja mikä soraa niin kerro ihmeessä mullekin!
    Ei nimittäin ole olemassa... Googlemaps tietää ehkä n. 80-90% tarkkuudela suomessa mikä on soraa ja mikä assua (niistä mitkä se on ajanut street view autollaan), mä törmäsin mm. tähän viime torstaina eli viimeksi kun olen ajanut tuosta niin oli asfalttia (tosin huonossa kunnossa) mutta nyt oli revitty asfaltit pois.
    Eli heti kun Tomtom saa varman tiedon jostain että mitkä tiet ovat asfalttia ja mitkä soraa niin saattavat sen laittaa karttaansa, mutta sekin tieto vanhenee päivässä tai parissa!
    Tosin olen huomannut saman ongelman minäkin, eli mulla asetuksena "varoita jos reitillä on sorateitä" niin ei se edes varoita... Jos siis tekee sen reitin siellä navissa.
    Mutta jos on etukäteen tehty gpx- tai itn-tiedosto niin niistä kyllä varoittaa.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  4. #4
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Jos jostain löydät varman tiedon siitä mikä tie on asfalttia ja mikä soraa niin kerro ihmeessä mullekin!
    Ei nimittäin ole olemassa... Googlemaps tietää ehkä n. 80-90% tarkkuudela suomessa mikä on soraa ja mikä assua (niistä mitkä se on ajanut street view autollaan), mä törmäsin mm. tähän viime torstaina eli viimeksi kun olen ajanut tuosta niin oli asfalttia (tosin huonossa kunnossa) mutta nyt oli revitty asfaltit pois.
    Eli heti kun Tomtom saa varman tiedon jostain että mitkä tiet ovat asfalttia ja mitkä soraa niin saattavat sen laittaa karttaansa, mutta sekin tieto vanhenee päivässä tai parissa!
    Tosin olen huomannut saman ongelman minäkin, eli mulla asetuksena "varoita jos reitillä on sorateitä" niin ei se edes varoita... Jos siis tekee sen reitin siellä navissa.
    Mutta jos on etukäteen tehty gpx- tai itn-tiedosto niin niistä kyllä varoittaa.
    Maanmittauslaitoksen tietokannassa on kaikista teistä kattava tietomäärä, mm. pinnoite. Valitettavasti kunnat, jotka ylläpitävät noita tietoja alueeltaan, suhtautuvat tietojen päivittämiseen toiset hyvin ja toiset huonosti ja jotkut jopa hyvin huonosti. Tosin perustiedot, kuten päällysteen laatu, muuttuvat varsin hitaasti, noiden repimisten osaltakin, ei niitä nyt niin paljoa tapahdu, joten ne ovat kyllä ajantasalla kohtuullisesti. Sieltä MML:ltä ne muutokset sitten valuvat kaupallisten toimijoiden tietokantoihin päivityksinä. Vähäisen tietoni mukaan nämä kaupalliset toimijat eivät kyllä itse ylläpidä mitään varsinaista päivitystoimintaa, vaan ovat MML:n varassa. Aikoinaan 2006-7 (?) tehtiin teiden tietojen tarkastusajot MML:n/Genimapin tietokantojen pohjalta/taydennykseksi, muistaakseni Tele Atlaksen toimesta, operaattorina silloinen Genimap, ja siten saatiin Suomessa nykyään kaikkien toimijoiden käyttämä navigointitietokanta. Sen jälkeen sen työn ylläpito on ilmeisesti ollut kuntien ja MML:n (vai Genimapin/Karttakeskuksen) varassa. Mutta primääritieto muutoksista tulee siis kunnilta. Itse en ole huomannut soratieasiassa mitään ongelmia.

    Tämä aloittajan ongelma ei kylläkään liity mitenkään siihen onko tietoa sorateistä saatavilla, kuten voi päätellä siitä että ilmoitus soratiestä tulee, vaan ilmaiesti Tom Tomin käyttämän suunnittelualgoritmin ongelmiin/ominaisuuksiin. Veikkaan että algoritmi katkaisee päällystetyn tien etsinnän jossain kohtaa kun ero nopeimpaan tai lyhyimpään reittiin tulee sille asetettujen parametrien mukaan liian pitkäksi. Kysykää TomTomin keskustelupalstalla asiasta. Käsittääkseni he vastailevat kyllä.
    Viimeksi muokannut: Harald Hirmuinen; 23.04.2019 klo 17:50.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  5. #5
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    TomTom Rider 550 käytössä. Olen kokeillut sitä "suunnittele seikkailu-toimintoa", jossa siis Tompalle kerrotaan määränpää ja se suunnittelee mutkaisen reitin.

    Ongelma on se, että laite arpoo mukaan sorateitä, vaikka perusasetuksissa olen ruksannut välttämään päällystämättömiä teitä. Olen lisäksi yrittänyt muokata meneillään olevaa reittiä, mutta siellä ei voi tätä muuttaa.

    Tietääkö joku miten tämän saa toimimaan ilman sorateitä?
    Suunniteltua ja talletettua reittiä voi muokata TomTomin windows sovelluksessa jos sinulla on reittien jako laitteidesi välillä päällä.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  6. #6
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Jos jostain löydät varman tiedon siitä mikä tie on asfalttia ja mikä soraa niin kerro ihmeessä mullekin!
    Ei nimittäin ole olemassa... Googlemaps tietää ehkä n. 80-90% tarkkuudela suomessa mikä on soraa ja mikä assua (niistä mitkä se on ajanut street view autollaan), mä törmäsin mm. tähän viime torstaina eli viimeksi kun olen ajanut tuosta niin oli asfalttia (tosin huonossa kunnossa) mutta nyt oli revitty asfaltit pois.
    Eli heti kun Tomtom saa varman tiedon jostain että mitkä tiet ovat asfalttia ja mitkä soraa niin saattavat sen laittaa karttaansa, mutta sekin tieto vanhenee päivässä tai parissa!
    Tosin olen huomannut saman ongelman minäkin, eli mulla asetuksena "varoita jos reitillä on sorateitä" niin ei se edes varoita... Jos siis tekee sen reitin siellä navissa.
    Mutta jos on etukäteen tehty gpx- tai itn-tiedosto niin niistä kyllä varoittaa.
    Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta vaikuttaa siltä että tienpidon kustannusrakenne suosii näiden pienempien päällystettyjen teiden muuttamista sorateiksi. Itä-suomessahan tätä on jo tehty muutamia vuosia mutta tapa näyttää leviävän eteläiseen suomeenkin.... Soratien ylläpito on halvempaa ja laatutasostakin voi vähän tinkiä....
  7. #7
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Ei liity varsinaisesti aiheeseen mutta vaikuttaa siltä että tienpidon kustannusrakenne suosii näiden pienempien päällystettyjen teiden muuttamista sorateiksi. Itä-suomessahan tätä on jo tehty muutamia vuosia mutta tapa näyttää leviävän eteläiseen suomeenkin.... Soratien ylläpito on halvempaa ja laatutasostakin voi vähän tinkiä....
    Ei ole rahaa ylläpitää niitä asfalttiteinä.... mihinkähän ne meidän verorahamme ja lainatut nykyään menevät, kun ennen oli siihenkin varaa.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  8. #8
    Kannattaa hommata vanha Tomppa. Sitä ei saanut hiekkatielle vaikka miten yritti. Kiersi mieluummin 50 km ylimääräistä, kuin olisi ajanut kilometrin päässä olevalle etapille hiekkatietä. Nyt uusi toimii loistavasti makuuni ja ohjaa hiekkateille miten sattuu.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
  9. #9
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Jos jostain löydät varman tiedon siitä mikä tie on asfalttia ja mikä soraa niin kerro ihmeessä mullekin!
    Ei nimittäin ole olemassa...
    Tässä ei ole mitenkään kyse siitä, etteikö laite tietäisi tien pinnoitetta. Jostain syystä se tietoisesti valitsee sorapätkiä mukaan ja jopa varoittaa niistä reitin valmistumisen yhteydessä.

    Täytyy selvittää jos siellä Tompan foorumilla joku tietäisi.
  10. #10
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Toi soratie ongelma on ihan kaikissa laitteissa mitä olen kokeillut. On Nuviz Tomppa tai Garmin niin sama homma. Hiekka pölisee niin maan peevelisti vaikka siellä on vältä soratiet toiminto päällä.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  11. #11
    Lainaa designet kirjoitti Katso viesti
    Kannattaa hommata vanha Tomppa. Sitä ei saanut hiekkatielle vaikka miten yritti. Kiersi mieluummin 50 km ylimääräistä, kuin olisi ajanut kilometrin päässä olevalle etapille hiekkatietä. Nyt uusi toimii loistavasti makuuni ja ohjaa hiekkateille miten sattuu.
    Vanhan tompan mielestä päällystämättömällä tiellä keskinopeus on 13 km/h. Perustunee siihen, että päällystämättömiä ovat Euroopassa ainoastaan heinäpellot ja umpimetsät.
    Tomppa olikin aika helppo yllättää enduropyörällä ja ihan tavallisellakin. Se ei kyllä oppinut isoistakaan virheistä, niin kuin paremmat laitteet tekevät.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #12
    Oma vanha Tomppa pitää "ruksattuna" reitin kokonaan asfaltilla, mutta mikäli poikkeaa Tompan tarjoamalta reitiltä, niin navi ei osaa pysyä enää poissa hiekkateiltä. Uudet laskelmat määränpäähän ovat kaikenlaisilla tiepinnoilla ilman varoituksia.

    Riippuen millä on liikkeellä, niin naveissa pitäisi olla täpät "pysy hiekkateillä" ja "vältä hiekkateitä".
  13. #13
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Oma vanha Tomppa pitää "ruksattuna" reitin kokonaan asfaltilla, mutta mikäli poikkeaa Tompan tarjoamalta reitiltä, niin navi ei osaa pysyä enää poissa hiekkateiltä. Uudet laskelmat määränpäähän ovat kaikenlaisilla tiepinnoilla ilman varoituksia.

    Riippuen millä on liikkeellä, niin naveissa pitäisi olla täpät "pysy hiekkateillä" ja "vältä hiekkateitä".
    Tämä vältä hiekkatietä täppä on valittuna, mutta siitä huolimatta tässä "plan a thrill-toiminnossa" hiekkateitä tulee mukaan.
  14. #14
    Hmm... sinähän kaipasit jännitystä? thrill? sitähän sitten sillä valinnalla saat
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  15. #15
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Vanhan tompan mielestä päällystämättömällä tiellä keskinopeus on 13 km/h. Perustunee siihen, että päällystämättömiä ovat Euroopassa ainoastaan heinäpellot ja umpimetsät.
    Tomppa olikin aika helppo yllättää enduropyörällä ja ihan tavallisellakin. Se ei kyllä oppinut isoistakaan virheistä, niin kuin paremmat laitteet tekevät.
    Sama on Garminissa. Mökille Leppävirran keskustasta 30 km, viisi viimeistä hiekkatietä. Matka-aika putoaa puoleen vaikka ajaisi rajoitusten mukaan.
    FJR -17
  16. #16
    Lainaa Wilhelm kirjoitti Katso viesti
    Tämä vältä hiekkatietä täppä on valittuna, mutta siitä huolimatta tässä "plan a thrill-toiminnossa" hiekkateitä tulee mukaan.
    Mulla on vanha XL ja siinä tuo trilleri-asento puuttuu. Nomen est omen?
  17. #17
    Saisi valittua edes lyhimmän reitin, välttäen moottoriteitä. Tai nopeimman.
    Milloinkohan TT tehdään m-pyöräilijöille...??
    IL

    FLHTCUI
  18.  
  19. #18
    Tomtomin "lyhyin" reittivalinta on mitä mukavin seikkailuvalinta. Ainakaan XL:ssä reitti ei silloin ole lyhyin, mutta vie ainakin Etelä-Euroopassa sellaisia pikku- ja pihateitä, että pelkän kartan avulla ei ikinä lähtisi yrittämään.

    Hyvin harvoin on joutunut silloinkaan kääntymään takaisin, paitsi pari kertaa autolla, kun autolle "sopiva" tie on kaventunut reiluun metriin tai jyrkkyys on ollut mutkassa reilusti yli 20 astetta.