Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 52:een 52:sta
  1. #31
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    Kellon siirtely ok.
    Koitapas olla tekemisissä valtameren toiselle puolelle siirtymien aikaan ni puhutaan sit uudestaan.

    Kellojen siirtely on 100% perseestä ja 101% turhaa.

    Pysyvä aika on ainoa järkevä ratkaisu, ja jos noista kahdesta pitää toinen valita ni ennemmin sitte talviaika. Kesällä ei voita sillä oikeastaan yhtään mitään, että illalla on tunnin verran myöhempään valoisaa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  2. #32
    Aivan sama kumpaan aikaan jäädään.
    Ducati Diavel
  3. #33
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Valtameren toiselle puolelle olen yhteydessä ympäri vuoden. S-postilla enimmäkseen tosin

    Kellojen siirtelyssä on kyse valoisan ajan määrästä ihmisten aktiiviaikana ja kellojen siirtelystä aiheutuvista haitoista.

    Molemmat jokseenkin mitattavissa ja arvioitavissa. Lisäksi itänaapurimme on testannut jo eri variaatioita tuloksin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #34
    Lainaa pallero kirjoitti Katso viesti
    Pönkitetään sitä omaa itsekästä näkemystä tuolla lauseella ja tehdään siitä jotenki parempi.
    Ei tuossa ”normaaliaika” sanan käytössä ole välttämättä mitään mielipiteen pönkittämistä. Se on melko vakiintunut termi, jota käytetään lainsäädännössä. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2001/20010753 Myös suomen aikaa ylläpitävä VTT Mikes käyttää talviajasta nimeä ”normaaliaika”. https://www.mikes.fi/ajankohtaista/k...3%A4%C3%A4ttyy
    Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
    SUZUKI DL650A
  5. #35
    Entä, jos pysyttäis talviajassa mutta perustetaan lakialoite, että palleron työaikaa aikaistetaan yhdellä tunnilla? Kaikki voittavat, ollaan normaalivuorokausirytmissä ja pallero voi crossata ja enskata iltapäivällä tunnin pidempään?
    Aprilia Tuono V4R aprc, ex. FZ2-N, FZ1-N
  6. #36
    Lainaa Starbringer kirjoitti Katso viesti
    Entä, jos pysyttäis talviajassa mutta perustetaan lakialoite, että palleron työaikaa aikaistetaan yhdellä tunnilla? Kaikki voittavat, ollaan normaalivuorokausirytmissä ja pallero voi crossata ja enskata iltapäivällä tunnin pidempään?
    Tässä on hyvän idean ainekset. Ei muuteta kellonaikaa, vaan muita aikatauluja rukataan. Ei tarvitse pitäytyä edes tasatunneissa, vaan vaikka maaliskuun vikasta päivästä lähtien työt alkavatkin 28 minuuttia aikaisemmin ja näin mentäisiin lokakuun loppuun saakka.

    Ja perjantaisin töihin tultaisiin kaksi tuntia etuajassa - ai että olis kiva lähtee jo vaikka yhdeltä tai kahdelta viettämään viikonloppua. Maanantaina taas aikataulut heitettäisiin toiste päin: töihin tarvitsee tulla vasta kolmisen tuntia myöhemmin...
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  7. #37
    Lainaa J@ck kirjoitti Katso viesti
    Kesäaika

    https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006068082.html
    Jotenkin noin ajattelisin itsekin....
    Tavallaan. Mutta silloin, kun siirrytään kesäaikaan, alkaa iltasella olla jo muutenkin riittävän valoisaa. Mä sen sijaan pelkään näitä talven pimeitä aamuja.

    Jospa nyt kuitenkin otetaan järki käteen ja säädetään laki, joka rajoittaa maapallon akselin kallistuskulmaa. Tänäänhän näitä lainsäätäjiä käydään valikoimassa.

    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  8. #38
    Itse kannatan kesäaikaa valoisampien iltojen takia. Aamulla ei ole niin väilä, koska olen töissä tai nukun. Talviaika on perseestä, koska pimeä tulee niin aikaisin.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  9. #39
    Ilman muuta kesäaika - näkee ajaa pidempään. Aamulla se on aika sama nouseeko aurinko neljältä vai viideltä, mutta iltapäivällä ei ole sama, laskeeko aurinko neljältä vai viideltä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  10. #40
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Jospa nyt kuitenkin otetaan järki käteen ja säädetään laki, joka rajoittaa maapallon akselin kallistuskulmaa. Tänäänhän näitä lainsäätäjiä käydään valikoimassa.

    Saamalla vois siirtää Suomea parituhatta kilometriä etelämmäs, niin ajokausikin alkaisi jo helmi-maaliskuussa. Tällä viikolla oli Itävallassa jo nurmi leikkukunnossa.

    Kaikkein paras olisi, jos samalla voisi säätää auringolle uudet nousu- ja laskuajat. Kuudelta nousu ja yhdeksältä lasku olisi aika ihanne.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  11. #41
    Kun saadaan vihdoin Olkiluoto tulille, niin laitetaan kunnon ledit koko Suomeen, niin kuin Dubaissa. Se torjuu myös ilmastonmuutosta, koska silloin säteilyä siirtyy Suomesta avaruuteen, eikä Auringosta Suomeen. Minä sanon: tulkoon valkeus.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  12. #42
    Itse asiassa tästähän poikikin oikein EU-tasoinen härdeli, Suomen aloitteesta, ja siksi me emme voi vaan päättää otammeko kesä- vaiko talviajan kiinteäksi ajaksemme, vaan pitää katsoa myös mitä muut EU:ssa tekevät. Olisihan se hiukan erikoista jos kaikki muut ottaisivat vaikka kesäajan ja me talviajan. Tällöin perinteikäs pituuspiirien sama aika myös sekottuisi jne. ongelmia tiedossa. Ja mitä tällä hetkellä kuulostelee noita lähinapureitammekin, niin kesäaika tuntuu saavan enempi kannatusta => jätetään siis mekin kesäaika kiinteäksi, vaikka kuinka se talviaika ns. "alkuperäinen" aikamme olikin ennen kuin koko kesäaika-systeemiä edes käyttöönotettiin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  13. #43
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kun saadaan vihdoin Olkiluoto tulille, niin laitetaan kunnon ledit koko Suomeen, niin kuin Dubaissa. Se torjuu myös ilmastonmuutosta, koska silloin säteilyä siirtyy Suomesta avaruuteen, eikä Auringosta Suomeen. Minä sanon: tulkoon valkeus.
    "Climate change, part two: Finland strikes back"
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  14. #44
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Tavallaan. Mutta silloin, kun siirrytään kesäaikaan, alkaa iltasella olla jo muutenkin riittävän valoisaa. Mä sen sijaan pelkään näitä talven pimeitä aamuja.

    Jospa nyt kuitenkin otetaan järki käteen ja säädetään laki, joka rajoittaa maapallon akselin kallistuskulmaa. Tänäänhän näitä lainsäätäjiä käydään valikoimassa.

    Talviaamut on muutenkin pimeitä, ei se kesäaika niitä paljoa muuttaisi. Kannatan kesäaikaa, hyödyt on suuremmat kuin haitat. Tosin ei mua häiritse yhtään tuo kesä/talviaika veivaaminenkaan.
  15. #45
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kun saadaan vihdoin Olkiluoto tulille, niin laitetaan kunnon ledit koko Suomeen, niin kuin Dubaissa. Se torjuu myös ilmastonmuutosta, koska silloin säteilyä siirtyy Suomesta avaruuteen, eikä Auringosta Suomeen. Minä sanon: tulkoon valkeus.
    Yhtä hyvä idea kuin torjua ilmaston lämpenemistä avaamalla kaikkien pakastimien ja jääkaappien ovet....
  16. #46
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Itse asiassa tästähän poikikin oikein EU-tasoinen härdeli, Suomen aloitteesta, ja siksi me emme voi vaan päättää otammeko kesä- vaiko talviajan kiinteäksi ajaksemme, vaan pitää katsoa myös mitä muut EU:ssa tekevät. Olisihan se hiukan erikoista jos kaikki muut ottaisivat vaikka kesäajan ja me talviajan. Tällöin perinteikäs pituuspiirien sama aika myös sekottuisi jne. ongelmia tiedossa. Ja mitä tällä hetkellä kuulostelee noita lähinapureitammekin, niin kesäaika tuntuu saavan enempi kannatusta => jätetään siis mekin kesäaika kiinteäksi, vaikka kuinka se talviaika ns. "alkuperäinen" aikamme olikin ennen kuin koko kesäaika-systeemiä edes käyttöönotettiin
    Muinaisuudessa elävä unitutkija on sitä mieltä, että kukonlaulun aikaa pitää ihmisen heräämän. Kesäaika mulle kiitos, niin jäisi iltaan vähän enemmän valoisaa aikaa.
    Tuo unirytmi on kyllä jännä juttu, teen vuorotöitä, olen aina tehnyt, eikä minulla ole ikinä ollut mitään järkevää rytmiä, mutta silti kellojen rukkaaminen vaikuttaa minuun epäsuotuisasti. Hyvä jos siitä päästään.
  17. #47
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ilman muuta kesäaika - näkee ajaa pidempään. Aamulla se on aika sama nouseeko aurinko neljältä vai viideltä, mutta iltapäivällä ei ole sama, laskeeko aurinko neljältä vai viideltä.
    Tämä! Helpottaa myös muuta ulkoharrastustoimintaa kun on tunti pitempään valoisaa.
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  18. #48
    Kesäaikaa olisin äänestämässä, ois illat edes vähän vaaleempia.
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  19. #49
    Kesäaika. Kyllä se marraskuun iltojen pimeys masentaa. Tunti lisää valoisaa silloin tekisi talvesta paljon siedettävämmän.
    Moto Morini 9 1/2
    Kawasaki zx12r (lunariin x2)
    Kawasaki ZRX 1100 (löytyy vielä tallista)
    Honda cbx 650 Nighthawk
  20. #50
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Koitapas olla tekemisissä valtameren toiselle puolelle siirtymien aikaan ni puhutaan sit uudestaan.
    Toisaalta niilläkin on omat siirtelynsä, joten ihan kokonaan ei asia ratkea.

    Kesäaika olisi käytännöllisempi mutta ei ole väliä. Siirtelylläkin on hyvin pärjännyt
  21. #51
    Talviaika niin olisi lämpimämpää tulla aamulla töihin prätkällä
    T7
  22.  
  23. #52
    Venäjähän lopetti kellojen siirtelyn 2011 ja jäi pysyvään kesäaikaan. Jostain syystä se vaihdettiin 2014 pysyvään talviaikaan. Nyt Venäjällä pauhaa keskustelu että alettaisiin taas siirrellä kellonaikoja. Että sillee.

    https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006059825.html
    FJR -17
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12