Tuomoset tangonpääpeilithä lisää leveyttä.
Korvatulpista sanoisin sen verran että en aja ilman ollenkaan. Joku kehui aiemmin että kuulo on kunnossa vaikka ollut millaista meteliä. Tämä on yksilöllistä ja toiset kestää enemmän, mutta siinä vaiheessa kun huomaat että et kestä, menetettyä ei saa takaisin. Eräs tuttu tarvi kuulolaitteet jossain kolmenkympin kieppeillä kun oli nautittu vähän äänekkäämmistä tehoputkista. Muakaan ei ole nuorena valistettu kuulonsuojauksen tärkeydestä ja sen huomaa. Esim parinsadan kilsan lenkki riittää koventuneeseen korvien soimiseen, vaikka käyttää hyviä tulppia. Paljon vähepikin saa aikaan havaittavan nousun soinnissa. Itse asiassa tämän vuoksi mietin ostanko pyörää ollenkaan.
Ready to race
Vaikka skootterilla kioskille, niin tulpat korvissa.
Kuulo on yksilöllinen. Toisilla se ei lopu koskaan ja toisilla melko nopiaan.
Tulpat ei estä kuulon huononemista, mutta hidastaa sitä.
Se on just noin. Pappatunturipleksillä varustetussa pyörässä ei ole tuulen suhinoita ja kuulee ympärillä olevat äänet, Hiace on äänekkäämpi satasen vauhdissa... Vastaavasti puolipleksillä tuuli pyörteilee ja pärisee kypärässä ettei maantiellä juuri muuta kuule kun suhinat, tapeille kun nousee ja saa puhdasta ilmaa kypärään niin johan hiljenee.
Tulpat käytössä vaihtelevasti, matka ajossa tulpat korvissa ja ilman tulppia jos ajetaan aktiivisemmin sora-metsäteitä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pitäkää vaan kaverit niitä tulppia vielä kun voitte. Kuulokyky alenee huomaamatta. Nyt siinä tilanteessa että jos on täysin hiljaista niin kuulee kun nuppineula tipahtaa lattialle mutta jos on taustamelua niin on vaikea saada selvää puheesta. Ikävintä siinä on se että kun ei kuule niin sinua aletaan pitää tyhmänä.
FJR -17
MITÄÄÄ....?
No ei vaan. Alkukevennyshän tuo.
Mutta vakavasta aiheesta vakavammin.
Ei haittaa nostaa mistään asiassa ns. neula heinäsuovasta, mutta
siihen pitäisi aina ottaa mukaan "kokonaisuus".
Muuten metsä häviää puulta... sillä yhdelläkin.... joka vertauksena istuu varsin hyvin
kuulon suojelemiseen ja säilyttämiseenkin.
Voi "kuolla" yhteen puuhun.... törmäämällä siihen tai jäämällä kaatuvan sellaisen alle.
Toinen väistämätön asia tällä saralla on eri yksilöllisten tekijöiden erilaisuus ja
herkkyys. Vältät täysin puun lähelle menoa, niin et jää alle.
Se inhan varkain ja huomaamatta hiipivä "kuolema", kuulollekin , tulee varkain kuin verenpainetauti.
Eli jatkuva, päivittäinen, pitkittynyt, eri tavoin tapahtuva kuulon korkea kuormittuminen
nostaa tuota kuin varkain tulevan ongelman riskikerrointa huimasti.
Kuulo kun vielä toimii pettävän "adaptiivisesti", jolloin pitkällinen ja haitallinen rasitus väistämättä
helposti lisääntyy haitallisine vaikutuksineen. Ihan perusvihanneksena kotilon poppikone aamutuimaan
nappulat iltaisessa kaakoisasetuksissa.
Asioita voidaan mitata ja varsin tarkastikin, mutta kun kokonaisuus hämärtää järjen ja logiikan
kyseenalaistamattoman merkityksen, subjektiivisen kokemuksen ryydittämänä (adaptoituminen)
tuhon tien kartta on juuri tullut painosta ulos.
Kysehän ei ole millään tavalla vain mopoiluun liittyvä asia. Koko mopoilun voi lähtökohtaisesti vaikka
jättää pois yhtälöstä ja korvata jollain vastaavalla "kuomituksella".
Jokaisessa säkissä on suu... ja jokaisen säkin voi myös repiä riekaleiksi.
En minä muista missään vaiheessa tätä(kään) kestoaihetta tuominneeni tai kieltäneeni minkäänlaisia
kuulon suojaustoimia mopoilun(kaan) yhteydessä.....
Siinä vaiheessa kun argumentointi aiheessa alkaa täyttää "tieteellisen todistelun" suhteen
samalta kuin legendaarisessa vastaohjauslangassa, pitäisi jokaisella alkaa takariviä myöten
nyityttää kättä pystyyn.
On paljon hyviä, monissa tilanteissa jopa aivan välttämättömiä asioita terveenä ja hengissä
säilymisen suhteen.
Mutta..... ei härmässäkään väistämättä jäädy kuoliaaksi jos ei vuoden ympäri kulje
pilkkihaalareissa ja huopatossuissa karvahattu silmillä.
Ei liioin, jos kipaisee pyyhe lanteilla saunakuistilla vetäsee röökin kolmenkympin pakkasessa.
Kun argumentoinnissa, asiassa kuin asiassa, jätetään hirvittävä määrä olennaisia vaikuttavia
tekijöitä.... tahallaan tai muusta syystä..... täysin sivuun, on aina syytä kysyä.... mistä on kysymys.
Kiusallisen usein päädytään, eri puitteissa ja asioissa, varsin äkkiä hyräilemään Abban vanhaa biisiä...
"Manni manni manni…. oolveis fanni"..... ja homman juoneenhan kuuluu,
että kun aletaan olla sylttytehtaan ovella, aletaan viimeisenä oljenkohtena sättimään
ihmisiä tyhmäksi..... kun eivät ymmärrä että heille on parasta kun heitä viedään reippaammin
kun laskiämpäriä.
Kuin kirsikkana kakun päällä pahinta meteliä pitävät ne "verkostomarkkinoinnin pyramidin tukijalat",
jotka julistavat milloin mitäkin sanaa kuin opetuslapset aikanaan.... konsanaan.
Nohh…. maksut on maksettu. Moni jopa terveydellään ja hengelläänkin, mutta
tuotetta odotellaan edelleen reilun parin tuhannen vuoden jälkeenkin. AAMEN.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mua on pidetty sitten tyhmänä vuosikymmeniä koska en ole koskaan kuullut nuppineulan tipahtamista lattialle...
Harrastukset (ei mp) sekä työmelu on tehnyt omat vaurionsa kuuloon ja ne on tiedossa, tinnituksesta kärsitty enemmän ja vähemmän kolmisenkymmentävuotta. Kuuloa kannattaa suojata aina kun on sille on tarvetta, aikoinaan kun olisi ollut yhtä hyviä kuulonsuojaukseen tarkoitettuja vehkeitä niin ehkä oma tilanne olisi toinen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Aiemmissa mopoissa suosin tangonpääpeilejä. LSL:ien hintalapun totesin liian hapokkaaksi itselleni, vaikka periaatteessa kannatankin ajatusta että laatutuote kannattaa vaikka siitä joutuisi maksamaan laatutuotteen hinnan. Vaihtoehto on tietysti kiinatavaraa esim. Louis-sedältä: https://www.louis.de/produkte/motorr...denspiegel/403
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Michelin Pilot Road 4
180/55 ZR17 TL (73W) takapyörä M/C
Kelpaako tuo rengas MT-07 (2015) pyörään? ohjekirjas mainitaan takarengas 180/55 ZR17M/C 73W kaikki muut specsit täsmää paitsi nuo pari kirjainta mitäköhä nuoki tarkottaa?
Kyllä kelpaa
Yamaha Tracer 900 -18
Exät:Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
^Isäukkoni aikoinaan kysyi uudet renkaat ostaneelta naapurilta uusien renkaiden merkkiä.
"Ne on Tubelessit!"
TL=Tubeless=sisärenkaaton, TT=Tubetype=sisärenkaallinen.
TL rengasta voi käyttää sisärenkaalla tai ilman, TT vaatii aina sisärenkaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Ehkä ei nyt ihan MP-renkaiden ongelma...
Mutta totta sen verran että jos/kun TL renkaaseen laittaa sisärenkaan niin rengas varsinkin kovassa ajossa lämpeää hieman enemmän ja tästä syystä kuluu nopeammin.
Noita sisärenkaan puhki hiertymisiä on tietääkseni ollut lähinnä vain (maatalous) traktori kalustossa ja siis sielläkin vain tietyn merkkisissä TL renkaissa. Niissä sisäpinta on kovin karhea ja kun esim peltohommissa ajetaan pitkää päivää pienehköillä paineilla niin sisärenkaita on tosiaan hiertynyt puhki.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Pojan NS125F, tehtaalta tube-Pirellin kanssa(https://www.cmsnl.com/honda-ns125f-1.../#.XzuK7xlS88p), tuohon rempan yhteydessä TL-rengas sisärenkaan kera. Kaksi vuotta poika tuolla ajoi, ilman rengasrikkoja.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Hiertyyhän se sisäkumi puhki jos jättää sen tubeleksen puhkoneen esineen siihen kiinni .....
tai jättää sinne kourallisen hiekkaa hieroutumaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
En vaa jaksanut lukea kokonaan keskustelua että löytyykö tähän jo vastaus.
Elikkäs mitäs sitten jos alas päin vaihtaessa ei tasoita kierroksia?
ajatellaan vaikka näin:
(80kmh neloselta -> kolmoiselle, kierrokset nousee, putki paukahtelee ja vauhti putoaa ~50kmh jarruihin ja kaasuun koskematta, sitten kakkoselle, ja siitä sitten edelleen ykköselle ja jarru loppuun.)
tuleeko muuta häikkää kuin että takarengas saattaa lukitua, näin joskus käyneenä ainakin pakoputkesta melkoiset paukkeet tulee.
Tattista
Jos et kytkimeen koske ni vaihdelaatikko alkaa hajoamaan tosta pikkuhiljaa. Se mitä siinä käy jos et tasaa kierroksia on se, että vaihdelaatikon rattaissa on jarruttava kuorma päällä ja sä yrität vääntää vaihdevivusta pienempää pesään jolloin ainoa vaihtoehto laatikolle on se että se survoo uuden vaihteen pesään hiertäen rattaita.
Pitkän päälle alkaa vaihteet tippuilemaan vapaalle tai ei mene päälle... Tai sitten käy niinku mulle botnialla että ratas ei kestä ja se tulee lohkosta läpi.
Jos taas käytät kytkintä ni ei ole ongelmia. Se kuinka nopeasti päästät kytkimen päättää sen miten nopeasti takarengas alkaa jarruttamaan. Jos nostat liian nopeasti, rengas lukittaa.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Ja jos ilman kytkintä haluat opetella vaihtamaan vaihteita alaspäin, niin siinä kannattaa sitte olla vauhtia sen verran ku alat vaihtamaan alaspäin että vaihteen rpm on yli 3000 .... jos nimittäin vaihdat alaspäin jossai 2000rpm paikkeilla, ni se kaasun liike on lähes mahdoton saada tarpeeks pieneksi, ja siinä tulee helposti antaneeks liikaa kaasua jolloin vaihdelaatikon kuormitus vaihtaa vain suuntaa jarrutuksesta kiihdytykseen eikä se vaihde mene yhtään sen helpommin pesään. Mutta jos ne rpm on siellä yli 3000 ni pieni nykäisy kaasusta tasaa kierrokset varsin helposti. Ei kestä kovin montaa yritystä ni sen oppii. Mut jos tosiaan opettelee aivan liian pienillä rpm:llä ni vaikeuttaa vain omaa hommaansa todella paljon.
"Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson