Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    Onko kenelläkään kokemusta sähkökäyttöisistä crosseista/enduroista? Suomeen taidetaan tuoda vain KTM Freeride e:tä tällä hetkellä? KTM on itselle liian kallis laitos tällä hetkellä, joten onko muita vaihtoehtoja? Jenkeistä löysin jotain, mutta nekin liikkuu tuhansissa dollareissa.

    Muuten valitsisin polttomoottori käyttöisen laiteen, kuten aina tähän asti, mutta ajattelin tehdä omalle pellolle "Rossi´s ranch-minikoossa" tyyppisen dirt track radan ja samaan aikaan säilyttää naapurisovun, niin 2-t tai 4-t crossin äänet eivät välttämättä ole sitä parasta sovun tekijää.

    Onko porukalla yleensäkään kiinnostusta sähkökäyttöisiä off-road vehkeitä kohtaan? Itse olen tähän asti vieroksunut sähköauto-maniaa yms sähkövouhotusta, mutta tämän asian suhteen äänettömyys on pakon sanelema ominaisuus tai dirt track jää tekemättä.
    GAAAAAZ!!!!
  2. #2
    Kotari menee trialihtavassa kikkailussa hyvin. Kaveri enduroi sellaisella extra-akun kanssa ja aina se lähtee ennemmin kotiin kun loppuu mehu kesken.
    Dirt Track-touhuun tehoton ja virta loppuu äkkiä.
    Alta Redshift ilmeisesti on 250 nelarien tehoissa mutta sitä ei tehdä enää, eikä se senkään akku ihmeitä tee.


    Teknisesti kiinnostaa paljonkin, olen yhden sähkö-Kotarin moottoripaketin käyttånyt osina, Kurapyöräpalstalla on raportti, taitaa Freeride-ketjussa olla. Freeride-E:n ottaisin hallikikkailupyöräksi mieluusti mutta mihinkään muuhun ei vielä valmista peliä ole tullut vastaan.
  3. #3
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Dirt Track-touhuun tehoton ja virta loppuu äkkiä.
    Kiitos näistä tiedoista. Kysymys tehottomuuteeen liittyen. Varmaan ns. isommalle flat track/dirt track radalle voi ollakin hieman tehoton, mutta varmaan tuo 22hp/43nm riittää saamaan sladiin pienemmissä nopeuksissa /pienellä max. mikorautoradan kokoisella peltoradalla?
    Onko kokemusta minkälainen tuo on ajaa, kun eikös sähkömoottori työnnä täydet newtonit heti kun "kaasua" kääntää?
    Googlailin tuota Altaa eilen ja sehän on ollut melkoinen peli, sähköllä 40hp/167nm ja 114kg.. Harmi että firma on lopettanut toimintansa.
    GAAAAAZ!!!!
  4. #4
    Kaasulle löytyy kolme valinnaista vastekarttaa, tuskaisen laimea, lineaarinen ja mukavan terävä.
    Kyllä se sopivan irtonaisella pinnalla jaksaa sutia mutta ei tuolla teholla ihmeitä tehdä. Vaan eiköhän se mikkisratamittakaavassa sladiakin vedä.

    Vääntöä ei kannata verrata polttikseen koska on vain yksi välitys.
    Ilmoitettu ensiövälityssuhde on 1:2,4 Ketjuvälitys on 11:48, eli siis ilmoitetusta 42Nm väännöstä muodostuu taka-akselille 440Nm.
    Vertailuna, laskin gearing commanderin arvoilla takapalloväännön -11 exc 250F:lle. Kakkosella, vakioväleillä ja huippuväännön kierrosluvulla on takasella 430Nm.
    EXC 450 jonka huippuvääntö on suurinpiirtein sama kuin sähärissä, tuuttaakin vielä kolmosellakin vähän lujempaa @460Nm Sen kolmosvaihteen nopeuksissa sähärin vääntökäyrä on jo laskussa.

    Ehkä vielä paremmin havainnollistaa se että tuo ei keuli pelkällä kaasulla vaan vaati selvän nykäisyn. Helppo sillä silti on keulia.

    2,6kWh akkukapasiteetti riittää noin kymmeneksi minuutiksi jos torvi on koko ajan auki.

    Tehosta ja väännöstä näppäilin sen suuntaista että vääntökäyrän pitäisi kääntyä vakioväännön alueelta vakioteholle @3700rpm, elikkäs jossain vähän neljänkympin jälkeen alkaisi momentti pudota.
  5. #5
    Oon ajanut Freeridella joitain tunteja. Se on lelu. Paitsi moottoriltaan, myös alustaltaan ja jarruiltaan. Siinähän on Formulan jarrut, samoja joita KTM käyttää 50cc junnucrosseissa ja nelin-viisinkertaisen painon alla ne nöyrtyy tosi nopeesti. Lisäksi alusta on halpaa ja vastaa joustoiltaan 85cc crossia. Taas pyörä painaa nykycrossia enempi ja aikuinen kuski, ei sillä kyllä ihmeitä hypitä. Oon tuskaisan hidas V45 luokan harvakseltaan kisaileva crossari, mutta kyllä mä lasken Freeriden leluksi jolla ei oikeaa crossia korvata mitenkään.

    Altan yritin ostaa reilu vuosi sitten suoraan tehtaalta. Jälkeenpäin ihan ok että se ei onnistunut koska eivät puuttuvien E-hyväksyntöjen takia voineet sitä Eurooppaan toimittaa. Suunnitelma oli aloittaa Eurooppa 2020. Mutta...

    Laskea noita teholukuja voi, mulla on YZ-F250 nelari. Ja voin sanoo että siinä on paukkua joka tilanteeseen vähä h*lvetisti enemmän kuin Freeride agressiivisimmalla kartalla. Kaasunvaste ja ajettavuus Freeridessä hyvä. Paukkua vaan puuttuu.

    Lisäksi mun ajossa edes Masalan ja Lavangon mikkihiiriradoilla täys akku oli död 20minuutissa. Sinänsä ok, kun jarrutkin oli aina samassa ajassa valmiit. Eli sinänsä ok peli, mutta kyllä siitä vielä melko pitkä matka on crossipyöriin.

    Altan kohtalo harmittaa. Se näytti todella mielenkiintoiselta, ja niin uskomatonta kuin se on niin jaksoivat asiallisesta mailailla johonkin Suomeen. Mikä sinänsä kertoo jo hienoa firman sisäisestä hengestä - crossin asialla vaikka toiselle puolelle palloa.
    vuoristoatleetti
  6. #6
    Lainaa garagesale kirjoitti Katso viesti

    Laskea noita teholukuja voi, mulla on YZ-F250 nelari. Ja voin sanoo että siinä on paukkua joka tilanteeseen vähä h*lvetisti enemmän kuin Freeride agressiivisimmalla kartalla. Kaasunvaste ja ajettavuus Freeridessä hyvä. Paukkua vaan puuttuu.
    Sitä tuolla laskulla koitan havainnollistaa. Se ison näköinen vääntölukema ei kerro mitään, teho kertoo ja sitä on vähän.
    Masalassa pääsin kerran riehumaan noilla ihan urakalla. Taisin viisi akkua tyhjentää
  7. #7
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    Kiitos näistä tiedoista. Sähkölaitteet, tai vielä toistaiseksi laite ovat siis ilmeisesti vielä kevyen kikkailun laitteita, ei kovempaan ajoon.
    Ehkä kehitys kehittyy ja jonain päivänä saadaan oikeasti päteviä sähköcrosseja yms markkinoille, jos vaan markkinoilla on kysyntää niille. Itsekin ostaisin nyt 250cc 4-t:n, mutta äänien vuoksi se ei sovellu omaan käyttötarkoitukseen.

    Tällaisen ranskalaisen pajan löysin: https://www.electric-motion.fr/en/ETrek/
    Osaako joku avata mitä tarkoittaa: "9kW nominal - 20kW pic"?? Eli onko tuossa nyt sitten 9 vai 20kW tehoja?
    GAAAAAZ!!!!
  8. #8
    Pic lienee peak. Eli jatkuvaa tehoa 9kW mutta hetkellisesti voidaan potkaista 20kW kunnes kone kuumenee. Honda julkaisi viime viikolla CR Electric proton. Kyllä ne tulossa on. Voi jopa syntyä tilanne jossa ostan japanialaisen pyörän.
  9. #9
    Lainaa Micky kirjoitti Katso viesti
    Kiitos näistä tiedoista. Sähkölaitteet, tai vielä toistaiseksi laite ovat siis ilmeisesti vielä kevyen kikkailun laitteita, ei kovempaan ajoon.
    Ehkä kehitys kehittyy ja jonain päivänä saadaan oikeasti päteviä sähköcrosseja yms markkinoille, jos vaan markkinoilla on kysyntää niille. Itsekin ostaisin nyt 250cc 4-t:n, mutta äänien vuoksi se ei sovellu omaan käyttötarkoitukseen.

    Tällaisen ranskalaisen pajan löysin: https://www.electric-motion.fr/en/ETrek/
    Osaako joku avata mitä tarkoittaa: "9kW nominal - 20kW pic"?? Eli onko tuossa nyt sitten 9 vai 20kW tehoja?
    Toi, enskavaimennin crossiin, ni johan on hiljanen. Hukkaa muutaman hepan, mutta edellen aika paljon Freeridea tehokkaampi.
    vuoristoatleetti
  10. #10
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    https://www.bennetts.co.uk/bikesocia...-motorcrossers
    Nyt taitaa olla jo vakavastiotettava sähköcrossi. Toivottavasti tulee pian markkinoille ja hinta ei oo järjetön.
    GAAAAAZ!!!!
  11. #11
    CAKE develops uncompromising high performance electric off-road motorbikes.

    https://ridecake.com/
  12. #12
    Tuo Honda on sellainen että jos se tulee tuotantoon, saattaa jäädä 501 Hussen osto pikkunelariksi väliin.
  13. #13
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    CAKE develops uncompromising high performance electric off-road motorbikes.
    Tuo on ruotsalaisten tekemä pyörä. Siinä on myös suomalaista insinööriosaamista mukana. Itse olen hieman skeptinen, kuinka hyvä tuo kuitenkaan on. Ulkonäöllisesti tarkasteltuna siis arvelluttaa.
    Braaaaap
  14. #14
    Ratavastaava
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2007
    Tampere
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Tuo on ruotsalaisten tekemä pyörä. Siinä on myös suomalaista insinööriosaamista mukana. Itse olen hieman skeptinen, kuinka hyvä tuo kuitenkaan on. Ulkonäöllisesti tarkasteltuna siis arvelluttaa.
    Ihan mielenkiintonen laite tuokin, mutta 13k€ on tuosta ihan liikaa.
    GAAAAAZ!!!!
  15.  
  16. #15
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Itse olen hieman skeptinen, kuinka hyvä tuo kuitenkaan on. Ulkonäöllisesti tarkasteltuna siis arvelluttaa.
    Lainaa Micky kirjoitti Katso viesti
    Ihan mielenkiintonen laite tuokin, mutta 13k€ on tuosta ihan liikaa.
    Yllä aika hyvin jo summattu myös meikäläisen ajatukset. Eli kun vilkaisee laitteen ulkonäköä ja sen jälkeen hintalappua, niin ei kyllä varsinaisesti herätä ostohaluja.

    Lainaa Micky kirjoitti Katso viesti
    https://www.bennetts.co.uk/bikesocia...-motorcrossers
    Nyt taitaa olla jo vakavastiotettava sähköcrossi. Toivottavasti tulee pian markkinoille ja hinta ei oo järjetön.
    Tämä sen sijaan nostatti kovastikin alustavaa sähkökrossikuumetta.