Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Moro,

    Vähän oon miettiny ens kesän reissua Itävaltaan ja tarkoitus olis ajella passoja läpi. Onko kesäkuu vielä säiden suhteen liian aikainen ajankohta? Heinäkuu on poissuljettu vaimon lomien suhteen joten todennäköisesti pääsisin reissuun vasta elokuussa, ehkä puolenvälin jälkeen. Millaiset säät on siihen aikaan passoilla? Mites lomat on Itävallassa siihen aikaan? Ilmeisesti ainakin sakemannit on lomilla tuolloin joten onko passoilla odotettavissa ruuhkia?
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  2. #2
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    Moro,

    Vähän oon miettiny ens kesän reissua Itävaltaan ja tarkoitus olis ajella passoja läpi. Onko kesäkuu vielä säiden suhteen liian aikainen ajankohta? Heinäkuu on poissuljettu vaimon lomien suhteen joten todennäköisesti pääsisin reissuun vasta elokuussa, ehkä puolenvälin jälkeen. Millaiset säät on siihen aikaan passoilla? Mites lomat on Itävallassa siihen aikaan? Ilmeisesti ainakin sakemannit on lomilla tuolloin joten onko passoilla odotettavissa ruuhkia?
    Itse en lähtisi ennen kesäkuun puolta väliä.
    Pari vuotta sitten kesäkuun 14 päivä grossglokkerilla +4,toki tiet ihan hyvässä kunnossa silloin.
    Mut jos sulle kaksi viikkoa riittää,niin silloinhan kerkiät tehdä sen reissun kesäkuun jälkipuoliskolla.
    KTM Superduke 1290R,KTM 250 SX,Suzuki gsx1300 ra turbo
  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Elokuu-> karavaanari, karavaanari kaikkien kaveri.

    Syyskuun alku huomattavasti hiljaisempi. Syyskuun lopulla voi huipulla tulla jo lunta.

    Kesäkuun loppu toimii kanssa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    Kesäkuun alku on kyllä kelien puolesta melkoista lottoa. Jos pakko on lähteä kesäkuussa, niin vasta puolen välin jälkeen reissuun. Paras aika on varmasti kesäkuun viimeinen viikko ... heinäkuun puoliväli. Ainakin tuohon aikaikkunaan on osuneet pääasiassa hyvät kelit ja majoitustakin on hyvin tarjolla. Lämpötilatkin ovat siedettäviä myös laaksoissa.
    https://reissu.org
  5. #5
    Kiitos vinkeistä. Säiden suhteen on varmaankin aika lottoamista keväällä ja alkukesällä. Tosin olin viime huhti-toukuussa Puolan eteläosissa ja sattui helleaalto eikä kertaakaan satanu. Näitä alueita ei voi tietenkään verrata alppeihin.

    Voi olla, että elokuu on todennäköisin ajankohta reissulle vaikka karavanarit olis liikkeellä. Vähän oon jo miettyny reittiäkin. Yksin todennköisesti oon lähössä ja Saksan läpi olis tarkoitus vetää nopeasti mutta sitten pelipaikoille päästyä päiväsiirtymät olis max. 300 kilsaa. Motokätköilysivustolla onkin hyvin noita reittejä ja yhellä reissulla ei noita kaikkia passoja ehdi ajaa läpi.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  6. #6
    Itse en lähtis Alpeille elokuussa. Itävallan pikkupassot on toki varmaan hiljaisempia liikenteen suhteen kuin Italia - Sveitsi - Ranska. Mutta se elokuu on tosiaan keskieurooppalaisten lomakuukausi.
    BMW G650XChallenge
    gozamite-blogi
  7. #7
    Joo, ruuhkia varmaankin on elokuussa. Ajankohta Itävallan prätkäreissulle on sikäli vähän haasteellinen että mulla on todennäköisesti parin viikon työmatka Muncheniin just ennen juhannusta. Ihanteellinen ratkaisu olis mennä prätkällä sinne ja työmatkan jälkeen aloittaa prätkäreissu mutta työnantaja ei salli työ- ja lomamatkan yhistämistä ainakaan vielä, tosin on tulossa muutoksia joten täytyy ehkä ruveta kyselemään. Jotta voisin tehä ton prätkäreissun niin on annettava periksi vaimolle elikä tehtävä parin viikon reissu Saksaan kotilolla heinäkuun alkupuolella. Toisaalta ei hirveästi innosta lähteä heti sen jälkeen prätkällä reissuun.

    Sikäli elokuu olis paras vaihtoehto, kun kaikki pakolliset menot on lusittu. Grossglockner on ehkä isoin passo mikä olis tarkoitus ajaa läpi, muut sitten pienempiä. Aamuisin pääsen lähtemään ajoissa liikkeelle ja kun päiväreissut on melko kohtuullisia, max 300 kilsaa, ja vaikka pikkuteillä olis ruuhkaa niin yksin ajaessa nuo päiväosuudet pystyis ehkä tekemään. Isommalla porukalla vois olla ehkä vähän haastellisempaa. No, täytyy ruveta suunnittelemaan tarkemmin.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  8. #8
    Tässä on Saksan lomakalenteri https://www.schulferien.org/Schulfer...rien_2019.html
    , Bayerin loma alku on yleensä haastava aika.
  9. #9
    Monta reissua tehty, mutta omasta mielestä paras aika alueelle on syyskuun alku.
    http://events.harley-davidson.com/european-bike-week
    Kannattaa piipahtaa Faakerissa jos on tuolloin suunnalla. Hieno tapahtuma joka kerää paljon porukkaa. Kaikki motoristit tervetulleita.
  10. #10
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Jos ei muuta voi, ja pitää päästä, niin elokuussakin voi mennä.

    Passoilla on riski, että autojonon ohi tulevat pyöräilijät.

    Tietty todella häikäilemätön mp-kuski vasta aloittaa kunnon ilonpidon tiukassa ruuhkassa.

    Summa summarum. Ei reissua kannata jättää tekemättä. Onhan siellä moni muukin silloin reissussa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #11
    Lainaa Go-Za kirjoitti Katso viesti
    Itse en lähtis Alpeille elokuussa. Itävallan pikkupassot on toki varmaan hiljaisempia liikenteen suhteen kuin Italia - Sveitsi - Ranska. Mutta se elokuu on tosiaan keskieurooppalaisten lomakuukausi.
    Olen ollut Alpeilla kaikkina kesäkuukausina, viime vuonna kesäkuun alussa. Tilaa on mutta kelit on ylhäällä yleensä koleita ja jos laaksossa sataa vettä niin 2500m tulee melko varmasti lunta. Heinä- ja elokuulla ei ole hirveästi eroa ruuhkien suhteen. Loma-ajankohtaa säätelee siellä oikeastaan koulujen 4 lukukauden systeemi jossa n.kuukauden kesäloma alkaa heinäkuun 20.päivän paikkeilla. Kyllä sinne sekaan on aina mahtunut.
  12. #12
    Lainaa XJ 900 kirjoitti Katso viesti
    Olen ollut Alpeilla kaikkina kesäkuukausina, viime vuonna kesäkuun alussa. Tilaa on mutta kelit on ylhäällä yleensä koleita ja jos laaksossa sataa vettä niin 2500m tulee melko varmasti lunta. Heinä- ja elokuulla ei ole hirveästi eroa ruuhkien suhteen. Loma-ajankohtaa säätelee siellä oikeastaan koulujen 4 lukukauden systeemi jossa n.kuukauden kesäloma alkaa heinäkuun 20.päivän paikkeilla. Kyllä sinne sekaan on aina mahtunut.
    Saksahan on jaettu useaan alueeseen. Jollain alueella kesäloma kouluissa alkaa kesäkuun puolivälissä ja porrastetusti viimeisillä heinäkuun lopussa.

    Pahin ruuhka-aika on elokuu. Mutta jos tarkoitus on katsella maisemia ja ajaa maltilla, ei toi elokuukaan nyt niin paha ole. Jos taas tarkoistus on päästä ajamaan reippaammin, elokuussa joutuu ajamaan pieniä vähemmän tunnettuja passoja.

    Jokainen omalla tavallaan, mutta mikä tahansa kuukausi ja ohittamista siellä joutuu tekemään. Ei tossa nyt enää polvea dippailla maahan kun sukkahoususankareita ja muuta porukkaa on latu täys.



    Omasta mielestä paras aika liikenteellisesti on juhannuksesta eteenpäin. Viime vuonna olin heinäkuun puolivälistä eteenpäin ja kunhan välttelee ns kuuluisat passot niin aika hyvin pääsi ajamaan. Näiden kuuluisten passojen kuten Grossglocknerin kanssa jos ajaa haluaa, kannattaa muutenki ola portilla aikaisin aamulla kun se aukeaa. Ainahan siellä sitä ruuhkaa on.
    vuoristoatleetti
  13. #13
    Olen ollut Alpeilla kaksi kertaa kesäkuun toisella viikolla, kerran syyskuun alussa. Ensimmäinen reissu kesäkuussa sisälsi suljettuja passoja ja vähän lumisadettakin. Ruuhkaa ei ollut, majoituksia oli hyvin tarjolla ilman ennakkovarausta. Toinen kesäkuun reissu oli kelien suhteen kuin kesä -18 Suomessa, aurinkoa ja lämmintä. Tälläkään reissulla ei ollut ruuhkaa. Syyskuun reissu oli ruuhkan ja kelien suhteen oikein hyvä hyvin mahtui kulkemaan ja hotelleissa oli tilaa.
    Elokuusa oltiin pari vuotta sitten Harzin ja Tatran alueilla, ruuhkaa ei ollut tällöinkään. Etukäteen arvelin ennen tätä reissua että voisi olla varsinkin Harzissa porukkaa. Olihan siellä, majoitusta jouduttiin yhdessä kaupungissa vähän haeskelemaan. Tämän vuoden reissu lienee syyskuun parin ensimmäisen viikon aikana, omiin vähäisiin kokemuksiini perustuen tämä on minulle paras ajankohta kelien ja ruuhkien suhteen.
    .
  14. #14
    Hyviä vinkkejä on tullu, kiitos kaikille. Todennäköisesti teen tuon reissun elokuussa, kesä-heinäkuussa on liian paljon säätämistä muiden matkojen kanssa. Kesälomat Saksassa on näköjään aika hyvin porrastettu ja baijerilaisten lomat sitten osunee mun reissulle. Tarkoitus on kuitenkin lähteä aamuisin aikaisin liikkeelle joten ehkä sitä sitten saa vähän aikaa ajella rauhassa. Muutenkin on tarkoitus ajella rauhallisesti maisemia ihaillen. Grossglocknerin suhteen on tarkoitus majoittautua lähiseudulle ja lähteä heti aamulla sinne.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  15. #15
    Lainaa jlik kirjoitti Katso viesti
    ... Grossglocknerin suhteen on tarkoitus majoittautua lähiseudulle ja lähteä heti aamulla sinne.
    Miksi majoittautua vain lähiseudulle, kun voit majoittautua Gg:llä!
  16. #16
    Lainaa mchuurre kirjoitti Katso viesti
    Miksi majoittautua vain lähiseudulle, kun voit majoittautua Gg:llä!
    No joo, tuo onkin hyvä vaihtoehto. Mitään en ole vielä varannu joten kaikki vaihtoehdot on mahollisia. Varmaankin kannattaa tuolla alueella varata majapaikka etukäteen, varsinkin jos olen reissulla elokuussa. Mulla on ollu se periaate että varailen etukäteen majapaikat niin ei tarvi sitten paikanpäällä ruveta etsiskelemään, myös kotilolla reissatessa. Se tietenkin sitten sitoo matkaohjelman eikä salli mitään muutoksia. Tapansa kullakin.
    Kawasaki H2 SX -22, ex.K1300S -14, ex. K1300S -11, ex. GSX1250FA -12
  17. #17
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Noil isoilla ja kuuluisilla passoilla kannattaa myös huomioida viikonpäivät.

    Viikonloppusin niillä on paljon enemmän lähiseudun "viikonloppu" turisteja. Ja sen lisäks saattavat järjestää jotain fillarikisoja, jolloin niil miljoona fillaria ja satakunta huoltoautoo, ajamassa samaa vauhtia fillareiden kaa ylös...

    Lisäks viikonloppusin saattaa olla jotain museo-/urheilauto, merkkikerho kokoontumisia...

    Tai niinku yhellä tutulla, joka käynny 2 x Stelviol, niin molemmilla kerroilla sattunu, samaan aikaan ku joku museotraktori kokoontumisajo viikonloppu

    Itse ollu euroturneil vaan kesäkuussa (lopupuoliskolla) tai heinäkuussa. Kerran (oisko ollu 2016) niin Juhannuksen tienoil oli Sveitsis muutama isompi passo suljettu lumen takia.
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  18. #18
    Se on vuodesta kiinni ja Alpit on iso paikka. Mikä on sää yhdessä laaksossa, vuoren takana voi olla täysin päinvastoin. 2010 Juhannuksen molemmin puolin oli korkeilla passoilla kuten Stelvio vielä 3m lunta päällä. Läpi pääsi mutta latu laidasta laitaan märkä. Muutama päivä myöhemmin Grossglockner jäi ajamatta kun oli yöllä tiputtanu puol metriä lunta. Siitä sitten tunnelin kautta Königsseelle jossa olikin helle.

    Mutta majoitus. Alpit on edelleen talvimesta. Olen siellä ollut n 20 kertaa kesällä enkä tiedä mistä tulee luulo ettei sieltä saisi majoitusta. Sitä on kesällä aina ylitarjonnaksi saakka. Ok, jossain kylässä voi olla joku tapahtuma jossa sieltä tila loppu, ajaa 15km ni jo taas löytyy. Ikinä oo varannu mitää etukäteen. En sano etteikö saa varata, saa, muttei se tila sieltä lopu vaikkei varaisikaan. Enemmän kuin puolet majoituksesta muutenkaa ole verkossa jos vaan seuraa zimmer frei kylttejä ni varmana löytyy paikka mihin notkahtaa.
    vuoristoatleetti
  19. #19
    Ei syyskuun alkupuolikaan ole huono.

    Kelit vielä kohdillaan ja paikallisten lomakausi voiton puolella.

    Kotimaassa onkin jo tuohon mennessä (hyvällä tuurilla) ehtinyt hyödyntää
    kesäkelit täysipainoisesti.

    Tuli muuten 2018 kesästä varsin pitkä.... ihan normeilla 5:n viikon lomilla .
    Vapun huitteilta ensin viikko Kreikan saaristossa ja syyskuu euroopassa reissaten
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  20. #20
    Joo, viime kesänä tuli ajettua Alpit reissua todella huippu, Grossklockner ja Ialiassa Stelvio, Gravia ja pari muuta Passoa, sekä Dolomiitit vieläkin silleen et kahteen kertaan ku käytiin Saksassa ottamassa uudet vauhdit ja palattiin sitten länsi Saksasta uudestaan itään päin ja sieltä Puolaan -> Baltiaan, todella hyvät kelit jo kesäkuun puolivälissä, ylhäällä kelit oli +4-6 ja alhaalla laaksoissa ++30 ja enemmän. Parissa paikassa joutui hiukan katsomaan et voiko olla pluikasta mut se oli kyl vainoharhaa :-)
    KTM - Ready To Go
  21. #21
    Ajatus pojan kanssa lähteä helatorstaina Turku - Tukholma ja suuntavaihtoehtona 2 vaihtoehtoa riippuen missä aurinkoa.
    1. Vaihtoehto Tukholma - Trelleborg - Travemunde - Itävalta suunta
    2. Norjaan

    mutta tässä nyt kun lukenut näitä viestejä niin taitaa olla riski vielä noi passot grossglokner suunnilla? Ajankohta on kumminkin kesäkuun alkua.
    Suzuki GSX 1250FA -14

    Edelliset pyörät:
    Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
    + kevarit joskus nuorena
  22. #22
    Lainaa sahkari kirjoitti Katso viesti
    Ajatus pojan kanssa lähteä helatorstaina Turku - Tukholma ja suuntavaihtoehtona 2 vaihtoehtoa riippuen missä aurinkoa.
    1. Vaihtoehto Tukholma - Trelleborg - Travemunde - Itävalta suunta
    2. Norjaan

    mutta tässä nyt kun lukenut näitä viestejä niin taitaa olla riski vielä noi passot grossglokner suunnilla? Ajankohta on kumminkin kesäkuun alkua.
    No kukaanhan ei varmaksi osaa sanoa. Grossglockner kun on maksutie niin aurataan varmasti auki toukokuussa, mutta silti jos yöllä on sattunut tiputtamaan lunta niin on seuraavan päivän kiinni. Tuolla alueella on Itävallassa paikoin yli 4metriä lunta nyt. Lumitilanteesta johtuen pienempien passojen osalta kesäkuun alku voi olla riskaabelia.
    vuoristoatleetti
  23. #23
    Toisaalta toisaalta, auratuilla pätkillä voi päästä kuvaamaan/ajamaan legendaarisen korkeiden lumipenkkojen läpi.
    Testi
  24. #24
    Se on niin kiinni vuodesta, itse olen tehnyt kaikki reissut kesäkuussa- heinäkuun alkuun, poislukien yhden Syyskuussa Kroatiaan.
    Kelit esim. Sveitsissa ovat vaihdelleet 1C-30C välillä, mutta yleensä katson sääkarttaa ja suunnistan sinne missä kelit on hyvät, yhden passo ylityksen lämpötilaero voi olla 30C. Yleensä pohjoisen (Sveitsi) puolla kylmenpi ja Italian puolla tuo 20-30C.

    Mielestäni kesäkuu on edelleen paras, sillon voi "säätää" tuota lämpö parhaiten... Yleensä en varaa kuin seuraavan majapaikan edellisenä / samana päivänä tai otan lennosta booking.com sivuja selaten.
    Sachs 50cc 6x, Solifer SM 50cc -78 ... Vt750 - 06, FJR -07, VFR 1200 XC => KTM 1290 SAS />Alias/karivei
  25. #25
    Jos Alpeille menossa niin passoja löytyy auki maaliskuusta marraskuulle ja matalammat läpi vuoden. Valinnan varaa on ja jos aurinko paistaa niin tiet sulavat päivässä parissa jos normaalisti aurattu. Stelviolla olin kesäkuun alusssa ja paripäivää aikaisemmin oli kiinni, mutta ajelin välillä muualla. Oheinen kuva Jaufenpassilta 2100 m maaliskuussa, https://www.youtube.com/watch?v=Sgor3HG-Reo
    pl
  26. #26
    On siellä sitä väkeä ajankohdasta riippumatta, joten itselle ei ajankohdalla ole väliä. Mennään silloin kun pystyy.
  27. #27
    Jos menossa ajamaan Grossglockneria ja sen lähialueita, tässä edullinen ja erittäin mukava majapaikka www.iselsbergerhof.at Vanhan liiton bikerhouse.
  28. #28
    Nyt ollaan viikko kierrelty (heinäkuu alku-puoliväli) Alpit ja Dolomiitit alueella, Itävalta, Italia ja kelit vaihtelee todella paljon, sääennusteita syytä lukea tarkkaan joka ilta ja aamu ja sen mukaan edetty päivä kerrallaan suunnitelmalla. Toistaiseksi kuivana päästy, mutta ilman suunnittelua olisi kastuttu jo monta kertaa.

    Huikeeta pätkää täältä löytyy, tässä pieni pätkä Italiasta:

    Hypermotard
  29.  
  30. #29
    Alppi kiertuetta jatkettu ja ehdottomasti paras tähän asti on nyt tämä Passo Stelvio, niin maisemat kuin tiukkaa mutkaa toinen toisen perään. On Alppien 2. korkeimmalle menevä asfaltoitu tie (2757m meren pinnasta):

    Hypermotard