Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Mitä lientä olette -16 vm kessun kytkimeen laittaneet,
    Mistä hommannut liemet
    "Täällä ollaan vain kerran "
  2. #2
    Ainakin vm. -05:ssa kerrotaan oikea neste sekä käyttöohjekirjassa, että säiliön korkissa. Tossa pyörässä luki "Mineral oil only"
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  3. #3
  4. #4
    Satasen litra, mutta toki lillukanvarsia kokonaisuudessa

    Itse olen laittanut maguraan ja shimanon jarruihin ihan jotakin ohutta keulaöljyä mitä nyt sattunut hyllyssä olemaan. Hydrauliöljyähän se on .
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  5. #5
    Sama vika. Ohuesta päästä kun valkkaa, on etenkin talvikelissä mukavasti herkempi kytkin.
  6. #6
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Satasen litra, mutta toki lillukanvarsia kokonaisuudessa

    Itse olen laittanut maguraan ja shimanon jarruihin ihan jotakin ohutta keulaöljyä mitä nyt sattunut hyllyssä olemaan. Hydrauliöljyähän se on .
    No, tuo on suositus. Kun olen laajemminkin pelannut noiden Citroenin mehujousien kanssa niin, jos minulla olisi tuollainen pyörä, saattaisin kokeilla tätä https://www.motonet.fi/fi/tuote/6059...ineste-Citroen. Tai Totalin vastaavaa, https://catalog.lubricants.total.com...s/529/LHM-PLUS. Mutta koska nämä eivät ole suositeltuja, mutta todennäköisesti toimivat, mutta täysin varma siitä ei voi olla, joten kokeilut omalla vastuulla.

    Homma nimittäin voi näissä kokeiluissa mennä pieleenkin, riippuen siitä millaisia kumiseoksia valmistaja on suuressa viisaudessaan käyttänyt. Jos haluaa pelata varman päälle niin valmistajan suosittelema tuote on ainoa oikea. Jos haluaa kokeilla jotain muuta pitää varautua siihen että kaikki ei aina mene niinkuin on toivottu tai kuviteltu.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 29.12.2018 klo 01:57.
  7. #7
    itse ajattelin laittaa 1200gs:ään tuota motonetin öljyä, kun tuli pullo autoa varten ostettua. Jos se soveltuu hydrauliseen jousitukseen ja sen hydrauliohjauslohkoihin ja systeemeihin joissa on satoja tiivisteitä, niin eiköhän se toimi kytkimessä, jossa on kaksi tiivistettä. litrahinta 12.90,-

    Comma MVCHF ohjaustehostinöljy 1l

    Tuotekuvaus: Ssynteettinen ohjaustehostinöljy etenkin Audi, Seat, VW, Skoda, BMW, Opel, Peugeot, Porsche, Mercedes, Mini, Saab ja Volvo-autoihin. Soveltuu myös joidenkin autojen keskushydrauliikkaan sekä jousitusjärjestelmiin. Suoitellaan kun vaatimus on CHF11S tai CHF202 (Pentosin-Werke GmbH rekisteröityjä tuotemerkkejä) tai VW/Audi G 002 000/TL52146; BMW 81.22.9.407.758; Opel B040.0070; MB 345.00; Porsche 000.043.203.33; MAN 3623/93 CHF11S; ISO 7308; DIN 51 524T2. Tunnusväri vihreä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  8. #8
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    itse ajattelin laittaa 1200gs:ään tuota motonetin öljyä, kun tuli pullo autoa varten ostettua. Jos se soveltuu hydrauliseen jousitukseen ja sen hydrauliohjauslohkoihin ja systeemeihin joissa on satoja tiivisteitä, niin eiköhän se toimi kytkimessä, jossa on kaksi tiivistettä. litrahinta 12.90,-

    Comma MVCHF ohjaustehostinöljy 1l

    Tuotekuvaus: Ssynteettinen ohjaustehostinöljy etenkin Audi, Seat, VW, Skoda, BMW, Opel, Peugeot, Porsche, Mercedes, Mini, Saab ja Volvo-autoihin. Soveltuu myös joidenkin autojen keskushydrauliikkaan sekä jousitusjärjestelmiin. Suoitellaan kun vaatimus on CHF11S tai CHF202 (Pentosin-Werke GmbH rekisteröityjä tuotemerkkejä) tai VW/Audi G 002 000/TL52146; BMW 81.22.9.407.758; Opel B040.0070; MB 345.00; Porsche 000.043.203.33; MAN 3623/93 CHF11S; ISO 7308; DIN 51 524T2. Tunnusväri vihreä.
    En laittaisi synteettistä öljyä mineraaliöljylle tarkoitettuun järjestelmään. Tämä on hiukan sama asia kuin sitikoissa vihreä LHM joka on mineraaliöljy ja punainen (oranssi) LDS joka on synteettinen. Näitä öljyjä on käytetty eri automalleissa ja öljylaadun vaihtaminen tai sekoittaminen on ehdottomasti kielletty.

    Tämä johtuu järjestelmien tiivisteiden erilaisista kumiseoksista jotka eivät kestä suosituksesta poikkeavaa hydrauliöljyä. Sitikan tapauksessa väärän öljyn käyttämisestä on seurauksena mehujousituksen muuttuminen mehulingoksi.

    Tarkoitan sitä että jos valmistaja suositus on mineraaliöljy niin sellaiseen järjestelmään ei pidä muunlaista öljyä laittaa. Yleisesti ottaen, valmistajilla on luultavasti perustelu syy suosituksiinsa ja jos käyttäjällä ei ole valmistajaa parempaa tietoa järjestelmän ominaisuuksista ei suosituksista ole syytä poiketa.

    Ongelmat eivät useinkaan ilmene välittömästi mutta hiukan pidemmällä aikavälillä voi väärän öljyn käytöstä olla seurauksena joko vuotavia tai sitten turpoavia ja siten esimerkiksi työ- tai (ja) pääsylinterin männän jumiuttavia tiivisteitä. Ja sitten korjauksessa mennäänkin pitkän kaavan mukaan....
    Viimeksi muokannut: Patukka; 29.12.2018 klo 13:03.
  9. #9
    Moottoripyöräilyssä kaikki on vähän tarkempaa kuin esim autoilussa, mutta onko tuota Maguran kytkimen öljyä speksattu jossakin todella tarkasti mitä saa/pitää käyttää ja mitä ei saa käyttää?. Luulisi sylinterin valmistajan tietävän.

    Jos se on ehdottoman tarkkaa, löytyy ohjekirjasta tarkka öljyn merkki ja tyyppi sekä ehdoton kielto laittaa mitään muuta.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10. #10
    Ja manuaalissako ei ole kerrottu?
    Se siinä kannessa oleva teksti on ihan aiheesta, ettei 11xx gessun omistanut laita vanhasta muistista jarrunestettä.
  11. #11
    Sen verran asia jäi kiinnostamaan että katsoin Bemarin varaosasivuilta mitä kytkinöljyistä kerrotaan, https://shop.maxbmw.com/fiche/PartsD...gram=ST_FLUIDS.

    Selvisi että Bemarillakin on kahdenlaista kytkinöljyä, sinistä ja punaista. Näitä ei saa sekoittaa keskenään ja pyörän ohjekirja tai TIS(?) kertoo kumpaa käytetään. Varaosanumerot näille ovat, sininen 07512240344 ja punainen 07512240347
  12. #12
  13. #13
    Siniseksi värjättyä hydrauliöljyä ja vieläpä mineraaliöljyä.
    <p>Tallissa odottelee ajovuoroa: WLA45-1942 _FLH74-1957 _FLSTC-1994 _T120R -969 _K100RS-1991 _CR500Hm-2005 _CR 500-1988&nbsp; _RD125-1970 _HVA125-1974_KTM EXC300-2005_R 1200 GSA -2011_ Kawasaki G5 100_CR 250 -1996</p>
  14. #14
    Tälläinen tuote löytyy Stormilta. Litra hinta kohdallaa, mutta niinkuin joku totesi lillukanvarsia kokonaisuudessa.

    https://www.storm-motor.fi/voiteluai...luid-75-100ml/
    Ducati Diavel
  15. #15
    Raision bemari huolto laittoi tätä mun -14 malliseen gessuun: CASTROL SUPER DOT 4 RESPONSE jarrunestettä !

    t. Peppe
    Pera !
  16. #16
    Lainaa peppe56 kirjoitti Katso viesti
    Raision bemari huolto laittoi tätä mun -14 malliseen gessuun: CASTROL SUPER DOT 4 RESPONSE jarrunestettä !

    t. Peppe
    Laittoiko jarruihin vai kytkimeen?
    Jarruihin tuo on ihan oikeaa tavaraa.

    Tässä ketjussa on kyse kytkinnesteestä.
    Kytkinnesteitä ei vaihdeta normihuolloissa yleensä koskaan.
    Pekka
  17. #17
    Näin on, jos kytkimessä on öljy. Sen sijaan jarrunesteellä toimiviin on viisasta neste vaihtaa melko usein. Ei se vettynyt neste työsylinterin ikää lisää eikä toimintaa paranna. Näin ainakin ite olen tehnyt.
  18. #18
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    Näin on, jos kytkimessä on öljy. Sen sijaan jarrunesteellä toimiviin on viisasta neste vaihtaa melko usein. Ei se vettynyt neste työsylinterin ikää lisää eikä toimintaa paranna. Näin ainakin ite olen tehnyt.
    Näin varmasti on jarrunesteellä esim. DOT4.

    Se tosiaan imee vettä itseensä ajan mittaan ja olisi hyvä vaihtaa joskus, vaikka mikään määräaikaishuolto ei siihen kytkimen osalta kehotakaan.
    Pekka
  19. #19
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Näin varmasti on jarrunesteellä esim. DOT4.

    Se tosiaan imee vettä itseensä ajan mittaan ja olisi hyvä vaihtaa joskus, vaikka mikään määräaikaishuolto ei siihen kytkimen osalta kehotakaan.
    Epäileväinen kun olen, niin piti tarkistaa 1150 GS Repair Manualin sivulta 4/311:
    Change the clutch fluid every 2 years

    Siihän se menee samalla kun jarrunesteet vaihtaa, näin ainakin ite tein. Tosin tuolla samalla sivulla sanotaan että jarrunesteet pitää vaihtaa vuosittain....

    Ducatissa ( -09) kytkinnesteen vaihto 36 tkm välein huolto-ohjelman mukaan.
    Viimeksi muokannut: Urpox; 06.01.2019 klo 23:12.
  20.  
  21. #20
    Lainaa Urpox kirjoitti Katso viesti
    Epäileväinen kun olen, niin piti tarkistaa 1150 GS Repair Manualin sivulta 4/311:
    Change the clutch fluid every 2 years
    No niinpäs olikin maininta.
    Pekka