Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
  1. #1
    Ostin viikonloppuna FZR:än epäkuntoisena. Nyt pitäs päästä irrottamaan tulpat, että voisi pohtia miksi ei lähde käyntiin. Minkäkokoinen tulppa-avain pitäisi olla? Tuntuu että se pitäisi olla 21mm, mutta se ei taas tulpan rööriin sovi.
  2. #2
    Lainaa malinuaa kirjoitti Katso viesti
    Ostin viikonloppuna FZR:än epäkuntoisena. Nyt pitäs päästä irrottamaan tulpat, että voisi pohtia miksi ei lähde käyntiin. Minkäkokoinen tulppa-avain pitäisi olla? Tuntuu että se pitäisi olla 21mm, mutta se ei taas tulpan rööriin sovi.
    Tulpan avainkoko on 18mm
  3. #3
    Lainaa Zern kirjoitti Katso viesti
    Tulpan avainkoko on 18mm
    Ok, kiitoksia tiedosta. Täytyy sitten varmaan 18mm hylsyä sorvata ohuemmaksi, kun ei tunnu menevän pohjaan.
  4. #4
    Lainaa malinuaa kirjoitti Katso viesti
    Ok, kiitoksia tiedosta. Täytyy sitten varmaan 18mm hylsyä sorvata ohuemmaksi, kun ei tunnu menevän pohjaan.
    Ei oston mukana ollut yamahan työkalusarjaa?
    Sieltä pitäis löytyä toimiva tulppa-avain.

    Penkin alla majailee jos on tallessa.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  5. #5
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Ei oston mukana ollut yamahan työkalusarjaa?
    Sieltä pitäis löytyä toimiva tulppa-avain.

    Penkin alla majailee jos on tallessa.
    Eipä tuokaan aina noin mene, keväällä juuri ihmettelin kun tulpat ei minulle uudessa Hondassa alkaneet irtoilla mopon mukana tulleilla avaimilla, pienen äimistelyn ja guuglettelun jälkeen selvisi että mukana oli 18mm hylsy ja pyörässä on 16mm tulpat.
    Sitä ei tarina kerro, että miksi pyörän mukana oli väärä tulppa-avain. Sinällään neuvoisin ihmisiä tarkistamaan tämänkin asian, ennen kuin se sitten selviää jossan hevonkuusessa Norjan vuoristossa...
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  6. #6
    Olin kerran tulppia tarkistamassa. Purin kaikkea mahdollista ja mahdotonta edestä, mutta niin vain kävi että vaikka oli kulma-akseli tulpan avain, niin rööriin en sitä saanut! Noi tuplat on kyllä ihan tautisen hankalassa paikassa! Pitää varmaan keväällä kokeilla uudestaan, jos uskaltaa.

    Jos multa tulppa menis Norjassa hevonkuusessa, siihen jäis pyörä...

    Ai niin, minä kyllä mittaisin tuleeko tulpille virtaa ennen kuin alan niitä irroittelemaan...paljon helpompaa sano. On nimittäin aika monta juttua jotka ensin tarkistaisin. Yhden pytyn tulppavika ei estä konetta käynnistymästä. Kaksi rikkinäistä tulppaa olisi jo muutakin kuin sattumaa. Omani on käynyt kahdella pytyllä, joten ei sekään estä koneen käynnistymistä.

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  7. #7
    Ei tullut mitään työkaluja mukana.

    Ostin pyörän epäkuntoisena ja edellinen omistaja kertoi, että oli ostanut pyörän kesällä ja ehtinyt ajaa muutaman satasen ennen kuin moottorin nykiminen alkoi. Kone jätti pari kertaa kuulemma tielle, mutta lähti sitten kuulemma parin tunnin päästä uudestaan käyntiin kunnes sitten sammui viimeisen kerran.

    Aloitin mp-harrastuksen syksyllä enkä moottoreiden kanssa ole aikaisemmin ollut tekemisissä, mutta funtsailin että sytkään homma viittaisi. Voishan sitä laittaa tulpanhattuun vaan jonkun tulpan ja katsoa tuleeko kipunaa tulppia irrottamatta. Jos ei kipunaa tule niin sitten mitata puolat.
  8. #8
    Kyllä siihen ihan normi tulppahylsy mielestäni menee. Käytinköhän itse ohutseinäistä "peltiavainta", sitä halvinta mahdollista.

    Joka tapauksessahan ne tulpat kannattaa katsoa.

    Ja nuohan ovat vielä helpossa paikassa.
    Viimeksi muokannut: jaskap1; 28.11.2018 klo 21:47.
    Rakastan ulkoilua raikkaassa pakokaasun tuoksussa.
    Kausi jatkuu koko vuoden ja parhaat ajokelit alkavat marraskuussa. Kesämotoristit ovat toki herttaisia, pullantuoksuisia..hieman nössyköitä.

    Yamaha FZR1000,Suzuki GT750,Kawasaki KMX200, Mad Croc 80cc
  9. #9
    Lainaa malinuaa kirjoitti Katso viesti
    Ok, kiitoksia tiedosta. Täytyy sitten varmaan 18mm hylsyä sorvata ohuemmaksi, kun ei tunnu menevän pohjaan.
    Voipi olla että tuohon tarvitaan erityisen ohuella seinämällä oleva tulppa-avain kuten esimerkiksi BMW boksereihin. Jenkkilästä näyttää löytyvän Motion pron ohutseinäistä tulppa-avainta 18mm avainvälillä varsin järkevään hintaan. https://www.ebay.com/itm/Motion-Pro-...D8j:rk:26:pf:0
  10. #10
    Jos on samanlainen kolo kuin mitä TDM:n kannessa niin peltisestä tulppa-avaimesta saa käypäisen kun hitsaa päähän sopivan pultin, niin yltää hylsyllä availemaan. Tulpanhatut/-johdot (ja puolat) kannattaa mitata vaikka kipinä tulisikin, itselläkin oli toinen hattu sen verran kovavastuksinen että jossain kohtaa pimeni aina ko. pytty kun oli hetken ajanut ja alkoi kastumaan, aina tuli näkyvä kipinä kuitenkin.
  11. #11
    Lainaa Chivas067 kirjoitti Katso viesti
    Eipä tuokaan aina noin mene, keväällä juuri ihmettelin kun tulpat ei minulle uudessa Hondassa alkaneet irtoilla mopon mukana tulleilla avaimilla, pienen äimistelyn ja guuglettelun jälkeen selvisi että mukana oli 18mm hylsy ja pyörässä on 16mm tulpat.
    Sitä ei tarina kerro, että miksi pyörän mukana oli väärä tulppa-avain. Sinällään neuvoisin ihmisiä tarkistamaan tämänkin asian, ennen kuin se sitten selviää jossan hevonkuusessa Norjan vuoristossa...
    Jos vaikka vaihdat vastaavat iridiumtulpat niin avainkoko voipi olla eri kuin originaaleilla.
  12. #12
    Lainaa malinuaa kirjoitti Katso viesti
    Ei tullut mitään työkaluja mukana.
    Voishan sitä laittaa tulpanhattuun vaan jonkun tulpan ja katsoa tuleeko kipunaa tulppia irrottamatta. Jos ei kipunaa tule niin sitten mitata puolat.
    Juuri näin minä tekisin ensin. Haynesissa oli muistaakseni kerrottu miten puolat mitataan. Itse olen ne kanssa mitannut. Ja käyntiongelmia oli kyllä ihan tarpeeksi viime kesän alussa, mutta yksikään ei johtunut tulpista. Kaasarin kun sain kuntoon, niin sen jälkeen ongelmia nolla.

    Jaskap1:n kanssa olen kyllä eri mieltä noiden paikasta

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  13.  
  14. #13
    Tänään koitin irtotulpalla, että kipunaa tulee joka sylinterille.

    Mittailin samalla myös puolat ja ensiökäämit oli ok, mutta toisiokäämit näytti molemmat 40Kohmin lukemia, kun mittasin tulpanjohtojen päistä niin, että toiseen tulpanhattuun sain tungettua mittarin piuhan ja toiseen tulpanhattuun löin tulpan kiinni ja mittasin siitä. Toisiokäämin vastus pitäs olla 9,6-14,4 Kohmia, eli kai se tulpanhattujen ja johtojen sekä yhden tulpan kanssa tuottaa sen 40Kohmin vastuksen.

    Sitten sain tulpat irti sorvatulla hylsyllä ja ne olikin vedetty kiinni oikeen huolella. 3. sylinteristä saattaa olla tulpan kierre paskana, sen verran tahmeasti irtosi tulppa. Jokainen tulppa oli niin musta, että ajattelin koittaa huomenna piruuttani uusilla tulpilla josko lähtisi käyntiin.

    Piti tänään mitata puristuspaineetkin, mutta eihän se motonetin mittari sopinut 12mm kierteille.