Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 117:sta
  1. #1
    Taisi tulla tämä huvi tiensä päähän. Olisin vielä ajellut, mutta pitkä sairastelu on käynyt kukkarolle ja päätökseeni vaikuttaa myös ilmastokeskustelu. Tänä kesänä olen ajanut noin 10 000 kilsaa, siitä huviajelua pieni osa.

    Surullistahan tämä on. Olen iloinnut prätkän ajamisesta näinä noin 10 kautena, jona minulla moinen peli on ollut käytössä. Olen tavannut keväisin olla ensimmäisten joukossa liikkeellä ja syksyllä viimeisten, kun autoa minulla ei ole ollut.

    Pihalla seisoo vanha Honda VFR 750. Ajamalla se on siihen ajettu, mutta kyllähän se yhtä ja toista huomiota kaipaisi. Jos joku sen hakee vaikka 250 eurolla, niin tervetuloa hakemaan! Ajokamoja en myy. Pidän auki pientä takaporttia siihen, että ehkä vielä joskus...
    Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
  2. #2
    Ilmastokeskustelu taitaa nimenomaan ajaa käyttämään kaksipyöräisiä jatkossa. Ne kun eivät kuluta teitä, vievät paljon vähemmän tilaa, ovat halvempia valmistaa ja niistä on helppo tehdä kulutukseltaan selvästi autoja säästeliäämpiä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #3
    ...ja niitä saa uusiokäytettyä kun vanhoista pyöristä muokataan cafe racereita, trackereita ja bobbereita

    Jos siitä pyörästä luovut, niin toivottavasti löytää hyvän kodin jossa se on kovalla käytöllä.
    Braaaaap
  4. #4
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Terveys kun pragaa, niin se on aina paska homma. Vetää mielen matalaksi.

    Toivottavasti se tulee kuntoon.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #5
    Boppereiksi muiksi kummallisuuksiksi muutetut on kyllä ilmastopositiivisia tapauksia. Muutoksen jällkeen ajokilometrit romahtaa, ei niillä kukaan tunnu viitsivän enää ajella, muutamaa kokeilurinkiä enempää.
  6. #6
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Terveys on toki vahva fakta, jos se alkaa pettää. Silloin on pakko lopettaa.
    Ilmastokeskusteluun kiinnitän huomiota sitten, kun vihreät naapurini täällä kalliolla kukkulalla supistavat kuukausittaiset kauramaitolounaansa New Yorkissa kolmeen vuodessa.

    Siihen asti kun matkustajalentoliikenne on laillista ja kasvussa koko ajan, ja maailman meret ovat täynnä giganttisia rahtialuksia toimittamassa nettitilaajille hilavitkuttimia, en aio asiaan kiinnittää sen kummempaa huomiota mopoiluni suhteen. Minäkin muistelen, että mediassa uutisoitiin just jostain uudesta liikennekamppiksesta jonka idea on suosia moottoripyöriä tulevaisuudessa enemmän, koska näin vältetään ruuhkaantumista ja tätä kautta saasteita.

    Mutta joo, pidin mäkin 12 vuoden tauon. Kyllä maailmasta tekemistä aina löytyy, jos ei innosta. Sähköpyöräilynkin olen jo nähnyt, joten silläkään suunnalla ei ole mitään uutuudenviehätystä.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  7. #7
    no mul oiskin hondan mentävä aukko yleissivistyksessä, kyl kai mä siit ton voin maksaa, mistä sen voi tulla hakemaan??
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  8. #8
    Lainaa adville kirjoitti Katso viesti
    no mul oiskin hondan mentävä aukko yleissivistyksessä, kyl kai mä siit ton voin maksaa, mistä sen voi tulla hakemaan??
    Turussahan se on. Pistän yksityisviestin.
    Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
  9. #9
    Onhan noita kaupat väärällään erilaisia 2-pyöräisä kikottimia joista valita = jos kuskin fysiikka asettaa rajoituksia, niin sitten vaan vaihdetaan se menopeli toisenlaiseen, mutta ajamista ei lopeteta
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  10. #10
    Lainaa Zen kirjoitti Katso viesti
    Siihen asti kun matkustajalentoliikenne on laillista.
    Öö? Sä olet tosissasi?
  11. #11
    Minä olen miettinyt, että ajelen niin kauan kuin terveys sen kestää ja se tuntuu hyvältä. Eilenkin kun töihin ajelin (pimeässä), se vaan tuntui ihan älyttömän kivalta, samoin illalla (taas oli pimeetä) kotiin ajellessa. Sitten on kyllä kauheaa, jos ajohaluja olisi, mutta kroppa ei sitä kestäisi. Siihenkin soputuisi kyllä, jos olisi pakko.

    Mitä ilmastoon tulee, niin pitää muistaa, että Suomen liikennepäästöt ovat todella pienet - toki esimerkiksi Helsinki nimisessä periferiassa pienikin liikennemäärä sopivalla säällä saa ilmaan aikamoisen savupilven.

    Kun naapurissa on rajan takana pienen pieni metsäpalo, niin sen aiheuttamat päästöt ovat enemmän kuin vuodessa koko Suomen päästöt. Eli kannattais kuitenkin sammuttaa niitä metsäpaloja vähän tehokkaammin. Ai niin, siitä ei saada rahaa johtaj...ööö valtion kassaan.

    Ekologisesti järkevintä on ajella uuden kulkupelin sijaan sillä vähän iäkkäämmällä. Kun valmistetaan yksikin uusi ajoneuvo vähemmän, niin se säästää luontoa. Vanhan romuttaminen ei säästä enää paljoakaan. Uuden ajoneuvon valmistus saastuttaa aika lailla, väitetään. Joten mä tulen jatkossakin (niin kauan kuin mahdollista) ajamaan niillä kulkupeleillä, joiden valmistus ei enää rasita luontoa.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  12. #12
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Yksi Thaimaan reissu aiheuttaa yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin puolen vuoden moottoripyöräilyni.
    Eli siis noin 1000 kg.
    Helsingistä Thaimaan pääkaupunki Bangkokiin tehtävä lentomatka tuottaa kasvihuonekaasupäästöjä 3 396 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia

    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/...kkeli-1.222689

    Tuohon määrään pitäisi ajaa noin 30 000 kilometriä moottoripyörällä. Riippuu tietysti pyörästä, mutta sitä luokkaa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13. #13
    Ilmaston lämpeneminen on minullakin mielessä.
    Tai pikemminkin elinympäristömme tuhoaminen laajemminkin.

    Moottoripyöräilyä en lopeta kuitenkaan.
    Lentämistä rajoitan.
    En enää lähde Thaimaaseen MP-reissuja ajamaan.
    Yksi Thaimaan reissu aiheuttaa yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin puolen vuoden moottoripyöräilyni.
    Eli siis noin 1000 kg.

    Tuolla on laskuri lentoreissujen hiilidioksidipäästöihin, klik

    Hups, menivät viestit vähän väärään järjestykseen, kun muokkasin sitä.
    Pekka
  14. #14
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti

    Ekologisesti järkevintä on ajella uuden kulkupelin sijaan sillä vähän iäkkäämmällä. Kun valmistetaan yksikin uusi ajoneuvo vähemmän, niin se säästää luontoa. Vanhan romuttaminen ei säästä enää paljoakaan. Uuden ajoneuvon valmistus saastuttaa aika lailla, väitetään. Joten mä tulen jatkossakin (niin kauan kuin mahdollista) ajamaan niillä kulkupeleillä, joiden valmistus ei enää rasita luontoa.
    Tuo onkin hankalampi kysymys. Se nimittäin riippuu aika paljon siitä, pystytkö tekemään rahaa tyhjästä eli siten, ettei rahan tienaaminen aiheuta päästöjä. Jos ajat viisi vuotta räntäsateessa ja vastatuulessa töihin ostaaksesi kulkupelin joka kuluttaa vähemmän, siinä ei ole järkeä kuin pernerin ja orvon mielestä.
    Muutenhan ajoneuvokannan uudistaminen voisi jossain tapauksissa olla järkevää. Itse en osta koskaan uutta moottoripyörää ilmastonsuojelullisista syistä - vaan ihan muista syistä.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  15. #15
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Helsingistä Thaimaan pääkaupunki Bangkokiin tehtävä lentomatka tuottaa kasvihuonekaasupäästöjä 3 396 kiloa hiilidioksidiekvivalenttia
    Tuo hiilidioksidiekvivalentti on kai sitten jotain muuta kuin hiilidioksidia kiloina.
    Vielä pahempaa.

    Jotenkin vain tuntuu, että kilot painavat enemmän ajatuksissa kuin joku ekvivalentti.
    Kilo on ihan konkreettinen mitta. 1000 kiloa hiilidioksidia on jo tosi paljon.

    No sitä suuremmalla syyllä en enää lennä Bangkokiin ajelemaan moottoripyörällä.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 18.10.2018 klo 21:56.
    Pekka
  16. #16
    Kai siinä joku korjauskerroin on, kun kaasut viedään valmiiksi pääkallopaikalle. Pitäisi lentää Balille pohtimaan asiaa.

    Jaha, näytti olevan Finnairin ikioma laskuri kyseessä. Se käyttää polttoaineenkulutuksen arvioita, joita ei ole pystytty saavuttamaan edes Guinnesin kääpiökokeessa. Lisäksi Bankokista pitää lentää myös takaisin.
    Joku 4.5-5 litraa satasella / lärvi on aika tyypillinen kulutus matkustajakoneessa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  17. #17
    Näkyy tuo liikennesuihkarin kulutus olevan naamaa kohden karkeasti sanoen samaa luokkaa kuin motskarissa. Tai miten sen nyt haluaa laskea. Jos tavallisella prätkällä - jotka minun tapauksessani ovat kuluttaneet 5 - 6 litraa sadalla, kulkee kaksi ihmistä, ollaan varmaan lähellä kolmea litraa per naama per 100 kilsaa. Se on suht helppo lasku. Mutta kuinka tuo liikennesuihkarin kulutus on laskettu? Oletetaanko siinä, että kone on viimeistä paikkaansa myöten täynnä matkustajia, joilla on jonkin standardin mukainen määrä matkatavaraakin mukana? Vai onko kyse käytännön osoittamasta keskikulutuksesta lennolla, jolla on keskimääräisesti matkustajia?

    Se nyt kuitenkin on taivahan tosi, että jokainen poltettu öljygramma lisää hiilidioksidia. Sillä on ehkä jokin moraalinen merkitys, että onko se poltettu elannon takia vai huvikseen. Huviajelu ei kuitenkaan ole välttämätöntä hiilidioksidien päästelyä. Vaikka onhan sekin keskustelunaihe, että suuriko osa tänä kesänä ajamistani 10 000 kilsasta on huviajoa. Pääasiassa olen kulkenut Turun ja Oriveden väliä. Yhtäällä ovat iäkkäiksi ja huonokuntoisiksi käyneet sukulaiseni ja toisaalla muu elämäni. En minä tätä näin halunnut, mutta eipä sitä asiaa käden käänteessä voi muuttaakaan. Mainittujen paikkojen välin voi tietenkin kulkea julkisilla, mutta Oriveden päässä on bussiasemalta 15 kilsaa ja rautatieasemalta 11 kilsaa perille. Joku joutuu ajamaan edestakaisin autolla hoitaakseen tuon matkan kyydin, jos tulen julkisella.

    No, vielä on Honda pihalla ja sille on kyllä sovittu talvisäilytyskin. Edelleen sen saa tulla hakemaan hyvin halvalla, jos haluaa. Minulla ei ole hinkua sitä korjauttaa tai tehdä töitä itse, mutta joku teknisesti taitava saa siitä käyttöpelin varmaan melko vähin hankkein. Jos vaikka huomenna kävisin sitä vielä ajamassa. Eihän se pelkkä seisominenkaan sille hyvää tee.
    Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
  18. #18
    Niin.... tuhoaako moottoripyöräilevä suomipoika/neitso maapallon ?

    Mennään vaihteeksi taas lukuihin.... tai paremminkin suuruusluokkiin

    Pitäydytään siis "haarukoissa" ja vaikka nyt niin tapetilla olevissa "kasvihuonepäästöissä".

    Suomen osuus 0,14 %

    Suomessa liikenteen osuus 20 %

    .....josta seuraa 0,028 %

    .....ja tästä tieliikenteen osuus 90 %

    .....josta päästään 0,0252 %


    Lopulta ollaan asian ytimessa.

    Bussit ja moottoripyörät ym. yhteensä 4 %
    jolloin käteen jää 0,001008 %

    Nyt ei sitten häpy enää riitä heittää hatusta...tuosta
    viimeisestä luvusta "moottoripyörien ym." osuutta,

    .....JOSTA TULEE KOTOISEN MOOTTORIPYÖRÄILYN
    VAIKUTUS/MERKITYS MAAPALLON "ILMASTOMUUTOKSEEN" .

    Ei siinä mitään.... asioita kannattaa ja pitää aina pyrkiä parantamaan .

    Kuitenkin.... kun joku alkaa vaatia joltain "kättä taskuun ja syvälle",
    kannattaa kuunnella tarkoin argumentteja, miettiä asioiden suhteellisuutta,
    homman hintaa..... ja onko käsillä pienintäkään konkreettista mahdollisuutta
    vaikuttaa asioiden suunnan muuttamiseen .

    Ehkä ei mennä tässä esim. siirtomaapolitiikan perintöön ja sen "jälkien siivoamiseen"..... ja keillä se halutaan
    teettää huonoa omatuntoa nostattamalla .

    Muutama muukin juttu olisi..... mutta jääköön muualle ja toiseen kertaan .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  19. #19
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kai siinä joku korjauskerroin on, kun kaasut viedään valmiiksi pääkallopaikalle. Pitäisi lentää Balille pohtimaan asiaa.

    Jaha, näytti olevan Finnairin ikioma laskuri kyseessä. Se käyttää polttoaineenkulutuksen arvioita, joita ei ole pystytty saavuttamaan edes Guinnesin kääpiökokeessa. Lisäksi Bankokista pitää lentää myös takaisin.
    Joku 4.5-5 litraa satasella / lärvi on aika tyypillinen kulutus matkustajakoneessa.
    Aika museokalustolla pitää ilmailla että tollasiin kulutuksiin päästään, sillä olettamalla että koneet kulkee liki täysinä. 2 litraa / lärvi / 100km alkaa oleen realistinen luku. Ja aika usein matkaajien lisäksi kulkee tuhansia kiloja rahtia koneen mahassa.
    Tän voi viälä koljata...
  20. #20
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Kai siinä joku korjauskerroin on, kun kaasut viedään valmiiksi pääkallopaikalle. Pitäisi lentää Balille pohtimaan asiaa.

    Jaha, näytti olevan Finnairin ikioma laskuri kyseessä. Se käyttää polttoaineenkulutuksen arvioita, joita ei ole pystytty saavuttamaan edes Guinnesin kääpiökokeessa. Lisäksi Bankokista pitää lentää myös takaisin.
    Joku 4.5-5 litraa satasella / lärvi on aika tyypillinen kulutus matkustajakoneessa.
    Ei aivan taatusti ole. Laskepa huviksesi paljonko moinen lentopetrolin kulutus olisi hintana per naama. Et ostaisi sitä lippua jos kulutus olisi tuota luokkaa, siinä kun on paljon muitakin kuluja joita pitää kattaa- Jet A1:n hinta pyörii hieman yli euron litralta maailmanlaajuisesti. Tuolla sinun laskelmallasi olisi 7500 km lennon Thaimaahan pelkät polttoainekustannukset 450€ per naama, tuplat edestakaisin. Kun lentoyhtiön pitää kattaa lipun hinnalla muutakin kuin pelkät polttoaineet, jotka eivät edes muodosta suurinta kustannusta, niin se matka jäisi sinulta tekemättä jos polttoainetta kuluisi noin paljon. Tiedän, kun olen alalla ollut, ihan siellä missä se polttoaine kuluu, en siis arvaa.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  21. #21
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Tuo hiilidioksidiekvivalentti on kai sitten jotain muuta kuin hiilidioksidia kiloina.
    Pakokaasujen kaksi tärkeintä kasvihuonekaasua ovat CO2 ja NOx. NOx on noin 300 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin CO2 ja viipymisaika ilmakehässä on karkeasti samaa suuruusluokkaa. Tästä tulee tuo pakokaasujen korkea CO2-ekvivalentti vaikka NOx-pitoisuus on noin prosentin luokkaa (tämäkin karkea arvio).

    Koneen kulutustiedoista katsoen täyteen buukattu A330-300 vie kerosiinia noin 2,3 kg/100 km/lärvä koko lennon yli laskettuna, mutta rahdille ei ole silloin jyvitetty vielä mitään. Bangkokin-lennolla kerosiinia menee noin 3000 kg nousuun matkalentokorkeudelle, cruise-vaiheessa 5000 kg/h ja lähestymisessä n. 500 kg. Eli noin 50 tonnia per sivu tuollaiselle 10-tuntiselle lennolle.
    1000
  22. #22
    Lainaa Hannula kirjoitti Katso viesti
    Pakokaasujen kaksi tärkeintä kasvihuonekaasua ovat CO2 ja NOx. NOx on noin 300 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin CO2 ja viipymisaika ilmakehässä on karkeasti samaa suuruusluokkaa. Tästä tulee tuo pakokaasujen korkea CO2-ekvivalentti vaikka NOx-pitoisuus on noin prosentin luokkaa (tämäkin karkea arvio).

    Koneen kulutustiedoista katsoen täyteen buukattu A330-300 vie kerosiinia noin 2,3 kg/100 km/lärvä koko lennon yli laskettuna, mutta rahdille ei ole silloin jyvitetty vielä mitään. Bangkokin-lennolla kerosiinia menee noin 3000 kg nousuun matkalentokorkeudelle, cruise-vaiheessa 5000 kg/h ja lähestymisessä n. 500 kg. Eli noin 50 tonnia per sivu tuollaiselle 10-tuntiselle lennolle.
    Duoda duoda.... tuo sinun NOx on ilmeisesti typpidioksidi? NO2? sen on aika mahdotonta olla yläilmakehässä kaasumaisessa muodossa, koska sen kiehumispiste on 21,1 C, eli tuon lämpötilan alapuolella se on nestettä.

    Saastehan se on, ja aiheuttaa mm. happosateita, mutta koska se leviää lentokoneesta hyvin pieninä pitoisuuksina laajoille alueille, siis nesteenä, niin ei se niitä happosateitakaan saa siten aikaan.

    Aine on ikävä lämpimien maiden kaupungeissa mm. savusumun osana, ja siis oikeasti saaste, mutta tässä yhteydessä sen esille tuominen ilmakehässä viipyvänä kasvihuonekaasuna on kyllä scifiä.

    Muistutan nyt kuitenkin fysiikan laeista että nesteenä ko. aine putoaa alas ja nestettä se on normaaleissa ilmakehän olosuhteissa, joissa lämpötila laskee 6,5C kilometriä kohden, kilometrin yläpuolella jos maassa on 27C, ja jos kylmempää, niin se on nestettä aina maanpintaan saakka. Tämän ominaisuuden vuoksihan NO2 aiheuttaa happosateita jos sitä on riittävästi. Euroopassa ei tosin ole ollut happosateita suunnilleen kolmeenkymmeneen vuoteen, Aasiasta en tiedä, oletan että puutteellisten savukaasusuodatusten vuoksi on.
    "Are motorcycles dangerous? No. Dangerous is getting off the couch on a Sunday and finding out we were sitting there for years."
  23. #23
    Aikuiset kun ottaisivat vastuun ja alkaisivat huvittelemaan vaikkapa kyykkäämällä pihalla tuulen kaatama pölli niskassa, niin lapset pelastuisivat. Tuolla kun kylillä vaan kaahataan hupiajoa niin jokainen tietää että lapset on vaarassa.
    Supermoto
  24. #24
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Harald Hirmuinen kirjoitti Katso viesti
    Duoda duoda.... tuo sinun NOx on ilmeisesti typpidioksidi? NO2?
    Saatoin hätäpäissäni sekoittaa NO2:n ja N2O:n taulukkoa plärätessä. No, selitetään lentsikoiden pakokaasujen CO2-ekvivalenssi joskus toiste eri tavalla.
    1000
  25. #25
    Tää meni sitten ilmastokeskusteluksi?

    Pyöräilyn lopettaminen terveydellisistä syistä ei aina ole niin yksiselitteinen jota voi siirtää hamaan tylevaisuuteen pyörätyypin tai lajin vaihdolla. Kun tukielimet tai sisuskalut alkaa tosissaan valittamaan niin lopettaminen on monesti järkevä päätös oman fyysisen hyvinvoinnin eduksi, psyyke kyllä äkkiä hyväksyy että katse on suunnattava johonkin muuhun.

    Mulla kävi näin joku vuosi sitten kun tuli käsky että joko lopetat enskan/krossin tai riskit kaularangan pysyvään vaurioitumiseen kasvaa merkittävästi. Pyörä myyntiin ja vajaa pari vuotta oltiin ilman mopoa, ei tehnyt tiukkaakaan koska energia siirtyi muihin harrastuksiin kuten maastopyöräilyyn. Siinä pari reilumpaa tangon yli lentämisen jälkeen tajusi että tässä on samat riskit kun konepyörällä maastossa ajaessa joten myös maastopyöräilylle laitettiin piste toissavuonna.

    Nykyään on katuenska ja samat riskit on edelleen voimassa, sen kanssa oppinut ajamaan riskejä vältellen. Pysytellään tiukasti ojien välissä eikä mennä seikkailemaan poluille, metsäautoteillä vauhdit varsin maltillisia ettei tule ylläreitä, myös suomiralli sorateillä on vähentynyt ja on opeteltu ajamaan rauhallisemmin. Näiden seurauksena ajaminen ei enään kiinnosta samalla tavalla kun ennen ja pitkään on harkittu kaluston myymistä, tai siirtymistä kokonaan matkaenskoihin. Katupyöräilijää musta ei saa koska ne pyörät ei kiinnosta pätkääkään, paitsi fillarin kanssa ja siinä on nappulat vaihtuneet slikseihin.

    Rakkaus on ikuista, mutta kohteet vaihtuu. Yhden oven kun sulkee niin toinen avautuu ja monesti löytää jostain muusta harrastuksesta uuden intohimon tai harrastuksen.
    Viimeksi muokannut: Koheltaja; 19.10.2018 klo 18:22.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  26. #26
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Tää meni sitten ilmastokeskusteluksi?
    Njääh.... jos aloittaja mainitsee jo ensimmäisen kappaleen toisessa lauseessaan asian yhtenä
    päätökseensä vaikuttavana tekijänä niin...... Miksei ?

    Asia on joka tapauksessa merkittävyydeltään sitä luokkaa, että "suhteellisuudentaju" on syytä säilyttää
    ideologisista näkemyksistä riippumatta.
    Viimeksi muokannut: Bone; 19.10.2018 klo 09:01.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  27. #27
    Yhdyssana-aiheisen keskusteluavauksen odottelua...
  28. #28
    Lainaa Harald Hirmuinen kirjoitti Katso viesti
    Ei aivan taatusti ole. Laskepa huviksesi paljonko moinen lentopetrolin kulutus olisi hintana per naama. Et ostaisi sitä lippua jos kulutus olisi tuota luokkaa, siinä kun on paljon muitakin kuluja joita pitää kattaa- Jet A1:n hinta pyörii hieman yli euron litralta maailmanlaajuisesti. Tuolla sinun laskelmallasi olisi 7500 km lennon Thaimaahan pelkät polttoainekustannukset 450€ per naama, tuplat edestakaisin. Kun lentoyhtiön pitää kattaa lipun hinnalla muutakin kuin pelkät polttoaineet, jotka eivät edes muodosta suurinta kustannusta, niin se matka jäisi sinulta tekemättä jos polttoainetta kuluisi noin paljon. Tiedän, kun olen alalla ollut, ihan siellä missä se polttoaine kuluu, en siis arvaa.
    No laskenpa huvikseni. 7500 km on 75 kappaletta 100 km matkoja. 75 x 4 litraa = 300 litraa. Päivän hinta on 230.24 cts/gallon. Tarvitaan 75 gallonaa, eli 172.68 dollaria, eli 150.16 euroa. Tuohon laitetaan hiukan tankkauskartellin kuluja päälle niin päästään 200 euron tasolle. Kysyttävää?

    Yleensä nuo mainosten kulutuslukemat otetaan tämän kuopan pohjalta:

    https://upload.wikimedia.org/wikiped...burn-range.png

    Koska konetyyppejä ja reittien pituuksia on vain rajallinen määrä, joudutaan tai halutaan tavallisesti liikkua jossain hiukan muualla.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  29. #29
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Yhdyssana-aiheisen keskusteluavauksen odottelua...
    Onhan siinä hiuksenhieno ero, onko paska pää, vai paskapää .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #30
    Sairauksiin en ota kantaa, ne ovat jokaisen oma asia.

    Mutta ilmastokeskustelu. En tajua miksi siinä syyllistetään meillä niin kovasti. On totta että aivan jokaisen pitää tehdä sen eteen voitava. Mutta se ei tarkoita mielestäni oman elämän kurjuuttamista veroilla tai muillakaan toimilla.

    Suomessa on tehty mittavaa energiataloutta jo 70-luvun öljykriisistä lähtien esimerkiksi asumisessa. Meillä ilmasto on mitä on. Etelämmäs mennessä ilmastoinnin käyttö ei olisi elinehto, riittävä lämpö taas on. Meillä on maailman parhaita julkisia liikenteitä, miksi pitää miettiä pakkotoimenpiteitä eikä hyväksytä faktaa että se ei vaan koskaan voi kattaa kaikkien tarvetta.

    Vaimo tuli eilen viikon matkalta Riadiin. 6 miljoonaa asukasta. Joka paikassa ilmastointi pauhaa täysillä. Koko pitäjässä ei ole kevlin palaakaan, vaan rakennuksesta toiseen siirrytään autoilla. Kyllä. Yli 30 metrin matkat liikutaan autolla.

    En nyt siis yritä sanoa että ilmastosta pitäisi viis veisata, päinvastoin. Mutta ei meillä suomalaisilla ole TODELLAKAAN mitään syytä asiasta itseämme raipata. Tehdään mitä voidaan ja toivotaan että myös ne jotka tuottavat päästöistä 99,86% tekevät osansa.

    Poliittinen keskustelun asiasta huolestuttaa minua kovasti. Haittaveroja esim teollisuudelle. OK, skenaario jossa suomalainen terästeollisuus saa osakseen haittaveroja ja se heikentää kilpailukykyä maailmalla. Poistaako se kysyntää? No ei vaan riskinä on se että ostaminen siirtyy maihin joissa terästeollisuus ei ole niinkään puhdasta kuin meillä. Vaikutus Suomen kansantalouteen? Vaikutus maailman ilmastopäästöihin? On huolestuttavaa että poliitikot ajavat aivan laput silmillä tällä hetkellä tätä keskustelua.

    Ja vielä thriidin aloittajalle. Ymmärrän että terveys saattaa latistaa mieltä. Mutta älä ainakaan anna tuon ilmastoasian häiritä, ennemmin voit olla ylpeä siitä mitä olemme jo tehneet.
    vuoristoatleetti
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen