Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Moi, mikä pyörä minulle? - jep, ette te sitä voi tietää, mutta vinkkejä mitä mopoja katsella saisi tarjota.

    Mulla on nyt kaksi kautta ollut alla Yamaha MT-07 (eka pyörä ikinä) ja ei siinä mitään vikaa ole mutku.. kyl te tiedätte. Ajelut koostuu työmatkasta sekä hupiajelusta asfalttiteillä. Tuo on toiminut kaikessa ihan jees, ainut missä ongelmaa on alku keväällä ja loppu syksystä (eli viileillä keleillä), sormet jäätyy. Tähän nopein korjaus olisi ostaa jotkut muovilärpäkkeet ohjaamaan ajoviimaa (ja aika paljon edullisempaa kuin uusi mopo).

    Tuosta nakkien jäätymisestä sen verran, että vain sormet jäätyy ja lämpösissä hanskoissa kädet ovat silti ihan hikiset.

    Eli ajelut ovat siis pääosin: duunimatka 30km suunta, hupiajelut sekä jotain kauppareissua jossa kamat kulkee repussa. Vaimo ei suostu tulee kyytin (no emmäkään tulisi MT-07 tarakalle ). Varsinaisesti mitään isompaa reissua ei ole tarkoitus heittää ku sitten mennään autolla koko perheen voimin. Toki tuota rouvaa voisi yrittää kutkuttaa kyytiin jos olisi joku tollan sports tourer tms mutta tuskin onnistuu (tunnen vaimoni). Juniori ajelee kevarilla, niin sen kanssa tosin vielä joku pieni reissu saattaisikin onnistua ensi kesänä (väittää ainakin vielä, että lähtisi mun kanssa).

    Mutta jos vaihtaisi mopoa, niin katsellut seuraavia:

    Yamaha, MT-09 (mallivuosi 2017->) ehkä SP-malli, niin no tässä ei muutu mikään verrattuna nykyiseen muuta kuin liisä tehoa (ja sormien jäätymis ongelma pysyy samana). Vaikka en ole enää teini, niin kyllä mun mielestä tää transformeri on ihan makean näköinen

    Yamaha, MT-09 Tracer / Tracer 900 & GT, mallivuosi 2016->, 2018 malleista tuo GT olisi loistava varustelun suhteen mutta ehkä vähän liian kallis mun kukkarolle. Viimaa vastaan olisi suojaa enemmän kuin nakussa. Olen tätä kerran kokeillut (taisi olla 2015/16 malli, öpaut 80km) ja äkkiä tottui.

    Suosituksia mitä muita merkkejä katsella?
    - ABS:it ois kivat
    - ajomoodeja voi olla
    - pari vuotta (2-3) vanha pyörä
    - jos on laukullinen, niin ne pitää saada pois helposti ja takaisin
    - kilsoja sopivasti
    - hinta max. 12k€

    EDIT:
    Mulle riittää alle tonniset vallan hyvin lisäksi mun boonuksilla vakuutusmaksut isoissa pyörissä nostaa aika tuntuvasti harrastuksen kustannuksia.
    Lisäksi mulla ei ole tiloja omatoimisten huoltojen tekemiseen eikä kiinnostustakaan, ketjut voitelen toki, joten huoltopalvelut pitäisi löytyä läheltä (kehä III +/- 10km etelään/pohjoiseen noin suunnilleen)
    Viimeksi muokannut: Kansipahvi; 07.10.2018 klo 13:27.
  2. #2
    Sormien palelu loppuu lämpökahvoilla eikä maksa paljon. Sähkötakin laittaisin kans. Ei tuu niin hiki kun sisällä pukee, mut on lämmin ajella. Nämä siis oli pyörä mikä vaan.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  3. #3
    Triumph Speed Triple
  4. #4
    Kahvanlämppäreillä saa avun mopoon kun mopoon tohon sormien jäätymiseen. Voin kyllä suositella. Koko rahan arvoinen investointi. Niiden avulla talvella kelkallakin ajetaan
    Aprilia RS660
    EX Kawasaki Z900, Triumph Street Triple R, Suzuki SV650S
  5. #5
    Kahvalämppärit voisi olla se ratkaisu ensi kaudella jos ei pyörä vaihdu, tälle kaudelle ei enää kuitenkaan kerkiä mistään saamaan lämppäreitä ja asennusta (tai yhdeksi päiväksi ei enää maksa vaivaa vaan palellaan ).

    Sähkötakkia en tarvitse, muuten on lämmin ihan kahdella teknisellä ohkaisella aluskerrastopaidalla.
  6. #6
    Peukalo palelee sähkökahvoillakin, ollu niitä -80 luvun loppupuolelta kuin noita Bemareita käyttänyt. Kelkoissa toimii peukalon lämmitys hyvin, niissä siis peukkukaasu. Kehittäisivät lämpökahvoihin peukalolle ulokkeen molemminpuolin, pysyisi peukalokin lämpimänä.
  7. #7
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Tankorukkaset, niin ei palele..
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #8
    Lainaa Maurisakari kirjoitti Katso viesti
    Peukalo palelee sähkökahvoillakin, ollu niitä -80 luvun loppupuolelta kuin noita Bemareita käyttänyt. Kelkoissa toimii peukalon lämmitys hyvin, niissä siis peukkukaasu. Kehittäisivät lämpökahvoihin peukalolle ulokkeen molemminpuolin, pysyisi peukalokin lämpimänä.
    Sama vaiva täällä. Ehkä peukku jäähtyy tehokkaammin kun se on yksinään eripuolella kahvaa kuin sormet. Riippuu kyllä hanskoistakin, viime lenkille kaivoin vanhat Yokon gore-hanskat joissa on irtovuori. Ovat lämpimämmät kuin esim. Rukan Apollot. Etenkin vasemman peukalon nivel on tuskallisen kipeä jos se pääsee jäähtymään liiaksi. Olisko nivelrikkoa sen verran.

    Kotarissa mulla oli tankorukkaset tarvittaessa, ja ne on kyllä pistämätön varuste, voi ajaa lämppärien kanssa kylmälläkin vaikka krossihanskat kädessä. Multissa on vilkut käsisuojissa, joten siihen pitäis kehitellä ihan omat.

    Pelkät käsisuojat ei ainakaan mulla juuri auta.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  9. #9
    Itse olen ratkaissut sormien palelun siten, että vähennän vaatetta. Nollan asteen kieppeillä farkut jalassa ei sormien palelua edes huomaa, kun reidet ovat aivan jäässä.


    Mitä pyörän suhteen tulee, niin itse kyllä pidin tuota edellistä MT-09- mallia paremman näköisenä. SP-mallilla on tullut ajettua itse, mutta voisin kuvitella vanhemman perusmallin keulan paranevan, kun siihen vaihtaa 0,75kg/mm vakiojousten tilalle 0,90 jouset ja 10W öljyt. Sen jälkeen varmaan menisi aivan hienosti normaalissa ajossa.
  10. #10
    ja talveksi ne tankorukkaset voi siirtää kelkkaan, jos ei pärrällä ajele.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  11. #11
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    ja talveksi ne tankorukkaset voi siirtää kelkkaan, jos ei pärrällä ajele.
    Joku roti sentään. Ei kai niitä "säkkejä" kukaan kehtaa napapiirin alapuolella käyttää, siksi se McHuurrekin ajelee pitkin jäämeren rantoja.
    ps. Moro Huurre, vieläkö sähkösukat skulaa?
  12. #12
    Joka kevät on ekoilla tieajeluilla muhvit pyörässä. Toissakeväänä piti vetää pilkkihaalarikin kun talvi yllätti ja mökiltä piti päästä pois.
    Kaveri käytti 900 Bladessakin muhveja, siinä ne kieltämättä näytti vähän hassuilta. Mutta käsiä ei kylmänyt.
  13. #13
    Lainaa Maurisakari kirjoitti Katso viesti
    Joku roti sentään. Ei kai niitä "säkkejä" kukaan kehtaa napapiirin alapuolella käyttää, siksi se McHuurrekin ajelee pitkin jäämeren rantoja.
    ps. Moro Huurre, vieläkö sähkösukat skulaa?

    Jovvvain -kiitos kysymästä! Toki net kytketään vasta sitten, kun temperaturet laskee alle -15´c, tms, ja tiätty matkasta riippuen, mutta HYÄT on !
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  14. #14
    Mä olen kanssa sellainen vitun polkupyöräilijä ja en todellakaan laita talvellakaan pyörään noita tankorukkasia. Piste. Jos sellaiset mopolla tarvii niin on mulle jo liian viileä

    Taitaapi tollanen MT-09 (SP) jäädä mulla listalta toistaiseksi pois ihan sen takia, että vakuutusmaksut olisi vain 1850€/vuosi tällä hetkellä mun bonuksilla. MT-09 Tracer / Tracer 900 vakuutusmaksut mulle 1260€/vuosi mikä sekin on paljon mutta jaksaisi kärsiä.

    Se selvisi, että paleluun kahvalämppärit ja/tai plus jotkut lirpakkeet suojaamaan ajoviimalta.

    Olikos vielä suosituksia noista mopomalleista vai noilla kriteereillä joita listasin, niin ei ole kuin tuo Tracer?
  15.  
  16. #15
    Superduke kahvanlämmittimillä.
    KTM 1290 Superduke -20
    KTM 1290 Superduke -16
    Kawasaki Z1000 -12
    Kawasaki Z750 -07
    Kawasaki ZX-6R
    Honda NSR 125
    Honda Monkey Z50