Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Kyseessä perinteinen viisarinäyttöinen, vaijerivetoinen nopeusmittari. Kilometrit karttuu tasan oikein, mutta esim. satasen vauhdissa mittarin mukaan, gepsi antaa nopeudeksi 91. Mistähän löytyisi seppä tuon korjaamaan, Lahdessa oli aikanaan vanhan liiton mittarihuolto, mutta on jo lopettanut...
  2. #2
    Onkos tuo virhe kaikissa nopeuksissa suunnilleen tuo 9kmh, vai onko se 9% nopeudesta?

    Jos vakio 9kmh, voisi yrittää siirtää neulaa. Jos taas prosentteja, minulla ei ole kokemusta onko noissa joitain sisäistä säätöä.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  3. #3
    Pitäisi löytyä jousivoimaa muuttava säätöruuvi mittarin sisältä, tai siirrät jousta, tai väännät sitä väkisin hiukan löysemmälle. Voima neulalle tuotetaan joko kitkapaloilla tai vaijerin pyörimisestä sähköisesti. Niitäkin voi yrittää tuunata. Sitten kun kaikki epäonnistuu, printtaat uuden näyttötaulun mittariin ja neula on taas kohdallaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  4. #4
    Ongelmahan on oikeasti siinä, että koko mittari on yhtä puuta, eli lasi ja kehys on jotenkin puristettu?? kiinni mittarin runkoon, ja ne pitäisi saada toisistaan jotenkin irroitettua, ja mielellään vielä niin että saisi takaisinkin. Sen jälkeenhän voisi vaikka itsekin säätää jousta vähän tiukemmalle...
  5. #5
    Mun nopeusmittarivirhe parani, kun laitoin eteen yhden piikin isomman rattaan. Matkamittari alkoi tosin näyttää liian vähän. Kun matkaa on muilla mittareilla menty 102-103km, niin mulla on 100km. Mittarisatanen vs gps oli alkukaudesta 100 vs 99 km/h, vastaavasti 80 vs 80 ja 120 vs 118.

    En tosin yrittänyt mittarivirhettä parannella, vaan tehdä pyörästä mukavamman matkustella eli pienemmillä kierroksilla lujempaa.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  6. #6
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Mun nopeusmittarivirhe parani, kun laitoin eteen yhden piikin isomman rattaan. .
    Tuo ei auta jos nopeus otetaan vaijerilla etupyörän navasta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Pitäisi löytyä jousivoimaa muuttava säätöruuvi mittarin sisältä, tai siirrät jousta, tai väännät sitä väkisin hiukan löysemmälle. Voima neulalle tuotetaan joko kitkapaloilla tai vaijerin pyörimisestä sähköisesti. Niitäkin voi yrittää tuunata. Sitten kun kaikki epäonnistuu, printtaat uuden näyttötaulun mittariin ja neula on taas kohdallaan.
    Jos voima tuotetaan sähköisesti, siirtäisin niitä magneetteja vähän kauemmas. Tällöin säätö olisi hieman hellävaraisempi kuin jousen säätäminen. Toisaalta, jos saat sen purettua, tuo näyttötaulun printtaaminen on ihan kelpovaihtoehto ilman mitään muita muutoksia.

    Lainaa nakkikioski kirjoitti Katso viesti
    Ongelmahan on oikeasti siinä, että koko mittari on yhtä puuta, eli lasi ja kehys on jotenkin puristettu?? kiinni mittarin runkoon, ja ne pitäisi saada toisistaan jotenkin irroitettua, ja mielellään vielä niin että saisi takaisinkin. Sen jälkeenhän voisi vaikka itsekin säätää jousta vähän tiukemmalle...
    Jotenkin tuntuu että se mittari on kuitenkin purettavissa tavalla tai toisella. En nimittäin usko että sitä lasi+kehys yhdistelmää tuotannossa puristetaan kasaan kokoonpanovaiheessa. Esimerkiksi se mittari voi olla kiinni sillä holkilla, mihin vaijeri kiinnitetään. Olisiko siinä mutteria tyvessä? Jolloin koko mittaripaketti nousisi ylös siitä "purkista".

    T. Antti
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  8. #8
    Löytyihän se vastaus kun jaksoi netistä kaivaa: https://www.youtube.com/watch?v=2gAbn7IY8LI

    Eli se koko roska on puristettu kasaan metallisella kehyksellä, joka vaan pitäisi saada ehjänä väännettyä suoraksi... (korjauspaja edelleen hakusessa)
  9. #9
    Lainaa nakkikioski kirjoitti Katso viesti
    Löytyihän se vastaus kun jaksoi netistä kaivaa: https://www.youtube.com/watch?v=2gAbn7IY8LI

    Eli se koko roska on puristettu kasaan metallisella kehyksellä, joka vaan pitäisi saada ehjänä väännettyä suoraksi... (korjauspaja edelleen hakusessa)
    Kannattaako nähdä vaivaa? Navista näkee todellisen nopeuden, ja kai sen aika hyvin muistaa että paljonko se todellinen on jos mittari näyttää 90 tai 70? Voi myös tulla halvemmaksi hankkia perusnavi, tai vaikka käytetty. Navista voi olla muutakin hyötyä.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  10. #10
    Kun on kolmen pyörän loukussa, ja muissa kahdessa näyttö on kohdallaan, on tämän kanssa vaarana että ajelee vahingossa alinopeutta Vanhan pyörän tyyliin ei tuo navi oikein sovi...
  11. #11
    Mulla on Sigman fillarin mittari, jossa renkaan kehän saa aseteltua millin tarkkuudella ja näyttää nopeutta ainakin kahteen sataan. Ja on siinä tripit yms. ja on aika pienikokoinen. Tämä on langallinen enkä tiedä toimiiko langattomat, moottoripyörässä kun on enemmän noita häiriölähteitä.
    FJR -17
  12. #12
    Gepsi-mittareita saa hyvinkin vanhanaikaisen näköisinä:

    http://newvintageusallc.mybigcommerc...-speedometers/

    Gps ei tosin ole laillinen tapa mitata nopeutta, vaikka se monesti on tarkempi kuin joku vaijerivetoinen vieteriviritys. Se on taas miehestä kiinni, kuinka paljon asia ahdistaa. Todennäköisesti aika vähän.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  13. #13
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Gepsi-mittareita saa hyvinkin vanhanaikaisen näköisinä:

    http://newvintageusallc.mybigcommerc...-speedometers/

    Gps ei tosin ole laillinen tapa mitata nopeutta, vaikka se monesti on tarkempi kuin joku vaijerivetoinen vieteriviritys. Se on taas miehestä kiinni, kuinka paljon asia ahdistaa. Todennäköisesti aika vähän.
    Minä olen siinä käsityksessä että on laillinen, jos se on kiinteästi asennettu.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  14.  
  15. #14
    Lainaa ajvaara kirjoitti Katso viesti
    Minä olen siinä käsityksessä että on laillinen, jos se on kiinteästi asennettu.
    Sanotaan näin, että silloin se ei ainakaan näytä gps-laitteelta.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.