Katso äänestykset tulokset: Miten akku kannattaa talven aikana säilyttää?

Äänestäjät
96. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • Pyörä syksyllä talliin ja keväällä pois. Akulle ei tarvitse tehdä mitään.

    16 16,67%
  • Ladataan kerran keväällä ennen ensimmäistä ajoa.

    17 17,71%
  • Ladataan 2-6x talven aikana tavallisella laturilla.

    31 32,29%
  • Pidetään akku kiinni ylläpitolaturissa (äly) koko talvi.

    15 15,63%
  • Jollai muullai, kerron viestissä.

    17 17,71%
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Kysytääs tällaista ajankohtaista asiaa.

    Pyörän mukana tuli tuollainen 0,8A ylläpitolaturi (Ctek) ja mietin jätänkö sen kiinni koko talveksi. Pyörässä on Yuasan 20Ah akku. Aiemmat talvet olen toiminut niin, että olen ladannut noin kerran kuussa 3,6A laturilla akun täyteen, mutta en ole pitänyt laturia kiinni muuten. Pyörää olen tavannut käyttää muutaman kerran talven aikana ja bensan joukkoon laitan säilöntäaineet. Talli on lämmin vähintään +5 astetta.
    Viimeksi muokannut: TwinTenox; 29.09.2018 klo 20:02.
    Entiset moottoripyörät: https://www.dropbox.com/sh/amqoywn9u...QMSPvQiWa?dl=0 Nyt M-G Bellagio 940
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Akku irti ja hyllyyn.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Akku irti ja hyllyyn.
    Akku irti ja hylly.
  4. #4
    Akku kiinni pyörässä. Panen ylläpitolaturin kiinni pari kertaa talvessa joksikin ajaksi.
  5. #5
    Akku irti ja kylmään (ulos).

    Kerta talvessa lämpimään ja lataus.. takaisin ulos.
    Suzuki Hayabusa
  6. #6
    Onko jotain selkeää syytä miksei kannata jättää koko talveksi ylläpitolaturiin kiinni? Kysyn vain kun se tuntuisi helpoimmalta tavalta ja luulin, että nimenomaan siihen noi on tarkoitettu. Akkua en ota irti itse, ihan laiskuuttani, kun pyörän kuitenkin muutaman kerran talven aikana käynnistän, että vaihtuu bensa letkuissa ja ruiskussa.
    Entiset moottoripyörät: https://www.dropbox.com/sh/amqoywn9u...QMSPvQiWa?dl=0 Nyt M-G Bellagio 940
  7. #7
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Itellä se laturi olis vaan tiellä. Tänään lähti just tankki, ilmaboksi ja läppärungot sinne hyllyyn katteiden kaveriksi. Tutkailin venttiilien välykset.

    Kotarissa on akku kiinni, mutta siinä ei ole mitään virtaa syövää laitetta, ja se saa ajoakin kohtuu tasaisesti. Talvella akku tulee ladattua kerran tai pari, jos seisoo pidemmän aikaa. Ihan varuiksi.

    Kyllä se ylläpitolaturi toimii. Mä en vainoharhoissani uskaltais vaan jättää sellaista kytketyksi.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #8
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Onko jotain selkeää syytä miksei kannata jättää koko talveksi ylläpitolaturiin kiinni? Kysyn vain kun se tuntuisi helpoimmalta tavalta ja luulin, että nimenomaan siihen noi on tarkoitettu. Akkua en ota irti itse, ihan laiskuuttani, kun pyörän kuitenkin muutaman kerran talven aikana käynnistän, että vaihtuu bensa letkuissa ja ruiskussa.
    Itse antaisin olla kiinni. Akun irrotuksesta ei ole juuri hyötyä jos tila on kuiva. Jos taas lämpötila vaihtelee niin paljon että pyörä on välillä märkä, olisi galvaanisen syöpymisen kannalta parempi jos sähköä ei ole läsnä. Eikä ole haitaksi vaikka hyllyssäkin olevaa akkua lataisi kk tai parin välein.

    Omissani on vielä orkkisakut (2009 ja 2012). Viime vuonna tuo vanhempikin jaksoi hyvin vääntää koneen käyntiin, tänä vuonna en ole sitä kokeillut. Ctekin tapsia olen seisokin aikana siirtäny pyörästä toiseen ohi kulkiessani (helppoa kun lataan sähkötakin töpselistä joka roikkuu pyörän kyljestä), latureita kun on yksi ja pyöriä enempi.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  9. #9
    Syssyllä talliin ja akusta kaapelit irti, keväällä kaapelit kiinni ja kowaa ajoa.
    s1000rr 2011
  10. #10
    Akku irti, hylly ja lataus muutaman kerran kevään mittaan. Jossakin mopossa oli valmiina nuo cetekin ylläpito kaapelitkin ettei olis tarvinnut kun pukata liitin paikoilleen syksyllä ja antaa olla, mutta kuten joku totesikin, vainoharha ja järjetön herra Murphyn pelko estää jättämästä laturia varsinkaan mopossa olevaan akkuun kiinni.
    Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.

    Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
    Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
    Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
    Suzuki Intruder C1500T -14
  11. #11
    Meidän perheen neljä käyttöpyörää "talvehtii" ylläpitolaturin piuhan nokassa, ovat talvehtineen suunnilleen niin kauan kun noita älylatureiita on ollut saatavilla, eikä koskaan mitään ongelmaa. JMH, mitä sä tuossa ylläpitolaturissa pelkäät?

    -jp-
    Iloa elämään: BMW R1250GSA 40y Edition & R1200GSA Triple Black
  12. #12
    Mulla on pyörä talvehtinut muualla kuin omassa tallissa. Akun olen ottanut irti ja säilyttänyt omassa puolikylmässä tallissa. Lataillut älylaturilla muutaman kerran talven aikana. Päivän-pari ollut laturi kiinni kerrallaan.
    Yamaha Tracer 900 -18
    Exät:Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
  13. #13
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa J-PS kirjoitti Katso viesti
    Meidän perheen neljä käyttöpyörää "talvehtii" ylläpitolaturin piuhan nokassa, ovat talvehtineen suunnilleen niin kauan kun noita älylatureiita on ollut saatavilla, eikä koskaan mitään ongelmaa. JMH, mitä sä tuossa ylläpitolaturissa pelkäät?

    -jp-
    Tulipaloa.

    Mul on yks auton akku pihasaunan suihkun voimanlähteenä. En mä sitä uskalla tallissa ladata. Aina suoritan pihalla.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  14. #14
    Eipä ole koskaan tullut mitään tehtyä; pyörä talliin syksyllä ja käyntiin keväällä. Jos joku kevät ei starttaa, niin mietin käytännön uusiksi.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  15. #15
    Lainaa TwinTenox kirjoitti Katso viesti
    Onko jotain selkeää syytä miksei kannata jättää koko talveksi ylläpitolaturiin kiinni? Kysyn vain kun se tuntuisi helpoimmalta tavalta ja luulin, että nimenomaan siihen noi on tarkoitettu. Akkua en ota irti itse, ihan laiskuuttani, kun pyörän kuitenkin muutaman kerran talven aikana käynnistän, että vaihtuu bensa letkuissa ja ruiskussa.
    Kyllä voi jättää laturiinkin kiinni mutta jos on geeli/agm akku niin ottaa kaapelin irti ja antaa olla. Geeli/agm akuissa itsepurkautuvuus on niin olematonta että vaika olis vuoden lataamatta niin varaus ei juurikaan laske. Muutenkin tuo käynnistely varsinkinkin ruiskuvehkeiden osalta on seisonnan aikana ihan turhaa

    Edit: Niin siis ite irrotan akkukaapelin ja annan olla. Toki olen itekki joskus käyttänyt pyörää talven aikana mutta ihan muista syistä
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  16. #16
    Joo, ym. mainituista syistä itse tekisin, ja olen tehnytkin. Talveksi miinuskaapeli irti akusta, lataisin sitä keväällä ennen starttia jollain pienellä virralla lataavalla laturilla vaikkapa vuorokauden esimerkiksi juurikin kysyjän mainitsemalla laturilla. Eikä ole mitään tarvista käyttää välillä konetta. Itse säilytin olohuoneessa K100RS-bemua muutaman talven, eikä tullut mieleenkään laittaa sitä käyntiin talvella
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  17. #17
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Akku irti ja himaan, laturia ei ole. Tuossa kesällä tuli testattua että tonniäffä lähtee hyvin käyntiin täysin tyhjälläkin akulla, kun jäi parkit päälle. Ne jää tonniäffässä päälle helposti, millin päässä off-asennosta virtalukossa. Ei tarvitse suurta mäkeä starttiin. Kevätstartti on tietysti pidempi yleensä kun kaasarit ja letkut ovat kuivat. Pienkonebensa ajettu systeemiin neljällä tankkauksella. Kausi loppuu huomenna, täytyy käydä vielä vähän asioilla. Nuo modernit ajohousut ovat kyllä niin lämpimät, että niiden puolesta voisi ajaa vaikka lähes läpi talven. +8C ei tarvitse vielä edes kiinnittää kaikkia vuoria.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  18. #18
    Taidan kokeilla tuota, että laitan vaan Ctekin kiinni liittimeen ja annan olla kevääseen saakka.
    Entiset moottoripyörät: https://www.dropbox.com/sh/amqoywn9u...QMSPvQiWa?dl=0 Nyt M-G Bellagio 940
  19. #19
    Maajohto irti akusta, lataus Ctekilla ja keväällä ennen käyttöönottoa taas Ctek yön yli lataamassa (oli tarvetta tai ei) Edellisen mopon AGM-akku kesti tällä reseptillä toistakymmentä vuotta ja oli OK kun myin pyörän edelleen.
  20. #20
    the thrill seeker Bem-Ari:n avatar
    Liittyi Feb 2009
    Pirkanmaa
    MotOrg ry jäsen
    Akku irti ja kotiin autotallin hyllyyn.Onhan siinä sitten jotain kellon asetuksia ym. keväällä mopedia noudettaessa,mutta pieniä asioitahan nuo on.
    <p>Man cannot live on beer only.
    Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
  21. #21
    Meidän mopot talvehtivat lämmittämättömässä omakotitalon autotallissa. En irrota kaapeleita tai akkuja. Lataan älylaturilla pari- muutaman kerran talvessa. Pyörissä on latausliitin. Laturin täysi-valo syttyy jokseenkin heti, joten akku ei vajene säilytyksessä. Keväällä sitten käyttää vielä laturissa ennen starttia. Talvella en käynnistele. Syksyllä stabilointiaine bensan sekaan, mutta lieneekö sillä suurta merkitystä. Vuosikymmenten otannalla kylmässä tallissa säilytetyllä ei ole ikinä ollut mitään starttausongelmia keväällä, mutta lämpimässä säilytetyssä on ollut.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  22. #22
    Akku on sen verran hankalassa paikassa, joten asensin Ctekin latauspiuhat napoihin ja lataan liittimen kautta n.kerran kuukaudessa. Olen yhden akun tuhonnut toisen merkkiselllä "älylaturilla" ja se riitti opetukseksi.
  23. #23
    Satula irti ja yleismittari akun viereen. Autotallissa (n. +10) käydessä tarkistetaan ajoittain jännite. Jos alentunut, niin älylaturi kiinni noin vuorokaudeksi. Keväällä ennen käyttöönottoa laturi vuorokaudeksi kiinni.

    Edellistalvena akku tyhjeni yllättäen jostain käsittämättömästä syystä. Tokeni siitä älylaturilla ja on toiminut koko tämän kauden ihan normaalisti. Akkuna BMW:n oma geelisellainen.
    BMW F800GT -13


  24. #24
    Mulla on tapana syksyllä ladata mopon akku ja laittaa talvehtimaan pakastearkkuun. Ei ole tarvinnut paljon akkuja mopoihin vaihdella, eli aivan toimiva tapa on ollut. Mopot mulla on aina tallissa kun eivät ole tienpäällä, eli eivät yövy taivaan alla kesäisinkään muuta kuin reissussa.
    Supermoto
  25. #25
    Pyörä kylmässä hallissa akku kiinni. Akun navoissa Ctex:n piuhat( pikaliitin johdon päässä) kiinni ja johto tulee satulan alta näkyviin. Kun talvella sattuu lämpimämpiä kausia(yli nolla lämpötiloja), niin pistän ylläpitolaturin kiinni päiväksi pariksi. Akulla(Yuasa) ikää nyt seitsemän vuotta ja hyvin pelittää.
  26. #26
    Ohjekirjan mukaan, jos pyörä on käyttämättä, on annettava valtuutetun huoltoliikkeen ladata akku 4-5 kuukauden välein. Pieniä logistisia haasteitahan tuohon liittyy varsinkin jos akku on pyörässä kiinni (sitähän ei itse saa irrotella). Mutta mitäpä emme tekisi, jotta takuu säilyy ja ajaminen on turvallista.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  27. #27
    Akku irti ja hylly. Hyvin on toiminut viimeiset vuodet ja mp lähtee hyvin käyntiin keväällä.
    Triumph Tiger 800 XCx -18
    ex- Triumph Speed Triple -08
    ex- Triumph Street Triple -09
  28. #28
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Ohjekirjan mukaan, jos pyörä on käyttämättä, on annettava valtuutetun huoltoliikkeen ladata akku 4-5 kuukauden välein. Pieniä logistisia haasteitahan tuohon liittyy varsinkin jos akku on pyörässä kiinni (sitähän ei itse saa irrotella). Mutta mitäpä emme tekisi, jotta takuu säilyy ja ajaminen on turvallista.
    Voihan sillä huoltoliikkeellä olla vaikka talvisäilytyspalvelukin. Akku pysyy kunnossa ja saattavat vielä tarkastaa keväällä rengaspaineetkin, jotta kauden voi aloittaa turvallisesti.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  29. #29
    gessun akku paikoillaan talven yli viileässä tallissa ja ehkä kk välein ctekissä kiinni yön yli. xx:n ja ajettavan ruohonleikkurin akut mökillä viileässä portaikossa ja joskus silloin tällöin ctekissä yön yli. hyvin ovat toimineet.

    jos sen älylaturin laittaa kiinni talveksi pysyvästi, niin katsokaa että laturi on sellainen joka jatkaa latausta, jos sähköt käy talossa poikki. jotkut mallit menevät pois päältä kun sähkökatkos iskee.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  30.  
  31. #30
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Akku irti ja hyllyyn. Pari kertaa talvessa laturiin hetkeksi. Busan akku kesti tällä tekniikalla 6 vuotta.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen