Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 67:sta
  1. #31
    Lainaa 76239 kirjoitti Katso viesti
    Omien kokemusten mukaan opetuslupalaisia kohdellaan ainakin meille tutuimmassa paikassa eli Siikalatvan Ajovarmalla kaikin puolin yhtä hyvin kuin autokoulusta tulevia.
    Olen opettanut AM120 - A1 - A - B yhteensä 12 korttia 8 vuoden aikana, tutvoja on ollut 4 tai 5 eri henkilöä. Yksi ikävä kokemus ajokokeesta on ollut, mutta enemmän pitäisin sitä tutvon henkilöstä kuin opetusluvasta johtuvana. Tämä oli Oulaisissa.
    Ensimmäisellä yrityskerralla em. korttien ajokokeista on hyväksytty 83%, käsittelykokeista (6) 100%. Teoriakokeista ensimmäisellä yrittämällä meni läpi 92% eli yksi hylätty löytyy.
    Turvallisia kilometrejä pojalle! Itsellä kanssa tosiaan positiivisia kokemuksia Ajovarmasta. Käsittelykokeen olin autokoulun asiakas ja ajokokeen harkkaluvalla eli ihan itsenäisesti ilman ohjausta / valvojaa.

    Ainakin osa MP-alan ihmisistä vaikuttaa edelleen valittavan kovasti kokeen vaikeutta. Omasta mielestäni ei ollut liian vaikea, mutta totta kai harjoittelua vaatii - takki auki sitä ei pääse lävitse. Mitä mieltä te olitte pojan kanssa siitä?
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  2. #32
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Ainakin osa MP-alan ihmisistä vaikuttaa edelleen valittavan kovasti kokeen vaikeutta. Omasta mielestäni ei ollut liian vaikea, mutta totta kai harjoittelua vaatii - takki auki sitä ei pääse lävitse. Mitä mieltä te olitte pojan kanssa siitä?
    Itse olin aluksi sitä mieltä, että onpas vaikea!
    Tuli kyllä mieleen, että halutaanko prätkäily tahallaan kitkeä pois häiritsemästä?
    Ja kun auton saa kohta alle 15v junnut, niin kuka haluaa enää prätkäilyn pariin 'ulkoilmaan'?

    No, treenailun edetessä alkoi näyttää, että ei se ajokoe nyt niin vaikea olekaan.
    Sitten kun näki Lahden Kariston käsittelyradan tasaisen asfaltin ja selkeät merkinnät, niin aika helppo homma kuitenkin. Pitää vaan osata hallita sitä prätkää eikä muuta.
    Suzuki GSX-R 1000, Yamaha MT-03 (660), Access Enduro 400
  3. #33
    Käsittelykoe ei varmasti ole liian vaikea kevarilla suoritettavaksi. Isommilla pyörillä on hieman hankalampaa mutta toisaalta pakottaa treenaamaan noita juttuja ja sitten kyllä onnistuu kun nöyrästi treenaa muutaman kerran.
  4. #34
    Lainaa 76239 kirjoitti Katso viesti
    Käsittelykoe ei varmasti ole liian vaikea kevarilla suoritettavaksi. Isommilla pyörillä on hieman hankalampaa mutta toisaalta pakottaa treenaamaan noita juttuja ja sitten kyllä onnistuu kun nöyrästi treenaa muutaman kerran.
    Aikalailla samat kokemukset. Ajoin vastikään ison A:n, aiempi kokemus kaksipyöräisistä lähinnä Pappatunturilla ajelua. Ei tuo käsittelykoe ole millään liian vaikea. Kyllä se läpi menee, jos pyörän edes jollain tasolla hallitsee.
  5. #35
    Oppilas nro 2 läpi niin käsittely- kuin ajokokeestakin ensimmäisellä yrittämällä.

    Sää oli erinomainen eli asfaltti oli kuiva, tutvo oli eri kuin oppilaalla nro 1, mutta hänkin oli hyvin rennon oloinen kaveri, jota ei tarvinnut oppilaan jännittää. Käsittelykokeessa ei minkäänlaista ongelmaa missään kohtaa, mikä oli kyllä odotettavaakin, koska harjoitellessa meillä oli ehkä tiukemmat rajat (ahtaat tilat) ja vauhtia pyrittiin aina pitämään hiukan enemmän kuin tarpeeksi.

    Kenraalinharjoituksissa ylättäen hankalinta oli jarruttaa tehokkaasti viidenkympin vauhdista pyörällä, jossa ei ole abseja. Alussa tahtoi takapyörä lukittua. Kokeessa meni täydellisesti eli ei lukittunut takarengas ja pyörä pysähtyi reilusti ennen tötsiä ja vauhtiakin oli riittävästi. Käykääs itse kokeilemassa äkkijarrutusta viidenkympin vauhdista, niin huomannette, että sitä kannattaa aina joskus kokeilla, niin sujuu tiukan paikan tullen.

    Kaikilla ei näyttänyt käsittelykoe sujuvan aivan niin hyvin eli harjoitusta oli kai ollut liian vähän (autokoulun oppilas) - epävarmuuden huomasi jo hidasajossa. Ja kaarreajoon koe tyssäsi. Ei kääntynyt pää - ei kääntynyt pyöräkään. Parilla pienellä vinkillä perusasioista tuo kaveri olis varmaan selvittänyt kokeen... En tiedä mitä opettavat autokoulussa vai luotetaanko siellä oppilaiden lahjakkuuteen?

    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  6. #36
    Olen ollut pari kertaa käsittelyradan kulmalla seuraamassa autokoulun A1-opetusta odotellessani oman asiointini etenemistä.
    Sellaiseen kiinnitin kertaalleen huomiota että oppilaat ajoivat (kaksi oppilasta / pyörää) jonkin aikaa aina samaa osaa kokeesta, eikä esimerkiksi väistön harjoittelu niin että ajo on kuin rataa kiertäen pysähtymättä puolenkymmentä kierrosta välttämättä ole paras juttu oppimisen kannalta. Ainakin sivusta seuraten näytti että meni enemmän suorittamiseksi, montako kertaa ehtii ajaa, tai sitten oli sanottu että aja tuota 5 kertaa ja se haluttiin tehdä mahdollisimman nopeasti.
    Tosipaikassa sitten jännittää liikaa tai tulee yritettyä "vielä paremmin" = epäonnistuminen ?
    Toistot kyllä opettaa, mutta mielestäni parempi vaikka vähentää niitä muutama kunhan ehtisi joka yrityksen jälkeen antamaan pari sanaa palautetta, tai edes olisi sovittu että kuski pysähtyy hetkeksi nollaamaan ajatukset.

    Ja ei, en ole mikään neuvomaan autokoulun opettajia miten pitää tehdä, kunhan vaan omia mielipiteitä tuon esille.

    Viimeisellä käsittelyratakäynnillä olen havainnut hyväksi:
    - Kun pääsette radalle ja kaikki on valmiina sano oppilaalle että
    "nyt teemme niin että ajat käsittelykokeen juuri kuten se virallisesti menee ja minä olen tutvon sijasta tuomaroimassa"
    Tällä saat jännityksen kohoamaan sopivasti. Jos ajamassa on kaksi oppilasta tilanne vastaa vähintäänkin varsinaista käsittelykoetta jännityksen osalta. Oppilas / oppilaat ottavat homman tosissaan.
    - Ajata koe läpi kuten pitää, jos jostain ei mene läpi ensimmäisellä kerralla niin sitten on tietysti se yksi mahdollisuus ottaa uusiksi.
    Tässä on tottakai toivottavaa että kaikki onnistuu hyvin. Jos ja kun onnistuu on mitä parhaimmat pohjat suoriutua kokeesta.
    - Mikäli jossain osiossa menee kahdesti pieleen on mietinnän paikka; tarvitaanko vielä yksi käynti käsittelyradalla ? Ellet katso tarpeelliseksi ajattaa enää toisena päivänä tai ellei se ole mahdollista on syytä harjoitella kyseistä osiota vielä huolellisesti.
  7. #37
    No itse tein käsittelykokeeseen saakka autokoulun kautta ja ensin hiottiin hidas ajo ja pujottelu kuntoon. Se kun oli saatu menemään lävitse niin sitten ajettiin juurikin yhdellä kertaa kaikki tehtävät putkeen ja koska väistö oli itselle se haastavin niin sitä ja portit tehtävää rullattiin sitten toistoina putkeen, jotta sekin saatiin kohdalleen. Ja tuo siitä syystä, että Espoon radalla ne ovat peräkkäiset tehtävät.

    Ennen varsinaista koetta sitten tosiaan vielä kaikki lävitse, toki oli aikaa niin halusin vielä hinkata sitä väistöä uudelleen ja uudelleen ja juuri ennen koetta vielä koko rata lävitse. Aika pitkälle opettaja antoi minun itse päättää ne asiat, joita mielestäni piti harjoitella ja antoi palautetta suorituksista. Mentiin siis sillä, että mistä minulla oli varma olo ja opettajakin näki, että tekniikka on hallussa. Oli myös siten, että opettajan mielestä asia oli kunnossa, mutta itsellä oli vielä vähän epävarma olo niin sain kyllä harjoitella lisää.

    Kertaakaan meitä ei ollut kahta samalla pyörällä, meitä oli toki kaksi oppilasta yhteensä kerran mukana, mutta molemmilla oli koulun eri pyörät, joten sitä ei tarvinnut jakaa kenenkään kanssa.

    Ainoat omat negatiiviset kokemukset liittyvät muihin autokouluihin radalla. Eräs espoolainen autokoulun opettaja ajatti kevarioppilaansa kesken pujotteluharjoitustani tekemään samaa tehtävää ja sama äijä tykkää ohjata oppilaitaan seisomalla keskellä sitä rataa - hirveän kiva harjoitella siinä vaikka väistöä. Ja lisäksi yksi toinen autokoulu kesken käsittelykoettani päästi ajamaan mopoharjoittelijan rinnalleni tekemään portteja väärään suuntaan kun itse lähden vierestä väistöön. Ja sama mopotyttö toki ajaa vastaan kun lähden ottamaan vauhtia hätäjarrutustehtävään. Siellä se autokoulun äijä vaan tuijotteli kun viitoin kädellä pois edestä.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  8. #38
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Ja kaarreajoon koe tyssäsi. Ei kääntynyt pää - ei kääntynyt pyöräkään. Parilla pienellä vinkillä perusasioista tuo kaveri olis varmaan selvittänyt kokeen... En tiedä mitä opettavat autokoulussa vai luotetaanko siellä oppilaiden lahjakkuuteen?

    Miten pään pitäisi kääntyä oikeaoppisesti käsittelykokessa?

    Nimimerkillä "itseoppinut monta vuosikymmentä sitten".
  9. #39
    Käsittelykokeesta en tiedä mutta velipojan pojan eka inssi kaatui siihen että pää ei kääntynyt tarpeeksi, eli toisella yrittämällä sitten ylikäänteli päätä niin että inssikin tiesi että katsoo ympärilleen
    FJR -17
  10. #40
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Käsittelykokeesta en tiedä mutta velipojan pojan eka inssi kaatui siihen että pää ei kääntynyt tarpeeksi, eli toisella yrittämällä sitten ylikäänteli päätä niin että inssikin tiesi että katsoo ympärilleen
    Käsittelykokeessa opettaja sanoi, että katseensuuntausta toki seurataan ja pään pitää kääntyä, mutta en kyllä ainakaan vastaanottajalta saanut palautetta erikseen, vaikka siinä en tuota korostettua liikettä tehnytkään. Toki tutvon kulma on täysin eri käsittelykokeessa. Näkee pään asennon huomattavasti paremmin kuin ajokokeessa. Käsittelykokeessa jäi sellainen fiilis, että kunhan tehtävät läpäisee oikeilla nopeuksilla niin se riittää.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  11. #41
    Pään kääntely käsittelykokeessa vain siksi, että osoittaa seuraavansa muutakin kuin maanpintaa kaksi metriä etupyörän edessä, kuulostaa todella kummalliselta liikenneturvallisuusmielessä.

    Trafin ohjeessa edellytetään katseen suuntaamisen valvomista, mutta mikäli se tarkoittaa käsittelykokeen hyväksymiseksi pään kääntelyä, niin on tainnut byrokraateilla mennä lapsi pesuveden mukana.

    Liikenneajo varsinkin risteyksissä on toki ihan eri juttu.

    Miten ihmeessä pitäisi pään ohjeistuksen mukaan kääntyä käsittelykokeen eri vaiheissa?
  12. #42
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Pään kääntely käsittelykokeessa vain siksi, että osoittaa seuraavansa muutakin kuin maanpintaa kaksi metriä etupyörän edessä, kuulostaa todella kummalliselta liikenneturvallisuusmielessä.

    Trafin ohjeessa edellytetään katseen suuntaamisen valvomista, mutta mikäli se tarkoittaa käsittelykokeen hyväksymiseksi pään kääntelyä, niin on tainnut byrokraateilla mennä lapsi pesuveden mukana.

    Liikenneajo varsinkin risteyksissä on toki ihan eri juttu.

    Miten ihmeessä pitäisi pään ohjeistuksen mukaan kääntyä käsittelykokeen eri vaiheissa?
    Mitenköhän se tutvo seuraa sitä katsetta ihan oikeasti. Suoraa katsekontaktia ei ole tehtävien aikana jatkuvasti. Itselläkin oli päässä aurinkolasit, koska oli kirkas sää. Valvo siinä sitten katsetta. Kypäränasentoa siinä voi valvoa, ei katsetta.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
  13. #43
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Pään kääntely käsittelykokeessa vain siksi, että osoittaa seuraavansa muutakin kuin maanpintaa kaksi metriä etupyörän edessä, kuulostaa todella kummalliselta liikenneturvallisuusmielessä.

    Trafin ohjeessa edellytetään katseen suuntaamisen valvomista, mutta mikäli se tarkoittaa käsittelykokeen hyväksymiseksi pään kääntelyä, niin on tainnut byrokraateilla mennä lapsi pesuveden mukana.

    Liikenneajo varsinkin risteyksissä on toki ihan eri juttu.

    Miten ihmeessä pitäisi pään ohjeistuksen mukaan kääntyä käsittelykokeen eri vaiheissa?
    Käsittääkseni yöLiitäjän mainitseman käsittelykokeen hylkäyksen perusteena ei suinkaan ollut pään kääntelyn puute, vaan se, ettei kokelas saanut keiloja kierrettyä vaaditulla tavalla.

    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Kaikilla ei näyttänyt käsittelykoe sujuvan aivan niin hyvin eli harjoitusta oli kai ollut liian vähän (autokoulun oppilas) - epävarmuuden huomasi jo hidasajossa. Ja kaarreajoon koe tyssäsi. Ei kääntynyt pää - ei kääntynyt pyöräkään. Parilla pienellä vinkillä perusasioista tuo kaveri olis varmaan selvittänyt kokeen... En tiedä mitä opettavat autokoulussa vai luotetaanko siellä oppilaiden lahjakkuuteen?
    Itselläkin A-kortin ajaminen parhaillaan menossa. Käsittelykoe läpi aiemmin tällä viikolla, inssiä saa vielä odotella... Omakin autokoulumaikka painotti kaikkien tehtävien kohdalla katseen merkitystä. Kyllä ne tehtävät ainakin omalla kohdalla alkoi sujumaan heti tasapainoisemmin ja määrätietoisemmin, kun sai leuan nostettua ylös ja katseen suunnattua aina menosuuntaan, eikä esim. kierrettäviin keiloihin.

    Itseopiskelun kannalta Fast Eddien videot ovat myös olleet todella hyödyllisiä ja tukeneet autokoulusta saamaani opetusta. Suosittelen tsekkaamaan!
    Suzuki Bandit 600S
  14. #44
    Kauanko teillä kestänyt opetusluvan saaminen tänä keväänä? Trafin sivuilla lukee että 4viikkoa. Kyselen vaan kun tossa yksi odottanut lupaa jo joku 4vk omien puheitten mukaan, itse kun aikanaan opetin niin tuli alle 2 viikossa
    Suzuki GSX 1250FA -14

    Edelliset pyörät:
    Suzuki GSX1250FA -10, Suzuki GSF1250FA -08, Suzuki GSX650F -08, Suzuki GSX650F -07,Suzuki GSX750F -03, Suzuki GSX750F -02, Kawasaki LTD450
    + kevarit joskus nuorena
  15. #45
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Miten pään pitäisi kääntyä oikeaoppisesti käsittelykokeessa?

    Nimimerkillä "itseoppinut monta vuosikymmentä sitten".
    Hyvä nimimerkki "itseoppinut...": Rehellisesti sanottuna en tiedä, miten pään pitäisi kääntyä käsittelykokeessa... Ohjeissa ei puhuta siitä mitään. Esimerkiksi teoriakoe on täynnä kompatehtäviä . Ehkä siksi käsittelykoeohjeessa mainitaan vain katseen suuntaus, mutta samalla oletetaan, että kokelas tajuaa, miten katse suunnataan. Kun olet aloillasi, voit käännellä silmiä, mutta kun alat liikkua eteenpäin, näkökenttä niin sanotusti kapenee, ja katse on paras suunnata kääntämällä kasvot siihen suuntaan, jonka haluat nähdä tarkasti.

    Kun aletaan puhua pyörän kohtuullisen voimakkaasta ohjaamisesta esimerkiksi käsittelykokeessa, on pään rivakka kääntäminen käytännössä osoittautunut erinomaiseksi kikkakuutoseksi. Sitä opetetaan myös orgin AT2:ssa ja juuri sieltä olen tämän oppinutkin. Hitaissa käännöksissä homma menee järjestyksessä body-head-bike. Ex-Kokelas muuten on juuri tätä viimeistä harjoitellut tiukoissa silmukoissa. Osaa tehdä ne tosi hyvin. Kuulemma auttoi paljon. Kiitos youtube!

    Olen nyt opettanut (ja samalla opetellut itse) kolmelle nuorelle näyttävää käsittelykokeen kaarreajon suoritusta. Se näyttää aivan sairaan paljon paremmalta, tehokkaammalta ja hallitummalta, jos käännöksen aloittaa rivakalla pään kääntämisellä siten, että kypärän leukaosa kopsahtaa olkapäähän. Näyttävyyden lisäksi pyörä kääntyy paremmin. Tätä on testattu mun pikkumopolla, kevarilla ja skootterilla. 50-600cm3 luokan vehkeissä tiukka kaarreajo (kolme nopeaa käännöstä) onnistuu helpoiten ja näyttävimmin, kun käännöksen aloittaa pään terävällä kääntämisellä. Kannattaa kokeilla! Hups, meinasi unohtua: kannattaa tehdä se nopea pään kääntö jokaisessa suunnan muutoksessa...

    Voihan sitä käsittelykokeen kaarreajon suorittaa päätä paljoa kääntämättäkin, mutta on se hankalampaa ja suorituksesta jää löysä ja aneeminen fiilis. Ja jos se ei tahdo sujua - lisää siihen tiukka pään kääntö ja sen jälkeen homma on hanskassa. Asian voi siis tehdä helposti tai vaikeasti. Jokainen saa valita. Sääli on, jos autokoulun oppilaille ei anneta mahdollisuutta valita.

    Se, minne katseesi suuntaat, sinne pyörä menee. Paniikki/hätä/muuten vain nopeutta vaativissa tilanteissa, katse täytyy nopeasti suunnata sinne, minne haluaa pyörän menevän. Jos tuijotat eteenpäin, niin törmäät juuri sinne, minne et halua törmätä.

    Tätä tehdään autollakin. Kun käännyt sivukadulle, niin luultavasti käännät päätäsi, että näet sinne, minne olet menossa!


    Tämän johdannon jälkeen seuraavaan mieltä vaivaavaan asiaan:

    Nimimerkistäsi päätellen sinulla joko on tai on ollut suzuki v strom. Minua kiinnostaa pyörä, joka olisi mukava ajeltava niin asfaltilla kuin hiekkatielläkin ja olisi edes kohtuullisen siedettävän näköinen. Jossain testissä mainittiin, että ko suzukin malli ei ole kovin hyvä soratiellä, vaikka kaikilla muilla osa-alueilla onkin erinomainen... Pitääkö paikkansa vai onko tuo vain jonkun motocross kuskin kevyt heitto?
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  16. #46
    Kuten edellä todettu, katseen tulisi olla siellä minne on tarkoitus mennä. Noin 3-5 sekunnin päässä, ei sekunnin päässä, missä se tuppaa harjoittelematta olemaan. Pää katseen suuntaan.

    U-käännös polkupyörällä on hyvä esimerkki. Pyysin koulun aloittanutta poikaani tekemään käännöksen ilman ohjeistusta. Katse oli käännöksen ajan pari metriä eturenkaan etupuolella. Sitten ohjeistin jo ennen käännöksen alkua kääntämään päätä niin paljon kuin se kääntyy ja katsomaan siihen suuntaan, mihin U-käännöksen jälkeen mennään. Arvaatte varmaan lopputuloksen.

    Hidasajossa katseen tulisi olla horisontin tasolla tasapainon säilyvyyden vuoksi.

    Jarrutustehtävän loppuun saakka katseen tulisi pysyä horisontin tasolla eikä kohdistua siihen keilojen väliin, mihin on tarkoitus pysähtyä.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  17. #47
    Lainaa sahkari kirjoitti Katso viesti
    Kauanko teillä kestänyt opetusluvan saaminen tänä keväänä? Trafin sivuilla lukee että 4viikkoa. Kyselen vaan kun tossa yksi odottanut lupaa jo joku 4vk omien puheitten mukaan, itse kun aikanaan opetin niin tuli alle 2 viikossa
    Jätin hakemuksen 30.4., jolloin käsittelivät 1.4. jätettyjä hakemuksia. Tänään käsittelivät 11.4. jätettyjä hakemuksia eli noin viikon jäljessä 30 päivän käsittelyajasta.

    Täältä näkee käsittelytilanteen: https://ajokortti-info.fi/ajokortin-...nen/opetuslupa
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  18. #48
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Nimimerkistäsi päätellen sinulla joko on tai on ollut suzuki v strom. Minua kiinnostaa pyörä, joka olisi mukava ajeltava niin asfaltilla kuin hiekkatielläkin ja olisi edes kohtuullisen siedettävän näköinen. Jossain testissä mainittiin, että ko suzukin malli ei ole kovin hyvä soratiellä, vaikka kaikilla muilla osa-alueilla onkin erinomainen... Pitääkö paikkansa vai onko tuo vain jonkun motocross kuskin kevyt heitto?
    Jep, tällä hetkellä yksi pyöristäni on kuuspuolkki vstrom, jota käytän päivämatkailussa mutka- ja sorateillä välillä yksi ja toisinaan kaksi päällä.

    Vuosien aikana on tullut ajettua aika monenlaista pyörää ja toistaiseksi mikään muu malli ei ole toiminut kyseisen kaltaisessa ajossa paremmin. Arvosteluperusteena pidän ajomukavuutta ja ajo-ominaisuuksia sekä luotettavuutta tärkeinpinä asioina. Lähes värinätön käynti, mielestäni hyvä ajettavuus niin asfaltilla kuin sorallakin sekä varma koettu tekniikka on mielestäni vstrom vahvuuksia.
    Ainoa selkeästi huono puoli on kammottavat pyörteet aiheuttava alkuperäistuulilasi, jonka onneksi saa helposti hiukan yli satasen hinnalla korvattua erinomaisella Givin Airflowlla.

    Ajoin viimeksi eilen kakspuolikkalla nappularenkaisella 130 kiloa painavalla endurolla ja toki sellaisella on hiekkapinnallla ihan erilainen vetää pitkiä takapyöräluistoja, traktoriteistä puhumattakaan, mutta sillä ei lähdetä ( en ainakaan itse haluaisi) kaksi päällä kahdensadan kilometrin mutka/hiekkatie-etapille ja nautita tasaisesta, yllätyksettömästä sekä hiljaisesta kyydistä, kuten vstomilla.

    Nämä ajatukset toki ovat omia mielipiteitä, kuten toki ovat myös eri testit, joten suosittelen omaa kokeilua.
    Ennen vstromin hankintaa kävin liikkeissä ajamassa puolenkymmentä itseä eniten kiinnostavaa mallia ja niistäkin paria eri yksilöä.
    Erot ovat melkoisia eikä aina ollenkaan sitä, mitä testaajat artikkeleissaan ovat itse kokeneet joko oman tai kaupallisen tahdon myötävaikuttamana.

    Tuosta pään liikkuttamisesta vielä sen verran, että oma tottumus on silmien liike ja vielä korostettuna hämäränaikaan ( vrt silmän tapit ja sauvat ), mutta tyttären mopokortin käsittelykokeen lähestyessä kokeen hyväksytysti suorittamiseksi pakollinen päänkääntelyteatteri täytynee huomioida.

    Omista ajokokeista on jo niin kauan aikaa, että olin kuvitellut että se teatteri, joka inssiajossa aikanaan oli eri muodoissaan, olisi poistunut ja testaaminen painottuisi enemmän tosiasioihin.
    Keilojen väistössä en ymmärrä pään korostettua kääntelyä, mm risteysajo on sitten eri juttu.
  19. #49
    En osaa pään kääntämistä katseen suuntaan teatterina pitää, vaikka en niin 40000 ensimmäisen moottoripyöräkilometrin aikana tehnytkään. Sain AB-kortin ns. lahjakorttina eli käsittelykokeita tai ajokoetta ei itsellä tarvinnut suorittaa. Kun on tullut sittemmin suoritettua ajotekniikkarasteja ja -kursseja, on käynyt itselle selväksi, että pään kääntäminen katseen suuntaan on paras tapa ajaa.

    Ei käsittelykokeessa varmasti tarvitse äkkinäisiä tai ylikorostettuja pään kääntöjä tehdä. Kunhan kääntää pään katseen suuntaan ja katsoo ennakoiden riittävän pitkälle ja korkealle, niin se riittää.
    RSV4 1000 RF, F800GS ja SV650S
    www.muoviluoti.fi
  20. #50
    Lainaa teemu.k.anttila kirjoitti Katso viesti
    En osaa pään kääntämistä katseen suuntaan teatterina pitää, vaikka en niin 40000 ensimmäisen moottoripyöräkilometrin aikana tehnytkään. Sain AB-kortin ns. lahjakorttina eli käsittelykokeita tai ajokoetta ei itsellä tarvinnut suorittaa. Kun on tullut sittemmin suoritettua ajotekniikkarasteja ja -kursseja, on käynyt itselle selväksi, että pään kääntäminen katseen suuntaan on paras tapa ajaa.

    Ei käsittelykokeessa varmasti tarvitse äkkinäisiä tai ylikorostettuja pään kääntöjä tehdä. Kunhan kääntää pään katseen suuntaan ja katsoo ennakoiden riittävän pitkälle ja korkealle, niin se riittää.
    Mielestäsi pään kääntäminen, eikä pelkästään silmillä seuraaminen, käsittelykokeen aikana niin paljon, että sen ulkopuolinen selvästi näkee, on liikeenturvallisuutta/pyörän hallintaa edesauttavaa?

    Mikäli näin on, niin voisitko perustella asiaa.

    PS ja vielä perustelu nakupyörällä moottoritieolosuhteissa ja -vauhdissa tapahtuvassa väistössä.
  21. #51
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Jep, tällä hetkellä yksi pyöristäni on kuuspuolkki vstrom, jota käytän päivämatkailussa mutka- ja sorateillä välillä yksi ja toisinaan kaksi päällä.
    -
    -
    -
    Vuosien aikana on tullut ajettua aika monenlaista pyörää ja toistaiseksi mikään muu malli ei ole toiminut kyseisen kaltaisessa ajossa paremmin.
    Löysin youtubesta videon, jossa ajelivat aika vaikeissa oloissa vstromilla ja hyvin meni - kuulemma yllättävän hyvin. Tänään viimeksi Vierumäen Matkakeitaalla myös kehuttiin vstromia.

    Eipä siis muuta kuin silmät auki ja odottamaan, milloin kohdalle sattuu sopivasti ostettavissa oleva yksilö! Tosin sitä ennen on pakko koeajaa ko pyörä. Vinkkejä saa antaa... Justiinsa tuo kuusipuolikas kiinnostaa.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  22. #52
    Lainaa vstrom kirjoitti Katso viesti
    Tuosta pään liikkuttamisesta vielä sen verran, että oma tottumus on silmien liike ja vielä korostettuna hämäränaikaan ( vrt silmän tapit ja sauvat ), mutta tyttären mopokortin käsittelykokeen lähestyessä kokeen hyväksytysti suorittamiseksi pakollinen päänkääntelyteatteri täytynee huomioida.
    Tämä onkin tällainen tuomarointilaji - terävä päänliike tuo ennen muuta näyttävyyttä suoritukseen! Ja omalla tyttärellä alkoi sujua se keilankiertotehtävä, kun otettiin pään liike mukaan. Veti sitten kokeessa varmuuden vuoksi "hivenen" ylivauhdilla ko tehtävän... harjoituksissa skopan kantti välillä raapi asfalttia, mikä kuulemma tuntui pelottavalta.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  23. #53
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Tämä onkin tällainen tuomarointilaji - terävä päänliike tuo ennen muuta näyttävyyttä suoritukseen!
    Nimenomaan, tuomarointilaji.

    Se pitää vain ymmärtää ja ajaa sen mukaan.
    Viimeksi muokannut: Pekkavee; 19.05.2019 klo 00:46.
    Pekka
  24. #54
    suzuki v strom. Minua kiinnostaa pyörä, joka olisi mukava ajeltava niin asfaltilla kuin hiekkatielläkin ja olisi edes kohtuullisen siedettävän näköinen. Jossain testissä mainittiin, että ko suzukin malli ei ole kovin hyvä soratiellä, vaikka kaikilla muilla osa-alueilla onkin erinomainen...
    Tekniikan Maailma aikoinaan testissä moitti V-Stromin käytöstä soratiellä. Aiheesta on ollut myöhemmin juttua siihen suuntaan että ongelmana on olleet ensiasennusrenkaat jotka eivät sovellu lainkaan kestopäällysteen ulkopuolelle.
    Omalla V-Stromilla olen ajellut jonkin verran hiekkateillä, rentoa ja mukavaa ajamista. Itse asiassa joutuu toppuuttelemaan itseään ettei aja liian kovaa vähäisiin taitoihin/kokemukseen nähden. Tykkään.
  25. #55
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Löysin youtubesta videon, jossa ajelivat aika vaikeissa oloissa vstromilla ja hyvin meni - kuulemma yllättävän hyvin. Tänään viimeksi Vierumäen Matkakeitaalla myös kehuttiin vstromia.

    Eipä siis muuta kuin silmät auki ja odottamaan, milloin kohdalle sattuu sopivasti ostettavissa oleva yksilö! Tosin sitä ennen on pakko koeajaa ko pyörä. Vinkkejä saa antaa... Justiinsa tuo kuusipuolikas kiinnostaa.
    ABS:t tulivat 2012 mallista alkaen, joten se kannattaa huomioida, vaikka ei välttämättömyystekijä olekaan.

    V-stromin rengaskoko on sellainen, että jokainen löytää mieleisen rengastuksen pyöräänsä. Kaikkea puhtaan katurenkaan ja täyden maastorenkaan välillä on tarjolla.
  26. #56
    Heippa,

    En löytänyt mistään ketjua ja Googlessakaan ei lue tämän 2018 lakiuudistuksen jälkeistä tietoa. Eli onko mahdollista ajaa A2-kortti opetusluvilla, mutta vasta täytettyään 18-vuotta käydä tekemässä se ns. loppuun autokoulussa?

    Netissä Traficomin sivuilla lukee että A2-korttia ei voisi ajaa opetusluvilla, kun alla on jo A1-kortti. Tämä tarkoittaen sitä että korotuskoulutusta ei voisi enää tehdä opetusluvilla.

    Noh kuitenkin, kävin kahdella eri konttorilla hakemassa lupaa, ja toisella sanottiin tämä juuri sama juttu mutta toisella konttorilla taas myönnettiin lupa ja laitettiin käsittelyjonoon.

    Hieman kinkkinen tilanne sillä ei haluaisi innostua että saisi kesällä ajella isommalla pyörällä, ja sitten päätöksen hylättessä pettyä.
  27. #57
    Mihin perustuen A2-korttia ei voisi suorittaa opetusluvalla, jos on A1-kortti pohjalla?

    Tietääkseni A2-kortin suorittamisen opetusluvalla voi aloittaa 6 kk ennen kuin täyttää 18 vuotta. Kun opetus annetaan opetusluvalla, niin pitää suorittaa käsittely- ja ajokoe.

    https://ajokortti-info.fi/ajokortin-...n-korottaminen
    Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
    Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
  28. #58
    Lainaa daddy0 kirjoitti Katso viesti
    Mihin perustuen A2-korttia ei voisi suorittaa opetusluvalla, jos on A1-kortti pohjalla?

    Tietääkseni A2-kortin suorittamisen opetusluvalla voi aloittaa 6 kk ennen kuin täyttää 18 vuotta. Kun opetus annetaan opetusluvalla, niin pitää suorittaa käsittely- ja ajokoe.

    https://ajokortti-info.fi/ajokortin-...n-korottaminen
    Pitääkö käsittely- ja ajokoe suorittaa ennenkuin ajaa opetusluvilla ja täyttää 18v vai vasta tämän iän täytettyä?
  29. #59
    Siis meinasi olla vaikea minulle, taas.
    Lopputulema kuitenkin selkisi kun Ajovarma Vantaa tstolla asiasta keskustelin.
    Siis opetusluvan voi saada tutkinnolla tehtävään korotukseen.
    Tutkinto mittaa osaamisen käsittely- ja 30 min ajokokeen muodossa. Kuten aikaisemassakin luokassa.
    Toivon että koulutuksen sisältönä olisi muutakin kuin käsittely temput uudestaan.
    Ja se toinen ilman kokeita etenevä vaihtoehto tehdään vain alan ammattilaisen ohjauksessa.

    T: Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  30.  
  31. #60
    Lainaa RamiR334 kirjoitti Katso viesti
    Pitääkö käsittely- ja ajokoe suorittaa ennenkuin ajaa opetusluvilla ja täyttää 18v vai vasta tämän iän täytettyä?
    18 vuotiaana voi vasta saada kortin, joten kokeen voi suorittaa vasta 18v täyttäneenä, koska hyväksytyn ajokokeen jälkeen kortti on myönnetty.
    Nykyinen: Bonneville T120 Black Ex: SuperDuke 1290 R, StreetFighter 1098, Speed Triple RS, Duke 790
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen