Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Sunnuntaina Sastamalassa sattunut moottoripyörän ja henkilöauton kolari on vaatinut kuolonuhrin. Poliisi tiedotti maanantaina, että turmassa kuoli moottoripyörällä liikkeellä ollut viisikymppinen mies.

    SS
    1000
  2. #2
    Lehtijutun kuvaa katsellessa tuli mieleeni, että samantyyppinen risteys on työmatkallani. Siis olettaen, että tämä on se kolari, jossa auto tuli kolmion takaa moottoripyöräilijän eteen samaan aikaan, kun moottoripyöräilijän edessä ollut auto kääntyi oikealle.

    Tuollaisessa risteyksessä moottoripyöräilijä peittyy erittäin helposti kääntyvän auton taakse. Vähän ennen Vääksyä Asikkalassa on risteys, jossa monesti olen ollut erittäin tarkkana, kun huomaan, että edellä ajavan auton ryhmittyessä kääntymään oikealle (on kääntymiskaista), ryhmittyvä auto on risteyksessä tielle pyrkivän kulkuneuvon ja itseni välissä niin, että en itsekään huomaisi ko autoa ellen olisi huomannut tarkkailla risteystä jo hieman kauempaa... On siinä ainakin kerran auto ajanut eteeni, mutta erittäin epäluuloisena kuskina olin kyllä pudottanut vauhtiani vähän yli kuuteenkymppiin (80-alue), joten tilanne ei edes lopulta ollut vaarallinen, mitä nyt mieleni pahoitin, kuten nykyisin on tapana - kiitos Tuomas Kyrön.

    Tällaisia risteyksiä lienee vähän jokapuolella. Joskus ajavat sieltä myös toisten autojen alle.

    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  3. #3
    Jep, risteystä lähestyessä on hyvä pitää riittävä turvaväli edellä ajavaan ja ajaa vaikka oikeassa laidassa, jolloin näkee myös auton oikealta puolelta onko risteykseen tulossa joku sivulta.
    Näin menetellen voi hieman ennakoida mitä on tulossa.

    Tällöin myös sivulta tuleva näkee, että auton takana on moottoripyörä tulossa.

    Se risteys, jossa tuo tapahtui on tuo linkin risteys.
    Klik
    Pekka
  4. #4
    Lehtijutussa mainitaan, että ilta-aurinko saattoi sokaista auton kuljettajaa.
    Kumma juttu.
    Moottoripyöräilijä oli tulossa idästä Tampereelta.
    Aurinko kai paistoi tuolloin lännestä.
    Pekka
  5. #5
    YLEn uutisessa oli hetken kommentointimahdollisuus, kunnes se poistettiin ja sieltä kopioitu:
    Mouhijärven vakava onnettomuus on tuskin johtunut auringon häikäistyä autoilijaa. Aurinkohan paistoi juuri päinvastaisesta suunnasta. Mutta kuten uutisessa kerrotaan huomio on saattanut jostain syystä kiinnittyä Poriin päin eli juuri sinne, mistä moottoripyöräilijä EI tullut. Tunnen kyseisen paikan oikein hyvin
  6. #6
    viimeaikojen havaintojen perusteella sometus sokaisee enemmän kuin aurinko.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #7
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Uutisen pohjalta tuo vaikuttaa perinteiselle tapaukselle, jossa MP:n edellä ajava auto kääntyy oikealle liittymäkaistaa käyttäen, ja peittää näkyvyyden takakulmalla olevan mopon ja siitä katsoen oikealta tielle tulevan väliltä. Eteen tulijalle jää käsitys ettei vasemmalta tule ketään, ja auringon häikäisy pahentaa tilannetta keskittämällä eteen tulijan huomion "väärään" suuntaan. MP:llä ei ole tilaa väistää eteen tulijaa oikealle perän kautta, koska oikealle kääntyvä auto on rinnalla, ja vasemmalle väistäminen saattaisi vain vaihtaa törmäyskohdan auton kyljestä sen keulaan. Tämä on juuri se tilanne mikä pitäisi jokaiselle korttikurssilaiselle ja jokaisella EAK:n kaltaisella kurssilla katsoa oikeassa ympäristössä miten vaarallinen ja hankalasti korjattava tilanne tuosta voi syntyä.
    1000
  8. #8
    Toi on vähän outo risteys, en tuota tietä ole mennyt varmaan kun max 20 kertaa ja kaksi kertaa tuolta on joku yrittänyt tulla just nyt tapahtuneesti eteen, ekalla kerralla olin prätkällä kääntyvän auton takana ja mulla oli joku kuudes aisti/näin että kääntyvällä autolla oli vähän reippaasti vauhtia mun silmään ja eteenhän se tuli - ehdin stopata, toisella kerralla olin autolla matkassa ja sama, sain väistettyä perän puolelta. Kai ne paikalliset odottaa että kaikki menevät Mouhijärvelle
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  9. #9
    Siinä on stoppiviiva autoille aivan liiian kaukana risteyksestä (ainakin joku kulunut viiva)...oikeelle kääntyvät peitää näkyvyyden..pitäis ajaa pidemmälle ja stopata vasta sitte kun näkee suoraan menevän kaistan.....

    (zoomaa ulos Googllemapsilla niin huomaa onkelman)
    T7
  10. #10
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Siinä on stoppiviiva autoille aivan liiian kaukana risteyksestä (ainakin joku kulunut viiva)...oikeelle kääntyvät peitää näkyvyyden..pitäis ajaa pidemmälle ja stopata vasta sitte kun näkee suoraan menevän kaistan.....

    (zoomaa ulos Googllemapsilla niin huomaa onkelman)
    ei oo stoppia tossa risteyksessä. liittymä mouhijärvelle on tosi pitkä,(tampereelta päin) lisäks se on niin loiva käännös ettei paljoo tarvii vauhtia pudottaa ku kääntyy mouhijärvelle, siinä äkkiä jää auton taakse piiloon kun molemmat menee samaa vauhtia käytännössä risteykseen asti . ja taas mouhijärveltä kun meet tampereelle päin ni toiset menee aika vauhdikkaasti risteyksestä kun ei oo stoppia.
    yamaha R6
    GSX-R1000 07
    GSX-R 750 97
    YZF-600 89
  11. #11
    Melkoinen puusilmä täytyy kyllä olla jos tuossa risteyksessä ei näe kunnolla Tampereelta päin tulevaa liikennettä. Näkyvyyttä on pitkälle vasemmalle ja kun tie vielä laskee risteystä kohti..
    Tuono 660 ja 14 exää + 1 r.i.p.
    "Ajelee siellä porukan perällä vaan ja syö siellä patukkaa koko ajan"
  12.  
  13. #12
    Tämän takia ei pidä koskaan ajaa yksittäisen auton perässä. Ja sitä vartenhan meillä on siinä oikean kämmenen alla semmoinen pyörivä rulla.