Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Lieneekö kellään kokemusta?

    Hain poikaa varten opetusluvan keväällä ja nyt olemme sikäli loppusuoralla, että ensiviikolla olisi käsittely- ja ajokoe (jotka toivottavasti menevät läpi). Ja jonossa olisi oppilaaksi tulossa parikin pojan kaveria.

    Mikähän rajoitus näissä opetusluvissa mahtaa olla? Saako olla kerralla kaksi oppilasta tai edes silloin, kun toinen näistä kuuluu omaan perheeseen? Ja voinko aloittaa toisen kanssa samantien, kun poika on suorittanut hyväksytysti käsittely- ja ajokokeen? Vai onko se vaan niin, että vain yksi opetuslupa on voimassa kerrallaan...

    Tämmöstä tällä kertaa
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  2. #2
    Mulla on tällähetkellä kaks operuslupaa yhtäaikaa. Avovaimon kaksospojat. Molemmilla täytyy olla oma opetuslupa koska en ole heidän lähisukua. Jos olisin heidän huoltaja, niin molemmat olisi voitu laittaa samalle opetusluvalle. Opetuslupamaksu on siis lupakohtainen. Joten maksoin kaksi lupaa. Perheen ulkopuolisille opetuslupia saa olla max kolme kollmen vuoden ajanjaksolla. Se kannattaa muistaa. Omia huollettavia saa opettaa rajattomasti.
    Jos sulla nyt yksi opetuslupa kesken, niin mun mielestä voit hakea kaksi lisää vasta kun eka opetuslupa päättyy, eli sillähetkellä kun ajokoe hyväksytty.
    rane77(ät)moottoripyora.org
  3. #3
    Omat lapset, sisarukset, isä, äiti jne. ei mitään rajoitteita.
    Lisäksi ei-sukulaiset 3 lupaa kolmen vuoden aikana ja vaikka ne kaikki yhtä aikaa. Aika lasketaan luvan myöntämispäivästä.

    Eli voi teoriassa olla vaikka kymmenen opetuslupaa yhtä aikaa. Minulla oli kesällä 6 lupaa yhtä aikaa, 4 omille lapsille ja 2 "vieraille".

    Yhtä aikaa kannattaakin opettaa. Samat teoriat jne...
  4. #4
    Onko vinkkiä, että miten opetuskolmio pyörän kanss parhaiten? Saako jostain esim kolmioliivejä?
  5. #5
    Lainaa Palekastro kirjoitti Katso viesti
    Onko vinkkiä, että miten opetuskolmio pyörän kanss parhaiten? Saako jostain esim kolmioliivejä?
    Leikkaa esim. valkosen ämpärin pohjasta kolmio ja pulttaa kilven alareikään.
    Gsxr 750 k6
  6. #6
    Tai lasinpesuainepurkin kyljestä... Nyt A2-korttilaiselle leikkasin paperista kolmion ja teippasin takin selkään. Pysyy jonkun aikaa kiinni ja täytyy vaan tarkistaa ajokertaa ennen, että se on kiinni.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  7. #7
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Tai lasinpesuainepurkin kyljestä... Nyt A2-korttilaiselle leikkasin paperista kolmion ja teippasin takin selkään. Pysyy jonkun aikaa kiinni ja täytyy vaan tarkistaa ajokertaa ennen, että se on kiinni.
    Tästä tulee heti mieleen semmoinen pähkäily, että mitä laki sanoo kolmion sijainnista.
    Äkkiä katsottuna netti kertoi: Opetusajoneuvon tunnus: valkoinen tasasivuisen kolmion muotoinen kilpi, jonka sivun pituus on 16–25 cm
    Siis AJONEUVON tunnus, ei ajo-oppilaan tunnus.

    Vähän sama homma kuin vielä tällä hetkellä polkupyörän valo pitää lain mukaan olla polkupyörässä, ei sen kuljettajassa...
    Mutta onneksi se pykälä muuttuu, että riittää, kun on eteenpäin valkoista ja taaksepäin punaista valoa.
  8. #8
    Mistähän mä tuonkin olen napannut...? Että riittää kiinitys oppilaan selkään. Hyvä huomio. Sama kuin noiden fillarin valojen kanssa. Konstaapeli sanoi, että hyväksyvät myös pyöräilijän kypärässä olevan valon - tärkeintä on, että on valo. Täytyy kait väsätä (valmiina) kolmio ja sitä varten joku helppo kiinnitys, että sen saa ilman työkaluja pois.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  9. #9
    Kyllä se ainakin pari vuotta sitten riitti oppilaan selkään eikä tarvinnut olla kiinni pyörässä. Alunperin asiaa kysyin Ajovarman paikallisesta pisteestä samalla, kun luvat hoidettiin ja pari kertaa pysähdeltiin virkavallan pyynnöstä tiensivuun, eikä mitään sanottu, vaikka näytetyistä papereista varmasti selvisi että opetusajosta oli kyse.

    Eri asia mitä siitä on sanonut silloin lakipykälät mutta ainakin käytännössä toimi noin. Eikä tuossa mitenkään lupa ole riippuvainen ajoneuvosta, koska mitään varusteita ei pyörässä ole toisin kuin autossa. Opetushan voi tapahtua eri pyörillä joten pitäisikö siis jokaisessa olla kolmio vs oppilaan takissa kolmio aina paikoillaan.
    Viimeksi muokannut: Dishwater; 23.05.2020 klo 20:33. Syy: Kirjoitusvihreitä
    Dear Optimist, Pessimist and Realist!

    While You guys were busy arguing about the glass of water, I drank it.

    Sincerely

    The Opportunist
  10. #10
    26 §
    Opetusajoneuvon tunnus
    Ajokorttilain 51 §:ssä tarkoitetun tunnuksen on oltava tasasivuinen ja sivujen pituuden on oltava vähintään 16 cm ja enintään 25 cm.

    Tunnus on kiinnitettävä ajoneuvon taakse paikkaan, jossa se on hyvin näkyvissä. Ajo-opetuksessa ja ajoharjoittelussa moottoripyörällä ja mopolla sekä sellaisella kevyellä nelipyörällä ja traktorilla, jossa istuinpaikat ovat peräkkäin, tunnus voi ajoneuvon sijaan olla ajokorttia suorittavan selkäosassa niin, että se on hyvin näkyvissä. Jos opettaja tai ajoharjoittelua ohjaava on mukana ajoneuvossa, tunnuksen on kuitenkin oltava tämän selkäosassa, jos tunnus ei ole ajoneuvossa.
    https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/...#Pidp446538352
  11. #11
    Hieman asiaan liittyen jos joku osais vastata.
    Kun 2kpl A kortteja ois näköpiiris opettaa ni saako opettajalla olla 2 oppilasta mukana samaa aikaa ?
    Kun mietin et etenkin maantie ajot menis varmaa aika kätevästi ja käsittelyykin vois harjotella porukalla.
  12. #12
    Lainaa Aki.L kirjoitti Katso viesti
    Hieman asiaan liittyen jos joku osais vastata.
    Kun 2kpl A kortteja ois näköpiiris opettaa ni saako opettajalla olla 2 oppilasta mukana samaa aikaa ?
    Kun mietin et etenkin maantie ajot menis varmaa aika kätevästi ja käsittelyykin vois harjotella porukalla.
    Tämän perusteella olisi mahdollista;
    "Yhdellä opetusluvalla voi olla kaksi opetettavaa, jos he molemmat ovat lähisukulaisia opettajalle tai molemmille opettajille. Muita kuin opetuslupaan oppilaaksi merkittyjä henkilöitä ei voi opettaa hakematta uutta, erillistä opetuslupaa. Saman oppilaan opettamiseksi voi hakea useita opetuslupia. Niiden määrää ei ole oppilaskohtaisesti rajoitettu."
    lähde; https://ajokortti-info.fi/ajokortin-...nen/opetuslupa
    Aprilia RSV 1000 R Factory
    Suzuki DL 650 V-strom
  13. #13
    Lainaa Aki.L kirjoitti Katso viesti
    Hieman asiaan liittyen jos joku osais vastata.
    Kun 2kpl A kortteja ois näköpiiris opettaa ni saako opettajalla olla 2 oppilasta mukana samaa aikaa ?
    Kun mietin et etenkin maantie ajot menis varmaa aika kätevästi ja käsittelyykin vois harjotella porukalla.
    Jos tarkoitat että olisi kaksi pyörää ja itse seuraisit esim. autolla, niin ei saa.
    "Jos 1 tai 2 momentissa tarkoitettua opetusta annetaan opetusluvalla, opettaja saa antaa ajo-opetusta vain yhdelle oppilaalle kerrallaan ja muuten kuin opetusluvalla opetusta annettaessa enintään kahdelle oppilaalle samanaikaisesti. Oppilasmäärän rajoitus ei koske 15 §:ssä tarkoitettua ajo-opetusta moottoripyörän ajokortin korottamiseksi."
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...20110423#L3P24
    Italopyöriä + Japsi lälläripyörä
  14. #14
    Lainaa mate kirjoitti Katso viesti
    Jos tarkoitat että olisi kaksi pyörää ja itse seuraisit esim. autolla, niin ei saa.
    "Jos 1 tai 2 momentissa tarkoitettua opetusta annetaan opetusluvalla, opettaja saa antaa ajo-opetusta vain yhdelle oppilaalle kerrallaan ja muuten kuin opetusluvalla opetusta annettaessa enintään kahdelle oppilaalle samanaikaisesti. Oppilasmäärän rajoitus ei koske 15 §:ssä tarkoitettua ajo-opetusta moottoripyörän ajokortin korottamiseksi."
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajanta...20110423#L3P24
    Tämä vastaa ajatukseeni.
    Pitää sit ajella aikas paljon hissukseen ite
  15. #15
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Tai lasinpesuainepurkin kyljestä... Nyt A2-korttilaiselle leikkasin paperista kolmion ja teippasin takin selkään. Pysyy jonkun aikaa kiinni ja täytyy vaan tarkistaa ajokertaa ennen, että se on kiinni.
    Laitoin kaupan kolmioon neljä reikää ja nippusiteillä takakahvaan kiinni. Hyvä tuli.
  16. #16
    Onko kokemusta tai tietoa jos hakee useampaan ajoneuvoluokkaan lupia samaan aikaan? Vanhin jannu on jo 16, joten sille voisi hakea niin kevari, kuin auton opetusluvan. Sit nuorempi täyttää tammukuussa 15, niin eiks sille vois mopokorttia aloittaa jo opettamaan heinäkuussa? Saisiko senkin samalla vaivalla?
  17. #17
    Lainaa Tomppainfin kirjoitti Katso viesti
    Onko kokemusta tai tietoa jos hakee useampaan ajoneuvoluokkaan lupia samaan aikaan? Vanhin jannu on jo 16, joten sille voisi hakea niin kevari, kuin auton opetusluvan. Sit nuorempi täyttää tammukuussa 15, niin eiks sille vois mopokorttia aloittaa jo opettamaan heinäkuussa? Saisiko senkin samalla vaivalla?
    Onnistunee, kun onnistui meikäläisellekin helmikuun lopussa. Piti vaan täyttää kumpaakin ajoneuvoluokkaa varten oma lappusensa.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  18. #18
  19. #19
    Jee! Poika läpäisi eilen B-inssin ja tänään selvitti A2 käsittely- ja ajokokeen!

    Vaikka oli opetuslupa kumpaankin, niin autokoulu ja minä opetettiin puoliksi (puoliksi ja puoliksi - autokoulussa hoitivat vaikeammat liikennejutut eli kaupunkiajelun salat) B ja sitten A2 meni mun opastuksella. B-kortin saikin lukion piikkiin eli ei maksanut kuin viranomaismaksut. Kyllä täällä maalla on mukavaa!

    Aiemmin opeteltiin A1:stä varten niin hyvin käsittelykoetehtävät, että osasi ne aika hyvin heti kättelyssä. Nyt sitten odotellaan pari vuotta ja sitten olis ison A:n vuoro. On tää A-kortin hommaaminen nykyisin vaikeaa.

    Eli korotusta varten täytyis ottaa ajo- ja teoriatunteja, jolloin korotus tulisi ilman koetta (mutta maksaa...) tahi sitten suorittaa uudestaan käsittely- ja ajokokeen. Meidän tapauksessa piti suorittaa myös teoriakoe uudestaan, kun A1:n myöntämisestä oli paria kuukautta vaille kaksi vuotta.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  20.  
  21. #20
    Maalla on mukavaa.
    Tyttö täyttää helmikuussa 16 ja tässähän on kohta laitettava B-ajokorttia varten systeemi pyörimään.