Sivu: 12 / 12:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2101112
Tulokset 331:stä 348:een 348:sta
  1. #331
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Kyllä lämppärit näytön mukaan saavuttivat tavoitelämmön, mutta mikä oli todellisuus renkaalla. En osaa sanoa. No, puhehan oli kuitenkin tuosta renkaan kulumasta
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  2. #332
    Lainaa -s- kirjoitti Katso viesti
    PUIMURI kaavasta

    Lämmitin on resistiivistä kuormaa. Lämmityskaapelissa on jotain ohmia/metri.
    Ja
    Teho muuttuu jännitettä muuttamalla

    V=jännite
    R=resistanssi
    P=teho

    Lämmittimen resistanssi R=(V*V)/P

    P=(V*V)/R

    Jos jännite tippuu 230V -> 200Volttiin niin teho laskee neljänneksen.

    Voi olla ettei lämmittimen teho vain riitä, sen takia omassa käytössä on IR-lämpömittari ja
    android lämpökamera.
    Paitsi että nyt unohdit PUIMURI-säännöstä kokonaan tuon I:n eli virran. Tiettyyn rajaan asti sähkölaitteen virrankulutus kasvaa jännitteen pudotessa. Laitteen toiminta lakkaa kokonaan jos käyttöjännite putoaa niin alas ettei laite voi enää toimia tai niin alas että virrankulutus nousee niin suureksi että joko laite tai sulake palaa. Pelkkä jännitteen lasku ei tarkoita tehonlaskua.
    Honda CBR1000RR Fireblade
    Yamaha YZF-R6R (ex)
    Suzuki GSX650F (ex)
    http://mopollasuohon.blogspot.com/
    https://www.youtube.com/@Qassu78
  3. #333
    Tiettyyn rajaan asti sähkölaitteen virrankulutus kasvaa jännitteen pudotessa.
    Mihinkä tämä perustuu?
    -- Brake later and open the gas earlier --
  4. #334
    Lainaa Hammurab kirjoitti Katso viesti
    Paitsi että nyt unohdit PUIMURI-säännöstä kokonaan tuon I:n eli virran. Tiettyyn rajaan asti sähkölaitteen virrankulutus kasvaa jännitteen pudotessa. Laitteen toiminta lakkaa kokonaan jos käyttöjännite putoaa niin alas ettei laite voi enää toimia tai niin alas että virrankulutus nousee niin suureksi että joko laite tai sulake palaa. Pelkkä jännitteen lasku ei tarkoita tehonlaskua.
    PUIMURI on muistisääntö ohminlaista
    Jos goooglettaa ''PUIMURI kaava'' tule hyviä kuvia aiheesta.

    Virta = I
    Resistanssi = R
    Jännite = V

    I=V/R

    Lämmityskaapeli on resistiivistä kuormaa joka muuttuu vain muuttamalla kaapelin pituutta.
    Muuttuva tekijä on jännite joka laskee.
    Kun jännite laskee niin myös virta laskee.

    Induktiiviset tehot, esim sähkökelat ja sähkömoottorit pyrkivät pitämään tehon samana jos jännite laskee,
    silloin virta nousee.
    BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
    BMW F800GS Adv 2014.
  5. #335
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa -s- kirjoitti Katso viesti
    Induktiiviset tehot, esim sähkökelat ja sähkömoottorit pyrkivät pitämään tehon samana jos jännite laskee,
    silloin virta nousee.
    Kannattaa muuten ottaa huomioon kun vaikka varikolla jos verkon jännite on tippunut ja alkaa papattaa kompuralla.... Alkaa ottaa ampeereja ja kun johtimet on suunniteltu tietylle maksimivirralle...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  6. #336
    No niin... Lopetetaanko nyt tämä sähköopin teoriapuoli... Onhan se hyvä kertoa mistä voi johtua ettei rengas ole halutussa lämpötilassa mutta nyt menee jo vähän väittelyksi.

    Todennäköistä on että kun jännite on alentunut ja vaikka lämppäreissä on termostaatti joka on näyttänyt menevän päälle on ero silti lämpötilassa ja renkaan lämmitys aikaa olisi pitänyt jatkaa. Tämä johtuu siitä että termostaatti ei katkonlämmitystä yhtä tiheästi ja pidä lämpötilaa halutussa yhtä tarkasti, ja jos on viileä keli lämmitys aikaa pitenee.

    Kuten jo joku kirjoitti kannattaa ne renkaan lämmöt tarkastaa mittarilla.
    MV Agusta F4 1000R 2006
  7. #337
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mitäs tässä on tapahtunut? Etunen ajettu, kuten aina ennenkin jo vuosia vuodenajasta riippumatta. Lämppärit @ 80 C ja lämminpaine 2,25.

    Tuli mieleen semmoinen, että kun ainakin lauantaina jännite oli karvan alle 200 V varikolla, niin oisiko sittenkin jäänyt vähän kylmäksi, ja paine noussut liikaa radalla? Teki kapean raidan oikealle laidalle jo pieniä kraatereita kulutusmerkkien viereen.

    Conti Track Slick Soft

    Ajatuksia.
    Paine sillon kun renkaat lämppäreissä tuo 2.25, eli lämppäripaine?
    Vai radalta tullessa mitattu, eli lämminpaine?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  8. #338
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Paine sillon kun renkaat lämppäreissä tuo 2.25, eli lämppäripaine?
    Vai radalta tullessa mitattu, eli lämminpaine?
    Lämppäri. Päivän mittaan kun sekin nousee mallailen sen tuohon.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  9. #339
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Lämppäri. Päivän mittaan kun sekin nousee mallailen sen tuohon.
    Oisko sit rengas ollu lämmin mut vanne kylmä, ja ilma renkaassa jotain siltä väliltä, eli paine ollut jo radalle lähtiessä liian suuri. Ja vaikka rengas kylmenee, niin paine ei tipu, koska renkaassa oleva ilma ei kylmene.
    Ja sitten kun alustan vaimennukset ei ole ihan kohdillaan, niin tuo radalla kylmennyt rengas/renkaan pinta, varsinkin softi etunen, tuo sen heti esiin.

    Lämppäri sinänsä näyttää sen lämpötilan ihan samalla tavalla, oli käyttöjännite sitten AC 100, 200 tai 300 volttia. Elektroniikalla kun on oma reguloitu käyttöjännitteensä joka tyypillisesti on jotain esim DC 3.3V tai 5V. Lämpötilan mittausanturi on tyypillisesti analoginen 10K NTC vastus.

    Mutta jos se varikon AC jännite notkuu, niin lämppäreiden teho alenee, joten ne ei välttämättä jaksa lämmittää vanteeseen asti.

    Jos on lämmin keli, niin kietoo vilttiä, mattoa tms mitä vaan renkaan ympärille, niin saa vanteenkin lämpöseks.
    Jos on kylmempi keli niin kannattaa myös harkita lämppärilämmön ja lämppäripaineen tiputusta, varsinkin jos ajotyyli on erittäin maltillista huru köröä.
    Ja softia kovempi seos edessä voisi toimia huru körössä paremmin.

    Loppukesästä/ alkusyksystä radan lämpö ei ole sitä mitä keskikesällä + tippuu todella nopeasti heti kun aurinko on vähänkin matalammalla. Ja jos on ollut sadekelejä, niin nekin vaikuttaa hyvin paljon radan lämpötilaan.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #340
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Ehkäpä… joskus ollut kunnon rengaspussi mukana, eli koko pyörän peitto, jolloin settien välissä koneesta hohkaavaa lämpöäkin saa hyödynnettyä. Kunhan ei polta putkeen kiinni
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #341
    Auttakaahan viisaammat rata-aloittelijaa. Onko tuo kuvan mukainen kuluma renkaan oikealla sivulla nyt kylmä- vai kuumarepeämää? Ei ole kovin syvät, pieniä murusia saa kynsin revittyä eli viittaisi enemmän renkaan alipaineisuuteen kuin ylipaineisuuteen. Tokan setin jälkeen oli vähän pienemmät jäljet ja tulkitsin, että olisi liikaa painetta niin suhautin vähän pois. Tämä saattoi olla virheliike ja seuraavan setin jälkeen oli kyseiset jäljet. Noh, eikai tuo nyt vielä kovin pahassa kunnossa ole..? Kylmäpaine paine oli alkuun 2 bar josta sitten vähän laskin vikalle setille. Lämpimänä näytti olevan noin 2,4 bar. Ja renkaana Pirelli supercorsa 3 sp.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  12. #342
    rengas.jpg

    Itsellä näyttää olevan vähän samaa ongelmaa. Olin lauantaina Kymiringillä ajamassa ja renkaat 1. ja viimeisen setin jälkeen näytti tältä. Paineita ei tullut katsottua ja hitaassa ryhmässä ajoin, sikäli kun sillä on merkitystä. Pyöränä Aprilia Tuono V4 -12.
  13. #343
    En ole expertti, mutta ei noi kummankaan renkaat mun silmään pahalta näytä. Jos jotain niin hiukan ehkä voisi pudottaa paineita. Pirellin suositus on 2.3 eteen ja 2.1 taakse lämpimänä

    "racetrack-specific tire pressures (recommended 33 psi front & 30 psi rear when tires are warm)" https://www.pirelli.com/tires/en-us/...orsa-v4-sp-new
    CBR954
    ST1300
  14. #344
    Itsekään en expertti ole, mutta en saanut Kymiringillä toimimaan Supercorsa sp:tä enkä myöskään Power Cup 2:sta ilman lämppäreitä mitenkään. Ylläolevan kaltaista repeämää tuli ja paheni teki paineiden kanssa mitä tahansa.

    Ram Racingin ukoilta sain vinkkiä, että esijännitystä taakse lisäämällä voisi ongelmaan saada helpotusta niin ei perä painuisi niin paljon. Auttoi hieman, mutta ei riittävästi. Ongelma hävisi heti, kun aloin käyttämään lämppäreitä. Viime lauantaina Supercorsa kului oikeen nätisti ja paine radalta pois tullessa 1.85. Vauhti 2:10 paikkeilla.

    Ja oikeastaan sama juttu Alastarollakin.
    Zx-6r -06
  15. #345
    Kiitoksia kommenteista. Itsekin noita pirellin ohjepaineita katsotunut, mutta tuntunut niin hurjan alhaisilta etten ole uskaltanut lähteä kokeilemaan. Tuolla 2bar kylmäpaineellakin muljuu ensimmäisellä kierroksella, mutta sen jälkeen tuntuu kyllä todella hyvältä. Ehkäpä se on kokeiltava matalampia paineita ja maltettava ajaa se 1-2 kierrosta rauhallisemmin, jotta rengas lämpenee. Tai sitten laitettava kättä taskuun ja lähdettävä lämppärikaupoille..

    Toki vielä se mainittava, että nyt viikonloppuna oli paljon lämpimämpi sää kuin edelliskerralla, jolloin kyseistä kulumaa ei tullut vaikka kierrosajat samoilla paikkeilla kymiringillä pyörikin (2:13-2:15). Paineet kuitenkin oli aika samat molemmilla kerroilla.
  16. #346
    Haittaako tuollaiset kulumat nyt sitten mitään? Ei se rengas ikuisesti kestä vaikka mitä tekisi.
  17. #347
    Ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Sankkeri kirjoitti Katso viesti
    Haittaako tuollaiset kulumat nyt sitten mitään? Ei se rengas ikuisesti kestä vaikka mitä tekisi.
    Se kuluu repeämän kohdalta kuopalle, mikä luonnollisesti huonontaa pitoa.

    Ja lyhentää renkaan elinikää huomattavasti
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  18.  
  19. #348
    Onko mitä kokemuksia tuosta Pirellin renkaasta.Pirelli Diablo Supercorsa V2 SP Hypersport. En ole mikään rata"kettu", mutta aina neuvot on paikallaan.
    Kawoja vuodesta 1984
    Kawa Z1 900 Vm-73
    Kawa ZX 10RR Vm-18
Sivu: 12 / 12:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2101112