Kyllä lämppärit näytön mukaan saavuttivat tavoitelämmön, mutta mikä oli todellisuus renkaalla. En osaa sanoa. No, puhehan oli kuitenkin tuosta renkaan kulumasta![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Paitsi että nyt unohdit PUIMURI-säännöstä kokonaan tuon I:n eli virran. Tiettyyn rajaan asti sähkölaitteen virrankulutus kasvaa jännitteen pudotessa. Laitteen toiminta lakkaa kokonaan jos käyttöjännite putoaa niin alas ettei laite voi enää toimia tai niin alas että virrankulutus nousee niin suureksi että joko laite tai sulake palaa. Pelkkä jännitteen lasku ei tarkoita tehonlaskua.
Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Mihinkä tämä perustuu?Tiettyyn rajaan asti sähkölaitteen virrankulutus kasvaa jännitteen pudotessa.
-- Brake later and open the gas earlier --
PUIMURI on muistisääntö ohminlaista
Jos goooglettaa ''PUIMURI kaava'' tule hyviä kuvia aiheesta.
Virta = I
Resistanssi = R
Jännite = V
I=V/R
Lämmityskaapeli on resistiivistä kuormaa joka muuttuu vain muuttamalla kaapelin pituutta.
Muuttuva tekijä on jännite joka laskee.
Kun jännite laskee niin myös virta laskee.
Induktiiviset tehot, esim sähkökelat ja sähkömoottorit pyrkivät pitämään tehon samana jos jännite laskee,
silloin virta nousee.
BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
BMW F800GS Adv 2014.
No niin... Lopetetaanko nyt tämä sähköopin teoriapuoli... Onhan se hyvä kertoa mistä voi johtua ettei rengas ole halutussa lämpötilassa mutta nyt menee jo vähän väittelyksi.
Todennäköistä on että kun jännite on alentunut ja vaikka lämppäreissä on termostaatti joka on näyttänyt menevän päälle on ero silti lämpötilassa ja renkaan lämmitys aikaa olisi pitänyt jatkaa. Tämä johtuu siitä että termostaatti ei katkonlämmitystä yhtä tiheästi ja pidä lämpötilaa halutussa yhtä tarkasti, ja jos on viileä keli lämmitys aikaa pitenee.
Kuten jo joku kirjoitti kannattaa ne renkaan lämmöt tarkastaa mittarilla.
MV Agusta F4 1000R 2006
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Oisko sit rengas ollu lämmin mut vanne kylmä, ja ilma renkaassa jotain siltä väliltä, eli paine ollut jo radalle lähtiessä liian suuri. Ja vaikka rengas kylmenee, niin paine ei tipu, koska renkaassa oleva ilma ei kylmene.
Ja sitten kun alustan vaimennukset ei ole ihan kohdillaan, niin tuo radalla kylmennyt rengas/renkaan pinta, varsinkin softi etunen, tuo sen heti esiin.
Lämppäri sinänsä näyttää sen lämpötilan ihan samalla tavalla, oli käyttöjännite sitten AC 100, 200 tai 300 volttia. Elektroniikalla kun on oma reguloitu käyttöjännitteensä joka tyypillisesti on jotain esim DC 3.3V tai 5V. Lämpötilan mittausanturi on tyypillisesti analoginen 10K NTC vastus.
Mutta jos se varikon AC jännite notkuu, niin lämppäreiden teho alenee, joten ne ei välttämättä jaksa lämmittää vanteeseen asti.
Jos on lämmin keli, niin kietoo vilttiä, mattoa tms mitä vaan renkaan ympärille, niin saa vanteenkin lämpöseks.
Jos on kylmempi keli niin kannattaa myös harkita lämppärilämmön ja lämppäripaineen tiputusta, varsinkin jos ajotyyli on erittäin maltillista huru köröä.
Ja softia kovempi seos edessä voisi toimia huru körössä paremmin.
Loppukesästä/ alkusyksystä radan lämpö ei ole sitä mitä keskikesällä + tippuu todella nopeasti heti kun aurinko on vähänkin matalammalla. Ja jos on ollut sadekelejä, niin nekin vaikuttaa hyvin paljon radan lämpötilaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ehkäpä… joskus ollut kunnon rengaspussi mukana, eli koko pyörän peitto, jolloin settien välissä koneesta hohkaavaa lämpöäkin saa hyödynnettyä. Kunhan ei polta putkeen kiinni![]()
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Auttakaahan viisaammat rata-aloittelijaa. Onko tuo kuvan mukainen kuluma renkaan oikealla sivulla nyt kylmä- vai kuumarepeämää? Ei ole kovin syvät, pieniä murusia saa kynsin revittyä eli viittaisi enemmän renkaan alipaineisuuteen kuin ylipaineisuuteen. Tokan setin jälkeen oli vähän pienemmät jäljet ja tulkitsin, että olisi liikaa painetta niin suhautin vähän pois. Tämä saattoi olla virheliike ja seuraavan setin jälkeen oli kyseiset jäljet. Noh, eikai tuo nyt vielä kovin pahassa kunnossa ole..? Kylmäpaine paine oli alkuun 2 bar josta sitten vähän laskin vikalle setille. Lämpimänä näytti olevan noin 2,4 bar. Ja renkaana Pirelli supercorsa 3 sp.
rengas.jpg
Itsellä näyttää olevan vähän samaa ongelmaa. Olin lauantaina Kymiringillä ajamassa ja renkaat 1. ja viimeisen setin jälkeen näytti tältä. Paineita ei tullut katsottua ja hitaassa ryhmässä ajoin, sikäli kun sillä on merkitystä. Pyöränä Aprilia Tuono V4 -12.
En ole expertti, mutta ei noi kummankaan renkaat mun silmään pahalta näytä. Jos jotain niin hiukan ehkä voisi pudottaa paineita. Pirellin suositus on 2.3 eteen ja 2.1 taakse lämpimänä
"racetrack-specific tire pressures (recommended 33 psi front & 30 psi rear when tires are warm)" https://www.pirelli.com/tires/en-us/...orsa-v4-sp-new
CBR954
ST1300
Itsekään en expertti ole, mutta en saanut Kymiringillä toimimaan Supercorsa sp:tä enkä myöskään Power Cup 2:sta ilman lämppäreitä mitenkään. Ylläolevan kaltaista repeämää tuli ja paheni teki paineiden kanssa mitä tahansa.
Ram Racingin ukoilta sain vinkkiä, että esijännitystä taakse lisäämällä voisi ongelmaan saada helpotusta niin ei perä painuisi niin paljon. Auttoi hieman, mutta ei riittävästi. Ongelma hävisi heti, kun aloin käyttämään lämppäreitä. Viime lauantaina Supercorsa kului oikeen nätisti ja paine radalta pois tullessa 1.85. Vauhti 2:10 paikkeilla.
Ja oikeastaan sama juttu Alastarollakin.
Zx-6r -06
Kiitoksia kommenteista. Itsekin noita pirellin ohjepaineita katsotunut, mutta tuntunut niin hurjan alhaisilta etten ole uskaltanut lähteä kokeilemaan. Tuolla 2bar kylmäpaineellakin muljuu ensimmäisellä kierroksella, mutta sen jälkeen tuntuu kyllä todella hyvältä. Ehkäpä se on kokeiltava matalampia paineita ja maltettava ajaa se 1-2 kierrosta rauhallisemmin, jotta rengas lämpenee. Tai sitten laitettava kättä taskuun ja lähdettävä lämppärikaupoille..
Toki vielä se mainittava, että nyt viikonloppuna oli paljon lämpimämpi sää kuin edelliskerralla, jolloin kyseistä kulumaa ei tullut vaikka kierrosajat samoilla paikkeilla kymiringillä pyörikin (2:13-2:15). Paineet kuitenkin oli aika samat molemmilla kerroilla.
Haittaako tuollaiset kulumat nyt sitten mitään? Ei se rengas ikuisesti kestä vaikka mitä tekisi.
Onko mitä kokemuksia tuosta Pirellin renkaasta.Pirelli Diablo Supercorsa V2 SP Hypersport. En ole mikään rata"kettu", mutta aina neuvot on paikallaan.
Kawoja vuodesta 1984
Kawa Z1 900 Vm-73
Kawa ZX 10RR Vm-18