Olen ajellut tämän kauden Metzeler TD slickeillä yhteensä 5 täyttä ratapäivää ja 2 testi iltaa vantaacircuitilla.
Etunen ei ole paljoakaan kulunut mutta takanen alkaa olemaan jo ehtoo puolella. Takarenkaassa on kulutusrei'istä tönärillä mitattuna noin 30-35% pintaa jäljellä (100% uuden renkaan täysi pinta ja 0% täysin loppu)
Kuinka loppuun olette renkaita ajeneet? Eli ajaako tuolla renkaalla vielä yhden päivän alastaroa vai vaihdanko suosiolla uuden alle? Rengas ei edellisellä kerralla lipsunut kertaakaan avauksissa, ajat keskinopean nopeassa päässä 2:10,..
Oon ajanut noita kumeja aika monta settiä...Etusen merkit ei kulu, mutta kumin muoto muuttuu kierrosten/kilometrien myötä aika suipoksi ja sitten käyttäytyminen muuttuu. Vertaa uuteen. Itse olen vaihtanut etusen n. 1100...1200 km ajelun jälkeen (max n. 400 kierrosta). Takanen kannattaa kääntää jos on kulunut toispuoleisesti niin kuin Alastarolla on ollut tapana, näin saa kumin ajettua molemmin puolin loppuun. Itse olen ajanut takarenkaasta reunimmaiset merkit pois, eli max. 600...700 km eli n. 200 kierrosta.
Ninja H2 2020
V-Strom DL 650 2025
exiä aika monta....
Ensi kesää silmällä pitäen olen seos renkaita miettinyt ja vaihtoehtoja riittää.
Saako nämä renkaat näillä kovuuksilla kannatusta?
https://mprenkaat-store.com/shop/dun...s3-343-medium/
https://mprenkaat-store.com/shop/dun...r108-ms2-race/
Jos en nyt ihan väärin muista niin nimenomaan tuo MS3/343 on eteen the rengas.
Toimii missä vaan, miten vaan, ja pitoa riittää.
Mutta taakse mielummin MS4:nen.
Takana MS2:nen vaatii sen että alusta on suht kohdillaan, JA, että myöskin syöttö radalla on riittävää.
MS4:sella pito riittää harrastelijavauhdeissa, +toimii hyvin laajalla skaalalla, +kestää kierroksia ihan perkeleesti.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Hyvä että kysyin sillä nyt katosi oma ajatus avaruuteen. Jatkankin siis kysymyksellä, koskä en ymmärrä.
Miksi harrastelijalle olisi kova rengas takana parempi kuin pehmeä?
Luulin että pehmeä rengas pysyy lämpöisenä helpommin...![]()
ZX10R -08
S1000RR -11
Pehmeä seos vastustaa muodonmuutosta vähemmän eli lämpenee "vähemmän" vs kova seos samassa rasituksessa. Eli pehmeä seos on vaikeampi saada pysymään lämpöisenä.
Toki jos alusta ja syöttö on kohdillaan, niin sitten voi valita rengasta ihan radan, ja varsinkin radan pintalämpötilan mukaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kiitos hyvistä vastauksista. Näin sitä opitaan uutta
Eli tämä varmaan se oikea takafillari:
https://mprenkaat-store.com/shop/dun...s4-h886-me-ha/
Joo, oikee takanen, mutta hirveen kallis. Täältä saa halvemmalla. https://www.gp503.de/index.php/dunlo...en-slicks.html
Superbike #7
Tuota MS4 seosta ei taida löytyä 195/65 pienempänä?
195/55 olis MS1 tai MS2.
Muuttaako tuo korkeampi profiili liikaa kusiaisen (R6) geometriaa? Vai mahtuuko edes pidemmillä ketjuilla?
R6R
MS4:sesta vielä sen verran että sehän ei varsinaisesti ole edes kova rengas, vaan siinä on pehmeämpi/medium seos reunoilla, ja kovempi seos keskellä.
Sitten jos haluaa taakse sen oikeasti kovan seoksen, niin se on MS5:nen. MS5:nen on oikein hauska rengas varsinkin kylmällä kelillä. Pito ei ole mitenkään maaginen, mutta ei lipsu pidon rajoilla, vaan luistaa hyvin rauhallisesti ja pitkään. Sitten jos keli (radan pinta) vähänkään lämpenee, niin se vaan alkaa luistamaan lisää ja kulumaan nopeammin.
Kylmällä kelillä, pehmeällä kaasulla ja hyvällä alustalla MS5:lla ajelis helposti ehkä jonkun 500-1000(++) kierrosta nopean ryhmän vauhteja.
190/55 taitaa olla seokset vastaavasti kuin 200/70 renkaassa, eli MS2 on medium MS3 medium hard. Noista ainakin MS2 ja 3 toimi tonnarin alla Alastarolla. MS1 en oo kokeillu.
Edit. Edellä mainittua MS5 endurance seosta ei oo tullu vastaan enää pariin vuoteen. Vissiin valmistus lopetettu. Sama homma vanhojen (195/65) MS1 ja MS3 seosten kans.
Superbike #7
Kattelinpa itsekin huvikseni aidan toiselle puolelle...
Satsi Dunlopin KR106/108 SSP 600 slicksejä on alle 450 €. Kappas!
Tiiät Esa sen mun ratahurun, niin onko se sitten MS2/ MS2 vaiko MS1/MS2 kombo moottoriradoille, ja jos tuonne Imatran luistinradalle vielä meinaa niin sinne tietty MS1/ MS1.
Ei mitään käryä kuinka pehmeä tuo pehmeä etunen oikeasti on.
Oon vähän karsastellut näitä oikeiden kuskien renkaita, kun enhän mä reppana usko, että saan niitä ees toimintalämpöön
Conteilla on ollut helppoa.. on vain yksi seos eteen ja taakse. No okei, Imatralle kaivoin 8 vuotta vanhan lappusoftin, kun ei niitä enää tehdä, ja onkin suurin piirtein ainoa rata, jossa ne ei repeä paskaksi jahka ajelee varovasti.
Ei ihme, että valmistus loppui.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Toinen kyssäri. Bridgestonen 180 kokoa ei saa kuin extra softina ja softina... Onko porukka ajellut tuolla softilla, ja kestääkö se?
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Joskus ollut juttua ettei noi merkitkään aina pidä paikkaansa mutta mulla ne on aina ollut omissa pyörissä kohdillaan.
Jotain voi päätellä jos pyörittää takapukilla pyörää ja katsoo että ketju menee takarattaalla kunnolla linjassaan.
Sitten ei oikein oo muuta kuin mittauttaa rungon jossain huollossa joka noita tekee.
Joku aiemmin mainitsi tuon ajotavan merkityksen mutta jos samaa on ollut jo edellisellä omistajalla niin en sitten tiedä onko se kuinka todennäköistä että molemmat kuskit kuluttavat enenmän tuota toista puolta.
ZX10R -08
S1000RR -11
Mitäs tässä on tapahtunut? Etunen ajettu, kuten aina ennenkin jo vuosia vuodenajasta riippumatta. Lämppärit @ 80 C ja lämminpaine 2,25.
Tuli mieleen semmoinen, että kun ainakin lauantaina jännite oli karvan alle 200 V varikolla, niin oisiko sittenkin jäänyt vähän kylmäksi, ja paine noussut liikaa radalla? Teki kapean raidan oikealle laidalle jo pieniä kraatereita kulutusmerkkien viereen.
Conti Track Slick Soft
Ajatuksia.
Conti 1.jpg
Conti 2.jpg
02 Mille R
PUIMURI kaavasta
Lämmitin on resistiivistä kuormaa. Lämmityskaapelissa on jotain ohmia/metri.
Ja
Teho muuttuu jännitettä muuttamalla
V=jännite
R=resistanssi
P=teho
Lämmittimen resistanssi R=(V*V)/P
P=(V*V)/R
Jos jännite tippuu 230V -> 200Volttiin niin teho laskee neljänneksen.
Voi olla ettei lämmittimen teho vain riitä, sen takia omassa käytössä on IR-lämpömittari ja
android lämpökamera.
BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
BMW F800GS Adv 2014.