Sivu: 11 / 12:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9101112 ViimeinenViimeinen
Tulokset 301:stä 330:een 348:sta
  1. #301
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Dunlopilla tuppaa olemaan kestoikä jonkin verran Pirelliä parempi. Oon ite ajellu MS3/MS4 etu/taka kombolla tonnarilla n. 100 kiekkaa omaa treenihumppaa, eli esim. Alastarossa jotain 1:20 molemmin puolin. Keskarin nopeassa tai nopeen hitaassa päässä tuohon saanee laittaa kertoimen 3-5 ellei enempikin. Hankintahinta saattaa olla vähän korkeampi kuin Pirellillä, mutta €/kierros tulee halvemmaksi.
    Glesga, Skotlanti

    Kawasaki ER-5 1999 (ex); Suzuki SV650S 2002 (ex); Kawasaki Zephyr 550 1995 (ex); VFR800FI 2000 (ex)
    Suzuki GSXR600 2012; Triumph Street Triple 675 2012; Royal Enfield Bullet 500 2002; Kawasaki KMX125 1999
  2. #302
    Olen ajellut tämän kauden Metzeler TD slickeillä yhteensä 5 täyttä ratapäivää ja 2 testi iltaa vantaacircuitilla.

    Etunen ei ole paljoakaan kulunut mutta takanen alkaa olemaan jo ehtoo puolella. Takarenkaassa on kulutusrei'istä tönärillä mitattuna noin 30-35% pintaa jäljellä (100% uuden renkaan täysi pinta ja 0% täysin loppu)

    Kuinka loppuun olette renkaita ajeneet? Eli ajaako tuolla renkaalla vielä yhden päivän alastaroa vai vaihdanko suosiolla uuden alle? Rengas ei edellisellä kerralla lipsunut kertaakaan avauksissa, ajat keskinopean nopeassa päässä 2:10,..
  3. #303
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Olen ajellut tämän kauden Metzeler TD slickeillä yhteensä 5 täyttä ratapäivää ja 2 testi iltaa vantaacircuitilla.

    Etunen ei ole paljoakaan kulunut mutta takanen alkaa olemaan jo ehtoo puolella. Takarenkaassa on kulutusrei'istä tönärillä mitattuna noin 30-35% pintaa jäljellä (100% uuden renkaan täysi pinta ja 0% täysin loppu)

    Kuinka loppuun olette renkaita ajeneet? Eli ajaako tuolla renkaalla vielä yhden päivän alastaroa vai vaihdanko suosiolla uuden alle? Rengas ei edellisellä kerralla lipsunut kertaakaan avauksissa, ajat keskinopean nopeassa päässä 2:10,..
    Oon ajanut noita kumeja aika monta settiä...Etusen merkit ei kulu, mutta kumin muoto muuttuu kierrosten/kilometrien myötä aika suipoksi ja sitten käyttäytyminen muuttuu. Vertaa uuteen. Itse olen vaihtanut etusen n. 1100...1200 km ajelun jälkeen (max n. 400 kierrosta). Takanen kannattaa kääntää jos on kulunut toispuoleisesti niin kuin Alastarolla on ollut tapana, näin saa kumin ajettua molemmin puolin loppuun. Itse olen ajanut takarenkaasta reunimmaiset merkit pois, eli max. 600...700 km eli n. 200 kierrosta.
    Ninja H2 2020
    V-Strom DL 650 2025
    exiä aika monta....
  4. #304
    Jees, vedetään nahoille eli merkit sileiksi ja sitten vaihto. Kiitos
  5. #305
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Osaako kumi expertit kertoa mistä johtuu, että katulaillisen pyöräni takakumi kuluu enemmän vasemmalta? Nyksällä ajettu 3 ratapäivät + 3 x kieputusta radalla ilman päiviä ja katuajoa muutama tonni. Jotenkin kummallisesti eniten kuviota on keskellä sekä oikealla, mutta vasen sivu on ihan sileä Tuurin piikkiin laittaisin muutoin, mutta edellinen rengas setti kului samalla tavalla enemmän vasemmalta.
    Kummalle puolelle kallistat mielummin? Onko vasen mutka "helpompi" ajaa?

    Jos on, niin avaat vasemmalla ollessasi reippaamin kuin oikealle kallistettuna (?)

    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  6. #306
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Osaako kumi expertit kertoa mistä johtuu, että katulaillisen pyöräni takakumi kuluu enemmän vasemmalta? Nyksällä ajettu 3 ratapäivät + 3 x kieputusta radalla ilman päiviä ja katuajoa muutama tonni. Jotenkin kummallisesti eniten kuviota on keskellä sekä oikealla, mutta vasen sivu on ihan sileä Tuurin piikkiin laittaisin muutoin, mutta edellinen rengas setti kului samalla tavalla enemmän vasemmalta.
    Katuajossa rengas kuluu enemmän vasemmalta koska tiet ovat kallistettuja ulospäin keskiviivasta, eli ajat aina hieman vasemmalla kyljellä. Knaku sitten vastasikin jo tuohon ratailuun liittyen.
    Tiettyä itsesuojeluvaistoa
  7. #307
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Ok. Eli se ei ole ollutkaan ihan pelkkää kuvitelmaa
    Ei kai se kuvitelmaa ole jos näkee että on kulunut tuolla tavalla ?
  8. #308
    Ensi kesää silmällä pitäen olen seos renkaita miettinyt ja vaihtoehtoja riittää.

    Saako nämä renkaat näillä kovuuksilla kannatusta?

    https://mprenkaat-store.com/shop/dun...s3-343-medium/

    https://mprenkaat-store.com/shop/dun...r108-ms2-race/
  9. #309
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Ensi kesää silmällä pitäen olen seos renkaita miettinyt ja vaihtoehtoja riittää.

    Saako nämä renkaat näillä kovuuksilla kannatusta?

    https://mprenkaat-store.com/shop/dun...s3-343-medium/

    https://mprenkaat-store.com/shop/dun...r108-ms2-race/
    Jos en nyt ihan väärin muista niin nimenomaan tuo MS3/343 on eteen the rengas.
    Toimii missä vaan, miten vaan, ja pitoa riittää.
    Mutta taakse mielummin MS4:nen.
    Takana MS2:nen vaatii sen että alusta on suht kohdillaan, JA, että myöskin syöttö radalla on riittävää.
    MS4:sella pito riittää harrastelijavauhdeissa, +toimii hyvin laajalla skaalalla, +kestää kierroksia ihan perkeleesti.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #310
    Hyvä että kysyin sillä nyt katosi oma ajatus avaruuteen. Jatkankin siis kysymyksellä, koskä en ymmärrä.

    Miksi harrastelijalle olisi kova rengas takana parempi kuin pehmeä?

    Luulin että pehmeä rengas pysyy lämpöisenä helpommin...
  11. #311
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Osaako kumi expertit kertoa mistä johtuu, että katulaillisen pyöräni takakumi kuluu enemmän vasemmalta? Nyksällä ajettu 3 ratapäivät + 3 x kieputusta radalla ilman päiviä ja katuajoa muutama tonni. Jotenkin kummallisesti eniten kuviota on keskellä sekä oikealla, mutta vasen sivu on ihan sileä Tuurin piikkiin laittaisin muutoin, mutta edellinen rengas setti kului samalla tavalla enemmän vasemmalta.
    Jotain merkitystä voi olla myös jo takapyörä ei ole kunnolla linjassa. Radoista toiset tuppaa myös syömään toista puolta enemmän. Varsinkin Kemoran rata mutta se syö taas oikeaa puolta kylläkin. Kerran pilannut päivässä tuolla uuden takarenkaan kun en kääntänyt ajoissa.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  12. #312
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Hyvä että kysyin sillä nyt katosi oma ajatus avaruuteen. Jatkankin siis kysymyksellä, koskä en ymmärrä.

    Miksi harrastelijalle olisi kova rengas takana parempi kuin pehmeä?

    Luulin että pehmeä rengas pysyy lämpöisenä helpommin...
    Dunlopilla sen pehmeempää kumia alle taakse, mitä kuumempi keli. Kova seos toimii selkeesti laajemmalla lämpötila-alueella, pitää harrastelijalle ihan saman ja kestää paremmin kierroksia.
    Superbike #7
  13. #313
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Luulin että pehmeä rengas pysyy lämpöisenä helpommin...
    Pehmeä seos vastustaa muodonmuutosta vähemmän eli lämpenee "vähemmän" vs kova seos samassa rasituksessa. Eli pehmeä seos on vaikeampi saada pysymään lämpöisenä.
    Toki jos alusta ja syöttö on kohdillaan, niin sitten voi valita rengasta ihan radan, ja varsinkin radan pintalämpötilan mukaan.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  14. #314
    Kiitos hyvistä vastauksista. Näin sitä opitaan uutta

    Eli tämä varmaan se oikea takafillari:

    https://mprenkaat-store.com/shop/dun...s4-h886-me-ha/
  15. #315
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Kiitos hyvistä vastauksista. Näin sitä opitaan uutta

    Eli tämä varmaan se oikea takafillari:

    https://mprenkaat-store.com/shop/dun...s4-h886-me-ha/
    Joo, oikee takanen, mutta hirveen kallis. Täältä saa halvemmalla. https://www.gp503.de/index.php/dunlo...en-slicks.html
    Superbike #7
  16. #316
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Joo, oikee takanen, mutta hirveen kallis. Täältä saa halvemmalla. https://www.gp503.de/index.php/dunlo...en-slicks.html
    Tänks, rinkulat tilattu
  17. #317
    Tuota MS4 seosta ei taida löytyä 195/65 pienempänä?
    195/55 olis MS1 tai MS2.

    Muuttaako tuo korkeampi profiili liikaa kusiaisen (R6) geometriaa? Vai mahtuuko edes pidemmillä ketjuilla?
    R6R
  18. #318
    MS4:sesta vielä sen verran että sehän ei varsinaisesti ole edes kova rengas, vaan siinä on pehmeämpi/medium seos reunoilla, ja kovempi seos keskellä.

    Sitten jos haluaa taakse sen oikeasti kovan seoksen, niin se on MS5:nen. MS5:nen on oikein hauska rengas varsinkin kylmällä kelillä. Pito ei ole mitenkään maaginen, mutta ei lipsu pidon rajoilla, vaan luistaa hyvin rauhallisesti ja pitkään. Sitten jos keli (radan pinta) vähänkään lämpenee, niin se vaan alkaa luistamaan lisää ja kulumaan nopeammin.
    Kylmällä kelillä, pehmeällä kaasulla ja hyvällä alustalla MS5:lla ajelis helposti ehkä jonkun 500-1000(++) kierrosta nopean ryhmän vauhteja.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  19. #319
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Popeda kirjoitti Katso viesti
    Tuota MS4 seosta ei taida löytyä 195/65 pienempänä?
    195/55 olis MS1 tai MS2.

    Muuttaako tuo korkeampi profiili liikaa kusiaisen (R6) geometriaa? Vai mahtuuko edes pidemmillä ketjuilla?
    190/55 taitaa olla seokset vastaavasti kuin 200/70 renkaassa, eli MS2 on medium MS3 medium hard. Noista ainakin MS2 ja 3 toimi tonnarin alla Alastarolla. MS1 en oo kokeillu.

    Edit. Edellä mainittua MS5 endurance seosta ei oo tullu vastaan enää pariin vuoteen. Vissiin valmistus lopetettu. Sama homma vanhojen (195/65) MS1 ja MS3 seosten kans.
    Superbike #7
  20. #320
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Kattelinpa itsekin huvikseni aidan toiselle puolelle...

    Satsi Dunlopin KR106/108 SSP 600 slicksejä on alle 450 €. Kappas!

    Tiiät Esa sen mun ratahurun, niin onko se sitten MS2/ MS2 vaiko MS1/MS2 kombo moottoriradoille, ja jos tuonne Imatran luistinradalle vielä meinaa niin sinne tietty MS1/ MS1.

    Ei mitään käryä kuinka pehmeä tuo pehmeä etunen oikeasti on.

    Oon vähän karsastellut näitä oikeiden kuskien renkaita, kun enhän mä reppana usko, että saan niitä ees toimintalämpöön

    Conteilla on ollut helppoa.. on vain yksi seos eteen ja taakse. No okei, Imatralle kaivoin 8 vuotta vanhan lappusoftin, kun ei niitä enää tehdä, ja onkin suurin piirtein ainoa rata, jossa ne ei repeä paskaksi jahka ajelee varovasti.

    Ei ihme, että valmistus loppui.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  21. #321
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Toinen kyssäri. Bridgestonen 180 kokoa ei saa kuin extra softina ja softina... Onko porukka ajellut tuolla softilla, ja kestääkö se?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  22. #322
    Turkulainen kiintiöpaha ouzi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2007
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti

    Oon vähän karsastellut näitä oikeiden kuskien renkaita, kun enhän mä reppana usko, että saan niitä ees toimintalämpöön

    Heieihei!

    Jos mä saan pidettyä tarpeeks lämpimänä ni kyllä se sultaki onnistuu
    Pistän nyt Alastarolle ms4:n mut ms2:ta ajanu takasena kaks ratapäivää ja ero on selkee näihi hippokisa-slkseihin, parempaan.
    Ms3 on kuulemma eteen thö valinta.
    Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
    GSXR600 -08 Radalle
    Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
  23. #323
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Kattelinpa itsekin huvikseni aidan toiselle puolelle...

    Satsi Dunlopin KR106/108 SSP 600 slicksejä on alle 450 €. Kappas!

    Tiiät Esa sen mun ratahurun, niin onko se sitten MS2/ MS2 vaiko MS1/MS2 kombo moottoriradoille, ja jos tuonne Imatran luistinradalle vielä meinaa niin sinne tietty MS1/ MS1.

    Ei mitään käryä kuinka pehmeä tuo pehmeä etunen oikeasti on.

    Oon vähän karsastellut näitä oikeiden kuskien renkaita, kun enhän mä reppana usko, että saan niitä ees toimintalämpöön

    Conteilla on ollut helppoa.. on vain yksi seos eteen ja taakse. No okei, Imatralle kaivoin 8 vuotta vanhan lappusoftin, kun ei niitä enää tehdä, ja onkin suurin piirtein ainoa rata, jossa ne ei repeä paskaksi jahka ajelee varovasti.

    Ei ihme, että valmistus loppui.
    Medium eteen ja medium tai med hard taakse.
    Superbike #7
  24. #324
    Vielä se olennainen eli mitkä kuumapaineet em. dunloppeihin?
  25. #325
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tomi83 kirjoitti Katso viesti
    Vielä se olennainen eli mitkä kuumapaineet em. dunloppeihin?
    2,5bar eteen ja 1,4 taakse jos alla siis 120/70 ja 195/65. Sieltä gp503 sivulta kun valkkaa renkaan ja rullaa sivun alalaitaan, löytyy ihan hyvä infopaketti.
    Superbike #7
  26. #326
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    2,5bar eteen ja 1,4 taakse jos alla siis 120/70 ja 195/65. Sieltä gp503 sivulta kun valkkaa renkaan ja rullaa sivun alalaitaan, löytyy ihan hyvä infopaketti.
    Jälleen kerran, kiitos!
    Toi info jää sivulla näyttämättä kun valitsee paketin, jossa etu+taka ja ei oo senttiäkään edullisempi ja ihan yhtä monta näppäilyä vaatii. Eli infon saa kun on valitsemassaan yhden renkaan myyntisivulla.
  27. #327
    Lainaa speedheadshot kirjoitti Katso viesti
    Kun hankin tuon pyörän, niin siinä oli edellisen omistajan loppuun ajettu setti alla. Se oli kulunut samoin enemmän vasemmalta ja ihmettelin sitä jo silloin, mutta mistä minä sen voin tietää mitä hän on touhunnut. Viime kesänä laitoin nykyisen setin alle ja ajoin sillä Alastarolla kolmet ratapäivät + sitten tänä vuonna vielä 1 kokonainen päivä Vantaalla n. 200km + 2 x 3h. Vantaalla melkein kaikki mutkat on oikealle. Kuitenkin nyt sitten lomareissun jälkeen aloin katselemaan, että rengas on kulunut jonkin verran (tai jopa selkeästi) enemmän vasemmalta. Omissa aiemmissa pyörissä en ole tällaista huomannut ja outoa varsinkin juuri sen vuoksi, koska luulisi, että Vantaa on kuluttanut nimenomaaan enemmän oikealta. Mikähän siinä linjauksessa sitten voisi olla? Ainakin ne swingin merkit on täysin kohdallansa. Se ero on sellainen, että oikealla puolella on vielä kuviota ja keskellä, mutta vasen puoli on ihan sileä. Onhan se toki ihan fiinaalissa koko rengas jo muutoinkin, mutta silti.
    Joskus ollut juttua ettei noi merkitkään aina pidä paikkaansa mutta mulla ne on aina ollut omissa pyörissä kohdillaan.
    Jotain voi päätellä jos pyörittää takapukilla pyörää ja katsoo että ketju menee takarattaalla kunnolla linjassaan.
    Sitten ei oikein oo muuta kuin mittauttaa rungon jossain huollossa joka noita tekee.

    Joku aiemmin mainitsi tuon ajotavan merkityksen mutta jos samaa on ollut jo edellisellä omistajalla niin en sitten tiedä onko se kuinka todennäköistä että molemmat kuskit kuluttavat enenmän tuota toista puolta.
    ZX10R -08
    S1000RR -11

  28. #328
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Eksyneen Kylässä
    MotOrg ry jäsen
    Mitäs tässä on tapahtunut? Etunen ajettu, kuten aina ennenkin jo vuosia vuodenajasta riippumatta. Lämppärit @ 80 C ja lämminpaine 2,25.

    Tuli mieleen semmoinen, että kun ainakin lauantaina jännite oli karvan alle 200 V varikolla, niin oisiko sittenkin jäänyt vähän kylmäksi, ja paine noussut liikaa radalla? Teki kapean raidan oikealle laidalle jo pieniä kraatereita kulutusmerkkien viereen.

    Conti Track Slick Soft

    Ajatuksia.

    Conti 1.jpg

    Conti 2.jpg
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  29. #329
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mitäs tässä on tapahtunut? Etunen ajettu, kuten aina ennenkin jo vuosia vuodenajasta riippumatta. Lämppärit @ 80 C ja lämminpaine 2,25.

    Tuli mieleen semmoinen, että kun ainakin lauantaina jännite oli karvan alle 200 V varikolla, niin oisiko sittenkin jäänyt vähän kylmäksi, ja paine noussut liikaa radalla? Teki kapean raidan oikealle laidalle jo pieniä kraatereita kulutusmerkkien viereen.
    Jos ne sun lämppärit on termostaattiohjatut niin kuin kirjoittamastasi voisi olettaa, niin eihän alijännitteen pitäisi haitata mitään. Tämä toki sillä oletuksella ettei alijännite estä kokonaan tavoitelämpötilan saavuttamista käytettävissä olleessa ajassa.
  30.  
  31. #330
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Jos ne sun lämppärit on termostaattiohjatut niin kuin kirjoittamastasi voisi olettaa, niin eihän alijännitteen pitäisi haitata mitään. Tämä toki sillä oletuksella ettei alijännite estä kokonaan tavoitelämpötilan saavuttamista käytettävissä olleessa ajassa.
    PUIMURI kaavasta

    Lämmitin on resistiivistä kuormaa. Lämmityskaapelissa on jotain ohmia/metri.
    Ja
    Teho muuttuu jännitettä muuttamalla

    V=jännite
    R=resistanssi
    P=teho

    Lämmittimen resistanssi R=(V*V)/P

    P=(V*V)/R

    Jos jännite tippuu 230V -> 200Volttiin niin teho laskee neljänneksen.

    Voi olla ettei lämmittimen teho vain riitä, sen takia omassa käytössä on IR-lämpömittari ja
    android lämpökamera.
    BMW F800GS 2009,Suzuki GSXR750 2007,Suzuki GSXR750 2000,Suzuki GSXR600 1998,Honda CBR600F 1987,Honda CBR600F 1989,
    BMW F800GS Adv 2014.
Sivu: 11 / 12:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9101112 ViimeinenViimeinen