Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 99:sta
  1. #31
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Ei tarvitse, tein juuri ykköskaasarin putsauksen. Taten mukaan suuttimet on hankala irroittaa, minä teen tällä tavalla:

    -penkki pois, tankki pois. Muista laittaa bensahana kiinni kun nostat tankkia, kolme letkua irti tankista.
    -kohokammion kansi auki irti (bensaa tulee paljon, joten t-paita tms alle), jep, ne alaruuvit on v*ttuimaiset! Varo ettet pyöristä niitä kantoja. oon harkinnut 6-kulma ruuveja tuohon.
    -oranssi kohohässäkkä pois, lähtee vetämällä
    -kuparinen mutteri auki, sen jälkeen liuta se alumiinikappale (suutinrunko?) irti kupariputkea pitkin
    -siinäpä se suuttimet sitten on käsillä, itse olen ottanut molemmat suuttimet irti ja lumiharjan harjaksella ja apteekkiruiskulla puhdistanut ne. Samoin suutinrungon reiät. Samalla vaihtanut tiivisteen ja neulaventtiilin neulan.

    Oon tehnyt jo niin monta kertaa, että ei tuossa enään edes mene kauan..

    EDIT: tate66 mulla meni hermot, kun koitin löytää koloa millä olisin saanut ne kaasarien alla olevat klemmarit auki. En saanut mistää ruuvaria sinne missä ne klemmarit oli, joten oli pakko kokeilla muuta konstia

    -Kähmy
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/7670...-jatkovarsi-14
    motonet jatkovarsi.jpg
    Ja tuolle kaveri https://www.puuilo.fi/HYLSYVAeAeNNIN-1/4-150MM
    Kuten sanoin niin peili ja hyvä valo on tarpeen kun löysää klemmarit kumikurkuista, joustava jatkopala 1/4 hylsykahvaan niin voi mutkalla pyörittää klemmarit auki.
    Tuosta putsausoperaatiosta on vissiin jäänyt tyhjäkäyntiseosruuvien kanava putsaamatta, ei onnistu ilman seosruuvien poistoa.
    Ja edelleen olen sitä mieltä että kaasarit pöydälle niin on paljon helpompi kunnostaa.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  2. #32
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Ja edelleen olen sitä mieltä että kaasarit pöydälle niin on paljon helpompi kunnostaa.
    Joo, toi paikallaan turaaminen on vähän kuin pyyhkisi nenänsä kämmensyrjään.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  3. #33
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    -kohokammion kansi auki irti (bensaa tulee paljon, joten t-paita tms alle), jep, ne alaruuvit on v*ttuimaiset! Varo ettet pyöristä niitä kantoja. oon harkinnut 6-kulma ruuveja tuohon.

    -Kähmy
    Vinkki, osta iskumeisseli noita teräsruuvi-alumiinirunko yhdistelmiä varten. Yksi terävä napautus ja helposti kiertämällä auki.

    T. Antti
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  4. #34
    Lainaa Kähis kirjoitti
    -kohokammion kansi auki irti (bensaa tulee paljon, joten t-paita tms alle), jep, ne alaruuvit on v*ttuimaiset! Varo ettet pyöristä niitä kantoja. oon harkinnut 6-kulma ruuveja tuohon.

    -Kähmy
    Lainaa ajvaara kirjoitti Katso viesti
    Vinkki, osta iskumeisseli noita teräsruuvi-alumiinirunko yhdistelmiä varten. Yksi terävä napautus ja helposti kiertämällä auki.

    T. Antti
    Iskumeisseli voi olla liian kömpelö noissa kohdissa.
    Jos kaasarit irroittaa niin ruuvit saa avattua ilman kikkailua ihan normilla ruuvarilla, 6-kulma ruuveilla vääntää helposti pohjan rikki jos liikaa innostuu kun kiristää kiinni.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  5. #35
    Äh mä olen edelleenkin sitä mieltä, että en irroita kaasareita Kai mä olen jo niin monta kertaa tuon tehnyt, että siinä ei kauan nokka tuhise kun yhden kurkun hoitaa.

    Mutta se juttu: Jos tuohon ryhtyy, niin ehdottomasti sitten tilaamaan se kaasarin korjaus-sarja, missä tulee uudet tiivisteet ja neulaventtillin neula. Linkit taitaa olla jo tässäkin ketjussa. Helpottaa elämään huomattavasti!

    Ainakin kohokammion tiiviste, kohon rungon ja suutinrungon tiivisteet vaihtoon!

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  6. #36
    mulla tankista lähtee kyllä vaan yksi letku 🤔
  7. #37
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Iskumeisseli voi olla liian kömpelö noissa kohdissa.
    Jos kaasarit irroittaa niin ruuvit saa avattua ilman kikkailua ihan normilla ruuvarilla, 6-kulma ruuveilla vääntää helposti pohjan rikki jos liikaa innostuu kun kiristää kiinni.
    Itseasiassa ei ole kömpelö siinä vaiheessa kun laturi tai kaasari on pöydällä eikä ruuvit tahdo aueta. Lähtee auki niin että heilahtaa. Mun piti vartavasten lähteä ostamaan kun poijaan mopon kaasari oli pöydällä eikä kohokammion ruuvit auenneet. Sen jälkeen on tuolla auottu erinäisiä kaasarin kohokammioita ja auton laturin pultteja. Tuossa on ainakin saman näköinen kuin itsellä on ja on hintansa väärti https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...5-osainen/1953
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  8. #38
    Mikäs mikunin kaasari tossa tonnisessa fzr:ssä on?

    Jos koittas räjäytyskuvia yms katella niin helpottais projektia.
  9. #39
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    Mikäs mikunin kaasari tossa tonnisessa fzr:ssä on?

    Jos koittas räjäytyskuvia yms katella niin helpottais projektia.
    Mikuni BDST 38 kaasarit siinä on kuten myös Yzf 750 r:ssä ja muutamissa ducateissa jne.
    Laitan linkin hyviin kuviin vaikka ovatkin vain fzr 400:n kaasareista otettu.
    https://litetek.co/Guide_MikuniBDST_Rebuild.html

    Räjäytyskuvat löydät yamahan sivuilta joko vuosimallin mukaan tai runkonumerolla.
    http://www.yamaha-motor.eu/fi/servic...gue/index.aspx
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  10. #40
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    mulla tankista lähtee kyllä vaan yksi letku 樂
    Tankin alta polttoainehanasta yksi, sitten siinä edempänä letku, jonka on käsittääkseni joku kaatumisen varalta oleva letku ja takaa sitten penkin edestä joku hengitysletku (luin jostain että tämän pitäisi olla vedenpoistoletku, mutta tiedä häntä). Eli mulla on ainakin kolme kumiletkua.

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  11. #41
    Kaikkea sitä sattuu, tänään yhden tiukemman kiihdytyksen jälkeen kone kävi tosi kurjasti eikä ottanut oikein kierroksia. Alle 4k kävi kiltisti ja siististi. Muuten ihan kuin olis rajoitinta vastaan ajanut. Mielessä kävi jo monetkin eri kauhuskenaariot mutta kun sitten analysoi kiltisti, että käy hyvin ja tasaisesti tyhjäkäyntiä, ottaa kiekkoja tuonne 4:een asti hyvin, ajossa tuntuu jopa hyvät väännöt ja pakoääni on hieman erilainen, aivan kuin pari pyttyä kävisi "lujemmalla" kuin muut. Vastaus joko tukossa oleva pakoputki, joku levy irti sieltä tai EXUP. Veikkaus kohdistui jälkimmäiseen.

    Ei kun tutkimaan. EXUPin kansi irti ja jo siinä vaiheessa mietin, että on vain yhdellä ruuvilla kiinni että mitäs. No kiva, EXUP-sakarat osoitti kohti 12:sta! EI NÄIN! Virrat päälle ja servo ajoi ne keskelle, kello 9:iin. Eli se löysällä ollut kansi oli hirttänyt sen EXUPin servokiekon! Kansi kunnolla kiinni ja menoksi. Ja menojahan löytyi!

    Siinä tämän päivän opettavainen tarina.

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  12. #42
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Tankin alta polttoainehanasta yksi, sitten siinä edempänä letku, jonka on käsittääkseni joku kaatumisen varalta oleva letku ja takaa sitten penkin edestä joku hengitysletku (luin jostain että tämän pitäisi olla vedenpoistoletku, mutta tiedä häntä). Eli mulla on ainakin kolme kumiletkua.

    -Kähmy
    nyt en sitte tiedä, varmaan edellinen omistaja tehnyt virityksiä, sillä tajusin että mullahan menee letku suoraan tankista bensafiltterille josta se menee sitte suoraan kaasariin. Eli ei ole edes bensahanaa

    Onko noissa bensapumppua ja jos niin missä, sillä kun laittaa virrat, alkaa filtterissä värisemään mutta ei ainakaan ennen kaasaria ole pumppua (ellei sitten tankin sisällä, mutta sinnekään ei mene johtoja). vai liekö exup joka pitää ääntä ja resonointi sitten pistää bensan värisemään filtterissä.

    Tosiaan, tänään putsasin kaikki suuttimet, säädin seosruuvit 3 kierrosta auki (oli 1,5kierrosta auki), sekä huomasin että ykköspytyn putki ei lämpene, vaihdoin tulpan ja heti kävi paremmin tyhjäkäyntiä. Kuitenkaan ongelma ei poistunut. Eli ajamaan kun lähtee niin lähes mahdotonta lähteä liikkeelle ja mäkilähdöt voi kokonaan unohtaa.

    Huomasin että kun paikallaan antaa kaasua niin pöläyttää mustaa savua hiukan. Eli voiko olla , että tyhjäkäyntiä käy ok, mutta vähänkään korkeampaa kierrosta niin ei käy kaikilla?
  13. #43
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    Tosiaan, tänään putsasin kaikki suuttimet, säädin seosruuvit 3 kierrosta auki (oli 1,5kierrosta auki), sekä huomasin että ykköspytyn putki ei lämpene, vaihdoin tulpan ja heti kävi paremmin tyhjäkäyntiä. Kuitenkaan ongelma ei poistunut. Eli ajamaan kun lähtee niin lähes mahdotonta lähteä liikkeelle ja mäkilähdöt voi kokonaan unohtaa.

    Huomasin että kun paikallaan antaa kaasua niin pöläyttää mustaa savua hiukan. Eli voiko olla , että tyhjäkäyntiä käy ok, mutta vähänkään korkeampaa kierrosta niin ei käy kaikilla?
    Aika radikaalin muutoksen teit seosruuveihin, en tiedä voisiko se selittää tuon mustan pöllähdyksen vai ei. Tulpan vaihdon jälkeenkö ykkösen putki alkoi lämmetä? Ja mitä tarkoittaa paremmin käyminen? Eli käykö siltikään vielä tyhjäkäyntiäkään oikeasti hyvin? Ja käykö kuitenkin paikallaan kierroksia nostaessa kunnolla, eli että käynti huononee vasta kun liikkeellelähdössä yrittää saada koneesta voimaakin ulos?
  14. #44
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Aika radikaalin muutoksen teit seosruuveihin, en tiedä voisiko se selittää tuon mustan pöllähdyksen vai ei. Tulpan vaihdon jälkeenkö ykkösen putki alkoi lämmetä? Ja mitä tarkoittaa paremmin käyminen? Eli käykö siltikään vielä tyhjäkäyntiäkään oikeasti hyvin? Ja käykö kuitenkin paikallaan kierroksia nostaessa kunnolla, eli että käynti huononee vasta kun liikkeellelähdössä yrittää saada koneesta voimaakin ulos?
    putki alkoi lämmetä juuri tuolloin tulpanvahdon jälkeen.

    Edellinen omistaja ilmeisesti säädellyt kaasareita ja palauttelin tehdasasetuksille. toimivuudessa ei tosin ollut seosruuvin kääntämisen jälkeen eroa. Käy paremmin tyhjäkäyntiä tulpanvaihdon jälkeen, sanotaan että tasaisemmin. Tuota mustaa savua on tullut jo ennen kuin koskin mihinkään.

    Paikallaan kiertää tuon röpötysalueen yli, mutta huomaa kuitenkin että 1000-4000rpm alueella käyntihäikkää. Liikeelle lähdössä ja matalilla kierroksilla kun ajaa ja koneelle tulee rasitusta, ei jaksa vetää. Pitää kaasua pumppailla ja kytkintä luistattaa että saa kierrokset tarpeeksi korkealle.

    Edit:

    ykkös ja nelospytyissä pääsuutin kokoa 125 ja kakkos/kolmos pytyissä 130. Onko tää normaalia?
  15. #45
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    Paikallaan kiertää tuon röpötysalueen yli, mutta huomaa kuitenkin että 1000-4000rpm alueella käyntihäikkää. Liikeelle lähdössä ja matalilla kierroksilla kun ajaa ja koneelle tulee rasitusta, ei jaksa vetää. Pitää kaasua pumppailla ja kytkintä luistattaa että saa kierrokset tarpeeksi korkealle.

    Edit:

    ykkös ja nelospytyissä pääsuutin kokoa 125 ja kakkos/kolmos pytyissä 130. Onko tää normaalia?
    Tuon selvittäminen menee kyllä nyt vähän hankalaksi. Noin matalalla kierrosalueella päävaikutus pitäisi olla tyhjäkäyntipiirillä ja nyt niin ei ilmeisesti ole, kun säätö ei vaikuttanut juurikaan mitään. Yksi vaihtoehto voisi olla kaasarien tulviminen, paitsi että ei voi, kun sanot bensahanan puuttuvan (jolloin tankki valuisi tyhjäksi öljytilaan). Yksi vaihtoehto voisi olla puolavika, joka pudottaa kuormitettaessa kipinän kahdesta pytystä, mutta toisaalta silloin sen ei pitäisi toimia yläkierroksillakaan. Vuotavat imu- tai pakoventtiilitkään tuskin tuollaista vikaa tekisivät. Kaiken järjen mukaan jotain siis kaasareissa tai imukurkuissa pitäisi olla edelleen pielessä.

    Erikokoiset suuttimet keskipytyillä on käsittääkseni yleinen temppu kun ne tuppaavat käymään kuumempana, mutta joku pyörämallin tarkemmin tunteva voinee vahvistaa asian.
  16. #46
    en ole itse pyörällä ajanut kuin ehkä 20km, en ole tankannut kuin kanisterillisen bensaa. Eli periaatteessa kaasarien tulviminen mahdollista. tänään laitoin tankkiin 5 litraa, huomenna tarkistan että paljonko jäljellä. Tosin en pidä tuota kovin todennäköisenä.

    Pitänee tarkistaa huomenna loput 3 tulppaa ja vaihtaa varuiksi kun on vain sen alta 4€/kpl.

    Olisko imuvuoto helpoin selvittää starttisrpäyllä? kone käynnissä suihkii imuputkiin ja katsoo vaikuttaako käyntiin.

    E: jos kaasarit tulvii, niin mikäs siihen neuvoksi?
  17. #47
    Onhan noissa tottakai bensapumppu. Eli bensahanasta filtterille letku, josta akun edessä olevalle bensapumpulle. Bensapumppuhan "primettää", tikittää kun se esim noiden kaasarien puhdistuksen jälkeen täyttää noita kaasareita.

    Pistin tuohon liitteeksi kuvan missä näkyy noi osat. Eli tankista hanalle 23, siitä 27:n kautta filtterille 30, josta 28:n kautta bensapumpulle 43. 38 on se tankin takaa tuleva hengitys/vesiletku ja sitä yhtä letkua ei tuossa näköjään ole, mikä mulla on oikealla puolella. Siinä on joku ihme valkoinen patruuna siinä letkussa.

    -Kähmy
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  18. #48
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    en ole itse pyörällä ajanut kuin ehkä 20km, en ole tankannut kuin kanisterillisen bensaa. Eli periaatteessa kaasarien tulviminen mahdollista. tänään laitoin tankkiin 5 litraa, huomenna tarkistan että paljonko jäljellä. Tosin en pidä tuota kovin todennäköisenä.

    Pitänee tarkistaa huomenna loput 3 tulppaa ja vaihtaa varuiksi kun on vain sen alta 4€/kpl.

    Olisko imuvuoto helpoin selvittää starttisrpäyllä? kone käynnissä suihkii imuputkiin ja katsoo vaikuttaako käyntiin.

    E: jos kaasarit tulvii, niin mikäs siihen neuvoksi?
    Kommentti sami1024:n kommenttiin: "Yksi vaihtoehto voisi olla kaasarien tulviminen, paitsi että ei voi, kun sanot bensahanan puuttuvan (jolloin tankki valuisi tyhjäksi öljytilaan)".

    Tuo bensahanahan on aina auki (senhän saa kiinni vain kun nostaa tankkia ja vääntää ruuvarilla), ei kai sillä ole tuohon vaikutusta? Paitsi tietenkin että nyt välissä ei ole pumppua, joka "stoppaa" free-flow tulvaa toki...

    Jos kaasarit tulvii, silloin bensa tulee ulos sieltä moottorin kyljestä. Huomaat kyllä ihan varmaan. Bensa tulee silloin ulos jommasta kummasta kaasarien välistä alaspäin lohkoon lähtevästä letkusta. Näin ainakin minulla.

    Siihen on minulla auttanut tiivisteiden vaihto, neulaventtiilin neulan vaihto ja kohojen tarkitus, että liikkuvat vapaasti siellä kammiossa. Paljon on juttua myös kohojen korkeuden säädöllä, mutta minulla tätä ei ole tarvinnut tehdä.

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  19. #49
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti

    Erikokoiset suuttimet keskipytyillä on käsittääkseni yleinen temppu kun ne tuppaavat käymään kuumempana, mutta joku pyörämallin tarkemmin tunteva voinee vahvistaa asian.
    Juu tuo kuuluu yamahan ominaisuuksiin, tosin poikkeuksena kuristetut 100 heppaset kun niissä tahtoo olla samankokoiset suuttimet.
    Lainaa Kähis kirjoitti
    Tuo bensahanahan on aina auki (senhän saa kiinni vain kun nostaa tankkia ja vääntää ruuvarilla), ei kai sillä ole tuohon vaikutusta? Paitsi tietenkin että nyt välissä ei ole pumppua, joka "stoppaa" free-flow tulvaa toki...
    Jospa saisi kuvan tänne foorumille ilman tankkia niin näkis sen konetilan, eli vinkkiä joni88:lle
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  20. #50
    Lainaa tate66 kirjoitti Katso viesti
    Jospa saisi kuvan tänne foorumille ilman tankkia niin näkis sen konetilan, eli vinkkiä joni88:lle
    Toinen vinkki joni88:lle. Ootkos tarkistanut että mikä on EXUpin kunto? Pistin sulle jossain välissä vinkin tuosta joka tais mennä ohi..., sillä on nimittäin aika suuri vaikutus käyntiin 0-4k ja 4k ->. Esimerkin löytää tuosta hieman ylempää

    EXUPin on monet vetäneet auki kiinteästi ja silloin litrasessa FZR:ssä on alavääntöä kai vähemmän kuin -78 mankissa ja liikkelle lähtö on kai melkoisen tuskaista. Toisaalta "aurinko paistaakin" sitten kovilla kiekoilla Itsellä se jumitti eilen kiinni, jolloin kone ei vaan kiertänyt 4k ->.

    Helpoin temppu kai on testata tuo siten,e ttä se EXUPin kansi auki (näkyy siellä sivutuen mutterin vieressä motin alla. Kolme mutteria auki ja kansi pois). Sitten tankin alta oikealla kyljellä näkyy se servo, jossa servopyörä ja kaksi vaijeria. Kierrä se servo pyörä käsin myötä tai vastapäivää, mihin se vaan liikkuu ja katso, että se EXUP-vena liikku m,yös. Kun kytket virrat päälle, servon pitäisi keskittää servopyörä ja venan pyörä (ne halhlot pitäisi asettua kello 9:iin siihen reiän kohdalle). Tällä venalla on tosiaan erittäin suuri vaikutus koneen käyttäymiseen...
    Viimeksi muokannut: Kähis; 10.08.2018 klo 12:19. Syy: korjaus
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  21. #51
    Noniin, tsekkasin exupin. Laittaa virrat päälle niin haarukka osoittaa suoraan ylös, eli klo 12. Olisko tässä sitten syy?

    Miyen tuota säädetään?
  22. #52
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    Noniin, tsekkasin exupin. Laittaa virrat päälle niin haarukka osoittaa suoraan ylös, eli klo 12. Olisko tässä sitten syy?

    Miyen tuota säädetään?
    No varmasti käy ihan paskasti, voi käydä hyvin tyhjäkäyntiä mutta ei ota kiekkoja luultavasti, ei ole alavääntöä ja liikkelle ei meinaa päästä. Jos katot mun viestejä hieman taaksepäin, näet mitä klo 12 tarkoitti mulle.

    Tsekkaa nyt ensin, että toimiiko tuo servo edes. Tai onko sitä siellä ollenkaan!! Eli se löytyy sieltä oikealta kyljeltä 4-kaasarin vierestä, huomaat varmaan mihin menee kaksi vaijeria. Kääntele käsin sitä eri asentoon ilman virtaa. Liikkuuko se ventiili samalla? Kun laitat virrat päälle, sen servomoottorin pitäisi palauttaa se servopyörä siten, että se hahlo on tosiaan siinä reiän kohdalla. Tämä testi nyt ensin että toimiiko se servo.

    Sitä säädetään siinä tankin alla menevien vaijereiden säätöruuvien avulla.

    Yleinen juttu EXUP-ongelmissa on että porukat jättää sen täysin auki (sitä ei voi vaan kytkeä pois, koska cdi huomaa sen, joku jippo siihen piti tehdä, oliko niin että servomoottori kiinni, mutta vaijerit irti). Alavääntö katoaa ja käynti on mitä sattuu kunnes pääsee power-alueelle missä sitten kone taas toimii.

    Lisää infoa löytyy kohtuu paljon sanoilla "fzr exup stuck" "fzr exup seized" jne. Tässä kuitenkin maailman paras sivu, missä kerrotaan miten tuo homma saadaan hoitoon (jos se servo vaan toimii ja on kytketty):

    https://www.tapatalk.com/groups/faze...nce-t1524.html

    Testaa ensin että toimiiko tuo servo ja jatketaan siitä. Käynti kyllä muuttuu kun tuo vena toimii. Youtubessakin on paljon videoita miten tuo *ei saa* käyttäytyä, kuten:

    https://www.youtube.com/watch?v=VtasEb-r9eY

    Tappelin omani kanssa alussa, kun tuon mun pyörä tuli crossiin vaihdossa ja aina silloin tällöin se kävi ihan paskasti (siksi en maksanut tuosta pyörästä mitään). Kerran sitten hermostuin kun oltiin pojan kanssa ajamassa, ajoin sen talliin ja mietin että nyt prkl pistetään kuntoon. Googlasin ja otin EXUPin kannen veks. Se servopyörä mikä kääntää venaa oli irti ja pyöri miten sattuu!!! Pistin mutterin kiinni ja siihen loppui v*ttuilut!

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  23. #53
    Tässä sitten miten se säädetään. Muista että jos alat tuota venaa putsaamaan (eli avaat sen), ne venttiilin pultit (mitkä näkyy sen eka linkin kuvassa 3) tulevat mitä suurimmalla todennäköisyydellä katkeamaan ja sitten onkin työ porata ne auki. Voi kokeilla eri litkuja ja lämmittämistä, itsellä katses kaikki kolme vaikka tanssin pyörän ympärillä sadetanssit, kirosin natsit para-avaruuteen ja uhrasin pari naapurin lammasta.

    http://www.cartestsoftware.com/fz1/exupmaintenance.html

    -Kähmy
    2001 Yamaha XJR 1300
    1992 Yamaha FZR 1000 Exup
  24. #54
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Kommentti sami1024:n kommenttiin: "Yksi vaihtoehto voisi olla kaasarien tulviminen, paitsi että ei voi, kun sanot bensahanan puuttuvan (jolloin tankki valuisi tyhjäksi öljytilaan)".

    Tuo bensahanahan on aina auki (senhän saa kiinni vain kun nostaa tankkia ja vääntää ruuvarilla), ei kai sillä ole tuohon vaikutusta? Paitsi tietenkin että nyt välissä ei ole pumppua, joka "stoppaa" free-flow tulvaa toki...
    Siis siinäkö ei ole automaattisesti toimiva alipainehana joka itsestään sulkee bensantulon silloin kun kone ei käy? Vaan että sen voi sulkea vain tankin irroitusta varten? Sitten ollaan meikäläiselle tuntemattomilla vesillä...
  25. #55
    Eipä se sitä tarvii, kun bensa pumpataan kaasareille. Sulku sen takia, että saadaan tankki tarvittaessa pois tyhjäämättä.

    https://images.cmsnl.com/img/product...00-01_e0c8.jpg
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  26. #56
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    Olisko imuvuoto helpoin selvittää starttisrpäyllä? kone käynnissä suihkii imuputkiin ja katsoo vaikuttaako käyntiin.

    E: jos kaasarit tulvii, niin mikäs siihen neuvoksi?
    Starttispray on hyvä imuvuodoille, mutta kyllä tuo exuppi kannattanee selvittää ensin.

    Jos kaasarit tulvii, niin melkein tarvitsee kaasareiden korjaussarjan, jossa on uudet neulaventtiilit ja o-renkaat neulaventtiilin rungolle.
  27. #57
    Tossa juuri koitin exuppia säätää. Vaikka vaijerit kuinka löysällä niin kun laittaa virrat, kääntyy niin että haarukka klo 12 kohden. Koitin ohjeiden mukaan ottaa jopa vaijerit irti ja laittaa virrat jotta servo vetäis nollakohtaan. Silti kun koittaa laittaa haarukan klo 9, kääntyy asentaessa servo samalla vaikka vaijerit olisi kuinka löysällä. Virrat päälle ja klo 12 osoittaa haarukka. Ilmeisesti ”nolla” kohta on tuo klo 9 ja toinen maksimi noin klo 13 kohdalla(tai pitäisi olla)? Ilan vaijereita tuo on se liikkumavara.

    Heräs kysynys että kun selkeästi tuota joku säätänyt/roplannut niin voiko vaijerit olla väärinpäin? Eli onko niin että venttiili kuuluu olla siten, että haarukka osoittaa tyhjäkäynnillä klo 9 ja täysikaasulla klo 13?
  28. #58
    Oli joku ilmeisesti vetänyt vaijerit väärinpäin. Vaihdoin paikkaa ja nyt lepoasennossa klo 9 kohdalla ja liikkuu myötäpäivään putken päässä kun painaa kaasua.

    Vaan eipä vika korjaantunut. Samaa tukkoista menoa ilman mitään vaikutusta. Tyhjäköynti ehkä hiukan tasaisempi mutta voi olla myös plaseboa.

    Se vielä mainittakoon, että kun lähtee liikkeelle ja antaa kaasua niin röpöttää ja sammuu. Tämän jälkeen ei käy juuri tyhjäkäyntiä ja kahvaa sää kääntää kunnolla että pysyy käynnissä. Tällöinkin kierrokset nousee max 2000rpm. Kaasun kun päästää niin sammuu. Samalla tulee mustaa savua putkesta.
  29. #59
    Lainaa joni88 kirjoitti Katso viesti
    Se vielä mainittakoon, että kun lähtee liikkeelle ja antaa kaasua niin röpöttää ja sammuu. Tämän jälkeen ei käy juuri tyhjäkäyntiä ja kahvaa sää kääntää kunnolla että pysyy käynnissä. Tällöinkin kierrokset nousee max 2000rpm. Kaasun kun päästää niin sammuu. Samalla tulee mustaa savua putkesta.
    Eli ihan älyttömästi liikaa se saa bensaa syystä tai toisesta. Millainen ilmanputsari siellä on? Vai käykö sama myös ilman putsaria jos lyhyesti kokeilee toivoen ettei kone imaise mitään kovin isoa sattumaa... Ja tyhjäkäynnillä ei vähän pidemmän ajankaan jälkeen ala tukehtua?

    Edit. Miten käynti korjaantuu tuosta härötilasta ennalleen? Sammutus pidemmäksi aikaa vai mitä?
  30.  
  31. #60
    Jos noi kaasarit on nyt kerran kunnolla putsattu, niin pitäisköhän tuota vikaa hakea jostain muualta? Tuota on nyt edellinen omistaja turaillut näköjään enemmän tai vähemmän taitamattomasti (esim. toi ExUp-vaijerien kytkentä), niin pitäisköhän ihan piruuttaan katsoa, että jako on paikallaan? Mulla nimittäin aikoinaan oli pojan 450 susnasta edellinen omistaja turannut jaon hampaalla pieleen, ja oireet vähän samanlaista, ei tehoja, ei tahtonut kiertää, ja kun kaasun päästi, niin sammui. Samoin toi aivastelu taaksepäin. Tämä selvisi talven aikana, joten ajokokemusta ei ole, eikä siitä, miten tuolla olisi liikkeelle päässyt.
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen