Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 113:sta
  1. #1
    Moikka,

    sen verran itsestäni, että olen nelikymppinen mies ja ilmeisesti keski-ikä alkaa iskeä päälle, koska ensimmäistä kertaa elämässäni moottoripyörät ovat alkaneet kiinnostaa. Olen jo alkanut katsella netistä erilaisia vaihtoehtoja ja tarjontaa on todella paljon ja kun pyöristä ei niin hirveästi tiedä, niin välillä alkaa vähän hämmentää. Olen lukenut erilaisia nettipalstojen ja taisi olla TM moottoripyörän ostajan opasta ja ne ovat enemmänkin sitä, että mitä pitää tarkastaa esim käytettyä pyörää ostaessa. Sen vuoksi ajattelin nyt rohjeta tekemään kokeneempien ehkä mielestä tyhmänkin postauksen ja kysyä muutamaa asiaa.

    Asun myöskin Helsingin keskustassa ja käyttötarpeeni tulisi olemaan lähinnä ajoa töihin, kaupungilla ja rannassa iltaisin ajelua - sitten viikonloppuisin tai kun on muuten aikaa voisi käydä kiertelemässä Porvooseen jne tai jotain maksimissaan 150km lenkkejä. Ja ehkä kerran kesässä moikkaamaan kavereita muutaman sadan kilometrin. Pyörä tulisi siis pääasiassa leppoisaan kaupunkiajoon ja maanteillä enemmänkin rauhalliseen ajamiseen ja nauttimiseen - en tule ajamaan sillä Suomea päästä päähän tai lähde Eurooppaan. En halua ajaa kyykyssä 200km/h. Ihan normaalit rajoitukset riittävät.

    Ulkoisesti kiinnostaa esim KTM Duke, Ducati, Triumph tai vastaavat pyörät esim Yamahalla oli joku malli. Budjettimielessä pyörä voisi maksaa 5000-7000 näin ensimmäiseksi pyöräksi ja kyllä sillä mielellään parisen vuotta ainakin ajelisi. Toki hinta ei kiveenhakattu eli joustoa löytyy kyllä tarvittaessa. Omat tekniset taitoni eivät ole mitään huippuluokkaa, koska en koe mekaniikkaan riittävästi mielenkiintoa opetella sitä. Nesteet toki osaan tarkistaa ja vaihtaa ja tarvittaessa varmasti vaiereita säätää (jos nykypyörissä enää sellaista edes tarvitsee tehdä, itse muistelen mopoaikoja 90-luvulta). Idea olisi aika puhtaasti se, että käyttäisin huoltoa tekemään toimenpiteet pyörään ohjeiden mukaisesti ihan kuten nykyaikaisia autojakin pidetään kunnossa.

    Ja sitten tämän pitkän taustajaarittelun jälkeen niitä kyssäreitä:

    Mikä on moottoripyörän ns kestoikä? Netistä löytyy ehkä 5v vanhoja pyöriä, joilla ajettu 10tkm ja sitten 10v vanhaa pyörää jolla ajettu 50tkm. Toki tässäkin on varmasti merkkikohtaisia eroja, mutta missä vaiheessa ei kannata enää edes harkita, vaikka pyörään olisi tehty kaikki huollot ohjeiden mukaisesti ja aikataulussa? Koska itsellä noita mekaanisia kykyjä ei ole, niin se pyörän luotettavuus ja toimivuus on varmasti tärkeimpiä valintaperusteita. Olettaisin, että sillä on myös merkitystä onko se todella kireä kyykkypyörä vai hakemani leppoisampi ajopyörä?

    Missä vaiheessa yleisesti ajonestot tulivat vakioksi moottoripyörissä? Koska Helsingissä se on ihan minimi varmasti. Lisäksi hälyttimet tuskin harvemmin ovat vakiotavaraa moottoripyörissä, mutta sellaisen varmaankin pystyy asentamaan pyörään kuin pyörään jälkiasennuksena? Huomasin, että moottoripyöriä nykyään myös ABS-jarruilla - onko niiden merkitys miten iso pyörissä?

    Vakuutusten maailma on sitten toinen hämmennyksen aihe. Olen kokeillut laskureita erilaisilla moottoripyörillä ja ilmeisesti japanilaisissa yleisesti on halvemmat vakuutukset kuin esim KTM tai Ducati. Toki ero on ainoastaan joitain satasia, mutta ilmeisesti noita sitten joko varastetaan tai hajotetaan enemmän.

    Kiitos jos olet jaksanut lukea tänne saakka. En ajatellut enää loppuvuodeksi pyörää ostaa, mutta alan jo nyt katsomaan josko ensi vuotta varten löytyisi hyviä kandidaatteja myyntiin kun ajokausi alkaa parin kuukauden päästä hiljenemään.
  2. #2
    Pyörän kestoikä riippuu ihan huollosta ja muusta käytöstä. Mulla on +140tkm ajettu busa (myynnissä), täysin kunnossa.
    Oletan että huoltamalla sillä ajaa ainakin 100tkm vielä. Kulutusosia kuluu ( renkaat, jarrupalaty,laakerit yms) mutta
    ne on kuluu kaikissa jossain vaiheessa.Mulla ne on nyt vaihdettu. Mutta en tuota pyörää suosittele ensimmäiseksi vaikka
    tunnen kaverin joka osti samanlaisen ensimmäiseksi.
  3. #3
    Lainaa ismo kirjoitti Katso viesti
    Pyörän kestoikä riippuu ihan huollosta ja muusta käytöstä. Mulla on +140tkm ajettu busa (myynnissä), täysin kunnossa.
    Oletan että huoltamalla sillä ajaa ainakin 100tkm vielä. Kulutusosia kuluu ( renkaat, jarrupalaty,laakerit yms) mutta
    ne on kuluu kaikissa jossain vaiheessa.Mulla ne on nyt vaihdettu. Mutta en tuota pyörää suosittele ensimmäiseksi vaikka
    tunnen kaverin joka osti samanlaisen ensimmäiseksi.
    Kiitos - eli rungon ja perussähköjen suhteen ei pitäisi tulla huolta, jos pyörää ei ole kolaroitu tai lähdetty itse säätelemään liiaksi? Itse jo kauhulla ajattelin tuota 55.000 ajettua, mutta ehkä kannatta hieman ruuvata ennakkoluulojaan pienemmiksi.
  4. #4
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Se on linkun ja rungon laakeroinnin osalta parempi katsella niitä 5 - 7 v vanhoja, joskaan eipä tuolla ajolla niin suurta väliä. Kaupunkipyöränä vähän rottaantunut hornet tai vastaava varmasti menee.

    Tommonen japsi kevyellä ajolla huollettuna kestää kyllä isältä pojalle. Viiskytdonaa kilsoissa ole kovinkaan paljoa.

    Anyway, sellaisia toiveita latelit, että vähän uudempia kattelisin. Jokin Yamaha mt-07 esmes?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #5
    Täältä myös ääni MT-07:lle. Toki jos kuski on kovin kookas niin?
    Ja syksyä vastenhan ne on ostajan markkinat, jos on säilytyspaikka talveksi.

    T: Antti R.
    Vanha&kädetön(mies)='tyttöjen' pyörä.
    Ei osaa/uskalla. Oppisi edes vähän ajamaan!
    Tauko 16/17.
    Nyt toi mopo on oma ja uusi yritys ;)
    Ihan ok 2018 ja 2019.
  6. #6
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Se on linkun ja rungon laakeroinnin osalta parempi katsella niitä 5 - 7 v vanhoja, joskaan eipä tuolla ajolla niin suurta väliä. Kaupunkipyöränä vähän rottaantunut hornet tai vastaava varmasti menee.

    Tommonen japsi kevyellä ajolla huollettuna kestää kyllä isältä pojalle. Viiskytdonaa kilsoissa ole kovinkaan paljoa.

    Anyway, sellaisia toiveita latelit, että vähän uudempia kattelisin. Jokin Yamaha mt-07 esmes?
    Moikka,

    olet ilmeisesti ajatustenlukija. Yamaha MT-07 oli juuri se malli, joka ulkoisesti herätti mielenkiinnon. Hyvin saman tyyppinen kuin nuo muut mainitsemani ja hinta vaikuttaa mielestäni jopa uutena pelottavan edulliselle.

    ABS ei tosiaan pakollinen kun en ymmärrä onko siitä miten paljoa iloa moottoripyörässä. Ajonesto pitää ehdottomasti olla.
  7. #7
    Lainaa Aamies kirjoitti Katso viesti
    Täältä myös ääni MT-07:lle. Toki jos kuski on kovin kookas niin?
    Ja syksyä vastenhan ne on ostajan markkinat, jos on säilytyspaikka talveksi.

    T: Antti R.
    Kuski on 175cm eli suhteellisen lyhyt mies ja massaa sellaiset 80-85kg. En tiedä tarkoittiko kookas pituutta vai mahan kokoa.
  8. #8
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Moikka,

    olet ilmeisesti ajatustenlukija. Yamaha MT-07 oli juuri se malli, joka ulkoisesti herätti mielenkiinnon. Hyvin saman tyyppinen kuin nuo muut mainitsemani ja hinta vaikuttaa mielestäni jopa uutena pelottavan edulliselle.

    ABS ei tosiaan pakollinen kun en ymmärrä onko siitä miten paljoa iloa moottoripyörässä. Ajonesto pitää ehdottomasti olla.
    MT-07 on varmasti hyvä aloittelupyörä monessakin mielessä. Toki halvalle hinnalle on syynsäkin, eli esimerkiksi rungon tukevuudessa ja jousituksen ”laatutasossa” ei olla samassa veneessä kalliimpien kanssa, mutta sillä ei ole kuvaamassasi käytössä merkitystä. Toisin sanoen eroa kalliimpiin kilpailijoihin alkaa löytyä kun pyörältä aletaan vaatia enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä, ei niinkään että siinä mitään erityistä kestävyysongelmaa olisi. Sama koskee yhtälailla isoveljeään MT-09:ää jollainen itsellä oli pari vuotta.

    ABS-jarru moottoripyörässä jakaa perinteisesti mielipiteitä, mutta on sille tilastolliset syynsä miksi se uusissa muuttui pakolliseksi. Ja kyllä se ainakin itselle tiettyä turvallisuudentuntua tuo, kun ei äkkitilanteessa ”tarvitse miettiä”, että kuinka kovaa voi jarruttaa tai kaataako pyörän jos survaisee etujarrun pohjaan.
  9. #9
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    MT-07 on varmasti hyvä aloittelupyörä monessakin mielessä. Toki halvalle hinnalle on syynsäkin, eli esimerkiksi rungon tukevuudessa ja jousituksen ”laatutasossa” ei olla samassa veneessä kalliimpien kanssa, mutta sillä ei ole kuvaamassasi käytössä merkitystä. Toisin sanoen eroa kalliimpiin kilpailijoihin alkaa löytyä kun pyörältä aletaan vaatia enemmän ominaisuuksia ja suorituskykyä, ei niinkään että siinä mitään erityistä kestävyysongelmaa olisi. Sama koskee yhtälailla isoveljeään MT-09:ää jollainen itsellä oli pari vuotta.

    ABS-jarru moottoripyörässä jakaa perinteisesti mielipiteitä, mutta on sille tilastolliset syynsä miksi se uusissa muuttui pakolliseksi. Ja kyllä se ainakin itselle tiettyä turvallisuudentuntua tuo, kun ei äkkitilanteessa ”tarvitse miettiä”, että kuinka kovaa voi jarruttaa tai kaataako pyörän jos survaisee etujarrun pohjaan.
    Kiitos - en tiennytkään, että ABS-jarrut ovat nykyään pakolliset uusissa pyörissä. Voin kuvitella hyödyn esimerkiksi märällä ja jos tulee yllättävä jarrutus eteen ihan normaaleissakin nopeuksissa. Tuo Yamaha MT-09 näyttää kyllä paremmalle, toki hintaluokka samalla hieman muuttuu. Lisätehoja en kyllä tarvitse, mutta aika ulkonäkökeskeisesti näköjään olen hankintaa pohtimassa.

    Ajovarusteista sen verran, että perinteinen nahkapuku ei tuossa omassa käytössäni ole se juttu, mutta olen käsittänyt että nykyään löytyy myös vahvistettuja siistejä farkkuja ja myös siistejä vahvistettuja nahkatakkeja ajokäyttöön? Löytyykö ajamiseen saappaiden tilalle mitään katukäyttöön sopivampaa vaihtoehtoa? Toki kaupungilla näyttää aika moni vetävän kesällä ainakin jopa lenkkareissa. Googlailin hieman ja esim BMW Sneakerx voisi olla itselleni sopiva, mutta suojaavatkohan nuo edes hieman?
    Viimeksi muokannut: pejuko; 21.07.2018 klo 14:03.
  10. #10
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Käyttöikään liittyen, tuolta löytyy kaivamalla tarinaa kuusikymppisestä brittiläisestä lähetistä Stan Wilsonista, joka on ajellut mopoilla jonkun verran, reilun pari miljoonaa mailia ellei jo enemmän. Yksi monista hänen käyttämistä laitteista oli Honda VFR750 '90, jolla ajoi yli 850 tuhatta mailia. Kannen tiiviste petti 440 tuhannen mailin kohdalla, joten kone meni vaihtoon ja seuraavalla meni reilun 400 tuhatta, ja taisipa myydä pyörän vielä eteenpäin. VFR ei ole mikään poikkeus, monella muullakin pyörämallilla on maailmalla ajettu älyttömiä määriä. Tosielämässä enemmän ajettua ostaessa joutuu tietysti katselemaan että miten iso korjausvelka siellä mahdollisesti odottelee. Jos ylläpito on ollut asiallista, ei kilsamäärän yksinään pitäisi olla ongelma. Ja voi se poksahtaa vähilläkin kilsoilla ja hyvällä ylläpidolla, nimim. yhden F1-tyylisen totaalipaukun paraatipaikalta seuranneena, ja ainakin pari muuta vastaavaa koneen totaalihajoamista katuajossa on lähipiiristä kuulunut.
    1000
  11. #11
    Nyt kun mielestäni haetaan selvästi fiilistelypyörää niin en unohtaisi myöskään Moto Guzzia. Esim Griso, Breva tai jopa uudenkarhea V7. Jos tykkää modernimmasta muotoilusta niin Aprilia Shiver 750. Siitä huolimatta että nämä ovat Italialaisia niin kyllä niillä paikasta A paikkaan B pääsee siinä missä muillakin. Ducatillakin on varmasti omat pelinsä mutta ne on jääneet itselle hieman etäisiksi.
    Se maksaa kuka nauttii!
  12. #12
    Miun vakiovastaus.

    Rätkäily on 110% tunnelaji ja ostat sen pyörän, mikä juttelee siule mukavia.
  13. #13
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Mun mielestä tää alkaa olla taputeltu. Nettimotossa oli huokeaa nollaseiskaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  14. #14
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä tää alkaa olla taputeltu. Nettimotossa oli huokeaa nollaseiskaa.
    Kyllä se vaikuttaa ihan vahvalle ehdokkaalle. Katsoin sieltä kanssa noita ja 2018 on kyllä mielestäni paremman näköinen kuin aiemmat mallit, että ehkä päädyn ostamaan sitten ihan uuden ensi vuodeksi. Hinta ei kuitenkaan uutena ole paha versus muutaman vuoden ajettuun ja ehkä 10000km keränneeseen.
  15. #15
    ABS:t saattaa jeesata jos tulee yllättävä tilanne (omaa tarkkaamattomutta, hirviö ryntää metsästä, dieseliä märällä asfaltilla yms) jolloin paniikissa ei jarrutetakkaan oikein vaan runtataan täysillä takajarrua.

    Ajonestoa tullut enenemissä määrin jostain 2000-luvun alusta lähtien. Mitä uudempi ja allkuperäishinnaltaan korkempi peli niin sitä todennäköisempi että semmonen löytyy. Jos pyörässä ei alunperin niin en lähtisi jälkiasentamaan. Pelaa varmaan joitain vuosia OK, mutta ikääntyessään tulee kaikenmaailman akuankka-vikaa. Ajonestossa käy myös silleen että kun nilkki ei saa pyörää käyntiin niin vihoissaan turmelee muuten. Suojapeite on hyvä varuste. Jos nilkki ei nää objektia niin ei saa mitään kuningasideoitakaan. Toki päivittäisessä käytössä suojahuppu on rasittava ja puolestaan kohde roirankusettajille.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  16. #16
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    ABS:t saattaa jeesata jos tulee yllättävä tilanne (omaa tarkkaamattomutta, hirviö ryntää metsästä, dieseliä märällä asfaltilla yms) jolloin paniikissa ei jarrutetakkaan oikein vaan runtataan täysillä takajarrua.

    Ajonestoa tullut enenemissä määrin jostain 2000-luvun alusta lähtien. Mitä uudempi ja allkuperäishinnaltaan korkempi peli niin sitä todennäköisempi että semmonen löytyy. Jos pyörässä ei alunperin niin en lähtisi jälkiasentamaan. Pelaa varmaan joitain vuosia OK, mutta ikääntyessään tulee kaikenmaailman akuankka-vikaa. Ajonestossa käy myös silleen että kun nilkki ei saa pyörää käyntiin niin vihoissaan turmelee muuten. Suojapeite on hyvä varuste. Jos nilkki ei nää objektia niin ei saa mitään kuningasideoitakaan. Toki päivittäisessä käytössä suojahuppu on rasittava ja puolestaan kohde roirankusettajille.
    Suhteellisen uutta pyörää varmaankin haen, tuo mainittu MT-07 voisi olla uutenakin ihan budjettini puitteissa. Ajonesto on ehdoton ja kyllä siihen myös jonkinlainen hälytyssysteemi tulee hankittua päälle. Pelkästään se, että porukka näkee että laitteessa välkkyy hälyt saattaa ohjata heidät jonkun toisen helpomman kohteen kimppuun.
  17. #17
    Joo, itse ostin avioeron jälkeen ensipyöräkseni ystävältäni saman ikäisenä kun sinä olet vm -85 bemun K100RS:n, jolla oli ajettu jo 117tkm. Tuolla tuli kierrettyä eurooppaa ja suomea muksujen kanssa. Ei kaikein helpoin ajettava ollut näin jälkeenpäin ajatellen, verrattuna kun ostin sitten -05 mallisen uuden K1200S -bemun. Eli mun kokemuksillani valitsisin tuolta bemun listalta ihan mitä vain löydät. Niin uudet, kuin vanhat toimivat kuin se kuuluisa junan vessa.

    Ja, olen se kuuluisa lahjakortin saanut, eli ensikokemus kaksipyöräisiin moottoriajoneuvoihin oli toi ym. bemu.

    Edit: Absit ovat mun mielestäni plussaa. Itse jouduin tuolla jälkimmäisellä motskarilla kaksi kertaa porojen takia "oho tilanteeseen". Pyörä seis nopeammin kuin uskoinkaan.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  18. #18
    Lainaa ajvaara kirjoitti Katso viesti
    Joo, itse ostin avioeron jälkeen ensipyöräkseni ystävältäni saman ikäisenä kun sinä olet vm -85 bemun K100RS:n, jolla oli ajettu jo 117tkm. Tuolla tuli kierrettyä eurooppaa ja suomea muksujen kanssa. Ei kaikein helpoin ajettava ollut näin jälkeenpäin ajatellen, verrattuna kun ostin sitten -05 mallisen uuden K1200S -bemun. Eli mun kokemuksillani valitsisin tuolta bemun listalta ihan mitä vain löydät. Niin uudet, kuin vanhat toimivat kuin se kuuluisa junan vessa.

    Ja, olen se kuuluisa lahjakortin saanut, eli ensikokemus kaksipyöräisiin moottoriajoneuvoihin oli toi ym. bemu.

    Edit: Absit ovat mun mielestäni plussaa. Itse jouduin tuolla jälkimmäisellä motskarilla kaksi kertaa porojen takia "oho tilanteeseen". Pyörä seis nopeammin kuin uskoinkaan.
    Bemarit ulkoisesti eivät ole sitä mitä olen ajatellut. Se niiden Roadster - malli näyttää kyllä hyvälle, mutta siitäkin tuo 800cc malli on n 70kg tuota Yamahaa painavampi. Ja kun itse varmaankin tulen pääosin tekemään kaupunkiajoa, niin ainakin alkuun tuo Yamaha kuulostaa itselle paremmalta vaihtoehdolta. Matkapyöränä varmasti moni muu on parempi.
  19. #19
    etenkin hesen mukulakivillä kosteana ja varsinkin liukastettuna ABS voi olla kokemattomalle aivan eduksi!


    Heittelempä ehdotelmana F800R bmw. Helposti ajeltavissa on tämä eikä aivan onneton hauskuutelun ominaisuudeessankaan. Samasta pyörästä on olemassa myös s, st ja gt (muovikatteiset) versiot, joissa saatellaan huolenpito aivan uusiin vapautuksiin, kun ei tarvitse ketjurasvainkaan kanssa sotkea.


    Ja F800R ei ole 70 jammua painavampi. BMW painaa alle 200 kg tankattuna. Mt07 painaa 20kg vähemmän, mikä ei ajossa välttämättä tunnu missään. Todellisuudessa MT7 on ajelussa hieman keveämpi ja näppärämpi kuin f800r mutta myös samalla hieman vaatimattomampi ja "rimpulampi".
    Suosittelen tarkastelamaan myös bemarin, sillä se on pyöränä yamahan halpismallia hieman "vakavampi" vaikkakin myös vakavampi negatiivisessä mielessä.
    Viimeksi muokannut: Miikam; 23.07.2018 klo 04:48.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  20. #20
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    etenkin hesen mukulakivillä kosteana ja varsinkin liukastettuna ABS voi olla kokemattomalle aivan eduksi!


    Heittelempä ehdotelmana F800R bmw. Helposti ajeltavissa on tämä eikä aivan onneton hauskuutelun ominaisuudeessankaan. Samasta pyörästä on olemassa myös s, st ja gt (muovikatteiset) versiot, joissa saatellaan huolenpito aivan uusiin vapautuksiin, kun ei tarvitse ketjurasvainkaan kanssa sotkea.


    Ja F800R ei ole 70 jammua painavampi. BMW painaa alle 200 kg tankattuna. Mt07 painaa 20kg vähemmän, mikä ei ajossa välttämättä tunnu missään. Todellisuudessa MT7 on ajelussa hieman keveämpi ja näppärämpi kuin f800r mutta myös samalla hieman vaatimattomampi ja "rimpulampi".
    Suosittelen tarkastelamaan myös bemarin, sillä se on pyöränä yamahan halpismallia hieman "vakavampi" vaikkakin myös vakavampi negatiivisessä mielessä.
    Kiitos tarkennuksesta tuon painon suhteen, jostain olin saanut päähäni että BMW olisi kuivana 220kg. Varmasti katsonut väärää mallia. 20kg tosiaan näyttää olevan ero. Ja itsellä tuo nakupyörä on nimenomaan hakusessa, joten katteettomia versioita olen katselemassa.

    Alkuun ajattelin itse KTM, Ducati tai esimerkiksi Triumph, koska ne saivat ns kuolan valumaan. Ja sama efekti tulee kun katson Yamahaa. BMW ei ehkä muotokieleltään puhuttele, koska sellaista fiilistä ei vaan tule - ainakaan kuvien perusteella. Pitänee ehkä MP-messuilla sitten vielä tarkistella noita, että mistä tulee olo, että tälläinen on pakko saada.

    Ja tuo ABS vaikuttaa tosiaan aika ehdottomalle itselle ainakin. Mukulakivet, kaivojenkannet, raitiovaunukiskot - Olen jo miettinyt päässä eri kaatumisskenaarioita ja nuo kiskot ovat ne, jotka pohdituttavat ehdottomasti eniten.
    Viimeksi muokannut: pejuko; 23.07.2018 klo 10:38.
  21. #21
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Jos päättää lähteä uralle, niin paniikkikaasu
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  22. #22
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Ei niitä kiskoja tarvi pelätä. Satoja kertoja niistä on yli menty ilman pienintäkään ongelmaa. Oikeastaan ongelman tekee itselle jos niitä pelkää. Eli katsoo sitä kiskoa ja samaan aikaan puristaa kahvoja. Siihen vielä vähän paniikkijarrua niin varmasti saa itselle ohjelmaa.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  23. #23
    Kerran stongan yli poistunut kiskon ylityksessä, silloinkin munamankelilla. Rengas sopi yllättävän hyvin kiskon rakoon. Rengas irtosi ja jäi pystyyn kiskoon. Prätkällä en ole edes tajunnut pelätä tuota. Enemmän jännittää sateella pikipaikat ja kaistamerkinnät.
  24. #24
    2014 ostin käytetyn Transalp XL700VA :n eli ABS jarruilla varustetun. Edellisestä (kevari) olikin jo vierähtanyt 25 v, eli käytännössä olen aivan aloittelija vaikka jokunen vuokrapyörä ollutkin (Suomessa ja ulkomailla).

    ABS on mitä ilmeisemmin pelastanut muutaman kerran mm. risteyksissä joissa hiekkaa asvaltilla sekä juurikin noilla ratikkakiskoilla kun ajaa samansuuntaisesti ja joutuu tekemään yllättävän jarrutuksen juuri kiskojen päällä. Mukulakivetykset, parkkihallien lattiat jne. ovat liukkaudeltaan yllättävän vaihtelevia samoin kuin normi asvaltti eri keleillä, eli ne ABS :t on minut pelastanu varmaan useammin kuin vain muutaman kerran. Ja vastaavasti hidastavuus takajarrulla olematon pehmeällä alustalla, tämän hyväksyn kun vertaillen + / -. Eikä ABS maailmaa paranna jos se tilannenopeus on karannut käsistä.
    Honda AT AS DCT 1100
    Honda Transalp XL700VA
    Honda CRF 300 Rally
    "Elämä on mutkikasta" onneksi!!
    Turku - Espoo TA:lla ~12 h & 450 km
  25. #25
    Lainaa TA-Petu kirjoitti Katso viesti
    2014 ostin käytetyn Transalp XL700VA :n eli ABS jarruilla varustetun. Edellisestä (kevari) olikin jo vierähtanyt 25 v, eli käytännössä olen aivan aloittelija vaikka jokunen vuokrapyörä ollutkin (Suomessa ja ulkomailla).

    ABS on mitä ilmeisemmin pelastanut muutaman kerran mm. risteyksissä joissa hiekkaa asvaltilla sekä juurikin noilla ratikkakiskoilla kun ajaa samansuuntaisesti ja joutuu tekemään yllättävän jarrutuksen juuri kiskojen päällä. Mukulakivetykset, parkkihallien lattiat jne. ovat liukkaudeltaan yllättävän vaihtelevia samoin kuin normi asvaltti eri keleillä, eli ne ABS :t on minut pelastanu varmaan useammin kuin vain muutaman kerran. Ja vastaavasti hidastavuus takajarrulla olematon pehmeällä alustalla, tämän hyväksyn kun vertaillen + / -. Eikä ABS maailmaa paranna jos se tilannenopeus on karannut käsistä.
    Kävin orgissa lukemassa ketjuja aiheesta ja sinne olikin linkattu myös tapauksia, joissa ABS oli saattanut pelastaa onnettomuudelta. Ilmeisesti pääosin moottoripyörissä on erilliset ABS-järjestelmät edessä ja takana? Paniikkijarrutuksessa isketään varmasti molemmat pohjaan, muuten normaalisti asfaltilla etujarrulla ja soralla takajarrulla? Vai muuttaako ABS tuota perusoletusta jotenkin?
  26. #26
    Muista pyöristä en kamalasti tiedä, mutta tuossa bemun K1200S:ssä etujarru vaikutti myös taakse. Eli maksimihidastuminen yksinkertaisesti etujarru pohjaan.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  27. #27
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Kävin orgissa lukemassa ketjuja aiheesta ja sinne olikin linkattu myös tapauksia, joissa ABS oli saattanut pelastaa onnettomuudelta. Ilmeisesti pääosin moottoripyörissä on erilliset ABS-järjestelmät edessä ja takana? Paniikkijarrutuksessa isketään varmasti molemmat pohjaan, muuten normaalisti asfaltilla etujarrulla ja soralla takajarrulla? Vai muuttaako ABS tuota perusoletusta jotenkin?
    Normaalisti tehokkaassa jarrutuksessa molemmilla jarruilla samaan aikaan. ABSeillakaan ei runtata täysillä pohjaan vaan annostellaan jarrua siten, ettei ABS:n tarvitse puuttua peliin.
    Soralla jarrutetaan aivan samalla tavalla kuin asfaltillakin. Ainoastaan heikomman pidon vuoksi jarruvoimaa pitää annostella eri tavalla.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  28. #28
    vaikuttaa siltä että sulla alkaa olla aika selkeä kuva millasen pyörän haluisit. siitä sit eteenpäin suunnitelman seuraavaan osaan. muiden näkemyksiä on fiksua kuunnella mutta se jää ikävästi kaivelee pääkoppaan jos neuvojen perusteella ottaakin toisen pyörän kun mitä oikeesti halus (ja johonka olis ollu varaakin)

    Koska kun olet ostamassa uutta / uudehkoa, niin mitään sysipaskaa et pysty ostamaanm ei semmoisia ole myynnissä, Wartburgiakaan ei enää valmisteta.

    Sehän on sit hyvin tyypillistä että ennemmin tai myöhemmin huomaa että omat ajatukset siitä mimmonen pyörä olis ittelle hyvä eivät aivan osuneetkaan maaliin. Kyseessä on vaan asia mitä ei teoretisoimalla tai lyhyehköillä koeajoilla saa selvitettyä.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  29. #29
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    vaikuttaa siltä että sulla alkaa olla aika selkeä kuva millasen pyörän haluisit. siitä sit eteenpäin suunnitelman seuraavaan osaan. muiden näkemyksiä on fiksua kuunnella mutta se jää ikävästi kaivelee pääkoppaan jos neuvojen perusteella ottaakin toisen pyörän kun mitä oikeesti halus (ja johonka olis ollu varaakin)

    Koska kun olet ostamassa uutta / uudehkoa, niin mitään sysipaskaa et pysty ostamaanm ei semmoisia ole myynnissä, Wartburgiakaan ei enää valmisteta.

    Sehän on sit hyvin tyypillistä että ennemmin tai myöhemmin huomaa että omat ajatukset siitä mimmonen pyörä olis ittelle hyvä eivät aivan osuneetkaan maaliin. Kyseessä on vaan asia mitä ei teoretisoimalla tai lyhyehköillä koeajoilla saa selvitettyä.
    Kyllä mulla alkaa olla, aika lailla samat merkit ja mallit edelleen mielessä.

    Ducati Monster 821
    Yamaha MT-07/MT-09
    Triumph Street Triple S
    KTM Duke 690
    Aprilia Shiver 900

    Dukea lukuunottamatta kaikki ovat aika paljon tehokkaampia kuin tuo MT-07 ja ensipyöräksi en välttämättä kyllä tarvitse sen tehokkaampaa pyörää. Ulkoisesti varmasti Ducati ja Triumph ovat enemmän mieleen kuin MT-sarja, mutta kyllä siitäkin saa ihan riittävän hyvän fiiliksen. Ja joka tapauksessa ajattelin ostaa pyörän uutena, niin siinäkin mielessä MT-07 on hintalaadultaan kova peli. Ajelee sillä pari kesää ja katsoo sitten fiiliksen mukaan, että jatketaanko samalla vai vaihdetaanko toisenlaiseen kun se oma maku ja ajokokemus alkaa muotoutumaan paremmin.
  30.  
  31. #30
    Dukeista samaan kastiin kuuluu paremmin 790.
    ...
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen