Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 113:sta
  1. #31
    Täältä ääni MT-07:lle , koska itsellä on moinen. Kevyt ja ketterä, liikahtaakin tarvittaessa ripeästi.

    Tuolla aikaisemmin oli kommenttia, että hiukan rimpula/löysä. Allekirjoitan tämän jos sulla on joku kyydissä (ihan paska ajaa, tuntuu, että perä muljuu joka suuntaan, mutta kyllä sillä kuitenkin kyydittää lyhkäisiä matkoja). Yksin ajellessa tätä ongelmaa en ole havainnut (olen samassa painoluokassa kuin kysyjä).

    Itselle tuo on ensimmäinen moottoripyörä ja kortin suoritin vasta 40+ iässä

    MT-07 taitaapi olla tuon luokan halvin mopo, Kawat ja kotarit vähän kalliimpiä, Triumphit enemmän kalliita. Mielestäni hyvä ensi pyörä.

    Sitten noista Dukeista, että kaippa se menee vertaillen, että 690 vs MT-07 ja 790 vs MT-09.
  2. #32
    Lainaa Kansipahvi kirjoitti Katso viesti
    Täältä ääni MT-07:lle , koska itsellä on moinen. Kevyt ja ketterä, liikahtaakin tarvittaessa ripeästi.

    Tuolla aikaisemmin oli kommenttia, että hiukan rimpula/löysä. Allekirjoitan tämän jos sulla on joku kyydissä (ihan paska ajaa, tuntuu, että perä muljuu joka suuntaan, mutta kyllä sillä kuitenkin kyydittää lyhkäisiä matkoja). Yksin ajellessa tätä ongelmaa en ole havainnut (olen samassa painoluokassa kuin kysyjä).

    Itselle tuo on ensimmäinen moottoripyörä ja kortin suoritin vasta 40+ iässä

    MT-07 taitaapi olla tuon luokan halvin mopo, Kawat ja kotarit vähän kalliimpiä, Triumphit enemmän kalliita. Mielestäni hyvä ensi pyörä.

    Sitten noista Dukeista, että kaippa se menee vertaillen, että 690 vs MT-07 ja 790 vs MT-09.
    Joo MT-07 on varmaan hintalaatu-suhteeltaan ehdottomasti paras. Kotari on muutaman tonnin enemmän ja sitten nuo muuthan ovat selkeästi tehokkaampia ja kalliimpia pyöriä. Pyörä tulee tosiaan ihan itselle ajoon, eikä kyydittäviä ole tarkoitus ottaa. Tosin sen verran olen lukenut, että 2018 malli kun uudistui niin nyt jousituksen pitäisi olla aiempaa parempi. Ja nyt jos tuon uutena ostaa ja sijoittaa siihen X tonnia, niin jos parin vuoden päästä haluaa vaihtaa isompaan, niin suunnilleen saman X tonnia saa laittaa sitten vaihdossa seuraavan kokoluokan malliin.
  3. #33
    Jos kokemusta eri tyyppisistä pyöristä ei ole, niin sen ekan pyörän kanssa saattaa mieli muuttua todella nopeasti. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen huomaat esmes että ergonomia ei olekaan just sulle hyvä yms.

    Itse ostaisin yksityiseltä muutaman vuoden vanhan, jolloin sitten KUN vaihdat sen parin kuukauden jälkeen niin tappiota ei ole juurikaan tullut.
  4. #34
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa TheNyksy kirjoitti Katso viesti
    Jos kokemusta eri tyyppisistä pyöristä ei ole, niin sen ekan pyörän kanssa saattaa mieli muuttua todella nopeasti. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen huomaat esmes että ergonomia ei olekaan just sulle hyvä yms.

    Itse ostaisin yksityiseltä muutaman vuoden vanhan, jolloin sitten KUN vaihdat sen parin kuukauden jälkeen niin tappiota ei ole juurikaan tullut.
    Sitten pyörä vaihtoon. Liike ottaa sen kirkuen vastaan.

    Jos pelkkä ergonomia vituttaa, niin se saa tarvikeosilla kuosiin.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #35
    Lainaa TheNyksy kirjoitti Katso viesti
    Jos kokemusta eri tyyppisistä pyöristä ei ole, niin sen ekan pyörän kanssa saattaa mieli muuttua todella nopeasti. Muutaman tuhannen kilsan jälkeen huomaat esmes että ergonomia ei olekaan just sulle hyvä yms.

    Itse ostaisin yksityiseltä muutaman vuoden vanhan, jolloin sitten KUN vaihdat sen parin kuukauden jälkeen niin tappiota ei ole juurikaan tullut.
    Toisaalta hintoja kun katsoo niin muutaman vuoden vanha pyörä on ehkä 15-20% uutta halvempi. Kaupasta voit saada 10% alennuksen tai varusteita enemmän. Kauppa vastaa myymistään tuotteesta ja uudessa on myös takuu. Yksityinen ei vastaa mitään. Kaupan tuote uusi, yksityiseltä et tiedä miten pyörää on oikeasti pidetty. Ja sitten koska haluan ne ABSit niin ko pyöriä ei ole hirveästi käytettynä myynnissä.

    Eli jos valinta menisi ihan pieleen, eikä sitä voisi säädöillä ja osilla korjata niin joo takkiin tulisi hieman, mutta ne ovat sitten oppirahoja. Tappiosumma ei kuitenkaan välttämättä olisi ihan järkyttävä.
  6. #36
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Toisaalta hintoja kun katsoo niin muutaman vuoden vanha pyörä on ehkä 15-20% uutta halvempi. Kaupasta voit saada 10% alennuksen tai varusteita enemmän. Kauppa vastaa myymistään tuotteesta ja uudessa on myös takuu. Yksityinen ei vastaa mitään. Kaupan tuote uusi, yksityiseltä et tiedä miten pyörää on oikeasti pidetty. Ja sitten koska haluan ne ABSit niin ko pyöriä ei ole hirveästi käytettynä myynnissä.

    Eli jos valinta menisi ihan pieleen, eikä sitä voisi säädöillä ja osilla korjata niin joo takkiin tulisi hieman, mutta ne ovat sitten oppirahoja. Tappiosumma ei kuitenkaan välttämättä olisi ihan järkyttävä.
    Joo ei se järkyttävä ole.

    Itse olin sun tilanteessa reilu vuosi sitten. Katselin juuri saman tyylisiä pyöriä kuin sinä. Uusiakin. Päätin kuitenkin ostaa käytetyn ja kyllä siinäkin ihan ABSit oli (vm 2014).

    Mutta tosiaan sitten kävi selväksi, että etukeno oli liikaa ja tiukka polvikulma vitutti. Aiemmin olin vain tuhahdellut seikkailupyörien yleiseen suuntaan, mutta omalle kropalle ne olikin juuri se oikea valinta. Tai ainakin toistaiseksi tuntuu siltä. Saattaa hyvin vielä vaihtua

    Tässä tapauksessa tappiota ei tullut kuin muutama satku joten olen varsin tyytyväinen valintoihin.
  7. #37
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Toisaalta hintoja kun katsoo niin muutaman vuoden vanha pyörä on ehkä 15-20% uutta halvempi. Kaupasta voit saada 10% alennuksen tai varusteita enemmän. Kauppa vastaa myymistään tuotteesta ja uudessa on myös takuu. Yksityinen ei vastaa mitään. Kaupan tuote uusi, yksityiseltä et tiedä miten pyörää on oikeasti pidetty. Ja sitten koska haluan ne ABSit niin ko pyöriä ei ole hirveästi käytettynä myynnissä.

    Eli jos valinta menisi ihan pieleen, eikä sitä voisi säädöillä ja osilla korjata niin joo takkiin tulisi hieman, mutta ne ovat sitten oppirahoja. Tappiosumma ei kuitenkaan välttämättä olisi ihan järkyttävä.
    Yksityisten myyjäyrittelijöiden pyynnit ovat mitä ovat. Ylihinnan pyörästään maksanut luulee saavansa myös ylihinnan jälleenmyynnellessä
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  8. #38
    Keskustelu on kallistunut vahvasti Jammun suuntaan, eikä syyttä. Yamaha on kyllä onnistunut tekemään mainion pyörän kyseiseen segmenttiin. Hintalaatu-suhteeltaan MT-07 on varmasti tämän hetken kärkipäätä.

    Itse olin samassa tilanteessa aloittajan kanssa keväällä. Pyörittelin vaihtoehtoja eri merkkien välillä ja kävin vähän, jopa katselemassa. Lopulta totesin, että turha sitä on pyöriä ympyrää, kun halusin tuon MT:n. Kävelin kauppaan ja ostin sen sitten.

    Olen nyt omistanut vm 2018 MT-07:n noin 1,5 kuukautta ja kilometrejä on kertynyt vajaa 4000. Hauska laite, enkä ole kertaakaan katunut ostosta. Vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa.
    Toki siinä ei ole mitään ylimääräisiä herkkuja, mutta pitää muistaa, että nyt puhutaan kustannustehokkaasta pyörästä, jossa kaikki oleellinen toimii.

    Hinnasta sen verran, että tuossa pyörässä ei ole 10% tinkivaroja, eli hinta uutena kaupasta on aikalailla se mitä suositushinta sanoo. Toki pientä hyvänmielen alea aina saa, jotta tilanne tuntuisi kaupanteolta , mutta ei mitään huimaa.
    Ylivuotisia kannattaa katsella syksyllä/talvella, kun uusi versio on tänä vuonna tullut myyntiin, mutta niiden saatavuus voi olla heikohkoa. Kysyntä on tänä vuonna ollut ilmeisesti melko vahvaa. Vanhaa mallia en enää ostaisi, kun tuohon uuteen on tehty kuitenkin parannuksia mm. jousituksen suhteen.

    Ps. Tuo minun pyörä tulee myyntiin syksyllä, jos käytetty kiinnostaa. Tarvitsen ensi vuodelle pidemmälle matkalle (2-päällä) sopivan pyörän, muuten ei olisi mitään syytä vaihtaa.
    KTM 690 ENDURO R -16
    BMW F800R -11
    (EX) BMW F800GS -08
    (EX) BMW R1200R -17
    (EX) YAMAHA MT-07 -18
  9. #39
    Lainaa MLTM kirjoitti Katso viesti
    Olen nyt omistanut vm 2018 MT-07:n noin 1,5 kuukautta ja kilometrejä on kertynyt vajaa 4000. Hauska laite, enkä ole kertaakaan katunut ostosta. Vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa.
    Toki siinä ei ole mitään ylimääräisiä herkkuja, mutta pitää muistaa, että nyt puhutaan kustannustehokkaasta pyörästä, jossa kaikki oleellinen toimii.

    Hinnasta sen verran, että tuossa pyörässä ei ole 10% tinkivaroja, eli hinta uutena kaupasta on aikalailla se mitä suositushinta sanoo. Toki pientä hyvänmielen alea aina saa, jotta tilanne tuntuisi kaupanteolta , mutta ei mitään huimaa.
    Ylivuotisia kannattaa katsella syksyllä/talvella, kun uusi versio on tänä vuonna tullut myyntiin, mutta niiden saatavuus voi olla heikohkoa. Kysyntä on tänä vuonna ollut ilmeisesti melko vahvaa. Vanhaa mallia en enää ostaisi, kun tuohon uuteen on tehty kuitenkin parannuksia mm. jousituksen suhteen.

    Ps. Tuo minun pyörä tulee myyntiin syksyllä, jos käytetty kiinnostaa. Tarvitsen ensi vuodelle pidemmälle matkalle (2-päällä) sopivan pyörän, muuten ei olisi mitään syytä vaihtaa.
    En varmaan itse osaisi edes kaivata mitään ylimääräisiä herkkuja, sen verran vähän nykyaikaisista pyöristä tiedän. Tuo ABS on ainut ehdoton kriteeri tällä hetkellä kiinnostavan ulkonäön lisäksi. Tinkivaraa ei varmaan tosiaan hinnasta ole pois 10%, mutta jos vastaavasti saa tingittyä mukaan tuulenohjainta, kaatumatapit / raudat, tai jotain muuta varustetta - jotka muutenkin olin ajatellut siihen tilata, niin samapa tuo miten sen hintasäästön saa itselleen myytyä.

    Ja nimenomaan tuo uusi malli kiinnostaa, arvosteluita lukeneena nyt paljonkin niin vanhassa lähinnä tuota jousitusta moitittiin. Ja käytetty ei kiinnosta, koska siitä tuskin saa niin paljoa alennusta kokonaisuudessa uuteen ostettuna ettenkö pitäisi myyjän vastuuta ja täyttä takuuaikaa etuna verrattuna ostoon yksityiseltä. Tai jos käytettyä hankkisin, niin todennäköisesti tarjoukseni saisi myyjän loukkaantumaan verisesti.
  10. #40
    Shadow olisi ehkä myös varteen otettava pyörä toi Black Spirit ei kuluta bensaa juuri mitään eli alle4L tasaisella ajolla ,sitä on helppo modata mieleinen ajo asento mikään rakettihan se ei ole mutta kyllä sillä ohitukset sujuu ihan mallikkaasti ja hyvin voi reissata 2 päälläitellä on nyt kokemusta tuosta yli3000km ja talven aikana tulee laitettua siirtotapit niin ja ehkä lisävalot tuolla Lapissa kun syksyisin ne porot aiheuttaa sydämmen tykytystä mutta suosittelisin Shadowsia on pyörä ainakin minun makuun
    Vanhalla oppimisen vaikeus
  11. #41
    Aikanaan aloitin harrastuksen vuosituhannen vaihteen jälkeen 20-vuotiaana kriteereillä "mihin lompakko riittää, se ostetaan" ja custom-mallinen piti olla. No, siihen aikaan pari tonnia riitti 70-luvun tekniikalla olleeseen 80-luvun pyörään jota oltiin vähän telottu kuljetuksessa, ja verojakin piti vielä maksaa Saksan tuonnista päälle. Ainoat kriteerit olivat, että raha riittää, yli 400 kuutiota, vähintään 2 sylinteriä ja toimii. No, 50 tuhatta tuolla Kawalla sitten itse pudottelin erilaisia tekniikkamurheita ajoittain kärsien, mutta hyvin se valinta osui.

    Ensimmäisen pyörän jälkeen seuraavan katselua ohjasi vahva ennakolta tapahtuva mielipiteen muodostus ilman ajokokemusta. Toki kävin erilaisia vekottimia koeajamassa myös, mutta ne eivät varsinaisesti vaikuttaneet valintaan. Mielipide oli liikaa kiveen hakattu jo etukäteen, tai kuten itse ajattelin, kyllähän tämä on paras minkä olin etukäteen päättänytkin.

    Kolmannen prätkän saneli taas budjetti yhdistettynä "tuollaisen olen aina halunnutkin"-lähtökohtaan, mutta maltoin mielestäni arvioida, kannattaako hankinta vaiko eikö (jälkikäteen, rahaa paloi pyörän muutoksiin enemmän kuin pyörään, mutta se onkin yhä rakas harrastelun kohde (vai harras rakastelun kohde?)).

    Nyttemin, objektiivisesti yrittäen asiaa tarkastella, luulen yhä tietäväni mitä haluan etukäteen mutta osaan mielestäni jo todeta koeajon jälkeen, että tämä ei väräyttänyt viisaria tai että kyseisessä yksilössä on jotakin, joka ei nappaa, ja kävellä pois. Ennen nimeä paperissa ei ole pakko ostaa (tosin jos alkaa tinkimään, niin pitää muistaa että tinkiminen ilman ostoaikeita on todella mautonta toimintaa).

    Tästä tarinasta yritän ammentaa evääksi sen, että jos olet jo etukäteen päättänyt haluavasi eniten jonkin tietyn pyörän, niin se on nyt jo yli puoliksi hankittu. Silti koeajo kannattaa siinä mielessä, että ko. pyörällä ajaminen tuntuu hyvältä, kuten se mitä todennäköisimmin tuntuukin koska olet niin päättänyt etukäteen. Arvioi yksilö kriittisesti jos käytettyä ostat, huollot, varusteet, yleiskunto, ja muista että et ole katsomassa maailman ainoaa tuota mallia. Muiden prätkien koeajaminen ainakin näennäisesti antaa lisävarmuutta siihen, että valinta on menossa oikein. Kuten joku kirjoitti yllä, ei nykyisin enää huonoja pyöriä valmisteta, joten tee ihan rauhassa oma valintasi sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Pitkällä tähtäimellä prätkiin ei pitäisi rakastua vaan pitäisi kyetä kokeilemaan erilaisia, elämä on lyhyt ja motskareita on maailmassa monta (tämä on helppo sanoa kun on iso autotalli johon mahtuu monta pyörää eikä yhdestäkään haluaisi luopua).

    Tietenkin ihmisetkin ovat yksilöitä etkä ehkä toimi samalla tavalla, mutta omalla kohdallani toimintamallin tunnistaminen on auttanut päästämään irti huonommista ja ottamaan kiinni paremmista vaihtoehdoista.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  12. #42
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Tästä tarinasta yritän ammentaa evääksi sen, että jos olet jo etukäteen päättänyt haluavasi eniten jonkin tietyn pyörän, niin se on nyt jo yli puoliksi hankittu. Silti koeajo kannattaa siinä mielessä, että ko. pyörällä ajaminen tuntuu hyvältä, kuten se mitä todennäköisimmin tuntuukin koska olet niin päättänyt etukäteen. Arvioi yksilö kriittisesti jos käytettyä ostat, huollot, varusteet, yleiskunto, ja muista että et ole katsomassa maailman ainoaa tuota mallia. Muiden prätkien koeajaminen ainakin näennäisesti antaa lisävarmuutta siihen, että valinta on menossa oikein. Kuten joku kirjoitti yllä, ei nykyisin enää huonoja pyöriä valmisteta, joten tee ihan rauhassa oma valintasi sen mukaan mikä hyvältä tuntuu. Pitkällä tähtäimellä prätkiin ei pitäisi rakastua vaan pitäisi kyetä kokeilemaan erilaisia, elämä on lyhyt ja motskareita on maailmassa monta (tämä on helppo sanoa kun on iso autotalli johon mahtuu monta pyörää eikä yhdestäkään haluaisi luopua).

    Tietenkin ihmisetkin ovat yksilöitä etkä ehkä toimi samalla tavalla, mutta omalla kohdallani toimintamallin tunnistaminen on auttanut päästämään irti huonommista ja ottamaan kiinni paremmista vaihtoehdoista.
    Olet ihan oikeassa - mielessäni malli on jo aika pitkälle valittu ja noinhan ihminen toimii. Rehellisesti sanottuna Ducati tai Triumph olisi enemmän mieleen ja ns täydelisiä valintoja ulkoisesti, mutta haluan kuitenkin aloittelijana pitää järjen päässä ja opetella ajamaan ja käsittelemään ensin pienemmällä vähempitehoisella pyörällä. Ja voin myös sanoa, että tuskin osaan vielä itse muodostaa käsitystä, että mikä tuntuu parhaalle - osaan varmaan sanoa, että mikä ei tunnu hyvälle. Ja jos tuo MT ei tunnu hyvälle, niin sitten en sitä väkisin osta. Ja sitten jos tuo MT tuntuu hyvälle edelleen parin kauden jälkeen ja rakastan sitä kuin hullu puuroa, niin miksi lähteä myöskään vaihtamaan. Tehollisesti ja suorituskyvyltään se kuitenkin riittää ihan täysin käyttötarpeisiini.

    MP-messuilla ajattelin mennä katselemaan eri malleja ja koeajaa pari ja sitten tilaus tiskiin. Uutena hankinnan ajattelin tehdä kuitenkin. Ehkä myöhemmin voi harkita sitten käytettyä kun väkisinkin osaaminen hieman lisääntyy harrastukseen paremmin perehtyessä.
  13. #43
    Kouluttaja Bolt:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2011
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Tuli tossa mieleen että mä olen ostanut mun kaikki moottoripyörät koeajamatta. Osan uutena ja muutaman käytetynkin. Nykyinen S1000RR tuli ostettua liikkeestä talvella. Kaikki kymmenisen pyörää on ollut just semmoisia kuin oletinkin. Ehkä ekaa pyörää valitessa kannattaa kokeilla eri pyörä tyyppejä naku/kyykky/allroad/custom. Merkki, kuutiot, uusi vai käytetty sitten kun oma laji on löytynyt.
    MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
    Valtiovarainministeri
  14. #44
    Lainaa Bolt kirjoitti Katso viesti
    Tuli tossa mieleen että mä olen ostanut mun kaikki moottoripyörät koeajamatta. Osan uutena ja muutaman käytetynkin. Nykyinen S1000RR tuli ostettua liikkeestä talvella. Kaikki kymmenisen pyörää on ollut just semmoisia kuin oletinkin. Ehkä ekaa pyörää valitessa kannattaa kokeilla eri pyörä tyyppejä naku/kyykky/allroad/custom. Merkki, kuutiot, uusi vai käytetty sitten kun oma laji on löytynyt.
    No siis haluan nakun, muut eivät ole vaihtoehtoja.
  15. #45
    Koeajoin mt07:n silloin kun se tuli. Huonointa oli budjettialusta ja sähkösinkityt pultinpäät jotka muuttunevat aika pian ruotoisen näköisiksi. Kone aivan mainio.

    Jos alusta on korjattu niin siinä on paljon pyörää tuohon rahaan.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  16. #46
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Koeajoin mt07:n silloin kun se tuli. Huonointa oli budjettialusta ja sähkösinkityt pultinpäät jotka muuttunevat aika pian ruotoisen näköisiksi. Kone aivan mainio.

    Jos alusta on korjattu niin siinä on paljon pyörää tuohon rahaan.
    Eikö pultinpäihin myydä suojia / peitelevyjä? Ovatkohan ne mistään kotoisin?
  17. #47
    Lainaa Bolt kirjoitti Katso viesti
    Ei niitä kiskoja tarvi pelätä. Satoja kertoja niistä on yli menty ilman pienintäkään ongelmaa. Oikeastaan ongelman tekee itselle jos niitä pelkää. Eli katsoo sitä kiskoa ja samaan aikaan puristaa kahvoja. Siihen vielä vähän paniikkijarrua niin varmasti saa itselle ohjelmaa.
    Tuurista löytyy kiskot joita kannattaa jos ei pelätä niin ainakin kunnioittaa.
    Tie kulkee viistosti rautatien yli ja jos ei tajua jurkentää lähestymiskulmaa sateella niin kyllä lähtee lapasesta.
  18. #48
    oikeastaan ihan sama minkä ostaa. väärin se menee kuitenkin. Koska maku kehittyy sitä mukaan kun tieto omista tarpeista ja mieltymyksistä kasvaa.

    Ruisku ja abs on hyvä lähtökohta aloittajalle ja kelle tahansa. ja kone joku isompi niin menee väännöllä, eikä mene hermot jonkun 600cc vinkumiseen maantienopeudessa. Jos haluaa automaisuutta huolloissa, niin kardaani, bmw R 1150 S tai joku sellainen. ei tarvitse ketjun kanssa putsailla ja rastaialla.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  19. #49
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Olet ihan oikeassa - mielessäni malli on jo aika pitkälle valittu ja noinhan ihminen toimii. Rehellisesti sanottuna Ducati tai Triumph olisi enemmän mieleen ja ns täydelisiä valintoja ulkoisesti, mutta haluan kuitenkin aloittelijana pitää järjen päässä ja opetella ajamaan ja käsittelemään ensin pienemmällä vähempitehoisella pyörällä. Ja voin myös sanoa, että tuskin osaan vielä itse muodostaa käsitystä, että mikä tuntuu parhaalle - osaan varmaan sanoa, että mikä ei tunnu hyvälle. Ja jos tuo MT ei tunnu hyvälle, niin sitten en sitä väkisin osta. Ja sitten jos tuo MT tuntuu hyvälle edelleen parin kauden jälkeen ja rakastan sitä kuin hullu puuroa, niin miksi lähteä myöskään vaihtamaan. Tehollisesti ja suorituskyvyltään se kuitenkin riittää ihan täysin käyttötarpeisiini.

    MP-messuilla ajattelin mennä katselemaan eri malleja ja koeajaa pari ja sitten tilaus tiskiin. Uutena hankinnan ajattelin tehdä kuitenkin. Ehkä myöhemmin voi harkita sitten käytettyä kun väkisinkin osaaminen hieman lisääntyy harrastukseen paremmin perehtyessä.
    Tuohon sanoisin kuten monesti ennenkin on sanottu: Ei se pienempi/tehottomampi pyörä aina ole välttämättä oikea ratkaisu tuohon. Tehokkaammalla kun oppii yksintein ns. kaasukahvan kunnioituksen. Ja jos oppii käsittelemään raskaampaa laitetta heti alusta, on kaikki helpompaa myöhemmin.
    En toki pidä tätä vain yhtenä totuutena mutta omaan järkeeni tuo vastaa hyvin.
  20. #50
    Lainaa vapaaduunari kirjoitti Katso viesti
    Tuohon sanoisin kuten monesti ennenkin on sanottu: Ei se pienempi/tehottomampi pyörä aina ole välttämättä oikea ratkaisu tuohon. Tehokkaammalla kun oppii yksintein ns. kaasukahvan kunnioituksen. Ja jos oppii käsittelemään raskaampaa laitetta heti alusta, on kaikki helpompaa myöhemmin.
    En toki pidä tätä vain yhtenä totuutena mutta omaan järkeeni tuo vastaa hyvin.
    Ihan hyvä pointti. Tosin miten se sitten taas vaikuttaa käsiteltävyyteen ja ketteryyteen esim kaupungissa? Pyörän koko tuossa kuitenkin kasvaa myös. Ja itsellä tuo tulisi pääosin ajeluun Helsingin kantakaupungissa.
  21. #51
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Ihan hyvä pointti. Tosin miten se sitten taas vaikuttaa käsiteltävyyteen ja ketteryyteen esim kaupungissa? Pyörän koko tuossa kuitenkin kasvaa myös. Ja itsellä tuo tulisi pääosin ajeluun Helsingin kantakaupungissa.
    Tota ajatusta miettisin vielä aikas kriittisesti. Ite ostin ekan pyörän kolme vuotta sitten vähän saman tyylisillä ajatuksilla. Eli ajelut tulee tapahtuun kaupunki alueella tai tässä löheisyydessä. Ja jos tarvetta siirtyä pudemmälle, niin sitä varten on auto. Ekat varusteet ostin samaa ajatusmaailmaa läyttäen. Kangashousut, sellaset vähän kasuaalimmat, ajokengät mallia alpparin tennari jnejne.

    Mut aikas pian huomasin, että lähitiet on nopeesti koluttu ja iltaajelut suuntautu aina vaan tonne kauemmas kaupunki alueelta. Välillä.tuntuu että vähintään tunti täytyy ensin ajella sivummalle tampereesta ennenku löytyy mielekkkäitä, ei jo moneen kertaan läpi ajeltuja teitä. Talvella ekan kesän jälkeen rupesin miettimään varusteita uusiks. Tuli hommattua nahkatakki ja nahkahousut, varrrlliset ajokengät paremmat hanskat, uusi kypärä jnejne. Ne yhden kesän ajetut tennarit jon ollu kaapissa pölyttymässä siitä asti. Edelleenkään en siissaanut aja mitään monen päivän tourinkeja. Ihan vaan sellasia muuutaman sadan kilsan iltalenkkejä tai yhden päivän kierroksia.

    Mut siis se mitä yritän sanoa, niin älä suunnittele liikaa etukäteen mitä ajattelet tarvitsevasi. Osta ekoiksi ajokaamoiksi sellaset kun haluat, kunhan ne on kunnolliset/suojaavat. Mutta varaudu siihen, että saatat olla aikaspian kaupassa ostamassa täysin toisentyyppisiä ajokamoja. Moottoripyöräilystä nauttiminen ei ole niinkään kiinni moottoripyörästä vaan ajokamojen mukavuudesta ja sopivuudesta kuskille ja vallitsevaan olosuhteeseen. Meinaan vaikka pyörä olid vimosenpäälle huippu, niin jos ajokamoissa on kokoajan kylmä/kuuma,/märkä tai muuten vaan epämiellyttävä olo, niin ajot jää aikas vähiin. Ei näitä aurinkoisia kelejä ikuisesti riitä. Täytyy varautua myös viileämpiin ja kosteampiinkin keleihin.
    rane77(ät)moottoripyora.org
  22. #52
    Lainaa Rane77 kirjoitti Katso viesti
    Tota ajatusta miettisin vielä aikas kriittisesti. Ite ostin ekan pyörän kolme vuotta sitten vähän saman tyylisillä ajatuksilla. Eli ajelut tulee tapahtuun kaupunki alueella tai tässä löheisyydessä. Ja jos tarvetta siirtyä pudemmälle, niin sitä varten on auto. Ekat varusteet ostin samaa ajatusmaailmaa läyttäen. Kangashousut, sellaset vähän kasuaalimmat, ajokengät mallia alpparin tennari jnejne.

    Mut aikas pian huomasin, että lähitiet on nopeesti koluttu ja iltaajelut suuntautu aina vaan tonne kauemmas kaupunki alueelta. Välillä.tuntuu että vähintään tunti täytyy ensin ajella sivummalle tampereesta ennenku löytyy mielekkkäitä, ei jo moneen kertaan läpi ajeltuja teitä. Talvella ekan kesän jälkeen rupesin miettimään varusteita uusiks. Tuli hommattua nahkatakki ja nahkahousut, varrrlliset ajokengät paremmat hanskat, uusi kypärä jnejne. Ne yhden kesän ajetut tennarit jon ollu kaapissa pölyttymässä siitä asti. Edelleenkään en siissaanut aja mitään monen päivän tourinkeja. Ihan vaan sellasia muuutaman sadan kilsan iltalenkkejä tai yhden päivän kierroksia.

    Mut siis se mitä yritän sanoa, niin älä suunnittele liikaa etukäteen mitä ajattelet tarvitsevasi. Osta ekoiksi ajokaamoiksi sellaset kun haluat, kunhan ne on kunnolliset/suojaavat. Mutta varaudu siihen, että saatat olla aikaspian kaupassa ostamassa täysin toisentyyppisiä ajokamoja. Moottoripyöräilystä nauttiminen ei ole niinkään kiinni moottoripyörästä vaan ajokamojen mukavuudesta ja sopivuudesta kuskille ja vallitsevaan olosuhteeseen. Meinaan vaikka pyörä olid vimosenpäälle huippu, niin jos ajokamoissa on kokoajan kylmä/kuuma,/märkä tai muuten vaan epämiellyttävä olo, niin ajot jää aikas vähiin. Ei näitä aurinkoisia kelejä ikuisesti riitä. Täytyy varautua myös viileämpiin ja kosteampiinkin keleihin.
    Ihan hyviä pointteja ja ajokamoja varmasti kertyy tosiaan lisää reilusti alun jälkeen. Ajokamat tosin onneksi maksavat vain satasia/kpl, mutta pyörä maksaakin sitten aika paljon enemmän. Lähinnä itseä pohdituttaa tuo isomman pyörän ketteryys ja käsiteltävyys kaupunkioloissa vs esim MT-07. Pyörän isoveli MT-09 näyttää myös omaan silmään sopivalle, että sekin voisi olla vaihtoehto. Omassa elämässä arkisin itselläni ei ole aikaa lähteä pidemmille ajolenkeille, joten silloin se olisi puhtaasti tuota kaupunkipörräystä ja asioiden hoitamista jne.

    Hieman olen noita isompiakin tutkinut ja ABSin lisäksi niissä näyttää tulevan luistonestoa jne perusvarusteina mukana. En tosin tiedä miten paljon ne moottoripyörissä vaikuttavat, mutta sinällään lisää turvallisuutta kuitenkin.
  23. #53
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Pyörän isoveli MT-09 näyttää myös omaan silmään sopivalle, että sekin voisi olla vaihtoehto. Omassa elämässä arkisin itselläni ei ole aikaa lähteä pidemmille ajolenkeille, joten silloin se olisi puhtaasti tuota kaupunkipörräystä ja asioiden hoitamista jne.

    Hieman olen noita isompiakin tutkinut ja ABSin lisäksi niissä näyttää tulevan luistonestoa jne perusvarusteina mukana. En tosin tiedä miten paljon ne moottoripyörissä vaikuttavat, mutta sinällään lisää turvallisuutta kuitenkin.
    MT-07 ja 09 hintaero uutena on sen kolme tonnia. Toki jälleenmyyntiarvossakin on varmasti eronsa. Tulet mahdollisesti huomaamaan, että vakuutusmaksussakin voi olla ero. Ei sillä, koeajoin itse MT-09 männä vuosina ja tuntuihan se hyvältä.

    Luistonesto ei mielestäni ole mitenkään merkittävä turvallisuusvaruste katumoottoripyörälle, mutta varmaankin joku muu voi olla eri mieltä. Omissa ajeluissani en ole sitä kertaakaan kaivannut, vaikka joskus (aikoinaan) on lievää sladia sateella tarkoituksella haettukin.
    Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
    H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
    Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
    ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
  24. #54
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    MT-07 ja 09 hintaero uutena on sen kolme tonnia. Toki jälleenmyyntiarvossakin on varmasti eronsa. Tulet mahdollisesti huomaamaan, että vakuutusmaksussakin voi olla ero. Ei sillä, koeajoin itse MT-09 männä vuosina ja tuntuihan se hyvältä.

    Luistonesto ei mielestäni ole mitenkään merkittävä turvallisuusvaruste katumoottoripyörälle, mutta varmaankin joku muu voi olla eri mieltä. Omissa ajeluissani en ole sitä kertaakaan kaivannut, vaikka joskus (aikoinaan) on lievää sladia sateella tarkoituksella haettukin.
    Jostain syystä MT-07 vakuutusmaksut ovat todella korkeat ko kokoluokkaan. Uutena hinnassa on tosiaan se muutama tonni eroa. Tosin MT-09 vastaavat kiinnostavat Ducati ja Triumph ovat myös samaa hintaluokkaa.
  25. #55
    Lainaa pejuko kirjoitti Katso viesti
    Hieman olen noita isompiakin tutkinut ja ABSin lisäksi niissä näyttää tulevan luistonestoa jne perusvarusteina mukana. En tosin tiedä miten paljon ne moottoripyörissä vaikuttavat, mutta sinällään lisää turvallisuutta kuitenkin.
    Jos miettii aloittelijaa joka ajaa sadekelillä mutta ei ihan aina muista pysähtyä siten ettei takarengas ole esim. kaivonkannen tai suojatiemerkinnän päällä niin tuo luistonesto voi pelastaa lähdössä kun takarengas ei pyöri tyhjää ja yhtäkkiä "ampaise" liikkeelle äkkinäisesti. Saattaapi pelastaa myös jos asfaltilla on hiekkaa kuivalla.

    Kaikista lisävarusteista on jonkinmoista hyötyä, toki tähän tulee nyt joku 70-luvun ratakuski kertomaan että hän on pärjännyt ilman absia ja "muita hömpötyksiä" jo vuosia. Se ei tarkoita etteikö suuri osa muista kuskeista voisi luottaa niihin ja käyttää niitä hyväkseeen kun ne kerran on testiolosuhteissa sitä varten kehitetty.

    Kaikista kallemmissa vehkeissä on sitten kaikkea tämänlaista jo:

    https://www.youtube.com/watch?v=hHRWg91hv-M
  26. #56
    Lainaa _Make kirjoitti Katso viesti
    Jos miettii aloittelijaa joka ajaa sadekelillä mutta ei ihan aina muista pysähtyä siten ettei takarengas ole esim. kaivonkannen tai suojatiemerkinnän päällä niin tuo luistonesto voi pelastaa lähdössä kun takarengas ei pyöri tyhjää ja yhtäkkiä "ampaise" liikkeelle äkkinäisesti. Saattaapi pelastaa myös jos asfaltilla on hiekkaa kuivalla.

    Kaikista lisävarusteista on jonkinmoista hyötyä, toki tähän tulee nyt joku 70-luvun ratakuski kertomaan että hän on pärjännyt ilman absia ja "muita hömpötyksiä" jo vuosia. Se ei tarkoita etteikö suuri osa muista kuskeista voisi luottaa niihin ja käyttää niitä hyväkseeen kun ne kerran on testiolosuhteissa sitä varten kehitetty.

    Kaikista kallemmissa vehkeissä on sitten kaikkea tämänlaista jo:

    https://www.youtube.com/watch?v=hHRWg91hv-M
    Kiitos - itse en tuollaisia asioita edes osannut ajatella. Näköjään 12000-13000 hintaluokassa alkaa tulemaan luistonestoa ja erilaisia ajomoodeja mukana. Ja tuo jarrujärjestelmä näyttää olevan jo 790 Dukessa. Laittaa kyllä pohtimaan vielä vähän lisää.
  27. #57
    Lainaa _Make kirjoitti Katso viesti
    Jos miettii aloittelijaa joka ajaa sadekelillä mutta ei ihan aina muista pysähtyä siten ettei takarengas ole esim. kaivonkannen tai suojatiemerkinnän päällä niin tuo luistonesto voi pelastaa lähdössä kun takarengas ei pyöri tyhjää ja yhtäkkiä "ampaise" liikkeelle äkkinäisesti. Saattaapi pelastaa myös jos asfaltilla on hiekkaa kuivalla.

    Kaikista lisävarusteista on jonkinmoista hyötyä, toki tähän tulee nyt joku 70-luvun ratakuski kertomaan että hän on pärjännyt ilman absia ja "muita hömpötyksiä" jo vuosia. Se ei tarkoita etteikö suuri osa muista kuskeista voisi luottaa niihin ja käyttää niitä hyväkseeen kun ne kerran on testiolosuhteissa sitä varten kehitetty.

    Kaikista kallemmissa vehkeissä on sitten kaikkea tämänlaista jo:

    https://www.youtube.com/watch?v=hHRWg91hv-M
    Lipsuvia paikkoja ovat myös ratikkakiskot ja mukulakivikadut märkinä. Enemmän ajaneet osaavat (ehkä ikävänkin) kokemuksen kautta niitä varoa jos selkäytimellä, siksi absia ja/tai vetoluistonestoa ei koeta tarpeelliseksi.

    Sitten pieni vinkki, kannattaa aina katsoa ettei pysähdy sellaiseen paikkaan että etu- tai takapyörä on korkeammalla kuin jalkatappien tienoo, esim. siten että ajaa etupyörän alas katukiveykseltä ja pysähtyy kun takis on vielä korokkeella. Bensamittarin vierellä olevat kaivot on kans aikamoisessa montussa. Tulee äkkiä yllättävä (ja nolo) nurinmeno kun jalka ei tapaakaan maata totutusti. On siis ennakoitava vähän enemmän kuin kotilolla.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  28. #58
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Sitten pieni vinkki, kannattaa aina katsoa ettei pysähdy sellaiseen paikkaan että etu- tai takapyörä on korkeammalla kuin jalkatappien tienoo, esim. siten että ajaa etupyörän alas katukiveykseltä ja pysähtyy kun takis on vielä korokkeella. Bensamittarin vierellä olevat kaivot on kans aikamoisessa montussa. Tulee äkkiä yllättävä (ja nolo) nurinmeno kun jalka ei tapaakaan maata totutusti. On siis ennakoitava vähän enemmän kuin kotilolla.
    Hyvä huomio, bensamittareilla kannattaa olla todella tarkkana, melkein kävi keväällä lapsus... joissain on aivan helvetillinen kaato ja siinä touhuissaan kun kaivaa korttia taskusta niin jalka hapuileekin tyhjää...
    Moto Guzzi V85TT
    Victory Hammer S -10
    Moto Morini Corsaro Veloce -07
    Honda NX 650 Dominator -93
    Honda VFR 750 f -95
    Kawasaki GPX 600 R -96
    Honda CB 450 twin, -74 ?
    Solifer SM -77
    Solifer Export -73
  29. #59
    Lainaa runner67 kirjoitti Katso viesti
    Hyvä huomio, bensamittareilla kannattaa olla todella tarkkana, melkein kävi keväällä lapsus... joissain on aivan helvetillinen kaato ja siinä touhuissaan kun kaivaa korttia taskusta niin jalka hapuileekin tyhjää...
    Samoin joskus valoihin pysähtyessä meinannut korkeamman pyörän kanssa käydä vanhanaikaisesti, kun on ollut vähän normaalia syvemmät urat tiessä. Varmaan jättänyt pumppu pari lyöntiä välistä, kun hivuttaudut pikkuhiljaa punaisilla valoihin vähän ajatuksissasi urien välissä ja jalkaa maahan laittaessa huomaat, ettei se asfaltti ollutkaan ihan siinä kohtaa mitä ajattelit.
  30.  
  31. #60
    Mites 690 Duke? Ite tykkäsin siitä kyllä enemmän, kun tuosta 790 Dukesta.
    690 taitaa olla n. 160-165kg ajokunnossa, Mt-07 taas n. 20kg painavampi. Suorituskyky aikalailla samaa luokkaa molemmissa. Duken 1-sylinterisessä vaan on mun mielestä enemmän fiilistä, vaikka siinä omat juttunsa onkin.

    Mitä sitten tulee ylipäätänsä 20-30tkm ajettuihin uudehkoihin pyöriin, niin kyllä ne ovat koneen puolesta järestään varmoja ostoksia pitkäksi aikaa, kunhan huollot on tehty. Sen takia nyt ei ainakaan kannata jättää ostamatta. Ja niissä on monesti tehty nuo suhteellisen arvokkaat "pakolliset" muutokset, eli vaimennin, vilkut ja kilventeline.

    Toki Duken ostaisin itse mieluiten >15tkm ajettuna.

    Mutta jos uuden haluaa, niin mikä jottei
Sivu: 2 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen