Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    Onko Ducatin osakuville mitään sivustoa Real OEM tyyliin ? Hypermotardin kuvia olisin vailla.

    Mistä porukka ostaa/tilailee Ducatin osat ja työkalut ? Ainakin hihnojen vaihtoa helpottavat työkalut meinasin tilata, mutta mistä ?
  2. #2
    Stein-Dinsellä on ainakin.
    https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.php

    Sieltä saa osia ja työkaluja.
  3. #3
  4. #4
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  5. #5
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Mistä porukka ostaa/tilailee Ducatin osat ja työkalut ? Ainakin hihnojen vaihtoa helpottavat työkalut meinasin tilata, mutta mistä ?
    Ducatilla taitaa olla nykyisin systeemi, että varaosat ovat samanhintaisia joka maassa, eli sama tukea kotimaista. Itse olen jotain hihnoja ja sytytystulppia tilannut ebayn kautta englannista. Se brexit-jupakka korjasi punnan kurssia.

    Hihnojen vaihtoon ei tarvitse mitään erikoistyökaluja. Ducatilla ja kaikilla muillakin auto- ja moottoripyörävalmistijalla on tapana tarjota hommaan kuin hommaan tehtaan "erikoistyökalua", oli se sitten tavallinen ruuvi, tuurna tai vastaava. Kun joku korjaamo ottaa merkin virallisen edustuksen, joutuu samalla ostamaan tehtaalta isolla rahalla erikoistyökalusarjan.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  6. #6
    Kiitoksia, selaillaan illalla taas ostoksia koriin

    Niin ymmärsinkin ettei mitään erikoistyökaluja periaatteessa vaadita, mutta kai ne nokkien lukkopinnit ainakin olisi hyvä olla kun eivät juuri mitään maksa. Kampiakselilukkoa en löytänyt.
  7. #7
    Tästä voisi melkein tehdä yleisketjun tuolle koneelle kun on ilmeisen yleinen Ducuissa (?).

    Noita työkaluja pitää tilailla talvea varten niin mitkä ovat hyviä ja pakollisia apuja jos nuo perushuollot meinaa tehdä itse (venttiilien säätö, hihnojen vaihto jne. ) ?
  8. #8
    Kampuran kääntötyökalu ainakin on hihnojen vaihdossa ja venojen tarkastuksessa hyvä (ehdoton) apuväline, eikä maksa juuri mitään. Omani tilasin eBaysta, 15€ luokkaa taisi maksaa. Itse tehden pääsee toki vielä halvemmalla, eihän siinä ole kuin pala metallia ja kolme koneruuvia
    Ducati Hypermotard 1100 EVO SP '11 | Ducati Streetfighter 1098 S '11 | Turku
  9. #9
    Lainaa jusutus kirjoitti Katso viesti
    Kampuran kääntötyökalu ainakin on hihnojen vaihdossa ja venojen tarkastuksessa hyvä (ehdoton) apuväline, eikä maksa juuri mitään. Omani tilasin eBaysta, 15€ luokkaa taisi maksaa. Itse tehden pääsee toki vielä halvemmalla, eihän siinä ole kuin pala metallia ja kolme koneruuvia
    Onko se tälläinen;

    Crankshaft tool
  10. #10
    Jep, esim. tuollainen. Omani oli hieman karumpi malli, pyöritellään hylsyllä+räikällä.
    Ducati Hypermotard 1100 EVO SP '11 | Ducati Streetfighter 1098 S '11 | Turku
  11. #11
    Lainaa jusutus kirjoitti Katso viesti
    Jep, esim. tuollainen. Omani oli hieman karumpi malli, pyöritellään hylsyllä+räikällä.
    Mun mielestä tämä mallinäytti paremmalta, mutta ainut myyjä oli Motomfg ja tuosta on aika ristiriitaista juttua onko puljua enää olemassa ja tuleeko tavarat ikinä. Ebaysta löytyi mutta toimituskulut työkalun verran Oletettavasti sinunkin on tuollainen.
  12. #12
    Hyvähän tuo varmasti on mutta onhan siinä HM:ssäkin takapyörä mistä pyörittää. Ehkä vajaan parikymmentä kertaa olen 2V desmoon remmit vaihtanut enkä ole osannut pyöritystyökalua kaivata.
  13. #13
    Ite oon kanssa ihan renkaasta pyöritellyt kaikki motskarit
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  14. #14
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Mun mielestä tämä mallinäytti paremmalta, mutta ainut myyjä oli Motomfg ja tuosta on aika ristiriitaista juttua onko puljua enää olemassa ja tuleeko tavarat ikinä. Ebaysta löytyi mutta toimituskulut työkalun verran Oletettavasti sinunkin on tuollainen.
    Juuri tuollainen kalikka, taisipa olla jopa samalta myyjältäkin. Kuten yllä todettu niin takarenkaasta pyörittelykin toki toimii, itsellä oli irtopata työn alla niin ei tuo onnistunut
    Ducati Hypermotard 1100 EVO SP '11 | Ducati Streetfighter 1098 S '11 | Turku
  15. #15
    Hovimekaanikko sanoi ettei tuossa hihnojen vaihtoon vaadita mitään työkaluja, mutta en usko että niistä haittakaan on varsinkaan aloittelijalle ja eipä nuo nyt hirveästi kustanna.

    Ja hän tosiaan tulee näyttämään miten se homma tehdään, tuleepi sitten varmasti oikein.
  16. #16
    Äääh, eipä mennyt tääkään putkeen. Tilailin Stein Dinseltä sälät ja samalla pakotiiviisteet. Vanhat on koko 38/48 niin nämä onkin 32/48. Mahtaako tuosta sisämitan heitosta olla haittaa kun tulee pakokanavaan pykälää ?

    Antoi tilatessa kolme vaihtoehtoa siinä osakuvassa, mutta piti olla kaikki samoja tiivisteitä. Nämä oli siis 400129328P "Ducati Krummerdichtung Pantah"



    Lisäksi onko tuo venttiilivälysten tarkastus ja säätö sellainen homma, että kannattaa jättää ammattilaiselle vai onnistuu ohjeita noudattavalta amatööriltäkin. Tarvitseeko siihen jotain erikoistyökaluja ?

    http://www.ducatisuite.com/valves.html
  17. #17
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Mahtaako tuosta sisämitan heitosta olla haittaa kun tulee pakokanavaan pykälää ?

    Lisäksi onko tuo venttiilivälysten tarkastus ja säätö sellainen homma, että kannattaa jättää ammattilaiselle vai onnistuu ohjeita noudattavalta amatööriltäkin. Tarvitseeko siihen jotain erikoistyökaluja ?
    Jos aikaisemmin tiivisteen sisähalkaisija oli 38 mm ja nyt on 32 mm, niin se himpun verran kuristaa. Eli pakokaasut ei pääse yhtä jouheasti ulos. Lisäksi kun siihen tulee pykälä, niin se tekee turbulenssia pakokaasuvirtaukseen ja se heikentää myös pakokaasun etenemistä. Mutta ei se kone rikki sen takia mene. Tässä kun on pitkä talvi vielä edessä, niin itse tilaisin oikeat tiivisteet, niin ei pääkoppaan jää kummittelemaan "kuristukset".

    Venttiilivälykset saa itse tsekattua ihan ok-helposti. Erikoistyökaluksi jos rakotulkki lasketaan, niin sellainen vaaditaan. Aika hyvät ohjeet tuntu olevan. Jos venttiilivälyksiä ei tarvitse alkaa muuttamaan, niin homma on helppo. Jos täytyy muuttaa, niin sitten täytyy hieman keskittyä, että säädön tekee oikein.

    Noita shimmi-paloja löytyy varmaan stormilta ja muilta mopoliikkeiltä. Itse katsoisin taulukosta oikean kokoisen shimmin ja ostaisin sen. Tuommoinen hiominen voi olla ihan ok, mutta itse en siihen ryhtyisi.

    Suositellaanko tuon huollon yhteydessä vaihtamaan venttiilikoppien tiivisteet? Jos niitä ei oo hiljattain vaihdettu, niin vaihtaisin samalla uudet.
    Viimeksi muokannut: T1mppa; 18.12.2018 klo 11:08.
    Braaaaap
  18. #18
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Lisäksi onko tuo venttiilivälysten tarkastus ja säätö sellainen homma, että kannattaa jättää ammattilaiselle vai onnistuu ohjeita noudattavalta amatööriltäkin. Tarvitseeko siihen jotain erikoistyökaluja ?
    Venttiilivälysten säätö onnistuu hyvin asiaan perehtyneeltä (interweb, youtube, manuskat jne.) amatööriltä, mutta puuha vaatii kärsivällisyyttä ja huolellisuutta. Ensimmäisellä kerralla aikaa kannattaa varata reilusti ja pitää tuumaustauko jos homma tökkää johokin kohtaan.

    Avaajavälyksen mittaus on yksinkertaista. Sulkija on hankalampi ja tehtävissä ainakin teoriassa kahdella tavalla. Suora mittaus sulkijan ja shimmin välistä voi välyksen pienuuden ja shimmin muodon vuoksi kuitenkin olla vaikeaa. "loaded-unloaded gap" taas on periaatteessa helppo, mutta sulkijan painaminen sopivalla voimalla joustaan vasten sujuu mielestäni helpoiten tämän tyylisellä kapineella: https://emsduc.com/product/rocker-holder-tool-2v-7mm/ Ruuvimeisselillä tms. sulkijaa painaessa ei oikein tiedä kuinka paljon voimaa pitää käyttää. Kannattaa mitata monta kertaa ja pyörittää moottoria välillä.

    Jos shimmejä rupeaa vaihtamaan, niin vanhojen mittaamiseen tarvitsee mikrometrin ja sulkijaa varten vielä sopivan välipalikan (esim. https://emsduc.com/product/closer-measurement-tool-7mm/, näitä saa kyllä muualtakin). Uudemmissa moottoreissa (minulla 696) imu- tai pakopuolen (en muista kumman) avaajan siirtäminen syrjään (ja takaisin) (sulkija)shimmin poistamiseksi vaatii nokka-akselin oikean asennon. Peilillä pääsee vähän helpommin tähystelemään keinuvipujen ja nokka-akselin yhteispeliä.

    Sulkijan shimmiä poistettaessa männän on hyvä olla yläkuolokohdassa niin venttiili ei pääse putoamaan sylinteriin. Ja hihnan voi välillä joutua poistamaan, että nokka-akselia voi pyöritellä vapaammin. Hihnat ja nokka-akselien hammaspyörät kannattaa siis merkitä hyvin (myös pystysylinterin YKK:n kohdalla), jotta kaiken saa takaisin kohdilleen.

    Pyörässäsi on varmaankin 7 mm shimmit ja ainakin sulkijapuoli on puhtaasti Ducati-spesifinen. Itse hankin kokonaisen sarjan niin sai rauhassa sovitella ...

    Tein homman viime talvena, toivottavasti muistin suunnilleen oikein. Varsin terapeuttista talvipuuhailua.
  19. #19
    Lainaa T1mppa kirjoitti Katso viesti
    Jos aikaisemmin tiivisteen sisähalkaisija oli 38 mm ja nyt on 32 mm, niin se himpun verran kuristaa. Eli pakokaasut ei pääse yhtä jouheasti ulos. Lisäksi kun siihen tulee pykälä, niin se tekee turbulenssia pakokaasuvirtaukseen ja se heikentää myös pakokaasun etenemistä. Mutta ei se kone rikki sen takia mene. Tässä kun on pitkä talvi vielä edessä, niin itse tilaisin oikeat tiivisteet, niin ei pääkoppaan jää kummittelemaan "kuristukset".

    Venttiilivälykset saa itse tsekattua ihan ok-helposti. Erikoistyökaluksi jos rakotulkki lasketaan, niin sellainen vaaditaan. Aika hyvät ohjeet tuntu olevan. Jos venttiilivälyksiä ei tarvitse alkaa muuttamaan, niin homma on helppo. Jos täytyy muuttaa, niin sitten täytyy hieman keskittyä, että säädön tekee oikein.

    Noita shimmi-paloja löytyy varmaan stormilta ja muilta mopoliikkeiltä. Itse katsoisin taulukosta oikean kokoisen shimmin ja ostaisin sen. Tuommoinen hiominen voi olla ihan ok, mutta itse en siihen ryhtyisi.

    Suositellaanko tuon huollon yhteydessä vaihtamaan venttiilikoppien tiivisteet? Jos niitä ei oo hiljattain vaihdettu, niin vaihtaisin samalla uudet.
    Tarvitsee tilata kuitenkin muutakin sälää niin taidan ottaa samalla uudet tiivisteet sitten. Kävi mielessä myös noiden lyöminen 38mm noilla reikäholkeilla jos onnistuu. Meinaan vaikka tilaan uudet, niin ei ole mitään takeita etteikö nekin olisi väärät. Kokoa kun noissa ei ilmoiteta vaan ainoastaan sopivuus. Näin ainakin tuolla Stein Dinsellä.

    Samalla tosiaan tulee nuo koppien tiivisteetkin sitten niin kiitoksia että huomautit.

    Lainaa SeaMonster kirjoitti Katso viesti
    Venttiilivälysten säätö onnistuu hyvin asiaan perehtyneeltä (interweb, youtube, manuskat jne.) amatööriltä, mutta puuha vaatii kärsivällisyyttä ja huolellisuutta. Ensimmäisellä kerralla aikaa kannattaa varata reilusti ja pitää tuumaustauko jos homma tökkää johokin kohtaan.

    Avaajavälyksen mittaus on yksinkertaista. Sulkija on hankalampi ja tehtävissä ainakin teoriassa kahdella tavalla. Suora mittaus sulkijan ja shimmin välistä voi välyksen pienuuden ja shimmin muodon vuoksi kuitenkin olla vaikeaa. "loaded-unloaded gap" taas on periaatteessa helppo, mutta sulkijan painaminen sopivalla voimalla joustaan vasten sujuu mielestäni helpoiten tämän tyylisellä kapineella: https://emsduc.com/product/rocker-holder-tool-2v-7mm/ Ruuvimeisselillä tms. sulkijaa painaessa ei oikein tiedä kuinka paljon voimaa pitää käyttää. Kannattaa mitata monta kertaa ja pyörittää moottoria välillä.

    Jos shimmejä rupeaa vaihtamaan, niin vanhojen mittaamiseen tarvitsee mikrometrin ja sulkijaa varten vielä sopivan välipalikan (esim. https://emsduc.com/product/closer-measurement-tool-7mm/, näitä saa kyllä muualtakin). Uudemmissa moottoreissa (minulla 696) imu- tai pakopuolen (en muista kumman) avaajan siirtäminen syrjään (ja takaisin) (sulkija)shimmin poistamiseksi vaatii nokka-akselin oikean asennon. Peilillä pääsee vähän helpommin tähystelemään keinuvipujen ja nokka-akselin yhteispeliä.

    Sulkijan shimmiä poistettaessa männän on hyvä olla yläkuolokohdassa niin venttiili ei pääse putoamaan sylinteriin. Ja hihnan voi välillä joutua poistamaan, että nokka-akselia voi pyöritellä vapaammin. Hihnat ja nokka-akselien hammaspyörät kannattaa siis merkitä hyvin (myös pystysylinterin YKK:n kohdalla), jotta kaiken saa takaisin kohdilleen.

    Pyörässäsi on varmaankin 7 mm shimmit ja ainakin sulkijapuoli on puhtaasti Ducati-spesifinen. Itse hankin kokonaisen sarjan niin sai rauhassa sovitella ...

    Tein homman viime talvena, toivottavasti muistin suunnilleen oikein. Varsin terapeuttista talvipuuhailua.
    Kuulostaa kyllä kaikelta muulta kuin terapeuttiselta , mutta taidan kokeilla ja jos näyttää liian hurjalta niin nippuun ja Corsenerolle keväällä. Kenties sieltä saisi extratunnilla myös oppia miten homma kuuluu tehdä. Hyviä ohjeita ja vinkkejä. Kiitoksia siitä.

    Mulla ei oikeastaan ole pääsyynä säästö, vaan se että tykkään ropeltaa vaikka aika onkin todella kortilla.

    Näköjään nuo työkalut on kohtuu edullisia, niin jos hommaan on jotain muita helpottavia tekijöitä niin kertokaa vaan. Ymmärrän ettei ammattilainen noita tarvitse, mutta jostain näin amatöörinä pitää aloittaa.
  20. #20
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti

    Antoi tilatessa kolme vaihtoehtoa siinä osakuvassa, mutta piti olla kaikki samoja tiivisteitä. Nämä oli siis 400129328P "Ducati Krummerdichtung Pantah"

    Pantah viittaa 80-lukulaiseen Ducatin moottoriin. Ainaskin jos katsoo tätä
    https://www.stein-dinse.biz/product_...ducts_id=10239sivua niin saa käsityksen että Pantah-koneeseen kävis HM:n osa eikä päinvastoin (HM:n osa siis ilman lopun P-kirjainta). Tilaajan moka siis, mutta niitä sattuu ja kuuluu harrastamiseen, ittekkin tilaillu vaika mitä paskaa
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  21. #21
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    Pantah viittaa 80-lukulaiseen Ducatin moottoriin. Ainaskin jos katsoo tätä
    https://www.stein-dinse.biz/product_...ducts_id=10239sivua niin saa käsityksen että Pantah-koneeseen kävis HM:n osa eikä päinvastoin (HM:n osa siis ilman lopun P-kirjainta). Tilaajan moka siis, mutta niitä sattuu ja kuuluu harrastamiseen, ittekkin tilaillu vaika mitä paskaa
    Noita on vaikea tilailla kun joka paikka kertoo vain osakuvan, muttei esim. kokoja millekään propulle tai tiivisteelle. Tosiaan mallikohtaisella osahaulla se nuo antoin, joten täytynee informoida myyjääkin samalla. Mutta saapi nuo nyt hakattua oikeaan reikäkokoon noilla valsseilla eli ei nuokaan hukkaan mene
  22. #22
    Lainaa SeaMonster kirjoitti Katso viesti

    Avaajavälyksen mittaus on yksinkertaista. Sulkija on hankalampi ja tehtävissä ainakin teoriassa kahdella tavalla. Suora mittaus sulkijan ja shimmin välistä voi välyksen pienuuden ja shimmin muodon vuoksi kuitenkin olla vaikeaa. "loaded-unloaded gap" taas on periaatteessa helppo, mutta sulkijan painaminen sopivalla voimalla joustaan vasten sujuu mielestäni helpoiten tämän tyylisellä kapineella: https://emsduc.com/product/rocker-holder-tool-2v-7mm/ Ruuvimeisselillä tms. sulkijaa painaessa ei oikein tiedä kuinka paljon voimaa pitää käyttää. Kannattaa mitata monta kertaa ja pyörittää moottoria välillä.
    Mistähän EU:n sisältä saisi tuollaisen työkalun ? Käsittääkseni tämä on kuitenkin eri laite ?
  23. #23
    Taitaa olla amerikkalaista tekoa pieneltä pajalta joten jälleenmyyjiä ei mahda täällä olla
    https://www.ducati.ms/forums/149-ems...ol-2v-7mm.html
  24. #24
    Kiitoksia. Taidan jättää tuon ammattilaiselle kun hinta on ilmeisesti 150-300€ riippuen tarvitseeko säätää, katotaan jos ensi talvena säätelisi itse.

    Viikonloppuna pitäisi olla aikaa vaihtaa hihnat, mutta pariin asiaan ei tullut selkoa;

    1. Oletteko käyttäneet hihnojen kireyden mittaamiseen hertzien mittaamista vai allen key(=kuusiokoloavain) -metodia ?

    2. Service manual sanoaa uusien hihnojen kireydeksi 140Hz, vanhojen hihnojen tarkistuskireydeksi 100Hz ja minimi 70Hz. Netin ihmemaailmassa taas sanotaan, että noita olisi muutettu; Uudet 110Hz, käytetyt 90-100Hz ja minimi 70Hz ? Vai onko tuolla mitään käytännön merkitystä ?

    3. Kun nokat on lukittu ja vaihtaa hihnat niin pitääkö/kannattaako nokan hihnapyörä avata ? Toisissa ohjeissa käsketään ja toisissa ei mainita. Ainoastaan nokkapyörä pääsee liikkumaan tällöin, itse akseli ei. Tuossa kai (?) on ideana, että molemmin puolin tulee tasainen "veto" eli hihna yhtä kireällä. Tässä linkki
  25. #25
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia. Taidan jättää tuon ammattilaiselle kun hinta on ilmeisesti 150-300€ riippuen tarvitseeko säätää, katotaan jos ensi talvena säätelisi itse.

    Viikonloppuna pitäisi olla aikaa vaihtaa hihnat, mutta pariin asiaan ei tullut selkoa;

    1. Oletteko käyttäneet hihnojen kireyden mittaamiseen hertzien mittaamista vai allen key(=kuusiokoloavain) -metodia ?

    2. Service manual sanoaa uusien hihnojen kireydeksi 140Hz, vanhojen hihnojen tarkistuskireydeksi 100Hz ja minimi 70Hz. Netin ihmemaailmassa taas sanotaan, että noita olisi muutettu; Uudet 110Hz, käytetyt 90-100Hz ja minimi 70Hz ? Vai onko tuolla mitään käytännön merkitystä ?

    3. Kun nokat on lukittu ja vaihtaa hihnat niin pitääkö/kannattaako nokan hihnapyörä avata ? Toisissa ohjeissa käsketään ja toisissa ei mainita. Ainoastaan nokkapyörä pääsee liikkumaan tällöin, itse akseli ei. Tuossa kai (?) on ideana, että molemmin puolin tulee tasainen "veto" eli hihna yhtä kireällä. Tässä linkki
    1. Suosittelen allen key, huomattavasti vähemmän virhemarginaalia kuin tulkita hertzejä, ainakin itellä hertzien kanssa tahtoi mennä aivan liian tiukalle.
    2. Kts edellinen
    3. Ei todellakaan kannata avata hihnapyörää. Jos nokat on ajoitettu, pienikin liike muuntaa ajoitusta astetolkulla. Jos taas tarkoitus on uusilla hihnoilla ajoittaa nokat, ei tuollakaan ole väliä. Ajoitus on kuitenkin melko aikaa vievää enkä ainakaan itse haluaisi siihen ilman pätevää syytä ryhtyä.
    vuoristoatleetti
  26. #26
    Lainaa garagesale kirjoitti Katso viesti
    1. Suosittelen allen key, huomattavasti vähemmän virhemarginaalia kuin tulkita hertzejä, ainakin itellä hertzien kanssa tahtoi mennä aivan liian tiukalle.
    2. Kts edellinen
    3. Ei todellakaan kannata avata hihnapyörää. Jos nokat on ajoitettu, pienikin liike muuntaa ajoitusta astetolkulla. Jos taas tarkoitus on uusilla hihnoilla ajoittaa nokat, ei tuollakaan ole väliä. Ajoitus on kuitenkin melko aikaa vievää enkä ainakaan itse haluaisi siihen ilman pätevää syytä ryhtyä.
    Kiitoksia. Tuossa kolmosessa tarkoitin siis tuota nokka-akselin päässä olevaa hammaspyörää. Sehän siis on linkin mukaisella rakenteella eli se itse nokka ei liiku jos nuo hahlorei`issä olevat pultit avaa. Eli nokka-akseli pysyy samassa asennossa suhteessa kampiakseliin. Ainakin mitä itse näistä nyt ymmärrän... Mutta uskon viisampaa.
  27. #27
    Lainaa Vklnuppi kirjoitti Katso viesti
    Kiitoksia. Tuossa kolmosessa tarkoitin siis tuota nokka-akselin päässä olevaa hammaspyörää. Sehän siis on linkin mukaisella rakenteella eli se itse nokka ei liiku jos nuo hahlorei`issä olevat pultit avaa. Eli nokka-akseli pysyy samassa asennossa suhteessa kampiakseliin. Ainakin mitä itse näistä nyt ymmärrän... Mutta uskon viisampaa.
    Viisaammasta en tiedä. Mutta oletetaan että ne nokat on joskus ajoitettu uusille remmeille. Sitten lukitset ne kohtaan jossa ovat - venyneillä remmeillä. Ja laitat uudet remmit, annat nokkapyörien liikkua suhteessa nokka-akseliin. Onko ne nyt uusien remmien mukana ajoitetuilla paikoilla? Entä mitä tapahtuu kun remmi venyy?
    vuoristoatleetti
  28. #28
    Lainaa garagesale kirjoitti Katso viesti
    Viisaammasta en tiedä. Mutta oletetaan että ne nokat on joskus ajoitettu uusille remmeille. Sitten lukitset ne kohtaan jossa ovat - venyneillä remmeillä. Ja laitat uudet remmit, annat nokkapyörien liikkua suhteessa nokka-akseliin. Onko ne nyt uusien remmien mukana ajoitetuilla paikoilla? Entä mitä tapahtuu kun remmi venyy?
    Selvensi jonkun verran ja tuli selväksi ettei noihin lukituksiin kosketa, kiitoksia. Ihme ettei tuossa linkissä kukaan ole kommentoinut asiaa aloituspostaajalle.
    Tälläistä teoriaa pitäisi opiskella jostain, mutta en tiedä mistä. Kuuluisi ehkä jo tuonne pieniin kysymyksiin, mutta jos vielä jaksat valaista kun tässä yhtälössä on joku perusjuttu mitä en ymmärrä;

    Jos tuo rakenne nokassa on tuon kuvan mukainen, niin tuo pelkkä ratashan liikkuu jos nuo kolme ruuvia löysää. Eli nokka-akseli pysyy täysin samassa asennossa ja samoin tuo levy joka on kiinni akselissa ja johon tuo hammaspyörä lukitaan. Eli mun logiikalla ainoastaan nuo merkit menevät väärille kohdille mutta ajoitukset pysyvät oikeina ? Seuraavassa vaihdossa tietty merkit eivät enää olekaan kohdakkain.
    Mutta miksi tuo systeemi on tuollainen ? Eli mitä hyötyä/iloa on tuosta, että hammaspyörää pystyy liikuttamaan ?

  29. #29
    ^ Löysäämällä nokkapyörän ruuveja säädetään nokkien ajoitusta eli lobea - ja tuolla pystyy hieman vaikuttamaan tehokäyrän muotoon.
    Jos vaikkapa ruuveja löysätään ja säädetään nokkapyörän hahlo jompaankumpaan äärireunaan, niin pahimmillaan se voi vastata sitä, että ajoitus on yhden hampaan verran pielessä ja kone kilahtaa..

    Eli hahlolla tehdään ajoituksen hienosäätö ja hypyttämällä hihnaa/ketjua yhdellä hampaalla eteen tai taaksepäin tulee vähän rajumpaa säätöä.
    Viimeksi muokannut: Attitude; 21.02.2019 klo 12:14.
    ZH2 2020
  30.  
  31. #30
    Nokka-akselit pyörii helposti ja niiden pienten venttiilijousen tapaisten painamana pyörähtää varmasti jompakumpa nenä vähän kun otat remmit irti. Samoin jos löysäät ruuveja. Jos nokat ja kampuran lukitsee, voisi periaatteessa säädön löysätä ja kasata uudella remmillä ja ajoitus jäisi about ennalleen.

    Hyöty noista on se että lukemani mukaan ainakin edellisen sukupolven 2V desmossa saattoi olla useampi aste eroa nokkien ajoituksissa pyttyjen välillä tehtaan jäljiltä kiinteillä rattailla. Jotkut yksilöt kävi vähän rumemmin kuin toiset.
    Loppupään 900:iin tuli jo säädettävät pyörät.
    Eli ymmärtääkseni niillä säädettiin valmistustoleranssien virheet pois. Toki, niinkuin edellinen kirjoitti, niillä voi vaikuttaa koneen käytökseen muutenkin.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen