Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Vaihdoin pyörään uudet satulat ja radiaalipääsylinterin, nyt edessä jarrujen ilmaus. Radiaali sylkästä löytyy ilmausnippa, kuin myös molemmista jarrusatuloista.
    Letkut ovat liitetty seuraavasti, pääsylinteriltä letku kuskin(vas.) puoleiseen satulaan, josta hyppyletku apparin(oik.) puoleiseen satulaan.
    Onko tämä oikea järjestys? Missä järjestyksessä nämä ilmataan?

    Oon nyt muutaman tunnin noita yrittänyt ilmailla perus, pumppaa, kahva pohjaan, nippa auki logiikalla, mutta ei oo tuntoa tullut kahvalle. Hyllyssä olisi myös 50ml injektioruisku josta voisi olla apua, kun vaan tietäisi järjestyksen
    Mistä aloittaa, miten edetä.
  2. #2
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Joskus pääsylinteri voi tyhjänä olla hankala saada ilmautumaan. Ilmausnippaan kiinni pätkä letkua johon ruuttaa ruiskulla jarrunestettä. Letkun pään voi laittaa avonaiseen nestesäiliöön niin ei turhaa lentele nestettä pyörän päälle. Tuolla kikalla olen saanut pääsylinterin ilmautumaan, eli noin kun tekee voi kahvaa painella varovasti laittamatta nippaa kiinni, jolloin ilmalukko poistuu.

    Sen jälkeen normisti painelua ja paineisena nippoja vuorotellen auki ilman pois saamiseksi.
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  3. #3
    se on joskus aika hermoja raastavaa, ilmaa voi olla banjossa, ja se ei lähde vain kulkemaan. Kahva irti voi auttaa, että pystyy kallistamaan sitä. löysätä banjoja ja puristaa, että ilma tulee välistä pois.

    missään nimessä ei saa alkaa raivopäistä pumppausta, koska se pirstoo ilmakuplat sellaiseksi mikrokuplaksi joka näyttää vain harmaalta nesteeltä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Olen tapellut useita kertoja motukan jarrujen ilmauksen kanssa. Olen käyttänyt ruiskua imemään ja välillä työntämään alakautta nesteitä. Olen myös irrottanut satulan tai pääsylinterin, jotta letkuihin ei jää korkeammalla olevia kohtia. Viime talvena opin vihdoin miten kaikki tuo on turhaa! Lainasin nimittäin kaverilta jarrujenilmausalipainepumppua, jolla alipaineella vedetään ilmat pois järjestelmästä. Ilmaus kesti kokonaiset 2 minuuttia!
    Tämän jälkeen enää jarrukahva kuminauhalla puristuksiin yöksi, jotta muutamat mikrokuplat varmasti nousevat pois ja homma oli valmis.
  5. #5
    Kaikkea on kokeiltu, työnnettu joka nipasta ruutalla jne. pientä paineen tuntumista löytyy välillä mutta männät ei silti liiku ollenkaan satuloissa. Aloin miettimään onkos mulla satulat väärinpäin, vai kuuluuko gsx-r 600 olla jarrusatuloiden nipat alaspäin? Täytynee varmaan hakea biltemasta sellanen alipaine hässäkkä mikä liitetään kompuraan ja imetään niinsanotusti ilmat veks.
  6. #6
    Ilmausruuvin pitää olla satulan ylin osa, jotta homma mitenkään voi onnistua. Jos ne osoittavat alaspäin, niin ei toivoakaan saada ilmaa pois takaperinkään.
  7. #7
    Joo sitä aloin miettimään, perkele. Noh eikun satulat toisin päin ja kaikki alusta.
  8. #8
    Se olikin vaan satulat toisinpäin ja vaivaiset 2min pumppausta niin ilmattu!
  9. #9
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joku vois selittää mihin tämä nippuside jarrukahvassa perustuu?

    Fakta kun on, että vain kun kahva ts. pääsylinteri on lepoasennossa jarrunesteellä on vapaa kulku satuloista aina jarrunestesäiliöön asti. Jos jarrukahva sidotaan kiinni, ja mikään ei ole rikki, niin mitään ei poistu mistään. Jos ajatellaan että ilmakuplat itsestään poistuvat, niin edes teoriassa ne voi poistua vain kahva vapautettuna, jolloin reitti ilmakuplille on (periaatteessa) auki jarrunestesäiliöön.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Joku vois selittää mihin tämä nippuside jarrukahvassa perustuu?

    Fakta kun on, että vain kun kahva ts. pääsylinteri on lepoasennossa jarrunesteellä on vapaa kulku satuloista aina jarrunestesäiliöön asti. Jos jarrukahva sidotaan kiinni, ja mikään ei ole rikki, niin mitään ei poistu mistään. Jos ajatellaan että ilmakuplat itsestään poistuvat, niin edes teoriassa ne voi poistua vain kahva vapautettuna, jolloin reitti ilmakuplille on (periaatteessa) auki jarrunestesäiliöön.
    Samaa olen joskus miettinyt miekii, mutta kun se ei ole heti avautunut, niin en ole sillä sen enempää päätä vaivannut.
    Joku varmaan kohta kertoo.
  11. #11
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Samaa olen joskus miettinyt miekii, mutta kun se ei ole heti avautunut, niin en ole sillä sen enempää päätä vaivannut.
    Joku varmaan kohta kertoo.
    Mulla ei ole tieteellistä faktaa esittää, mutta siihen perustuva teoria kuitenkin. Nippusiteellä tai kuminauhalla paineen pakottaminen jarruihin yön yli johtaa "limupulloefektiin". Toisin sanoen ne pienet ilmakuplat riittävässä paineessa liukenevat siihen jarrunesteeseen. Jos ilmaa on riittävän vähän, se neste ei ala heti kuplia uudelleen kun paine vapautetaan. Toki lähtökohtaisesti ne nesteeseen liuenneet kaasut pyrkivät jollain nopeudella sieltä nesteestä haihtumaan, mutta silloinkin kupla muodostuu hyvällä onnella sellaiseen kohtaan, josta se pääsee vapaasti nousemaan säiliöön asti. Toisaalta tämä selittää myös sen, miksi joskus on saanut lukea tarinoita jarruista, jotka "kehittävät" ilmaa systeemiin päivän tai parin seisonnan aikana. Varteenotettava ajatus tuollaisessa tapauksessa on se, että tilanne on "itse aiheutettu", kun on käytetty tätä puristuskeinoa ilman poistamiseen. Pohjimmiltaan mielestäni kyse on siis samasta ilmiöstä mistä johtuu esim sukeltajantautikin.
  12. #12
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Toisaalta tämä selittää myös sen, miksi joskus on saanut lukea tarinoita jarruista, jotka "kehittävät" ilmaa systeemiin päivän tai parin seisonnan aikana. Varteenotettava ajatus tuollaisessa tapauksessa on se, että tilanne on "itse aiheutettu", kun on käytetty tätä puristuskeinoa ilman poistamiseen.
    Tuo johtuu yleensä viimesiään vetelevästä pääsylkän tiivisteestä.
    Superbike #7
  13. #13
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuo johtuu yleensä viimesiään vetelevästä pääsylkän tiivisteestä.
    Joo syitähän tuolla oireella voi olla monia, sitä en ollenkaan yritäkään sanoa, mutta tuo toinenkin mahdollisuus kannattaa muistaa, jos kyseiseen kikkakolmoseen on ilmauksessa joutunut turvautumaan.
  14.  
  15. #14
    Voitte jokainen kokeilla miten paineella on vaikutusta mikrokuplien liikkeeseen. Eli ottakaa 20 millinen ruisku ja läpinäkyvää letkua 40 cm pätkä. Letku ruiskuun kiinni kunnolla ja sitten imette ruiskulla letkuun jarrunestettä. Letkun pää tukkoon. Nyt letkussa on pienen pieniä mikrokuplia. Kokeilkaa naputtaa letkua. Kuplat eivät siirry nesteessä minnekään.
    Seuraavaksi painakaa ruiskulla painetta letkuun. Kuplatyhdistyvät ja lähtevät paremmin liikkumaan ylöspäin letkua pitkin.
    En tiedä onko tämä miten tieteellistä, mutta tällä tavalla saa letkusta nämä mikrokuplat pois, kunkuplat nousevat järjestelmän yläkohtaan. Kun nippusiteen ottaa pois, niin kuplat pääsevät nousemaan jossain välissä säiliöön asti.
    Jokainen omalla tyylillään, mutta tällä tavalla kahvasta tulee sellainen, kuin haluan ilmanpienintäkään kumipalloefektiä.