Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 94:sta
  1. #61
    Lainaa jaulis kirjoitti Katso viesti
    Parempi olla vaan hereillä ja kiertää koomalampaat.
    Kuulin tänään opettavaisen, mutta surullisen tositapauksen kaverista, joka kiersi koomalampaiden lauman.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  2. #62
    Kerropa sitten muillekin, kun olet niin tietäväinen.
  3. #63
    Karkovilta hyvä kirjoitus. Pitkät päällä päivällä on jäänne niiltä ajoilta kun pyörien valot muistutti teholtaan öljylamppua, halogen/Xenon aikakaudella on idiotismia ajaa pitkät päällä päivällä. Joillain alueilla on myös tunneleita ja hämärässä tunnelissa tai parkkihallissa kohtaaminen pitkät päällä ajavan kanssa saa vitutuskäyrän nousuun, pitää olla isolla egolla oleva narsisti kun ei ajattele mitään muuta kun itteään eikä pitkillä valoilla aiheutuvia haittoja, siellä kun on muitakin liikenteessä kun minäminäminä ja mun mopo.

    Samaan kategoriaan kuuluu monet jälkiasennetut xenonit ja ledit jotka killottaa vastaantulijan silmään niin valoisassa kun pimeällä. Kaikki ei toki näin ole mutta valitettavan usein tulee vastaan näitä -tilasin itse kiinasta ja säästin- virityksiä. Tolkku päälle mitä ollaan tekemässä ja miksi.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  4. #64
    Liittyi Sep 2017
    Viidenkympin kriisi, lopetin moottoripyöräilyn
    Silloin tällöin tulee tien päällä vastaan moottoripyörä, jossa on niin sikakirkas häikäisevä valo että kaveri ajaa joko pitkät päällä, tai sitten siinä on joku turboxenonviritys. Itse en pidä valoja päällä ollenkaan kirkkaana kesäpäivänä.
    Jos on semmoinen tie mikä menee täysin puiden varjoissa yms, niin sitten laitan. Kultainen keskitie se on turvallisuudessakin paras. En missään nimessä pyri olemaan mahdollisimman näkyvä, vaan kohtuuden rajoissa.
    Tietyn vapauden säilyttäminen vaatii aina tietyn tietoisen riskin hyväksymistä. Ilman riskiä ei ole vapautta.
    Saa paheksua, jos välttämättömältä tuntuu. Saa niitä liivejä toki käyttää kuka haluaa, en arvostele.
    Exät: Honda ST70Dax,SL125S,CB125T,CB125TD,MTX125R,CB250RS,CB25 0N,CB400N,FT500,CB750K,VF750F,CB900F,VF1000F2, CBR1000F(4),CBR1100XX(2).Yamaha DT125MX,DT125R,RD125LC(2),RD250LC,RD350LC(2),XJ750 SECA,XJ900.Kawasaki Z500, GPZ900R(2),GPZ1000RX.


  5. #65
    Lainaa Karkov kirjoitti Katso viesti
    Kaikista parhaiten näkyy omasta mielestäni vastaantulevissa ne, joilla on (jossain tuoreemmissa kyykkypyörissä esim honda cbr1000rr tais olla) vilkkupeileissä peilien kärjessä pieni huomioledi/ns. päiväledi. Siis vähän samantapainen kuin joku parkkivalo äärimmäisissä reunoissa.
    Perustuu ihan fysiikkaan, koska kahdesta erillisestä valopisteestä on stereonäön huomattavasti helpompi arvioida kohteen lähestymisnopeus - ja juuri tähän tuo aikaisempi ehdotelmani noista LED-käsisuojistakin perustuu, kaksi mahdollisimman toisistaan erillään olevaa (päivävalo)valaisinta, joissa noissa yksilöissä taitaa olla myös valkoisen päivävalon lisäksi oranssi vilkku-toimintokin = mahd. kääntymisaikeetkin selviävät eteenpäin jo varsin tehokkaasti
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  6. #66
    Vielä uuteen aikaan varautuville täältä kuumat vinkit, jos haluaa näkyä hyvin, mutta ei kameralle:

    https://cvdazzle.com

    Ihminenhän huomaa heti tuollaisen linnunpelättimen ja tunnistaa ihmiseksi. Sen sijaan värit ja muodot saavat nuo täysin tunnistamattomiksi kehittyneimmillekin kasvojentunnistusohjelmistoille.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  7. #67
    Lainaa Zen kirjoitti Katso viesti
    Itse en pidä valoja päällä ollenkaan kirkkaana kesäpäivänä.
    Onko tähän joku erityinen syy miksi et pidä valoja päällä vaikka tieliikennelaki näin velvoittaa?

    Kun valojen käyttöpakko on laissa määrätty niin tiellä kulkijat on tottuneet liikkeellä olevien ajoneuvoihin valoihin. Kun tulee vastaan tai risteyksessä valoton ajoneuvo niin silmä kyllä sen näkee mutta aivot saattaa rekisteröidä ajoneuvon liikkumattomaksi koska siinä ei ole valoja, varsinkin sopivassa kulmassa kun lähestyy sopivalla vauhdilla niin liikettä ei nopealla vilkaisulla havaitse. Jos on valot päällä niin automaattisesti kellot alkaa soimaan että sieltä on jotain tulossa.

    Käyttäkää niitä valoja ajaessa kuten laki velvoittaa, silloin kaikilla on samat pelisäännöt ja kaikki pelaa samalla puolella.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  8. #68
    No mihinkään lakiin kantaaottamatta allekirjoitan kyllä itse tuon valoton ajoneuvo=pysäköity ajoneuvo. Valoja käytetään sillon kun ajetaan.

    Mitä tulee moottoripyörällä pitkien käyttöön, niin monessa tapauksessa yks hailee. Noissa uusissa autoissa on joissakin niin kirkkaat ja häikäisevät ajovalot ihan vakiona, että viime vuosikymmenten ja vanhempien pyörien pitkät on samaa tasoa, joskin keltainen valo on huomattavasti miellyttävämpi silmälle.
    Ei niistä pitkistä päiväsaikaan nyt kyllä sitten toisaalta juuri iloakaan ole.
  9. #69
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Väärin. Nämä kuvat on otettu lähes pimeässä ja edestä / pyörän päältä. Huomaa, miten hentoinen on ledeistä lähtevä valo vain parin metrin päässä oveen osuessaan. Heijastuksen takia asensin varjostimet rajoittamaan sen kirkkaimman kehän pois (se oli kirkas). Itseäni häiritsi se häikäisy, joka niistä lähti, jos olin ikäänkuin vastaantulevien kaistalla. Nyt nuo näkyvät kirkkaina vain edestä ja päivänvalossa nuo eivät häikäise edes edestä.
    Sanoisin että häikäisee, ihan jo ton suuntauksen perusteella. Ei sen valon tartte pimeällä olla kovin kirkas, että se suoraan silmään suunnattuna häikäisee, niin turha se mun mielestä on vastaantulijoita ehdoin tahdoin alkaa sokaisemaan.

    Eli jos päivävaloja tekee mieli, niin mun mielestä oikea tapa olisi joko kytkeä ne niin kuin kuuluu, eli eivät pala ajovalojen kanssa samaan aikaan, tai sitten hankkia sellaiset lyhdyt jotka on hyväksytty myös parkeiksi. Siellä teidän paikallisessa Amazonissa ei välttämättä ole moisia myynnissä, mutta internetistä niitä löytyy
    1835
  10. #70
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Otsikon aiheeseen palaten kuva näkyvyyden lisäämiseksi suoritettujen manöövereiden tilasta tällä hetkellä:



    Pienten ledilamppujen teho on 3w/valaisin, valaisimen halkaisija 23mm, laitoin vielä ympärille varjostimeksi neopreenisen (tms) tötterön, mikä poistaa sen kirkkaan kehän. Hassusti eturenkaan varjostamisen takia tuohon muodostuu tuollainen teräväreunainen kiila.

    Jos tuohon kaukovalopuolelle laittaisi kirkkaamman led-lampun (sarjat ei paljoa maksa), niin sehän nyt ei niin haittaa, kun pitkillä ei ole tarvetta ajella ketään vastaan. Lyhyt valo näyttää kirkkaammalta, kun puhaltelin pölyt pois umpiosta.

    Nyt minut varmaan huomataan, vaikka en ylinopeuksia ajakaan!
    Juurikin tuollaista suunnittelin omaan GSX:ään, kun noita 3w ledejä on jäänyt jokunen ylimääräisiksi.
    Ovat sen verran kirkkaat että parantavat havaittavuutta. Jäi vielä toteuttamatta kun ei ollut pyörässä sopivaa asennuspaikkaa, porailemaan en ala mutta pitää tehdä pikku telineet ledeille.
    Laitoin H7-lähivaloon xenonin (laittoman, juu). Värilämpötila oli ilmoitettu 5000K mutta sen verran valo sinertää että lähempänä 6000K.
    Sen verran olen katsellut pyöräni liikkeitä edestäpäin että tiedän ettei valo häiritsevän kirkas ole mutta uskoisin että sen havaitsee paremmin.
  11. #71
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Ööö... kun asuu täällä provinssissa ja joskus pääsee kaupungissakin käymään, niin siellä kaupan hyllyjen välissä kun yrittää löytää moottoripyörään jollakin tavalla sopivia valoja, niin ei löydy. Jotain rumia neljä lediä umpiossa möykkyjä on kalliilla hinnalla ja niissä sanotaan, että eivät ole tarkoitettu tieliikennekäyttöön. Eli eipä löydy. Se voi tietysti johtua keskittymiskyvyn puutteesta.
    Tarjonta kieltämättä on vielä aika ohutta. Toki esim Motonetissä on kyllä e-hyväksyttynäkin pyöreää neljän ledin versiota, mutta 70mm kokoisena ovatten melko suuret.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/4813...-V-o70mm-e-hyv

    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Ai niin - kuulopuheiden mukaan kolmiomuotoon asetetut valot huomataan helpommin.

    Mikäpähän muuten on se tekijä, mikä jakaa valot hyväksyttyihin ja ei hyväksyttyihin? Siis miksi toinen valo saa sen E-merkinnän ja toinen ei? Onko mahdollista, että jokin valo täyttää E-hyväksynnän vaatimukset, mutta koska kyseisen hyväksynnän saaminen on byrokratian takia vaikeaa, kallista ja aikaavievää, sitä ei ole haettu?
    Olen nähnyt noita puikkomallin drl-valoja asennettuna etupumppuihin pystyyn molemmille puolin pyörää, tosin en tiedä onko se laillinen, vai pitäisikö ne olla vaakaan asennettu. Mutta ei se e-hyväksyntä siihen kantaa ota, että asentaako niitä yhden keskelle vai kaksi sivuille.

    Mitä e-hyväksynnän hakemiseen tulee, niin osittain vastasit siihen itse, että miksi se puuttuu. Hyväksynnän saadakseen tulee tuottaa oikea määrä oikean väristä valoa oikealla valokuviolla, ja halvimmissa ratkaisuissa yksikään ehdoista ei välttämättä täyty. Toki siihen epäilemättä byrokratiaakin liittyy, mutta ehkä pientä kiinalaista vaan ei kiinnosta eurooppalaisten kotkotukset muutenkaan.
  12. #72
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Perustuu ihan fysiikkaan, koska kahdesta erillisestä valopisteestä on stereonäön huomattavasti helpompi arvioida kohteen lähestymisnopeus - ja juuri tähän tuo aikaisempi ehdotelmani noista LED-käsisuojistakin perustuu, kaksi mahdollisimman toisistaan erillään olevaa (päivävalo)valaisinta, joissa noissa yksilöissä taitaa olla myös valkoisen päivävalon lisäksi oranssi vilkku-toimintokin = mahd. kääntymisaikeetkin selviävät eteenpäin jo varsin tehokkaasti
    Tänään minulla oli mahdollisuus töihin mennessä (autolla) katsella vastaantulevaa liikennettä kaupunkilaisten paetessa maalle. Vastaan tuli mm. HD-mies, jonka pyörässä valot kolmiomuodostelmassa ja aika kirkas se valopari siellä alakerrassa. Ei se päivänvalossa minua häikäissyt, mutta todella hyvin erottui. Sitten tuli vastaan pyörä, jossa oli himmeähköt äärivalot kahvojen päissä muodostaen jonkinlaisen linjan ajovalon kanssa. Ei kyllä erottunut lähellekään niin hyvin kuin tuo HD.

    Sitten tuli vastaan kolmas mopedi, jossa rinnakkain kaksi aikas kirkasta pientä pyöreää valoa. Liekö niin, että molemmissa lampuissa pitkä ja lyhyt? No, se oli kyllä päivänvalossakin jonkin verran häikäisevä - ei niin häikäisevä kuin joillain - mutta sitten se laittoi vilkun päälle. Toden totta. Jos on vilkut liian lähellä kirkasta valoa, niin vilkku erottuu huonosti niinkuin täällä jo joku mainitsikin.

    Lainaa Ghostrider kirjoitti
    Sanoisin että häikäisee, ihan jo ton suuntauksen perusteella. Ei sen valon tartte pimeällä olla kovin kirkas, että se suoraan silmään suunnattuna häikäisee
    Kehitys kehittyy. Laitoin noi toimimaan ajovalojen kanssa, joten nyt sitten seuraava askel on, että laitan ne toimimaan vain valoisalla, ehkä toi mun öljytuikku riittää, mutta ei sillä pimeässä mitään näe...?. Pimeässä ei todella tartte ihan hirmuinen valo olla, kun se jo sokaisee. Tosin nämä minun ledini ovat huomattavasti himmeämmät kuin esim suunnistuksessa käytettävät lamput. Omasta otsalampustani lähtee tasaisen pehmeästi hajoava valokiila ja se teho, jota käytän, valaisee noin 200 lumenin edestä. On muuten paljon valaisevampi ja kirkkaampi kuin pyörässäni olevat ledit. Eikä se häikäise metsässä vastaantulevaa (Toisin kuin ne lamput, joista lähtee 6000 lm ja muuttaa yön päiväksi. Sellainen kun tulee vastaan, niin siitä toipuu yleensä seuraavaan päivään mennessä).

    Ghostriderin toteamus on tunnepohjainen. Mun väite, että eivät häikäise perustuu kokeilun tuloksiin. Juuri sen takia kiilasin pyörän pystyasentoon, että tilanne olisi kuin maantiellä. Vastaantulevien kaistalta katsottuna nuo valot erottuvat, mutta eivät häikäise. Ilman varjostimia häikäisevät tietyssä kohdassa. Täytyy vielä käydä katsomassa kirkkaalla ilmalla - voihan olla, että päivänvalossa noita ei edes näe?!?
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  13. #73
    Tässä muuten vielä yksi e-hyväksytty ratkaisu näkyvyyden lisäämiseen:

    https://www.yamaha-motor.eu/fi/acces...00/details.acc

    Noissa oleva kirkas ledi on e-hyväksytty parkkivaloksi, ja alkuperäiset parkit pitäisi siten poistaa, mutta mielestäni nuo ovat kyllä päivänvalossakin kirkkaudeltaan lähempänä huomiovaloa. Itse en ole autolla omaa pyörääni vastaan ajanut, mutta tuttava on kehunut noiden havaittavuutta erinomaiseksi.
  14. #74
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Tässä muuten vielä yksi e-hyväksytty ratkaisu näkyvyyden lisäämiseen:

    https://www.yamaha-motor.eu/fi/acces...00/details.acc
    Do-diih. Tuo olisi aika hyvä ratkaisu, jos tuon jotenkin saisi Banditin etuvilkkuihin upotettua. Tai samantyyppinen. Täytyyspä alkaa tutkailemaan asiaa. Nämä muodostaisivat sen hyvän ja näkyvän kolmionkin.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  15. #75
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti
    Do-diih. Tuo olisi aika hyvä ratkaisu, jos tuon jotenkin saisi Banditin etuvilkkuihin upotettua. Tai samantyyppinen. Täytyyspä alkaa tutkailemaan asiaa. Nämä muodostaisivat sen hyvän ja näkyvän kolmionkin.
    Eikös Suzukin vilkut ollut myös kiinni sellaisella soikealla pisaran mallisella laipalla? Voisin kuvitella, että tuo Yamahan vilkku menee siihen hyvinkin helposti, noissa tulee nimenomaan sensorttiset asennuslevyt mukana, ja kiristetään mutterilla selkäpuolelta. Noista on myös parkilla / jarruvalolla varustettu versio pyörän takapäähän, itse laitoin niissä kytketyksi vain jarruvalon joka oli muuten niin kovin piilossa laukkutelineen alla. Toki suomibyrokraatin mielestä pyörässä ei voi olla kuin yksi tai kaksi jarruvaloa, mutta tuossa kohtaa en lähtenyt irtikytkemään alkuperäistä jarruvaloa, kun saahan niitä kolme kolmiomuodostelmassa olla autossakin.
  16. #76
    Tuossapa tyylikäs esimerkki lediparkeista ajovalon alla. Ei voi kyllä väittää, että kovin paljon tulee näkyvyyttä lisää. Peilien päissä valopisteet/nauhat ehkä jo vähän erottuisivat (ellei kuljettaja olisi niitä heivannut ilmanvastuksen pienentämiseksi)

    https://2yrh403fk8vd1hz9ro2n46dd-wpe...unveiled-3.jpg
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  17. #77
    Ledit, vilkkuvalot ja huomioliivit...
    Mopoikäisenä saatu neuvo auttaa tänäkin päivänä: Aja aina niinkuin olisit näkymätön
  18. #78
    Lainaa yöLiitäjä kirjoitti Katso viesti

    Kehitys kehittyy. Laitoin noi toimimaan ajovalojen kanssa, joten nyt sitten seuraava askel on, että laitan ne toimimaan vain valoisalla, ehkä toi mun öljytuikku riittää, mutta ei sillä pimeässä mitään näe...?. Pimeässä ei todella tartte ihan hirmuinen valo olla, kun se jo sokaisee. Tosin nämä minun ledini ovat huomattavasti himmeämmät kuin esim suunnistuksessa käytettävät lamput. Omasta otsalampustani lähtee tasaisen pehmeästi hajoava valokiila ja se teho, jota käytän, valaisee noin 200 lumenin edestä. On muuten paljon valaisevampi ja kirkkaampi kuin pyörässäni olevat ledit. Eikä se häikäise metsässä vastaantulevaa (Toisin kuin ne lamput, joista lähtee 6000 lm ja muuttaa yön päiväksi. Sellainen kun tulee vastaan, niin siitä toipuu yleensä seuraavaan päivään mennessä).

    Ghostriderin toteamus on tunnepohjainen. Mun väite, että eivät häikäise perustuu kokeilun tuloksiin. Juuri sen takia kiilasin pyörän pystyasentoon, että tilanne olisi kuin maantiellä. Vastaantulevien kaistalta katsottuna nuo valot erottuvat, mutta eivät häikäise. Ilman varjostimia häikäisevät tietyssä kohdassa. Täytyy vielä käydä katsomassa kirkkaalla ilmalla - voihan olla, että päivänvalossa noita ei edes näe?!?
    No, mitäpä tässä enempiä vänkäämään, olet näemmä päättänyt että nuo valot eivät muita häikäise. Toivotaan että näin on, niin pääsee vastaantulijatkin ajelemaan onnellisena auringonlaskuun.
    1835
  19. #79
    Lainaa Ghostrider kirjoitti Katso viesti
    No, mitäpä tässä enempiä vänkäämään, olet näemmä päättänyt että nuo valot eivät muita häikäise.
    En ole päättänyt, vaan todennut tutkimisen jälkeen ja sitä ennen niin suunnitellut ja toteuttanut. Mut voip olla, että ryhdyn tutkimaan tuota Samin mainitsemaa vaihtoehtoa - on nimittäin tyylikkäämpi.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  20. #80
    Poliisin 1200 Teneren keulalle oli laitettu maskin alapuolelle suorakaiteen muotoinen led-päivävalo ja kytketty kuten kuuluu. Näkyi hyvin eikä häikäissyt, kuuleman mukaan autopuolen päivävalo.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  21. #81
    Miten muka kytket päivävalon mopoon lainmukaisesti? Onko jossain vielä ajovaloille sammutuskytkin? Ei mun bemuissa (F800S,K1600GT) ainakaan ole, ja mitä haittaa on päivällä vaikka ajovalo (lyhyet) ja päivävalo(t) palaa yhtäaikaa? Pimeällä tietysti päivävalot kytkimellä pois.
    Mare
  22. #82
    Vaikka näin: päivävalolle oma kytkin joka ohjaa päivävaloa ja relettä. Lähivalon kun kierrättää em releen AVAUTUVAN koskttimen kautta niin siinä se. Eikä vaikuta ajovalojen käyttövarmuuteen kovin paljoa koska jos rele hajoaa niin ei ajovalot sammu.
  23. #83
    Mulla päivävalot aina päällä kun mopo käynnissä, erikseen lyhyet katkaisimesta.
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  24. #84
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Jos vähän ampeereja kuluttava päivävalo korvaa halogeenilyhyen, niin voipi jännitteensäädin sitten joutua piirun kovemmalle kun se joutuu puuttuvan kuorman verran puskemaan sähköä kuumuudeksi.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  25. #85
    Urpoxille: Can-väyläohjatun ja valvotun valon kun katkaiset tulee heti vikavalvontahälytys. Edessä palaa orggis xenon ja etuvalon alla Philipsin suorakaide- ja moottorin suojaraudoissa Motonetin pyöreät päivänvalot, pimeällä vain xenon.
    Mare
  26. #86
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Jos vähän ampeereja kuluttava päivävalo korvaa halogeenilyhyen, niin voipi jännitteensäädin sitten joutua piirun kovemmalle kun se joutuu puuttuvan kuorman verran puskemaan sähköä kuumuudeksi.
    Vieläkö nykypyörissä on näitä aataminaikuisia rinnakkaissäätimiä?
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  27. #87
    Pienemmissä, ja itäpyörissä isommissakin.
    Mare
  28. #88
    Lainaa Kotarikuski kirjoitti Katso viesti
    Vieläkö nykypyörissä on näitä aataminaikuisia rinnakkaissäätimiä?
    Ei kai se säätimestä sinällään ole kiinni vaan se laturi mokoma on kestomagnetoitu, jolloin se on saatu pienemmäksi kuin mitä esim. autoissa käytettävä säädettävä sähkömagn. laturi on. No juu, auton laturi joutuu tuottamaan enempi watteja, joten siksikin on jo selkeästi suurempi. Mutta tuon pienen koon vastapuolena on sitten tosiaan tuo kestomagnetismin vakio-tuotto ja tällöin se jännäsäädin ressukka joutuu sen ylimääräisen jotenkin (lämmöksi) hukkaamaan jos sitä virtaa ei esim. ajovaloon käytetä => ajovalojen käyttö päivälläkin säästää siis jännäsäädintä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  29. #89
    Hmm, kuvittelin että nykyisin säädettäisiin magnetointivirtaa. Tehot kun näyttää olevan puolen kilowatin luokkaa, on aika paljon lämmöksi muutettavaa.
    SF 1098S
    MTS V4S Sport
  30.  
  31. #90
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Joissain vanhoissa susukeissa (kuten vaik rf900) on tollanen autotyyppinen laturi.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen