Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 74:een 74:sta
  1. #61
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Löysin myös itseni tuolta ahvenistolta kun testailin 100-400 putkea. Aikalailla kaikki paitsi hillittömän lyhyet (< 1/1000) valotusajat kyllä ryssin tuolla pitkässä päässä. Muutenkaan pannaus-yritykset eivät oikein onnistuneet. Samoilla lämpimillä sitten alastaron sm-kisoja kuvaamaan ja siellä satunnaisesti pannaus jopa onnistui.

    Liittenä myös vähän tiukempaa rajausta testattu. Tulee aika aggressiivinen kuva.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  2. #62
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Roskiin menee hävyttömän paljon matskua ainakin mun pannaustaidoilla. Holtsu kyllä meinasi että tämä EF100-400 IS ykkösversio ei olekaan kovin häävi tässä. Tai että ainakin mk2 on parempi.

    Helpompi räpsiä edestäpäin lyhyellä valolla, jos pääsee johonkin järkevään paikkaan ja mopot tajuaa ojentua.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
  3. #63
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Sama linssi on poltellut täälläkin ja juurikin tuo kakkosversio. Tuntuu olevan todella tarkka ja tarkennus pelaa hienosti&nopeasti. Polttoväli just hyvä näihin hommiin myös täydellä kennolla ja menee vaikka luontokuviinkin. Kiinnostava nähdä millaista jälkeä tuli
    Tossa nyt käyny Kemoran ja motoparkin ratapäivät kuvaamassa sekä Alastaron RR-kisat. 100-400mk2 tekee hyvää jälkee, mutta kun mennään yli 200milliin cropilla, niin huolellinen saa olla. Jostain staattisesta kohteesta 300m päästä tolla ottaa 400mm:llä käsivaralta 1/50s valotuksella käyttökelposia kuvia. Eli vakaaja on sanalla sanoen helvetin hyvä. Pannatessa ja kohtitulevia/etääntyviä kohteita kuvatessa tarkennuksen tarvii antaa hetken älytä mitä ollaan kuvaamassa. Osuessaan se osuu sitten just eikä melkein oikeelle etäisyydelle. Sigma 70-200 F2.8 OS taas tarkentui kohteeseen silmänräpäyksessä siitä riippumatta mihin suuntaan se oli menossa -kunhan se oli suht lähellä. Mutta -se etu/takatarkennus arpoi jonkin verran. Canonilla tuntuu myös valotukset luonnistuvan paremmin, meinaan puhkipalaneet taivaat muuttu siniseksi jne Mut joo, jos ton Canonin lähtöhinta on kaupassa 2.5x Sigma, pitänee sillä jälkeä syntyäkin.
    Mitä tulee tuohon 100mm laajispäähän alkaa se cropilla oleen sillä rajalla ettei oo liian pitkä moneen peruskuvauspaikkaan suomen radoilla. Meinaan kun kuskista ei mahu kuvaan ku kypärä
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  4. #64
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Kerran kokeilin Alastarossa pistoolikahvaista kuulapäämonopodia, ja vartissa totesin ettei sillä saa ku rupia hanuriin prätkiä kuvatessa. Monopodista ei ollut kuin pelkkää haittaa. Staattisiin kohteisiin se on oiva tuki, mutta motorsportissa sillä saa heittää vesilintua. Homman pitää toimia käsivaralta, jos ei on vika laitteissa, kuvaajassa tai molemmissa.
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  5. #65
    Lainaa wbaum kirjoitti Katso viesti
    Roskiin menee hävyttömän paljon matskua ainakin mun pannaustaidoilla. Holtsu kyllä meinasi että tämä EF100-400 IS ykkösversio ei olekaan kovin häävi tässä. Tai että ainakin mk2 on parempi.

    Helpompi räpsiä edestäpäin lyhyellä valolla, jos pääsee johonkin järkevään paikkaan ja mopot tajuaa ojentua.
    Mitä itse olen Motoparkissa kokeillut tuota mk1:stä, ja nyt myös mk2:sta, niin voin sanoa, että eroa on kuin yöllä ja päivällä, mutta kyllä edelleen pitkillä polttoväleillä se ongelma on yleensä kameran takana
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  6. #66
    Lainaa Holtsu kirjoitti Katso viesti
    Mitä itse olen Motoparkissa kokeillut tuota mk1:stä, ja nyt myös mk2:sta, niin voin sanoa, että eroa on kuin yöllä ja päivällä, mutta kyllä edelleen pitkillä polttoväleillä se ongelma on yleensä kameran takana
    Mielenkiintoista, pitäisi päästä testaamaan mk2:ta jossain välissä kun tuon mk1:kin on tuntunut varsin pätevältä silloin kun sitä olen lainannut.
    <p>http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/296095-LoneWolfin-ratakuvat</p>
  7. #67
    En ole vieläkään saanut aikaiseksi ratavalokuvausta. Kävin kyllä harjoittelemassa kuvata 100km/h ohiajavia autoja.
    Hukkakuvia tulee melkoisesti, muutama ihan kelpo otos tolla SIGMA 150-500mm F 5 - 6.3 DG APO HSM optiikalla.
    Käsivaralta noin 200mm asti, jossa tuntuu myös putken terävin alue olevan. Tosta Sigmastahan on sellainen parempi versiokin olemassa, mulla on se halpisversio. Sillä sport versiolla varmaan sais enemmän niitä onnistuneita otoksia. Panoroiden kuvausharjoituksessa hyvät ja huonot kuvat mulla meni suhteessa 1 hyvä ja 9 huonoa.
    Käyn vielä siis vähän harjoittelemassa kuvaamista ennen kuin menen radalle kuvaamaan.. saa sit jotain näytettävääkin.
    ZZR1400
  8. #68
    Pannailu vaatii minusta myös hyvän sijoittumisen, jotta ohi liikkuva kohde menisi sopivan samalla vauhdilla ja etäisyydellä ohi, jolloin sivuttaisliike kameralla on helpompi kun pitää vaan samaa vauhtia liikuttaa. Helpottaa tarkennusta kun kohde on etsimessä koko ajan (lähes) paikallaan ja saman kokoisena. Jos pitää hidastaa/nopeuttaa sivuttaisliikettä ja vieläpä lähenevän/loittonevaan kohteeseen niin kohde karkaa helposti, ainakin mulla.

    Hommasin täyden kennon kameran (5d Mark IV) ja ei että on hieno autofocus siinä (ja tolkuttomasti säädettävät asetukset tai autofocus-keissit). Tuossa testailin 300mm primella tykitellä niin hutiosumia on aika vähän. En ole tosin vielä ratakuvauksessa kokeillut, ehkä voisi olla vieläkin pidempi polttoväli täydellä kennolla, mutta mennään nyt näillä ja jalkazoomilla sekä sijoittelulla. Mutta kyllä hyvä autofocus helpottaa elämää, ja vielä jos objektiivi tekee yhteistyötä. Canonillahan obiskat jaoteltu A-H tms toimivien tarkennuspisteiden ja af:n mukaan niin sitä taulukkoa kannattaa vilkaista jos miettii eri linssejä.

    Pitää yrittää vielä joku vkl esim. Ahvenistolla jos sattuu hyvät kelit.
  9. #69
    Turder. Sulla alkaa oleen kalusto jo sitä luokkaa, että jos ei sporttikuvat onnistu, vika on melkein poikkeuksetta kameran takana 😁
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  10. #70
    Rahalla saa ja hevosella pääsee, mun kamera runko + putki alle 600€ kun ostin käytettynä.
    Opettelen ensin näillä ja sit kun alkaa onnistumaan niin vois itekkin ostaa jonku paremman rungon. Kroppikennosen kuitenkin varmaan, tai sit sellasen peilittömän jonku uuden järkkärin. Ne tosin maksaa melkosesti, esim. Nikon Z sarja, liian kallis mulle vielä. Noita tulee varmaan kyllä halvempiakin.
    ZZR1400
  11. #71
    Pikaisesti silmäilemällä en löytänyt juttua videokuvaalisesta ja tarkemmin alalajista ilmakuvaamisesta dronesta. Onko tätä harrastettu radalla?
    Ajatuksissa olisi kelien ja muiden salliessa kuvata sunnuntaina Motorg Racea dronella. Luulisi että ainakin lähdöstä + ensimmäisestä mutkasta saisi ilmastakäsin uutta kuvakulmaa, varsinkin jos kuskit sinne ahnaasti painavat.
    Triumph Speed Triple 1050 -12
  12. #72
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa lahtito kirjoitti Katso viesti
    Pikaisesti silmäilemällä en löytänyt juttua videokuvaalisesta ja tarkemmin alalajista ilmakuvaamisesta dronesta. Onko tätä harrastettu radalla?
    Ajatuksissa olisi kelien ja muiden salliessa kuvata sunnuntaina Motorg Racea dronella. Luulisi että ainakin lähdöstä + ensimmäisestä mutkasta saisi ilmastakäsin uutta kuvakulmaa, varsinkin jos kuskit sinne ahnaasti painavat.


    Jassu käyny pari kertaa kuvailemassa.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  13. #73
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti

    Jassu käyny pari kertaa kuvailemassa.
    Vaikuttavan näköistä. Koitan saada jotain tallennettua sunnuntain kisasta, jos ja kun kelit sallivat.
    Triumph Speed Triple 1050 -12
  14.  
  15. #74
    Olipas kiva löytää tällainenkin keskustelu täältä.. Itse kans harrastajakuvaaja ja just kävin Ahvenistolla ekaa kertaa toisen järjestäjän ratapäivillä kuvaamassa (pannausta harjoittelemassa).. 1300kuvaa tuli räpsittyä ja n.300 sain kuskeille jakoon Niistäkin osa siinä rajalla, että pitääkö karsia, mutta kun ajattelin tuota "parempi joku kuva, kun ei kuvaa"-mentaliteettia, niin laitoin jakoon..

    Kamera mulla on perus Canon 70d, eli ei mitään hienoa ja uutta, mutta yllättävän hyvin sekin jaksaa työjuhtana toimia.

    Itelle tuli yllätyksenä, että 70-300mm oli aika ahdas ainakin Ahvenistolla, kun kuvauspaikat oli vallin takana ja ihan radassa kiinni. Olis ehkä pitänyt rohkeasti etsiä "aitojen" sisältä turvalliset, vähän kauempana olevat kuvauspaikat. Mutta parhaimmat pannaukset sain 50mm 1.8 kun kuskit meni ihan vierestä ja pyörin mukana Liike lähtee lantiosta tais olla päivän teema..

    Mutta kipinä jäi ja pitää päästä vielä tänä kesänä johonkin radan varteen seisomaan.. Vai ottaa jopa kamera mukaan, kun itse menossa radalle ja jääkin kuvaan sen seuraavan päivän setin.

    Itse tosiaan kun rakastan valokuvausta, mutta taito on vielä ruohonjuuritasolla, niin kuvien fiilis on yksi tärkeä tekijä, jonka haluan saada tuotua myös kuviin. Ei aina se, että kuva on täysin onnistunut sommittelultaan tai liike-epäterävyydeltään. Moottoripyörät ja vauhti kuuluu yhteen, niin ihan pysähtyneet kuvat ei ole oma juttu, vaikka näin niistä tarkempia saisikin.

    Eli ehkä mä seuraavaks oon jossain Motorgin ratapäivillä kameran kanssa heilumassa ja puhisen omalle typeryydelle, kun säädän "pyhää kolminaisuutta" kohdilleen
    Kawasaki Z900
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123