Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    Olis itsellä tuommone vanha -93 yamaha yzf 750 r, ja nopeusmittari näyttää 15kmh liikaa nopeudesta riippumatta.
    (Mitattu 0-200kmh välillä suljetulla alueella)
    Saako tuolta mittarin sisältä säädettyä mittaria että näyttäs oikein. Normaali vaijerisysteemi ja kaikki on ehjää.

    Itse olen uusi tässä ryhmässä enkä löytänyt tietoa itse.
  2. #2
    Joskus niissä on ruuvi jota säätämällä viisarin jousen jäykkyys muuttuu. Tai saattaa olla mahdollista pyörittää jousta hiukan kireämmälle niin, että vastus on jatkuvasti vähän suurempi. Ei muuta kuin purat auki ja katsot, mitä se on syönyt.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #3
    Eipä ole tullut tarkistettua säätöä kun omassa on pienempi heitto mitä gepsuun olen verrannut.
    Tutki ihan rauhassa ja jos saat mittariston rikottua niin minulta löytyy parit mittaristot 93-94 malleihin.
    ZX-9R -95
    Ex YZF 750 R -95
    Ex FZR 1000 -92
    Ex FZS 600 -01
    Ex XJ 900F -93
    Ex XJ 600 S Diversion -96
    Kukahan nää mutkat oikein määrää..
  4. #4
    Viitsiny alottaa uutta joten lainataan vanhaa ketjua.
    Rupee olemaan mittarivirhe aika reipas ja sen korjaus ois seuraava operaatio. Kävin gbs mukaan ajamassa ja merkkasin ylös oikeat nopeudet piirtelin ne kuvaan valkoisina täplinä ja pinkillä tekstillä, mittarivirhe ei ole tasainen eli kasvaa isommaksi kun nopeus nousee se tekee hankalammaksi korjata esim neulaa nostamalla ja siirtämällä uuteen paikkaan itse ongelma ei korjaannu vähän kyllä paranisi.
    Mietin rupeenko tulostamaan uutta mittaripohjaa jossa oikea lukemat, mutta myös mietin jos korvaisin digitaalisella nopeusmittarilla tuon.
    Eli eturenkaaseen anturi joka muuttaa pyörivän liikkeen singnaaliksi ja sitten kytkee mittariin, tässä mietityttää miten tässä voidaan ohjelmoida mittari esim https://www.storm-motor.fi/yleisosat...romi-0-260kmh/ saako tämmöisestä korjattua mittarivirheen joka ei ole tasainen? Mahtaako olla joku paininut samantapaisen ongelman kanssa ja ratkaissut sitä jotenkin?

    [IMG][/IMG]
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  5. #5
    Oliks tossa sähköinen vai mekaaninen (vaijeri) mittari?
    Jos sähköinen niin tällä saa mittarivirheen korjattua:
    https://www.storm-motor.fi/merkkikoh...-40-universal/
    Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
  6. #6
    Lainaa Hsippe kirjoitti Katso viesti
    Oliks tossa sähköinen vai mekaaninen (vaijeri) mittari?
    Jos sähköinen niin tällä saa mittarivirheen korjattua:
    https://www.storm-motor.fi/merkkikoh...-40-universal/
    Mekaaninen vaijeri.
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  7. #7
    Taidan päätyä mittarin vaihtoon, epäjohdonmukainen (vai mikä nyt ois hienonimi) mittarivirhehän johtuu itse mittariata eikä sieltä vaijerista johtuva eli kerran kalibroi uuden mittarin vaan renkaan mukaan ni se ois siinä.
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  8. #8
    Lainaa matskupupu kirjoitti Katso viesti
    mittarivirhe ei ole tasainen eli kasvaa isommaksi kun nopeus nousee
    Eli mittarivirheesi on juurikin tasainen, se on vain erilailla tasainen kuin haluaisit. Siinä on tasainen % virhettä siinä mittarissa läpi asteikon.

    Eli jos mittarivirhe on 10% ni 40 vauhdissa näyttää 44 ja 120 vauhdissa näyttää 132. Eli vaikka konkreettinen poikkeama on suurempi, ni poikkeama on suhteessa koko ajan vakio.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  9. #9
    Et ole avannut mittaria jos pääsisi jousta säätämään tiukemmalle?

    Tuoreemmissa peleissä joissa nopeus mitataan ABS antureilta, porukat on tehneet uusia ABS kehiä eri missä on enemmän tai vähemmän reikiä.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #10
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Et ole avannut mittaria jos pääsisi jousta säätämään tiukemmalle?.
    Siellä on yleensä mittarin viisari kiinni teräskupissa, jonka sisällä pyörii vaijerin pyörittämä magneetti. Magneetin voima kääntää viisaria jousta vasten.

    Toinen vaihtoehto jousen lisäksi on ottaa magneettia himpun ulommas kupista.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  11. #11
    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    Mistäs mä tämmöstä mitenkään säädän?
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  12. #12
    Se kierrejousi taitaa usein olla siinä heti mittaritaulun takana neulan alla. Mutta kyllä mä koittaisin sitä neulan kääntöä silti ensiksi. Tuo nollatappi toki vähän vaikeuttaa asiaa, jos viisari ei helpolla jousta sen yli.
  13. #13
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Eli mittarivirheesi on juurikin tasainen, se on vain erilailla tasainen kuin haluaisit. Siinä on tasainen % virhettä siinä mittarissa läpi asteikon.

    Eli jos mittarivirhe on 10% ni 40 vauhdissa näyttää 44 ja 120 vauhdissa näyttää 132. Eli vaikka konkreettinen poikkeama on suurempi, ni poikkeama on suhteessa koko ajan vakio.
    Minusta taas näyttää ettei se ole noinkaan. Todellinen nopeus 50, mittari näyttää 60 -> mittarivirhe +20%. Satasen todellinen nopeus, mittari näyttää n. 140, mittari virhettä jo lähes 40%. Ei taida tuota mittaria pystyä mekaanisesti säätämään näyttämään edes karkeasti oikein. Minä tulostaisin uuden mittaritaulun, jos tällainen mahdollisuus on. Toki GPS-pohjainen mittari olisi paras, mutta se kait piti asentaa kiinteästi pyörään, jotta laillinen. Yksi vaihtoehto on säilyttää vanha viranomaisia varten ja laittaa tuollainen GPS-nopeusnäyttö rinnalle.
    Antti
    ex-BMW K100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  14. #14
    Itseasias oon tilannu jo gbs nopeusmittarin kyl vähän aattelin et vaihan tuon mittarin kokonaan kun saa pienellä kikkailulla omalle paikalleen uuden. Eipähän sit tarvii arpoa mittarivirheitä.
    Yiying YY250T, Ex Kawasaki zr7, ex kawasaki gpz500s
  15. #15
    Itse käyttänyt Sigmaa jo useassa pyörässä, nykyään saa jo moottoripyörämallia erikseen

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/3813...-nopeusmittari

    Näissä jo magneetit jotka voi sujauttaa jarrulevyn kiinnikeruuvin (kuusiokolo) monttuun. Ja saa reissusta sitten keskinopeudet, ajoajat, huiput yms. Saksasta valmistajalta parilla kympillä.
    Sinänsä nykyisen pyörän digitaalinen mittari myös reilusti positiivinen. Speedohealerin mukaan tarvitaan kaksi yksikköä jotta alkaa näyttää oikein (etu- ja takapyörän anturille oma!)
    FJR -17
  16. #16
    Oman pyörän mittarivirhettä kun kiroilin niin sain vinkin joka piti aika hyvin paikkansa. Nopeusvirhe on aika tarkkaan 10kmh aika tasaisesti läpi koko skaalan mutta matkamittarin virhe oli alle 2% ja tämä on hyvin yleistä, nopeus heittää mutta matka pitää hyvinkin paikkansa.

    Korjasin nopeusvirheen vaihtamalla ABS kehät ja nopeus näytti sen jälkeen oikein mutta matkamittari alkoi näyttämään vähemmän. Kun toista korjaa niin myös toinen muuttuu, vaihdoin vakio ABS rinkulat takaisin koska tulen paremmin toimeen nopeuden heiton kanssa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  17. #17
    Ex Speed Triplessä matkamittari näytti oikein, mutta nopeusmittari 7% liikaa. Hassua oli se, että obdn kautta nopeus oli tarkka. Valmistaja vain oli päättänyt ohjelmoida mittarin näyttämään 7% liikaa. Pyörä itse kyllä tiesi tarkan nopeutensa, mutta näytti kuljettajalle eri nopeuden. Tuota kerrointa pääsi säätämään tuneboylla. Se valitettavasti vaikutti myös matkamittariin. Vaimon viragossa mittari näyttää hyvin tarkasti, ducatissa hyvin optimistisesti. Kotarissa pystyy säätämään renkaan kehän mittaa.

    Sigma on kyllä huippuhyvä ja edullinen mittari.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  18. #18
    Sama muuten autopuolella. Nopeusmittari näyttää ruotsalaisfarkusssa sen neljä-viisi kilometria yli mutta ODB-näyttö antaa tarkan nopeuden. Jos oikeankokoiset renkaat.
    FJR -17
  19. #19
    Passatissa oli kolme eri nopeutta. Vakkari 90 ja mittarissa viisari 91-92 kohdalla, jemmavalikosta sai Climatronicin näyttöön todellisen nopeuden joka oli 86-87kmh.

    Siinä oli joku direktiivijuttu että mittarin pitää näyttää jonkun prosentin todellista enemmän ja olikohan maksimi 10%.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  20. #20
    Ainakin sellainen on, että ei saa näyttää liian vähän.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  21. #21
    Hieman liian korkeita nopeuksia näyttävät nopeusmittarit ovat seurausta eurooppalaisesta tyyppihyväksyntäprosessista, joka määrää, että mittari ei saa näyttää tippaakaan todellista pienempää nopeutta.

    Mittareihin on perinteisesti määritetty sen suuruinen virhe, että sama mittari toimii autotyypin kaikilla mahdollisilla rengasvaihtoehdoilla. Nykyisin virhe voi haluttaessa olla selvästi pienempi, koska sähköinen nopeusmittari voidaan kalibroida erikseen vaikkapa varustepaketin mukana tulevalle rengaskoolle sopivaksi. Valmistaja ei ole vastuussa vääränsuuntaisesta mittarivirheestä esimerkiksi talvirenkailla ajettaessa.

    Euroopassa nopeusmittari saa näyttää liian suurta nopeutta 10 prosenttia plus 6 km/h.
  22. #22
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Siinä oli joku direktiivijuttu että mittarin pitää näyttää jonkun prosentin todellista enemmän ja olikohan maksimi 10%.
    Oli se ennen yhtäkään direktiiviä niin.
    Relax!
  23. #23
    Lainaa xerxes kirjoitti Katso viesti
    Oli se ennen yhtäkään direktiiviä niin.
    Se oli se kaipuu kahdensadan kerhoon...
    GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750

    How far can you travel when you're six feet underground?
  24. #24
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Onko muka jo jossain mittari joka näyttää oikein tai prosentilleen samaa virhettä koko nopeus skaalalla. Eli esim. Sama virhe 30kmh ja 240kmh. Ei oo mulle vielä ikinä tullut vastaan.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  25.  
  26. #25
    Jo vuosia sitten vuokralla Saksassa (työmatkalla, asiakkaat mukana) BMW 530 suht hyvillä varusteilla, tietysti navit ja hudit ja sitä ihmeteltiin kun GPS:llä katsottuna nopeusmittari näytti oikein. Kokeiltiin johonkin 210 km/h asti. Otti muuten cruisen päälle vielä tuossa vauhdissa.
    FJR -17