Tulokset 1:stä 29:een 29:sta
  1. #1
    Itsellä ei ole katukumeista juurikaan kokemusta, mutta voivatko 1290 SDR:n alkuperäiset nyt noin neljä vuotta vanhat kumit olla kovettuneet vai onko huoli/fiilis turha?

    Renkailla ajettu 9tkm ja pintaa olisi jäljellä vielä hyvin. Sormilla kokeillen takanen on aika muovisen tuntuinen pinnaltaan, mutta lähteekö tuo ajamalla pois ja miten kumin kovettumisen voisi määritellä ja todentaa? Ei viitsisi turhaan liukastella, jos näin tosiaan on käynyt. En ole tänä vuonna siis pyörällä päässyt vielä ajamaan Pyörä on aina lämpimässä tallissa talvehtinut.

    Kiitos ja kumarrus
    Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
  2. #2
    Ihan huoletta voi ajella eihän nuo ole edes vanhat vielä.
    Nykyset
    GSX-R600 K6
    GSX-R1100 -90
    RM 85 -06
    ja exät
    GSX750F -89
    RG 125 gamma -85
    RM 125 -81
    PV 50 -80
  3. #3
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa maakus kirjoitti Katso viesti
    Itsellä ei ole katukumeista juurikaan kokemusta, mutta voivatko 1290 SDR:n alkuperäiset nyt noin neljä vuotta vanhat kumit olla kovettuneet vai onko huoli/fiilis turha?

    Renkailla ajettu 9tkm ja pintaa olisi jäljellä vielä hyvin. Sormilla kokeillen takanen on aika muovisen tuntuinen pinnaltaan, mutta lähteekö tuo ajamalla pois ja miten kumin kovettumisen voisi määritellä ja todentaa? Ei viitsisi turhaan liukastella, jos näin tosiaan on käynyt. En ole tänä vuonna siis pyörällä päässyt vielä ajamaan Pyörä on aina lämpimässä tallissa talvehtinut.

    Kiitos ja kumarrus
    Dukessa sen verran pauhua, että se keulii jos on pitoa ja sutii jos ei ole. Tai siis pyrkii tekemään noita. Bitti estää.

    Absien kanssa voi kokeilla, kuinka pysähtyy. Saippuapaloilla absi vain raksuttaa.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    jees, kiitoksia vastauksista . Suoraan ajossa ei pelkoa ole, lähinnä meinasin kallistaessa, siinä kun on vähemmän tehtävissä, jos alta lähtee, keskeltä ei rengas ollut niin muovisen tuntuinen kuin reunemmalta.
    Orange is orange: SD1290R '14 + EXC-F350 '15
  5. #5
    Rengasala taitaa yleensä pitää viittä vuotta jonkinlaisena suosituksena kumin kovettumisen suhteen.

    Jos pinta tuntuu kuvaamallasi tavalla liukkaalta reunoilta, niin kannattaa ”aloittaa rauhallisesti”, eli kuluttaa se liukastunut pinta lisäämällä kallistusta ja vauhtia vaiheittain. Sama ajatus siis kuin tuliterällä kumillakin, ettei kallista yhtäkkiä kerralla niin paljoa, että tietä vasten on vain ”liukasta pintaa”.
  6. #6
    Renkaan reunoja voi kokeilla myös hioa karhunkielellä, jotta saisi liukkaalta tuntuvat pois.

    Tällä sain ainakin ns. ¨chicken stripsit¨ pois vanhoista renkaista.
    Triumph Street triple 675 -13
    ex Honda CB600F Hornet -05
  7. #7
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Elysium kirjoitti Katso viesti
    Renkaan reunoja voi kokeilla myös hioa karhunkielellä, jotta saisi liukkaalta tuntuvat pois.

    Tällä sain ainakin ns. ¨chicken stripsit¨ pois vanhoista renkaista.
    Täältä lisävinkkejä :

    http://www.bajahill.net/2001/12/squi...kerin.html?m=1
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #8
    Michelin pitää 10 vuotta maksimi aikana

    "3. Renkaissa on merkkejä ikääntymisestä
    .....

    Mikä on liian vanha?
    Kun renkaita on käytetty viisi vuotta tai kauemmin, tarkastus tulee suorittaa vähintään kerran vuodessa. Noudata tarpeen tulleen ajoneuvonvalmistajan suosituksia koskien alkuperäisten renkaiden vaihtoa.

    Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä Michelin suosittelee, että kaikki yli 10 vuotta vanhat renkaat (tarkista valmistusajankohta DOT-merkinnästä) tulee korvata uusilla, vaikka ne näyttäisivätkin olevan hyvässä kunnossa ja urasyvyys täyttäisi lain vaatimukset. "

    https://www.michelin.fi/moottoripyor...pyoran-renkaat
  9. #9
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Heh ..hienoa paneutumista aiheeseen, kirjoittajalla selkeä asiantuntemus.
  10. #10
    Parikymmentä kilsaa kun vetää irtosoratietä jatkuvassa sladissa, niin jo on renkaan pinta käsitelty hyväksi.
    KTM 690SM
  11. #11
    Ei 4 vuotta vanhan renkaan ole vielä mikään jos siinä kerran on vielä kulutuspintaa riittävästi.

    Itsellä on Yamahassa 10vee Metzeler Z6 takana ja 7vee Michelin Pilot Road edessä..kaiketi pitäisi jo harkita vaihtoa mutta uudet pyörylät maksaa rahaa..
    Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005


    Fazerin sininen FZ6-S
  12. #12
    Meillä on tossa sorapappapyörässä (dr600) takarengas vuodelta 93 Pintaa reippaasti ja pykimiäkään ei ollenkaan, mutta ei se kyllä pidä yhtään. Menee tossa köröttelyssä silti ihan kohtalaisesti. Ja tuntuu mopokin tehokkaammalta, kun sora lentää

    4 vuotta tuskin on mikään ongelma, johan osa noista kaupasta saatavistakin on muutaman vuoden ikäisiä.
  13. #13
    Lainaa poppeli kirjoitti Katso viesti
    kaiketi pitäisi jo harkita vaihtoa mutta uudet pyörylät maksaa rahaa..
    joo, kuulemma mun 5 vuotta vanha kypäräkin pitäis vaihtaa uuteen... mennään vanhalla toistaiseksi. sama syy. muitakin menoja.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  14. #14
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    joo, kuulemma mun 5 vuotta vanha kypäräkin pitäis vaihtaa uuteen... mennään vanhalla toistaiseksi. sama syy. muitakin menoja.
    Pitääkö kypäräkin uusia 5v välein Mun pitäis siis ostaa 2 uutta rengasta ja kypärä! On tämä kallis laji!

    Onkohan mitään yksittäistä varustetta joka ei ole kaatopaikkatavaraa 5vuotiaana
    Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005


    Fazerin sininen FZ6-S
  15. #15
    Lainaa poppeli kirjoitti Katso viesti
    Pitääkö kypäräkin uusia 5v välein Mun pitäis siis ostaa 2 uutta rengasta ja kypärä! On tämä kallis laji!
    Pitää uusia. Samoin jos kypärä putoaa esim lattialle, siitä menee pintajännitys ja se on uusittava. Hajoaa kuin kananmuna seuraavasta kolhusta. Näin minulle on kerrottu.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  16. #16
    Lainaa poppeli kirjoitti Katso viesti
    Onkohan mitään yksittäistä varustetta joka ei ole kaatopaikkatavaraa 5vuotiaana
    Myyjän mielestä ei ole.
  17. #17
    Siis jos se 4 vuotta on DOT-merkinnän päiväyksestä niin ei. Mutta jos se on ostopäivästä, hyvä on tarkistaa mitä DOT sanoo. Voihan se olla muhinut hyllyssä vuosia, vaikkei saisi. Kyllähän käytössä karaistuneen renkaan pinta tuntuu sormiin suht kovalta, vaikka on vielä ihan hyvä. Rengas voi kyllä tuon ikäisenäkin olla jo huono siksi että siihen on kulunut tasainen keskikohta. Se haittaa ajokäytöstä aika lailla.
  18. #18
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Pitää uusia. Samoin jos kypärä putoaa esim lattialle, siitä menee pintajännitys ja se on uusittava. Hajoaa kuin kananmuna seuraavasta kolhusta. Näin minulle on kerrottu.
    Oon tuolla mun enduro kypärälläkin kaatunut useamman kerran, hyvin se on suojannut ja kestänyt edelleen.
    ex. Aprilia Tuono V4R (-11)
    ex. KTM 350 EXC-F SD (-11)
    ex. KTM 990 SuperDuke (-09)
    ex. Kawasaki Z1000 (-08)
    ex. Kawasaki ER-6N (-06)
  19. #19
    Kypärä pitää uusia siinä ilmalennon aikana heti ensimmäisestä pompusta kun kerran ottaa maahan. Tietenkin jos jättäisi leukahihnan auki, niin silloin kypärä automaattisesti irtoaisi ensi kosketuksesta eikä tulisi käytettyä vaarallista kypärää.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  20. #20
    4 vuotta vanhat kumit voivat olla pilalla, jos säilytetty kesät auringonpaisteessa.
    SuperDuken ensiasennusrenkaasta olen kyllä kuullut sellaistakin mielipidettä, että olisivat olleet pilalla jo aivan uutena.
    Luultavasti kuitenkin ihan ok.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  21. #21
    eikö ole helpompaa vaihtaa koko pyörä kuin vanhaan kumit....4v välein
  22. #22
    tuli tuosta hiekkapaperista mieleen, että kun joskus oli kaletrix autorata, niin siinä ne takapyörät meni lopulta ajan kanssa sileiksi ja kiiltäviksi ja eivät pitäneet yhtään. Jos suditti sitten ne hiekkapaperin päällä takaisin, niin tuli kuin uuden näköisiksi ja piti todella hyvin.

    eturenkaan ihan tuntee pidosta onko hyvä, jarruta lukkoon. jos menee liian herkästi lukkoon, niin vaihtoon. Kun joskus ostin speed triplen 10v sitten, nini sen eturengas oli sellainen, että maantienopeudessa pystyi painamaan etujarrua moottoria vasten ja eturengas alkoi ulvomaan, eikä keula painu, se oli niin touring/kovettunut, että ei pitänyt juuri mitään.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  23. #23
    Kuulostaa aika hurjalta, mutta kovettunutta rengasta voi pehmentää ruiskimalla renkaan pintaan maltillisesti WD-40, CRC 5-56, diesel tai muuta vastaavaa, ja pyyhkii ylimääräiset pois jos on tullut liikaa. Hetken kuluttua pinta alkaa olemaan sopivan tahmea.

    Tätä ei sitten saa kokeilla kotona ja jos kuitenkin kokeilee, niin täysin omalla vastuulla!
    Viimeksi muokannut: l150040; 17.05.2018 klo 22:12.
  24. #24
    Ja jos ei halua leikkiä millään kotikutoisella aineella, niin saahan noita pehmennysaineita ihan siihen tarkoitukseen brändättynäkin. Esim: https://griptyresoftener.com/
  25. #25
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Pitää uusia. Samoin jos kypärä putoaa esim lattialle, siitä menee pintajännitys ja se on uusittava. Hajoaa kuin kananmuna seuraavasta kolhusta. Näin minulle on kerrottu.
    Kai nykyään kaikki tietää, että tämä pintajännitys on urbaani legenda ja toivottavasti vastauksesi oli vitsi?

    Niin kauan kun kuiturunko on ehjä, kypärää voi turvallisesti käyttää. Eri asia on törmäys jossa pää on kypärän sisällä, jolloin vaimentavat sisäosat voivat vaurioitua vaikka kuori säilyisi ehjänä.

    Kilpailukäytössä on sarjasta, ja säännöistä riippuen, rajoituksia kypärän iälle ja ainakin jotkut valmistajat suosittelevat vaihtoa viiden vuoden välein.


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha R6



  26. #26
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Kai nykyään kaikki tietää, että tämä pintajännitys on urbaani legenda ja toivottavasti vastauksesi oli vitsi?



    - T -
    Vakuutusyhtiöt ei vielä tiedä
  27. #27
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Kai nykyään kaikki tietää, että tämä pintajännitys on urbaani legenda....


    - T -
    Eipä hätäillä. Sumeasti muistan monta iltaa, kun tarjoilevalle keltanokalle huudettiin suureen ääneen YTSPÄNNING! snapsilasi kourassa. Asian kanssa ei saatana leikitty.

    Oon muuten varma, että mun yhen Arain jännitys on kadonnut Puliukon poskien takia.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  28. #28
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Eipä hätäillä. Sumeasti muistan monta iltaa, kun tarjoilevalle keltanokalle huudettiin suureen ääneen YTSPÄNNING! snapsilasi kourassa. Asian kanssa ei saatana leikitty.

    Oon muuten varma, että mun yhen Arain jännitys on kadonnut Puliukon poskien takia.
    Voi ..ttu noita sun juttujas.
    Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
    Team Green
  29.  
  30. #29
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Oon muuten varma, että mun yhen Arain jännitys on kadonnut Puliukon poskien takia.
    Vai ehkä Hipin fledan takia?
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *