Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Moi,

    Mistähän kannattaisi lähteä katsomaan kun suzukiin ei mene virrat päälle? Avainta kääntäessä syttyy etu ja takavalo mutta muuten on ihan mykkä. Ei naksahda eikä mittaristoo syty valo. Akku antaa yleismittarilla 12.7V ja sulakkeet on kunnossa. En tosiaankaan ole mikään sähkömies niin onko parempi vaan viedä jonnekkin korjaamolle? Toki jos jollain on ideaa mitä kannattaa katsoa niin yritetään itse ensin.

    Viime syksynä toimi vielä ihan normaalisti ja sen jälkeen ei oikeastaan ole tehty muuta kuin vaihdettu öljyt ja kytkinlevyt.
  2. #2
    Starttaatko samalla kun mittaat akun jännitettä? Akku voi näyttää ilman kuormaa ehjän lukemia mutta totuus paljastuu vasta kuorman kanssa.
  3. #3
    Onko perinteinen lyijyakku - onko akussa nestettä?
  4. #4
    Lainaa Silacca kirjoitti Katso viesti
    Moi,

    Mistähän kannattaisi lähteä katsomaan kun suzukiin ei mene virrat päälle? Avainta kääntäessä syttyy etu ja takavalo mutta muuten on ihan mykkä. Ei naksahda eikä mittaristoo syty valo. Akku antaa yleismittarilla 12.7V ja sulakkeet on kunnossa. En tosiaankaan ole mikään sähkömies niin onko parempi vaan viedä jonnekkin korjaamolle? Toki jos jollain on ideaa mitä kannattaa katsoa niin yritetään itse ensin.

    Viime syksynä toimi vielä ihan normaalisti ja sen jälkeen ei oikeastaan ole tehty muuta kuin vaihdettu öljyt ja kytkinlevyt.
    Joku liitin löysä tai johdot jääneet ikävästi kasauksessa ja menneet poikki kuoren sisältä.
    Kytkentäkaava käteen, helppo homma sitä seuraamalla katsoa mihin asti sähkö tulee ja missä sitä ei enää ole.
    Omaan mopottimeen kannattaa aina hommata tehtaan korjaamomanuaali, siiä pääsee paljon paremmin kiinni ongelmiin kuin haynesin tms opuksilla.

    Tai sitten maksaa sellaiselle joka osaa selvittää - silloin ei vaan opi mitään. Itse tekemällä oppii kun tekee järjen kanssa.
  5. #5
    Oikeassa olitte sen suhteen että akku saattaa silti olla sökö. No se on nyt vaihdettu ja virtaa alkoi tulla hiukan paremmin. Nyt palaa jo kaikki valot ja mittaristo, töötti jne. toimii, mutta ei edelleenkään starttaa. Ei lähde edes pyörittämään starttia. Mitähän sitten kannattaisi tsekata. Startin releen meinasin seuraavaks kattoo, mutta tuleeko muuta mieleen?
  6. #6
    Mitä tapahtuu kun painat starttinappulaa? Himmeneekö mittarin valot? Kuuluuko mitään ääntä? Onko akku uusi ja oletko mitannut sen samalla kun starttaat?

    Mulla oli samanlainen pyörä tosi ronkeli akun kanssa, ei startannut jos akku oli yhtään huono.
  7. #7
    Tuollainen vanha pyörä pyörittää kyllä akun loppuun asti ja senkin jälkeen starttirele naksuu vielä, samalla valot hiipuvat. Äänimerkki on tosiaan hyvä signaali siitä, onko virtaa vai ei, että kuinka terävä ääni siinä on.

    Jos on tuolla tavalla monitahoinen vika, lähtisin kaavion perusteella etsimään huonoa kontaktia tai maadoitusvikaa jostakin. Ihan yleensäkin niissä huonoissa kontakteissa ylimenovastus kasvaa ja saattaa paremmalla akulla toimiakin, vaikka vika ei akussa olekaan.

    Tuossa yksi kaavio, väärä malli, mutta periaate sama. Mitä yhteistä on starttireleellä ja mittarivaloilla, jos muualla vikaa ei ole, on maa ja mahdollinen liitos jossain se yhteinen nimittäjä niillä. Kaaviosta voi päätellä mikä ei toimi, kun seurailee niitä johtoja, voi saada ajatuksen, mitä yhteistä niillä on... Ja se ylimenovastus muuttuu lämmöksi, lämpökamerallakin näkee, jos vain sellainen on ja vika ei ole pahasti piilossa.

    Tietysti voi syöttää kokeeksi joko suoraa jännitettä tai maata niille vikakohteille, niin tietää kumpi sieltä puuttuu. Yleismittari on tietysti hyvä, voi katsoa missä jännite laskee kun laittaa jotain valoja ym. päälle. Mikä jännite on starttireleen herätepuolella, startatessa ja ei-startatessa, jos ei naksahda. Niinkuin päätellä vain maalaisjärjellä, enkä minäkään sähkömies ole.

    http://motogurumag.com/i/john-deere-...am-pglXAkT.jpg
  8. #8
    Akku on siis ihan uusi geeliakku minkä vaihdoin. Maadoitusvikaa itsekkin pohdiskelin. Pitää tätäkin tutkia huomenna lisää. Minulla onkin netistä ladattu joku vanha huoltomanuaali missä nuo kytkentäkaaviot on. on vaan niin huonolaatuiset ettei saa mitään selvää. Pitääpä koittaa googlata paremmat jostain. Periaate varmaan sama kuin tuossa minkä laitoit.

    Starttia painaessa ei siis tapahdu mitään. Ei kuulu naksahdusta tai mitään ääntä. Muuten tosiaan kaikki sähköt pelaa.
  9. #9
    Lainaa Vapari kirjoitti Katso viesti
    Mitä tapahtuu kun painat starttinappulaa? Himmeneekö mittarin valot? Kuuluuko mitään ääntä? Onko akku uusi ja oletko mitannut sen samalla kun starttaat?

    Mulla oli samanlainen pyörä tosi ronkeli akun kanssa, ei startannut jos akku oli yhtään huono.
    Tuli vaan mieleen, onko stop-nappi kenties pohjassa? Onko tuossa sivujalan anturia?
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  10. #10
    FJR:ssä meni starttirele niin että aluksi ei joka kerralla napista tapahtunut mitään, sittemmin piti nappia painella jo kymmenenkin kertaa ennen kuin rele veti. Kun veti niin lähti heti ja vian yleensä aiheuttaa vajaalla akulla väkisin starttaaminen, koska jännitteen laskiessa virta kasvaa ja polttaa kärjet. Tietysti tappokytkin joissakin malleissa katkaisee starttinapin virtapiirin ja toisissa taas ei, eli startti pyörii, mutta sytytysvirtaa ei tule. Tämä vika oli sinänsä selvä, koska naksua ei kuulunut, niin tiesin että starttirele ei vedä. Vikakohteita olisivat voineet olla:

    - tappokytkin
    - sivujalan kytkin
    - starttinappi
    - starttirele

    Sekä niihin liittyvä johdotus. Mittasin että releelle tulee sekä maa että jännite, niin vika oli varsin selvä. Kun startatessa jännite ei vetopiirissä yhtään laskenut, tiesin että kuormaa ei ole, ei kytke eikä vedä. Ja vika oli osittain sulanut releen runko-osa, jossa vetokäämin kontaktit eivät aina kohdanneet toisiaan.

    Virtaa kannattaa kokeilla koetinkynällä, mutta itse tehdyllä vaikka 55W polttimolla, johon tinaa johdot. Se ottaa sen verran kuormaa että huonolla kontaktilla ei enää pala kirkkaasti, vaikka koetinkynä vielä palaisikin.

    Muuten voisin itse ihmetellä että mikä Suzukissa on tuossa kaaviossa se Circuit Breaker, se syöttää virtaa lopulta aika moneen eri kohteeseen. Taitaa olla joku niinkuin sulake, eli johdonsuojakytkin joka saataa vikaantua...
  11. #11
    Lainaa HAA kirjoitti Katso viesti
    FJR:ssä meni starttirele niin että aluksi ei joka kerralla napista tapahtunut mitään, sittemmin piti nappia painella jo kymmenenkin kertaa ennen kuin rele veti. Kun veti niin lähti heti ja vian yleensä aiheuttaa vajaalla akulla väkisin starttaaminen, koska jännitteen laskiessa virta kasvaa ja polttaa kärjet. Tietysti tappokytkin joissakin malleissa katkaisee starttinapin virtapiirin ja toisissa taas ei, eli startti pyörii, mutta sytytysvirtaa ei tule. Tämä vika oli sinänsä selvä, koska naksua ei kuulunut, niin tiesin että starttirele ei vedä. Vikakohteita olisivat voineet olla:

    - tappokytkin
    - sivujalan kytkin
    - starttinappi
    - starttirele

    Sekä niihin liittyvä johdotus. Mittasin että releelle tulee sekä maa että jännite, niin vika oli varsin selvä. Kun startatessa jännite ei vetopiirissä yhtään laskenut, tiesin että kuormaa ei ole, ei kytke eikä vedä. Ja vika oli osittain sulanut releen runko-osa, jossa vetokäämin kontaktit eivät aina kohdanneet toisiaan.

    Virtaa kannattaa kokeilla koetinkynällä, mutta itse tehdyllä vaikka 55W polttimolla, johon tinaa johdot. Se ottaa sen verran kuormaa että huonolla kontaktilla ei enää pala kirkkaasti, vaikka koetinkynä vielä palaisikin.

    Muuten voisin itse ihmetellä että mikä Suzukissa on tuossa kaaviossa se Circuit Breaker, se syöttää virtaa lopulta aika moneen eri kohteeseen. Taitaa olla joku niinkuin sulake, eli johdonsuojakytkin joka saataa vikaantua...
    Ainakin gsxr:ssä circuit breaker vie kaikki virrat, ei tule mittaristoon mitään. Ja 750 gsxr:ssä se sijaitsee TÄÄLLÄ
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  12. #12
    Sen voi sitten ohittaa kokeeksi suoralla johdolla. Että mitä tuollainen CB osittain vikaantuneena alijännitteellä tekee, niin saa ainakin yhden vian poissuljettua.
  13. #13
    Käy hakemassa tuolta helvetin hyvä kopio tehdasmanuaalista. Edes mun kirja ei ole noin hyvä. Älä anna mallimerkinnän hämätä, pyörä tunnettiin jenkeissä nimellä GS750.

    http://gsarchive.bwringer.com/mtsac/...anual_1983.pdf

    Sivujalalla ei ole kytkintä ja starttirele sijaitsee sulakerasian vieressä.

    Edit. Tossa vielä kunnon kytkis väreillä.

    http://gsarchive.bwringer.com/mtsac/...atic_color.pdf
  14.  
  15. #14
    Kiitoksia. Tuo linkkaamasi manuaali on paljo paremmin skannattu kuin se mikä minulla oli. tuosta saa jo selvää!