Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Moro! Mulla on -92 EXUP FZR1000 ja joku veikko on siitä purkanut kaikki ylimääräiset osat mahdollisesti tekemisen puutteessa. Itse otin siitä tankin irti, kun pyörä haisi bensalta aika voimakkaasti vaikka mitään ei kuitenkaan vuotanut sen alle.

    Tankissa on kiinni bensahana ja bensamittarin anturi (?). Minullahan ei ole normaalimittaristoa, koska jonkun mielestä se on ollut turha, mutta jotenkin muistelen, että bensamittaria ei siinä originaalissakaan ollut?

    Joten, mikä tuo pitkän oloinen härpäke on? Löytyy kuvasta http://timoto.com/fuel+level+sensor-...95)-154091.htm

    Luin että pyörässä pitäisi olla sivukatteessa varatankin kytkin. Turha kai sanoakaan, että katteet ovat olleet turhia jonkun mielestä, niin myös se kytkin. Mutta mitä se kytkin on itse asiassa tehnyt ja missä sen toinen pää on?

    Pyörän mukana tuli Haynesin kirja ja siitä onkin ollut paljon apua viritelmiä poistaessa ja siinä näkyy tuo varatankin kytkin ja sen piuha, mutta tuosta ei oikein ole apua, kun en löydä tuota piuhaa. Voisi helpottaa, jos tietäisi mihin sen pitäisi johtaa.

    Kaikesta avusta kovasti kiitollinen.

    Kähis
  2. #2
    Toi kikotin on se bensan varoitusvalon anturi. Se varatankkikytkin on sähköinen ja niitä oli 90-luvulla monessa Jammussa. Mulla oli FJ1200 jossa oli bensamittari, varoitusvalo ja sitten se kytkin. Siinä on myös tuo anturi jossa tuo murkula ja sen lisäksi se varsinainen kelluke bensamittarille. Mulle ei koskaan auennut sen kytkimen tarkoitus mutta se imitoi varatankkia eli jos oli "on" asennossa ja bensa kävi vähiin niin muistaakseni alkoi imitoida bensan loppumista ja piti kääntää "res" asentoon. Oli sellainen harmaa keinuvipu katteessa tankin vasemmalla puolella.

    Se kytkin saa sähköä silloin kun tappokytkin on "on" asennossa ja kun vipua vääntää niin sähköt menee sytytysyksikölle punavihreää johtoa pitkin. Se indikaattori taasen maadoittaa samoin toimiessaan sytytysyksikölle menevän vihreäpunaisen johdon.

    Oletuksena on että jos tuo vihreäpunainen johto on irti niin pyörä olettaa että bensaa on riittävästi.
    Viimeksi muokannut: Tinde; 24.04.2018 klo 08:49.
    FJR -17
  3. #3
    Kiitoksia tiedosta. Eli vaikuttais että tuo res-kytkin on ihan vaan "ohitus" tuohon bensan varoitukseen. Eli kun bensan määrä vähenee niin että tuo murikka huomaa sen, se vaikuttaa jotenkin sytkään tms (?). Kun painat res-kytkintä, se ohittaa tuo murikan signaalin ja meno jatkuu. Mutta kuitenkin kuskille vinkki, että tauko paikallaan.

    Onhan tuossa ajatusta kieltämättä. Eli miten itse tuota voisin käyttää hyödyksi on että tuon murjakkeen signaalin kytkis siten, että se sytyttäisi varotusvalon kun bensa alkaa olemaan vähissä.

    Kelluketta tuolla ei ole, joten mittaria tuohon ei saa.

    Kiitoksia,

    Kähis
  4. #4
    Jep. Kytkentä on niin päin että sytytysvirrasta johto merkkivalon + ja merkkivalon - viedään tuolle kytkimelle ja se kytkimen toinen johto sitten maihin eli kytkin maadoittaa sen piirin jolloin valo syttyy. Ja musta johto maihin (en tosin tiedä onko sillä mitään väliä mutta kuitenkin)
    FJR -17
  5. #5
    Kiitos infosta, kokeilen tuon kunhan pääsen pyörän kimppuun. Mulla on varoitusvalopaneeli ja mittaristo Kosolta, joten katellen miten sen saa siihen kiinni. Antaako tankin murikka siis signaalia, kun se "varoittaa"? Muuten "maata"?

    -Kähis
  6. #6
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Moro! Mulla on -92 EXUP FZR1000 ja joku veikko on siitä purkanut kaikki ylimääräiset osat mahdollisesti tekemisen puutteessa. Itse otin siitä tankin irti, kun pyörä haisi bensalta aika voimakkaasti vaikka mitään ei kuitenkaan vuotanut sen alle.

    Tankissa on kiinni bensahana ja bensamittarin anturi (?). Minullahan ei ole normaalimittaristoa, koska jonkun mielestä se on ollut turha, mutta jotenkin muistelen, että bensamittaria ei siinä originaalissakaan ollut?

    Joten, mikä tuo pitkän oloinen härpäke on? Löytyy kuvasta http://timoto.com/fuel+level+sensor-...95)-154091.htm

    Luin että pyörässä pitäisi olla sivukatteessa varatankin kytkin. Turha kai sanoakaan, että katteet ovat olleet turhia jonkun mielestä, niin myös se kytkin. Mutta mitä se kytkin on itse asiassa tehnyt ja missä sen toinen pää on?

    Pyörän mukana tuli Haynesin kirja ja siitä onkin ollut paljon apua viritelmiä poistaessa ja siinä näkyy tuo varatankin kytkin ja sen piuha, mutta tuosta ei oikein ole apua, kun en löydä tuota piuhaa. Voisi helpottaa, jos tietäisi mihin sen pitäisi johtaa.

    Kaikesta avusta kovasti kiitollinen.

    Kähis
    Se benstankin sisällä oleva tunnistin, katkaisee virran bensapumpult, kun bensa vähissä, eli on ns. "ressun" tunnistin.

    Bensa pumppu käynnistyy taas kun, sen katteis olevan, katkaisimen kääntää varatankki asentoon. Tai siis sulla sen sielä joskus olleen...


    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Toi kikotin on se bensan varoitusvalon anturi.
    Ei ole, nois vanhois FZR:s se ei sytytä mitään varoitusvaloa. Katkaisee vain bensapumpun virran.


    Ja jotta tää ns ressu toimis, niin katkaisin on pitäny muistaa kääntää ressuasennost takas normi asentoon tankatessa....
    Viimeistään unohduksen huomaa sitten, kun mopo alkaa bensan vähyydest nykii ja hapuilet sitä ressu katkaisinta ja toteet "voi v-ttu se on jo ressulla"
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  7. #7
    Ei tosiaan ole samanlainen kuin FJ:ssä. Tuo 15 on se lähetin, joka on kytketty sytkäboxiin 9 ja vetää sen vihreän (G) johdon maihin kun bensapinta menee tarpeksi alas. Bensapumpun rele 4 saa syötön sulakkeelta 50 tappokytkimen 47 kautta ja maita sytkäyksikön kautta. Se varatankin kytkin on toi 10 joka antaa sähköä myös sytkäyksikölle 9.

    Jos kytkin kymppi on pohjassa niin tuon lähettimen 15 toimintaa ei ilmeisesti huomioida. Varmaan ei siis tarvii tehdä mitään.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    FJR -17
  8. #8
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Se benstankin sisällä oleva tunnistin, katkaisee virran bensapumpult, kun bensa vähissä, eli on ns. "ressun" tunnistin.

    Bensa pumppu käynnistyy taas kun, sen katteis olevan, katkaisimen kääntää varatankki asentoon. Tai siis sulla sen sielä joskus olleen...

    Ei ole, nois vanhois FZR:s se ei sytytä mitään varoitusvaloa. Katkaisee vain bensapumpun virran.

    Ja jotta tää ns ressu toimis, niin katkaisin on pitäny muistaa kääntää ressuasennost takas normi asentoon tankatessa....
    Viimeistään unohduksen huomaa sitten, kun mopo alkaa bensan vähyydest nykii ja hapuilet sitä ressu katkaisinta ja toteet "voi v-ttu se on jo ressulla"
    No niin, uutta tietoa, kiitos!

    Tiedän että FZR:ssä ei ole bensavaloa eikä mittaria, mutta itse haluaisin semmoisen tehdä .Eli kysytään nyt hieman toisin päin. Tuleeko tunnistimen läpi siis virtaa, jos se on "aktivoitunut" eli bensa on vähissä? Koska jos sieltä tulis, niin saisin siitä plussan siihen merkkivaloon...

    -Kähis
  9. #9
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    No niin, uutta tietoa, kiitos!

    Tiedän että FZR:ssä ei ole bensavaloa eikä mittaria, mutta itse haluaisin semmoisen tehdä .Eli kysytään nyt hieman toisin päin. Tuleeko tunnistimen läpi siis virtaa, jos se on "aktivoitunut" eli bensa on vähissä? Koska jos sieltä tulis, niin saisin siitä plussan siihen merkkivaloon...

    -Kähis
    Tunnistin antaa sytkäboxiin maadoitus signaaliin, sitä ei kaavio "kerro" antaako signaalin kun soppa vähissä vai silloin ku soppaa tankis tarpeeksi.... Toi pitää melkein testata/mitata.
    Signaali saatta myös olla niin heikko, ettei se normi varoitusvaloo sytytä suoraan. Todennäköisesti vaatii jotain virtaa vahvistavaa komponenttiä väliin
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  10. #10
    Lainaa pupu kirjoitti Katso viesti
    Ja jotta tää ns ressu toimis, niin katkaisin on pitäny muistaa kääntää ressuasennost takas normi asentoon tankatessa....
    Kannattaa myös muistaa laittaa bensahanan liitin paikoilleen tankin alta... Tulee muuten vähän sama ilmiö Bensapumppu siis ainakin minulla toimi myös vaikka liitin oli irti, jos se auttaa päättelemään toimintaa.
    KTM 990 Adventure
  11. #11
    Moro, mittailin eilen hieman tuota murikkaa. Eli siihen piuhaan, mikä menee murikan "kärkeen" akusta + ja toiseen - ja siihen väliin yleismittari. Jännite "ilmassa" oli 12.97v (akussa laturi kiinni) ja kun upotin sen bensa-astiaan, jännite oli sama. Silloin kun anturi meni nesteeseen, jännite notkahti hetkellisesti 12.6:een, mutta ei jäänyt siihen.

    Banned: Bensahanaan liitin? Ei mulla ole siellä mitään liittimen paikkaa...?

    Pupu: jotenkin muistan tuosta haynesista että siihen fuel senderiin (joka on varmaan tuo yksikkö) olisi jotenkin liitetty resistori. Mitenkähän se vaikuttais tuohon? Jos senderi menee päälle, tuo notkahdus on suurempi? Otan siitä diagramista kuvan kun käyn tallilla, veikkaan että ei mulla mitään resistoreja siellä edes ole, kun senderistäkin piuhat oli katkottu ihan juuresta.

    -Kähis
  12. #12
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti

    Banned: Bensahanaan liitin? Ei mulla ole siellä mitään liittimen paikkaa...?
    On siel ainakin uutene ollu bensaletkun liitin, bensahanaahan FZR:s ei oo. On viel venttilillä varustettu liitin, mikä estä tankin tyhjentymisen vaik letkun irrottaa...
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti
    Pupu: jotenkin muistan tuosta haynesista että siihen fuel senderiin (joka on varmaan tuo yksikkö) olisi jotenkin liitetty resistori. Mitenkähän se vaikuttais tuohon? Jos senderi menee päälle, tuo notkahdus on suurempi? Otan siitä diagramista kuvan kun käyn tallilla, veikkaan että ei mulla mitään resistoreja siellä edes ole, kun senderistäkin piuhat oli katkottu ihan juuresta.

    -Kähis
    Enpä osaa sanoa, kaavios johdot fuel senderist ja resistorist liityy yhteen (eli kytketty rinnakkain) ja tää johto menee sytytysyksikköön...
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  13. #13
    Se vastus imitoi sitä merkkilamppua. Kun bensaa on, niin kytkin on auki jolloin vastuksen läpi menee 12 V sytytysyksikölle. Kun bensa vähenee, niin kytkin menee kiinni ja maadoittaa sen vastuksen jolloin myös sytytysyksikön pinni maadottuu. Voi olla että tuo kytkin toimii vain tietyssä asennossa. Voit kokeilla niin että laitat akulta syötön 5 W polttimolle, polttimolta siihen vihreään johtoon ja musta maihin. Nyt lampun pitäisi syttyä kun anturi toimii.
    FJR -17
  14. #14
    Mielenkiintoista, tuo pitää kokeilla! Mulla on jo tankki kiinni, mutta jätin tahallaan pitkät piuhat näkyviin, jotka menee tuohon anturiin, joten voin kokeilla sillä. Olin vain jotenkin kuvitellut, että se jännite muuttuu 0/12V kun anturi on ilmassa tai bensassa, mutta ainakin mulla se anturin jännite vain hetkellisesti vaihtui kun se meni nesteeseen.
  15.  
  16. #15
    Lainaa Kähis kirjoitti Katso viesti

    Banned: Bensahanaan liitin? Ei mulla ole siellä mitään liittimen paikkaa...?

    -Kähis
    Tankista lähti joku piuha, jossa oli muistaakseni vihreä liitin päässä. Sen kun unohdin liittää, niin oli koko ajan ns. varatankilla. Luulisin, että meni sinne varatankkikatkaisijalle.
    KTM 990 Adventure