Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Kävipä tuossa pari viikkoa sitten pikku vahinko, jonka seurauksena vasemman käden peukaloa liikuttavista (nostavista/ojentavista) jänteistä kaksi meni poikki. Näppärä käsikirurgi kursi käden kasaan ja hänen mielestään toipumisennuste ihan hyvä, joskin tovi menee ennen kuin peukun pitäisi toimia normaalisti.

    Tässä saikutellessa tuli mieleen, että mitäpä jos tuo peukalo ei toivukaan ennalleen niin miten onnistuu pyörän vilkun ja äänimerkin käyttö? Onko joukossa peukalovammaisia tai sellaisia, joilta vasen peukalo puuttuu kokonaan ja jos on, niin miten olette ratkaisseet vilkkujen käyttöön liittyvän ongelman?
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  2. #2
    No jos peukalo puuttuisi niin varmaan kääntäisin katkaisijan tangon etu- tai yläpuolelle ja napsuttelisin etusormella. Ei tosin välttämättä onnistu kovin hyvin samaan aikaan kuin kytkimen käyttö, mutta harvemmin on tarvettakaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  3. #3
    Eikös oikeassa kahvassa ole yleensä ne ei-ajonaikana tarvittavat toiminnot kuten käynnistys ja valot pois?
    Senhän voi parkkeerata muuanne ja laittaa vasemman puolen nappulakahvan sinne.
  4. #4
    Ihan jees ideoita...

    Katkaisijan kääntöä kävin tallissa mallailemassa, mutta lisäksi pitäisi siirtää samassa paketissa oleva ryyppy toisaalle ja ainakin pitkien valojen katkaisija jäisi ulottumattomiin.

    Katkaisinpakettien vaihto puolelta toiselle voisi toimia muuten, mutta oikealla on kaasuvaijeri samassa nipussa. Tietty tarvikkeilla tuokin toteutettavissa tai sitten lisäisi oikealle nuo vasemmankin käden toiminnot.

    No parin kuukauden kuluttua olen käden suhteen viisaampi, joten nyt on vain hyvä tuumailla pahimman varalta.
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  5. #5
    Eiköhän kaikki katkaisijat pysty modaamaan niin, että käyttö on helppoa. Valmista ratkaisua ei varmaan suoraan löydy.
    Mutta itselle ensimmäisenä tuli mieleen että missä vaiheessa/miltä taholta tulee rajoituksia ajoneuvon käyttöön? Vai tuleeko edes ennenkuin sattuu jotain tai esim.ratsian yhteydessä "jää kiinni"?
    Tähän tapaukseen sen enempää puuttumatta, mutta kyllähän nyt esimerkiksi peukalon puuttuminen alkaa olla jo melkoinen riski jos moottoripyörän hallintaa ajatellaan..
    Honda CB350K4

    "Work Less - Ride More"
  6. #6
    Multa löytyy vain tynkä vasemmasta peukalosta mutta ei se aiheuttanut mitään ongelmia. Vilkkua pystyi käyttämään ihan normaalisti, äänimerkin kohdalla oli vähän hankalampaa mutta sekin tarvittaessa onnistu. Eli ei muuta kuin kovaa ajoa vaan!
    <p></p>
  7. #7
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vanha kirjoitti Katso viesti
    Eiköhän kaikki katkaisijat pysty modaamaan niin, että käyttö on helppoa. Valmista ratkaisua ei varmaan suoraan löydy.
    Mutta itselle ensimmäisenä tuli mieleen että missä vaiheessa/miltä taholta tulee rajoituksia ajoneuvon käyttöön? Vai tuleeko edes ennenkuin sattuu jotain tai esim.ratsian yhteydessä "jää kiinni"?
    Tähän tapaukseen sen enempää puuttumatta, mutta kyllähän nyt esimerkiksi peukalon puuttuminen alkaa olla jo melkoinen riski jos moottoripyörän hallintaa ajatellaan..
    Ei tuossa mitään kiinni jäämistä taida olla. Katsoo vain että kaikkiin hallintalaitteisiin ylettyy ja niitä pystyy operoimaan.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  8. #8
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vanha kirjoitti Katso viesti
    "?
    Tähän tapaukseen sen enempää puuttumatta, mutta kyllähän nyt esimerkiksi peukalon puuttuminen alkaa olla jo melkoinen riski jos moottoripyörän hallintaa ajatellaan..
    Joo, kyllä näin on. Täysin edesvastuutonta toimintaa ajella ilman peukaloa: https://www.google.fi/search?q=amput...=2560&bih=1349

    Superbike #7
  9. #9
    Ihan turhaa hommaa ainakaan vilkkua lähteä siirtämään. Itse pistelin villkua päälle/pois etusormen (sormenpäästä laskien) toisella nivelellä. Ennen risteystä siis käsi irti tangosta ja vilkku päälle, käsi takaisin tankoon jne.

    Tapa oli niin heppo, ette vielä nykyäänkin tulee tuota tehtyä, vaikka peukalokin on jo ihan kunnossa.
    .
  10. #10
    Näyttää siltä, että turhaan murehdin ainakaan etukäteen kun liikenteessä on pärjätty peukalon tyngälläkin... radalla ilman jopa kokonaisia raajoja. Peukalon tyngällä varmaan saa vielä "näppärästi" kahvasta otteen ja asiaa tarkemmin mietittyäni täysin peukalotonkin pystynee käyttämään jossain määrin kämmenpohjan ja jälkellä olevien sormien yhdistelmällä kaasua ja jarrua jarrukahvan pienellä säädöllä tai sitten toisella puolen kytkintä. Joutunee vain omaksumaan entistäkin ennakoivamman asenteen liikenteeseen jos on jotakin rajotteita.

    Lähinnä huoletti kun minulla peukalo tallella, mutta sen nostaminen katkaisijalle voi olla hankalaa samoin kun vilkun työntö oikealle kun juuri nuo jänteet meni poikki ja ja joita korjailtiin. Koukistaminen onnistuu, mutta vielä on arvoitus miten koukistetun peukalon ojennus suoritetaan jos peukku jää vajaatoimiseksi... ehkä jollakin ranneliikkeellä kun pidetään jostakin kiinni tai saman käden etusormella nostamalla. Jos ojentaminen ei onnistu, niin voi olla että ainakin alkuunsa toimimattomalla peukalon päällä tulee tökittyä minne sattuu. Kolme viikkoa aikaa kuntoutuksen alkuun, joten vielä hetken joutuu jännittämään miten toimintakyky tulee palaamaan.

    Peukalon toiminnan korvaaminen etusormella tulee näköjään aika luonnostaan. Kengännauhojen sitominen ja housujen pukeminen alkaa sujua näin parin viikon harjoittelun jälkeen jo melkein yhtä hyvin kuin peukalon kanssa. Miksi ei siis se pyörän vilkun käyttökin kuten vaikka vma:lla

    Hiukan asiasta sivuun, mutta pakko mainita kuitenkin... Meillä rouva mursi kotipihassa liukastellessaan oikean kätensä joulun alla ja kun rouvalla alkoi kahden viikon kotona olon jälkeen kaatua seinät päälle, niin vaihdoin meidän talouden manuaalivaihteisen kakkosauton automaattiin, että emäntä pääsee edes kiertämään kirppiksiä. Nyt minä puolestani ajelen tuolla inva-autolla vaan vilkun käyttö siinäkin hankalaa kun kipsi ottaa rattiin... nipinnapin keskisormella yltää vilkunviikseen

    Onko muuten tietoa miten sille joku vuosi sitten ketjuja rasvatessa kätensä teloneelle tyttölapselle(?) lopulta kävi? Muistan kuvissa olleen rumaa jälkeä, mutta äkkiseltään en löytänyt tuota keskusteluketjua.
    Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
  11. #11
    Itsellä oli ennen kuin hommasi pyörän pitkään huolen aiheena pystyykö tällä kädellä käyttämään kytkintä ja katkaisijoita, peukalion tyngän lisäksi kun puuttuu myös etusormi kokonaan, mutta hyvin pystyi.

    Kättä joutui vähän aina liuuttamaan kahvalla ja pikkasen kääntämään kun käytti vilkkuja mutta ei se haitannut ajoa yhtään. Peukalon tynkä tosiaan auttoi siinä että sai kahvasta kunnon otteen, mutta uskon että olisi ajaminen sujunut ilman tynkääkin.

    Ihminen on fiksu ja sopeutuvainen eläin, kitaraakin olen soittanut jo vuodesta -94 kolmella sormella ja muiden mielestä vielä ihan hyvin. Playstation ohjain on oikeastaan ainoa jota ei pysty kunnolla käyttämään mutta onneksi ns. sauvaohjaimia on myytävänä.
    <p></p>
  12. #12
    itse painelen peukun tyngällä, se tosin joskus hankalaa kun hanskan sormiosassa on puolet tyhjää.

    Joskus etusormella kurottamalla tai sit ihan vaan irrotan käden tangosta ja painan jollain muulla sormella.
    monesti jätän ihan vaan vilkuttamattakin, jos tilanne on sellainen että sen sallii turvallisesti..

    eipä tuosta stressiä kannata ottaa, kyllä ihminen keinot keksii...
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  13. #13
    Enpä ole moista ennen edes ajatellut. Itsellä oikeasta peukusta jänteet poikki eli ei paljon liftailla. Ajossa tuota en ole edes huomannut, mitä nyt ehkä puutuu helpommin kuin terve peukku.
    Kawasaki Versys 650 2008
    Yamaha xj 600 1999
    Jingcheng 250-6 2007
  14. #14
    Lainaa tuomaz-z1000 kirjoitti Katso viesti
    itse painelen peukun tyngällä, se tosin joskus hankalaa kun hanskan sormiosassa on puolet tyhjää.
    Mä löysin tohon ongelmaan hyvän kikan eli työnsin sen hanskan tyhjän sormiosan hanskan sisään. Mulla ainakin toimii. Riippuu tietysti miten paksu hanska, itse käytän aika ohkaisia.
    <p></p>
  15.  
  16. #15
    Lainaa Vapari kirjoitti Katso viesti
    Mä löysin tohon ongelmaan hyvän kikan eli työnsin sen hanskan tyhjän sormiosan hanskan sisään. Mulla ainakin toimii. Riippuu tietysti miten paksu hanska, itse käytän aika ohkaisia.
    Capture.JPGEi näy nuo kuvat.
    Ducati Streetfighter V4 -2021
    Olen liian vanha ajaakseni tylsillä moottoripyörillä.