Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 83:sta
  1. #1
    Aihetta käsittelevät viestiketjut ovat jo aika iäkkäitä, joten päätin aloittaa uuden. Tässä tulee vähän taustaa enste.

    Olen luonteeltani tavallisesti säästeliäs eli pihi, mutta elämä on opettanut (ja vanhemmat myös hokeneet), että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Jos suunnittelee ostavansa halvat ja hyvät, täytyy ostaa halvat ja sen lisäksi ne hyvät. Ja jos tahtoo pihistellä, niin jättää ne halvat hyllyyn.

    Nyt pitäisi hommata hanskat. Aloin katsella listoja tavalliseen tapaan halvimmat ensin järjestyksessä, messuilla hypistelin niitä halvimpia, mutta eivät oikein vakuuttaneet enkä ostanut mitään - hanskahomma vasta orasteli mielessä. Sen verran tyhmä olin että en tajunnut alkaa kokeilemaan niitä kaikkein kalleimpia hanskoja (miks ei ooo hymiöö, jossa hakataan päätä seinään? tässä olis sen paikka).

    Kädet ovat meikäläiselle tärkeät. Mun koko elanto on kiinni käsissä. Jos kaatuisin enkä löisi päätäni tai kypärä pelastaisi pääni, mutta käsiin tulisi vamma, joka estäisi työnteon... Kerran murtui ranne. Vaikka ihan hyvin Kela maksoi, koska itse olen hyvin Kelalle maksanut, niin ei tuosta kiinteiden kulujen jälkeen jäänyt kuin parikolme saturaista käteen .

    Eilen illalla sitten tajusin tämän käsieni tärkeyden ja vetäisin listan nurinperin. Aloin katsella yli satasen hanskoja. Tarjontaa on ja on tarjouksiakin. En aja kilpaa, mutta ratapäiville olis tarkoitus tulla! Kehtaako sitä ostaa racing-hanskat - niissä on ainakin hyvät suojaukset ja joissain jopa estetään pikkurillin taittuminen ulospäin? Ajan keväästä syksyyn ja lämpötilat vaihtelee varmaan +1 - +40 (auringossa).

    Minkälaisilla hanskoilla ajelette? Minkälaiset suojaukset niissä on? Ja jos on hyvin suojattu ja hyvin istuu kädessä, niin miten sitten ajelu, jos on vaan pari astetta lämmintä? Tosin mulla on kahvoissa lämmittimet . Tietenkin arvostan sitä, että ne pitäis veden loitolla - se on ehkä tärkeämpää kuin tuo lämpö. Gore-Texiä kehutaan ja ainakin oma kokemus vuodelta miekka ja kivi oli, että Gore-Tex piti veden loitolla (oli Rukan puku).

    Katselin tuossa, että Rukalla on monta mallia, mutta maksaako nimi enemmän kuin laatu? Minkälaiset suojaukset niissä on? Heldiltä löytyi "Held Race-Tex Gore-Tex" - taitaa sekin olla loppuunmyyntituote. Eurobiker myy loppuun Sweep Laguna Evoa, mutta siitä ei kokoja löydy (M), mutta hyvä kuvaus suojauksista. Mitähän senkin tilalle lie tulossa.

    Nykyiset hanskani sain motskarin mukana, Heldit ja Gore-Texiä koko M8 ja istuvat hyvin minun käteeni. Gore-Tex kalvo ei taida enää olla täysin kunnossa, kun muutaman minuutin tihkusateessa ajelun jälkeen hanskat ovat täysin vettyneet. Kuivalla kelillä ihan hyvät. Nyt vasta tajusin, että tuossa on etusormen vieressä "lastamainen" joustava lirpake, jolla lie tarkoitus pyyhkiä vettä visiiristä (hyvä kun nyt huomasin).

    Tällaisia kysymyksiä ja mietteitä saa aikaan lähestyvä kevät ja sen myötä yhä levottomammaksi käyvä mieli. Taidan mennä kohta talliin...
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  2. #2
    Minulle on kokemus osoittanut, ettei halpishanskoilla tee mitään. Kankaiset ovat lähinnä huono vitsi. Saturainen alkaa olla se alaraja, jolla toimivia saa. Itselläni on kolmet. Lämpimät, yleishanskat (parhaat) ja hellekelin ilmavat. Mä en huolis yleishanskoiks kuin kengurunnahkaisella kämmenellä olevia. Tuntuma on niillä aivan toinen kuin paksuilla lehmännahkaisilla. Sweep Laguna Evo on ihan hyvä perushanska, jossa suojaus on kunnossa. Esim. pikkurilli ja nimetön naitettu yhteen. Muillakin valmistajilla on yhtä laadukkaita ja vielä laadukkaampia hanskoja. Sovittamalla selviää itselleen paras.

    Silloin kun hanska on hyvä, se istuu käteen kuin hansikas. Sitä ei edes huomaa. Jos hinnat hirvittää, kannattaa kytätä näin keväisin eri myyjien outletteja. Sitten kun ne hyvät löytyy, niistähän ei sitten luovu millään. Suutari korjailee jos jostain hajoaa...
    En kiellä enkä myönnä, vaan pikemminkin päinvastoin.

    Ray Of Darkness
  3. #3
    Monet hanskat mulla on eri olosuhteisiin ja hanskahan on vähän niinkuin farkut, pidettynä, just parhaimmillaan ennen hajoamista. Tosi hyvä hinta-laatusuhteeltaan sattui kun tilasin RST:n Blade-käsineet joku vuosi sitten Demon-Tweeksiltä. Mahtava grip ja istui täydellisesti ihan uutenakin, ohuet ja laadukkaat. Reilusti alle satasen....
    Ninja H2 2020
    CBR 600RR 2009 Ten Kate Tribute
    ZZR 1400 2008

  4. #4
    Held Race Tex on erittäin hyvä kylmemmän ja märemmän kelin rasempi hanska. Gore tex kannattaa olla juurikin xtrafit mallista ja Heldin kengurun nahkaiset kämmenet ovat erittäin tunnokkaat. Mallit ovat aika kapeille ja pitkille sormille sopivia ja jotkut hieman ahtaita ranteen kohdalta laittaa. Jos on neitisormet niin Heldin valikoima on erittäin asiallinen juuri oikein muotoiltujen kenguruiden kanssa. Kesempään keliin sitten vaikka Chikara. Tai noiden korvanneet uudet mallit kun tuntuvat olevan poistuneita.
  5. #5
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Tossa taannoin etsiskelin hyviä hansikkaita hintaluokassa maksakoon mitä tahansa kunhan on hyvät. Lopputulos oli se ettei Suomesta löytynyt oikein mitään eikä kokeilematta viitsi maailmalta tilailla. Italialaiset ei mulle sovi ja paremman pään Heldiä ei ollut missään hyllyssä. Yksi tieto oli että näillä spekseillä myydään Suomessa noin 3 paria ajohansikkaita vuosittain ja siksi tarjonta on mitä on. Löysin sitten vissiin juuri noi Laguna Evot, kolmen ajelun jälkeen laitoin ne eteenpäin kun niillä ei pystynyt ajamaan niin kuin halusin. Olivat mun makuun liian jäykät ja tuntuma hallintalaitteisiin jäi huonoksi. Periaate on että ajovarusteiden pitää olla hyviä, mukavia ja kaikin puolin sellaisia että niitä käyttää mielellään. Ajamisen tielle ne ei saa tulla. Totesin että hyvin istuva, ei liian paksu ja kovilla perussuojilla oleva nahkahansikas on se mikä mun riskinotolla toimii ja riittää. Hintaa taisi jäädä 70 ekee.
    1000
  6. #6
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Kunnon nahkahanskat ilman mitään elämää haittaavia goretexeja! Jos ei ole läpirei'itetyt niin ei siitä sateesta paljoa haittaa ole (poislukien kokopäivän tai pidempi sadetourinki). Oma kokemus nahkahanskoista (ja puvusta) on se että esim. parintunnin ajo sateessa uudeltamaalta alastaroon ei tunnu kummemmin märältä, vasta perillä huomaa että hanskat ja puku on kosteat. Nahkoihin kosteus hiipii hissuksiin eikä ajokamat lasahda raskaana ja kylmänä iholle kuten ohuemmat textiilit. Kerran olen asvaltilla liukunut ja hanskoista sormenpäiden saumat aukes. En ostanut uusia vaan ompelin "karhulangalla" vanhoista rei'istä kolmeen kertaan sormenpäät kiinni. Ja ratahanskat on hyvät.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Aika hyvin on aloittaja jo perillä hanskan valintaan vaikuttavista asioista, mutta pistetään pari juttua vielä:

    1) Nahkaa, ehdottomasti nahkaa.
    2) Mahdollisimman race-malli, jolloin suojaus on kunnossa.
    3) Jos kalvollinen hanska niin ehdottomasti Gore-texiä.

    Perforoimaton nahka pitää vettä suhteellisen hyvin, mutta kesäkelissä kädet hikoaa varmasti. Tosin niin ne tekee kalvollisillakin hanskoilla. Tuo on melkein kompromissi, joka on pakko tehdä jos yksillä hanskoilla meinaa selvitä.

    Suosittelen sovittamaan mahdollisimman montaa hanskamallia ennen päätöksen tekemistä. Jotkut istuu hyvin, toiset kelvollisesti ja toiset ei ollenkaan. Ja toisissa hanskoissa sormien pituudet eivät ole missän suhteessa kämmenen leveyden kanssa. Kannattaa myös testata otetta ohjaustangosta, toisissa hanskoissa kämmennahka menee kaksinkerroin ja se on aika pirun ikävää pidemmän päälle. Nahkahanska tietysti jonkin verran muotoutuu käytössä, mutta heikosti istuvasta ei tule hyvää vaikka saunoisi ne kädessä.

    Itselläni tällä hetkellä käytössä Alpinestarin GP-Prot. Maksoivat hunajaa ja puolikkaan sielun, mutta onpahan ratahommiin sitten pirun hyvät lapaset. Kadulla eivät sitten niin toimivat, koska peukalokatkoisijoille on aika hankala yltää hanskan jäykkyyden takia. Esim. vilkunkäyttöä varten joutuu liikuttamaan peukalon lisäksi koko kättä karvan verran. Alpinella oli ainakin aiemmin valikoimassa myös vedenpitävä ratahenkinen hanska. Nekin oli ihan ok, mitä nyt kesäkelissä vähän turhan lämpimät. Tuli ne kyllä silti ajettua kämmenistä puhki.
    Superbike #7
  8. #8
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Hanskat on niin yksilöllinen juttu että ei voi oikein muuta kuin kokeilemaan. Kuten tuossa jo aiemmin on todettu niin hanskat ei saa puristaa ja tuntuma hallintalaitteihin pitää olla herkkä.
    Mulla on näin talvisin Rukan nahka gorehanskat ja tanko rukkaset. Kesällä jos on sateen mahdollisuus niin otan Rukat mukaan mutta ohuet nahkahanskat suojilla on minulle mukavin vaihtoehto.
    Mun käytössä hanskojen käyttöikä on noin 5 vuotta. Hinta haarukka on siinä150-200€.
    Jos elanto on käsien toimivuudessa niin en varmaan katsoisi hintalappua vaan ottaisin ne joissa on eniten suojia ja sopii parhaiten käsiin. Maksaaisi ne sitten 100€ tai 1000€.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  9. #9
    Lainaa TiJuKo kirjoitti Katso viesti
    Minulle on kokemus osoittanut, ettei halpishanskoilla tee mitään.
    No vähän riippuu.

    Minulla on ollut kahdet Louisin "Vanucci"-hanskat ja olen ollut niihin oikein tyytyväinen. Aivan järjettömän vahvoja hanskoja olleet ja eivät tunnu ajamalla loppuvan. Istuvuus oikein hyvä. Kavereilta hajosi kalliimpia merkkihanskoja sillä välin. Eivät nekään toki mitään pro-malleja olleet. Vanucci ei nyt maailman halvin ole, mutta ei kalliskaan.

    Nyt vuosi sitten ihan läpällä tilasin kiinasta 30€ feikit GP Pro:t. Yllättävän hyvän tuntuiset hanskat ja ajelin niillä sitten viime kesän, vaikka ei edes ollut tarkoitus. Pikkurillin ja nimettömän väli piti leikata irti, sillä en tottunut siihen ja tuntui tosi ilkeältä. En suosittele, enkä kehoita moisiin hanskoihin kajoamaan, mutta ihan kestäviltä hanskoilta tuntuvat.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  10. #10
    Itselläni oli alkuun jotkin MP-Asun halvemmat hanskat mutta ongelmana oli se, että käsiin tuli kylmä.
    Kun sitten kyllästyin niin menin Jokiniemeen Seinäjoelle ja pyysin sellaista joka sopii viileämmillekin kelillä (ja vilukissoille) sieltä sitten suositeltiin Rukkaa ja mallia "Mars" https://www.jokiniemimotors.fi/rukka...-vari-990.html

    Tuossa yksi hyvä vaihtoehto ☺ Oon ollut tyytyväinen
    Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005


    Fazerin sininen FZ6-S
  11. #11
    Ei ajohanskat ole sen kummemmat varusteet kuin mitkään muutkaan.

    Mitä enemmän koittaa venyttää yhden parin käyttötarkoitusta ja olosuhteita, sen enemmän
    joutuu unelmastaan väistämättä tinkimään, tai saa sitten sananmukaisesti "suoraan näpeilleen".

    Ihminen rakentaa päähänsä turhan helposti "mahdottoman" yhtälön tarpeistaan ja
    todellisuuden kiertämättömistä lainalaisuuksista.
    Tää on niin kiusallisen yksinkertainen ja helppo juttu..... ja silti tuon synnin pauloista
    löytää usein itsensä.... jokainen.... kuka useammin, kuka harvemmin.

    Eihän siinä nyt ole järjen häivääkään haahuilla esim, hanskoja jotka istuu kuin hyvä kortsu,
    tarjoaa täydellisen tuntuman, ei hiota ..... ja on vielä mukavan lämmin. UNI SEIS! .
    Mateen nahassakin on monista hyvistä puolistaan huolimatta kaksi reikää huonossa kohtaa....
    ja tuloksena usein kaksoset.
    Oravan jos vetää pää edellä päälle, niin on lämmin ja hännällä voi hienosti esileikitellä..... mutta mutta....

    Hyvän tuntuman antavan hanskan käyttöaluetta voi laajentaa mahtavasti kahvalämppäreillä ja
    tuohon perään vielä..... edes jonkinlaisilla käsisuojilla, vaikka eivät täysin "tyylinmukaiset" olisikaan.
    Pienetkin ajoviimalta suojaavat käikäleet auttavat merkittävästi.

    Toinen "miina" mihin ajaa lämpimilläkin hanskoilla on "suuvuoto".
    Eli hanskan suun/hihansuun kautta hiipii viima väärään paikkaan.
    Yleisempi moka kuin huomaakaan.

    Jollain kohtaa tulee väistämättä vastaan sama homma kuin kaiken muunkin vaatetuksen kanssa.
    "Maggarankuori" ei pelitä.
    Eli "napakkuus" / täydellinen tuntuma joudutaan aika pitkälle hyvästelemään sen mukaan
    kuin aletaan vaatia käsineeltä itseltään lämmönpito-ominaisuuksia.

    Käsineen "paksuuntuessa" tahtoo taas ongelmat kasautua sen jäykistymisen ja suojaavuuden yhdistelmillä.
    Muissa kuin ratahommissa voisi heittää hyvän käytännönesimerkin omasta kokemuksesta.

    Ihanan kalliit ja laadukkaat Rukan "kylmän kelin" sormikkaat ovat muilta osin aika optimi, mutta ovat sen
    verran jäykän "sopivan väljänäkin", että kokonaistuntuma on suhteelisen "könkkö".
    Käyttötunteja ei tahdo kylmän kelin ajohommissa tulla riittävästi, jotta ne alkaisivat antautumaan.

    Toinen esimerkki taas Sweepin nahkaisista "talvisormikkaista" puolipitkällä varrella ja ilman
    mainittavia suojauksia. Olivat halpoja kuin makkara. En tiedä, onko vielä saatavilla.
    Niillä pärjää "siistin sisätyön" tekijäkin nollakeleillä koko päivän ajossa ilman lämppäreitä ja suojia.
    Ovat "pehmeät" ja "sopivan" kokoisena tarjoavat silti ihan asiallisen tuntuma, Ainakin muussa kuin
    kisa/rata-ajossa. Käytännössä parhaat hanskat ikinä niihin vähiin kylmäkeleihin joissa tulee mentyä.

    Katu/tourinki tms. ajossa joutuu kaikkien ajovarusteiden "suojaustasoa" punnitsemaan aika paljon
    myös sen kautta, miten ne hiertää-kiertää-painaa-puristaa.... sitä sun tätä.
    Juttu vaan on niin, että jokainen ajovaruste, joka "kiusaa" kuskia jollain tapaa on itsessään
    todella merkittävä turvallisuusriski "liikenteessä".
    "
    Siinä ei paljoa Hi-Po suojaavat varusteet aja asiaansa, jos NE "AJATTAVAT PÄIN SEINÄÄ" .

    Tom Gore of Finland.... rukka, tai Ratapetteri lämpöhalvauksen porteilla hoiperreellen välimeren kevyessä +38:ssa pitkin rantabulevaardeja... kalliissa kisatamineissaan on loistoesimerkki "maalin hukkaamisesta".

    Samoin on "täydellisellä tuntumalla" ajelu nollan pinnassa könttään hyytyneillä ja.... haaaa,
    tunnottomiksi hyytyneillä nakeilla.

    Että tältä pohjalta.

    Ei se silti helppoa ole löytää "hyviä" ajokäsineitä joka keliin ja touhuun.
    Henkilökohtainen käden malli raksii jo alkuunsa merkittävän määrän vaihtehtoja pois.

    Tätähän se aina on kaikkien asusteiden kanssa. Hyvien varusteiden kanssakin johtavasta "olotilasta" kamppailevat vuorovedoin Ilo ja tyytyväisyys niistä.... ja vitutus siitä, että tietää ajan niistä
    joskus jättävän.. Että Carpe Diem vaan .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  12. #12
    En osaa kuvitella yksiä hanskoja, joilla pärjäisi joka tilanteessa. Paksut tumput ovat tosi inhottavan tuntuiset minusta, mutta ohuissa hanskoissa jäätyy näpit jos harrastaa tourinkia alle 15 asteen kelissä. Kalvolliset vedenpitävätkin hukkaavat näppituntumaa tosi paljon.

    Kauniina kesäpäivänä omasta mielestä parhaat ovat race-tyyppiset hanskat ja muilla keleillä sitten jotkut muut.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  13. #13
    Enskaa ajetaan ohuvilla krossihanskoilla, asfalttia nahkaisilla rystysuojallisilla. Jäykät olivat uutena vaan muutaman kerran kun hikoilin läpi, istuu hyvin. Paskalla säällä matkailu ei ole ajamista, siihen on yhdet paksut ja tunnottomat mutta lämpimät kalvotumput.
    Tuo valikoima taitaa koknaisuutena kustantaa 150€. Enskahanskoja menee joku pari vuodessa mutta ne on halpoja.
  14. #14
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Noi rukan marsit on olleet mun hanskoista huonoimmat, lidlin 20€ hanskoilla (nihkeän kylmän märät puolentunnin ajon jälkeen eikä kuivunu aamuksi) ajoin sentään jonkun tuhatta, mutta mars'lla oli pakko kääntyä kotiin ekaretkeltä ja kilometrejä tuli jotain 50 km tms. Vuori liukui ulkopintaa vasten ja prätkää oli mahdoton ohjata tarkasti tai yhtään.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  15. #15
    Noista hanskoista mallia "rain" on myös monta eri tarinaa.

    Kun lämpötilat laskee kesäsateessa sinne kympin huivakkeille ja "sadehanskat" on sellaiset
    jotka "kastuvat" pintakerroksesta, iskee muuten vilu ajossa..... ja vielä pitkään sateen jälkeenkin kun taas paistaa.

    Haihtuminen imee näpit vauhdilla siniseksi, eikä mahda mitään.
    Sama muuten toimii aika lailla muissakin ajovarusteissa. Vilu tulee jos rätti kastuu.... vaikka vaan pinnastaan.
    Onhan siinä tietysti silti hienoa se, että pysyy ihminen kuivana .

    Tuossa tulee itse asiassa se eri Tix-Tex kamojen yksi laatutekijä esille.
    Jos kalvon ulkopuolinen tavara kerää enemmän märkää, tulee niissä äkkiä vilu ilman
    arctisia aluskerroksia.

    Jos taas tuollaisissa kamoissa punnertaa pää punaisena, niiden "hengitys" sakkaa sen tien vaikka
    kalvo olisi sinällään laadukas ja toimiva. Kokonaisuus ratkaisee tuotteen toimivuuden.

    Eipä näissä jutuissa tietenkään mitään uutta ja yllättävää ole.
    Tahtovat vaan usein unohtua..... kunnes siperia taas kerran opettaa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  16. #16
    Rukka Apollo, nahkainen Gore Tex-lapanen jolla pärjää aikalailla koko kauden ajot.
    Suosittelen testaamaan sopiiko omaan kouraan.
  17. #17
    Rukan R-Starit ei ole liioin paskemmat..... jos ovat "oikean malliset" omaan käteen.... ja notkistuvat hieman.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  18. #18
    Mä ostin joltain kaverilta torin kautta selkäpanssaria ja tavattaessa sillä oli kevlar-rystysillä olevat nahkahanskat matkassa, joita sitten myi kympillä. Ostin hanskat pois ja totesin kotona että aivan valtavan hyvä aijoitus olikin. Ne oli valmiiks jo ajettu mukavan pehmeiksi ja sattui omaan käteen sopimaan kuin hanskat Myöhemmin ostin motonetistä richan kevyet nahkahanskat, mutta eivät ole pienen käytön jälkeen "pehmenneet" oikein paljonkaan. Oisko tuohon jotain hyvää kikkaa, esim. sauna tai joku nahkarasva ym?
    Honda CB600F Hornet 1998
  19. #19
    Lainaa sam_u kirjoitti Katso viesti
    Mä ostin joltain kaverilta torin kautta selkäpanssaria ja tavattaessa sillä oli kevlar-rystysillä olevat nahkahanskat matkassa, joita sitten myi kympillä. Ostin hanskat pois ja totesin kotona että aivan valtavan hyvä aijoitus olikin. Ne oli valmiiks jo ajettu mukavan pehmeiksi ja sattui omaan käteen sopimaan kuin hanskat Myöhemmin ostin motonetistä richan kevyet nahkahanskat, mutta eivät ole pienen käytön jälkeen "pehmenneet" oikein paljonkaan. Oisko tuohon jotain hyvää kikkaa, esim. sauna tai joku nahkarasva ym?
    Kevyt rasvaus alle, päälle lumitöitä, ojan kaivuuta, perunan nostoa, soutamista & huopaamista jne.

    Ei tuo ihan vitsi ollut kuitenkaan.
    Jos on muuten hyvät tumput, mutta kankeet, niin usein ne joutuu "väsyttämään" jotenkin muutenkin
    kuin vaan ajamalla.... jos ei sitten pokka kestä käyttää niitä vaikka kotilon ajohanskoina.

    Eihän se vaelluskenkäkään asetu kuin kulkemalla.... ja mieluusti ensin jotenkin muutoin kuin että suoraan korpeen
    kolmen viikon jotokselle .
    Viimeksi muokannut: Bone; 12.03.2018 klo 16:34.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  20. #20
    Lainaa Bone kirjoitti Katso viesti

    Eihän se vaelluskenkäkään asetu kuin kulkemalla.... ja mieluusti ensin jotenkin muutoin kuin että suoraan korpeen
    kolmen viikon jotokselle .

    En ole sen kummenpi erämies, mutta muistan kuulleeni että on viimeinen virhe lähteä jotokselle bränäuusilla kengillä.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  21. #21
    No nyt tällä hetkellä silmissä siintelevät malliehdokkaat ovat:

    Heldin Chikarat, kahta mallia, vanhempi 150€, GTX Gore-Texillä + 50€ (Louis)
    Sweep Magnum Racing, 150€ (Eurobiker)
    Alpinestars SP-1, 180€ (Eurobiker)

    Noitakin olen katellut:

    Gore-Tex Dainese Carbon X-Traffit, 160€ (Outletmoto.eu)
    Rukan jotain mallia täytyy käydä kokeilemassa Stormissa.

    Kun kevät koittaa, niin hanskojen kokeiluajot ovat hyvä syy lähteä mopoilemaan!

    Jaa, sitten täytyy mennä taasen laittaan noi kätöset tuottavaan työhön!
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  22. #22
    Rukka Apollo - paras yleishanska mitä on tehty. Viileämmällä kelillä väliin ohut silkkihansikas. Toimii tällä setillä 10-20 asteen kelissä mainiosti, satoi tai paistoi. Kuumemmalle kelille joku nahkahanska ilman mitään kalvoja. Kylmemmälle kelille itsellä Rukka R-star, mutta omaan makuun hiukan liian paksu vaikka siinä voi fyllin laittaa pelkälle kämmenpuolelle.
    CBF600SA ==> CBF1000FA
  23. #23
    Kylmemmälle kelille itsellä Rukka R-star, mutta omaan makuun hiukan liian paksu vaikka siinä voi fyllin laittaa pelkälle kämmenpuolelle.
    Itse käytän juurikin kylmällä tuota fylliä kämmenselän puolella. Noissa katoo tuntuma muuten ja turha pitää eristekerrosta kahvalämppäreiden ja käden välissä. Ei tuota siis varmaankaan noin ole ajateltu mutta toimii ainakin minulla paremmin. Muutenkin ollut noihin ihan tyytyväinen.
    Kawasaki Versys 650 2008
    Yamaha xj 600 1999
    Jingcheng 250-6 2007
  24. #24
    Ei kannata ostaa sovittamatta, kokomerkinnät valmistajien välillä viitteellisiä. Ja vaikka olisikin muuten oikee koko niin sit joku juttu voi pilata homman. Esim. mulla on sormet mallia prinssinakki niin hanskojen sormiosuus järjestään liian pitkä. Tuohon on joutunut sopeutumaan.

    Rukan Apolloa voin itekkin kehua. Konstruktio henkii laatuvaikutelmaa, täysin vedenpitävät ja vuorettomiksi yllättävän lämpimät. Ihan kuumimmilla kesäpäivillä varmaan turhankin jämyt. Normitourinkiin riittävän tunnokkaat, ainoastaan mainittu sormien pituusjuttu hieman kiusaa. Ehkä seuraavat hanskat vois olla pitempivartiset, lähinnä yleisfiiliksen kuin minkään tosiseikan vuoksi. Kallithan nämä on.

    Aiempi pari oli Spidi joku katumalli. Periaatteessa ihan asiallinen mutta käytössä saumat retkeili 2-3 kesän jälkeen, nahka aika ohutta. Onneks ei tullu konttailtua.
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  25. #25
    Tosiaan kokeilematta ei kannata ostaa.
    Mun käteen Rukan hanskat ei osu millään, mutta alpinestarsit istuu hyvin.

    Alpinestarsin SP8 kuumille keleille, ja kaikkiin muihin ajoihin mulla käytössä:

    https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...Tex-Glove-0005

    Olen ollut tosi tyytyväinen, pärjää viileälläkin kelillä kohtalaisesti.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
    Yamaha fjr1300 2007
  26. #26
    Sen Goreterxin kanssa on vähän että paljonko meinaa sateessa ajaa. Jos aikomus on ajaa kaikilla säillä, niin sitten se on hyvä juttu, mutta satunnaisen ukkoskuuron takia en välttämättä kalvoja haluaisi. Hanskasta saa istuvamman ilman. Kunnon suojaukset kämmenpuolella myös tietty tarvitaan. Niinhän se on, että jos haluaa hyvät ja halvat, ostaa ensin halvat ja sitten hyvät.
  27. #27
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    No vähän riippuu.

    Minulla on ollut kahdet Louisin "Vanucci"-hanskat ja olen ollut niihin oikein tyytyväinen. Aivan järjettömän vahvoja hanskoja olleet ja eivät tunnu ajamalla loppuvan. Istuvuus oikein hyvä.
    Mulla on myös kahdet Vanuccit. Toiset ostin parilla kympillä käytettynä. Ovat aavistuksen pienet kaasukäden peukalosta, joten ostin isommat parin kauden jälkeen uutena. Maksaa vajaan satkun ja kestää isältä pojalle. Reissussa on mukana lisäksi Rukan nahka+gore -hanskat.
    Tällä setillä mennyt jo useamman vuoden. Tuskin tekstiilit kestäisi näin hyvin.
  28. #28
    Täältä löytyy kans Alpinestarsin GP Prot, ne on hyvät! Kokemusta on myös saman merkin SP2:sta ja 8:sta. 8:sit oli ihan ok mut noi prot on selkeesti paremmat.

    Lisäks löytyy Heldin jotkut race goretexit, vaikuttaa ihan kivoilta, en oo kerennyt vielä hirveesti niillä tumpuilla ajelemaan.

    Messuilla hypistelin Rukan argosaurus hanskoja, ne vaikutti kans aika miellyttäviltä goretex hanskoilta. Hinta tosin oli melko suolanen, mut jos joskus tulis vastaan puoleen hintaan.

    Koon puolesta Heldit on kämmenestä leveemmät kun AS:t ja Rukat jotain siltä väliltä.
    Ducati 899 Panigale

    "If they can make penicillin out of mouldy bread, they can sure make something out of you"
    -Muhammad Ali
  29. #29
    No nyt pääsin kokeilemaan joitain hanskoja, mutta harmillista kyllä kokovalikoima oli vielä vähän puutteellinen.

    Spidi STR-5 kokoa 8 vaikutti oikein hyvin istuvalta käteeni ja siinä on kovat rystyssuojat ja pehmeämmät kämmenpuolella. Se on siis ohkainen nahkahanska ilman mitään kalvoja, mutta se on kuuleman mukaan turhankin viileä kylmemmillä keleillä. Tämä voisi kuitenkin olla lämpimien kelien hanska.

    Rukan Apollossa oli istuvuudeltaan vähän samaa tuntua kuin Spidissä, mutta se oli selvästi jäykempi. Samoin tuo kämmenessä oleva hiilikuitumotikka osuu hivenen tankoon, mutta siitä ei oikeastaan ole haittaa, koska käytän niin kaasu- kuin kytkinkädenkin puolella lepuuttajaa - ei muuten tarvii yhtään puristaa kahvoista ja hartiat pysyy rentoina (ja käsi). Lepuuttajan ansiosta tuo mötikkä ei osu lainkaan tankoon. Pääsin kokeilemaan vain kokoa 9, joka vaikutti pikkuisen naftilta - tai siis muuten hyvä, mutta sormien pääosat pkkuisen litistävät toisin kuin kalvottomissa hanskoissa. Tiedä sitten, muuttuuko tuo sormenpääosio käytössä? Jos on ajanut hanskalla, jossa sormiosa on liian lyhyt, niin silloin tietää, että se ei oikein toimi... Harmilista, että hyllyssä ei ollut kokoa 10, jota olisi ollut mukava vertailla. Apollo vaikuttaa kuitenkin sellaiselta, että ne olisivat oikea valinta ajoon viileämmillä keleillä.

    Näissä vanhoissa Heldeissä sormet ovat oikeastaan juuri sopivat eli ei niissäkään ole yhtään ylimääräistä tilaa, mutta ei toisaalta tökkäävää puristustakaan sormiin.
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  30.  
  31. #30
    Itselle "sopivat" asusteet, mitä ne sitten milloinkin ovatkaan, tunnistaa aika pitkälle ensituntumalla.

    Ihan ei aina päästä maaliin pelkästään tällä, vaan juurikin jalkineiden ja käsineiden kanssa vaaditaan
    joskus hieman "koeajoa".

    Hanskojen kanssa saattaa joskus käydä niin, että ovat hyvin sopivat ja tuntuvat mukavilta, mutta
    ensimmäisellä "pitkällä vedolla" alkaa joku juttu käikertämään.
    Useimmiten se on siinä kohtaa joku "sauma" tms. joka on ompelussa mennyt aavistuksen
    vituroilleen.... tai kiertynyt kohtaan jossa sen ei pitäisi olla.
    Tällainen juttu löytyykin usein esim. vain toisesta hanskasta.

    Peukalonhanka on ykkösmesta ja sormissa kahvojen kohdat tulevat hyvänä kakkosena.

    Nuo saumahommat kannattaa käydä huolella läpi kalliimmissakin tuotteissa.
    Voihan siinä muita asiakkaita.... ja välillä myyjääkin hymyilyttää kun kaveri pyörii ympäri kauppaa
    käpistellen kaikenlaista "tankoa" .

    Se on kuitenkin varma juttu, että se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa....
    ja se on se.... joka valkkasi rauhassa priimat tumput ja ajelee hymy stoppareissa hyvillä hanskoilla.

    Onhan "tuotevastuu" tietty hieno juttu, mutta itse en ole koskaan ymmärtänyt asiaa niin, että
    se poistaa asiakkaalta kaiken vastuun esim. tuotteen tarkistamisen suhteen ostotapahtuman yhteydessä.
    Tästä päästään taas "nykyaikaan"..... ja "asusteiden" verkko-ostamiseen.... .

    Ajatus siitä, että on vain "oikeuksia," maksuvelvollisuuden lisäksi, toimii taaskin teoriapuolella paljon
    paremmin kuin käytännön tasolla.
    Voihan sitä toki lähteä siitäkin, että kun pääsee taas niin mielensä pahoittamaan... se on extrabonus,
    jonka voi voittaa vain vastaanottamalla "melkein sain" hyvän tuotteen verkkokaupan halvemmalla hinnalla.

    PS. Meinasin hieman verrata postimyyntihanskoja.... postimyyntimorsiaimiin.... mutta olkoon nyt tällä erää
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen