Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Moro, olen lisäjarruvaloa virittämässä (Givi E135). Takavalolle tulee 3 johtoa ruskea ja pari moniväristä.
    Niistä toisen jännite oli 12V kun painaa jarrua ja ruskea on "maa". Kun kytkin ledin se toimikin siten, että normssliisti palaa himmeästi ja jarruttaessa kirkkaasti. Jännite on DC ~1,6V ja AC ~5V yleismittarilla mitattuna. En omista oskiloskooppia joten onkohan siellä parkeilla pulssimuotoista sähköä? Siinä kolmannessa piuhassa on aina virrat päällä 12V (=rekisterikilvenvalo?)

    Onko jollain kokemusta näistä LED takavalollisista?
    BMW R 1200 GSA
    ex XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF
  2. #2
    lisäjarru LED valon virta on 250mA, uskaltaakohan sen kytkeä suoraan?
    Mietiskelin jos sitä ohjais FETillä? Piirtelin kuvan ja se jopa toimii virtuaalina: http://www.falstad.com/circuit/circuitjs.html
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    BMW R 1200 GSA
    ex XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF
  3. #3
    PWM llä se taitaa niit ledejä ajella. Normaalitilassa vähän kapeammalla pulssilla ja jarrulla sit 100% pulssi. Yleismittari ei oikein järkevästi tuota kerro. Eli eipä tuo fetti taida suoraan mitään auttaa. Tarttis varmaa vähä filtteriä ja sit joku rajajännite ratkaisu?
    BMW R1200GSA
  4. #4
    Lainaa arjoyl kirjoitti Katso viesti
    PWM llä se taitaa niit ledejä ajella. Normaalitilassa vähän kapeammalla pulssilla ja jarrulla sit 100% pulssi. Yleismittari ei oikein järkevästi tuota kerro. Eli eipä tuo fetti taida suoraan mitään auttaa. Tarttis varmaa vähä filtteriä ja sit joku rajajännite ratkaisu?
    Siis lisä LEDit toimii rinnalla ihan OK. Mutta jos kuormittaa liikaa?
    Eikös tuo FET avaa kanavan kun PWM pulssin taajuudella (==himmeämpi valo) ja jarru saa suoraan 12V.
    http://tinyurl.com/ycmm62up

    --Elekroniikka-asentaja 70-luvulta :-)
    BMW R 1200 GSA
    ex XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF
  5. #5
    Olipas muuten mielenkiintoinen toi simulointisivu.

    Siellä on valmis simulaattori 555:lla toteutettuun puuttuvan pulssin ilmaisimeen, katsokaa. Siis Circuits/555 Timer Chip/Missing Pulse Detector.

    Silloin kun normi valo palaa tullee ledeille 50% PWM signaali ja jarruvaloille 100%. Kun sen ohjaa tuolle puuttuvan pulssin ilmaisimelle saadaan lähtö joka vemputtaa sen mukaan palaako jarruvalo vai ei. Ja sillä voi sitten taas ohjata transistoria tai mitä nyt haluaakaan.
    Transalp->Varadero->GSA
  6. #6
    Lainaa siraulu kirjoitti Katso viesti
    Olipas muuten mielenkiintoinen toi simulointisivu.

    Siellä on valmis simulaattori 555:lla toteutettuun puuttuvan pulssin ilmaisimeen, katsokaa. Siis Circuits/555 Timer Chip/Missing Pulse Detector.

    Silloin kun normi valo palaa tullee ledeille 50% PWM signaali ja jarruvaloille 100%. Kun sen ohjaa tuolle puuttuvan pulssin ilmaisimelle saadaan lähtö joka vemputtaa sen mukaan palaako jarruvalo vai ei. Ja sillä voi sitten taas ohjata transistoria tai mitä nyt haluaakaan.
    Nyt mä putosin. Takavalolle tulee yhtä piuhaa pitkin välillä PWM (=parkkivalo) ja 100% 12V kun jarruvalo palaa. Ja nyt meinasin saman toteuttaa tuossa lisä LED valossa takalaukussa.

    Samaa mieltä mielenkiintoinen simulaattori http://tinyurl.com/y8fggz4a
    BMW R 1200 GSA
    ex XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF
  7. #7
    Lainaa veppi kirjoitti Katso viesti
    Nyt mä putosin. Takavalolle tulee yhtä piuhaa pitkin välillä PWM (=parkkivalo) ja 100% 12V kun jarruvalo palaa. Ja nyt meinasin saman toteuttaa tuossa lisä LED valossa takalaukussa.

    Samaa mieltä mielenkiintoinen simulaattori http://tinyurl.com/y8fggz4a
    Niin siis kun jarruvalo ei pala, siinä piuhassa on PWM, siis enemmän tai vähemmän leveitä pulsseja. Sitten kun jarruvalo palaa, piuhassa on 100% eli siis ei mitään pulsseja enää. Ja sen se puuttuvan pulssin ilmaisin hoksaa.

    Kokeile tommoisella kytkennällä. Suurin osa siis valmiina siinä 555 Missing pulse jutussa. Ota OR-piiri pois. Ja sitten lisää toi trankku ja led ja pari vastusta...
    Vedät sen generaattorin lähdön suoraan ekan trankun kannalle ja 555-piirille. Sitten vaihdat Duty cyclen 100%:iin. Siis näin:

    PWM.jpg

    Tietty toi FET-kytkentä josta kyselit polttaa varmaan lisäjarruvaloa himmeästi ilman jarrua samalla tavalla kuin pyörän oma takavalokin. Mutta saako takavalolle laittaa lisävaloa? Lisä jarruvalon ainakin saa. Tolla 555 jutulla saa pelkästään lisäjarruvalon.

    Ja nyt taisin hoksata kuinka saan linkin kytkentään...
    http://tinyurl.com/yanm5t2s
    Viimeksi muokannut: siraulu; 13.02.2018 klo 17:42.
    Transalp->Varadero->GSA
  8. #8
    Lainaa siraulu kirjoitti Katso viesti
    Tietty toi FET-kytkentä josta kyselit polttaa varmaan lisäjarruvaloa himmeästi ilman jarrua samalla tavalla kuin pyörän oma takavalokin. Mutta saako takavalolle laittaa lisävaloa? Lisä jarruvalon ainakin saa. Tolla 555 jutulla saa pelkästään lisäjarruvalon.
    Juurikin tuo oli ajatuksena. En tiedä onko Givin laukun lisävalo missään hyväksytty. Tein risukytkennnän FETillä ja se tuntuu pelittävän.
    BMW R 1200 GSA
    ex XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF
  9. #9
    Lainaa veppi kirjoitti Katso viesti
    Juurikin tuo oli ajatuksena. En tiedä onko Givin laukun lisävalo missään hyväksytty. Tein risukytkennnän FETillä ja se tuntuu pelittävän.
    Siinä valossa on hyväksymismerkinnät joista sitten kuukkelilla löäytää tiedon mihin tarkoituksiin se sopii.
    Tuskin ketään kiinnostaa jos se normaalistikin palaa himmeästi eikä häikäise ketään.
  10. #10
    Lainaa ismo kirjoitti Katso viesti
    Siinä valossa on hyväksymismerkinnät joista sitten kuukkelilla löäytää tiedon mihin tarkoituksiin se sopii.
    Tuskin ketään kiinnostaa jos se normaalistikin palaa himmeästi eikä häikäise ketään.
    Ainakaan E370:n givin omana lisävarusteena myytävä lisäjarruvalo ei omannut kerrassaan minkäänlaisia hyväksyntämerkkejä, ja tekele muistutti muutenkin lähinnä koulupojan käsityötunnilla kasaan kolvailemaa. Päädyin sitten kuitenkin hommaamaan Yamahan led plus -vilkut joissa on e-hyväksyntä jarruvalokäyttöön ja jätin givin räpellyksen kaappiin.
  11. #11
    Lainaa veppi kirjoitti Katso viesti
    Juurikin tuo oli ajatuksena. En tiedä onko Givin laukun lisävalo missään hyväksytty. Tein risukytkennnän FETillä ja se tuntuu pelittävän.
    Yritin jostain Trafin sivuilta löytää viimeisimpiä määräyksiä. En tiedä oliko viimeisin mutta jossain sanottiin, että takavaloja saa olla 1 tai 2. Jos noin on, se FET-härveli on just sopiva. Ainakin minusta
    Transalp->Varadero->GSA
  12.  
  13. #12
    Joo, ei näillä Givin LED nauhoilla punaisten pleksien takana ole mitään hyväksyntöjä. Mutta nyt se on siellä ja toimii kuten oli ajatus. Liitteennä vielä pari kuvaa eri kehitys asteista.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    BMW R 1200 GSA
    ex XT1200Z, FJR1300, GS1200, GS850, ST-2, XJ600, CX500C, GSX750ES, GR650XF