Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    Louisista katselin Saito-merkkisiä, puolet haukkuivat paskaksi ja puolet ylistivät. Onko SKF hyvä? Orkkikset maksaa n. 100 € , sisältäen pölysuojat.
  2. #2
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Suiza1400 kirjoitti Katso viesti
    Louisista katselin Saito-merkkisiä, puolet haukkuivat paskaksi ja puolet ylistivät. Onko SKF hyvä? Orkkikset maksaa n. 100 € , sisältäen pölysuojat.
    SKF tai orkkis.
    Superbike B #7
  3. #3
    Orkkikset ovat hyvin usein NOKI-merkkisiä, joten jos niitä löytää niin sitten.

    Saito on vähän kuin "Biltema-merkkiset", eli valmistaja voi olla kuka vaan. Louisin oma merkki.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  4. #4
    Alkuperäiset.

    Stefan voi helposti testata kasausvaiheessa.
    Laittaa liukuputken paikoilleen, mutta ei kiristä pultimuttereita.
    Sitten vaan asettelee liukuputken sellaiseen asentoon, missä se liikkuu eniten sivusuunnassa ja katsoo valolla kuinka paljon stefa joustaa mukana.
    Tarvikestefalla voi käydä niin, että jo pienikin taivutus paljastaa valon stefan ja liukuputken välistä, kun taas moni alkuperäinen mukautuu isompaankin taivutukseen.

    En väitä, että orkkisstefa on aina paras tai tarviksestefa on automaattisesti hukkainvestointi, mutta yleensä tässä tapauksessa alkuperäinen on hyvä.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  5. #5
    Kiitos mielipiteistä. Tuo on kuitenkin sen verran työläs homma, että muutaman kympin säästö ei tietenkään kannata. En halua joka vuosi vaihdella. SKF ää näköjään hehkutetaan monessa paikassa, mutta ajattelin, josko se yltäisi originaalin tasolle. Valinta on varmaankin orkkis tai SKF.
  6. #6
    Itselläni SKF:n vihreät "superliukkaat" hikoilivat kummallisesti läpi heti uutena, mutta sittemmin tiivistyivät käytössä. Mikä lienee ollut
    http://pakkouskonto.fi
  7. #7
    Oliskohan imeneet öljyä ajan kanssa. Tahtoo o-renkaatkin alkaa vuotamaan kuivuessaan. Kotarin bensahana alkas vuotaa kun oli tankki kuivana pitkään.
  8. #8
    En itse viitsisi alkaa testailemaan vaan laittaisin originaaliosia. Työn osuushan hommassa on kuitenkin isompi kuin mahdollinen säästö stefojen hinnassa.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://picasaweb.google.fi/sefotec1200
    http://www.sefotec.fi
  9. #9
    Edeltävään pyörään laitettiin olikohan Tourmax merkkiset tarvikestefat, n.500km ja öljyt alkoi tulemaan pihalle, orkkikset tilalle ja ei vuotanut enää. Täältä myös suositus orkkis/skf.
    Z1000 '11
  10. #10
    Taitaa noissa kumisissa tiivisteissä olla vähän sama asia kuin renkaissa. Mitä kauemmin on säilytetty kaupan/varaston hyllylla, sitä kovempaa on kumi ja stefan ollessa kyseessä, myös joustaa vähemmän. Tuo kokeilu liukuputkea vääntelemällä on hyvä konsti nähdä onko tiiviste kovettunut.

    Tiivisteissä olisi hyvä olla paistoleima samoin kuin renkaissa on. Siitä voisi vähän päätellä käyttöikää.

    Tiivisteet ovat monesti öljyb kanssa kosketuksissa ja siksi ne kestää pidempään pehmeinä käytössä kuin kuivana hyllyssä.
    Jos tilanne näyttää pahalta, lisää hanaa ja jos näyttää tosipahalta, kaks pykälää pienempi pesään ja urku auki...
  11. #11
    Sellainenkin detalji hyvä huomioida, että jos putkea vääntelemällä päivä paistaa tiivisteen välistä, vika on enemmänkin liukuholkeissa kuin stefoissa. Aika harvoin itse stefa on mitenkään rikki, vaan vuoto johtuu liasta tai kuluneista puslista. Stefan vaihto auttaa, koska silloin paska poistuu hetkellisesti vanhan stefan mukana ja samalla tulee jumpattua holkitkin.

    Sitten kun se alkaa vuotaa uudelleen 500km päästä syytetään stefaa. Joko muju on lähtenyt liikkeelle ja paskonut uuden stefan tai holkit ovat asettuneet uudelleen. Ei mikään stefa kulu tai mene rikki 500km matkalla.

    Speed Triplessä oli alkuperäiset stefat 12v/52000km, eikä minkäänlaista vuotoa ikinä. Paistoleimat ym ovat ihan höpöhöpöä. Ei mihinkään koneeseen vaihdeta stefoja kahden vuoden välein, kun ne kovettuvat. Tehtaan konekorjaamollakin on varmaan yli 10v vanhyoja varaosia hyllyssä, eikä niitä uusita minkään päivämäärien mukaan. Stefa ei ole auton tai mopon rengas, jossa luonnonkumia.
    Viimeksi muokannut: B12; 09.02.2018 klo 12:27.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  12. #12
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Sellainenkin detalji hyvä huomioida, että jos putkea vääntelemällä päivä paistaa tiivisteen välistä, vika on enemmänkin liukuholkeissa kuin stefoissa. Aika harvoin itse stefa on mitenkään rikki, vaan vuoto johtuu liasta tai kuluneista puslista. Stefan vaihto auttaa, koska silloin paska poistuu hetkellisesti vanhan stefan mukana ja samalla tulee jumpattua holkitkin.

    Sitten kun se alkaa vuotaa uudelleen 500km päästä syytetään stefaa. Joko muju on lähtenyt liikkeelle ja paskonut uuden stefan tai holkit ovat asettuneet uudelleen. Ei mikään stefa kulu tai mene rikki 500km matkalla.

    Speed Triplessä oli alkuperäiset stefat 12v/52000km, eikä minkäänlaista vuotoa ikinä. Paistoleimat ym ovat ihan höpöhöpöä. Ei mihinkään koneeseen vaihdeta stefoja kahden vuoden välein, kun ne kovettuvat. Tehtaan konekorjaamollakin on varmaan yli 10v vanhyoja varaosia hyllyssä, eikä niitä uusita minkään päivämäärien mukaan. Stefa ei ole auton tai mopon rengas, jossa luonnonkumia.
    samaa mieltä olen nähnyt 100000km ajetun 8v pyörän alkuperäisillä stefoilla siin oli vaihdettu aina 20 välein öljyt.... nyt satkussa tehtiin huolto jossa vaihtui kaikki sisäosat..... ihan normi huoltona kuinmyös jarruletkut
  13. #13
    Minullakin on tullut tavaksi vaihtaa stefat vasta kun ne alkaa vuotaa. Öljyt vaihtuu 5-10 tonnin välein, liukuholkit stefojen kanssa tarvittaessa. Kaikki kuluu hitaammin kun on hyvät öljyt sisällä, stefan huulen alusen puhdistan viilipurkin suikaleella ainakin kerran kuussa.
  14. #14
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Sitten kun se alkaa vuotaa uudelleen 500km päästä syytetään stefaa. Joko muju on lähtenyt liikkeelle ja paskonut uuden stefan tai holkit ovat asettuneet uudelleen. Ei mikään stefa kulu tai mene rikki 500km matkalla.
    Sen verran täydennystä, että näinhän se menee:

    Etupumppu vuotaa--> vaihdetaan tarvikestefa ja laitetaan uudet öljyt--> ei vuoda--> alkaa vuotaa uudelleen vähän ajan päästä--> paska stefa hajosi heti ja ostetaan paremmat stefat ja uudet öljyt-->ei vuoda ja vittu kun olisi heti pitänyt ostaa ns. kunnon stefat.

    Se nyt unohtuu, että pumppu on huuhdeltu kertaalleen uudella öljyllä ja on periaatteessa puhdas, eikä stefa enää paskaannu ja ala vuotaa. Hyvin todennäköisesti vuoto olis lakannut ilman mitään stefan vaihtoa, jos vain olisi purettu ja puhdistettu, sekä laitettu puhtaat öljyt.

    Ihan ekana kannattaa aina kokeilla stefan rassausta jollakin sitä varten tehdyllä työkalulla, kinofilmin pätkällä tai mitä siihen nyt haluaakaan käyttää. Jos vuoto lakkaa, stefa on kunnossa. Jos vuoto ei lakkaa, vika on stefassa. Jos vuoto alkaa ajan päästä uudelleen, ja lakkaa taas rassaamalla, vika ei ole stefassa, vaan liassa.
    Viimeksi muokannut: B12; 09.02.2018 klo 19:45.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  15. #15
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Sitten kun se alkaa vuotaa uudelleen 500km päästä syytetään stefaa. Joko muju on lähtenyt liikkeelle ja paskonut uuden stefan tai holkit ovat asettuneet uudelleen. Ei mikään stefa kulu tai mene rikki 500km matkalla.
    Tarvikestefoissa on ollut mittaheittojakin. Ei mullakaan stefat rikki menneet, vaan ilmeisesti toinen oli vaan väljempi. Todennäköisesti vuoto oli alkanut jo aiemmin, huomasin sen vasta n.500km kohdalla kun alkoi putki ihan märkä olemaan.
    Z1000 '11
  16. #16
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Sen verran täydennystä, että näinhän se menee:

    Etupumppu vuotaa--> vaihdetaan tarvikestefa ja laitetaan uudet öljyt--> ei vuoda--> alkaa vuotaa uudelleen vähän ajan päästä--> paska stefa hajosi heti ja ostetaan paremmat stefat ja uudet öljyt-->ei vuoda ja vittu kun olisi heti pitänyt ostaa ns. kunnon stefat.

    Se nyt unohtuu, että pumppu on huuhdeltu kertaalleen uudella öljyllä ja on periaatteessa puhdas, eikä stefa enää paskaannu ja ala vuotaa. Hyvin todennäköisesti vuoto olis lakannut ilman mitään stefan vaihtoa, jos vain olisi purettu ja puhdistettu, sekä laitettu puhtaat öljyt.

    Ihan ekana kannattaa aina kokeilla stefan rassausta jollakin sitä varten tehdyllä työkalulla, kinofilmin pätkällä tai mitä siihen nyt haluaakaan käyttää. Jos vuoto lakkaa, stefa on kunnossa. Jos vuoto ei lakkaa, vika on stefassa. Jos vuoto alkaa ajan päästä uudelleen, ja lakkaa taas rassaamalla, vika ei ole stefassa, vaan liassa.
    Semmonen kysymys tuli mieleen, että miksi jättää se keula putsaamatta kunnolla kun se on jo valmiiksi purettu. Ei sinne mitään paskaa jää pyörimään jos purkaa ja putsailee cartridgen.
    Superbike B #7
  17. #17
    Ariete. Arieten stefoilla itse tein Yamahaan keulahuollon..pyyhijät laitoin orkkista mutta stefat on Arieten tuotteet jotka tilasin Briteistä ebaystä.

    Keula tuli purettua ihan atomeiksi ja pestyä huolellisesti..ei varmasti jäänyt vanhaa öljyä tai muutakaan paskaa. Öljyiksi meni Motulin 15W Motonetin valikoimista.
    Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005


    Fazerin sininen FZ6-S
  18. #18
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Semmonen kysymys tuli mieleen, että miksi jättää se keula putsaamatta kunnolla kun se on jo valmiiksi purettu. Ei sinne mitään paskaa jää pyörimään jos purkaa ja putsailee cartridgen.
    Se purkaja ja putsaaja ei varmaan valitakaan vuotavasta stefasta kahden viikon päästä. Normaalistihan kaadetaan vanhat öljyt pois, vaihdetaan stefa ja uudet öljyt sisään.

    Aloittajan Saitojakin puolet olivat kehuneet ja puolet haukkuneet. En usko yhtään, että olisivat niin epätasaista laatua, että puolet priimaa ja puolet susia. Halvempia stefoja ostavat kotinikkarit, joilla saattaa se työn perusteellisuus ja huolellisuus olla vajaata. Ammattimaiset iskarihuoltajat käyttävät kalliimpia tarvikkeita ja tekevät työn ehkä perusteellisemmin, koska tietävät asiasta ehkä enemmän.
    Viimeksi muokannut: B12; 10.02.2018 klo 11:12.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  19. #19
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Se purkaja ja putsaaja ei varmaan valitakaan vuotavasta stefasta kahden viikon päästä. Normaalistihan kaadetaan vanhat öljyt pois, vaihdetaan stefa ja uudet öljyt sisään.

    .
    Tuossa tilanteessa kannattaa äänestää jaloillaan ja käyttää jatkossa sellaista huoltoa, joka tekee asiat kunnolla. Ammattitaitoinen kaveri kyllä näkee millon pelkkä öljynvaihto riittää ja milloin on syytä purkaa ja putsata koko keula.
    Superbike B #7
  20. #20
    Lähinnä kotinikkaria tarkoitin. Onhan liikkeellä jonkinlainen takuukin työstään, jos öljyvuoto alkaa uudelleen hetikohta korjauksen jälkeen.

    Stefan vaihto ja keulan huolto ovat monelle kaksi eri asiaa.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  21. #21
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Tuossa tilanteessa kannattaa äänestää jaloillaan ja käyttää jatkossa sellaista huoltoa, joka tekee asiat kunnolla. Ammattitaitoinen kaveri kyllä näkee millon pelkkä öljynvaihto riittää ja milloin on syytä purkaa ja putsata koko keula.
    Ainakin omassa pyörässä (25tkm ajettu FZ6-S) oli vanhat keulaöljyt semmoista kuraa, että ei tarvitse olla edes mikään "amma-mies" nähdäkseen pelkän öljynvaihdon riittämättömäksi toimenpiteeksi.
    Vaan enpä sitten tiedä oikooko jossain liikkeessä asentaja tässäkin tilanteessa ja jättää saostumat putkiin.
    Suzuki GSF 650A 2007 => KTM 690 Duke 2013 => Yamaha FZ6-S 2005


    Fazerin sininen FZ6-S
  22. #22
    Vaihdatin stefat alkuperäisiin valtuutetussa huollossa -07 FJR:n ja siellä mekaanikko kertoi että liukuputket täytyy ehdottomasti hoonata, koska ovat liian sileäksi kiillottuneet ja alkaa muuten heti vuotaa. Enpä ole tätä kuullut aikaisemmin, mitäpä olette tällaisesta mieltä.
    FJR -07
  23. #23
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Tinde kirjoitti Katso viesti
    Vaihdatin stefat alkuperäisiin valtuutetussa huollossa -07 FJR:n ja siellä mekaanikko kertoi että liukuputket täytyy ehdottomasti hoonata, koska ovat liian sileäksi kiillottuneet ja alkaa muuten heti vuotaa. Enpä ole tätä kuullut aikaisemmin, mitäpä olette tällaisesta mieltä.
    Öö...liukuputkethan on jo uutena ns. peilipinnalla. Ei kai niitä nyt kukaan ala hiomaan?
    Superbike B #7
  24. #24
    On siinä joku pointti, ettei saa olla liian hyvä pinta:

    Rod Finish
    The surface finish of the cylinder rod can have a dramatic effect on the life of the rod seal. If the surface roughness is too low, seal life can be reduced through inadequate lubrication. If the surface roughness is too high, contaminant ingression is increased and an unacceptable level of leakage can occur.

    In the context of extending cylinder service life, consider the surface of the cylinder rod as a lubricated wear surface and treat it accordingly. In some applications, the use of an alternative rod surface treatment with mechanical properties superior to conventional hard chrome plating, such as black nitride or high velocity oxygen fuel (HVOF) metal spraying, can increase the service life of the rod and its seals. The installation of a shroud to protect the rod surface and seals from impact damage and contaminants can afford similar life extension benefits.


    http://www.machinerylubrication.com/...-cylinder-life

    http://www.skf.com/group/products/se...ces/index.html
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  25. #25
    Olisha se hienoo ku hakis FGR-Ö tolpat huollosta ja joku seppä
    olis käsitelly putket santapaperilla... no vitsi. Eiks noista pyritä
    tekemään mahdollisimman luikkaita, esim. pinnoittamalla.

    Ja niin, vain urpo jättää tolpan sisuskalut pesemättä jos ne on jo purettu
    6-Horo 2005=ex. Lifan 150 + GSX-R750 K8(PV) + CBR600F -00(Manki)
  26. #26
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    On siinä joku pointti, ettei saa olla liian hyvä pinta:

    Rod Finish
    The surface finish of the cylinder rod can have a dramatic effect on the life of the rod seal. If the surface roughness is too low, seal life can be reduced through inadequate lubrication. If the surface roughness is too high, contaminant ingression is increased and an unacceptable level of leakage can occur.

    In the context of extending cylinder service life, consider the surface of the cylinder rod as a lubricated wear surface and treat it accordingly. In some applications, the use of an alternative rod surface treatment with mechanical properties superior to conventional hard chrome plating, such as black nitride or high velocity oxygen fuel (HVOF) metal spraying, can increase the service life of the rod and its seals. The installation of a shroud to protect the rod surface and seals from impact damage and contaminants can afford similar life extension benefits.


    http://www.machinerylubrication.com/...-cylinder-life

    http://www.skf.com/group/products/se...ces/index.html
    Totta tietysti tuokin, mutta jos nyt teoriassa oletetaan, että mopon kovakrominen(?) keulaputki olisi kiillottunut alle Ra 0,05 arvoon niin

    1) Paljonko tiivisteen elinikä lyhenee?
    2) Millä huoltava paja on tuon mitannut?
    3) Kuka ja missä tekee liukuputken hionnan/kiillotukset?
    4) Kuinka paljon tiivisteen huulen voiteluun vaikuttaa se, että keulaputken liukuholkeissa on on välystä?
    Superbike B #7
  27. #27
    Eiköhän ne liukuholkit kulu ennen kuin liukuputket. Holkit ku vaihtaa niin mennään taas pitkälle. Holkithan terästä ja pinnoitettu varmaan pronsilla?? sekä sen päällä teflonin tapaista pintaa, toi pinnoituskuluu ajan kans.
    vanha_uus.jpg
  28. #28
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Totta tietysti tuokin, mutta jos nyt teoriassa oletetaan, että mopon kovakrominen(?) keulaputki olisi kiillottunut alle Ra 0,05 arvoon niin

    1) Paljonko tiivisteen elinikä lyhenee?
    2) Millä huoltava paja on tuon mitannut?
    3) Kuka ja missä tekee liukuputken hionnan/kiillotukset?
    4) Kuinka paljon tiivisteen huulen voiteluun vaikuttaa se, että keulaputken liukuholkeissa on on välystä?
    Misteepä noista kaikista tietää. Pointti oli lähinnä se, että peilipinta ei ole paras eikä tavoiteltava pinnanlaatu hydraulisylinterin männänvarteen. voihan sitä liukuputken kromia hiukan sipaista vesihiomapaperilla jos kokee hifistelylle tarvetta.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  29. #29
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa makehut kirjoitti Katso viesti
    Eiköhän ne liukuholkit kulu ennen kuin liukuputket. Holkit ku vaihtaa niin mennään taas pitkälle. Holkithan terästä ja pinnoitettu varmaan pronsilla?? sekä sen päällä teflonin tapaista pintaa, toi pinnoituskuluu ajan kans.
    vanha_uus.jpg
    Liukuholkit on tosiaan kulutustavaraa.
    Superbike B #7
  30.  
  31. #30
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    3) Kuka ja missä tekee liukuputken hionnan/kiillotukset?
    En tiiä onko vielä validia tietoa, mutta vuosi sitten oli ainakin.
    Pinnoitus:
    KoittoMoto ja pinnoitteen nimi TiAlN.

    Hinta ollut kurapyöräpuolella 300-350 € / keula, jos on ite purkanut keulaa ja vie vain osia.

    Vaihtoehtona taitaa olla perinteisempi TNC
    http://www.reactivesuspension.com/se...?product_id=56

    Ja muita pinnoitteita
    http://www.reactivesuspension.com/services.php

    Tulee tuohon kiilloitukseen mieleen MP Racing Oy. Tämä on ihan mutu-heitto omasta päästä.
    Viimeksi muokannut: T1mppa; 13.02.2018 klo 17:12.
    Braaaaap
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen