Ostin K&N ilmansuodattimen Yamaha R1 -08 pyörääni, K&N.n päädyin, koska se on mielletty laatumerkiksi. Vertailin sitten suodattimia toisiinsa ja huomasin että ilmeisesti valmistustekniikasta johtuen, kuminen massa peitti K&N ilma-aukkoa siten että se oli vain n. 75% alkuperäisestä, taitoksia K&N:ssä on vain 32kpl, kun alkuperäisessä 60kpl, lisäksi alkuperäisen suodattimen suodatinosa on pari milliä paksumpi. Toisin sanoen alkuperäisessä suodattimessa on 2,5 kertaa enemmän suodatinpinta-alaa.
Liite 15420, 20180206_153159 pieni.jpg, 20180206_153222 pieni2.jpg
Kysymys kuuluukin toimiiko tuo K&N suodatinmateriaali oikeasti 2,5 kertaa tehokkaammin? Jotenkin on vaikea uskoa että tuo öljytty puuvilla toimisi suodatinpaperiin nähden niin paljon paremmin. -07-08 R1:stä en onnistunut löytämään dynotuloksia pelkästään K&N filtteristä. Wanhoilla pyörillä K&N toi säädettynä muutaman hepan, mutta noin suurella pinta-ala erolla on vaikea kuvitella että tuo virtaisi oem-suodatinta paremmin tai ainakin likaantuminen vaikuttaisi virtaamaan nopeasti.
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Paperisuodattimissa(kin) yleensä tosiaan on suodatuspinta-alaa moninkertaisesti niin paljon kuin tarvisi olla moottorin horimaan ilmamäärään nähden. Niinpä sillä ei ole juurikaan merkitystä vaihtaako paperisuodattimen johonkin hipo-materiaaliin. Joskus ihmettelin Kawa H2:n ilmansuodatinta mikä on ulkomitoiltaan sangen pieni mutta sekään ei ilmeisesti juurikaan ilman kulkua jarruta vaikka moottoria vähän virittelisikin.
image.jpg
Jossain muistin syövereissä kummittelee sellainen tieto, että esim. K9 1000 gixerin vakio suodatin hengittää n. 300hp vastaavan ilmamäärän. Eli kovin kummosia parannuksia ei vapaammin hengittävillä tod. näk. saa.
Superbike #7
Hepoja en aftermarket suodattimella uskonut saavanikaan, verrattuna uuteen orggikseen, vanhalla on ajettu todennäköisesti jo 30tkm, joten tuo oli jo syytä vaihtaa. K&N sai nettikaupasta 60€, mutta tuo 2,5 kertainen suodatinpinta-alan kokoero hämmästyttää ja pistää epäilemään virtaako tuo K&N todellakin alkuperäistä paremmin kuten lupaavat.
Ei. Monet pyörät ei tykkää noista muutenkaan, ainakin mitä on omaa kokemusta ja muilta kuultua/netistä luettua joutuu varsinkin vanhempia kaasarivehkeitä säätämään hyvän pätkän että pääsee edes takaisin normitehoihin. Väittävät että noita voi pestä ja huoltaa, no sanoisin että jos haluaa nähdä sen vaivan niin go for it mutta joku ilmanputsari nyt on kokonaiskuluissa sen verran pieni tekijä että säästö jää koko pyörän eliniänkin tasolla melko marginaaliseksi...
Omituisten Otusten Kerho
Yamaha GTS 1000 '93
Cagiva Mito Evo2 4t turbo-projekti '05
Ex:Bashan BS200-S7 `07 katumönkkäri
Ex:Benelli Tornado TRE Novecento '06
Ex:Triumph Daytona 955i DSSA `02 fighter
Ex:Honda CBR 600F2 '91
Se että K&N mielletään laatumerkiksi on ainoastaan hyvinrasvatun amerikkalaisen markkinakoneiston ansiota. Mitään lisäarvoa alkuperäiseen suodattimeen nähden se ei anna, usein päinvastoin. Tuossa taannoin hankkimassani bokseribemarissa sellainen oli. Poistui pyörästä ensimmäisessä huollossa... Tarkoittaa pari päivää ostamisen jälkeen. Oli myös mökäputki, sekin poistui samalla kerralla.
Sellanen lisäarvo tuolla on että jos ei ole tarviketta saatavana niiin menee esim mun kawan alkup. suodattimen tilaaminen kalliiksi ja hitaaksi. Muuta ei tullu olevan tarjolla zx6r ään kun k&n:ää. Pestävänä se pelaa pyörän loppuiän
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
K&N päästi fiiatissa paskaa boksiin, kun ei tiivistynyt kunnolla kotelon ylä- ja alalohkon väliin. OEM paperilla mennään.
Muutenkin vähän holon oloisia.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
Täällä ilmoittautuu myös epäuskoinen noille pestäville tekstiilisuotimille. Mainoksissa väitetään että kun likaa tulee lisää niin puhdistusteho paranee...miten mahtaa virtausvastuksen käydä. Jostakin luin, ettei vaan olis ollu täällä org-sivustolla, testistä jossa mitattiin miten paljon suodatin pystyi pysäyttämään pölystä. Siinä paperisuodatin oli paras ja tekstiili huonoin.
Saattaahan tuo tekstiili toimiakin, pelaahan nuo öljytyt vaahtokumisuotimet montullakin. Se on vaan sitten eri asiaa että viitsiikö sitä 1000 km välein pestä ja öljytä.
Käyttövehkeissä pidän kyllä paperisuotimet.
SF 1098S
MTS V4S Sport
Tehon tipahtamista itsekin tuossa mietiskelin, varsinkin kun hieman likaantuu. Meinasin jo heittää kuikkaa koko filtterillä ja ostaa orggiksen, mutta toisaalta R1:n K&N filtteri on todennäköisesti mitoitettu samalla tavalla kuin Gixxerin ja parin hepan pudotusta tuskin huomaa, joten taidan laittaa tuon K&N toistaiseksi paikoilleen...
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
02 Mille R
Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
En siis mitenkään puolusta kooännää, mutta kun tossa omassa se vaan tuli asennettuna ja alkuperäistä tai tarviketta ei kukaan myy, niin mokomaan kesällä tutustuin... Väittävät siis myyntipuheissaan että kooännä on hyvä juurikin linaantuessaan. Eli virtaus pysyisi paremmalla tasolla pidempiä kilometrejä vs. normisuodin. Liittyykö sitten siihen että on puhtaampana harvempi vai jotenkin laskosten rakenteeseen, kulmiin tms. Tiedä häntä. Jokatapauksessa omassa oli niin kauheessa kunnossa että ihmettelin miten mopo edes käy. Tuli sietä filsu vastaan kun tarpeeksi pesi.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Älkää unohtako sitä, että miten hienolta se K&N tarra näyttää katteessa Regina-tarran vieressä.
Sille rispektille ei voi hintaa laskea...
Offtopic:
Merkistä riippumatta tulee ajoittain vastaan peltikuorisia suodattimia, joissa o-rengas on vioittunut joko tehtaalla tai kuljetuksessa. Kannattaa tarkistaa samalla kun sen o-renkaan voitelee öljyllä ennen asennusta. Eikä tartte olla iso roska (hiekanjyvä) välissä kun kiristäessä tiiviste ottaa itseensä. Varsinkin jos vetää kuivana kiinni.
Superbike #7
Jos menee laihalle, virtaa paremmin kuin alkuperäinen. Jos menee rikkaalle, virtaa huonommin. Siitähän se on helppo todeta, onko tukkoisempi vai ei.
Ducatin mukana tuli vissiin Ducati Performancen sarjan suodatin, joka omaan silmään näyttää ihan samalta kuin K&N. Toki vastaavia puuvillasuodattimia on muunkin merkkisiä, kuten BMC. Ducatissa on ainakin pinta-alaa, joten eiköhän tuo virtaa. K&N öljyä laitoin, vaikka taisi ohje olla, että kuivana. Pidän omituisena ohjeena.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Kovasti on yleisen raadin "biisit" muuttuneet kun muistelee (ja kertaa) vanhempia ketjuja
aiheesta vapari vs. orkkis.
Vai onko huumorintaju ja sarkasmi kehittyneet huimin harppauksin?.
Onhan täsä tämmöttinenkin mahdollisuus, että oem vermeiden materiaaleissa/tuotekehityksessä
on tapahtunut jotain.
Ehkä tässäkin aiheessa ja keskustelussa ollaan..... sanotaan vaikka "toivoa herattävästi" punnitsemassa
asioita avoimesti ja ajassaan..... eikä tuomitsemassa Kalevalaisia sankarihahmoja nykyajan kontekstissa joidenkin
pösilöiden aivoitusten mukaisesti.... miituuta kirkuen.
Oli muuten varsin hauskasti eilen aamulla Huomenta Suomen soffalla " symbolitutkija"pötköttelemässä.
Ei tuossa kohtaa oltu shockaantuneita viikonlopun messuilla esiintyneistä symboleista, mutta
hieman arvellutti se, missä mentiin......
Voisiko käydä niin, että symbolien ja ilmauksien kontekstien muuttuminen ja uusiokayttö horjuttaisi
vaikka vanhoja instituutioita niin pahasti että näiden nimi pitäisi muuttaa......
Voisiko esim. "HELLAPOLIISI" poikia niin merkittävästi, että "POLIISIN" olisi otettava käyttöön
joku toinen......
Teoriassa toki mahdollista. Ei pysty väittämään ettei olisi..
Mut joo.... tässä taas yksi näitä..... mikä meillä on ja jatkaa kulkuaan päin helvettiä.... pois todellisuudesta.
"Akateemisellä" kredibiliteetillä, valtakunnan verkossa, prime time. SUOMI NOUSUUN!!!!
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
On muuten "keskivertosuharille" ja ilman hankittua näppituntumaa.... ohjeita lukematta.... mikä nyt on
itsestään selvä lähtökohta... luultua hankalampi rasti saada se rätti SOPIVAAN rasvaan.
Usein se uitetaan enemmän kuin huolella tukkoon..... eli ei skulaa ajatellusti.
Ihan rasvattomana ( jota eivät uutena paketista otettaessa yleensä ole) ei taas haavi paskaa tarkoitetulla tavalla,
mutta virtaa kyllä hienosti,
Olisko tuo "kuivana" kuitenkin tarkoittanut sitä, että putsari on "valmiiksi oikeassa rasvassa", eikä
vaadi ensiasennuksessa rasvaamista ??? Näin ainakin, jos putsari on muoviin pakattuna.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Mulla on Rocketissa Unifilterin vaahtomuovisuodatin. Varmaan ihan paska, mutta mun pyörä onkin jo tuhoutunut, koska edellinen omistaja oli käyttänyt siinä K&N suodatinta. Tämä paljastui suodatinboksin vieressä olleesta K&N -tarrasta. Revin sen tarran pois ja liimasin samaan paikkaan UniFilterin tarran. Muistaapa sitten, että tuo kapistus on paskuudestaan huolimatta pestävä eli laitan sen Fairyämpäriin kerran vuodessa likoomaan. Sitruuna Fairya käytän jos on käsillä, sillä Rockettikin tykkää sitruunantuoksuisesta, hyvin öljytystä UniFilteristä.
Suitsassa on tällainen suodatin, johon vielä suihkutin vähän öljyä ettei kävis laihalla. Nyt käy rikkaalla.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Yamaha DT 125 X -06
Gilera SMT 50 -18
Ohjeessa on että pestään, mutta ei öljytä. Ei ole tietoa mitä siinä on ollut tehtaalta.
Tuo öljyäminen on oikeasti taitolaji. Helpommin menee liikaa kuin liian vähän. Puuvilla imee öljyn hitaasti itseensä ja malttamaton hölvää lisää öljyä kun ei näytä tasaiselta.
Hätäistä hommaa tuo putsarin huolto ei ole ja kannattaa ajoittaa kun mopo on muutenkin levällään/huollossa. Pesun jälkeen annettava kuivaa rauhassa ja sitten öljyäminen. Tavallaan helppoa ja rentouttavaa ajanvietettä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Ennen oli ennen,
Sattuisko jollain olee arkistojen kätköissä jotain vanhaa kamaa, missä olis aikanaan
verrattu "vanhanajan" paperisuodattimien eroja "kuivana" ja "kostuneena".
Ihan käytännön kokemuksen kautta ne vanhat pahvit veti kostumisen myötä aika karusti
umpeen.... jota vielä pintaan/materiaaliin kertynyt maltillinenkin pöly/paska tehosti reilusti.
(tätä ei nyt pidä sekoittaa kelivaihteluun/vaadittaviin säätömuutoksiin)
2T hommissa noiden kanssa sai pelata ihan tarpeeksi ja tuosta syystä en ihan helposti lähde
dissaamaan offipuolen "vaahtokumisuteja"..
Hyviä ja varmoja mussukoita kun vaan malttaa pestä niitä OIKEASTI PUHTAAKSI....
eikä vaan huljauttaa muka-puhtaaksi.... ja rasvata maltillisesti.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Vaikeaksi ja vainoharhaiseksi elämä menee jos aina kaikessa epäilee kaikkea.
Kiusallisen usein kuitenkin "ohjeista" löytyy eri yhteyksissä "mitä sattuu".
Tulee mieleen..... aina.... ja opettavaisena esimerkkinä seuraava:
Aikanaan (70- luvulla) merkittävän rautakauppaketjun tuotevalikoimiin tuli jokamiehen hintainen,
muurin takana valmistettu sorvi.
Tällehän oli sitten saatava suomenkielinen käyttöohje.
Ei hätää!.
Mennään "konttoriin" ja kysytään: Kuka osaa saksaa?
Näpäkkä kesätyttöblona pomppaa pystyyn.
Siitä sitten teinityttö kääntämään käyttöohjetta suomeksi.
Tarina on muuten tosi.
Palasi asiaan vielä piiiiitkään aikuisiässäkin.....
Että mitähän... ja kuinka monelle niilläkin ohjeilla sattui ja tapahtui![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Siinähän ne taisi rivien välissä ja päällä tulla.
Oikea vaahtomuovisuti on huollettuna hyvä, huoltaa pitää muistaa.
Puuvillasudit saattaa olla huollettuna hyviä, jos muistaa huoltaa.
Orkkis paperifilsu on ainakin Kotarissa huollettuna eli vaihdettuna hyvä. Edellinen karkasi aika tukkoon mutta en nenäliinaa saanut liattua filsukotelossa.
Ensimmäiseksi ja viimeiseksi mainitut osaan huoltaa ja molemmat menee tukkoon kun paskaa on liikaa.
Parista puuvillatötteröstä on vähäinen kokemus.En tiedä oliko edellinen omistaja osannut öljytä vai ei, mutta aloitin niiden pyörien omistajuuden kansirempalla. Pyyhin töki ensin pölyt kanavista.
Hyvää niissä oli se että lika ei aiheuttanut tehonalenemaa virtausvastuksen muodossa, kuten orkkis ja kunnon foami tekevät.
Olen itse sen verran laiska ja teknisesti epäpätevä että en puuvillasuteihin mieluusti koske, enkä mielelläni sellaisella varustettua pyörää ostaa. Toki joskus tulee muuten sen verran hyvä paketti vastaan että yläpäärempan tekee huvikseen.