Sivu: 9 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7891011 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 241:stä 270:een 480:sta
  1. #241
    Topic luettu läpi mutta kyselenpä nyt kuitenkin.

    A-kortti on nyt suoritettu, mutta mitään aikaisempaa kokemusta moottoripyöristä ei ole. Edes skootterilla en ole ajanut koskaan.

    En oikein edes tiedä mitä pitäisi hakea, mutta ajaminen olisi kaupunkipainotteista eikä mitään pidempiä matkoja ole suunnitteilla tehdä. Autollakaan ei tule tykiteltyä pahemmin ylinopeutta tai kovia kiihdytyksiä joten tehot eivät ainakaan näin alkuun ole pääosassa (vaikka on myönnettävä että nopeus prätkällä tuntuu aika paljon hienommalta kuin autolla). Tärkeintä lienee kuitenkin ajomukavuus ja ajamisen syvällisempi osaaminen. Ruumiinrakenteeltani olen 180cm pitkä ja 80kg painoa. Budjetti on melko määrittelemätön, mutta sanotaan nyt vaikka ylärajaksi 20k €.

    Kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan. Täytynee myös käydä koeajamassa mahdollisimman monta erilaista vaihtoehtoa, että saa tuntumaa mikä voisi itselleni sopia. Kannattaako tässä vaiheessa vuotta enää ostaa vai suosiolla odotella ensi kevääseen?
  2. #242
    Lainaa John Matrix kirjoitti Katso viesti
    Topic luettu läpi mutta kyselenpä nyt kuitenkin.

    A-kortti on nyt suoritettu, mutta mitään aikaisempaa kokemusta moottoripyöristä ei ole. Edes skootterilla en ole ajanut koskaan.

    En oikein edes tiedä mitä pitäisi hakea, mutta ajaminen olisi kaupunkipainotteista eikä mitään pidempiä matkoja ole suunnitteilla tehdä. Autollakaan ei tule tykiteltyä pahemmin ylinopeutta tai kovia kiihdytyksiä joten tehot eivät ainakaan näin alkuun ole pääosassa (vaikka on myönnettävä että nopeus prätkällä tuntuu aika paljon hienommalta kuin autolla). Tärkeintä lienee kuitenkin ajomukavuus ja ajamisen syvällisempi osaaminen. Ruumiinrakenteeltani olen 180cm pitkä ja 80kg painoa. Budjetti on melko määrittelemätön, mutta sanotaan nyt vaikka ylärajaksi 20k €.

    Kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan. Täytynee myös käydä koeajamassa mahdollisimman monta erilaista vaihtoehtoa, että saa tuntumaa mikä voisi itselleni sopia. Kannattaako tässä vaiheessa vuotta enää ostaa vai suosiolla odotella ensi kevääseen?
    Edellisessä työpaikassa oli yks jamppa(22v ikää), joka osti 99-vuoden ZX-6R Kawan ensipyöräksi ja jaksoi sitä tasan sen yhden kesän. Vaihtoi sitten 10R:än, olikohan joku 2005 malli, ja alkoi pärjäämään paremmin.

    Sit esim. toi mun 900 Hornet vuodelta 2004 on mainio kaupungissa ja keulan saa kaasulla ylös, eli ei se ihan tehoton ole. Sun budjetilla joku 201? Honda CB1000 vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto, leppoisa arkiajossa ja kaasua kääntämällä saa hymyn aikaiseksi.
    "Kun mä mopolla ajelen, tai telkkaa kattelen, silloin mun päässä nykii"
    (Maho Neitsyt - Mikä mun päässä nykii)
    Harley Davidson FXR 1983
    Honda CB900F Hornet 2004
  3. #243
    Lainaa John Matrix kirjoitti Katso viesti
    Kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan. Täytynee myös käydä koeajamassa mahdollisimman monta erilaista vaihtoehtoa, että saa tuntumaa mikä voisi itselleni sopia. Kannattaako tässä vaiheessa vuotta enää ostaa vai suosiolla odotella ensi kevääseen?
    Ehdottomasti ostat pyörän nyt syksyllä tai talven aikana. Toki pitää valmiiksi tietää mitä ostaa. Pyörän reaaliarvosta riippuen voit hyötyä hinnallisesti jopa yli tonnin luokkaa. Netti on täynä pyöriä, joiden omistajilta on ajohalut tai rahat loppu ja talvella härskisti tarjoamalla voit saada erittäin edullisia kauppoja. Sama pätee liikkeisiin, kun haluavat vanhoista eroon.
  4. #244
    johonkin helvetin suureen liikkeeseen istumaan kaikki pyörät läpi että saa jonkinmoisen tuntuman mikä tuntuisi sopivimmalta ja sitten siltä pohjalta tarkennusta,jos ei kerran ole mihinkään valmiiksi lokeroituna, toi on aika ihanteellinen tilanne
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  5. #245
    Lainaa John Matrix kirjoitti Katso viesti
    Topic luettu läpi mutta kyselenpä nyt kuitenkin.

    A-kortti on nyt suoritettu, mutta mitään aikaisempaa kokemusta moottoripyöristä ei ole. Edes skootterilla en ole ajanut koskaan.

    En oikein edes tiedä mitä pitäisi hakea, mutta ajaminen olisi kaupunkipainotteista eikä mitään pidempiä matkoja ole suunnitteilla tehdä. Autollakaan ei tule tykiteltyä pahemmin ylinopeutta tai kovia kiihdytyksiä joten tehot eivät ainakaan näin alkuun ole pääosassa (vaikka on myönnettävä että nopeus prätkällä tuntuu aika paljon hienommalta kuin autolla). Tärkeintä lienee kuitenkin ajomukavuus ja ajamisen syvällisempi osaaminen. Ruumiinrakenteeltani olen 180cm pitkä ja 80kg painoa. Budjetti on melko määrittelemätön, mutta sanotaan nyt vaikka ylärajaksi 20k €.

    Kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan. Täytynee myös käydä koeajamassa mahdollisimman monta erilaista vaihtoehtoa, että saa tuntumaa mikä voisi itselleni sopia. Kannattaako tässä vaiheessa vuotta enää ostaa vai suosiolla odotella ensi kevääseen?
    Speksit huutavat keskikokoista katunakua. Budjetin yläraja on yllin kyllin, vaikka ottaa ajovarusteetkin. 100hv on tuohon käyttöön enemmän kuin riittävästi. Kyykyllä ei tee mitään tuossa käytössä. Duke 790, , ducati monster, yamaha mt-9, Street Triple R tms. Jos nostalgia viehättää, triumphilla on monia malleja ja bemarilla r nine jne.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  6. #246
    Jos maltat odottaa tammi-helmikuun vaihteen mp-messuille, niin siellä pääsee koeajamaan ja vertailemaan kattavasti erilaisia pyöriä.
    Yamaha Tracer 900 -18
    Exät:Suzuki GSF1250S -09, Suzuki GSF 1250SA -10, Suzuki GSF 1200S -05, Suzuki GSX750 -00
  7. #247
    Lainaa wilipedia kirjoitti Katso viesti
    Ehdottomasti ostat pyörän nyt syksyllä tai talven aikana. Toki pitää valmiiksi tietää mitä ostaa. Pyörän reaaliarvosta riippuen voit hyötyä hinnallisesti jopa yli tonnin luokkaa. Netti on täynä pyöriä, joiden omistajilta on ajohalut tai rahat loppu ja talvella härskisti tarjoamalla voit saada erittäin edullisia kauppoja. Sama pätee liikkeisiin, kun haluavat vanhoista eroon.
    Itsekkin tässä olen etsimässä ensimmäistä pyörääni, katsellut ja arvosteluja selaillut, olen päätynyt seuraaviin mahdollisiin malleihin.

    Yamaha MT-07 - MT-09 (vakuutukset vain helkutin kalliita muuten varmaan ois tämä)
    Kawasaki Z900 (sama ongelma ku MT-09), Z750.
    Suzuki GSR 750

    Mutta ongelma on, en uskalla nähtävästi vain ostaa netistä yksityiseltä pyörää, ilman testiajoa. Eli pitääkös tässä nyt vain mutulla lähtee 300km päähän testi ajamaan tai edes tarkastamaan pyörän kuntoa, miten mukava istua ja sit tinkiä hintaa alas, olla rohkea ja vain tehdä kaupat?

    Vai odottaa MP-messuja ja siellä testailee.
    Viimeksi muokannut: Nubnub; 11.11.2018 klo 19:27.
  8. #248
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, sivusto-, jäsen- ja kauppavaravastaava oskarik:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi May 2018
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nubnub kirjoitti Katso viesti
    Mutta ongelma on, en uskalla nähtävästi vain ostaa netistä yksityiseltä pyörää, ilman testiajoa. Eli pitääkös tässä nyt vain mutulla lähtee 300km päähän testi ajamaan tai edes tarkastamaan pyörän kuntoa, miten mukava istua ja sit tinkiä hintaa alas, olla rohkea ja vain tehdä kaupat?
    Varmasti ikuinen ongelma, itse ostin pyörän sillä että kaveri suoritti koeajon kun itsellä oli kortti vasta tuloillaan. Yksi on toki että käy paikallisissa liikkeissä ja kyselee koeajolle pyöriä. Kävin itsekkin yhdellä kesäviikolla noin kolmessa eri liikkeessä ja ajelin yhteensä joku 10 eri pyörää ihan vaan että saa kuvaa mimmosia mikäkin on.
    Suzuki GSX-R 600 ´01 Kilvetön
    ex - Triumph Sprint ST 1050 ABS ´10
    ex - Suzuki GSF 650 S Bandit ´07
  9. #249
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Jos ostat ensimmäistä pyörää, osta se, mikä vaikuttaa makeimmalta. On erittäin todennäköistä, että et vielä edes oikein tiedä, mitä olet hakemassa ja mikä tuntuu hyvältä ja mikä huonolta.

    Ps. Näistä Z900 on pyöränä selvästi paras, GSR:ssä varmaan paras hinta-laatusuhde.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  10. #250
    Jokos Turbobusa on tässä topicissa mainittu.
    ZZR1400
  11. #251
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nubnub kirjoitti Katso viesti
    Itsekkin tässä olen etsimässä ensimmäistä pyörääni, katsellut ja arvosteluja selaillut, olen päätynyt seuraaviin mahdollisiin malleihin.

    Yamaha MT-07 - MT-09 (vakuutukset vain helkutin kalliita muuten varmaan ois tämä)
    Kawasaki Z900 (sama ongelma ku MT-09), Z750.
    Suzuki GSR 750

    Mutta ongelma on, en uskalla nähtävästi vain ostaa netistä yksityiseltä pyörää, ilman testiajoa. Eli pitääkös tässä nyt vain mutulla lähtee 300km päähän testi ajamaan tai edes tarkastamaan pyörän kuntoa, miten mukava istua ja sit tinkiä hintaa alas, olla rohkea ja vain tehdä kaupat?

    Vai odottaa MP-messuja ja siellä testailee.
    Mitä odotat, että testiajo paljastaa? (vähän vittuilevan suoran kuuloinen kysymys, mutta tarkoitus on antaa pohdinnan aihetta).

    Itse olen koeajanut ostamistani viidestä pyörästä kaksi. Ensimmäisen ja kolmannen. Molemmat liikkuivat ja pysähtyivät. Yhtä ajoi omistaja pihakadulla satametriä ees taas, ja yhden toi myyjä pihalle, kun mulla oli solari poikki. Yksi tuotiin Virosta satamaan, josta ajoin kotiin maksettuani.

    Eipä noista ajoista viisastu minun mielestäni, jos laite tosissaan liikkuu ja pysähtyy. Varsinkaan mainitsemiesi kohtuu uusien laitteiden kohdalla. Pyörän yleiskunnon näkee paikan päällä.

    En tietenkään tarkoita, etteikö jollekin pieni testilenkki voisi paljastaa jotakin kriittistä, mutta mikä on akilleen kantapää. Sitä tässä kait arvuutellaan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  12. #252
    Lainaa Peking kirjoitti Katso viesti
    Jokos Turbobusa on tässä topicissa mainittu.
    just mietin samaa

    TB pitää aina muistaa

    ei oo itekään kauheesti tullu koeajeltua muita mut gixxulla oli pakko heittää lenkki kun myyjä ei muuten suostunut sitä myymään
    HRD vh125 silverhorse
    V-max 1700 "Tohatsu"
    CVO Breakout
    GSX-R 1100
    XJ650T
    Legend TT

    S600c V12
    xj6
    Route66 -16 with H&D heritage softail
    eastcoast -19 with Indian chief vintage
    kantatie66 -20 with HD cvo breakout
  13. #253
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mitä odotat, että testiajo paljastaa? (vähän vittuilevan suoran kuuloinen kysymys, mutta tarkoitus on antaa pohdinnan aihetta).

    Itse olen koeajanut ostamistani viidestä pyörästä kaksi. Ensimmäisen ja kolmannen. Molemmat liikkuivat ja pysähtyivät. Yhtä ajoi omistaja pihakadulla satametriä ees taas, ja yhden toi myyjä pihalle, kun mulla oli solari poikki. Yksi tuotiin Virosta satamaan, josta ajoin kotiin maksettuani.

    Eipä noista ajoista viisastu minun mielestäni, jos laite tosissaan liikkuu ja pysähtyy. Varsinkaan mainitsemiesi kohtuu uusien laitteiden kohdalla. Pyörän yleiskunnon näkee paikan päällä.

    En tietenkään tarkoita, etteikö jollekin pieni testilenkki voisi paljastaa jotakin kriittistä, mutta mikä on akilleen kantapää. Sitä tässä kait arvuutellaan.

    Yleiskunnon näkee ajamatta mutta hiukankaan vanhempaa kannattaa koeajaa. Pojalle etsin aikoinaan piikkiä ja hylkäsin yhden koeajon jälkeen, niin paljon oli korjattavaa, etustefat ei enää vuotaneet pahasti kun oli öljyt jo vuotaneet pois. Moottorista uupui jokunen heppakin ja jotain laakereissakin oli vikaa. Toisaalta kun hain LT:n saksasta niin tein kaupat kuvien perusteella (virallinen bmw liike). Suoraan liikenteeseen ja autobaanalle berliiniä kohti :-)
  14. #254
    5 pyörää ei ole mikään otanta, varsinkaan kun vain 3 on ostettu sokkona. Koeajon idea on välttyä mahdolliselta ongelmalta joka on ehkä 1/10 tai 1/100 ilmenevä. Itse lähinnä tärkein on joku vaihteiston toiminta. Joka vaatii koneen avaamisen korjaamiseen, ja yleensä että kone toimii, kaikki muut stefat yms ketjut/renkaat on kulutustavaraa ja sinänsä ihan sama. Tietysti jonkinlainen hintaero ja vaiva ero on jos kulutusosat on hyvät vai kaikki osat loppu. Mitä halvempi pyörä ehkä sitä merkittävämpää. Esim 1-2 k pyörä voi olla kahta tasoa, toinen täysin läpikäyty, hyvillä ketjuilla, renkailla ja kaikki linkut ja jousitus läpikäyty ja ohjainlaakerit ja swingin laakerit voideltu ja venttiilitä säädetty ja kaasarit huoltosarjoilla.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  15. #255
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa jaket kirjoitti Katso viesti
    5 pyörää ei ole mikään otanta, varsinkaan kun vain 3 on ostettu sokkona. Koeajon idea on välttyä mahdolliselta ongelmalta joka on ehkä 1/10 tai 1/100 ilmenevä. Itse lähinnä tärkein on joku vaihteiston toiminta. Joka vaatii koneen avaamisen korjaamiseen, ja yleensä että kone toimii, kaikki muut stefat yms ketjut/renkaat on kulutustavaraa ja sinänsä ihan sama. Tietysti jonkinlainen hintaero ja vaiva ero on jos kulutusosat on hyvät vai kaikki osat loppu. Mitä halvempi pyörä ehkä sitä merkittävämpää. Esim 1-2 k pyörä voi olla kahta tasoa, toinen täysin läpikäyty, hyvillä ketjuilla, renkailla ja kaikki linkut ja jousitus läpikäyty ja ohjainlaakerit ja swingin laakerit voideltu ja venttiilitä säädetty ja kaasarit huoltosarjoilla.
    Ei ole ei. Nyt ei osteta 1-2 kilon mopoa, ja täysin läpikäydyn 1-2 kilon mopon voi jättää huoletta koeajamatta. Noi nyt yleensä on vähän kuin keinuhevosen kakka . Kolme-neljä vuotta vanha katumopo 20-25 k kilometreillä on kuin uusi lähes poikkeuksetta.

    Sitten kun kokemusta tulee, alkaa koeajon merkitys kasvaa. Kun ihminen koeajaa potentiaalista ensimmäistä pyöräänsä kuukauden vanhalla lapulla, voi yleensä todeta vain, että tuuli suhisee ja kone pärisee.

    Edit: sullahan oli tunturiässä? Siinä ja tunturikissassa oli toi kakkosen tuvassa pysyminen kriittinen kohta, koska siirtäjähaarukka vääntyi helpohkosti.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  16. #256
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Mitä odotat, että testiajo paljastaa? (vähän vittuilevan suoran kuuloinen kysymys, mutta tarkoitus on antaa pohdinnan aihetta).

    Itse olen koeajanut ostamistani viidestä pyörästä kaksi. Ensimmäisen ja kolmannen. Molemmat liikkuivat ja pysähtyivät. Yhtä ajoi omistaja pihakadulla satametriä ees taas, ja yhden toi myyjä pihalle, kun mulla oli solari poikki. Yksi tuotiin Virosta satamaan, josta ajoin kotiin maksettuani.

    Eipä noista ajoista viisastu minun mielestäni, jos laite tosissaan liikkuu ja pysähtyy. Varsinkaan mainitsemiesi kohtuu uusien laitteiden kohdalla. Pyörän yleiskunnon näkee paikan päällä.

    En tietenkään tarkoita, etteikö jollekin pieni testilenkki voisi paljastaa jotakin kriittistä, mutta mikä on akilleen kantapää. Sitä tässä kait arvuutellaan.
    Vaikka tämän tähän JMH:lta lainasinkin, seuraava näkemys koeajoista ja niiden merkityksestä on yleispätevä.

    Elikäpä....

    Teknisten ja toiminnallisten asioiden tarkastamiseksi on koeajo ihan tärkeä sessio
    ja varsinkin yksityiseltä ostaessa.

    Omasta mielestä täysin dissattu ulottuvuus koeajoon liittyen on edellisiäkin asioita merkityksellisempi.
    Näin siksi, että rikkinäiset asiat voi korjata, mutta jos värkki ei "istu käteen", eikä muutenkaan tunnu
    "oikealta", puuttuu mopoilusta yksi tärkeimmistä siihen kuuluvista asioista.

    Oli kokemusta enemmän tai vähemmän ja pyörä miten helvetin "hyvä" tahansa, se pitää
    tuntua aika lailla "kehon jatkeelta". Toinen tapa koittaa ilmaista tuo on se, että
    pyörän päällä ei "istuta" , vaan ollaan sen "sisällä".

    Muutoin mennään "lypsyjakkaralla" ja ihan sama mennäänkö jalat vai pää edellä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  17. #257
    Täytyy sanoa että Bone kiteytti asian oikeastaan aika hyvin. Pyörällä kuin pyörällä voi ajella mutta vain sopivalla viitsii oikeasti ajaa paljon. Kokonaisuus ratkaisee, pyörän tulee istua käteen ja olla sopiva siihen tarkoitukseen mihin se hankitaan jos oikeasti aikoo nauttia ajamisesta.
  18. #258
    Jos aloittelija pyörää ostaa, niin ei se tiedä mikä pyörä tuntuu hyvältä ja mikä tuntuu ikään kuin kehon jatkeelta. Verrattaessakin mennään enemmän fiilispohjalla ja mututuntumalla. Sinäsä aloittelevalle motoristille on aika turha sanoa "kokeile erilaisia". Varsinkin jos budjetti ei ole uuden verran, niin valkataanko nettimotosta ilmoituksia käyetyistä ja käydään sitten potkimassa rengasta? Aika työlästä ja myyjää kohtaan vähän sama asia, kun kivijalkaliikkeessä vaatteen sovitus ja tilaaminen ulkomailta.

    Keskikoon nakupyörä on aika hyvä kompromissi. Sillä voi ajaa kaupungissa, tehdä vaikka pientä reissua, ajaa sporttisesti ja kokeilla soralla ajamista. Sitten voikin huomata, että hei, kaipaankin vähän sporttisempaa peliä alle. Ei tarvitse heti ostaa sitä kymppitonnin kyykkyä, jota voi olla suhteellisen vaikea kaupata eteenpäin, jos se ei aivan osunutkaan kohdalle.

    Jos se harrastus oikeasti kiinnostaa, niin ei se välineistä ole kiinni. Tosin tämä ei tarkoita sitä, että kannattaa ostaa välttämättä se kaiken halvin "käyvä ja kukkuva" mopo, mikä eteen sattuu.

    Tuskin minäkään olisin pesäpallosta kiinnostunut yhtään sen enempää koulun liikkatunnilla, vaikka sen halpahallin puumailan sijaan olisi käytössä ollut joku superhyperproultraSRX1001- huippumaila.
  19. #259
    Nakupyörissä on myös se hyvä puoli että niitä voi yleensä muokata helpommin omakseen (vs. kyykky).
    Esimerkkinä oma pyörä joka tuntui liian ahtaalta/pystyltä joten vaihdoin siihen toisen ohjaustangon ja penkin.
    Ergonomia parani 110% eikä vaihdossa mennyt kuin pari tuntia.

    Orkkis vs. oma. (Kuskit n.190cm)
    crb2.jpg
    Yamaha XSR900
  20. #260
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Jos aloittelija pyörää ostaa, niin ei se tiedä mikä pyörä tuntuu hyvältä ja mikä tuntuu ikään kuin kehon jatkeelta. Verrattaessakin mennään enemmän fiilispohjalla ja mututuntumalla. Sinäsä aloittelevalle motoristille on aika turha sanoa "kokeile erilaisia". Varsinkin jos budjetti ei ole uuden verran, niin valkataanko nettimotosta ilmoituksia käyetyistä ja käydään sitten potkimassa rengasta? Aika työlästä ja myyjää kohtaan vähän sama asia, kun kivijalkaliikkeessä vaatteen sovitus ja tilaaminen ulkomailta.
    Tästä olen kyllä eri mieltä. Ainakin itselleni muodostuu jo pyörän päälle istumalla useimmiten hyvin vahva mielikuva siitä, että haluanko edes koeajaa laitetta vai enkö. Ja väitän, että tuo fiilis oli hyvin vahvasti läsnä jo ensimmäistä pyörää ostaessa, vaikka silloin ainoa kokemus kaksipyöräisistä oli autokoulun pyörästä ja kaverien mopoista yli 20 vuoden takaa. Voi toki olla, että tämä on luonne/persoonakysymys ja tietyllä tapaa sama asia, että miksi joku ajaa tyytyväisenä vaikkapa uudehkolla toyotalla, kun taas joku toinen ottaisi mieluummin sen sijasta 15 vuotta vanhan alfaromeon, sitikan tms. vaikka tuon uudehkon toyotan saisi ilmaiseksi.

    Keskikoon nakupyörä on aika hyvä kompromissi. Sillä voi ajaa kaupungissa, tehdä vaikka pientä reissua, ajaa sporttisesti ja kokeilla soralla ajamista. Sitten voikin huomata, että hei, kaipaankin vähän sporttisempaa peliä alle. Ei tarvitse heti ostaa sitä kymppitonnin kyykkyä, jota voi olla suhteellisen vaikea kaupata eteenpäin, jos se ei aivan osunutkaan kohdalle.
    Tästä olen jokseenkin samaa mieltä. Tuollainen neutraali pyörä on äärimmäisen hyvä lähtökohta silloin, jos ei ole selkeää fiilispohjaista visiota siitä, mitä haluaa. Eikä sen ole pakko ihan nakukaan olla, jos sateesta, viimasta ja ajomukavuudesta on huolissaan, kun noita varttikatettuja lmuuten nakupyörien kaltaisia” vaihtoehtojakin riittää. Toisaalta, jos on korvien välissä selvä visio siitä, että pitää saada kyykky tai kustomi, niin melko järjetöntä silloin on mennä nakua ostamaan, vaikka se visio osoittautuisikin myöhemmin vääräksi. Tai siis ainakaan itse en tuossa tilanteessa hetkeäkään nauttisi sillä varmuuden vuoksi ostetulla kompromissilla ajamisesta. Toki jälleen ollaan noiden ylempänä mainitsemieni luonnekysymysten äärellä.
  21. #261
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Jos aloittelija pyörää ostaa, niin ei se tiedä mikä pyörä tuntuu hyvältä ja mikä tuntuu ikään kuin kehon jatkeelta.
    Lainaa Mäkine kirjoitti Katso viesti
    Verrattaessakin mennään enemmän fiilispohjalla ja mututuntumalla. Sinäsä aloittelevalle motoristille on aika turha sanoa "kokeile erilaisia". Varsinkin jos budjetti ei ole uuden verran, niin valkataanko nettimotosta ilmoituksia käyetyistä ja käydään sitten potkimassa rengasta? Aika työlästä ja myyjää kohtaan vähän sama asia, kun kivijalkaliikkeessä vaatteen sovitus ja tilaaminen ulkomailta.

    "Kuuleha sie Mäkine..... HÖPÖ HÖPÖ .
    Jos oikeesti olet tuota mieltä, mopoilu on sulle väärä laji .
    Sulla ei tuon kommenttisi perusteella ole aavistustakaan kaksipyöräisen lumosta ja tenhosta.
    ......toivottavasti sulla vaan pullahti toi suusta ja olen väärässä ."

    Keskikoon nakupyörä on aika hyvä kompromissi. Sillä voi ajaa kaupungissa, tehdä vaikka pientä reissua, ajaa sporttisesti ja kokeilla soralla ajamista.

    " Oikein."

    Jos se harrastus oikeasti kiinnostaa, niin ei se välineistä ole kiinni.
    "Taas PRÖÖÖÖÖP! Väärin!"

    Tuskin minäkään olisin pesäpallosta kiinnostunut yhtään sen enempää koulun liikkatunnilla, vaikka sen halpahallin puumailan sijaan olisi käytössä ollut joku superhyperproultraSRX1001- huippumaila.
    Niinnohh...... toivottavasti asiat ei ole NIIN huonosti kuin miltä tuo yllä oleva kuulostaa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  22. #262
    No myönnettäköön, että sikäli aloittelijallekin voi olla hyötyä koeajosta, että pystyy ehkäpä rankkaamaan edes oikean pyörätyyppin itselleen.

    Mutta jos se vaikka kahta samaan luokkaan menevää pyörää vertaa, niin ei paljon eroja huomaa.
    Jos nyt vaikkapa ajaa z900rsllä ja cb1100rs:llä, niin ei välttämättä tuu muuta mieleen, kun "tää toinen kuulostaa vähän erilaiselta ja tässä on kapeampi tanko". Joo, pitää paikkansa.

    Kyllä mulla on mopojen lumosta jonkin sortin hajua Ajan puute lähinnä rajoittaa ajelua, mutta joka paikkaan tulee kesällä kakspyöräsellä mentyä, jos ei tarvitse tavaraa kuljetella. Aina on mukava ajella, oli sitten töihin menossa tai ihan vaan puhtaasti hupiajelulla. Eikä haittaa, vaikka prikulleen saman pätkän on ajanut jo sen parisataa kertaa eri vehkeillä, joka kerralla kivaa kunhan pääsee vaan ajamaan.
  23. #263
    Naurettava ajatus että moottoripyöräilyn tapainen harrastus olisi välineistä kiinni... Tosimieshän tumppaa ER5:lla ensimmäiset kymmenvuotta/150tkm tuosta vaan ihan osoittaakseen muille että laji kiinnostaa silleen oikeasti.

    Turhanpäivästä poseeraamista sellainen että ostaisi heti sen pyörän minkä luulee haluavansa.
    Supermoto
  24. #264
    No en tietenkään sitä tarkoittanut, että pitää se er5 kawa tai joku muu pieni peruspyörä ostaa. Jos haluaa ja pystyy hankkimaan jonkun "paremman" niin mikä jottei. Jos taas budjetti on rajallinen, niin kyllä tuollasellakin pääsee mopoilun makuun. Mikäli mopoilu harrastuksena kiinnostaa, niin kyllä varmaan erkkivitosen valitsee ennemmin, kun ei mopoa ollenkaan...? Minä ainakin valitsisin. Joku pisempään ajellut ehkä ei.

    Aika paljon noita mopoja markkinoidaan mielikuvilla ja fiiliksellä. Ja siitä porukka on ilmeisesti valmis maksamaan aika paljonkin.
    Kannattaa tosiaan miettiä se käyttötarkoitus, mihin pyörää hankkii. Tai voihan sitä pistää parinkympin matkapyörän ja ajella sillä kuukauden verran kesällä töihin 20km suuntaansa, jos se hyvältä tuntuu
  25. #265
    Minun mielestäni ensimmäisessä moottoripyörässä on tärkeintä se, että kuski tykkää siitä. Sen ei tarvitse olla sellainen, että kuski tykkää siitä ikuisesti. Se riittää, että kuski tykkää siitä hankintahetkellä ja ajelua aloitellessa. Oli se ensimmäinen pyörä ihan mikä tahansa, se paljon suuremmalla todennäköisyydellä ei jää viimeiseksi pyöräksi, jos kuski edes alussa tykkää siitä, vaikka kyllästyisi siihen nopeastikin.

    Ja kun melkein kenelläkään se ensimmäinen pyörä ei ole viimeinen, niin kannattaa siinä välissä kokeilla paljon erilaisia pyöriä koeajamalla. Koeajopäivät ja vaihtoaikeissa olevan ostajan teeskenteleminen on ihan yhtä hyväksyttäviä keinoja, kuin kaverin kanssa pyörien päikseen vaihtaminen lyhyelle kurvailulle. Miten voi tietää, mistä tykkää, jos on aina ajanut vaan yhdenlaisia pyöriä? Periaatteessa näin kannattaisi toimia jo ensimmäistä pyörää hankkiessa, mutta hyvin harva vielä silloin tietää, mitä pyörältä haluaa. Siksi on ihan sama, vaikka sen ensimmäisen pyörän ainoa hankintaperuste olisi se, että sen värit sopii hienosti yhteen hyvännäköisten ajovarusteiden kanssa. Kyllä niitä muita kriteereitä ajan myötä karttuu.
    Kawasaki KLR 650 1988 20->
    Aprilia Tuono V4 APRC 2012 19->
    ex: KTM 990 Super Duke 2006 17-18
    ex: Honda VTR 1000F Firestorm 2005 12-16
    ex: Honda VT750 Shadow 2007 07-11
  26. #266
    [QUOTE=PoS;6597162]Jos ostat ensimmäistä pyörää, osta se, mikä vaikuttaa makeimmalta. On erittäin todennäköistä, että et vielä edes oikein tiedä, mitä olet hakemassa ja mikä tuntuu hyvältä ja mikä huonolta.

    Juurikin noin, älä kysele muilta ja älä ainakaan tältä palstalta. Tee valintasi aivan itse. Jos tämä laji alkaa sitten oikeesti kiinostaa niin viim. 40v myöhemmin muistelet, et monenlaista härpäkettä on menny jalkojen välissä ja kaikki ne on juuri sillä (osto) hetkellä tuntunut parhaalta ja oikeelta. Tarkemmissa muistelmissa hoksaat sitten kuitenkin sen, että ostokiimasta aiheutuneen ja hukkaan menneiden markkojen/eurojen jälkeen niistä olis jokusen rakkineen voinut jättää liikkeeseen . Tärkeitä kuitenkin että jokaiselle sopivat löytyy sopivat vehkeet ja..... nekin tarvittaessa voi vaihtaa. Turvalllisia Kilometrejä-
  27. #267
    Mulla on tilanne vähän samaan suuntaan kuin ketjun aloittajalla. Aikalailla tasan 10v sitten myin kevarin pois ja piti siinä sitten ostaa oikeaa pyörää alle (silloin tuli tännekin paljon kirjoiteltua tunnareilla joita ei enää löydy), mutta vuosi toisensa perään tuli kuitenkin todettua ettei elämäntilanne anna pyörään myöden ja on oltava ilman. Missään kohtaa en mielestäni kuitenkaan pyöräharrastusta lopettanut, mutta siitä on nyt 10v kun on viimeksi pyörään koskenut ja on pakko myöntää että kuvioissa olen pudonnut vähän kärryiltä ja nykyiset ajotaidot varmaan samaa luokkaa....

    Mutta jos nyt ensi kesäksi viimein pääsisi takaisin pyörän sarviin. Tätä ketjua kun lukee niin ohje melkein tuntuu olevan että osta mistä pidät, ei kuutioilla niin väliä. Mutta onko tosiaan näin? Itse olen helvetin varovainen ja siksi arvuuttelen tässä kuinka isoa pyörää uskaltaa hankkia. Tällä hetkellä tähtäimessä on MT-07 joka on juuri oikeassa hintaluokassa, miellyttää silmää ja lisäksi äänet todella miellyttää korvaa. Paljon tuntuu muutenkin olevan kehuttu pyörä. Mutta onko tässä tavallaan uudelle kuskille liikaa? Onko 300-400 kuution pyörä fiksumpi? Toki en ole sinänsä uusi kuski, kevari-iässä tuli ajeltua varmaan kymppitonni per kausi, mutta tästä nyt on jo se 10v...

    Mitä muita tämän tyypin pyöriä suosittelette? Tosiaan tuntuu että mallit muuttuneet niin helvetisti tässä tauon aikana etten oikein tiedä edes mitä on tarjolla... Street triple, Duke 690 ym. ovat kanssa olleet harkinnassa
  28. #268
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Ei nollaseiskassa ole liikaa pauhua. Semmosta vaan, jos miellyttää.

    Karkeesti sellainen plus miinus sataheppaa ei oo kadulla ajettavalle laitteelle liikaa edes aloittelijalle. Ei noi vehkeet päätä irti pure.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  29. #269
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kikkare kirjoitti Katso viesti
    M . Tällä hetkellä tähtäimessä on MT-07 joka on juuri oikeassa hintaluokassa, miellyttää silmää ja lisäksi äänet todella miellyttää korvaa. Paljon tuntuu muutenkin olevan kehuttu pyörä. Mutta onko tässä tavallaan uudelle kuskille liikaa? Onko 300-400 kuution pyörä fiksumpi?
    Kaikki tuo voiman käyttö ja hallinta on lopulta siinä penkin ja tangon välissä. Ei tuo MT-07 varmasti ole huono vaihtoehto. Itse aloitin (ilman kokemusta kevarista) K8 750 GSX-R:llä, ja vielä täällä kirjoittelen.

    Yamahan kanssa et joudu heti tilanteeseen, jossa tekee mieli isompaa. Käsittääkseni noissa on jonkinlainen ajomoodin valinta, jolla voi säädellä miten aggressiivisesti pyörä reagoi kaasuun. Aloitat maltillisella kartalla (itse ajoin sademoodilla ) ja sitten kun tuntuu, että kaipaa lisää voimaa tai nopeampaa reagointia, niin kartta vaihtoon ja pyörä muuttuu "uudeksi". Voi toki olla, että olen väärässä tuon moodin valinnan kanssa.

    Mutta kyllä sillä pärjää, kun tajuaa että alla on muuta kuin se 10v sitten ollut kevari.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  30.  
  31. #270
    Lainaa Kikkare kirjoitti Katso viesti
    Mutta jos nyt ensi kesäksi viimein pääsisi takaisin pyörän sarviin. Tätä ketjua kun lukee niin ohje melkein tuntuu olevan että osta mistä pidät, ei kuutioilla niin väliä. Mutta onko tosiaan näin? Itse olen helvetin varovainen ja siksi arvuuttelen tässä kuinka isoa pyörää uskaltaa hankkia. Tällä hetkellä tähtäimessä on MT-07 joka on juuri oikeassa hintaluokassa, miellyttää silmää ja lisäksi äänet todella miellyttää korvaa. Paljon tuntuu muutenkin olevan kehuttu pyörä. Mutta onko tässä tavallaan uudelle kuskille liikaa? Onko 300-400 kuution pyörä fiksumpi? Toki en ole sinänsä uusi kuski, kevari-iässä tuli ajeltua varmaan kymppitonni per kausi, mutta tästä nyt on jo se 10v...
    Itse aloitin MT-07:lla ilman aikaisempaa kokemusta vuonna 2017 (no joo, 25+ vuotta sitten kavereiden piikeillä pari kertaa räpännyt ELI ei kokemusta ). Hyvä mopo mun mielestä ensimmäiseksi pyöräksi jos ulkonäkö miellyttää (ja yksin ajelee, ei mikään nautinto kyyditä tuolla). Tehoja sopivasti, ei mikään henki heti pois vehjes kun kahvaa kääntää, mutta se varmistin on kyllä oma käsi (jos väännät tupin kaakkoon rivakasti ykkösellä/kakkosella niin voit olla varma, että katsot taivaalle). Suosittelen, koska mulla on tuo ja ei muista kokemusta ;-)

    Tuolla jo ketjussa aikaisemmin sanottu, että ei aloittelija tiedä mitä eroa noissa vehkeissä on - itse allekirjoitan. Päällä istumalla joo tuntee jotain asento eroa ja koeajolla lähinnä ihmettelee mopoa. MT-07 taitaa olla halvin pyörä uutena tuossa luokassa ja ei noiden käytettyjenkään hinnat pahoja ole.

    Lainaa Knaku kirjoitti Katso viesti
    Yamahan kanssa et joudu heti tilanteeseen, jossa tekee mieli isompaa. Käsittääkseni noissa on jonkinlainen ajomoodin valinta, jolla voi säädellä miten aggressiivisesti pyörä reagoi kaasuun.
    MT-07:ssa ei ole ajomoodeja (ainakaan -16 mallissa). MT-09 on, olikohan ennen -17 kaksi moodia ja siitä eteenpäin kolme.
Sivu: 9 / 16:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7891011 ... ViimeinenViimeinen