Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Onko kellään kokemuksia pyörän myynnistä myyntitilin kautta? Viime kesänä yritin jo myydä pyörääni nettimoton kautta, mutta muutamia vaihto kyseyitä lukuunottamatta oli aika hiljaista. Mietin että olisiko tuo myyntitilin kautta myyminen parempi tapa päästä pyörästä eroon. Saako pyörästä tuolla tavalla paremman hinnan? Onko liikkeen palkkio suunnilleen minkä suuruinen? Kannattaako pyörä viedä myyntiin kyseistä merkkiä myyvään liikkeeseen?
  2. #2
    Kouluttajan retale Knaku:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2012
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Mä ostin oman pyörän myyntitilin kautta.

    Hinta, jonka maksoin oli about sama mitä nettimotossa pyydettiin (kaivoin myös pyörän vanhan myynti-ilmoituksen nettimotosta esille). Liike osti mun pyörän itselleen, eli mun osalta se oli helppoa, kun en jäänyt kahden pyörän loukkuun. Ja tuskin myyjäkään kovin tyytymätön oli.

    Millaisia välityspalkkioita liike ottaa, niin siitä ei ole kokemusta. Mutta jotenkin mulla on sellainen olo, että helpompi potentiaalisten ostajien on käydä liikkeessä katsomassa pyörää, ja kynnys lähteä katsomaan on matala, sillä samalla reissulla voi tarkastaa myös muita mahdollisia hankintoja.

    Soitto liikkeeseen, ja välityspalkkiokin selviää.
    "The only easy day was yesterday."
    2012 S1000RR
    GSX-R 750 K8 (ex)

  3. #3
    Pari vuotta sitten Vantaan Bikeworldillä olisivat veloittaneet 500€
    Poista häiritsevät mainokset: https://getadblock.com/
    ABSillinen turbobusa powered by delvac.
  4. #4
    Mulla oli ihan sama keissi kun Knakullakin. Ostin omani myyntitilin kautta ja annoin vanhan vaihdossa. Ostamani pyörä oli ollut jonkun aikaa myynnissä Nettimotossa, liikkeessä pyyntiä oli pudotettu hieman.

    Varmaan selvin hyöty ostajalle tuosta on että vanhan antaminen vaihdossa on helpompaa kuin myydä se itse ja myynnissä olevaa pyörää pääsee vaivatta katsomaan livenä.

    Liikkeen ottamasta palkkiosta ei minullakaan ole käsitystä.
    Ducati 899 Panigale

    "If they can make penicillin out of mouldy bread, they can sure make something out of you"
    -Muhammad Ali
  5. #5
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Jos Aarbikelta löytyy mieleinen vaihdokki, niin sinne saa omansa kadotettua kyllä.

    Mitä muuten mietin, niin ei niitä kannata myydä. Ostaa vain
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Lainaa Z-man kirjoitti Katso viesti
    Pari vuotta sitten Vantaan Bikeworldillä olisivat veloittaneet 500€
    Muistaakseni Heinolla oli muutama vuosi sitten n. 200 € ja tuo 500 € oli jossain. Hyvä ja helppo tapa ja tosiaan potentiaalisia ostajaehdokkaita pyörii ihan eri tahtiin kuin omassa autotallissa, eikä tarvitse olla nöyryytettävänä tai kertoa kerta toisensa jälkeen että ei todellakaan ota ostajan äidin leipomosta ruisleipää rahan vastikkeena.
  7. #7
    Lainaa tst kirjoitti Katso viesti
    Muistaakseni Heinolla oli muutama vuosi sitten n. 200 € ja tuo 500 € oli jossain. Hyvä ja helppo tapa ja tosiaan potentiaalisia ostajaehdokkaita pyörii ihan eri tahtiin kuin omassa autotallissa, eikä tarvitse olla nöyryytettävänä tai kertoa kerta toisensa jälkeen että ei todellakaan ota ostajan äidin leipomosta ruisleipää rahan vastikkeena.
    Olen todella yllättynyt jos Heinolla (tai missään ylipäätään) on ollut noin pieni välityspalkkio, tuo ei riitä millään kattamaan mahdollisia reklamaatioita mitä myyntitilipyöristä saattaa paljastua, saati sitten tuottamaan mitään katetta.

    Olen 95% varma että esim. juuri Bike Worldilla on ollut ainakin pari vuotta käytäntö 10% myyntisummasta mutta vähintään 1000€, ja olettaisin että tämän suuntaiset myyntitilisopparit löytyy myös muualta.
  8. #8
    ^Mulle jäi muistikuva ettei liikkeellä ollut vastuuta pyörästä, mopedin myyjä oli siis yksityinen ja pyörä oli vain esillä liikkeessa.
  9. #9
    Aa, no siinä tapauksessa tuollainen kuvio lieneekin ihan mahdollinen, mutta ymmärtääkseni tuo on melko poikkeava järjestely. Normaalissa myyntitilikuviossa ostavan asiakkaan näkökulmasta ei ole juuri esim. virhevastuiden tai muiden käytännön asioiden kesken eroa sillä, onko laite myyntitilissä vai liikkeen omasta varastosta suoraan.
  10. #10
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Jos Aarbikelta löytyy mieleinen vaihdokki, niin sinne saa omansa kadotettua kyllä.

    Mitä muuten mietin, niin ei niitä kannata myydä. Ostaa vain
    Heh..,Itse myin sellukadulla Tampereella ison lekan eli 500 exc:n ...,itse määrittelin kauppaehdot...,elikkä myyntihinnaksi 8900€ ,ja minulle 8400€...kuulostaa 500€ suurelta katteelta....,mut silloinhan myyjä voi halutessaan myydä pyörän vaikkapa 8500€:n hintaan jos tyytyy 100€:n katteeseen...
    Jälkeen päin olen harmitellut koko kauppaa...,olishan sen pyörän voinut pitääkin....KOSKA KURAPYÖRÄILYSSÄ ON OMA VIEHÄTYKSENSÄ...
    P.s.olit oikeassa mitä viime viikonloppuun tulee...,olin nauttinut vahvaa Marja mehua aika paljon...
    KTM Superduke 1290R,KTM 250 SX,Suzuki gsx1300 ra turbo
  11. #11
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Aa, no siinä tapauksessa tuollainen kuvio lieneekin ihan mahdollinen, mutta ymmärtääkseni tuo on melko poikkeava järjestely. Normaalissa myyntitilikuviossa ostavan asiakkaan näkökulmasta ei ole juuri esim. virhevastuiden tai muiden käytännön asioiden kesken eroa sillä, onko laite myyntitilissä vai liikkeen omasta varastosta suoraan.
    Kaiken ratkaisee se, että keneltä pyörän ostaa, siis se omistaja.
    Jos se on yksityishenkilö, niin silloin ei kuluttajasuojalaki päde, mutta jos myyjä on elinkeinoharjoittaja, niin silloin kauppaan kuuluu myös virhevastuu.
  12. #12
    Aivan.
    Normaalikäytäntö myyntitilisopimuksissa on tosiaankin se, että kun ostat myyntitilissä olevan pyörän liikkeestä, niin laite on edellisen omistajan nimissä niin kauan kunnes olet ostopäätöksen tehnyt. Tässä vaiheessa pyörä rekisteröidään ensiksi liikkeelle ja sen jälkeen sinulle, eli ostat pyörän liikkeeltä, et edelliseltä omistajalta. Ja tämän vuoksi liikkeen vastuu laitteesta on aivan yhtä laaja kuin muidenkin käytettyjen kohdalla.
  13. #13
    Ostin myös nykyisen CBRni Treen BikeWorldista myyntitililtä. Koeajon jälkeen vähän keskusteltiin vanhan GSX-R:n kohtalosta ja kohteliaasti sanoivat että eivät pysty ottamaan vastuulleen noin vanhan pyörän myyntiä. Kyselin sitten CBRn hintaa suoralla käteiskaupalla, tässäkään vaiheessa ei ollut vielä mitään puhetta että se on asiakkaan pyörä vielä. Selittivät vaan että pyörän vastaanottanut myyjä on poissa eikä papereita löydetä joten käteishinta ilmoitetaan seuraavana päivänä.

    Seuraavana päivänä soittivat ja pyörän hinta putosi luokkaa 4ke -> 3,5ke ilman vaihdokkia. Ei hajua neuvottelivatko omistajan kanssa hinnasta vai mitä.

    Vasta sitten kun olin liikkeessä maksamassa pyörää, minulle selvisi että pyörän omistaa Santander ja että se on myyntitilillä. Eka kerta kun kuulin koko termin mutta samalla tehtiin selväksi, että ei mitään hätää, minä tekisin kaupat nimenomaan BikeWorldin kanssa ja pyörään tulee normaalit käytetyn ajoneuvon takuut.

    Tästä sitten seurasi parin viikon takku byrokratian kanssa. Kaupan jälkeen tehtiin valtakirjaa rekisteröintiä varten ja tehtiin koeajolupaa pariksi viikoksi, että rekisteröinnit ja loppuvelan kuittaukset ehditään hoitaa.

    Ehkä oleellisinta mun tapauksessa oli tuo hinnasta tinkiminen. Mulla ei tosiaan ole mitään hajua kuinka se on sovittu toimeksiantajan kanssa.
    CBR600F4i -06
  14. #14
    Kauppa voi ottaa moottoripyörän myyntitiliin kahdella tapaa.
    1
    Yksityinen myyjä vie moottoripyörän liikkeeseen myyntiin, myyjäliike myy mopon. Liike järjestää esim. rahoituksen ja antaa ajokausi takuun ( moottoripyörä käy myyjäliikkeen nimissä myyntitapahtumassa). Myyjäliikkeen provisio on suurempi, mutta pyörä myynti on markkinahintainen. Kyseistä myynti tapaa käytetään yleensä arvokkaammissa tai harvinaisemmissa pyörissä. Joskus rahoitusliike kehoittaa laittamaan pyörän myyntitiliin.

    2
    Yksityinen myyjä vie moottoripyörän liikkeeseen myyntiin, myyjäliike myy mopon. Liike järjestää esim. rahoituksen mopoon, mutta ei anna ajokausi takuuta ( moottoripyörä ei käy myyjäliikkeen nimissä). Myyntipalvelu ostetaan yleensä kiinteähintaisena
    ja myyntisopimuksessa määritellään hinta, eli ostetaan palvelu. Mopon myyntihinta on yleensä markkinahintaa pienempi.
  15. #15
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Olen todella yllättynyt jos Heinolla (tai missään ylipäätään) on ollut noin pieni välityspalkkio, tuo ei riitä millään kattamaan mahdollisia reklamaatioita mitä myyntitilipyöristä saattaa paljastua, saati sitten tuottamaan mitään katetta.

    Olen 95% varma että esim. juuri Bike Worldilla on ollut ainakin pari vuotta käytäntö 10% myyntisummasta mutta vähintään 1000€, ja olettaisin että tämän suuntaiset myyntitilisopparit löytyy myös muualta.
    Välityspalkkio saattaa olla kovinkin erilainen, jos ostaa uuden pyörän ko liikkeestä ja jättää entisen myyntitiliin kuin että haluaa pelkästään myydä pyörän?
  16. #16
    kyllä se menee suoraan jos hinta on kohdallaan.

    Ongelma on siinä kun ihmiset katsoo nettimotoa ja luulee, että ne hinnat ovat se oikea hintataso. itse asiassa ne jotka siellä näkyy ovat vähän ylihintaisia, koska muutenhan ne olisi jo myyty. Ne jotka on oikean hintaisia katoaa melko nopeasti.

    jos pyörä on kesän myynnissä niin hinta on väärä. kysynnän ja tarjonnan laki..

    joskus piti myydä kaksi pyörää nopeasti, kumpikin meni viikossa. Hinta oli kummassakin ns nettimoton halvinta halvempi. silti ihan ok, pitää tietysti ottaa kunto vähän huomioon ja kilometrit, mutta omassa luokassaan se pitää olla halvin jos nopeasti haluaa myydä. ->logiikka on selvä, se nopea ostaja ostaa tietysti sen kilometriluokan halvimman. Miksi se maksaisi tonnin tai 500 extraa samanlaisesta.


    ne on aika selvä havainto kanssa, että jos pyörä on sellainen jota ihmiset haluaa väistämättä, niin hinnat on korkeampia kuin pyörissä jotka on mondeoita. kukaan ei halua sitä mutta jos halvalla saa niin voisi ostaa, mutta sinänsä ei ole väliä onko se mondeo vai vectra tai joku muu jääkaappi. jos taas kyseessä on vmax, niin niillä on ostajat, jotka avaa sen nettimoton ja selaa vain löytääkseen vmaxin. mikään muu ei käy.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  17. #17
    Lainaa Hirsa kirjoitti Katso viesti
    Aa, no siinä tapauksessa tuollainen kuvio lieneekin ihan mahdollinen, mutta ymmärtääkseni tuo on melko poikkeava järjestely. Normaalissa myyntitilikuviossa ostavan asiakkaan näkökulmasta ei ole juuri esim. virhevastuiden tai muiden käytännön asioiden kesken eroa sillä, onko laite myyntitilissä vai liikkeen omasta varastosta suoraan.
    Yleistymään päin varsinkin MP-puolella. Useammankin kerran jo törmännyt myynti-ilmoituksessa lauseeseen "myydään asiakkaan lukuun".
    Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
  18. #18
    Palkkiosta: oma pyörä oli 2017 alkukesästä Tuusmotorissa myyntitilissä. Siellä palkkio oli 1000 euroa. Ei tosin mennyt kaupaksi, joten möin sitten suoraan Aarbikeen. Hinta ei ollut hyvä, mutta ei tuntunut vuoden vanha, virheetön ja yksiomisteinen laite muutenkaan kaupaksi menevän.
    Pyöriä vuosien aikana viitisenkymmentä
  19. #19
    Muutama pieni huomio tuohon myyntitiliin:

    * Ostaminen on OK, jos tuote ja hinta on OK...

    * Myyminen: Aivan jonninjoutavaa ajan hukkaa ja toiveajattelua.... miksi?
    No siksi, että kauppiaan prioriteetissä on AINA myydä ensisijaisesti omistamiaan tuotteita ( prätkä, takkit, popot tms ), eli siis niitä rojuja myymälän sisäpuolella, joista on jo lasku maksettu tai jotka joudutaan joka tapauksessa maksamaan...
    No miksi he ottavat joskus prätkiä myyntitiliin.... No, vanha totuushan on, että valikoima myy, eli nuo "riskittömät ja ilmaiset markkinointivälineet" toimivat houkuttimena, joilla saadaan mahdollisesti asiakas kaupan sisälle ja sitten ruvetaan vääntämään kauppaa tosissaan kaupan omistamasta moposta ....... ja siihen tulevasta vaihdokista....
    Joskus tosin voi käydä prätkän omistajallekkin flaksi, jos ostaja ei muuta huoli kuin juuri sen myyntitilissä olevan mopon
    Ei kiinnosta pätkääkään
  20.  
  21. #20
    Lainaa adenauer300 kirjoitti Katso viesti
    Muutama pieni huomio tuohon myyntitiliin:

    * Ostaminen on OK, jos tuote ja hinta on OK...

    * Myyminen: Aivan jonninjoutavaa ajan hukkaa ja toiveajattelua.... miksi?
    No siksi, että kauppiaan prioriteetissä on AINA myydä ensisijaisesti omistamiaan tuotteita ( prätkä, takkit, popot tms ), eli siis niitä rojuja myymälän sisäpuolella, joista on jo lasku maksettu tai jotka joudutaan joka tapauksessa maksamaan...
    No miksi he ottavat joskus prätkiä myyntitiliin.... No, vanha totuushan on, että valikoima myy, eli nuo "riskittömät ja ilmaiset markkinointivälineet" toimivat houkuttimena, joilla saadaan mahdollisesti asiakas kaupan sisälle ja sitten ruvetaan vääntämään kauppaa tosissaan kaupan omistamasta moposta ....... ja siihen tulevasta vaihdokista....
    Joskus tosin voi käydä prätkän omistajallekkin flaksi, jos ostaja ei muuta huoli kuin juuri sen myyntitilissä olevan mopon
    Niinno voihan sen ajatella noinkin mutta jotenkin vanha ja Suomessa vallalla oleva, hieman protektionistinen ajattelutapa, jota seuraamalla vain ohitetaan muita ansainnan keinoja (jotka sitten joku muu korjaa itselleen jos kauppias ei sitä älyä). Jos kauppiaalla on omana varastona vaikka HD ja ostajaa kiinnostaa myyntitili-Busa niin ei siinä hirveästi kannata kaupata pitkäkeulaa tai ostaja siirtyy muualle. Myy sen Busan, nappaa katteen/palkkion välistä ja ostohousuisia HD-miehiä etsimään

    Ajattelisin niin, että myyntitilin pyörä on helppo paikka tehdä rahaa kauppiaalle ja riskittä:
    - ei vastuuasioita syömässä katetta
    - ei pääomaa sidottuna
    - kiinteä kate (tai ainakin alaraja), jonka tietää saavansa

    Ihan samalla tavalla myyntitilipyörästä kauppoja tehtäessä voi sitten kysäistä, että kiinnostaisiko pyörään uudet sliparit, navi, laukkusarja, tai mites on kypärän ja ajokamojen tilanne.