Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Tarvitsisin aihetta paremmin tuntevien neuvoja, kun ensi keväänä ajatuksena ajaa moottoripyöräkortti ja hankkia ensimmäinen pyörä. 2-pyöräisillä ajokokemusta on "reilustikin", mutta ne on 20 vuotta sitten mopoajoilta ja lomareissuilta vuokratuista 125cm3 skoottereista. Eli siis moottoripyöristä se on nolla ;)

    Aihetta on varmaan käsitelty paljonkin mikä olisi sopiva ensimmäinen pyörä, mutta mulla mausteena asiassa on se, että olen 192cm pitkä, joten monet pienemmät pyörät tuskin sopivat. Ihan ergonomiankin takia, mutta en myöskään haluaisi näyttää jättiläis-gorillalta sen selässä

    Mieltymyksistä sen verran, että haluaisin sporttisen pyörän, joskaan en välttämättä ihan kyykkyä. Käyttö olisi kuitenkin puhdasta huviajoa maanteillä ja pienemmillä mutkateillä. Sen verran mitä olen katsonut niin esimerkiksi kawasaki z1000 miellyttää silmää paljon, mutta tosiaan....ensimmäistä pyörää hankkimassa. Toinen kiinnostava oli kawasaki z800, mutta luin jostain ulkomaiselta forumilta, ettei oikein pitkälle kuskille istuisi.

    Joten vinkkejä kaipaisin, koska nyt ei oikein tiedä edes mitä hakea.
  2. #2
    Minkä ikäistä (= hintaista) pyörää olet ajatellut?

    Kawaan mieltyneenä esim ZX9-R on erittäin väljä ja ajoasennoltaan pysty sporttipyörä.
  3. #3
    Tällä saa aika hyvän kuvan eri merkkien ja mallien soveltuvuudesta omille mitoille: http://cycle-ergo.com/

    On ainakin toiminut itselle omia pyöriä miettiessä kun pituutta on saman verran kuin sinullakin.
    Dear Optimist, Pessimist and Realist!

    While You guys were busy arguing about the glass of water, I drank it.

    Sincerely

    The Opportunist
  4. #4
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Säästän arvuuttajan näppistä, joten heitetään täältä SuperDuke 990.

    Toinen voisi olla Kawa 12R.

    Muitakin on, muttei tyhjennetä pajatsoa kaikilta.

    No sen verta tyhjennetään, että jos ergo on kohtuu OK, niin tarvikeklipareilla, jalkatappisarjalla ja satulan muokkauksella tulee tip top.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #5
    Herra Heinäkuu unohti ärrän 990 perästä.
    LÄHETETTY ILMAN TAPATALKKIA XIAOMI 12 5G PUHELIMELLANI

    GEN2
    ER5
    SLAVA UKRAINI!
    FUCK PUTIN!
  6. #6
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Suzu-ukko kirjoitti Katso viesti
    Herra Heinäkuu unohti ärrän 990 perästä.
    Meen miettimään tekosiani hetkeksi.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #7
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    990 Superduke R:stä puhuttaessa pitää erottaa ensimmäinen 2007-2008-malli, joka oli ihan sikaraju. Sitä sitten pehmenneltiin, kunnes viimeinen versio (josta ei muuta kuin R-mallia saanutkaan) oli enää aika nihkeästi R-merkintänsä arvoinen.

    Eli sitä ekaa versiota en suosittele yhtään kenellekään ekaksi pyöräksi.

    EDIT: niin ja luepa tuo mun allekirjoitus.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  8. #8
    Kiitoksia vastauksista.

    Tuohon omaan aloitukseen korjauksena, että tarkoitin kawan z900 mallia...olin näköjään kirjoittanut z1000. Tiedä onko sellaista olemassakaan

    Pyörä saisi olla mahdollisimman uudehko. Perus ylläpitoa kummempaan laittoon ei ole paikkaa eikä osaamista.
    Budjetti on noin 10ke luokkaa. Jos 8 tonnilla selviää niin hyvä, mutta olen valmis laittamaan 12 jos löytyy se ylitse muiden -malli.

    Sitä itsekin mietin, että onko esim. tuollainen z900 aloittelijalle liian "raju" pyörä vai onko sillä myös noobien miellyttävää ajella. Tehoja on varmasti enemmän kun tarvitsen, mutta mun tapauksessa kyseessä kuitenkin on järkevä aikuinen....oikeesti
  9. #9
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    ^
    Ei ole liian raju. Kyllä kone kertoo hyvissä ajoin, milloin ollaan lähdössä ravista laukalle, ja kuski tekee sitten päätökset.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  10. #10
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    990 Superduke R:stä puhuttaessa pitää erottaa ensimmäinen 2007-2008-malli, joka oli ihan sikaraju. Sitä sitten pehmenneltiin, kunnes viimeinen versio (josta ei muuta kuin R-mallia saanutkaan) oli enää aika nihkeästi R-merkintänsä arvoinen.

    Eli sitä ekaa versiota en suosittele yhtään kenellekään ekaksi pyöräksi.

    EDIT: niin ja luepa tuo mun allekirjoitus.
    Trumpan Triple on taatusti hyvä pyörä. Mutta 192 senttisen kuskin alla se näyttää kyllä todella miniatyyriltä
  11. #11
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kaffemi kirjoitti Katso viesti
    Trumpan Triple on taatusti hyvä pyörä. Mutta 192 senttisen kuskin alla se näyttää kyllä todella miniatyyriltä
    Mitä sitten?
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  12. #12
    Lainaa Jonezi kirjoitti Katso viesti
    Mitä sitten?
    Tätä sitten: "Ihan ergonomiankin takia, mutta en myöskään haluaisi näyttää jättiläis-gorillalta sen selässä"

    Noin siis kysyjä...
  13. #13
    MotOrg ry:n hallituksen jäsen, ratavastaava Jonezi:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jun 2014
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kaffemi kirjoitti Katso viesti
    Tätä sitten: "Ihan ergonomiankin takia, mutta en myöskään haluaisi näyttää jättiläis-gorillalta sen selässä"

    Noin siis kysyjä...
    Sääli tämä ajattelu malli, jää monet hyvät pyörät ajamatta.
    Ei järjellä, ei taidolla, ei työllä, ei tuskalla vaan tuurilla.
  14. #14
  15. #15
    Itse 188 cm ja näitä oon ajanut. Suzuki B-king, Yamaha MT-01 ja Victory Hammer. Kaikkia voin suositella pitkälle kuskille ja ei noita kingin tehoja kannata säikähtää, pyörä on oikeen mukava ja haluttaessa rauhallinen ajaa.
    Victory Hammer 8-Ball -11
    Suzuki B-King -08
    Suzuki 750 gsx -84
  16. #16
    MotOrg ry:n hallituksen varajäsen, toinen koulutusvastaava, kolmas sivustovastaava, kouluttaja massajaska:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Apr 2013
    Espoo
    MotOrg ry jäsen
    Kun kerran MT-01 on mainittu, niin pitää todeta että oli mulla ensipyörä ja tykkäsin kyllä kovasti. Mahtuu budjettiin ja pörisee mukavasti. Ei ole mikään raketti, mutta kyllä sillä kerkesi.
    Näköjään aina nenällään...
    KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> ) & Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 -> )
    ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
    ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
  17. #17
    Super Retard PoS:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Sep 2005
    Tallinn
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Kaffemi kirjoitti Katso viesti
    Trumpan Triple on taatusti hyvä pyörä. Mutta 192 senttisen kuskin alla se näyttää kyllä todella miniatyyriltä
    Mä ihmettelen myös tätä suhtautumista. Ei Str3 nyt mitoiltaan kuitenkaan esimerkiksi 990 Super Dukesta olennaisesti poikkea, isoin ero taitaa olla KTM:n korkeampi satula.
    Tähän olisikin hyvä saada tietoa siitä, minkä pituiset kuskit kehtaa milläkin pyörillä ajaa, eihän sitä tiedä, vaikka itselläkin olisi ihan väärä kalusto.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * KTM 890 Duke R * Honda Fireblade *
  18. #18
    Kun kerran budjetti ei ole tiukka, niin Hayabusa olisi pitkälle kuskille väljä pyörä. Kaiketi siinä on napilla valittava sadekelin kartta, joka päällä olisi kivempi alkuun ajella?
  19. #19
    Itse ehdottaisin suuntaamaan helmikuun alussa messukeskukseen. Kylmätyyppää siellä 50 pyörää, niin saa vähän ajatusmaailmaa. Sitten nettimotoa surffaa kevääseen asti

    Näät ja voit testailla samalla vähän ajovarusteita.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Braaaaap
  20. #20
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Kun kerran budjetti ei ole tiukka, niin Hayabusa olisi pitkälle kuskille väljä pyörä. Kaiketi siinä on napilla valittava sadekelin kartta, joka päällä olisi kivempi alkuun ajella?
    Tätä tarjokasta ihmettelen. Itse olen 188cm ja suht pitkät koivet. Mun polvet jää Busan kanssa vakiojakkaralla ja varustuksella ajoviimaan. Ei siis mahdu tankin syvennysten kohdalle. Ei sillä, ei muutenkaan mitään kutkaa Busaan päin, niin en menetä mitään.
    "Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
  21. #21
    En tiedä miten muut ajattelee...
    Mutta, olen sitä mieltä, että ensimmmäisen pyörän kohdalla voisi olla jopa hyvä, että se on pikkusen liian pieni. Ekana kesänä niitä hupsista-perkules-tilanteita tuppaa tulemaan enenpi kun kokemuksen karttuessa. Tarkoitan siis tilanteita esim. parkkeeraus paikkaan josta pyörää joutuu työntämään jonkun matkaa tai ajamalla käännös tuntuu liian tiukalta. Sillon on vaan hyvä, jos jalat yltää kunnolla maahan. Mutta pienuus ei saa olla ergonomian kustannulsella, muuten loppuu ajointo liian nopeasti.

    Mun mielestä ekaa pyörää ostaessa pitää muutenkin olla armollisempi itselleen. Täydellistä loppuelämän matkakumppania tuskin kukaan onnistuu kerrasta itselleen löytämään. Taitojen kehittyessä myös ajamieltymykset tuppaavat muuttumaan. Joten ekaksi voisi olla huvä ostaa ns. harjostuspyörä ja muutaman ajokauden jälkeen vasta miettiä se "oikea".

    Eli pelkästään ulkonäön tai teknisten mittojen/lukujen perusteella en prätkää valkkais. Fiilis touhua tää oikeesti on. Ei vaan järjellä pysty kaikkee selittään. Vähän sama juttu kun puolison löytyminen, joskus se vaan on ihan toisenlainen kun "aloittelijana" mielikuvissa ja playboyn sivuilla.

    Suunta siis mp messuille. Siellä on valinnanvaraa koeistua ja koeajaa. Ja jos huonoa seuraa kaipaa messuille, niin seuraile foorumia...
    rane77(ät)moottoripyora.org
  22. #22
    Speed Triple on muuten varsin hämäävän oloinen laite.
    En tarkistanut millimittoja / kulmia, mutta omalla tuntumalla
    se on jopa aavistuksen "avarampi" kuin ihan eri tavoin messevältä
    ja isolta vaikuttava B-Kinky.

    Joku Trumpan Thruxtoni ei ehkä liioin olis hassumpi.... jos
    "sporttisuutta" mitataan jotenkin etunojalla painotettuna.

    Noiden absoluuttisten mittojen lisäksi sillä, paljonko pyörän päällä
    on tilaa liikkua, on myös suuri käytännön merkitys.

    Joku GSX 1400:n on sitten oikeasti isomman kaverin "väljä" pyörä ja naurettavan helppo & rento
    "harjoittelumopo" jonka kuutiot hämää pahemman kerran.

    Painaa käytännössä saman kuin kusiainen Bandiitti, tappitehoja ei ole huimasti enemmän......
    mutta 1400:lla ei ole niin nokonuukaa tuliko valoista lähdettyä millä pykälällä ja kun kääntää.....
    ei ole niin nuukaa mitä varvikello sattuu näyttämään.
    Se vaan huokaa... ja poistuu eleettömän tehokkaasti paikalta sen verran, mitä 140Nm / 120rwhp
    antaa myöten noilla painoilla.

    Jos tuohon ruuvaa perään jonkun + 50rwhp, niin sillä alkaa sitten maisema ja tilanteet muuttumaan
    siihen tahtiin, että siitä saattaa kokemattomalle hetkittäin kehkeytyä aika kinkkisiäkin tilanteita.
    Siinä mielessä homma muuttuu tehon myötä väistämättä, vaikka peli olisi muutoin
    nöyrä ja johdonmukainen.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  23. #23
    Lainaa TunturiTT kirjoitti Katso viesti
    Tätä tarjokasta ihmettelen. Itse olen 188cm ja suht pitkät koivet. Mun polvet jää Busan kanssa vakiojakkaralla ja varustuksella ajoviimaan. Ei siis mahdu tankin syvennysten kohdalle. Ei sillä, ei muutenkaan mitään kutkaa Busaan päin, niin en menetä mitään.
    Moni on muuten ihmetellyt Bussin tappien sijoittumista.

    Ne on etunojaan ja muiden kulmien tiukkuuteen nähden käsittämättömän edessä.

    Tappeja reilusti taaksepäin, niin alkaa heti tuntua enemmän "ihmiselle" tehdyltä.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  24. #24
    Itse olen 193-senttinen ja pääasiallinen ongelma mahtumisen kanssa on ollut polvien istuminen tankin kylkiin.
    Hayabusa, B-King ja ZZR1400 olen saanut kaikki unohtaa, kun edes kevyesti munat tankissa istuessa reisiä ei saa tukevasti tankkia vasten, kun polvet ottavat sivukatteisiin yms. ulokkeisiin. Joissain malleissa tankki on muuten vaan sellainen, että siitä ei saa otetta (Ducati Scrambler, joka on muutenkin ergonomisesti outo). Valitse sellainen mopo, johon saat itsesi ankkuroitua tukevasti reidet tankin kyljissä, päkiät tapeilla.

    Opetin viime keväänä myöskin yli 190-senttiselle pikkuveljelleni A-kortin Trumpan Street Triplellä, ja se oli hänelle hyvin toimiva pyörä myös loppukauden. Sellaista, tai isoveljeään Speed Tripleä ainakin uskallan suositella helpoksi ensipyöräksi. Ylempänä oli myös paljon erinomaisia ehdotuksia. Mieluummin ehkä kevyempi pyörä kuin raskas, ja kortin saatuasi tule heti ORGin Ajotaito-kursseille tutustumaan sen hallinnan saloihin, niin saat jo ekasta kaudesta mahdollisimman paljon irti!
    Racingtowardthelight.wordpress.com

    GSF 1250 SA -10
    FZ6 S2 -07 (ex)
  25. #25
    Hyviä vinkkejä paljon ja kiitos niistä.
    Ne mp-messut voisi olla ihan aiheelliset.

    En tosiaan välttämättä ole etsimässä sitä "lopullista" viimeisen päälle pyörää, mutta jotenkin ajattelen myös niin, etten haluaisi olla miettimässä uutta heti seuraavana kesänä. Sen verran kuitenkin siihen sijoittaa pitää.

    Tyhmäähän se ehkä on miettiä noita ulkonäköasioita, mutta joskus näkee pari metrisiä kavereita ajavan pienillä pyörillä polvet suussa ja koitan nyt kuitenkin välttää sitä ilmettä ;)
  26. #26
    Mun poika ajelee KTM Duke 125:llä, kun se on vasta 16-v. Pituutta on kuitenkin 195cm... Ei se nyt mitenkään älyttömän goljatilta näytä Duken selässä...
    KTM Duke
    Ex:BMW K1600GTL, Moto Guzzi 1400 California Touring, BMW R1200RT, BMW F650GS, BMW F650 Funduro, Yamaha RD125LC
  27. #27
    Lainaa Roark kirjoitti Katso viesti
    Itse olen 193-senttinen ja pääasiallinen ongelma mahtumisen kanssa on ollut polvien istuminen tankin kylkiin.
    ZZR1400 olen saanut kaikki unohtaa, kun edes kevyesti munat tankissa istuessa reisiä ei saa tukevasti tankkia vasten, kun polvet ottavat sivukatteisiin yms. ulokkeisiin. !
    Itse 198cm ja hyvin toimii jo toinen Zetori matka/mutka-ajossa, enkä ole huomannut mitään noita mainitsemiasi ongelmia.
    Ei kiinnosta pätkääkään
  28. #28
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Mä oon 187 senttinen ja omasta mielestä sovin ihan hyvin tohon zx6r kawan hyttiin. Yläkroppa ei saa kunnolla pleksin takaa suojaa, siksikin että maha ottaa tankkiin eikä siis vaan taivu...
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  29. #29
    Lainaa adenauer300 kirjoitti Katso viesti
    Itse 198cm ja hyvin toimii jo toinen Zetori matka/mutka-ajossa, enkä ole huomannut mitään noita mainitsemiasi ongelmia.
    Kropan yksilölliset mittasuhteiden erot alkavat vaikuttaa aika karullakin tavalla ja suorastaan "potenssiin"
    mitä kauemmas suuntaan tai toiseen kokonaispituus muuttuu "normimitasta".

    Kun kuski lyhenee, alkaa "persjalkaisuus" puremaan rankasti jalkojen maahan ylettämisen suhteen.....
    ja vastaavasti "pitkäkoipisuus" (tai ei-persjalkaisuus) ahdistaa nopeasti jalkojen kyytiin sopimisen suhteen
    kun kuskin pituus kasvaa.

    Ihan perushomma vaikka ei ehkä ihan alkuun tahdo hahmottua.

    Jos ihan fillaroinnin puolella aletaan hakemaan pyörää kohdilleen kuskille, nuo asiat (raudat/kroppa)
    pamahtaa käteen samoin tein ja huolella.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #30
    Lainaa PoS kirjoitti Katso viesti
    Mä ihmettelen myös tätä suhtautumista. Ei Str3 nyt mitoiltaan kuitenkaan esimerkiksi 990 Super Dukesta olennaisesti poikkea, isoin ero taitaa olla KTM:n korkeampi satula.
    Tähän olisikin hyvä saada tietoa siitä, minkä pituiset kuskit kehtaa milläkin pyörillä ajaa, eihän sitä tiedä, vaikka itselläkin olisi ihan väärä kalusto.
    Joo, 203cm ja 150kg enkä Rockettia pienemmällä kehtaa oikeastaan edes yrittää (gessubemari vois mennä tai KTM adventuret). Esim. V-rod oli jo kerrassaan koomisen näköinen koeponnistuksessa, matala pitkä puikula. Roksustakin jo sanotaan ettei se näytä roksulta minun alla. Metsästysjousiammunnoissakin arvuuteltiin sitä onko mun nuolet pitkiä nuolia vai lyhyitä keihäitä?

    Kolminaisuus jalkatapit, penkki ja ohjaustanko on mahdollista laittaa eri palikoin itselleen sopivaksi, muoviluodeissa / sporteissa voi ehkä näyttää epäsuhtaiselta (?), nakut ja customit on ehkä vähän armeliaampia aftermarket-osille. Jep.
    "En mää *täss syyllist kaipaa yhtikäs, Lahtist ja konekiväärii mää kaipasin"

    Clutch - The Regulator
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen