Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
  1. #1
    Morjesta elikkäs pyörä tullut juur hankittua ja parit ekat kerrat käyty ajamassa enska radalla. Polvisuojat kyllä hankittava vielä ja no niskatuki varmaankin. Tietenkin paras jos ostaa 1000euron knee bracet ja 500 euron niskatuen, mutta en näe sitä nyt oleelliseksi. Tekeekö noilla pehmeillä niskatuki renkailla mitään ? Millaista niskatukea suosittelette vai käytättekö ollenkaan ? Entäs polvisuojat ? Knee braceihin en kyllä usko lähteväni sijoittamaan ovat niin kalliita ja lukenut että joissain tilanteissa aiheuttavat pahempaa jälkeä kun jos olisi normi suojat. Suosituksia edullisista polvisuojista?
  2. #2
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    tori.fi

    matkaendurot.net

    jne. jne.

    Noita käyttämällä ostin itselleni polvarit, haarniskan, suojahousut ja crossihanskat about puoleentoistasataan.

    Tuista ollaan montaa mieltä. Kaveri osti ne itselleen heti sen jälkeen kun ensimmäinen ristiside meni poikki. Kyllä ne suojaa enemmän kuin haittaa.

    Itelläni ei vielä ole, mutta joskus ne tulee varmaan hankittua. Toivottavasti ennen ekaa polvileikkausta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    tori.fi

    matkaendurot.net

    jne. jne.

    Noita käyttämällä ostin itselleni polvarit, haarniskan, suojahousut ja crossihanskat about puoleentoistasataan.

    Tuista ollaan montaa mieltä. Kaveri osti ne itselleen heti sen jälkeen kun ensimmäinen ristiside meni poikki. Kyllä ne suojaa enemmän kuin haittaa.

    Itelläni ei vielä ole, mutta joskus ne tulee varmaan hankittua. Toivottavasti ennen ekaa polvileikkausta.
    Mites niskatuki, käytätkö lainkaan ? Tiedätkö onko niistä rinkuloista mitään hyötyä ?
  4. #4
    https://issuu.com/enduro21.com/docs/...ustrated_24/90

    Siitä lueskellen eri polvitukein hyödyistä ja haitoista.
    Oon ajellut useamman vuoden vaan polvisuojilla (jotkut ~50€) ja "vielä joskus" -listalla on ollut polvituet.
    Ilman niskasuojaa on tullut ajeltua ja paljon myös kaatuiltua. Tähänkin "vielä joskus".

    Mulla on sellanen pehmeä niskasuojus "vessarengas". Mutta en oo sitä käyttänyt. Jotenkin ahdistaa... Oisko väärän kokonen?

    PS. Linkistä voit lukea myös koko lehden. Löytyy myös tarinaa jousituseroista. Vakio, shimmattu, mäntäkitti ja Factory-setuppi. Ja esittelyssä Betan uudet enskat

    edit. Polvisuojat (tai vastaavat) on ihan ehdottomat. Hullua ajaa ilman. Niskatukia näkee aika harvaltaan. Alle 10% käyttää. Niitä pehmeitä olen nähnyt ~4-5 kpl käyttävän. Yleensä niiden käyttäjät on junnuja tai eläkkeen korvilla olevia kurvailijoita. Mutta jos löytää itselleen sopivan ja tykkää sen kanssa ajella, niin se on erittäin hyvä! Kaikki suojaus tässä lajissa, mitä jaksaa kantaa päällään, on pelkkää plussaa.
    Viimeksi muokannut: T1mppa; 06.11.2017 klo 15:39.
    Braaaaap
  5. #5
    Orgin Keulahahmo JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Presidentin naapuri
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Finnishrider kirjoitti Katso viesti
    Mites niskatuki, käytätkö lainkaan ? Tiedätkö onko niistä rinkuloista mitään hyötyä ?
    Tuossa yllä on hyvä vastaus. Oon ajatellut vedellä ilman, kun vauhti on kävelyä ja kalustokin sinne päin (05 625 SXC)
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Polvitukien toinen selkeä etu polvisuojiin nähden on se, että kaatuessa ne pysyvät paikoillaan. Suoja saattaa liikkua kaatumisen aikana pois polven päältä.
  7. #7
    https://www.storm-motor.fi/ajovarust...jat-limemusta/


    Mä oon käyttänyt noita Leatin pehmeitä polvissa mun kuntohöntsäilyssä. Hemmetin mukavat, pysyy paikallaan ja ainakin mulla suojanneet hyvin. Mulla on suht edulliset kovat polvisuojat kaapissa; alkoivat painamaan säärestä saappaanvarren reunasta. Panssarina Alpinestarsin suojapaita..mukava ja suojaava sekin.
    Niskatukea ei oo..siitä en osaa sanoa mutta niinku yllä niin ehkä joskus. Sen aion kyllä sitten ostaa hyvän joka ei ahdista ja pää kääntyy. Facessa on motocrosskirppis-ryhmä, josta saa paljon kaikkea kamaa edullisesti, jos on vikkelä..ja suomimieshän on.

    Polvituelliset suojat on varmasti hyvät ainakin jos on jo ongelmia polvissa. Osa sanoo että jos tuet polvet hyvin niin sitten menee lonkat eli johonkin se vääntö sitten kohdistuu.

    Summasummarum..kaikki suojat kandee olla mukavat päällä pikemmin kuin että on jäykkä michelinukko. Ajo varmempaa kun voi paremmin elää pyörän päällä ja ehkä ei sitten kaadukkaan niin helposti.

    PS edit...se muuten mitä huomannu halvemmissa nivelletyissä polvareissa niin ne saattaa välillä jumittaa siitä polviosan ja sääriosan liukukohdasta enemmän tai vähemmän. Se häiritsee todella paljon ajoa.
    T7
  8. #8
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    https://www.storm-motor.fi/ajovarust...jat-limemusta/


    Mä oon käyttänyt noita Leatin pehmeitä polvissa mun kuntohöntsäilyssä. Hemmetin mukavat, pysyy paikallaan ja ainakin mulla suojanneet hyvin. Mulla on suht edulliset kovat polvisuojat kaapissa; alkoivat painamaan säärestä saappaanvarren reunasta. Panssarina Alpinestarsin suojapaita..mukava ja suojaava sekin.
    Niskatukea ei oo..siitä en osaa sanoa mutta niinku yllä niin ehkä joskus. Sen aion kyllä sitten ostaa hyvän joka ei ahdista ja pää kääntyy. Facessa on motocrosskirppis-ryhmä, josta saa paljon kaikkea kamaa edullisesti, jos on vikkelä..ja suomimieshän on.

    Polvituelliset suojat on varmasti hyvät ainakin jos on jo ongelmia polvissa. Osa sanoo että jos tuet polvet hyvin niin sitten menee lonkat eli johonkin se vääntö sitten kohdistuu.

    Summasummarum..kaikki suojat kandee olla mukavat päällä pikemmin kuin että on jäykkä michelinukko. Ajo varmempaa kun voi paremmin elää pyörän päällä ja ehkä ei sitten kaadukkaan niin helposti.

    PS edit...se muuten mitä huomannu halvemmissa nivelletyissä polvareissa niin ne saattaa välillä jumittaa siitä polviosan ja sääriosan liukukohdasta enemmän tai vähemmän. Se häiritsee todella paljon ajoa.
    Joo aika paljon hyviä pointteja sulla, taidan kyllä jättäytyä noista polvituista toistaiseksi, menee sen verran säätämiseksi ja kalliitkin ovat. Mitenkäs sitten noiden normi polvareiden kanssa kannattaako olla nivelletty vai ei ?
  9. #9
    Nivelletyt polvisuojat on mukavammat käyttää ja pysyy paremmin paikallaan rytkeessä, Bilteman nivelillä ajettiin muutama vuosi ja hyvin pelitti lipoissa.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  10. #10
    syndit.jpg

    Laitoin kuvan kun vaikea selittää. Eli tarkoitin tämänmallisia, jotka äärikoukussa sattaa kantata niinkuin nämä mun kuvassa olevat.
    Noitahan on valtava määrä eri mallisia ja jos säärisuojaa mukana niin kait niissä kaikissa joku nivelsysteemi on; osassa ehkä lätkäsyndimäinen liitos polviosassa ja sääriosassa. Noi mun kuvassa olevat saa kyllä kolahtaa kiveenkin kovaa eikä tunnu missään, mutta mulle jotenkin hankalat.

    Nämä on sitten omia harrastelijakuskin näkemyksiä. Sitten kun mennään kovaa niin siihen kait sitten joku muu osaa paremmin

    Missäpäin asustelet? jos Helsingissäpäin niin testaa noita mun niin vähän saa vinkkiä mitä hakee... kokohan noissa on tietty tärkee.
    Ite 178cm ja kuvassa olevat ehkä aavistuksen pitkät ( vaikka onkin one sice..)
    T7
  11. #11
    Hinta/laatusuhteeltaan noi bilteman tuplanivelellä olevat on on kyllä hyvä hankinta... Niillä pääsee komeesti alkuun, ilman suojia en itse ajaisi metriäkään. Tollasilla tuli joskus itekin ajettua pari kautta... Mulla on nykyään alpinestarin bionicit ja sitten noi fluid tech carbonit, mutta yleensä tulee ajettua noilla kevyillä bioniceilla. On kestänyt perkeleen monet lipatkin tässä vuosien saatossa ja polvetkin on vielä ehjät

    Niskatukea en itse käytä ollenkaan, ei vaan tunnu luontevalta, muutama ajokaveri käyttää leat:ia ja hyvähän se varmasti on jos pää edellä johonkin jysäyttää...

    Kannattaa katsella myös tuolta 24mx, iso valikoima ja todella kohtuulliset hinnat.
  12. #12
    Nikatukea olisi pitänyt käyttää aikoinaan, ei vessanrengasta joka voi lisätä retkahdusvammoja oikeaan niskatukeen verrattuna. Enskailut on multa ohi kaularangan vaurioiden takia mutta kunnollinen niskatuki on vakaassa harkinnassa normi ajoon ensi kaudeksi jos vaikka sattuu lippaamaan makkaranpaisto polulla.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  13. #13
    Tässähän on vähän sama kun kotilossa turvavyön... ja kahdella pyörällä kypärän kanssa.
    Kunhan on jotain, niin se on todellisuudessa aina ratkaisevasti parempi kuin ilman.
    Ihan samalla mennään polviTUKIEN kanssa.

    Tämä "porras" on käytännön tasolla se kaikkein suurin steppi vaikka se Essoilla ei kovin
    kiihottavaksi jutun juureksi jalostukaan.
    On paljon seksikkäämpää viilata teoriatasolla niitä millin kymmenyksiä "ehkä sitten kuitenkin"ajatuksella
    ja sivuuttaa merkittävimmät asiat.

    Ruukunkin kanssa homma nyt sattuu menemään aika pitkälle tosielämässä niin, että
    ylipäänsä sen käyttämisen jälkeen seuraava merkittävä keskustelunaihe on
    tuo ikuinen avo/umpiruukku.
    Tämä kysymys ratkeaakin taas yksinkertaisesti niitä käytännössä tapahtuvia "osumakohtia" tarkastellen.

    Ajeleehan toiset "ympäri aasiaakin" reissu toisensa perään "pelkillä vanteilla" .
    Kaikki ei kuole seurauksiin, eikä kaikilla edes putoa "nenä päästä".

    Kun se sitten sattuu kohdalle niin.... olis ehkä kuitenkin pitäny käyttää.... esim. POLVITUKIA

    "Jostain sitten kuitenkin pettää".... ja menee lonkat.

    Nyt heitetään hyvä kysymys, johon ei ehkä ole absoluuttista totuutta, mutta mennään taas olennaisilla.

    POLVITUKI! Onko se varuste, jonka on oltava polven suurta vammautumisriskiä merkittävästi
    alentaakseen ns. PERIKSI ANTAMATONTA "UMPIRAUTAA" ? (puhutaan nyt kuitenkin "jäykkyydestä" ylipäänsä)
    Mikään "hyvä" suoravaruste on harvemmin täysin ns. umpirautaa/kankea tms.

    Tällä ajatuskuviolla päädytään siihen, että kunhan "sateenkaaren tuolla puolella"kin olevilla voimilla
    varuste pysyy ehjänä..... se on paras varuste.

    Sinällään on ihan totta, että eräissä tilanteissa "voimien seuraukset", eli kropan sulakepaikka "siirtyy".
    Tällehän ei voi mitään kun mennään eri tekijöissä riittävän pitkälle.
    Ratkaisevaa on asioiden ja vehkeiden määrityksessä ja mitoituksessa se, missä tasossa eri
    muuttujien suhteen käytännössä liikutaan.

    Samahan se on ihan vaikka ruukunkin kanssa.

    Ei se lekalla leipominen ja vain pinnan naarmutuminen kerro juurikaan totuutta keksinnön suojaavuudesta.
    Maalihan tuossa on siinä, että saadaan käytännön tilanteissa (joita tulee tutkitusti eniten vastaan)
    matopurkin sisältö säilymään elossa.... eli aivot mahd. vähillä vaurioilla.

    Hieno homma.... ruukku ei menny rikki. Ei se haittaa vaikka aivot meni

    Sataa prosenttia ei elämässä saavuteta kuin ehkä tuurilla. Tämän moni nielee ihan sujuvasti sellaisenaan.
    Samaan hengenvetoon useimmat kuitenkin aloittaa ankaran spekuloinnin ja arvottamisen tekijöissä,
    joissa "osumatarkkuus" liikkuu promilletasolla.. Inhan helposti tuosta ringistä välillä löytää itsensäkin.

    Mutta takaisin astian äärelle. PolviTUET.

    "Hyvien" polvitukien käytön dissaaminen ja niistä aiheutuvien ikävien seuraamusten.... paisuttelu
    tahtoo kyllä mennä sarjaan vanhojen pirssimiesten kapina turvavyön käyttöä vastaan ja perustelut tälle.

    Meillä on kuitenkin "pöydällä" käytännön lopputulemat sille, moniko on kärsinyt tai hyötynyt.... kuinka usein
    ja mitä esim. turvavyön tai polvitukien käytöstä.... ja kuinka monelle ja usein noissa on käynyt ohraisesti.

    Aika kovat on perustelut oltava, miksi kannattaisi ajella mielummin ilman minkäänlaisia polvitukia.....
    puhumattakaan että ne selitetään "vaarallisiksi"..... muutoin kuin promilletasolla sivuuttamalla
    sujuvasti täysin eri suuruusluokkaa oleva käytännön tosiasiat.
    Nyt ei ole kyse siitä, etteikö kerran elämässä olisi.... saattanut.... pelastua turvavyötä käyttämättä.

    Vanhoilta "polvettotomilta", ennen polvitukiaikoja ajaneilta crossi ym.kuskeilta kannattaa ehkä kysellä näkemystä
    asiaan ennemmin kuin joltain enemmän yksittäiseltä uudemman aikakauden.... uusista hapatuksista
    kärsineeltä. Noita vanhempia, polvettomia, on hieman helpompi löytääkin kuin nuorempia,
    tukien takia lonkattomia.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  14. #14
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Nikatukea olisi pitänyt käyttää aikoinaan, ei vessanrengasta joka voi lisätä retkahdusvammoja oikeaan niskatukeen verrattuna. Enskailut on multa ohi kaularangan vaurioiden takia mutta kunnollinen niskatuki on vakaassa harkinnassa normi ajoon ensi kaudeksi jos vaikka sattuu lippaamaan makkaranpaisto polulla.
    Tää istuu aika hyvin samaan kylmään kuosiin tuon polvitukiasian kanssa,
    vaikkakin kiulunvarren vammojen moninaiset seuraukset ovat monella aika jäätäviä.

    Tuossa on silti sullakin yksi mielenkiintoinen nyanssi joka jää helposti huomaamatta....

    Vertaat vessarengasta moderniin niskatukeen.

    Se on ihan hyvä ja oikea vertailu sinällään.

    Tämä ei kuitenkaan vastaa millään muotoa kysymykseen:

    Onko vessarengas huonompi/vaarallisempi kuin ei mitään??????
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  15. #15
    Noh..kyllä tästä voi taas vääntää loputtomiin. Ei muuta ku kauppaan ja parilla tonnilla saa kelpo ritaripuvun.

    Mitä tuelee vessarenkaaseen niin sanon että parempi ilman jos se epäistuvuudeltaan haittaa ajoa. Mun mielestä vaan kasvattaa riskiä onnettomuuteen eikä kuitenkaa ole riittävä suoja kovaan kolauksee. Näin ollen arvoin turvavälineestä olevan enemmän haitta kuin sillä saatavaksi tarkoitettu hyöty
    Ja tän enempää en kyl jaksa....
    T7
  16. #16
    Lainaa W-P kirjoitti Katso viesti
    Noh..kyllä tästä voi taas vääntää loputtomiin. Ei muuta ku kauppaan ja parilla tonnilla saa kelpo ritaripuvun.

    Mitä tuelee vessarenkaaseen niin sanon että parempi ilman jos se epäistuvuudeltaan haittaa ajoa. Mun mielestä vaan kasvattaa riskiä onnettomuuteen eikä kuitenkaa ole riittävä suoja kovaan kolauksee. Näin ollen arvoin turvavälineestä olevan enemmän haitta kuin sillä saatavaksi tarkoitettu hyöty
    Ja tän enempää en kyl jaksa....
    Eihän tässä ole edes olemassa mitään väännön ja jaksamisen paikkaa.

    Lähes jokainen, minkä tahansa tasoinen turvavaruste toimii tietty aina funktiotaan vastaan jos sitä käytettäessä
    "häiriötekijät" kasvavat riittävän suureksi..... muutoin että se kärpänen lihoo härkäseksi
    siellä vinntikomerossa. Vaikuttaa se valitettavan paljon toki silloinkin.

    Esim. liian pieni, huonon mallinen ja vartin päästä ruuvipenkin lailla puristava ruukku vie helvetisti
    ihmisen huomiokykyä ja keskittymistä pois olennaisesta..... Ihan sama vaikka olis kolmen tonnin tavara.

    Umpihuurussa oleva visiiri/ajolasit..... sama homma.

    Mikä tahansa suoja/turvavärkki, missä yhteydessä tahansa, joka ei aiheuta kohtuutonta haittaa ja
    häiriötä, on silti AINA parempi kuin ei mitään.... vaikka ei olisi aina ihan viimeisen päälle optimi/kallein.

    Eihän kukaan väitä että elmukelmuun kietaisu on sinällään parempi kuin laadukas kortonki......
    eikä pelkkä vanteella ajon päätteeksi lakanoihin laskeminen hetken koittaessa ole noille kummallekaan
    edellä mainituille mitenkään todellinen vaihtoehto kontekstissa.

    Koko suojautumisen ydinajatushan on riskien hallinta ja niiden toteutuessa seurauksien rajoittaminen....
    hallitusti valitulla tasolla. Ei joka tilanteessa 120%:n yrittäminen. Loppuu rahat ja järki.....
    ja yllättäen aika lailla käsi kädessä.

    "Mitä jäbä duunaa?"

    Tämähän se usein on se kysymys.... josta ei yhtä usein ole itse asiassa hajuakaan,
    mutta pilu... eiku pilkkua viilataan niimmaan perkeleesti.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  17. #17
    Joidenkin käsitysten mukaan vessanrengas lisää niskan retkahduksen vaaraa mutta näkemyksiä on yhtä monta kun on esittäjiäkin, en sitten tiedä mikä on koko totuus koska donitseissakin on eroja. Donitsissa on myös hyviä puolia, suojaa kaulaa viimalta ja vähentää kypärämelua sekä voi ajoasennosta/kypärästä/kropasta riippuen lepuuttaa ajon aikana kypärää donitsiin eikä niska rasitu samalla tavalla kun ilman rinkulaa. Donitsilla mennään jatkossa ellen löydä mieleistä kaulatukea jonka saa säädettyä mieleiseksi nykyisellä ajotakilla. Seuraavaa takkia hankkiessa otetaan niskatuen käyttö paremmin huomioon.

    Tämä siis makkaranpaisto ajeluissa, ei oikeassa enskassa tai krossissa. Siihen en donitsia ottaisi vaan kunnollisen niskatuen jonka suojaavuus on donitsia parempi. Niskatuissa on valtavia eroja istuvuuden ja säätöjen osalta joten eka kokeilu ei tuota tulosta niin kannattaa testata eri malleja/merkkejä.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  18. #18
    Kyllä mulla loppuu kädet ennen kuin niska
  19. #19
    Lainaa samserious kirjoitti Katso viesti
    Kyllä mulla loppuu kädet ennen kuin niska
    Toi on yllättävän yleinen vaiva.

    Kuten sekin, että käsien loppuessa konttamisriski kasvaa potenssiin....
    ja sen myötä alkaakin sitten monet muut paikat loppua miten sattuu.

    "No Pain, No Gain" on usein yhtä väärin ymmärretty juttu kuin siltsukalla se, mitä "Speed Dating" tarkoittaa .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  20. #20
    Lainaa samserious kirjoitti Katso viesti
    Kyllä mulla loppuu kädet ennen kuin niska
    Käsistä tämä lähti, alkoi oikea käsi kesken ajon aivan yhtäkkiä puutua/särkeä ihan kun olisi mennyt hapoille ja tämä tilanne paheni koko ajan eikä tiedetty miksi, viimeisillä kerroilla 2k krossiradalla ja varikolle kun ranne ei enään totellut käskyjä ja voimat kateissa oikeasta kädestä, vasurin kanssa ei mitään ongelmaa. Aikansa etsittiin ja kaularangasta löytyi syyllinen, moni asia johti nykyiseen tilanteeseen eikä useampi kaatuminen ainakaan ole parantanut tilannetta.

    Suojatkaa ja suojelkaa niitä niveliä ja kaularankaa, pikku pannutuksella kävelyvauhdista voi saada paikkoja rikki kun sopivasti kellahtaa jos ei ole hyvät suojat käytössä. Jälkiviisaana mun olisi pitänyt alkaa käyttää kaulatukea maastossa jo 10 vuotta sitten mutta turhaa sitä on enään miettiä, nyt ajellaan kaularangan ehdoilla ja pysytellään valkokilpi reiteillä perse penkissä sekä pleksi keulalla. Pääasia että pystyy vielä ajamaan
    Kylätason kurapyöräilijä.
  21.  
  22. #21
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Pääasia että pystyy vielä ajamaan
    No tämä

    Mutta joo, mä olen noilla härveleillä kanssa ajanut 13veestä lähtien ja nyt sitä ikää on 45, lipoja mahtuu uralle kymmeniä ellei satoja... Pahimmat otin kumminkin 3 vuotta sitten supermotolla radalla, jolloin lähti hetkeksi tajukin... Silloin jäi sitten 3kk ajaminen, kun päässä pyöri ja pyörrytti. Ei siitä kumminkaan sen kummempaa jäänyt, päästäni olen ollut aina pihalla

    Menee nyt kyllä jo niin paljon ohi aiheen, että lopetan tähän lauseeseen: Oman maun mukaan niitä suojia