Sivu: 2 / 13:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 364:sta
  1. #31
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lakkivaarin naapurissa asuu Vesilahden paras kyläseppä, joka mittasi laakeripesien koot. Isoimmat, eli keltaiset laakerit menevät kampuralle ja tasapainoakselille. Reiät olivat jopa hieman ylikokoiset verrattuna mitä manuaali sanoo, mutta pyöreyden suhteen ei ollut moitittavaa.

    Jahka uudet laakerit on saatu prässättyä paikalleen on aika mitata laakeroidun reiän halkaisija ja kampuran halkaisija, jotta saadaan vähän arvioitua öljyfilmin paksuutta.

    Ei ihan täysi luotto manuskan lukuihin.

    Niin, ja ilmankos lohkoissa ei näkynyt laakereiden värikoodia. On tuo keltainen sen verran hailakka väri.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  2. #32
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Huutelin Seikkailu_R:n tallille hämmästelemään läppärunkoja, koska 51 (Gen1)>-57 (Gen2) konversioiden dokumentoinnin mukaan vanhasta rungosta pitää siirtää "ryypyn" mekanismi.

    Vaan kävipä tuuri. Varhaisissa Gen2 läppärungoissa on tuolle paikka, joten kaasuvaijerit, "ryypyn" vaijerin ja tyhjäkäynnin säätimen ruuvin saa suoraan kiinni läppärunkoon. Ei tarvinnut kuin putsata.

    57 mm oikealla:


    Koska TSS-kytkin ei tarvitse alipainetta läppärungoilta, niin kaikki alipainelähdöt voi tulpata. Normaalisti nuo paksummat punaisella merkatut tulpataan. Ne ovat uudemman pyörän automaatti"ryypyn" romuja. Koska ohkaisempi lähtö takapytyltä on erilainen isommassa rungossa (suora), niin alipaineletku ei ylety sinne. Tällöin se tulpataan ja käytetään etupytyn lähtöä.

    57 mm oikealla
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #33
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Niin joo... eri läppärungoissa on eri suuttimet ja niiden liittimet. Tarvitaan sovitteet väliin. Ruotsista oli sellaiset tulleet, ja näyttivät sopivan.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #34
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Muuta väliaikalätinää Rotaxeista.

    Kaikenlaista tietoa tihkuu maailmalta, ja tässä seuraava. Rotaxin Gen1 ja Gen2 koneen alaosat ovat käytännössä identtiset. Veivit ovat uudemmassa vahvemmat, ja jos ne haluaa päivittää vanhemmassa koneessa, niin joutuu modifioimaan öljyputkea, joka tulee kiertokangen alapäälle.

    Punaisella merkattu kuvassa:


    Toinen juttu, mikä öljynkierrosta tuli esiin, oli öljypumpun sisällä oleva painejousi. Gen1 koneissa tuo on pidempi, ja antaa enemmän öljynpainetta. Gen2 koneissa on alapäät kilahdelleet, ja jotkut ovat vaihtaneet uudemman koneen alakerrasta tuon jousen vanhempaan malliin. Oikein tarkistin, että eri vuosimalleilla on eri osanumerot.

    Lyhyempi on 38 mm ja pidempi 43 mm (#10). Öljynpaine-ero eri jousilla on mitattavissa.

    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #35
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Tuossa yhdessä halkaisukuvassa näet limpussa kaksi koloa. Siinä on molempien sylinterien yläkuolokohtien lukitukset. Tarpeeksi pitkä kärjestä vähän suippo M8 pultti menee kytkinkopan yhden kiinnityspultin paikalle. Pultin tunnistaa kupariprikasta.]
    Olisikohan aikanaan ollut ongelmana se, että en hiffannut että molempien YKK kohdalla on aukko, siksi alkoi ahdistamaan että miten muka tuntuu kaksi eri väliä.

    Lainaa Tumppi kirjoitti Katso viesti
    Toi vauhtipyörä kuuluisi nykäistä irti ihan tavallisella pultilla. Eli siinä on siis sisäkierre johon kiertämällä pulttia (pulttipyssyllä ampumalla), kampiakselin päätä vasten, pitäisi vauhtipyörän irrota. Toki kuumailmapuhaltimella suositellaan tuota myös lämmitettävän 150 asteeseen, kaasuliekillä en suosittele lämmittämään. Saattaa alkaa materiaalit muuttamaan ominaisuuksiaan jos liikaa lämmittelee.
    AF1 racing suosittaa "Direct flame heat for over 5 (and often 10) minutes is required." Tätä se minullakin vaati, makkaranpaistolämmöillä ei tullut mitään. Voisiko tehtaalla olla eri määriä kierrelukitetta käytetty (tai sitten joku on jo käyttänyt vauhtipyörän pois ja laittanut löysemmän lukitteen). Toki hämmentävästi Aprilia V990 Service Manual sanoo "use hot air gun and never open flame", tähän lienee vastuukysymyksetkin syynä. Loctiten 648 näyttää olevan 150 asteen lämmössä vielä 60% kyvykästä joten lisälämmityksellä saa varmasti apua, mutta toki jokaisen oma asia haluaako polttaa pyöränsä vai pilata vauhtipyörän jengat, itsellä ei ensimmäisen ulosvetäjän tuhoamisen jälkeen pokka enää riittänyt

    Itse tosiaan käytin suunnilleen tämän näköistä ulosvetäjää (mitat eivät välttämättä samat):
    803030.jpg
    Ulkoreuna otti hienosti vauhtipyörälle, mutta koska sisäosa on kapeampi, piti kampiakselin sisään ruuvata pultinpätkä vastakappaleeksi ulosvetäjän sisäosalle. Patenttinsa kullakin. Kenties ensi kerralla löytyisi jo oikeanlainen pultti.
    Kawasaki Gpz900R '88, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1400 '09
    H#nda CR 250R '96
    Aprilia RSV Tuono '03 (vaimokkeen kestoleasingissa)
    ex: Aprilia RSV Mille '03 (tuplanyyh), Kawasaki Z750 LTD Twin '83 (nyyh), Aprilia Tuareg 125 '88 (purettu)
  6. #36
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Tule hyvä kakku, älä tule paha kakku.
    Tällaisia paakkelseja rakenneltiin männä viikonloppuna. Siinä ”uusi” sylinteriputki, 04 Gen2 kansi, ja oma vanha venakoppa.



    Työläin vaihe oli männän saaminen putkeen ehyin männänrenkain. Öljyrenkaat kolmiosaisessa öljyrengaskitissä olivat pirullisia laittaa, mutta sinne ne menivät kun Lakkivaari kärsivällisesti niitä asetteli. Männät tosissaan tiputettiin yläkautta paikoilleen, ja tilaa riittää nippa nappa laittaa männäntapit paikalleen mäntä aivan alhaalla. Tarkkana pitää olla siinä vaiheessa.

    Manuska ilmoitti, että männänrenkaiden raot tulisi asettaa 120 asteen välein, mutta se ei vaaria tyydyttänyt, vaan hän kurkkasi parempaa ohjetta samuraiden oppaista (Yamaha). Meni karkeasti näin:

    Alimman öljyrenkaan ylempi & alempi noin 90 asteen erolla pakopuolelle

    Ylemmät männänrenkaat noin 90 asteen erolla imupuolelle

    En millään muista, mihin se alimman öljyrengaskitin välirengas aseteltiin. Kai se sieltä paikkansa löytää.

    Takomännät ja pinnoitetut sylinterit. Männät ovat täysin symmetriset. Niin ovat OEM männätkin lukuunottamatta männäntapin offsetia.


    Kannet tulivat pajalta, ja niille ei oltu tehty muuta kuin tarkistetty tiiveys ja tasot sekä koneistettiin etupyttyyn merkatut kohdat (punainen). Samalla seppä oli koneistanut nokkapyöriin hieman säätövaraa. Nokkiin ei tehty varmistushitsauksia, vaan todettiin, että saa tuo prässätty kestää, kun nokat ja jouset säilyvät vakiona.


    Kun nokkapukit oli saatu paikoilleen tuli pieni vastoinkäyminen. Etupytyn pakopukkiin oli tehty M5 pultteja varten kierteet valmiisiin reikiin nokan asentoanturin kiinnikettä varten. Eipä huomattu noita ohjurikauloja, jotka vaativat 7 mm syvennyksen alkuun. Pukkia nakerretaan vielä lisää siis.



    Runkolaakerit ovat matkalla jo Vesilahden voimapajalle, joten vajaan kahden viikon päästä voisi päästä niputtamaan konetta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  7. #37
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Vaihdelaatikko ja kytkinsaaga:

    Apriliafoorumin jäseneltä tuli tilattua vähän ajettu kytkinkruunu ja Gen2 vaihdelaatikko. Kytkinkruunu saapui paketissa pari ”hammasta” murtuneena, mikä harmitti. Sen lisäksi tuijottelimme vähän ajettua laatikkoa, josta ykkösen ja kakkosen kytkentähampaat olivat melkoisen kuluneet. Pahalta näytti.

    Sitten itse hoksasin, että laatikosta puuttuu vielä toiselta akselilta ykkösen ratas. ...tu. Aikamme kuluksi rupesimme laskemaan rattaiden hampaita, ja totesimme, että aski on itse asiassa Gen1, mikä tässä vaiheessa oli helpotus, koska omassa askissa oli vitosen ja kutosen kytkentähampaat eniten ruvella.

    Kehitimme varasuunnitelman. Tulleesta kytkinkruunusta käytettäisiin taustahilut, ja lukkorenkaat tilaamalla (~30 €) saataisiin kahdesta askista yksi hyvä.

    Laitoin myös kohteliaasti palautetta osat myyneelle, joka totesi, että lähettää uuden kytkinkruunun ja sen laatikon, joka piti lähettää. Pakettiin oli mennyt väärä. En vielä pidättele hengitystäni, vaan pianpa nähdään pitääkö volyymia nostaa. Toistaiseksi annetaan kaverille mahdollisuus, koska kärsivällisyys.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  8. #38
    Hieno projekti
    http://pakkouskonto.fi
  9. #39
    Mi(e)llekästä seurattavaa

    Mites pakoputkisto, onko isompia modeja tulossa esim. scavenger-mod?
  10. #40
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Mi(e)llekästä seurattavaa

    Mites pakoputkisto, onko isompia modeja tulossa esim. scavenger-mod?
    Gen2 laippa on nelipulttinen ja Gen1 kolmi. Käytetään Gen2 alkukäyriä, jotka liitetään sopivasta kohtaa Gen1 2-2 Akran täysränniin. Molempia joutuu vähän sahailemaan.

    Mulle jää vielä varalle toinen Gen1 täysränni.

    Tuo riittänee, koska Akran kollektoriputkessa on rakennettu yhteys pyttyjen välillä, ja alipainetta käytetään lisäapuna aivan kuten Aprilian 2-1 kollektorimodissa, jossa kollektorissa on pari lisäyhdettä.

    Laitetaan vielä kuvat:


    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #41
    Hyvältä näyttää. Meet enskesänä mutkasta tietä (tai rataa) näkymättömiin
    Kawasaki ZXR 750R K1
    Honda VFR 750F
    Honda CBR 1000F
    Honda CBR 1000F
    Honda 750K
  12. #42
    Lainaa jarhe kirjoitti Katso viesti
    Hyvältä näyttää. Meet enskesänä mutkasta tietä (tai rataa) näkymättömiin
    Toivottavasti ei kerhokisassa kuiteskaan.

    Innolla odotan kun pääsee näkemään penkkikäppyrät.
    Suzuki GSX-R 1000 L1 ratalelu
  13. #43
    Tämä on mun mielestä parasta motorsporttia.
  14. #44
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    On sen näkönen putkisto muuten, että pakko olla savolaisen suunnittelema: "Se vuan pakokuasu luuloo piäseväsä ulos ku se männöö tähä röörii, mutta sepä onnii viäräsä. Se joutuukii koukkoomaan tiältä takavasemma kautta missä se törmee tuon toese pytyn kuasuihi, jollo ne männöö molemmat sekasi..."
    Superbike #7
  15. #45
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    On sen näkönen putkisto muuten, että pakko olla savolaisen suunnittelema: "Se vuan pakokuasu luuloo piäseväsä ulos ku se männöö tähä röörii, mutta sepä onnii viäräsä. Se joutuukii koukkoomaan tiältä takavasemma kautta missä se törmee tuon toese pytyn kuasuihi, jollo ne männöö molemmat sekasi..."
    Meinaat tota modattu kollektoria varmaan.

    Se muuten toimii yhtä hyvin kuin 2-2 putkisto. Vaatii tietty lastun. Suosittelen hyvän sliparin kanssa kaikille Gen1 RSV huristelijoille.

    Hyvä slipari ei ole sitten mikään lyhennetty nysä. Noi mun "peltiakrat" on about 15 cm teurastettu ja hyllyssä on kokomittaiset hiilikuitusliparit. Painiskelen tässä itseni kanssa, että mitä kehtaa laittaa kiinni.

    Tietty, jos ne hiilarisliparit silppuaa paskaks, niin hyllystä nykyiset tilalle, ja ostaa köyhtymisen loputtua tämän x 2.



    NEW BUILD FOR 2014,ALL TITANIUM LADYBIRD JAPAN LONG MOTO GP MUFFLERS (MUFFLER LENGTH IS 400MM,TOTAL LENGTH IS 510MM WITH ENDS,85MM DIAMETER,60MM INNER CORE SIZE)

    Tuosta se Rotaxi tykkäis.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  16. #46
    K1200rs '05 , Rsv 1000 Rr
  17. #47
    Yleensä tuntuu olevan paremmat tehot noilla pidemmillä vaimentimilla. Käyttihän ne kisapyörissäkin täyden mitan vaimentimia. Itse ainakin laittaisin orkkispituiset jos on hyllyssä, ja äänetkin sopivammat radoille. Lyhyillä enemmän show kuin go.
  18. #48
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Lyhyillä enemmän show kuin go.
    Toisaalta sopis kuskin tyyliin paremmin.
    Superbike #7
  19. #49
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    On sen näkönen putkisto muuten, että pakko olla savolaisen suunnittelema: "Se vuan pakokuasu luuloo piäseväsä ulos ku se männöö tähä röörii, mutta sepä onnii viäräsä. Se joutuukii koukkoomaan tiältä takavasemma kautta missä se törmee tuon toese pytyn kuasuihi, jollo ne männöö molemmat sekasi..."
    Tohon ei pitäis kellään olla mitään lisäämistä... eikä pois ottamista .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  20. #50
    Kyllä se nysävaimentimellakin jotenki kulkee en itte juurikaan eroa huomannut käytännössä eri pituisilla vaimentimilla. Tuoko toi sitten ylärekisteriin paremmin puhtia? Toi collector mod on jo semmonen joka tuntuu parempana heräämisenä ala ja keskikierroksilla
  21. #51
    Lainaa m1kk0 kirjoitti Katso viesti
    Kyllä se nysävaimentimellakin jotenki kulkee :;)
    Kulkee ja kuuluu.
    Suzuki GSX-R 1000 L1 ratalelu
  22. #52
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Koska osia on vielä maailmalla, niin edistyimme vain pienen varasuunnitelman verran.

    Apriliafoorumilta ostettu Gen2 aski on vielä matkalla, joten siitä erehdyksessä lähetetystä Gen1 askista, josta puuttui toiselta akselilta ykkösen ratas, ja vanhasta askista koottiin yksi hyvä uusin lukkorenkain.

    Itse sain sepätä jonkin verran, kun Vaarilla oli jotain vanhuuden kolotusta. Oli sen vuoro kertoa juttuja

    Omasta kytkinkruunusta ja ostetusta lähetyksessä hajonneesta kytkinkruunusta yhdistettiin yksi hyvä.

    Jahka aski/ kytkinlähetys on perillä teemme lopullisen ratkaisun siitä, mitä koneeseen menee.

    Kytkinpakkoja mittailtiin. Oli kaksi vanhaa. Toinen antoi 46,7-46,8 ja toinen 47,0-47,1. Alaraja manuskan mukaan on 44,9. Paksummasta karhensin teräslevyt 120 hiekkapaperilla sillain hennosti, minkä jälkeen saippuavesipesu. EBC 10% jäykemmät kytkinjouset ovat vielä matkalla läheiselle Stormille.

    OEM kytkinpakka on outo verrattuna moneen standardiin. Pohjalla ja pinnassa on teräslevy. Massalevyjä on 9. Teräslevyjä 10. Se, että pinnassa on teräslevy johtunee alipainekytkimestä ja siitä, että se pieni painelevyn alipaineesta johtuva liike irroittaa nätisti päällimmäisestä kytkinlevystä.

    TSS vaatii pohjalle ja pintaan massalevyä sekä yhtä teräslevyä pois. Tämä edellyttää, että jossain vaiheessa pitää laittaa kaksi teräslevyä vastakkain, mikä kuulostaa hullulta. Näin se kuitenkin on toimivasti tehty ja kilpaa ajettu 1500 km. Pakan pitäisi nostaa painelevyä ~1.2 mm. Lähinnä konetta oleva merkattu teräslevy jätetään pois.

    Järjestys:

    Kone.................................Painelevy

    F|S|F|S|S|F|S|F|S|F|S|F|S|F|S|F|S|F

    Tämä on uskonloikka.

    Seppä oli mitannut laakeripesät ja akselien kaulat. Tulokset olivat seuraavat:

    Kampura
    Vasen: 45,950
    Oikea: 45,955

    Laakeripesien välys:
    Vasen pysty +,03; Vasen vaaka +,04
    Oikea pysty +0,04 Oikea vaaka +,06 (miinus 0,005 kun kaula on viisi tonnia paksumpi)

    Tasapainoakseli

    Kaulat: 31,99
    Pesien välys: +0,05

    Asennusrasvana oli Redlinen pinkki mömmö, josta sepällä oli hyviä kokemuksia. Kysäisin myös MutkaMaxin virittäjältä, ja samaa karkkirasvaa se oli Maxiin laitellut kasausvaiheessa. Ei ole aiheuttanut kytkinongelmia.

    Edit:
    Alla vielä vanhat runkolaakerit tasapaino- ja kampiakselille. Tasapainoakselin kytkinpuoli oli jo kuparilla.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  23. #53
    Ylähyllyn tavaraa:

    Red Line Assembly Lube asennusrasva

    - Tarkoitettu moottorin kasauksessa kohteisiin, joissa halutaan estää metalli-metalli-kontakti ensikäynnistyksessä.
    - Kolminkertainen filminlujuus verrattuna perinteiseen mustaan molybdeenidisulfidiin (MoS2).
    - Sekoittuu moottoriöljyyn eikä tuki suodatinta.
    - Tarttuu kaikkiin pintoihin ja antaa erinomaisen korroosiosuojan (voidaan käyttää varastointirasvana).
    - Käytä nokka-akseliin, nostimiin, venttiilikoneistoon, mäntiin, laakereihin ja pulttien kierteisiin (mäntiin ja laakeriliuskoihin vain ohuelti
    - Nokka-akselivalmistajien käyttämä.
    - Sisältää reilusti sinkkiä (ZDDP).
    - Formula 1, GP2, Formula 3, WRC, NASCAR ja NHRA -tallien suosima.

    Väri: punainen
    Timken OK Load: 100+ pounds
    Ruostumistesti D1743: läpäisee
    Ruostumistesti, 100% suht. kosteus: 2 vuotta, ei ruostetta
    Korroosio kuparilla 3 h @ 100°C: 1B
  24. #54
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    ”Vittu näitä junan muttereita!”

    ”Miten tää on näin suunniteltu?”

    ”Kyl noi Yamasakin koneet on niin yksinkertaisia.”

    Minut on alkanut vallata tunne, ettei Lakkivaari lähetä CV:tään Piaggion pojille tai perusta Rotax tuuningpajaa.

    Viikonloppuna oli edessä koneen niputus. Tästä lähdettiin:



    Vaihdelaatikon paikalleenlaitto oli helppo homma. Sinne meni se meidän aikaisemmin kokoama Gen1 loota, koska korvauksena lähetetty Gen2 loota oli jälleen rattaan vajaa. Muuten se oli ihan hyvä. Kolme tähteä viidestä. Nyt mulla on noita askin akseleita omiksi tarpeiksi.



    Siitä sitten kampuraa paikallen ja tiivistettä perään, minkä jälkeen sai naittaa lohkot yhteen. Tätä ennen oli tuupattu kiertokanget kampuraan kiristysjärjestyksessä: 2 Nm, 30 Nm ja 70 astetta. Viimeinen vedettiin silmällä.
    Lohkon tiiviste on jännä. Koska sylintereiden väliin jää pieni kolmion muotoinen pala, ja sille ei ilmeisesti ohjureita mahdu tekemään, on tiivisteessä ylimääräistä, joka lohkojen naittamisen jälkeen leikataan pois. Mikäpäs siinä...

    Ainoa vain, että tiiviste on sisältä jotain peltiä, minkä vuoksi tiivisteen kaihertaminen lohkon tasalle pitää tehdä jollain terävällä objektilla sanoo manuaali. Käytin puukkoa kuvissa nähdyin tuloksin. Tuon jälkeen sauman päälle tulee Loctite 574 tasotiivistettä ja sylinterin alatiiviste.



    Punaisella merkattu kaksi katkaisukohtaa neljästä.




    Lohkojen naittamista ennen kytkintanko, vetoakseli ja vaihdeakseli saivat uudet stefat. Naittamisen jälkeen sai kiristellä muttereita. Muutama sana siitä.

    Kampuran kytkimen pää: 230 Nm

    Kytkin: 170 Nm

    Tasapainoakselin kytkimen pää: 150 Nm

    Vauhtipyörä: 130 Nm

    Noista momenttiavaimella saa vauhtipyörän kiinni. Muut vedettiin käsin jonnekin satasen tienoille, ja sitten silmät kiinni pulttipyssyä. Mm. kampuran päähän tulee 230 Nm lisäksi jousiprikka, ja 648 liima. Suunnittelija on unohtanut varmistussokan.

    Tasapainoakselin pohjalle tuli konstruktiolla prikka+ratas+prikka vesipumpun vetoratas. Ihmetystä aiheutti se, että nuo kaikki menivät kiilan ohi, joten ratas on puristuksella paikallaan akselilla. Onneksi on 150 Nm, tai jotain.

    Kuvassa alla esimerkki, miten merkkasimme kampuran pään mutterin liikkeitä kiristysvaiheessa. Tuo on 100 Nm + pyssy. Vähän vahvensin hailakoita tussimerkkauksia kuvaan.

    Kampiakseli lukittiin tallista löydetyllä M8 pultilla, josta Vaari viilasi pari kärkikierrettä pois, jotta mahtuu limpun lukituskoloon, ja lisäsi käsin kierrettä perälle noin 15 mm. Siinä tuli hiki... jo katsoessa.

    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  25. #55
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Kytkinkruunuksi valikoitui Englannista lähetetty korvauskytkin edellisen hajottua kuljetuksessa. Lyhyen purkamisen, putsaamisen ja kasaamisen jälkeen siis. Siinä oli vähemmän pykälää. Jouset ovat mallia EBC +15% ja pidemmät holkit nappasimme TSS laatikosta. Ne olivat punaiset, ja täten nopeammat.

    Sylinterit kirrattiin paikalleen kansimaurilta saadulla erikoistyökalulla:



    Tuosta naksuteltiin momenttiavain ysikympin kulmaan ja hepsis. Hylsyllä ei suoraan mahdu kiristämään.



    Itse sylintereiden laitto paikalleen oli aika vittumaista, koska mäntä oli jo paikallaan, ja se piti vetää niin alas kuin uskalsi, jotta männäntappi mahtui paikalleen. Jouduin pitelemään pakettia paikallaan North West 200 DVD:n ja punaviinin heikentämänä, kun Vaari ähräsi tappia reikään.

    Tämän jälkeen ajoitettiin kone karkeasti. Pienessä krapulassa se meni pieleen vissiin kahdesti, koska edellisellä kerralla olin aloittanut etupytystä, ja nyt mentiin manuaalin mukaan takapytystä alkaen. Siis: Löydä takapytyn TDC->nenukeppien rattaat merkkeihin ja samalla nokkaketjun vetorattaan merkki lohkoon kohdalleen. Kampuran ja tasapainoakselin merkit kohtaavat myös takapytyn TDC:ssä. Sitten, pyöritä 420 astetta myötäpäivään ja sama etupytylle. Mikäli aloittaa etupytystä, niin pyöritetään 300 astetta, tiätty.

    Tässä vaiheessa Vaari kommentoi noita merkkejä sen verran, ettei uskaltaisi edes konetta niiden perusteella käynnistää. Normi on, että IN/EX merkit rattaissa ovat sen puoli hammasta poskellaan. Koska rattaat ovat kolmella pultilla kiinni, niin nokkien ollessa oikeassa asennossa eivät rattaat mene kuin oikealla tavalla paikalleen.

    Venttiilien välykset tuli säädettyä, ja kolme imuventtiiliä oli tiukkoja, noin 0,10. Yläraja on 0,18 ja alaraja 011. Vanhasta kannesta takavarikoiduilla säätöpaloilla saatiin kaksi imuvenaa 0,20 ja yksi 0,20-. Saa kelvata.

    Tässä vaiheessa olikin sunnuntai jo pitkällä, joten mietimme lopuksi, miten saada ajoituskiekko kampuran päähän. Lakkivaarin tallista löytyi kuvan kaltainen Spezial Tool, johon teetetään M8 kierre. Kuvassa vauhtipyörän pultti on paukautettu uudelleen irti ja tilalla on Spezial Tool.



    Tästä on sitten hyvä mennä seuraavaan vaiheeseen, joka on koneen sisäänajo käsin pöydällä pyörittämällä. Tunnetaan myös nimellä V2 koneen nokkien ajoitus.

    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  26. #56
    K1200rs '05 , Rsv 1000 Rr
  27. #57
  28. #58
    Äärimmäisen hieno projekti. Todella hyvin on avattu tekemisen vaiheet ja tarkoitus. Valokuvat ovat selkeitä, niitä on riittävästi ja ne avaavat tekstiä hienosti. Kirjoitusasu on selkeää ja välimerkkejä on käytetty niin kun niitä kuuluukin käyttää. Jopa isoja alkukirjaimia on käytetty niille kuuluvissa paikoissa.

    Täydellisesti normaalista poikkeava org.- teksti siis kyseessä, ja suosittelisin tukevaa tason laskua asian tiimoilta.

    Mitä ovat/mitä tekevät nuo muutamassa kuvassa näkyvät muoviset rattaat?
    .
  29. #59
    Motorg ry:n hallituksen jäsen, koulutusvastaava Nitrous:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Hälsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa vma kirjoitti Katso viesti

    Mitä ovat/mitä tekevät nuo muutamassa kuvassa näkyvät muoviset rattaat?
    Villi arvaus, että vesi- tai öljypumpun rattaita.
    Superbike #7
  30.  
  31. #60
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Villi arvaus, että vesi- tai öljypumpun rattaita.
    Samaa arvelin. Tuo kellertävän rattaan sijainti hämää hieman. Onko tuosta läpiakseli koneen toiselle puolelle, jossa vesipumppu sitten on?
    .
Sivu: 2 / 13:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123412 ... ViimeinenViimeinen