Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Siinä se Rotaxin ihme tuijotti Lakkivaaria kytkin- ja staattorinkoppa auki. ”Vittu, tässä on enemmän rattaita kuin vaihdelaatikossa”, Lakkivaari parahti. Pikkuhiljaa mieleen palautui suuren TT-legendan John Penmanin puolentoista vuoden takaiset syntymäpäivät, joidenka aikaansaamissa huuruissa hän projektiin lupautui. Alkoholi on vaarallinen yhdiste.

    Näillä sanoilla eteenpäin. Tarkoitus on siis vähän pitää kirjaa ja kuvastoa Aprilia RSV:n 1060 big bore konversiosta. Aloitetaan vähän taustoista. Monta vuotta tämä on ajatuksen tasolla ahdistanut, mutta konttaaminen ja pyörien tuhoaminen on syönyt hyvin budjettia. Nyt löytyi sopiva rako, ja kun Martini Racing lahjoitti Kemoralla 2016 tuhoutuessaan projektiin moottorin, niin mikäpäs siinä. Tavoite on 140 takapallolta. Kuinka vaikeaa se voi olla?

    Lähtökohtana on 70 tkm Aprilia Gen1 Rotax kone, josta on kytkin kerran mennyt ja takapytyn nokkaketju ilman kansivaurioita. Kävi ja kukkui iloisesti aina Kemoran ykkösmutkan rengasvalliin saakka. Positiivista on, että siinä on uusi startin vapaakytkin ja nokkaketjun kiristimet.

    Ongelma Gen1 Rotaxin koneessa on, että kansi ei hengitä. Tuossa alla on nykyisen Mille R:n dynokäyrä, joka on aika standardi. Mitään erikoista 2-2 Akran putkistoa lukuunottamatta vehkeessä ei ole. Dynosta ja koneesta riippuen tuollainen vakiokone puhkuu 110-120 takapallolta. Yksi selittävä seikka eroille on se, että venttiilien ajoitus on noissa aika lailla sinnepäin, niin kuin monesti linjalta tulevissa koneissa on.

    Kadullahan tuo puhkuu käyttöalueella 4000 – 7000 rpm ihan riittoisasti omiin tarpeisiin, mutta sen jälkeen olisi kiva, jos kipittäisi ripeämmin. Toisaalta, eipä tuokaan ole pääsyy projektiin vaan se, että tämän voi todistetusti tehdä.

    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  2. #2
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Projektissa pitää olla alustava suunnitelma ja kustannusseuranta, joten nyt verrataan suunnitelmia maailmalla havaittuihin parhaisiin käytäntöihin. Ennen sitä kuitenkin sananen kansista. Tätä 1060 konversiota ei kannata tehdä tuplatulppa Gen1 kansiin. Ei paljoa yläkertaa piristä. Tarvitaan Gen2 kannet, jotka tarun mukaan ovat valuversiot Cosworthin homologisointimoottorista SP-malliin. Hieno taru.

    Projektisuunnitelma vs. parhaat käytännöt:
    1060 kitti Nikasil pinnoitteella vs. putkitus (USA:ssa LA Sleeve)
    Vakio Gen2 kannet vs. portatut vastaavat. (kuulemma istukan pikku muovailulla saa yläpäähän piristystä)
    Gen2 alkukäyrät 2-2 Akrojen kanssa vs. sama
    Vakio Gen2 läppärungot vs. sama
    Vakio Gen2 kiihdytyssuppilot vs. sama
    Vakio ilmansuodatin ja Edwards kotelonpohja vs. avoin ilmaboksi
    ei bensanpaineen säätöä vs. 10-15 % lisäys. (Dyno paljastaa tarvitaanko)
    PCIII + Gabron lastu + dynoaikaa vs. PCV
    Ajoitus: 106/109 on yleinen hyväksytty kompromissi, mutta ajatus on virinnyt, ettei ajoituksen tarvitse tuoda keskelle lisäpaukkua, jottei vehje ihan ajamattomaksi mene. Vaihtoehtona on 110/114 tai jotain muuta sinnepäin. Kone on anteeksiantava ajoituksen muutokselle.

    Tämän lisäksi herkutellaan TSS luistokytkimellä ja JS Performancen silikonletkusarjalla. Tässäpä kauppalistaa ja hankittavaa.

    Kannet 240 (Korvanto purkupyörä)
    läppärungot 140 (Korvanto purkupyörä)
    Alkukäyrät 0 (korvanto purkupyörä)
    posti 10,8
    Edwards ilmaboksin pohja 76 (AF1 foorumikäyttäjältä Ruotsista)
    Suppilot 0 (AF1 foorumikäyttäjältä Ruotsista)
    Jettien adapterit 0 (AF1 foorumikäyttäjältä Ruotsista)
    PCIII 100 (Orgin foorumilta)
    TSS kytkin 644,64 (kaupasta)
    Venttiilinvarren kumit 43,67 (tarvike, UK)
    Kytkinkopan tiiviste 15,53 (Athena)
    Staattorikopan tiiviste 13,83 (Athena)
    JS Performance Silikoniletkut & klemmarit 172,81 (JS Performance)
    Kansien ja sylintereiden ohjaustapit 42,1 (Wendel Morräder)
    Lohkojen välinen tiiviste 73 (BW Raisio)
    Kiertokangen pultit 137,2 (Wendel)
    Kytkintangon, vaihde- ja kytkinakselin tiivisteet 16,4 (Tampereen Laakerikeskus)
    Gen 06 kokonainen vaihteisto & kytkinkruunu 182,83 (AF1 foorumikäyttäjältä Englannista)
    Big Bore 1060 kitti tiivisteineen 1 362,17 (Aprilia Performance UK)
    Kampi- ja tasapainoakselin runkolaakerit 293,72 (BW Raisio)
    Öljypumpun rattaat 99,98 (BW Raisio)

    Hankittavaa:
    Gabron lastu
    Säädettävät nokkapyörät (joko koneistus tai AF1 Texas)
    Pakoputkien hitsaus ???
    Kansien suoristus/ kunnostus/ lohkojen laakeripesien mittaus (kansisetä)

    TOT: 3 664,68 €.

    Läppärungoista. Koska Gen1 on 51 mm ja Gen2 57 mm ja tavoite on käyttää alkuperäistä putsaria ja koteloa, niin tarvittiin Edwards replican kotelon pohja, jossa 57 mm reiät. Lisäksi, suuttimet ovat Gen2 pyörässä erilaiset, joten liittiimiin tarvitaan sovitteet johtosarjaa varten. Jotkin tuolta ruotsinmaalta tulivat, mutta menevätkökö urokset ja naaraat oikein päin, en ole katsonut. Lisäksi Gen1 läppärungoista on kylmäkäynnistyksen mekanismi siirrettävä uusin läppärunkoihin. Ei ole kuulemma vaikea temppu.
    Viimeksi muokannut: JMH; 06.11.2017 klo 19:54. Syy: Kustannuslista
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  3. #3
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Kansista. Gen2 nokkapyörän anturi on kopan ulkopuolella ja imunokassa. Pinni nokkapyörässä on ulospäin. Gen1 anturi on pakonokan puolella ja pinni sisäänpäin. Helppoimmalla pääsee, kun käyttää Gen1 nokkapyöriä etupytyssä, koska pyörät ovat muuten identtisiä. Kansissa on käytettävä Gen1 venakoppia, joista etypytyn puolelta se ei mene raakana kiinni. Kuvassa näkyy tussilla merkattu alue, josta on koneistettava millejä pois, jotta koppa menee kiinni. Kopassa on tuossa kohtaa pieni nökö. Lisäksi tussilla on merkattu X nokkapukin kahden reiän väliin. Noihin reikiin tarvitaan kierteet asentoanturia varten. Gen1 kannessa nuo kierteet löytyvät. Myös anturin piuhan ulosvientiä varten on koneistettava pieni kolo, joka kuvissa valitettavasti peittyy nokkapukin alle näkymässä.

    Gen2 kansi vasemmalla


    Venakopat. Gen2 vasemmalla


    Miksi sitten Gen1 koppa. Siksi, että siinä on sopiva syvennys anturia varten. Muuten uudet kannet olivat terveemmän näköinen. Paininkupit ja nokat näyttivät vanhassa kulumisen merkkejä. Yksi pakovena vuosi vähän, mutta johtuiko kakasta vai ei, niin kansisetä suoruutta tarkistaessaan selvittää.

    Koska yksi sytytyksen puola per pytty jää ylimääräiseksi, niin tarkoituksena on kytkeä sen puolan piuhat jäljelle jääneeseen puolaan, jolloin ECU ei herjaa vikakoodia.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  4. #4
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Purkua:
    Ensitöiksi oli saatava sylinteriputket näppeihin, jotta ne saadaan lähetettyä Aprilia Performancelle Britteihin. Sieltä saapuu vaihturina millin porausta isommat Nikasil-päällystetyt sylinterit, männät sekä tiiviste ylös sekä alas. Sylinterit ovat jo matkalla Britteihin ja tässä varmistetaan vielä, että männänrenkaat ovat siellä tarkistettu oikeaan mittaansa sekä männät ovat merkitty niin, että pin offset saadaan oikein. Ne tulisi asentaa niin, että pinni olisi molemmissa pytyissä lähempänä koneen takaosaa.
    70 tkm sylintereissä oli vielä hoonaus hyvin jäljellä, mutta kansien ja sylinterien kohdistuspinnit olivat sen verta ajan patinassa, että parempi oli tilata uudet. Noin ~40 € yhteensä kahdeksasta kappaleesta.



    Kytkintä purkaessa kävi ilmi, että ulkokorin takana olevissa tärinäjousissa oli yhdestä päätyprikka halki, mutta vielä paikallaan. Noita ei saa varaosina, mutta onneksi toiset jouset prikkoineen löytyvät tallin kätköistä. Niputetaan noista paras paketti ja toivotaan parasta. Luistokytkin tulee oletettavasti samoilla tiivisteillä ja kilkkeillä kiinni kuin vakiokin. Ainostaan alipainetulo imusarjalta tulpataan, koska sitä ei enää tarvita. Tästä myöhemmin.

    Pieni virhekin sattui. Lakkivaarilla ei ollut isojen poikien työkaluja, joten 46 mm mutteri kampiakselin päästä jäi aukaisematta ja kone halkaisematta. Paikallinen laite- ja vekotinliike oli vielä lauantaina kuuden jälkeen auki, ja sieltä niitä löytyikin. Kahta erilaista. Kilpailutin tarjoukset ja ostin kympin halvemman. Sopiko se. Ei tietenkään, koska oli liian lyhyt. Kaikessa kiireessä unohtui se kampiakselin pää.

    Jännän äärelle päästään marraskuussa, kun ruvetaan vaihdeaskia katselemaan. Sieltä löytyy murhetta, jos löytyy. Samalla katsotaan kiertokangen alapään laakerit, mutta todennäköisesti kunnossa.

    Edit: Aprilia Performance mittailee männänrenkaat oikeaan pituuteen koneen rakennusspeksien mukaan kokemuksen tuomalla varmuudella. Ei ole ensimmäinen isolohko hybridi. Lisäksi uudet männät ovat symmetriset, joten tappien offsetistä ei tarvitse olla huolissaan. OEM männissä tuo offset on 1 mm koneen takaosaa kohti molemmissa sylintereissä. Tällä ilmeisesti vaikutetaan tapin laakeripinnan vaihtumisen jyrkkyyteen YKK:ssa
    Viimeksi muokannut: JMH; 24.10.2017 klo 11:02. Syy: männäntappien offset
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  5. #5
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lisätään vielä arvioita eri asioiden vaikuttavuudesta. Huipputehon kokonaisnousu on luokkaa 25 - 30 heppaa, josta noin puolet kansista ja puolet porauksesta sekä hienosäätö ajoituksesta.

    Se, miksi tuo 6% tilavuuden muutos antaa enemmän tehoa, kuin mitä paperilla luulisi johtuu kannen virtausnopeuksista. Näin asiantuntijat ovat arvelleet. Suurempi kaivo hörii paremmalla vauhdilla
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  6. #6
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Lisätään vielä arvioita eri asioiden vaikuttavuudesta. Huipputehon kokonaisnousu on luokkaa 25 - 30 heppaa, josta noin puolet kansista ja puolet porauksesta sekä hienosäätö ajoituksesta.

    Se, miksi tuo 6% tilavuuden muutos antaa enemmän tehoa, kuin mitä paperilla luulisi johtuu kannen virtausnopeuksista. Näin asiantuntijat ovat arvelleet. Suurempi kaivo hörii paremmalla vauhdilla
    Sulla kasvaa myös (efektiivinen)puristussuhde jonkun verran kun sylinterin halkasija kasvaa, joka puolestaan tuo lisää tehoa.
  7. #7
    Kiinnostavaa tarinointia muista hommata myös pikakaasu mahdollisimman lyhyellä liikeradalla
  8. #8
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Sulla kasvaa myös (efektiivinen)puristussuhde jonkun verran kun sylinterin halkasija kasvaa, joka puolestaan tuo lisää tehoa.
    Ja taitaa ruttu kasvaa mäntien myötä muutenkin ihan hinan.

    Vielä kansista. Lakkivaari otti tönärin käteen ja mittasi Gen2 kannen venttiilien jousien vapaat pituudet. Siinäpä olikin jekku, sillä jokainen oli manuskan antamaa speksiä lyhempi. Uusi setti olisi noin 500 €. Tästä sitten tiedusteltiin näitä projekteja rakentaneilta, ja vastaus oli, että nuo manuskan speksit ovat monessa kohtaa jotain sinne päin, ja että kertaakaan ei ole tullut vastaan edes yhtä epäilyttävää jousta. Harva oli niitä edes mittaillut, ja piti pakettia luotettavuudeltaan painovoimaan verrattavana. Gabro kommentoi, että monesti nuo vapaat mitat ovat lyhyen puoleisia. Noilla siis nippuun.

    Mittaus käytetyillä kansilla vs. [manuaali]

    Sisäjousi: 39 mm vs. [40,9 mm]
    Ulkojousi: 42 mm vs. [43,4 mm]

    Vaarin kanssa sitten keskusteltiin tuosta vapaasta mitasta, että onhan se vähän pöljä mitta, kun jousi on puristuksissa koko aja. Mitä sitten vaikuttaakin noiden avautumiseen?
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  9. #9
    Lainaa m1kk0 kirjoitti Katso viesti
    Kiinnostavaa tarinointia muista hommata myös pikakaasu mahdollisimman lyhyellä liikeradalla
    Yli 45 asteen kaasu on nössöille.
  10. #10
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Yli 45 asteen kaasu on nössöille.
    On arviolta jotain 60-70 astetta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  11. #11
  12. #12
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Nouseeko lämpö ongelmaksi näillä vireillä?
    Ei varmaan. Näillä vireillä ja isommillakin, 1103 cc & 1127 cc seteillä on ajeltu isoja kilometrejä. Kymmeniä tuhansia noista tuolla pienemmällä. Radallakin saanut rääkkiä. Etelä-Afrikassa sijaitsee tuo laite.

    Aprilia Performancella on vielä 1060 Gen1 pyörä, jossa on höpökaasut.

    Kuhan ei mee laihalle.

    Spoonvalley Racing on rakentanut remmiahdetun Gen2 laitteen, jossa +160 takapallolla.

    http://spoonvalleyracing.se/aprilia-...ctory-s-c.html
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  13. #13
    Jaaha, sitä aletaan panostaa oikein kunnolla.

    Seurataan mielenkiinnolla.
    Yamaha YZF-R6R
    ex. MV Agusta Brutale 910R
    ex. Yamaha MT-07
    ex. Suzuki DRZ 400sm
  14. #14
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Turder kirjoitti Katso viesti
    Nouseeko lämpö ongelmaksi näillä vireillä?
    Laitoin rakentelun speksit vielä Griffille Aprilia Performancessa, niin saa männänrenkaat oikeisiin mittoihin. Kiertokangen laakereita on kolmea kokoa, ja katsotaan, millä noista kone on nipussa.

    Kaikilla laakereilla saa speksiin, kuten vissiin käytäntö on. Ikkuna vain liikkuu ylös tai alas.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  15. #15
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Laitoin rakentelun speksit vielä Griffille Aprilia Performancessa, niin saa männänrenkaat oikeisiin mittoihin. Kiertokangen laakereita on kolmea kokoa, ja katsotaan, millä noista kone on nipussa.

    Kaikilla laakereilla saa speksiin, kuten vissiin käytäntö on. Ikkuna vain liikkuu ylös tai alas.
    Jos tehoa haetaan niin laakerivälykset sinne yläpäähän. ;)
  16. #16
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Jos tehoa haetaan niin laakerivälykset sinne yläpäähän. ;)
    Lakkivaari tietee
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  17. #17
    Lainaa JMH kirjoitti Katso viesti
    Vaarin kanssa sitten keskusteltiin tuosta vapaasta mitasta, että onhan se vähän pöljä mitta, kun jousi on puristuksissa koko aja. Mitä sitten vaikuttaakin noiden avautumiseen?
    Mutula veikkaillen:
    Suurempi kokoon puristuminen = suurempi voima = nopeampi sulkeutuminen = korkeampi kierrosluku enne ku venat alkaa lagaan ja moikkaan mäntää.
  18. #18
    CCTVn kuvaaman teputtelun perusteella Penman oli naamioituneena paikalla. Taitaa Alastaron uusi pinta mennä ryppyyn keväällä
    R1M
  19. #19
    Lainaa scuuba kirjoitti Katso viesti
    Mutula veikkaillen:
    Suurempi kokoon puristuminen = suurempi voima = nopeampi sulkeutuminen = korkeampi kierrosluku enne ku venat alkaa lagaan ja moikkaan mäntää.
    Myös jousivakio karvan pienenee kun jousi kuoleentuu, eli pienempi puristuma+pienempi jousivakio = pienempi voima. Mut jos kokemukset on sen puolella, että ei aiheuta ongelmia niin tuskin on mitään ongelmaa tuossakaan ellei lähde nostamaan kierroslukua. Jos nokkaprofiili on tiedossa, pystyy suht helposti laskemaan millä kierrosluvulla venttiilit alkaa leijumaan, kunhan vaan mittaa jousten jousivakion.

    Jos Lakkivaari tahtoo hifistellä ton suhteen niin mä voin kertoo mitä tarttee mittailla. ;)
  20. #20
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Katselin vanhoja s-posteja, ja elokuussa 2013 olin kysellyt, että mitä BB koneen ostaminen kustantaisi, jos lähettäisi omansa. Siinä kohtaa kun arvelin, että kilsoja päivityksen kohdalla olisi 80 tuhatta, vastasi herra Ducati Kämnä, että oho! Parempi, että he hoitaisivat koneen pienillä kilsoilla. Sittemmin tämä modattavaksi tarjottu laite tuhoutui Pärnussa.

    Miksikä tämä tuli mieleeni? No siksi, että vanhasta myllystä ei paljoakaan jää jäljelle.
    Vanhat sylinterithän lähtivät Aprilia Performancelle, ja siellä luvattiin laittaa kuntoon samalla rahalla männänrenkaiden rako. Alla kuitenkin pätevä ohje Micahilta Apriliafoorumilta:

    Piston ring gaps work out pretty logically, roughly .5mm or slightly less on top compression ring, .6mm or slightly less on second compression ring and .5mm on both uber thin oil scraper rings. ONLY "top load" pistons into cylinders once rings are sized with a good well lubricated ring compressor the way you would do a car motor, this is infinitely easier than traditional bottom loading of pistons on motorcycle cylinders and will be best solution for not breaking an oil control ring.

    Tässä kuvaa Apriliaperformancen pajalta uudesta kiiltävästä osasta, kun gapping on alkamassa:


    Männistä sen verran, että OEM männissä männäntappi on 1 mm offsetissä koneen takaosaan molemmissa sylintereissä, ja tällä ilmeisesti vaikutetaan siihen, kuinka terävästi tapin laakeripinta/ painepinta vaihtuu. Uudet männät ovat symmetriset ja identtiset, joten tätä ei tarvitse mitata.

    Lohkojen irroittaminen toisistaan tarkoitti molempien puolien täydellistä purkamista, koska osa lohkoja yhdistävistä pulteista oli startin rattaiden ja vauhtipyörän takana. Helvetisti kuumaa, ja lähteehän yksi vauhtipyörä vaikka käsin.



    Ja kuulemma ihan kuin taikaiskusta, myös lohkot olivat erillään (kuulemma ei).




    Tästä alkoi pieni tuska.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  21. #21
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Kampuran ja tasapainoakselin runkolaakerit olivat kuparilla, mutta lohkoissa ei ollut jäljellä merkkiä laakerien koosta. Laakereissa tuota merkkiä ei ole. Tämä tarkoittaa, että manuskan mukaan tuo lohkossa oleva laakeripesä pitää mitata ja valkata kolmesta koosta se sopivin. Se ei silmällä onnistu, vaan lohkot menevät pajalle. Samalla saa seppä kiillotella noita kampuran tekemiä jälkiä lohkossa. Eivät ole niin pahoja, miltä näyttävät. Syntyhistoriasta ei tiedä mitään, mutta on tuo kone käynyt aika ihmeellisissä asennoissa.

    Positiivista oli se, että veivien laakerit olivat kuin upouudet, ja kampura kiilsi kuin papin kulli.


    Veivien osalta sanottava se, että niiden pultit ovat kertakäyttöisiä, ja maksavat reilut 30 € kappale. Tuo kurkistus ei ole siis ihan ilmainen. Jotkin sepät ovat vetäneet kasaan jopa turbokoneita vanhoilla pulteilla, mutta nyt ei tehdä niin. Pultit ovat saapuneetkin kansien ja sylinterien ohjaustappien kanssa JMH:lle.

    Lohkoja avatessa on syytä uusia hydraulikytkimen tangon tiiviste, eturattaan akselin tiiviste ja vaihekiksin akselin tiiviste. Nuo ovat OEM osina jotain +90 euroa, mutta Tampereen laakerikeskuksesta vain 16,40 €. Sen verran joutuu taipumaan, että muistaakseni eturattaan akselin stefaa ei saa liikkeestä koossa 30x47x7,5 vaan 30x47x7. Tuolla puolen millin paksuuserolla ei ole vaikutusta kuin hintaan.

    Kytkin oli aiheuttanut huolta, koska taisin jo aiemmin mainita, että kytkinkruunun tärinäjousien päätylevyistä yksi oli halki. Kruunussa oli myös hieman kulumaa jousien petien kohdalla ja samanlaista patinaa kytkinlevyjen kohdalla. Aiemmin samasta kruunusta oli katkennut kaksi koko pakkaa koossa pitävästä kolmesta pultista, jolloin noiden jousien ympärillä olevat pellit menivät muruiksi. Tähän kytkinkruunuun ei löytynyt enää luottoa. Muuten, jos joskus ihmettelet miksi jouset ovat hieman eri välyksillä pedeissään ja kuudesta jousesta neljöä on tuplia, niin tarkoitus on vaimentaa erilaisia iskuja. Näin viisaammat kommentoivat.

    Apriliafoorumilta tuli tarjous alta 3000 km ajetusta kytkinkruunusta (kuva) ja kas kummaa, sieltä löytyi saman koneen vaihdelaatikko. Kaikki Gen2 mallista (06). Nuo menevät heittämällä sisään, ja askissa on hieman tiheämmät välit vaihteiden välillä, koska räärää. Tein Nitrouksen Excel-taulukolla kiihtyvyyskäppyrät nykykoneen dynotiedoilla ja toisiovälityksellä.

    Uusi kytkinkruunu:




    Askista vielä sen verran, että vanhasta löytyi hyvin maltillisia käytönjälkiä, ja pääosin vitos- ja kutosvaihteen osalta. Lakkivaarin kommenttien perusteella voidaan sanoa, että askin suhteen Aprilia 1, Yamaha 0.

    Käppyröitä (edit: näkyypä vitun huonosti)
    Vanha:

    Uusi:


    Sama numeroina:

    Uusi: Vanha:
    1,935 1,935 Primary
    2,267 2,500 1
    1,632 1,750 2
    1,300 1,368 3
    1,091 1,090 4
    0,960 0,956 5
    0,885 0,851 6
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  22. #22
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Mitäs muuta?

    Niin, nuo petilaakerit kustantavat jotain 250 – 300 väliltä ja lisäksi pitää ostaa öljypumppuun uudet rattaat. Ovat muovista, ja manuska käskee vaihtaa ne aina, kun kone avataan. Varmaankin siksi, että ovat kuvitelleet, ettei samaa konetta monesti elämänsä aikana avata. No, tämän kohdalla kytkinkruunun takana oleva vetoratas näkee päivänvalon kolmannen kerran ja öljypumpussa kiinnioleva vedettävä ratas toisen kerran.

    Kansiseppä lupasi muuten katsoa tuota pientä pientä hipistelyä seetien yläpuolelta alumiinivalun kohdilta. Gabron mukaan pehmeällä kosketuksella sinne (he he), saadaan mukavasti lisäpauhua yläkierroksille.
    Lisäksi TSS luistokytkimen levyjen järjestyksestä tuli RSVR.netissä ohjeistusta. Normikytkinhän menee näin:

    Merkattu teräslevy/massalevy/teräslevy jne. päällimmäiseksi jää teräslevy.

    TSS menee kuulemma näin:

    massalevy/teräslevy/massalevy/teräslevy/teräslevy/massalevy/teräslevy jne. niin, että pintaann jää massalevy ja pakasta yksi teräslevy pois.

    Pitänee lukea TSS:n ohjeet kun sen aika tulee. Eivät vain ole kuulemma kovin selkeät. Alla ohje foorumilta vielä originaalina:

    Fibre first then metal then fibre then metal then metal then alternate to the end with one metal missing.
    They don't make that clear in the instructions.
    It means that the last plate which is in contact with the pressure plate is a fibre. Also you leave one steel plate out.


    Lisämurheena on tietty se, että pitääkö hyvältä näyttävät massalevyt uusia, koska tulee lisää pauhua. Itse en näin ole ajatellut aluksi tehdä, mutta kuunnellaan viisaampien ohjeita.
    Kustannuksia on päivitelty (hehiö). Lisätään männät ja sylinterit, kun valuuttakonversio on valmis.

    Ciao!
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  23. #23
    Milenkiintoista luettavaa ja vielä selkeässä muodossa. Tekee mieli itsekkin purkaa jotain.
    Se männäntapin offsetti vähentää männän kolistelua kun nojaussuunta vaihtuu, niinkuin saatoit tarkoittaakkin. Astuu kulma kerrallaan eikä mäjähdä mahaplätskyllä.
    Edit: Olihan miulla kuva.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat
    Viimeksi muokannut: skuikka; 06.11.2017 klo 23:20.
  24. #24
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Milenkiintoista luettavaa ja vielä selkeässä muodossa. Tekee mieli itsekkin purkaa jotain.
    Se männäntapin offsetti vähentää männän kolistelua kun nojaussuunta vaihtuu, niinkuin saatoit tarkoittaakkin. Astuu kulma kerrallaan eikä mäjähdä mahaplätskyllä.
    Aivan. Korjasin viestissä asian seuraavaan muotoon:

    Männistä sen verran, että OEM männissä männäntappi on 1 mm offsetissä koneen takaosaan molemmissa sylintereissä, ja tällä ilmeisesti vaikutetaan siihen, kuinka terävästi tapin laakeripinta/ painepinta vaihtuu.

    Offsetilla siis vältetään se, ettei pinta vaihdu juuri YKK:ssa samoin tein 180 astetta.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  25. #25
    Löysin kuvan, liitin edelliseen.
  26. #26
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa skuikka kirjoitti Katso viesti
    Löysin kuvan, liitin edelliseen.
    Mä yritän tän kuvailla itselleni hyvin maallikkotermein. Sitä tappia muljautetaan vähän reunoolta offsetillä.
    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  27. #27
    Miehekkään kokoinen vauhtipyörän ulosvetäjä. Käytin itse aikoinaan sellaista vauvan nyrkin kokoista mallia. Yhden pehmoisemman, vissiin mopedikäyttöön tehdyn ehdin toki siinäkin tuhota. Piti laittaa akselin sisäjengalle pätkä vanhaa Valmetin kannenpulttia, että ulosvetäjällä oli tukeva paikka mitä vasten painaa. Oksyasetyleenisoihtu oli lainassa, mutta vähemmälläkin ehkä selviäisi, kunnolla kuumaa kuitenkin tarvitsi.

    Mielenkiintoista kyllä en en itse ikinä löytänyt paikkaa koneen lukituspultille tuntien etsinnästä huolimatta, onneksi vauhtipyörästä sai kiinni isolla jakarilla vai mahtoikohan olla jopa kiintoavain käytössä.

    Tykkään lukea tästä projektista. Asiallista tarinaa. Seuraavaa osaa siis odotellen.
    Kawasaki Gpz900R '88, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1400 '09
    H#nda CR 250R '96
    ex: Aprilia RSV Mille '03 (tuplanyyh), Kawasaki Z750 LTD Twin '83 (nyyh), Aprilia Tuareg 125 '88 (enää 2 jäljellä?)
  28. #28
    Herra Heinäkuu JMH:n avatar
    Liittyi Jul 2010
    Paronin Tilukset
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Miehekkään kokoinen vauhtipyörän ulosvetäjä. Käytin itse aikoinaan sellaista vauvan nyrkin kokoista mallia. Yhden pehmoisemman, vissiin mopedikäyttöön tehdyn ehdin toki siinäkin tuhota. Piti laittaa akselin sisäjengalle pätkä vanhaa Valmetin kannenpulttia, että ulosvetäjällä oli tukeva paikka mitä vasten painaa. Oksyasetyleenisoihtu oli lainassa, mutta vähemmälläkin ehkä selviäisi, kunnolla kuumaa kuitenkin tarvitsi.

    Mielenkiintoista kyllä en en itse ikinä löytänyt paikkaa koneen lukituspultille tuntien etsinnästä huolimatta, onneksi vauhtipyörästä sai kiinni isolla jakarilla vai mahtoikohan olla jopa kiintoavain käytössä.

    Tykkään lukea tästä projektista. Asiallista tarinaa. Seuraavaa osaa siis odotellen.
    Tuossa yhdessä halkaisukuvassa näet limpussa kaksi koloa. Siinä on molempien sylinterien yläkuolokohtien lukitukset. Tarpeeksi pitkä kärjestä vähän suippo M8 pultti menee kytkinkopan yhden kiinnityspultin paikalle. Pultin tunnistaa kupariprikasta.

    Tämä kuva auttaa myös:

    02 Mille R
    Kaikki kirjoittamani on lähes poikkeuksetta täyttä paskaa, eikä sitä ole tarkoitettu kenenkään silmille, vaan tulisi pikemminkin moderoida helvettiin... ja heti.
    Ajolinjani ovat kuin Hendrixin soolot. Ennalta-arvaamattomia, ja aina erilaiset.
  29. #29
    Erittäin hienoa luettavaa!
    <p>ZX-10R 2016</p>
  30.  
  31. #30
    Lainaa Eroz kirjoitti Katso viesti
    Miehekkään kokoinen vauhtipyörän ulosvetäjä.
    Toi vauhtipyörä kuuluisi nykäistä irti ihan tavallisella pultilla. Eli siinä on siis sisäkierre johon kiertämällä pulttia (pulttipyssyllä ampumalla), kampiakselin päätä vasten, pitäisi vauhtipyörän irrota. Toki kuumailmapuhaltimella suositellaan tuota myös lämmitettävän 150 asteeseen, kaasuliekillä en suosittele lämmittämään. Saattaa alkaa materiaalit muuttamaan ominaisuuksiaan jos liikaa lämmittelee.

    Ainoa ongelma oli ettei tuohon hätään löytynyt sopivaa pulttia. Onneksi oli taikalaatikossa tuommoinen yleismallinen häkkyrä. Tuotahan ei pysty kiristämään muuta kuin käsivoimilla eikä se ihan sillä irronnut. Kumilekalla kun naputteli kireämmälle ja käsin piti kampiakselista vastaan niin jossain kohtaa sitten antoi periksi.


    T: Seppä ite aka Lakkis
    The Lakkivaari


    Yamaha R6r ja BSA A7SS caferacer

    https://www.facebook.com/pages/Eronenbros/216050551738408

    https://www.facebook.com/tuukkaTTkorhonen

Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen