Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:st 30:een 72:sta
  1. #1
    Eli siis pari kkta sitten vaihdetut ljyt menny hamaaks ja vaahtomaisesk ilmajhy koneessa.
    Ajettu paljon lyhytt matkaa, mutta voisko nuin paljon kondensoitua ja nuin nopeesti?
    You make me sick i make music
  2. #2
    Kyll.
    Anna vhn hanaa, eli aja pykl paria pienemmll vaihteella, niin kas kummaa, ljy tummuu...

    Toinen syy voi olla ljymerkki.
    Yhdess omassa ilmajhykoneessa, jossa on tarkastusikkuna, niin toinen ljy oli harmaata ja toinen mustaa suunnilleen samalla ajolla.
    Viimeksi muokannut: lario; 13.10.2017 klo 14:55.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  3. #3
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Eli siis pari kkta sitten vaihdetut ljyt menny hamaaks ja vaahtomaisesk ilmajhy koneessa.
    Ajettu paljon lyhytt matkaa, mutta voisko nuin paljon kondensoitua ja nuin nopeesti?
    Kyt kone kunnolla kuumaksi niin pits veden hipy.
  4. #4
    Voisiko sameus johtua kytkimen materiaalista tai siit, ett ljy on ollut liikaa ja se on sen takia vaahtotunut?
  5. #5
    Toki siell voi olla vaikka mit, mik sen ljyn vrj harmaaksi, mutta psntisesti se on vain ulkona oleva kosteus ja lmptila.
    Varsinkin, kun kyseess on ilmajhykone.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  6. #6
    Kai nyt ulkoilman kosteus olisi viimeinen syyllinen - ei ole mielekst mekanismia miten ilman kosteus ptyisi ljyn sekaan. Jos ljyn seassa on vett, se on todennkisimmin tukkeutuneen huohotuksen syy.
  7. #7
    Tukkeutunut huohotus pakkaa etsimn hengitysreitin jostain kohtuu sukkelaan. Joku stefa tai tiiviste pst paineen.
    Kyk vrj tumman harmaaksi, kaksitahtienskojen ljyt pakkaa olemaan joka vaihdossa semmoisia kun mujut ei j filsuun. Ei vaahtoa.
    Osa vedest varmasti tulee palamisesta, mutta osa tulee sisn kun kone ja sen sisll oleva ilma jhtyy, noista vain ilma kutistuu ja imee sisn lis ilmaa. Yll kylmss tiivistyy sitten kosteus kylmille pinnoille.
    Yht kaikki, aja kone kuumaksi
  8. #8
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Kai nyt ulkoilman kosteus olisi viimeinen syyllinen - ei ole mielekst mekanismia miten ilman kosteus ptyisi ljyn sekaan. Jos ljyn seassa on vett, se on todennkisimmin tukkeutuneen huohotuksen syy.
    Yksi sana: Kondensaatio
  9. #9
    ilmajjhykoneet nekin on jouduttu suunnittelee niin ettei laite leivo kiinni kun seisotaan ruuhkassa Dallasissa tai jossain. kun sit vastavuoroisesti ollaan jossain hieman viilemss, - syyskuiseesa Suomessa ja varsinkin lyhyess kaupunkiajossa, niin kone tai ljy ei edes ehdi saavuuttaa oikeaa kyntilmptilaa vaan ky liian kylmn.
    Att tnka innan man talar r som att torka sej i rven innan man skiter... - Arne Anka
  10. #10
    Ainoastaan tm yksi mp krsii kondensaatiosta? Ja muut eivt, kamoon!
  11. #11
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Ainoastaan tm yksi mp krsii kondensaatiosta? Ja muut eivt, kamoon!
    Ainiin, olen taas unohtanut, ettei netiss pitisi neuvoa ketn mistn asiasta. Perun siis edelliset puheeni ja toivotan hyv jatkoa mahdottomuuksien maailmassa.
  12. #12
    Kondensaatio kosteutta tuo yleens on. Aivan normaalia tll sll kun ajellaan lyhyit matkoja ja lmptilat on alle +10C
    Kawasaki ZZR1400, Solifer Export-64, Zundapp Bella
    x 2, Yamaha Virago 535
    Muulloin: 5 x Thtikeula (W186/W180/W123/C126/W210), alkaen vm 1952-
    Ex: Suzuki:-76,-82,Yamaha:-88,-92,-95,Kawasaki:XZ-9R/-99, ZX-12R/-00,ZZR1400/-09
  13. #13
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ainiin, olen taas unohtanut, ettei netiss pitisi neuvoa ketn mistn asiasta. Perun siis edelliset puheeni ja toivotan hyv jatkoa mahdottomuuksien maailmassa.
    Eik sinua hvet olla tuollainen drama queen?
  14. #14
    kondensaatio on ilmassa olevaa kosteutta. Lyhyesti vesihyry on ilman osapaine. Ilman pit liikkua jotta kosteaa ilmaa psee moottorin sisn. Jos moottoria kytetn lyhyit aikoja kosteassa kelisss kondensaatio tapahtuu.
    Moottori toimii tietynlaisena konvektio kuivaimena. Kosteaa happirikasta ilmaa sisn. Lmptilan nousu (palotapahtuma) kosteailma poistuu hyryn ( painekasvaa) pakokaasunmukana ulos. Samalla tavalla moottorin sisll lmptilan noustessa painekasvaa. Painee kasvu on vesihyry.
    Kosteampi ilma on happirikkaampaa, jolloin mys hevosvoimia enemmn

    Ei sill ole juurikaan merkityst tankkaako tankin tyteen talvella kotilosta kondenssin estmiseksi. Se sama ilmamr kulkeutuu korvausilmana polttoaineen kulutuksen mukaan tankkiin.

    Kondenssi muodostuu aina kun on ilmanvaihtoa tapahtuu.

    Ja niille kenelle asia ei aukene nin. Tehk ilmatiivis laatikko metallista. Ulos vuodeksi ja kas laatikko on sislt kuiva.
  15. #15
    Tuossa toissakevn tyhjentelin isni vanhasta traktorista (Ford 4000), jota hn ei viimeiseen viiteentoista talveen kyttnyt kun vaihdekeppi ei liikkunut, vaihdelaatikon ljypropun kautta varmaan 10 litraa vett ennenkuin ulostuleva tavara muistutti ljy. Isni ei varmaan ollut ikin tuota proppua avannut. Ilmanvaihto ja kondensaatio on jnn juttu.
    Gilera SP01 125, '90 (projekti, useamman vuoden sellainen)

    CB900F Hornet, '02 (ex)
    CB500, '97 (ex)
    CBF500, '04 (ex)
  16. #16
    Edelleen vitn, ett ulkoilmasta kondensoitumalla ei voi merkittvi vesimri pst ei moottorin eik tankin sisn.

    100% suhteellisessa kosteudessa ja 10C:n lmptilassa kyrstn mukaan ilmakilossa (ei ollut mritelty onko kyse kuivasta ilmasta vai kosteasta) on n. 8 g vett. Normipaineinen kuutio ilmaa painaa n. 1,3 kg, mist saadaan yhden ilmakilon tilavuudeksi n. 770 l. Eli pyresti ottaen em. olosuhteissa yksi litra ilmaa sislt 0,01g vett. On kytnnn mahdottomuus, ett tuota kautta voisi pst moottoriin sellaista mr vett, ett se ljyn samentaisi.

    No miten vesi voisi moottoriin pty? Bensa on hiilen ja vedyn seos, jonka palaessa vety muuttuu vedeksi. Sylinterin lpipuhalluksessa osa palokaasuista tunnetusti psee mnnnrenkaiden ohi kampikammioon. Sanovat ett litrasta bensaa saadaan 1,5 litraa vett (vedyn atomipaino on 1 ja hapen 16). Eli bensan palaessa syntyy vett aivan eri dekadissa kuin mit ulkoilmasta on otettavissa.

    Bensatankkiin vesi todennkisimmin ptyy joko sade- tai pesuveden pstess korkin ympristst sisn.
  17. #17
    Aika pieni vesimr ljyn seassa saa aikaan tuon vaalean vrin. Tuo vaahtoaminen ei voitelun kannalta ole oikein hyv juttu, ett kehoittaisin vaihtamaan ljyt viimeistn kevll ennen ajokautta.
  18. #18
    [QUOTE=Mikeyx;6543206]Edelleen vitn, ett ulkoilmasta kondensoitumalla ei voi merkittvi vesimri pst ei moottorin eik tankin sisn.

    100% suhteellisessa kosteudessa ja 10C:n lmptilassa kyrstn mukaan ilmakilossa (ei ollut mritelty onko kyse kuivasta ilmasta vai kosteasta) on n. 8 g vett. Normipaineinen kuutio ilmaa painaa n. 1,3 kg, mist saadaan yhden ilmakilon tilavuudeksi n. 770 l. Eli pyresti ottaen em. olosuhteissa yksi litra ilmaa sislt 0,01g vett. On kytnnn mahdottomuus, ett tuota kautta voisi pst moottoriin sellaista mr vett, ett se ljyn samentaisi.

    No miten vesi voisi moottoriin pty? Bensa on hiilen ja vedyn seos, jonka palaessa vety muuttuu vedeksi. Sylinterin lpipuhalluksessa osa palokaasuista tunnetusti psee mnnnrenkaiden ohi kampikammioon. Sanovat ett litrasta bensaa saadaan 1,5 litraa vett (vedyn atomipaino on 1 ja hapen 16). Eli bensan palaessa syntyy vett aivan eri dekadissa kuin mit ulkoilmasta on otettavissa.

    Bensatankkiin vesi todennkisimmin ptyy joko sade- tai pesuveden pstess korkin ympristst sisn.[/QUOT

    Niin nm on ihmeellisi asioita.
    laske seuraavaksi paljonko ilmaa virtaa moottorin lpi. Kun kulutetaan 6L bensiini. Mik on moottorinlmptila ?
    Paljonko on lmptila ero sylintereiss ja ljypohjassa. Lydt rajan miss kondenssio tapahtuu. Kondenssio raja siirtyy moottorissa kohti kylmemp ja lopuksi kun saavutetaan n.12 C astetta ulkoilmaa lmpimmpi lmptila. Kondenssiota ei en tapahdu. Tm ei poista kuitenkaan ljyn sekaan pssytt tiivistynyt vesihyry eli vett.
    Se poistuu ainoastaan paineen nousuna eli vesihyryn. Ja vesi kiehuu miss asteessa?

    Kaikissa moottoreissa tapahtuu ilmanvaihtoa sisll. Sen takia siell on se huohotinletku.


    ljyn vrjytyminen on ljylaadusta ja valmistustavasta riippuvainen. ljy on aina mustaa. ljyyn listn usein vriainetta valmistusprosessin aikana.
    Mineraali pohjainen ljy vrjytyy herkimmin.

    Joo ja tmn asian kanssa teen tit pivittin.

    Helsingin yliopistolla on hyvi ja opettavaisia luentoja asiasta. Kannattaa kyd niin huomaa miten monimutkainen prosessi ja vaikeasti hallittava asia on tuo kyseinen vesihyry ilmassa on.
  19. #19
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Eik sinua hvet olla tuollainen drama queen?
    No enp olis uskonu, ett tuostakin voi mielens pahottaa. Vai ett drama queen, pitkin varmaan pyyt poikia hankkimaan kruunu tn illan kauden pttreihin.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 14.10.2017 klo 15:47.
  20. #20
    Lists nyt sen verran, ett itsestnselvist asioista netiss vittely on mun mielest turhaa. Vesi ptyy joka tapauksessa ljyn sekaan ilmasta tiivistymll. Ymmrtkseni tuota ilmit kutsutaan kondensioksi. Saa korjata jos olen vrss. Ja ilmalla tarkoitetaan tss tapauksessa ljyn kanssa tekemisiss olevaa ilmatilaa, ei ulkoilmaa. Moottorin kydess tuossa ilmatilassa voi olla merkittvi mri vesihyry, joka sitten osin ajon aikana ja osin ajon jlkeen moottorin jhtyess tiivistyy. Vesi haihtuu kunnolla vasta kun ljyn lmptila on yli 100 astetta. Jos jatkuvasti ajetaan vain lyhytt matkaa kumuloituu veden mr ljyss merkittsti, josta oireina on ljyn vrin muuttuminen ja esim. vaahtoaminen. Jos yhdell ajokerralla vett kertyy esim 1g, on 50 pivn lyhyiden tymatkojen jlkeen vett ljyss jo 100g. Huom. esimerkki tysin hypoteettinen ja oikaisee muutamia mutkia, mutta auttanee ymmrtmn suuruusluokkaa.

    P.S. Jotain kuvittelen aihepiirist edelleen ymmrtvni vaikka en en vuosiin ole tehnyt tit polttomootoritutkimuksen parissa.
    Viimeksi muokannut: Nitrous; 14.10.2017 klo 12:38.
  21. #21
    lyhyest ajosta se tulee. Tulee autoihin mys. ei pst ikin siihen lmptilaan jossa vesi ehtisi haihtua ja menn huohottimesta pois. Itse huomasin joskus cb900:Sessa erittin voimakasta ilmit, luulen, ett se johtuu siit, ett se kone painaa about 100kg, eli ei lmpene ihan hetkess. ja vaikka sylinteri ja kansi olisi lmmin, niin kokeile sielt ljypohjasta, niin se on ihan kylm. Kylm ajoviima viel pit sen koneen pohjan kylmn. Ainoaksi keinoksi lysin lopettaa lyhyen ajamisen.

    ilmajhdytteinen on viel siit ongelmallinen kylmll sll, kun se jhdytys ei ole minkn termostaatin takana, vaan se on heti 'tysill' ja mit kylmemp ulkoilma sit tehokkaampi. veikkaan, ett mys lyhytt matkaa ajava silytt pyr pihalla, mik aiheuttaa lis sit lmptilan pumppausta ja kondenssia. Harva se piv autonkin pinta on ihan mrk vaikka ei ole satanut.

    sit vett menee varmaan mys palotapahtuman tuotteena sinne ljyihin, mutta kun ei pst siihen puhdistavaan lmptilaan, niin sekn ei poistu.
    we cannot tolerate zero tolerance!
  22. #22
    Ja siit veden mrst saa ksityksen kun vie jkaappikylmn kaljan pihapydlle keshelteell. On muuten melko mrk hetken kuluttua.
    Antti
    ex-BMW100RS -85
    ex-BMW K1200S -05
  23. #23
    Siks ihmetytt t nyt kun ei oo aiemmin sattunu.
    Kolme vuotta ollu tuo ja samanlaisessa kytss ja samanlaisilla ljyill.
    Voiskohan se se liitty siihen kytkimeen niinku joku ehdotti hmm...
    You make me sick i make music
  24. #24
    "0,1 % vett ljyn joukossa saa vrin muuttumaan sameaksi" Horelli A ym. 1969, Voitelutekniikka, liikkuvan kaluston voitelu.
    Eli jo teelusikallinen vett moottoriljyss riitt.
    Viimeksi muokannut: Nomad; 15.10.2017 klo 11:11.
  25. #25
    Lainaa Tombo Armageddon kirjoitti Katso viesti
    Siks ihmetytt t nyt kun ei oo aiemmin sattunu.
    Kolme vuotta ollu tuo ja samanlaisessa kytss ja samanlaisilla ljyill.
    Voiskohan se se liitty siihen kytkimeen niinku joku ehdotti hmm...
    Onhan tmn syksyn muutama viikko sitten olleet toista viikkoa kestneet sumut yms varsin poikkeuksellisia kelej siin mieless ett ovat jatkuneet varsin pitkn. Tllaiset kelit ovat omiaan aiheuttamaan tuota kondensiota paljon enemmn, kuin kuivemmat st.

    Jo siis pelkstn pihalla prtkn seisottaminen ja lmptilan vaihtelut aiheuttaa huohotusputken kautta pumppaus efektin ja ilma koneen sisll vaihtuu. Vaihtuneessa ilmassa on usein sitten kosteutta, joka voi kelin kylmetess tiivisty moottorin sispinnoille.

    Lyhyt tarina kondensiosta muissa yhteyksiss. Otetaan rautaputki, joka on hitsattu ns umpinaiseksi pdyistn mutta ei ole kuitenkaan tysin tiivis. Reik siis ylreunassa, jolloin kondensoituva vesi ei pse pois. Laitetaan tllainen ulos maata vasten paikkaan, jossa vesi psee putken sislle ainoastaan kondensiolla. Odotetaan 10-20 vuotta ja putki on kytnnss aina halki. Halkeaminen on tapahtunut kun putki on tyttynyt kondenssi vedell ja haljennut pakkasen seurauksena. Neli tavarasta tehty vastaava voi olla pullistunut pyreksi ja on halkaistaessa aivan tynn vett.
    2016: Honda CBF125 -09
    2012: MP-kortti: Kawasaki ER6-n
    2002-2014: Honda Monkey Z50J vm.94
  26. #26
    Onko koneessa mitn vaijerien, johtojen yms. lpivientej joista sadevesi voisi pst valumaan koneen sislle?
  27. #27
    Nky olevan tossa omassaki ilmajhy ducatissa harmaata vaahtoa ljykorkissa ja silmss. Tn ajelin vh pidemmn lenkin ja kyttelin viel tyhjkynnill ljyt reippaasti yli 100 asteeseen ja putsailin huohottimen. Huohottimesta tuli vett varmasti useempi ruokalusikallinen. Harmaata vaahtoa oli kans reippaasti. Nyt nytt ljyt silmss taas mustalta ja ajellaan kausi loppuun ja sitte uudet sisn. Oisko noilla ljyill nyt pari tuhatta ajettu. Lyhytt ajoa itellki psntsesti tihin ja takas vajaa 10km suunta ja ljyt ei lmpee ku reiluun 50 asteeseen sill matkalla nill keleill. Lmpimss tallissa kyll kotona seisoo.
    En muista ett olis aiemmissa vesijhyiss tllee vett kertyny mutta ne lmpeski tosiaan normilmpn yleens aina tollaki matkalla.
  28. #28
    Kondensaatio koneen seistess on tosiasia, mutta syklej tulee olpnvaihtovlill aika vhn. Uskoisin ett posa tulee bensan palotuotteista (hiilidioksidi ja vesihyry) mntien ohipuhalluksen kautta. Olisi hyv jos ljy lmpenisi silloin tllin yli 100 asteiseksi.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  29. #29
    Riittisik tm Skodan tekem study siirtmn myytin seisonnan aikaisesta kondensaatiosta tilaan "Busted" ?

    https://www.degruyter.com/downloadpd...-2015-0009.pdf
  30.  
  31. #30
    Lainaa Mikeyx kirjoitti Katso viesti
    Riittisik tm Skodan tekem study siirtmn myytin seisonnan aikaisesta kondensaatiosta tilaan "Busted" ?

    https://www.degruyter.com/downloadpd...-2015-0009.pdf
    Miksi sellaisenaan riittisi?

    Kondensaatio on hieman laajemminkin tarkasteltaessa jrkyttvn aliarvioitu ilmi seurauksineen.
    Ihan pelkstn esim. rakennus/rakennepuolella teoria on kyll psntisesti hinkattu huolella
    otsanahasta lpi, mutta kytntn ja todellisuuteen sijoittamisessa homma pykii turhan paljon ja
    monessa yhteydess. Eik ihan harmittomin tai halvoin seurauksin.

    Kytnnn olosuhteista ja kytst kehkeytyy kovin usein sen verran muuttujia "under a bad sign",
    ett yksittisten tekijiden erillinen tarkastelu... viel turhan tiukkaan rajatuissa olosuhteissakin,
    tuottaa taas kerran sen legendaarisen lopputuleman:

    Ei ole mahdollista koska blaa-blaa-blaa.

    Kaikki on OK... eik kukaan ole tehnyt mitn vrin .

    Yksi pieni , ujo mutta on kuitenkin turhan usein ns. kdess.... Se ei vittu silti toimi!

    .....niin-niin, mutta mitn vikaa ei ole .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen