Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 47:sta
  1. #1
    hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?
    Kawasaki Ninja ZX-10R
  2. #2
    Lainaa (tpower82 @ Elo. 30 2008,21:05) kirjoitti
    hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?
    Pirelli Diablo Supercorsa. Helvetin hyvä rengas radalla ja kadullakin menee kunhan ei kaatosateessa aja.

    Sitten taas astetta kesympiä renkaita Pirelliltä, Diablo Corsa, Corsa III jne. Enempi katukäyttöön, mutta rauhallista ajoa voi vetää radallakin.

    Varmaankin aika monesta rengasliikkeestä saa tilaamalla ja mp-liikkeistä samoin.

    Jukka
  3. #3
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    "Paskaks vaan jos se paskaks menee"
    CBR600RR '07 -raaseri
  4. #4
    Continental SportAttack toimii myös ihan kivasti radalla.
    Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
    Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
  5. #5
    Lainaa (tpower82 @ Elo. 30 2008,23:05) kirjoitti
    hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?
    MyNetMoto toimittaa myös Tamperreelle kotiovelle ellet sitten halua asennuksineen? Enempi se on kiinni miten saat paineet sitten toimimaan.

    Meinasin testailla seuraavaksi Dunlopit (GP Racer D209 tms., jos edukkaita hankinta hetkellä), tähän mennessä olen ollut kaikkiin kokeilemiini tyytyväinen: Pirelli Diablo Super Corsa (kesti hyvin vaikka oletan pitäneeni liikaa painetta niissä), Conti Race Attac Comp. (takanen kulahti nopsaan väärillä paineilla Kemorassa, etunen kestää ja kestää), Metzeler RaceTec (lupaavalta vaikuttaa mutta etusta en vielä pistänyt, se on ristissä Contin kanssa ja toimii paremmin kuin hyvin.). Corsasta ja Corsa III tms. ei ole hyviä kokemuksia, toimivat oikeilla paineilla mutta väärillä sulavat pinnasta totaalisesti. Siinäpä ne "suositukset" - tilaa MyNetMotosta vähän kaikkee ja punnertaa alle sitä mukaan kun niitä kuluu? /z



  6. #6
    Lainaa (zeromark @ Elo. 31 2008,17:02) kirjoitti
    Lainaa (tpower82 @ Elo. 30 2008,23:05) kirjoitti
    hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?
    MyNetMoto myös toimittaa myös Tamperreelle kotiovelle ellet sitten halua asennuksineen? Enempi se on kiinni miten saat paineet sitten toimimaan.

    Meinasin testailla seuraavaksi Dunlopit (GP Racer D209 tms., jos edukkaita hankinta hetkellä), tähän mennessä olen ollut kaikkiin kokeilemiini tyytyväinen: Pirelli Diablo Super Corsa (kesti hyvin vaikka oletan pitäneeni liikaa painetta niissä), Conti Race Attac Comp. (takanen kulahti nopsaan väärillä paineilla Kemorassa, etunen kestää ja kestää), Metzeler RaceTec (lupaavalta vaikuttaa mutta etusta en vielä pistänyt, se on ristissä Contin kanssa ja toimii paremmin kuin hyvin.). Corsasta ja Corsa III tms. ei ole hyviä kokemuksia, toimivat oikeilla paineilla mutta väärillä sulavat pinnasta totaalisesti. Siinäpä ne "suositukset" - tilaa MyNetMotosta vähän kaikkee ja punnertaa alle sitä mukaan kun niitä kuluu? /z
    Tuo Dunlop on sitten melko jäykkä rungoltaan ja melko painava. Takanen on koossa 190/60/17 todella korkea... Etusen profiili on sellainen että moposta tulee hieman levoton kovissa nopeuksissa, mutta taasen kaarrenopeus on helpommin pidettävissä korkeampana...



  7. #7
    AdventureAuntie heippa:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2005
    Vihti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (JP_445 @ Syys. 01 2008,02:33) kirjoitti
    Lainaa (zeromark @ Elo. 31 2008,17:02) kirjoitti
    Lainaa (tpower82 @ Elo. 30 2008,23:05) kirjoitti
    hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?
    Meinasin testailla seuraavaksi Dunlopit (GP Racer D209 tms., jos edukkaita hankinta hetkellä), tähän mennessä olen ollut kaikkiin kokeilemiini tyytyväinen: Pirelli Diablo Super Corsa (kesti hyvin vaikka oletan pitäneeni liikaa painetta niissä), Conti Race Attac Comp. (takanen kulahti nopsaan väärillä paineilla Kemorassa, etunen kestää ja kestää), Metzeler RaceTec (lupaavalta vaikuttaa mutta etusta en vielä pistänyt, se on ristissä Contin kanssa ja toimii paremmin kuin hyvin.). Corsasta ja Corsa III tms. ei ole hyviä kokemuksia, toimivat oikeilla paineilla mutta väärillä sulavat pinnasta totaalisesti. Siinäpä ne "suositukset" - tilaa MyNetMotosta vähän kaikkee ja punnertaa alle sitä mukaan kun niitä kuluu? /z
    Tuo Dunlop on sitten melko jäykkä rungoltaan ja melko painava. Takanen on koossa 190/60/17 todella korkea... Etusen profiili on sellainen että moposta tulee hieman levoton kovissa nopeuksissa, mutta taasen kaarrenopeus on helpommin pidettävissä korkeampana...
    Ja sit Dunlopista hyvä tietää, että on aivan sairaan kranttu alustan säädöistä. Älyttömän hyvä rengas, jos saa toimimaan.


    Sitten itse ketjun aloittajalle. Jos kuitenkin ajat enemmän kadulla ja silloin tällöin radalla. Ota Pilot power 2ct tai corsa3:set, meinaan noi ratarenkaat on pirun liukkaat nyt syksyllä kadulla ja kuluu myös aika haipakkaan.



    Rapa-akka
    Suzuki V-Strom 800 DE -23
    BMW S1000R -17
    Gas Gas 300 EC -22
    Stark Varg
    #AdventureAuntie
  8. #8
    Sitten itse ketjun aloittajalle. Jos kuitenkin ajat enemmän kadulla ja silloin tällöin radalla. Ota Pilot power 2ct tai corsa3:set, meinaan noi ratarenkaat on pirun liukkaat nyt syksyllä kadulla ja kuluu myös aika haipakkaan.[/quote]
    Juu, komppaan tätä. Itsellä nyt alla uudet BT002:t ja eilen kohtuullisen viileällä ja välillä kosteallakin ajellessa kumit eivät juurikaan lämmenneet ja luotto pitoon oli hakusessa.

    Jos enemmän katua, niin Corsa3 on oikea valinta, se lämpenee aika kivasti myös hitaammassa katuajossa ja riittää yllättävän pitkälle radallakin.

    //Andy



    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  9. #9
    Lainaa (zeromark @ Elo. 31 2008,17:02) kirjoitti
    Lainaa (tpower82 @ Elo. 30 2008,23:05) kirjoitti
    hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?
    MyNetMoto toimittaa myös Tamperreelle kotiovelle ellet sitten halua asennuksineen? Enempi se on kiinni miten saat paineet sitten toimimaan.

    Meinasin testailla seuraavaksi Dunlopit (GP Racer D209 tms., jos edukkaita hankinta hetkellä), tähän mennessä olen ollut kaikkiin kokeilemiini tyytyväinen: Pirelli Diablo Super Corsa (kesti hyvin vaikka oletan pitäneeni liikaa painetta niissä), Conti Race Attac Comp. (takanen kulahti nopsaan väärillä paineilla Kemorassa, etunen kestää ja kestää), Metzeler RaceTec (lupaavalta vaikuttaa mutta etusta en vielä pistänyt, se on ristissä Contin kanssa ja toimii paremmin kuin hyvin.). Corsasta ja Corsa III tms. ei ole hyviä kokemuksia, toimivat oikeilla paineilla mutta väärillä sulavat pinnasta totaalisesti. Siinäpä ne "suositukset" - tilaa MyNetMotosta vähän kaikkee ja punnertaa alle sitä mukaan kun niitä kuluu? /z
    kauankohan tossa mynetmoton toimituksessa kestää?
    Kawasaki Ninja ZX-10R
  10. #10
    toinen hyvä on Mprengas-online.
    Triumph Scrambler 900 -07 / Desert sled tracker projekti
    Ex. Triumph Street Triple R -12, Ktm Duke 690 -08, Triumph Speed Triple 1050 -05, Honda Cbr 600f / RR.
  11. #11
    Lainaa (JP_445 @ Syys. 01 2008,04:33) kirjoitti
    Tuo Dunlop on sitten melko jäykkä rungoltaan ja melko painava. Takanen on koossa 190/60/17 todella korkea... Etusen profiili on sellainen että moposta tulee hieman levoton kovissa nopeuksissa, mutta taasen kaarrenopeus on helpommin pidettävissä korkeampana...
    kts. JP_445, heippa.

    Dunlooppiakin olis mukava kokeilla, alusta toimii jotenkin vaikka jousivakiot on mulla mun painoselle vähän tiukat (eli alusta ei ole optimi, muttei täysin pielessäkään).

    Alustasta ja renkaasta yhdessä:
    En tiedä lopulta onko ihan oikein mutta vaimennuksilla vähän pelaan, että alustaa saan liikkumaan pikkasen herkemmin, vaikka vain puolisen kiloa molemmis päissä jouset on jäykät. Tää on nyt ihan mutunhuttua, mutta jäykkärunkosella renkaalla saattas voimat siirtyä paremmin jousitukseen eikä jäis renkaaseen - tai mikä todennäköisempää kävisi justiinsa päinvastoin - tarviin pehmee runkosen renkaan, joka toimii osana jousitusta, koska alusta jää väkisin vähän tiukaksi mulle? Ei selviä kuin kokeilemalla ellei joku osaa vääntää tuota mulle rautalangasta.

    Toimitusajasta:
    MyNetMoto delivery map | toimituskartta näyttäs lupailevan 3 päivää. Taisin viimeksi tilata perjantaina ja keskiviikkona olivat portailla. Sain tilauksesta jälestysnumeron millä voi seurata missä ne tullessaan seilaa.

    /z

    Nyt näyttäs olevan "190/55ZR17 (75W) SX GP RACER D209 Endurance" rengasonlinessa 174.60 lähetyskuluineen ja MyNetMotossa 150€ + 25€ lähetyskulut/kolme rengasta. MyNetMoto 2 takasta ja yksi etunen 419€ ja Rengasonline sama setti 483,40€. Kantsii katella molemmista tarjouksia jos ei niin väliä minkä merkkistä pitää olla. Minä olen ajatellut tän niin että kun on mustia ja pyöreitä oikean kokoisia niin laatumerkeistä voi kokella mitä vaan - onpahan tekemistä, kun vekslaa sitten paineiden ja alustan kanssa niiden takia.



  12. #12
    Mulla on nyt alla Superdukessa Pirellin Corsa 3:et. Kadulla toiminut hyvin. Radallakin tuntui todella hyvältä, mutta vajaa 500 km Alastarolla lämpimällä säällä (yli 22 astetta varjossa) alkoi rengas repeytymään pehmeän ja kovan seoksen rajasta. Tuohonkin olisi varmaan auttanut pehmeämpi avaaminen, mutta eihän sitä kypärä päässä radalla muista. Repeytyminen alkoi vasta n.200km jälkeen, kun vauhtikin oli hieman noussut.
    Ajaessa tosi hyvän ja ketterän tuntuinen. Huomattavasti parempi kuin pelkkä Diablo jo profiilinsakin puolesta.
    "The Slow And Pathetic"
  13. #13
    Lainaa (zeromark @ Syys. 01 2008,16:42) kirjoitti
    Lainaa (JP_445 @ Syys. 01 2008,04:33) kirjoitti
    Tuo Dunlop on sitten melko jäykkä rungoltaan ja melko painava. Takanen on koossa 190/60/17 todella korkea... Etusen profiili on sellainen että moposta tulee hieman levoton kovissa nopeuksissa, mutta taasen kaarrenopeus on helpommin pidettävissä korkeampana...
    kts. JP_445, heippa.

    Dunlooppiakin olis mukava kokeilla, alusta toimii jotenkin vaikka jousivakiot on mulla mun painoselle vähän tiukat (eli alusta ei ole optimi, muttei täysin pielessäkään).
    Takanen
    Tuossa on kuva takasesta kun kaksi ratapäivää ajettuna joista osa 2-päällä Kemoralla alle 1.24 kierroksia... Paras taisi olla 1.22.00... Takaa jousta pehmeämmälle kuin Pirellillä ajaessa ja tuo Dunloppi kestää paremmin kuin esim Pirelli... Pirellillä luisteli koko ajan kun 2-päällä kuumeni paljon enempi... Toisaalta se minkä saat tehdä Dunlopin kanssa heti on ohjausiskarin tiukennus... Sanoisin että Dunlopin kanssa saa avata paljon aiemmin kuin esim. Pirellillä.... Jousitus pinnnasta herkäksi niin se rengaskin alkaa toimimaan. Parhaiten näet siitä miten alkaa kulumaan. Jos sulaa alle niin jousta kevyemmälle ja jos taasen alkaa repimään niin hieman jäykkyyttä lisää... Lämminpaineet olivat luokkaa 2.4 bar. Tietty nyt kannattaa sitten tarkistaa että onko matalapaine renkaat nuo uudet...
  14. #14
    Lainaa (JP_445 @ Syys. 01 2008,19:24) kirjoitti
    Tuossa on kuva takasesta kun kaksi ratapäivää ajettuna joista osa 2-päällä Kemoralla alle 1.24 kierroksia... Paras taisi olla 1.22.00... Takaa jousta pehmeämmälle kuin Pirellillä ajaessa ja tuo Dunloppi kestää paremmin kuin esim Pirelli... Pirellillä luisteli koko ajan kun 2-päällä kuumeni paljon enempi... Toisaalta se minkä saat tehdä Dunlopin kanssa heti on ohjausiskarin tiukennus... Sanoisin että Dunlopin kanssa saa avata paljon aiemmin kuin esim. Pirellillä.... Jousitus pinnnasta herkäksi niin se rengaskin alkaa toimimaan. Parhaiten näet siitä miten alkaa kulumaan. Jos sulaa alle niin jousta kevyemmälle ja jos taasen alkaa repimään niin hieman jäykkyyttä lisää... Lämminpaineet olivat luokkaa 2.4 bar. Tietty nyt kannattaa sitten tarkistaa että onko matalapaine renkaat nuo uudet...
    Ok. kiitti vinkeistä..

    Näyttääkö toi sun kumi aika samalta kuin tässä äärimäisenä oikealla? Feel The Track | Tire Wear = "hot tear"? Mulla meni se ContiRaceAttac ensin ton näköseksi ja sitten kaivoi "uraa" siihen niin, että kanttiin jäi lopulta kynnystä/olkapäätä - vaikkei mitään kovia vauhteja mentykään (Kemossa 1.21).

    Ohjausiskaria en pääse säätään (kai sitä pystyis jotenkin tms.?), jospa Hondan vakio pelittäs riittävästi?

    Täytyypä muistaa tuo sääntö "sulaa" = kevennä jousta.
    Voisi olla rengaspaineiden lisäksi toinen tekijä miksi noi Corsat suli alle ihan kokonaan joskus aivan talutus/kävely vauhdeilla, koska vakio asetuksilla alusta oli mulle tosi kova. Edellisen linkin sivulla sulamisen voi tunnistaa kuva 2. perusteella "SHOCK SPRING TEAR | shreds and melts".

    Helppo noista kuvista netistä katella, mutta ainakin mulle on vielä aika vaikea nähdä missä mennään saatika osata kulloinkin sanoa mitä pitää tehdä renkaan näyttäessä milloin millekin.

    Noo katellaan ja tuhotaan harjotellessa setti kerrallaan. Mulla on vielä syksyksi kadulle, jos ajokelejä jatkuu Dunlopin perus Qualifierit (ei RR), tuskin niillä on mitään tekemistä GP:den kanssa mutta saanpahan niistäkin jotain kokemusta.

    /z



  15. #15
    Minulla misukan pilot power 2ct:t. Kylmänä ei pidä yhtään, mutta lämpimänä kuin liimaa. Miinuksena että takana 2500km ja kohta alkavat jo mennä sakoille
    Tunturi tiger aqua -91 ---- Yamaha R1 -05
  16. #16
    no corsa kolmosen taakse laitoin tilaukseen ja tallista löytyy eteen uus metzelerin joku race attackt tai vastaava.. kokellaan miten noilla menee



    Kawasaki Ninja ZX-10R
  17. #17
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Eikös tämä ole radalle vähän probleemi, kun reunat häviää nopsaan ja keskusta renkaasta jää käyttämättä?
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
  18. #18
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Näillä on menty nyt loppu syksy ja ajat on kyllä parantuneet joka kerralla kun radalla olen ollut. Pito riittää nopeassa loistavasti. Enkä meinaa pois vaihtaa ennekuin jostain tarjotaan oikeasti parempaa.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  19. #19
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,09:39) kirjoitti
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Eikös tämä ole radalle vähän probleemi, kun reunat häviää nopsaan ja keskusta renkaasta jää käyttämättä?
    Eikös juuri reunoille pitoa tarvita radalla?
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  20. #20
    Lainaa (antti2006 @ Syys. 01 2008,19:17) kirjoitti
    Minulla misukan pilot power 2ct:t. Kylmänä ei pidä yhtään, mutta lämpimänä kuin liimaa. Miinuksena että takana 2500km ja kohta alkavat jo mennä sakoille
    No mikä on kellekin kylmänä ja ei pidä yhtään. Itse kun kanttailen noilla jo ensimmäisellä kierroksella palan maahan silleen asiallisesti. Minusta se kyllä pitää aivan riittävästi kylmänäkin
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  21. #21
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 30 2008,21:12) kirjoitti
    Pirelli Diablo Supercorsa. Helvetin hyvä rengas radalla ja kadullakin menee kunhan ei kaatosateessa aja.
    Paljonkos tuollainen Pirelli Diablo Supercorsa kestää suurinpiirtein takana ilman lämppäreitä radan ja kadun sekoitusta?

    Itse ajelen noin 1/3 radalla (ilman lämppäreitä) 2/3 tiellä (siirtymää radalle+muutaman pitemmän iltalenkin kesällä). Katurenkaan pito radalla on vähän alkanut arveluttaa, joten voisi kokeilla ensikaudella jotain asiaan kuuluvaa rengastusta, jos se kestäisi nyt vaikka yhden kauden (~3000-5000km).
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
  22. #22
    Lainaa (rammus @ Syys. 02 2008,09:58) kirjoitti
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,09:39) kirjoitti
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Eikös tämä ole radalle vähän probleemi, kun reunat häviää nopsaan ja keskusta renkaasta jää käyttämättä?
    Eikös juuri reunoille pitoa tarvita radalla?
    Jep, mutta kun ne reunat kuluvat muutenkin niin nopsaan Eli siis mihinkä tarvii tuota 2komponenttia, jos pehmeä osuus renkaasta loppuu kuitenkin ensin???
    - Almost legal but 110% fun! -
    Honda CBR600F '89 -> Yamaha YZF-1000R '00 -> Kawasaki ZX-10R '05 (MCN: "The psycho C-model Kawasaki ZX-10R of 2004/05") -> R.I.P.
  23. #23
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,11:39) kirjoitti
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Eikös tämä ole radalle vähän probleemi, kun reunat häviää nopsaan ja keskusta renkaasta jää käyttämättä?
    Pehmeällä kantilla haetaan pitoa ja keskiosalla katuajoon kilometrejä.
    Ei se renkaan kantti kai ihan heti kellään ensimmäisenä lopu? Se "poski"/sivu kuluu mulla ainakin aina ensimmäisenä avauksista loppuun ja pito rupee ilmoittelemaan että rengas on pian vainaa.

    Itse yritän yksinkertaistaa noita rengas asioita ja vältän monikovuus kumeja.
    Kokeilen useaa merkkiä mutta ne on kaikki periaatteessa samanlaisia kuviollisia "kisakumeja", samalla profiililla ja silti niissä on keskenään erillaiset koot ja ominaisuudet.

    "Ongelma" 2ct/CorsaIII/QualifierRR tms. monikovuus rinkuloissa on mulla se, että renkaan lukutaito ei riitä. Sen lisäksi kantin pehmeämpi kumi vaihtuu kovempaan justiinsa yleensä siinä kohtaa rinkulan poskessa, jossa pitoa avauksista tarvittas. Lisäksi yksinkertaisinta noissa ratarenkaissa on se, että kaiken ollessa kunnossa ne näyttää kauttaaltaa nätiltä mandariini-appelsiini pinnalta radan asfaltin laadusta riippuen, vaikkei niidenkään lukeminen helppoa ole aloittelijalle kuten minä.

    Käyttäsin kadulla yksikovuus katurengasta, mutta jos on ratakausi niin kadulle sillä mitä alla sattuu olemaan. Radalle märällä sitten sadekelikumia jahka on toiset vanteet.

    /z
  24. #24
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,10:03) kirjoitti
    Lainaa (rammus @ Syys. 02 2008,09:58) kirjoitti
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,09:39) kirjoitti
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Eikös tämä ole radalle vähän probleemi, kun reunat häviää nopsaan ja keskusta renkaasta jää käyttämättä?
    Eikös juuri reunoille pitoa tarvita radalla?
    Jep, mutta kun ne reunat kuluvat muutenkin niin nopsaan Eli siis mihinkä tarvii tuota 2komponenttia, jos pehmeä osuus renkaasta loppuu kuitenkin ensin???
    Itselleni ne ovat hyvät kun emäntä kurvailee kadulla kohtuu pystyssä kuitenkin suurimmat kilsat. Niin rengas kuluu oikein mukavan pyöreästi.
    Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08


    m 72 projekti
  25. #25
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,12:00) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 30 2008,21:12) kirjoitti
    Pirelli Diablo Supercorsa. Helvetin hyvä rengas radalla ja kadullakin menee kunhan ei kaatosateessa aja.
    Paljonkos tuollainen Pirelli Diablo Supercorsa kestää suurinpiirtein takana ilman lämppäreitä radan ja kadun sekoitusta?

    Itse ajelen noin 1/3 radalla (ilman lämppäreitä) 2/3 tiellä (siirtymää radalle+muutaman pitemmän iltalenkin kesällä). Katurenkaan pito radalla on vähän alkanut arveluttaa, joten voisi kokeilla ensikaudella jotain asiaan kuuluvaa rengastusta, jos se kestäisi nyt vaikka yhden kauden (~3000-5000km).
    Mulla kesti joku 7000-8000km ihan seka käytössä, (eli riesaksi asti) lämppäreillä ja ilman, tonnin verran rataa. Kunnollinen ratapito oli menyttä jonku 5-6 päivän jälkeen ja neljä ehkä kesti ilman että tarvi ajatella asiaa sen kummemmin, kunhan katto että kumi toimii. Ihan loppuun kävin ne radalla ajamassa, mutta olikin se rinkula todella pehmeä runkoa myöten kun sain pois vanteelta ja paineli sitä ts. se rengas on ratakäytössä "kypsä" paljon ennen kuin siitä kulutuspinta loppuu! Neljännen jälkeen "vielä ne yhden päivän kestää" asenteella = 8! ratapäivää, viimeisen sai ajella ihan varpaillaan ja sitä edellisenkin varovasti. Parempi olis ollut vaikka myydä ne jollekin uskottavan näköisinä, jäljellä paljon kilometrejä - kuten moni tekee. Noohh, ajelen niin paljon katuakin että hyvin menivät - liian hyvät? /z

    edit1: jos meinaa ajaa paljon kilometrejä ratarenkaalla niin kannattaa kiinnittää rungon kovuuteen myös huomiota. Contissa ja Dunlopissa (jota en ole vielä itse kokeillut) on mun tiedon mukaan tiukemmat rungot kuin Pirelli/Metzeler, Mizukasta tai muista en tiedä mitään.. Contin runko ei ollut juuri milläänsäkään mutta sen pinta menikin jo kolmessa tonnissa ja neljässä ratapäivässä (joku 750-800km) ja omien virheiden sekä Kemoran asfaltin takia loppuun.



  26. #26
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,10:00) kirjoitti
    Paljonkos tuollainen Pirelli Diablo Supercorsa kestää suurinpiirtein takana ilman lämppäreitä radan ja kadun sekoitusta?
    Kadulla tuolla ajaa näköjään pitkään.. Ajelin tuollaisella viime syksyn ja tämän kevään (n.3tkm?), mutta oli pakko vaihtaa ratakauden alkaessa uuteen, kun reunat oli käytetty radalla. Keskelle jäi vieläkin arviolta yli puolet pintaa, joten uskaltaisin väittää kestävän reilusti yli 6tkm kankaille.
    zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
  27. #27
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,09:39) kirjoitti
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Eikös tämä ole radalle vähän probleemi, kun reunat häviää nopsaan ja keskusta renkaasta jää käyttämättä?
    E o jos lähtökohta on tuo:"hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?"
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  28. #28
    Lainaa (scuuba @ Syys. 02 2008,12:50) kirjoitti
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,09:39) kirjoitti
    Lainaa (tumeetti @ Elo. 30 2008,21:58) kirjoitti
    Michelin Pilot Power 2CT on yllättävän hyvä rengas myös. Reunoilla pehmeämpi seos, keskellä kovempi. Suosittelen.
    Eikös tämä ole radalle vähän probleemi, kun reunat häviää nopsaan ja keskusta renkaasta jää käyttämättä?
    E o jos lähtökohta on tuo:"hyvät katurenkaat jotka ois suht hyvät radalla ja mistä treeltä sais?"
    Pääskin varsinainen kysymys unohtumaan jotenkin, luulisin että toi perus Dunlopin Qualifier on silloin aika passeli ja sitä vastaavat miltä tahansa isolta valmistajalta. Sitä mä olen itselleni syksyksi suositellut! /z



  29. #29
    Lainaa (Miq @ Syys. 02 2008,10:00) kirjoitti
    Lainaa (Moottoripyorailyn_tuki_ry @ Elo. 30 2008,21:12) kirjoitti
    Pirelli Diablo Supercorsa. Helvetin hyvä rengas radalla ja kadullakin menee kunhan ei kaatosateessa aja.
    Paljonkos tuollainen Pirelli Diablo Supercorsa kestää suurinpiirtein takana ilman lämppäreitä radan ja kadun sekoitusta?
    Noilla spekseillä mitä kerroit, täysin mahdoton antaa mitään järkevää vastausta.

    Jos otetaan tarkasteluun vaikka kaksi ensikertalaista ja vaikkapa fiktiiviset tai vähemmän fiktiiviset nimet M. Möttönen ja M. Mossa. Möttönen ajelee Motoparkissa 2:15 aikoja ja käyttää kylmäpaineita 2,0 edessä ja takana. Renkaat kestänevät rata-ajoa n. 8.000-12.000 km kun seoksena on SC2. Ensikertalainen M. Mossa taas ajelee 1:26 alkuisia aikoja ja samat renkaat lämppäreillä tai ilman kestänevät kyseisellä vauhdilla ja ajotyylillä n. 60-120 km (n. 15-30 kierrosta). Jälkimmäiselle otin ajajatutkinnon vastaan Alastarolla alkukesästä ja ratakokemus aika tasan nollassa. Nyt sitten sunnuntaina mentiin alle 2 vuotta sitten ajetun rataennätyksen. Lienee ehkä vähän harvinaisempi tapaus.

    Raaka, mutta suurinpiirtein hehtaarilla oleva kaava menee niin, että tuollaisen renkaan elinikä puolittuu kun kierrosajasta lähtee 5 sek pois ja lähtötaso on vaikkapa Ahvenistolla 1:50. Sillä vauhdilla rengas kestää n. 10.000 km (ellei ole aivan idioottimaista ajoa jossa ihmeellisiä repäisyjä tms.)
    1:50-1:45 väliin ja rengas kestää n. 5.000 km rata-ajoa
    1:45-1:40 väliin ja 2.500 km
    1:35-1:40 väliin ja n. 1.200 km
    1:30-1:35 väliin ja n. 600 km
    1:25-1:30 väliin ja n. 300 km (tuo on haarukka johon itse pääsen Ahvenistolla)
    1:20-1:25 ja n. 150 km, eli n. 50 kierrosta (haarukka johon menee Cup-luokkien kärki ja SM-kuskit)
    1:20 ja alle n. 70 km (aika, jota tietääkseni ei ole Ahvenistolla ajettu, mutta johon varmastikin SM-kärki ja MM-tason kuskit menisivät. Vuodelta 1994 on tulos 1:22 matala ja varmasti näiden 14 vuoden aikana tuo pari sekuntia lähtisi pois. Epäonnistuminen pystyssä pysymisen kanssa noissa vauhdeissa tietäisi luultavimmin vakavaa vammautumista tai kuolemaa ko. radalla.

    Eli mahdotonta antaa tarkkaa vastausta tietämättä kuljettajan vauhtia, rataa, ajotyyliä ja rengaspaineita. Rauhallisesti katuvauhteja kaarteleva kuski ajaa radalla renkailla pidempään kuin kadulla, limiitillä ajava taas ei kovinkaan kauaa niillä ajele. Itselläni pisimpään seka-ajoa kesti H2:n etunen joskus vuonna 2002 ja käytettynäkin ajelin sillä 27.000 km seka-ajoa. Takarenkaista pisimpään seka-ajoa kesti Rennsport seoksella K3 ja kilometrejä seka-ajossa tuli + 12.000 km. Nykyisin ajan ratapyörälläni 2-4 päivää Supercorsilla seoksella edessä SC1 ja takana SC2. Tällöin sivuilla pintaa jäljellä mauserilla mitattuna 80-85 % ja keskellä 95-98 %. Kilometrejä tällöin takana 150-300 vähän radasta ja vauhdista riippuen. Katupyörääni vaihdan seuraavaksi alle yhden sarjan käytettyjä ja varmaan ajelen sillä taas seuraavat kolme kesää. Nyt R1:ssä on alla kaudella 2006 käyttämäni Metzelerin kisarenkaat seoksella K2 ja kilometrejä on tullut n. 8.000.

    Noilla kaavoilla pääsee aika lähelle totuutta jos tietää oman vauhtinsa. Radoista Kemora syö n. tuplasti nopeammin renkaat muihin ratoihin verrattuna jos vauhtitaso on sama.

    Jukka

    P.S. Sen verran tuohon jonkun esittämään väitteeseen, että ratarenkaat olisivat poikkeuksellisen liukkaat kadulla syksyllä, esitän vastaväitteen. Ainoa rengas, jonka olen huomannut olleen selvästi liukkaampi kylmällä ilmalla kadulla, oli muinainen Pilot Race Micheliniltä (vuosi taisi olla 2003). Sen jälkeen ajettu pakkasellakin niin Racetecillä, Rennsportilla, uudemmilla Pilot Raceilla, Supercorsilla jne ja ihan hyvin ovat pitäneet. Tietenkään kylmällä renkaan pito ei ole läheskään sama kuin mitä se on optimaalisissa olosuhteissa. Absoluuttinen pitoero ei ole kovinkaan suuri katurengas vs. ratarengas, mutta sitten ero siihen miten rengas toimii optimaalisissa olosuhteissa ja sitten surkeissa, on suuri. Katurenkaassa on kohtuullinen pito radalla ja kohtuullinen kylmällä kadulla. Ratarenkaalla on helvetin hyvä pito radalla kuumana ja kohtuullinen taas kylmänä kadulla. Eli ei siis kannata ajella limiitillä joulukuussa ramppeja pitkin, siinä voi kaiteet tulla tutuiksi siinä missä Töölö, Laakso tai Peijaskin.



  30.  
  31. #30
    Jukka-Sedän laskuoppi pitää tismalleen prikunsa mun kohdalla. +5sec. hänen ajoistaa ja kumi kestää radalla osapuilleen juuri sanotun verran siten, että se on vielä jotenkin tarkotukseensa käyttökelpoinen. DiabloSuperCorsat otin 7-8t km kohdalla pois koska ne meni "sakko" kuntoon oikealta poskelta ja liki keskeltä ts. ennen kankaita olis hyvinkin vedellyt vielä monta tonnia niillä mutta minkä ihmeen takia, kun ne alko radalla olla vaaralliset? /z

    ps. forza la M.Mossa - viva la SM nro. uno 20**!

    edit1: en mäkään tiedä et ratarengas olis liukkaampi kylmänä kuin katurengas, mutta kylmä ratarengas on "liukas" sekä kadulla että radalla, jos sitä ei vähänkään lämmitä edes ajamalla (pari kertaa muuten kesällä huvikseni autotallista lämppäreiltä lähtenyt katuajoon ramppeja kiertämään!). En mä muuta syytä tiedä miksi etu-perä liukuu nätisti ekassa ramppiin käännössä, jos on huolimaton ja kanttaa sen enempiä ajattelematta "tavanomaisesti".



Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen