Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 63:sta
  1. #1
    Mitä olette käyttäneet ketjujenne rasvaukseen. Onko jollain hyviä kokemuksia jostain tuotteesta, joka sotkee mahdollisimman vähän vanteen ja muut paikat.
  2. #2
    Yleensä GL4 80w/90 öljy. Vaihdoin moottoriin öljyt ja samalla täytin rasvarin säiliön 10w40 Castrolilla kun en jaksanut GL4:sta hakea, hyvin tuntuu toimivan. Kaikki öljyt sotkee mutta myös tunkeutuu ketjun rullien väliin, sinne ei vahat tunkeudu.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  3. #3
    Sitä ölppää olen oileriin laittanut mitä on sattunut löytymään. Pesevä moottoriöljy nyt viimeksi. Sitkoaineita sisältäviä en ole suosinut, parempi että pölyinen töhnä irtoaa ketjulta (eturattaan kotelosta se löytyy).
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  4. #4
    Perämoottorin peräöljyllä, koska se on halvempaa kuin 80/w90 vaihteistoöljy...

    Sillä aina ajon jälkeen ketjut läpimäräksi --> puhdistuu hyvin ja sitten reissussa ketjusprayöljyä.
    Sotkee jos haluaa, mutta kun sen tekee hallitusti keskiseisontatuella, niin öljy valuu maahan eikä roisku joka paikkaan.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  5. #5
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Perämoottorin peräöljyllä, koska se on halvempaa kuin 80/w90 vaihteistoöljy...
    Vuositasolla merkittävä säästö kun ketjun voiteluun menee kesässä muutama desi öljyä... paljonko se on halvempaa?
    Kylätason kurapyöräilijä.
  6. #6
    Lainaa Koheltaja kirjoitti Katso viesti
    Vuositasolla merkittävä säästö kun ketjun voiteluun menee kesässä muutama desi öljyä... paljonko se on halvempaa?
    Mie oon sen verran suurpiirteinen tuon löträyksen kanssa, että ei muutama desi riitä

    En mie muista paljon se on halvempaa, mutta jo euron säästö tarkoittaa yhtä "ilmaista" olutta...
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  7. #7
    Nykyajoilla muutama tonni/v näyttäisi puoli litraa öljyä riittävän n 10v. Öjynä Shell Tonna 220 työstökoneen johdevoiteluöljy. Speed Triplessä oli myydessä 52tkm ajetut alkuperäiset ketjut moitteettomassa kunnossa, joten ei kai se ihan pielessäkään voi olla.

    Öljy on huomattavan jäykkää esim vaihteistoölyihin verrattuna ja laitan niin vähän ettei lentele ympäriinsä
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  8. #8
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Öjynä Shell Tonna 220 työstökoneen johdevoiteluöljy. Öljy on huomattavan jäykkää esim vaihteistoölyihin verrattuna ja laitan niin vähän ettei lentele ympäriinsä
    Sama havainto Mobil Vactran kanssa, ei juurikaan roiski ja pysyy hyvin ketjussa. Pölyisillä teillä ajavalle ei paras mahdollinen koska ei pese ketjuja yhtä hyvin kun notkeammat öljyt ja kohta ketjut on öljy/pöly töhnän peitossa, siellä GL4 toimii vähän paremmin mutta sekään ei niin hyvin kun notkeampi moottoriöljy.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  9. #9
    Kiitos vinkeistä.
    Itse olen käyttänyt tähän asti erimerkkistä ketju spraytä ja aina pitänyt ketju hyvin rasvassa, enkä niitä pessyt. Puhdistanut tarpeen tullen vanteet jne. Nyt vaan tuli hankittua pyörä josta roiskeita vaikea putsata tilan ahtauden takia ja sillä ajattelin kysyä ehdotuksia. Ja ehdotuksia saa esittää tähän ketjuun edelleen
  10. #10
    Mobilin perämoottoriöljyä suosin. Ei se tavan lootaöljyä parempaa ole, mutta pakkaus on kätevä. Kärsii pitää ajossa mukana ilman että öljyt leviä ympäriinsä.
  11. #11
    Mielenkiinnosta kysyn, jotta miksi ei tuollaiset ihan hommaan tehdyt ketjurasvat kelpaa?

    Omissa mopoissa tulee käytettyä noita iponen tuotteita, joista on tuntunut että offroad versio sotkee vielä piirun vähemmän. Lämpöisiin ketjuihin ajon jälkeen ja yön yli ajamatta, niin eipä oo levinnyt oikeastaan edes vanteeseen.
    Toisaalta mun kilsoilla taitaa olla sama rasvaako vai ajaako kuivalla ketjulla
  12. #12
    Teräketjuöljy ei oo huono vaihtoehto myöskään. Halpaa ja sisältää sitkoainetta eli pysyy hyvin ketjussa. Itellä tuli CLSn ketjurasvarin mukana litran purkki ölppää, joka on täsmälleen samaa ainetta kuin Stihlin (=moottorisaha) teräketjuöljy. Siitä se sitte lähti.
    Honda Fireblade -08 (exät BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, *Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, Solifer-Suzuki PV50)
  13. #13
    Bilteman ketjurasvalla, mutta usein myös moottoriöljyllä/vaihteistoöljyllä.. viimeiset sotkee paljon mutta helpostihan se lika lähtee irtikin
    Yamaha MT-01 vm.2008

    Ex: Suzuki SV 1000, Suzuki GSF 600S, KTM LC4 640 / varastettu, Honda CBR 900 RR, Yamaha YZF 750 R, Husqvarna WRE 125, Honda monkey
  14. #14
    Lainaa samserious kirjoitti Katso viesti
    Mielenkiinnosta kysyn, jotta miksi ei tuollaiset ihan hommaan tehdyt ketjurasvat kelpaa?
    Koska on muitakin vaihtoehtoja jotka toimii vähintään yhtä hyvin ellei paremmin. Vaihteistoöljy lienee suostuin ja suositelluin, myös ketjurasvareiden valmistajien toimesta.
    Kylätason kurapyöräilijä.
  15. #15
    Olen rasvannut ketjut Motulin tuotteilla. Pysyy hyvin ketjuissa eikä sotke. Puhdistan ja rasvaan ketjut aina tankilla käynnin jälkeen. Tätä olen yleensä hommannut

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/60305...juspray-400-ml
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013
  16. #16
    http://attuote.fi/tuotteet/avohammasrasva/

    Tolla oon suihkinut ja ylimääräiset rätillä pyyhkinyt pois voitelun jälkeen.
    Kawasaki z1000 2006
    Kawasaki zzr1400 2006
  17. #17
    Lainaa samserious kirjoitti Katso viesti
    Mielenkiinnosta kysyn, jotta miksi ei tuollaiset ihan hommaan tehdyt ketjurasvat kelpaa?
    Varmaan osittain siitä syystä, että ketjusprayt ovat suht kalliita merkistä riippuen, osoittautuneet monen mielestä sotkuisiksi käyttää ja eri ihmisillä sattuu olemaan erilaisia öljyjä käytettävissään. Joillakin jopa työstökoneen johdeöljyä 200L pytyssä. Asioissa on monta muuttujaa, mutta itse olen huopmannut ketjujen kestävän pidempään, kun ne voidellaan (jäykällä)öljyllä rasvatököttien sijaan. Voi hyvinkin olla muista muuttujistakin johtuvaa.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  18. #18
    Lainaa samserious kirjoitti Katso viesti
    Mielenkiinnosta kysyn, jotta miksi ei tuollaiset ihan hommaan tehdyt ketjurasvat kelpaa?
    Aina ei tuotteen etiketissä tarvita sitä moottoripyörän kuvaa, että homma toimisi...
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  19. #19
    Oileria käytän siksi ettei reissuun tarvi ottaa rasvapurkkia erikseen mukaan ollenkaan. Käytännössä tarkistan säiliön noin 4000km välein, silloin tällöin katson näyttääkö ketju sopivalta. Muuten ei tarvi ketjusta välittää.

    Öljyn lajilla tai sen hinnalla ei noissa määrissä ole merkitystä. 2-3 dl kesässä ei paljon maksa ja melkein kaikki toimii. Hypoidiöljytkin, mutta ne haisee p@skalta, joten niitä en käytä siitä syystä.
    SF 1098S
    MTS 1200S
    1190R
  20. #20
    Täälläkin yleensä vaihteistoöljyjä, moottorisahan ketjuöljyä crossiin ja muita ylijäämiä. Idea juurikin tuo, että nuo ylijäämät on "ilmaisia" ja jouten, niitä menee niin onnettoman vähän. Ja tuollainen öljy irtoaa helposti puhdistettaessa. Sen huomannut että jäykempi öljy on parempaa, ei ihan niin helposti lennä pois ketjulta, mutta tärkeintä on laittaa sitä riittävän vähän. Yleensä pensselillä sivelen ketjut molemmilta puolilta, ja sitten rätillä pyyhin enimmät pois. Pysyy ketjut puhtaina ja rasvattuina.

    Ketjusprayt ja vahat on kalliita, menee yllättävän paljon sitä ja sotkee kaiken. Minäkin joskus 10v sitten noita kokeilin ja kyllästyin siihen sotkuun ja tahmaisuuteen.
  21. #21
    Joskus aiemminkin mainitsin. Kokeilkaapa piruuttanne Scottoilerin sinistä tippakannulla, tai vaikka suoraan täyttöpullosta, mukana tulevan täyttöletkun avulla. Ainakin omien kokemusten mukaan ei roisku, vaikka öljyäisi hieman reilummallakin kädellä. Tuskin kustannuskysymys, ½ litraa maksaa Motonetissä 10,90 €.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  22. #22
    Hyviä ajatuksia, mutta koska keskustelu, niin jatketaan
    Noi iponen öljyt mitä itse käytän, taitaa kuluttajalle maksaa 14,95e/750ml.
    Katumopolla mun kilsoilla toi purkki riittää vuoden tai kaksi, nykyisellä ajomäärällä ehkä jopa 3vuotta.
    Ketjuja tai rattaita en taatusti ole vaihtanut yhtään sen tiuhemmin kuin vaihtaa täällä kukaan muukaan.
    Pikemminkin tulee sitten vaihdettua ihan vaan koska alkaa tuntumaan ettei ne voi enää vuositolkulla kestää
    Endurolla taas ajan kerta/kaksi viikkoon ja kesäisin supermotollakin kerran viikossa ja toi offroad kamakin kestää vähintään sen kokonaisen ajokauden joka on siis vuosi tolla enskalla.
    15eur/vuosi, melko kallista
    Anteeksi arvon herrat, mutta ton verran rahaa putoaa taskusta viikossa toisilla jopa päivässä
    Ja joo, noita kaiken maailman öljypurkkeja jää mullakin nurkkiin tuhottoman paljon, kun tulee noita kaiken maailman huoltoja tehtyä niin tehtaissa kuin ihan mopoihin/autoihin. En vaan itse näe kyllä mitään syytä niitä tohon hommaan käyttää ainakaan rahan takia...
    Jokainen saa silti käyttää just sitä mitä haluaa ja kiitän myös asiallisista perusteluista
  23. #23
    Halvimmalla vaihteisto öljyllä. Edellisen mopon ketjut kesti 55tkm samalla öljyllä.
    Kawasaki ZZR1400, Solifer Export-64, Zundapp Bella
    x 2, Yamaha Virago 535
    Muulloin: 5 x Tähtikeula (W186/W180/W123/C126/W210), alkaen vm 1952-
    Ex: Suzuki:-76,-82,Yamaha:-88,-92,-95,Kawasaki:XZ-9R/-99, ZX-12R/-00,ZZR1400/-09
  24. #24
    Jos 15 egee menee öljypurkkiin parin kolmen vuoden välein, niin eikö tämä kaiken maailman kikkailu noiden öljyjen kanssa ole silkkaa erikoisuuden tavoittelua??

    Mä ostin, kun kerran ostin tuon ketjuvetoisen vehkeen monen vuoden tauon jälkeen, purkin Motulin ketjuöljyä, koska se oli hyvää kamaa jo kevariaikoina. Piste, en jaksanut ajatella asiaa sen enempää.
    Triumph Rocket 3 Touring
    Suzuki DR 650RS (SolluSuitsa ilman Sollua)
  25. #25
    Motulin litkuilla mennään täälläkin, purkki tai kaks kesässä ei taloutta kaada. V-mäinen vaan sit kun haluaa jynssätä ketjut puhtaaksi kun on vahamaista. Kokeilin joskus vaihteisto ja peräöljyjä mutta näytti siltä että 100-200km jälkeen sitä öljyä oli enempi takavanteella ja pitkin pyörää kuin ketjuilla.
    Ex FZR 600 '89 (lunarissa)
    ZX-9R '03
    EXC Racing 250 '06
  26. #26
    Real Oviedo dos-equis:n avatar
    Liittyi Dec 2007
    tsadi/costa blanca
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa Henry67 kirjoitti Katso viesti
    Olen rasvannut ketjut Motulin tuotteilla. Pysyy hyvin ketjuissa eikä sotke. Puhdistan ja rasvaan ketjut aina tankilla käynnin jälkeen. Tätä olen yleensä hommannut

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/60305...juspray-400-ml
    Tähän ollut myös tyytyväinen.

    Bilteman&Motonetin kemikaaleilla nyt orkkisketjulla 69.000km
    cb125-73, cb350f-74, cb500f-74, cx500-81,vf750s-83,gl1100-83, vf500f-84, gsx750f-89, xj900-88, cbr1000f-99, cbr1100xx-06, 21.08.08 busa-08
  27. #27
    Joko tällä: http://www.motopalvelu.com/verkkokau...00ml-p-97928-0

    tai tällä:

    http://www.motorex.com/index.cfm?oid...&eintragId=107

    Jälkimmäisen on pakko olla hyvää kun siinä lukee Racing.

    Edit. Käytännössä ei kyllä ole mitään väliä millä tuon ketjun rasvaa kunhan ei päästä kuivaksi ja muistaa pitää puhtaana. Kerran vuoteen tuo ketju tulee ratahommissa muutenkin vaihdettua kun ei maksa juuri mitään ja säästyy sitten isommilta vahingoilta.
  28. #28
    Lainaa tomppan kirjoitti Katso viesti
    Motulin litkuilla mennään täälläkin, purkki tai kaks kesässä ei taloutta kaada. V-mäinen vaan sit kun haluaa jynssätä ketjut puhtaaksi kun on vahamaista. Kokeilin joskus vaihteisto ja peräöljyjä mutta näytti siltä että 100-200km jälkeen sitä öljyä oli enempi takavanteella ja pitkin pyörää kuin ketjuilla.
    Tuon ison roiskimisen se tekee jos vaihtaa spray-aineista vaihteisto/moottoriöljyyn.
    ketjussa oleva paksumpi mönjä pehmenee ja lentää pois. Se rauhottuu muutaman sadan kilsan jälkeen.
    Tai ei juuri esiinny jos ketjun putsaa kunnolla ennen aineen vaihtoa.
    Tokihan notkeampi öljyt lentää herkemmin mutta se onkin se idea -se samalla vie moskat pois. Pitää vaan saada sopiva määrä kejuun jotta lentävät pisarat/klöntit on riittävän pieniä ettei sotke paikkoja vaan suurelta osin menee ilmavirran mukana- ja siihen automaattirasvari on kätevin.

    Omani on kiinasta tilattu 6e peristalttinen pumppu, 2*3e ajastin piirejä +letkua +Bilikan muovirasia+ vipukytkin jolla valitaan kumpi piiri ohjaa pumppua- toisessa kuivan kelin asetus ja toisessa märälle runsaampi asetus. Pumppaus- ja väliajat voi piirissä säätää sekunnin välein, mut ei oo niin kätevää että vois ajossa säätää -> kaks asetusta.
    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  29. #29
    Tuolla toisaalla on käyty paljonkin keskustelua ketjujen hoidosta, kestosta ja rasvoista.

    Jos jätetään silkat hölmöilyt, jatkuvat ääri- tai huonot olosuhteet ja maailmanennätysyritykset pois,
    meillä jää kerta toisensa jälkeen käteen vain se, että rasvaa millä rasvaat..... kunhan rasvaat.

    Omalta kohdalta tuo kokonaisuus on seuraava:

    Hiekkateitä ei juuri tule ajettua. Vähemmän myös alkukevään hiekkamyrskyhelvetissä. Sateella hyvin vähän.
    Castrolin spraylla (ei vaha) kunnon läpikäynti joka toisella tankkauksella. Vähillä sadeajoilla tiheämminkin
    tarpeen mukaan. Sotkeeko? Eipä juuri kun vaan malttaa antaa hieman jämähtää suihkutuksen jälkeen.

    "Sotkujen siivous" on pyörässä käytännössä vain takavanteen ketjupuolen pyyhkäisy
    tärppärätillä silloin tällöin pölyn tarttumisen vähentämiseksi.


    Nykyisillä vitjoilla/rattailla(kin) on nyt menty tällä taktiikalla ja olosuhteissa 30tkm.
    Jossain 20tkm kohdilla hieman tiukkasin, kun tykkään "napakasta", muttei kuitenkaan missään
    joustoasennossa "soivasta" ketjutuntumasta.

    Vaikuttaisi se normi 45-50 tkm olevan taas haarukassa ja siitä vielä moni Laihian poika ajaisi niillä
    pari kymppää kevyesti ennen finaalia.

    HOKS - HOKS! Missä se ketjun PESU????

    No ei vittu missään .

    Kerran kaudessa rataskopan ja ketjusuojan alaosan putsaus.

    PS. Ei tuo "Mighty Mean Bertha" tuolla ylläpidolla silti miltään paskaläjältä näytä.
    Ei vaikka painepesurikin on sille tuntematon kapistus.

    Että näin meillä tapana.... edelleen.

    On tuossa toki suuri merkitys sillä, että vehkeillä ei "ryynätä", vaan ajellaan pääosin silloin ja siellä,
    missä on moottoripyöräilyn kannalta asialliset olosuhteet .

    Ei toisaalta vielä kohtuukuntoisen ketju/ratassarjan vaihtokaan bauttiarallaa 50tkm syklillä konkurssiin syökse,
    vaikka niillä kovin volttia heittäen menisikin sitten puolet lisääkin.

    Kukin tarpeidensa mukaan tyylillään ja "hien määrällään". Näinhän se menee tässäkin hommassa.

    Tyhmä paljon (turhaa) työtä tekee, laiska pääsee samaan keskittymällä olennaiseen.... vai miten se oli
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  30.  
  31. #30
    Laitoin aikoinaan busaan pro-oilerin. Silloin mittarissa oli noin 70tkm, samalla uudet ketjut. Huollon yhteydessä niitä hiukan pyyhitään, kerran olen pikkaisen säätänyt. Nyt mittarissa +140tkm eikä mitään ongelmia. Pääasiassa kestopäällysteellä , myös autobaanalla. Ketjut kestävät kun ne on ravattuja eikä mitään kytkinpommeja tee. Se aika ja raja minkä tuo automaatti säästää on tullut vuosien kuluessa varmasti takaisin. Säiliö kestää 4-5 tkm eli kerran kesässä pitää täyttää. Vannehan tuossa hiukan sotkeentuu mutta ei tuo mikään näyttelypyörä ole, ajettavaksi ne on tehty. Kovassa sateessa voi napista lisätä öljyn syöttöä. Mitään tiputtelua ei ole ja ihan sama minkä viskositeetin öljyä käyttää, ei tiputtele itsekseen ja annostelee aina oikein. Ei tuo nyt niin kallis ollut muihin nähden etteikö niistä ominaisuuksista kannattaisi maksaa hiukan. Ihan varmasti tulee sitten seuraavaan pyörään ( laitain tuon busan sitten talteen, ei tuollaisesta vanhasta (vm 2000) enää rahaa saa vaikka onkin täydellinen huoltokirja valtuutetusta huollosta.
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen