Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    Olen opettanut kolmella opetusluvalla kolme MP-korttia kolmessa vuodessa. Homma alkoi toukokuussa 2015 ja kolme vuotta tuli täyteen toukokuussa 2018.
    Ekana vuonna opetin yhden kortin.
    Toisena vuonna yhden ja kolmantena vuonna yhden.
    Nyt kolmen vuoden kuluttua umpeen aloituksesta hain uuden opetusluvan ja sainkin sen siis uudelle oppilaalle.

    Yritin sitten hakea kaksi uutta opetuslupaa samantien kahdelle muullekin oppilaalle.
    Ajovarman tutkintoesimies sanoo minulle nyt, että en saa noita kahta lupaa kuin vasta sen jälkeen, kun kunkin edellisen luvan myöntämistä on kulunut kolme vuotta.
    Eli pitäisi odottaa vielä vuosi seuraavaan lupaan ja sitten vielä vuosi kolmanteen lupaan.
    Olin jotenkin ajatellut, että kolmen vuoden kausi loppuu ja sitten uusi kolmen vuoden kausi alkaa ja saan kolme opetuslupaa heti.
    Näin minulle vastattiinkin asian olevan Ajovarman puhelinpalvelusta, vielä esimieheltä kysyttyä, vielä toukokuussa.
    Nyt on siis kanta muuttunut ja tuo ei pitäisikään paikkaansa.

    Onko muilla tästä kokemuksia tai tietoa?

    Tässä vielä Ajovarmalta saamani lakiteksti asiasta:
    Ajokorttilaki
    42 § (13.12.2013/941)

    Opetusluvan myöntäminen

    Opetuslupaan on merkittävä luvanhaltija, opetettava sekä ajo-oikeuden luokka. AM-luokan opetuslupaan on lisäksi merkittävä ajoneuvotyyppi, jota koskevaan kuljettajaopetukseen lupa oikeuttaa. (6.2.2015/70)

    Hakijalle voidaan myöntää enintään kolme opetuslupaa kolmen vuoden aikana.

    Kyselee
    Pekka
    Pekka
  2. #2
    Eiks se ihan oikein menny?
    Nythän sulla on kolme opetuslupaa viimeisen kolmen vuoden aikana.

    Eli sama kun sakkojen kanssa. Kolme ylinopeussakkoa kahden vuoden aikana, niin kortti pois.
    Eli jos oot saanut yhden sakon 2017 ja kaksi sakkoa tänä keväänä, niin ei ne ens vuodeks nollaannu, vaan yhden jos saat niin kortti uudestaan hyllylle. Koska toteutuu kolme sakkoa kahdenvuoden jaksolle.
    rane77(ät)moottoripyora.org
  3. #3
    Eihän kolmivuotiskaudet palvelisi mitään tarkoitusperää.
    ...
  4. #4
    Eikö tuo rajoitus poistu 1.7 eli vajaan kuukauden päästä?
  5. #5
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    Ajovarman tutkintoesimies sanoo minulle nyt, että en saa noita kahta lupaa kuin vasta sen jälkeen, kun kunkin edellisen luvan myöntämistä on kulunut kolme vuotta.
    Täähän on ihan yksinkertainen juttu! Jotkut pelkää, että opetusluvan avulla voi tienata rahaa ja RIKASTUA. Sehän olisi kamalaa. Ja vaikka laki olisi muotoiltu siten, että voisi samantien kolmea opettaa, niin virkamies tulkitsee sen aina sen mukaan, mikä tuottaa eniten harmia hakijalle. Se on maan tapa missä tahansa asiassa. Ennen vanhaan jotkin asiat saattoivat sujua, jos lahjoitti pullollisen viinaa. Olisit vaan vaivihkaa tarjonnut tiskin alta kossupulloa, niin ties vaikka tepsisi vielä tänäkin päivänä!
    Suzuki AN400 Burgman (2018) - vaimo
    Suzuki DL650 (2009) - mä
    Suzuki GSF 600 s bandit (2002) - mä
    Ex-pyörä: Honda Shadow 750 ACE (2001) - vaimo
    EX-pyörä: Yamaha XV250 Virago (2000) - vaimo
  6. #6
    Eläkeläinen pupu:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2005
    Kirkkonummi
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa koutsi kirjoitti Katso viesti
    Eikö tuo rajoitus poistu 1.7 eli vajaan kuukauden päästä?
    Ei poistu:
    Lainaa Trafi kirjoitti
    Ajokorttilainsäädännön uudistaminen
    HE 146/2017 vp. ajokorttilain muuttamisesta/
    Eija Maunu

    Ehdotettu voimaantulo
    : 1.7.2018/1.2.2018 (61 §)

    Tieliikenteen säädösinfo/Trafi/
    31.10.2017
    Opetuslupa

    •Myöntämistä koskevat rajoitukset harmaan talouden ehkäisemiseksi/muita kuin lähiomaisia opetettaessa lupia
    edelleen vain 3 kolmessa vuodessa
    "Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
  7. #7
    Terve.
    Seuraava pätee siis vain minuun ja autoihin. Olen opettanut (autolla) 4:ää vekaraa alkaen vuodesta olikohan 2015. Kuitenkin sen verran kauan sitten aloitin että ohjeissa tuolloin sanottu 2v raja tuli täyteen. No koska jotkin opettamistani nappuloista eivät ajaneet tuolloin kaikkia vaadittuja tuntejaan, pyysi eräs vielä lisätunteja joita epäröin antaa koska oli tullut se 2v täyteen. Mutta asiapa olikin ajovarman mukaan niin että aika ei lähdekään siitä milloin olen aloittanut ensimmäisen lapsen ajattamisen tai saanut opettajan teoriat läpi, vaan siitä milloin on juuri kyseistä penskaa alettu ajattaa. Niimpä minulla on kuulemma vielä 2 kk aikaa ajattaa viimeisen penskan puuttuvat tunnit ennen kuin 2v ajoaika täyttyy koska aloitin hänen ajattamisen vasta v 2016 heinäkuussa.

    Näissä ajattamisien määrissä oli sitten merkitystä sillä että onko kyseessä omaan perheeseen kuuluva vai ulkopuolinen lapsi kyseessä. Omia saa käsittääkseni ajattaa niin paljon kuin laki sallii mutta muiden lapsissa on varmaan kolmen rajoitus. Arvaan sen johtuvan siitä ettei astuta autokoulujen varpaille.

    DISCLAIMER: yo. teksti ei ole kirjoitushetkellä ajokuntoisen kirjoittama joten siihen kannattaa suhtautua varauksella
  8. #8
    Miksi vitussa autokouluja täytyy suojella, jos joku muu pystyy tarjoamaan saman palvelun sopivammin olematta "autokoulu"?
    Jos haluaa opettaa useammille mopoilua, niin hakee tarvittatat luvat ja pätevyydet ja alkaa opettamaan?

    Osaako joku kertoa suorilta käsin, mitä vaaditaan autokoulun perustamiseksi? Toimilupa? Kouluttajan pätevyys? Ja mitä vielä? Joku jutkusopimuksen allekirjoittaminen tai salaseuraan tahi vapaamuurareihin liittyminen?

    Perustetaan yhdistys, joka tarjoaa jäsenilleen MP-ajolupaan vaadittavaa koulutusta.
    Teevee Peräkylän Mopo- ja Jonnetoiminta
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  9. #9
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Suomen valtion rahoitusmalli on sellainen, että joka ainut palvelu tai muu hankinta suoritetaan rahalla josta on ensin valtiolle maksettu verot ja muut työnantaja- ja eläkemaksut ja sitten hankinnasta tilitetään vielä vähintään alvi ja todennäköisesti vielä firma maksaa voitostaan veroa. Valtio kun ei kotitarvemarjanpoiminnasta ja opetuslupakoulutuksesta saa latiakaan. Parempi että ostetaan hilloa marketista ja ajokortti koulusta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  10. #10
    Lainaa Miikam kirjoitti Katso viesti
    Miksi vitussa autokouluja täytyy suojella, jos joku muu pystyy tarjoamaan saman palvelun sopivammin olematta "autokoulu"?
    Jos haluaa opettaa useammille mopoilua, niin hakee tarvittatat luvat ja pätevyydet ja alkaa opettamaan?

    Osaako joku kertoa suorilta käsin, mitä vaaditaan autokoulun perustamiseksi? Toimilupa? Kouluttajan pätevyys? Ja mitä vielä? Joku jutkusopimuksen allekirjoittaminen tai salaseuraan tahi vapaamuurareihin liittyminen?

    Perustetaan yhdistys, joka tarjoaa jäsenilleen MP-ajolupaan vaadittavaa koulutusta.
    Teevee Peräkylän Mopo- ja Jonnetoiminta
    Joskus noita tutkailin kun opetuslupia hommailin.

    Muistaakseni tarvitaan vastuullinen liikenneopettaja ja sillä pitää olla liikenneopettajapätevyys jonka yksi edellytys on liikenneopettajakoulutus. Se kesti muistaakseni 2 tai 3 vuotta.

    Niitä pitää suojella koska niiden edunvalvontajärjestö (Autokoululiitto) on osannut hommansa. Poliitikoille on helppo perustella kaikkea (jonka joku muu maksaa) "varmuuden ja turvallisuuden vuoksi". Että olisihan se parempi jos...
    Honda VFR 750F -93
    Suzuki GS500M Katana -81
    EX: Yamaha XS400 -82

    Ei eksyvä tietä kysy
  11.  
  12. #11
    Lainaa Kaimaani kirjoitti
    Olen opettanut (autolla) 4:ää vekaraa alkaen vuodesta olikohan 2015. Kuitenkin sen verran kauan sitten aloitin että ohjeissa tuolloin sanottu 2v raja tuli täyteen. No koska jotkin opettamistani nappuloista eivät ajaneet tuolloin kaikkia vaadittuja tuntejaan, pyysi eräs vielä lisätunteja joita epäröin antaa koska oli tullut se 2v täyteen. Mutta asiapa olikin ajovarman mukaan niin että aika ei lähdekään siitä milloin olen aloittanut ensimmäisen lapsen ajattamisen tai saanut opettajan teoriat läpi, vaan siitä milloin on juuri kyseistä penskaa alettu ajattaa. Niimpä minulla on kuulemma vielä 2 kk aikaa ajattaa viimeisen penskan puuttuvat tunnit ennen kuin 2v ajoaika täyttyy koska aloitin hänen ajattamisen vasta v 2016 heinäkuussa.

    Näissä ajattamisien määrissä oli sitten merkitystä sillä että onko kyseessä omaan perheeseen kuuluva vai ulkopuolinen lapsi kyseessä. Omia saa käsittääkseni ajattaa niin paljon kuin laki sallii mutta muiden lapsissa on varmaan kolmen rajoitus. Arvaan sen johtuvan siitä ettei astuta autokoulujen varpaille.

    DISCLAIMER: yo. teksti ei ole kirjoitushetkellä ajokuntoisen kirjoittama joten siihen kannattaa suhtautua varauksella
    Tuon kirjoittaja on sekoittanut asioita; opetuslupaopettajan teoriakoe on voimassa 3 vuotta sen suorittamisesta, opetuslupa on voimassa 2 vuotta sen myöntämisestä.
    Lisäksi; opetuslupaopettajan teoriakokeen ollessa voimassa aloitetun opetusluvan loppuun saa opettaa vaikka em. teoriakokeen kolmen vuoden aikaraja täyttyisi.

    No, nämä muuttunee heinäkuun 2018 alussa.