Tulokset 1:stä 14:een 14:sta
  1. #1
    Voiko pitää paikkansa että Neuvosto MP:t perustuvat Saksalaisiin Moottoripyöriin kuten BMW ,DKW....
    Kuten K, Uralit yms ja sitten tämä IZH 49 350 joka on sama kuin DKW NZ 350?? Tosin tämä taidettiin ottaa tehoaineen,insinöörien keran Neuvostoliittoon ja Bmw jokin versio myytiin?.
    Eli osaamista ei ollut kyseisessä paikassa
  2. #2
    Kyllä, ei ollut.
    Aprilia RST 1000 Futura -03
  3. #3
    Eiköhän kaikessa plagioinnissa, olipa laji mikä tahansa, tärkein "syy" ole aika pitkälti muualla
    kuin osammisen ja/tai lahjakkuuden puutteessa .

    Keksiminen ja lahjakkuus ovat erittäin arvostettavia ja suorastaan välttämättömiä asioita,
    mutta Mooses on silti Mooses ja busines busines. "Busines" on sitten vielä sietämättömän
    kapea-alaisesti ja katseisesti tulkittu asia .

    Mielenkiintoista sinällään, että maailma on turpeena "kusetettuja," ja katkeroituneita keksijöitä, lähinnä
    satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta.

    Harvalla kun kaikessa briljattiudestaan huolimatta riittää omia eväitä "hallita" sitä kokonaisuutta jolla
    huippuinnovaatio jalostuu taloudelliseksi menestykseksi.

    Tuohon kun liitetään perään valitettavan yleinen "kaikki tai ei mitään" ajattelu, tahtoo vaan jostain
    kumman syystä loppupeleissä jäädä se "pää vetävän käteen".

    Ajatus kun kulkee niin, että ne kaikki miljoonat, jopa miljardit on jo hankittu ja lompakossa,
    vaikka tuohon tilanteeseen päätymiseen ei ole "keksittynä" muuta kuin joku asia jolla siihen saattaa olla
    mahdollista joskus päästä .

    "Kaikki tai ei mitään" tahtoo vaan useimmiten jalostua siihen "ei mitään" vaihtoehtoon.

    Onkohan tämä niitä.... niin yksinkertaisia perusasioita.... että fiksumpi niitä ei kertakaikkiaan vaan tajua

    Noi ideologiaan, vallankaappauksiin tai voittajan toimiin perustuvat kuviot ovat ovat toki ihan oma juttunsa.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  4. #4
    Onkos japanialaiset keksineet mitään omaa, vai kopioineet ja parantaneet muiden tuotteitta...
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  5. #5
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Onkos japanialaiset keksineet mitään omaa, vai kopioineet ja parantaneet muiden tuotteitta...
    Tässä ilmenee yksi tuossa edellisessä avautumisessani olevista jutuista.

    Pelkkä "keksintö" on vasta alku.

    Vähän sama kuin koulutuskin.

    Sillä paksukaan pinkka diplomeja ei pelitä kovin hyvin pyyhkimisessäkään, ellei
    sitä niiden tienaamiseen hankittua tietoa saada sovellettua käytäntöön.
    (ihan vaan vaikka siten, että kun niitä riittävästi rypistelee, ne pehmenee ja homma toimii jo kohtuullisesti)

    Tojothan on aivan maailmanmestareita "ongelmanratkaisussa ja soveltamisessa" .

    Ryssä lähtee siitä, että esim. "moottoripyörä" on kasa yhteenpultattuja, helvetillisillä toleransseilla tehtyjä osia.
    Kun meillä on kasattu niistä läjä, josta ei putoile lattialle kovin montaa osaa sitä reunasta ilmaan nostettaessa.....
    JESS! Meillä on moottoripyörä .

    Tojo taas hiffaa mikä se moottoripyörä todellisuudessa on..... ja TEKEE SELLAISEN.
    Ei tarvitse keksiä pyörää eikä moottoria uudestaan.
    Menestykseen riittää, kun ymmärtää miten pyöristä ja moottereista saadaan MOOTTORIPYÖRÄ .

    OK, kyllä veli venäläinenkin osaa tehdä moottoripyörän.... ja monta muutakin asiaa todella hyvin jos
    sille on joissain puitteissa nähtävissä tarvetta.

    Esimerkkinä vaikka erinäinen, hyvin pieni ja tarkoin kohdistettu määrä vaikka Uraleita, jotka on kasattu tarkoin
    valituista osista ja kasattu huolella käsin. Ne ovat käytännössä ihan eri vehkeitä kuin normaali
    tuotanto... tai näistä jo selkeästi paremmat, eri laatutasoiset vientimallit.
    Nämä harvat erikoisyksilöt sitten täyttävätkin jo "moottoripyörän" kriteerit.
    Ne kaikki muut, yli 99,9% vehkeistä, vaan muistuttavat moottoripyörää siitä huolimatta että ne
    sellaisina myydään ja voidaan rekisteröidä.

    PS. Tähän problematiikkaanhan se taisi kulminoitua esim. HD:n tarinankin jatkuminen.
    Hieno homma, että noinkin "yksinkertainen" asia oivallettiin.... vaikkakin kiusallisen myöhään ja ihan kalkkiviivoilla.
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  6. #6
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Onkos japanialaiset keksineet mitään omaa, vai kopioineet ja parantaneet muiden tuotteitta...
    Japanilainen moottoripyöräteollisuus taisi startata sotien jälkeen hyvin pitkälti Brittejä kopioimalla. Brittipyörät olivat siihen aikaan vissiinkin parasta tarjolla olevaa. 60-luvulla japsit sitten harppasivat Honda etunenässä. omalle levelilleen. Tarkkuustyönä tehtyjä korkealle kiertäviä öljyä vuotamattomia ja tehokkaita nelitahtisia alkoi tulla markkinoille. Jostain vanhasta classic bikesta luin kuinka brittipyöriin tottuneet motoristit ja mekaanikot eivät osanneet elää noiden kellosepän tarkkuudella tehtyjen laitteiden kanssa, koska oli totuttu niin paljon karkeampiin vehkeisiin. Pienet osat, pienet välykset ja toleranssit tuottivat uusia haasteita. Hienomekaanisia laitteita, joita ei enää jakoavaimella, sirpillä ja moskalla saanutkaan huollettua.
    Ducati Streetfighter 1098 -10

  7. #7
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Onkos japanialaiset keksineet mitään omaa, vai kopioineet ja parantaneet muiden tuotteitta...
    Patenttien lukumäärässä Japani yksin voittaa koko Euroopan. Sama pätee myös kansainvälisesti rekisteröidyissä patenteissa. Kiinassa puolestaan rekisteröi kansallisesti eniten patentteja (liki miljoonan luokkaa), mutta vähän kansainvälisesti (joitakin kymmeniä tuhansia vrt. Japani 200 000, Saksa 100 000 eli 2/3 eurooppalaisista patenteista).

    Ottomoottori on keksitty kerran ja sen jälkeen sitä on vain paranneltu, kopioitu ja muunneltu englantilaisten, italialaisten, jenkkien, suomalaisten ja japanilaisten toimesta eikä lista siihen lopu.

    Keksinnön alkuperän sijaan tärkeätä on se kuka kulloinkin osaa tehdä parhaan tehdä parhaiten markkinoilla pärjäävän sovellutuksen siitä. Tällä hetkellä eurooppalaisilla auto- ja moottoripyörävalmistajilla menee aika mukavasti, oppia tehokkaaseen valmistamiseen on haettu mm. japanista ja etenkin Toyotalta.
    Kannatti herätä
  8. #8
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Onkos japanialaiset keksineet mitään omaa, vai kopioineet ja parantaneet muiden tuotteitta...
    .
    Periaatteessa moottoritekniikan kaikki tärkeimmät peruskoukut oli keksitty jo -30-40 luvuille tullessa, sittemmin materiaalit ja työstötekniikat ja koneet ovat vieneet hommaa eteenpäin. Kaikki periaatteessa kopioivat toisiltaan vielä nytkin mutta japsit oli kyllä ihan omassa luokassaan sotien jälkeen, he kopioivat kaikkea mahdollista koska maa oli pommitettu kivikaudelle ja kopiointi oli nopein ja helpoin tapa päästä mukaan kehitykseen. Sittemmin he ovat kyllä tavallaan maksaneet kaiken takaisin laadun tuottamisella hinnalla johon ei lännessä ole päästy. Venakot taas on ihan oma lukunsa koska he saivat sodan jälkeen rahdattua Saksasta valmiit koneet ja piirustukset ainakin pyöriin ja piikkinokka-Mosseen joka on Opelin kopio ja samoilla koneilla tehty. Laatu tosin oli pelkkää huttua. lisäksi he saivat lend and lease- apuna liittoutuneilta kuorma-autoja, moottoripyöriä, lentokoneita, kaikkea mahdollista. Tosin kaikki jäi tietenkin maksamatta mutta niin taisi käydä engelsmanneillekin.
  9. #9
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Onkos japanialaiset keksineet mitään omaa, vai kopioineet ja parantaneet muiden tuotteitta...
    Tämä kommentti viittaa voimakkaasti nousevan auringon teollistumisen alkuvaiheisiin, siis siihen samaan aikaan, kun Neuvostoliittolaiset oli raahannut ne tehtaat sieltä Saksasta ja jatkoivat tuotantoa, juurikaan niitä tuotteita kehittämättä.
    Tämä kehitys jatkui Neuvostoliitossa ihan liian pitkään, mutta kun kommunismi ja suunnitelmatalous asetti omat murheensa kehitystyölle...
    Aloitusviesti viittasi vahvasti 40- ja 50-luvulle...

    Toki sen jälkeen 70-luvulta eteenpäin japanialaiset ovat tormistautuneet kehitystyössä ja näyttäneet vanhalle mantereelle närhen munat.
    You have been banned for the following reason:
    alko vittuilee

    Date the ban will be lifted: Ei koskaan
  10. #10
    "Steal with pride"
    eli jos nähdään että kaveri tekee jonkin asian paremmin kuin ite niin olisi tyhmyyttä olla ottamatta opiksi


    K- ja Ural pyörien historia itseasiassa alkaa jo siitä Neuvostoliitto rupes varustautuu tulevaan vääjäämättömään yhteenottoon Natsi-Saksan kanssa. Osana tätä hommattiin jokunen kappale -30 -luvun lopun Bemareita mallikappaleiksi. Joiden perusteella tehtiin oma malli ja edelleen tuotantolaitokset. Eli kun sota Neukkulan ja Saksan välillä alkoi niin kummallakin puolen oli käytössä suht samanlaisia pyöriä.

    Tuo DKW puolestaan lienee maailman eniten kopioitu moottoripyörämalli. Sodan jälkeen siitä tekivät omat versionsa neukkujen lisäksi myös ainakin usea britti-merkki ja HD.

    Jotenkin mieltä kaihertaa että etteikö neukuilla olis ollu joku omakin konstruktio muttei osaa täsmentää
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  11. #11
    Lainaa TIJ kirjoitti Katso viesti
    "Steal with pride"
    eli jos nähdään että kaveri tekee jonkin asian paremmin kuin ite niin olisi tyhmyyttä olla ottamatta opiksi


    K- ja Ural pyörien historia itseasiassa alkaa jo siitä Neuvostoliitto rupes varustautuu tulevaan vääjäämättömään yhteenottoon Natsi-Saksan kanssa. Osana tätä hommattiin jokunen kappale -30 -luvun lopun Bemareita mallikappaleiksi. Joiden perusteella tehtiin oma malli ja edelleen tuotantolaitokset. Eli kun sota Neukkulan ja Saksan välillä alkoi niin kummallakin puolen oli käytössä suht samanlaisia pyöriä.

    Tuo DKW puolestaan lienee maailman eniten kopioitu moottoripyörämalli. Sodan jälkeen siitä tekivät omat versionsa neukkujen lisäksi myös ainakin usea britti-merkki ja HD.

    Jotenkin mieltä kaihertaa että etteikö neukuilla olis ollu joku omakin konstruktio muttei osaa täsmentää

    Juu niinhän se tais olla että, BMW tais olla ennen sotaa lisenssi? vehje Neuvostoliittoon ja eikö tästä myös Amerikkalaisetkin innostunut ja tekivät bokseri HD:n..

    DKW 125 oli jostain lukevinani maailman eniten kopioitu, lieneekö nätein mopo silloin😀
    Tämä DKW taitaa olla sitten kummallisin tapaus, jos sodan jälkeen tehtaan tuotantolinjat vietiin Neuvostoliittoon ja alettiin valmistaa sitä IZH m49, siis tätä DKW nz 350 ja tyhjään tehtaaseen(Itä-Saksaan) jatkettiin DKW bk 350 2-T bokseria, josta sittemmin tuli IFA ja sen jälkeen MZ...
    Eli tämä jakaantu kunnolla... sitä vaan en tiedä tehtiinkö lännessä vielä DKW merkkiä😆 Kun eikös BMW:lä käynyt (sodan jälkeen)niin että R35 tehty pelkästään itä-Saksassa ja sekin joutui muuttamaan itsensä EMW, kun ei ollut oikeuksia tehdä BMW nimellä...? Menikö asiat näin🤔

    Mielestäni Saksalainen vaan osaa tehdä hyviä moottoriajoneuvoja ja taitaa olla ja on ollut muille esimerkki😁
    Taas Japanilainen on hyvin kehittynyt ja pyrkinyt eteen päin, joka päihittää teknisesti lähes kaikki😄
  12. #12
    Ainakin yksi malli on käsittääkseni neuvostosuunniittelua eikä perustu muihin,Vostok 350cc vm1964 4-sylinterinen 4-tahtinen Neuvostoliittolainen TT-pyörä, malli s-364 ja löytyy suomesta!
    Honda vfr 750f -92
  13. #13
    Kaikkea mahdollista neukut aikoinaan kopioi. Piikkinokka mosse oli ooppeli ja urali on pemari jne.. Olin muuten joskus 1981 paikkeilla Viipurissa Druzhba - hotellia rakentamassa. Muistan vieläkin, kun ostin sieltä Braunin partakoneen kopion.. Isoisällä oli täysin samanlainen Braun, oli vaan ostanut sen joskus 50-luvulla

    Mukavia muistoja sieltä ja siltä ajalta, vaikka kommunismi vielä voimissaan olikin. Tai ehkä juuri siksi
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  14.  
  15. #14
    Lainaa mopomies kirjoitti Katso viesti
    Juu niinhän se tais olla että, BMW tais olla ennen sotaa lisenssi? vehje Neuvostoliittoon ja eikö tästä myös Amerikkalaisetkin innostunut ja tekivät bokseri HD:n..
    esim wikipedia kertoo että ei ollu mitään BMW:n lisenssivalmistusta Neukuissa vaan että kopioitavien mallipyörien hommaaminen oli ihan oikeaa salainen agentti -hommaa, pyörät muilutettiin Ruotsin kautta
    https://en.wikipedia.org/wiki/IMZ-Ural

    Jenkkien pääasiallinen sotapyörä oli tietysti H-D WLA.
    Mut kun armeja näki mimmosia laitteita vastapuolella oli, erityisesti Afrikan rintamalla, niin pyysivät tekee niistä inspiroidun version. Joka sai nimen XA, valmistusmäärä jäi pieneksi.
    (myöhempinä aikoina jullit halus rueta laittelee pidempää etuhaarukkaa, niin kätevä vaihtoehto oli käyttää XA:n 1,5 tuumaa normi risua pidempää)

    Myös Indian teki oman bokseriversionsa samaisen armeijan tarjospyynnön johdosta. mutta ne ne vasta harvinaisia pyöriä on
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka