Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
  1. #1
    Olen uusi niin forumilla kuin myös koko harrastuksen parissa ja siksi myös tässä kohtaa joutuu kysymään apua kokeneemmilta. Forumia tullut selailtua nyt aika intensiivisesti ja tietoa löytää koko ajan lisää. Varustepohdinta ei kuitenkaan ole helppoa.

    Ajo tulisi olemaan kaupunki- ja maantiepainotteista. Tavoittena ostaa kuitenkin sellaiset kamat, joita ei heti ensimmäisen kauden jälkeen tarvitsisi heittää menemään muttei tarvi lippulaivaakaan välttämättä saada, goretex-kamat haussa.
    Vaihtoehtoja listalla on ainakin seuraavia:

    Alpinestarsilta Managua ja Ares
    https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ex-Jacket-0005

    https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...ex-Jacket-0007

    Rukkalta Thurd-R
    http://www.bikeworld.fi/bike-world/a...keltainen.html

    Housujen kanssa vielä ihan täysi mysteeri. Alpinestarsia ei oikein ole kunnolla sovitettavana missään, Rukkaa kävin testaamassa pari viikkoa sitten ja se tuntui melko hyvältä.

    Osaisiko joku kommentoida, miten nuo vertautuu toisiinsa nähden. Tai mitä muita vaihtoehtoja kannattaa harkita? Budjetti olisi housut+takki -kombolle 600-1000e. Rukkassa mietityttää tuo vetoketju, jossa ei ole mitään tuulisuojaa varsinaisesti.
  2. #2
    Aiotko tehdä reissuja? Ajatko aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä? Ajatko säällä kuin säällä?

    Itse suosin nahkaa ja reissuun otan mukaan erillisen nahkapuvun päälle vedettävän sadepuvun, joka kääritään pieneksi repuksi, kun sitä ei tarvitse. Sadepuku myös lämmittää jonkun verran. Pieni sade ei nahkapuvulla haittaa. Ehdoton etu on, että nahkapuku on huomattavasti viileämpi kesällä ja se mukautuu kroppaan muutamassa viikossa. Nahkapuvun haitta verrattuna tekstiilipukuihin on niukempi määrä taskuja, yksiosaisessa puvussa ei ole ehkä yhtään taskua. Minulla on myös Rukan Goretex-puku, jossa on pitkä lista teknisiä lyhenteitä ja kaikenlaisia viilennyskanavia yms., mutta niistä huolimatta olo on kuin Michelin-ukolla ja yli 18 asteen lämmöissä tuppaa tulemaan hiki nopeasti. Tekstiilipuku on kompromissi. Reissukäytössä sellainen on kuitenkin olla hyvä ellei sääennusteesta voi olla varma, ei tarvitse pysähtyä kiskomaan sadepukua päälle tai pois. Samoin viileällä kelillä tekstiilipuku on lämpimämpi, itsellä kipukynnys nahkapuvulle on +8.

    Mihin sitten päädytkin, niin muista myös alusvaatetus. Toiset tykkää merinovillasta, toiset teknisistä alusvaatteista. Joku alusasu pitää kuitenkin olla, sillä varsinkin kuumalla kelillä hikoillessa on perin vittumainen olo ajopuvun vuoren liimautuessa ihoon ja ajon jälkeen saattaa mennä hyvä tovi yrityksissä riisua liimautunutta ajopukua pois. Farkut ja t-paita alusvaatteina ei ole hyvä idea.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  3. #3
    Lainaa sopuli kirjoitti Katso viesti
    Rukkassa mietityttää tuo vetoketju, jossa ei ole mitään tuulisuojaa varsinaisesti.
    Isot pojat väittivät, että siitä tulee hieman viileää sisään, mutta en minä ainakaan huomannut mitään, kun keväällä ajelin +2 asteessa pelkkä t-paita alla.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  4. #4
    MotOrg ry:n hallituksen pj marko.fzs:n avatar
    Moderaattori
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jan 2010
    Paimio
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa oili kirjoitti Katso viesti
    Isot pojat väittivät, että siitä tulee hieman viileää sisään, mutta en minä ainakaan huomannut mitään, kun keväällä ajelin +2 asteessa pelkkä t-paita alla.
    Ei sitä varsinaisesti plussakeleissä huomaa sitten vasta kun mennään pakkaselle. Ja kun alle laittaa rintapanssarin niin -10 asteessa ei huomaa eroa.
    Jos ajaa nakulla huomaa helpommin. Jos ajaa visiirin takana ei varmaan merkitystä.

    itse liputan myös nahkapuvun perään. Goret menee päälle oikeastaan vaan alle 8 asteen.
    Elämä on onneksi mutkikasta
    Suihkuvastaava
  5. #5
    Alleviivataan tähän varmasti jo huomioitu asia, että puvun pitää olla just eikä melkeen sopiva. Oikeastaan varsinkin housujen.

    Nimimerkillä hiukan ylikokoisesta ekasta gore puvusta tuli nahkojen hankkimisen jälkeen oikeen asiallinen talvivaatekerta.
    Testi
  6. #6
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Rukkalla (ja varmaan muillakin) on eri mittaisia lahkeita mikä on ielestäni tärkeää, housujen lahje kun nousee ainakin parikytsenttiä istuessa pyörän päällä, no ainakin pitkän sorttisella kaverilla. Siks mun budjettihousut on aina pikasen painanut toisen (pidemmän?) jalan polvilumpiota kun lahje on ajosaappaan varren päällä.

    Itse ajan nykyään aina melkein noissa sporttinahoissa. Kerran tuli tunnin aikana viis kaatosadekuuroa enkä kastunut, tosin toi nahka ei ole rei'itetty ja on siksi aika lampöinen lämpimällä kelillä. Seuraava puku on yksiosainen mahdollisimman rei'itetty nahka ja jos kukkaro antaa luvan niin vois ostaa siihen päälle Rukkan gore-tex -haalarin (aqua-air) kylmää ja sadetta vastaan.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  7. #7
    Omistan itseasiassa molempien merkkien puvut ja tykkään enemmän Alpinesta koska on ainakin minulle paremmin istuva. Rukka on lämpöisempi mutta varmaan tästä syystä myös kankeempi päällä. Alpinestarillakin pärjää kylmässä kunhan laittaa alle paksumpaa paitaa. Molemmilla ajettu vesisateessa useita päiviä ilman sadepukua ja molemmat pitää vettä.

    Itse en tykkää tuosta "muovi" vetoketjusta koska sitä pitää rasvailla että pysyy sulavasti liukuvana, jos ei rasvaile niin tahtoo vaatia voimaa.

    Jos ostaisin tuon hintaluokan varusteita ostaisin 2-osaisen nahkapuvun ja siihen sadeasun jos tarvetta ajaa tourinkia. On niin paljon mukavampi ajella nahkapuvulla kuin gore-texillä.
    Se maksaa kuka nauttii!
  8. #8
    Itselläni on nyt pöksyinä https://www.jokiniemimotors.fi/bmw-a...s-for-men.html
    Niissä on irroitettava kalvovuori ja taskujen edessä avattavat tuuletusvetskarit. Mukavat pökät, mutta en ole vielä joutunut ilmoista huolimatta testaamaan kalvon vedenpitävyyttä.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  9. #9
    Lainaa Jebbe kirjoitti Katso viesti

    Itse en tykkää tuosta "muovi" vetoketjusta koska sitä pitää rasvailla että pysyy sulavasti liukuvana, jos ei rasvaile niin tahtoo vaatia voimaa.
    Minustakin se on turhaa snobbailua.
    Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
  10. #10
    Tänä kesänä ainoat järkevät ajovarusteet ovat olleet Gore-Tex'it.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until after 50.
  11. #11
    Lainaa Jebbe kirjoitti Katso viesti
    Itse en tykkää tuosta "muovi" vetoketjusta koska sitä pitää rasvailla että pysyy sulavasti liukuvana, jos ei rasvaile niin tahtoo vaatia voimaa.
    Jos tarkoitat sitä kokonaan kumista vetoketjun korvannutta "gore lockout closure"-sulkijaa (esim Armas-takissa), niin sitähän Rukka ei enää käytä. Yhdessä takissa on ykk aquaseal, muissa ei puhuta vetoketjun vedenpitävyydestä mitään. Tosin en ymmärrä miten goretakin vetoketju voisi olla mitään muuta kuin 100% tuulen- ja vedenpitävä, tai mikä sitten on enää koko takin idea...

    Itsellä on ollut vuosia tuo Rukka Armas, ja sen rinnalla Sweepin Gt adventure tms., niin tuolla vertailulla Rukka vie käyttömukavuudessa tuota halvempaa 100-0. Kaikki vetoketjut, taskujen muodot, taskujen aukeamissuunnat, hihan goretex-mansetit yms on Rukassa ihan eri planeetalta, samoin suojien istuvuus.

    Lämpimyys tai hiostavuus on sitten henkilökohtaisista "ominaisuuksista" kiinni lämmönhallinnan suhteen. Itsellä on yleensä kylmä tai hemmetin kylmä aina kun mittarissa on alle +25, kun ei sitä lämpövuorta kuitenkaan kesällä tahdo käyttää jäykistämässä pukua. :-)
  12. #12
    Kiitos vastauksista!

    Katteellisella pyörällä tosiaan tarkoitus sitten ajella ja mitään nollakelin ajoja tuskin tulee, sen verran mukavuushaluinen kuitenki olen. Ajotunneilla jo tuli esille tuo alusvaatteiden merkitys. Merinovillaa suosin ulkoilukamoissa ja se taitaa olla myös pyöräkamoissa järkevä valinta. Vaikka hiki tuleekin niin silti lämmittää kosteudesta huolimatta.

    Mitkä ovat hyviä nahkakamojen merkkejä? Heldiä oli kehuttu jossain kaupassa ainakin. Alpinea on myös aina kovasti myynnissä joka paikassa.
  13. #13
    Kannatta käydä myös eurobikerin sivuilla vilkaisemassa Sweepin mallistoa.
    http://www.eurobiker.fi/
    Sweepiltä saat halvemmalla hyvälaatuisen mittatilauspuvun (housut ja takki), jotka on tehty just sulle kun nuo Alpinestars & Rukka vaihtoehdot mitä harkitsit.
    Ja myös suoraan kaupasta ilman mittatilausta varmaan löytyy useampi vaihtoehto hyvään hintaan.

    Itsellä läjä ajovermeitä Alpinestars, Arlen Ness, Revit, MP-Asu, Richa, Spidi...
    Kuitenkin eniten tulee käytettyä Sweepin housu/takki yhdistelmää näistä kaikista.
    itsellä takkina tämä: http://www.eurobiker.fi/mp-tekstiili...-ajotakki.html
    Housuina nämä (tolla pidemmällä lahkeella): http://www.eurobiker.fi/mp-tekstiili...a-d-mitta.html
    Viimeksi muokannut: Wiwwee; 29.07.2017 klo 17:38.
    Aina mutkia matkassa.
  14. #14
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ja jos liittyy tän meidän yhdistyksen jäseneksi niin saa vielä hyvän alen.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  15. #15
    Nahka nahkaa vasten. Jos sattuu konttaamaan asfaltilla. On paljon mukavampaa haistella naudan nahan käryä kun oman kannikan palanutta tuoksua.
    Gore on monipuolisempi, mutta pitää se nahkakin sadetta oikein hoidettuna aika hyvin.
    Mikäli haluaa hyvän goretex ajopuvun. Pitäisi goretex kalvo olla pinta kankaaseen laminoitu. Mikäli goretex kalvo on ajoasu välissä tai vuoressa ajopuvun kuivuminen on hidasta.

    Itse kun on kokeillut kaatumiset kevyet ajohousut jalassa ( ei kannata sattuu)
    Sateessa ajon halvalla gore asulla. Ei kiitos enää, ajopuku on kaapissa eikä tule sieltä ulos.
    Nahalla on pärjätty. Kumipuku päälle, jos on pakko työntää perille sateessa.

    Nahasta tiedustele paksuus.
  16. #16
    Radalla päällä on aina yksiosainen nahkapuku mutta kadulla textiili on vaan mukavampi ja monipuolisempi.
    Suojaa myuös ihan tarpeeksi ellei liikuta Saksan Autobhan nopeuksissa.
    Aina mutkia matkassa.
  17. #17
    Lainaa Wiwwee kirjoitti Katso viesti
    Radalla päällä on aina yksiosainen nahkapuku mutta kadulla textiili on vaan mukavampi ja monipuolisempi.
    Suojaa myuös ihan tarpeeksi ellei liikuta Saksan Autobhan nopeuksissa.
    Monipuolisempi kyllä, mutta mielestäni tekstiilipuku ei ole mukavampi. Nahkapuku mukautuu käyttäjäänsä, käyttäjä mukautuu tekstiilipukuunsa. Niissä on toki kiristimiä, hihnoja, vöitä ja vetoketjuja, joilla voi säädellä lepatuksen tai kireyden määrää, mutta tekstiili on silti tekstiiliä eikä se jousta eikä mukaudu, paitsi resori. Mukavuudella tarkoitan tässä sitä fiilistä mikä on ajessa, l. ajomukavuutta.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  18. #18
    Kun tämä nyt meni tähän nahka vs tekstiili -keskusteluun, niin todettakoon edelliseen kommenttiini täydennykseksi, että on mulla ollut Rukan ja Sweepin tekstiilien lisäksi Spyken nahkatakkikin, mutta myin sen pois. Kylmällä säällä kylmä, kuumana päivänä auringossa vielä kertaluokkaa helvetillisempi kuin musta tekstiili. Mielikuvaa voi muodostaa kesähelteellä siitä, miltä tuntuu autossa musta auringon paahtama nahkapenkki vs tekstiili... Ei sillä että musta goretakkikaan +30:ssä herkkua olisi, mutta ainakin minun asteikollani pienempi paha.

    Törkykalliissa gorenahkassa voi sitten olla jo lämpökäsittely (esim tfx cool black), joka heijastaa auringon lämpöä pois, sellaista en ole päässyt testaamaan, kun pukujen hinnat pyörii kolmen tonnin rumemmalla puolella. Kenenkään en muista kuulleeni haukkuvan esim Rukka Merliniä, mutta hinta kyllä hirvittää.

    Jos yhdellä puvulla suomen kesäsäässä haluaa pärjätä mahdollisimman mukavasti ja vähällä vaivalla, niin kyllä se gore-laminaattipuku on. Irroitettavassa kalvossa on puolensa hellekeleillä, mutta huono puoli on sitten helposti puvun päällikankaan ohuuden tuoma "purje/lepatusfiilis". Tosin tämä kommentti sillä varauksella, että Rukan mallistoon viime/tänä vuonna muistaakseni tuli myös irroitettavalla kalvolla oleva malli, niin sen olemuksen "tukevuutta" en ole testannut.
  19. #19
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ite koen nahkapuvussa ajon siten että olen enemmän "läsnä" ympäristön suhteen. Tex-asusteessa tuntuu että ajaa eristetyssä kuplassa.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  20. #20
    Lainaa NOx kirjoitti Katso viesti
    Monipuolisempi kyllä, mutta mielestäni tekstiilipuku ei ole mukavampi. Nahkapuku mukautuu käyttäjäänsä, käyttäjä mukautuu tekstiilipukuunsa. Niissä on toki kiristimiä, hihnoja, vöitä ja vetoketjuja, joilla voi säädellä lepatuksen tai kireyden määrää, mutta tekstiili on silti tekstiiliä eikä se jousta eikä mukaudu, paitsi resori. Mukavuudella tarkoitan tässä sitä fiilistä mikä on ajessa, l. ajomukavuutta.
    Ainakin osittain olet väärässä, esimerkiksi Rukan uudet gore-laminaattipuvut ovat kokonaan stretch-materiaalia. Toki jousto on eri asia kuin nahkan mukautuminen, mutta istuvuus on joka tapauksessa jotain ihan muuta kuin mielikuva perinteisestä tekstiilipuvusta. Itsellä on viitisen vuotta vanha Armas, niin takissa on joustolaminaattia "vain" kainaloissa, kyynärtaipeissa ja hihansuissa, ja hieman uudemmissa Cosmic-housussa joustoa on reiden yläpinnalla, polvitaipeessa ja pohkeessa. Siitä huolimatta ei ainakaan minulla ole ongelmia lepatuksen tai kireyden suhteen.
  21. #21
    töpön pöpönm

    Nahka + sadekuori.
    Ja kakka roiskusi.
    http://www.miikavenalainen.net
  22. #22
    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    Ainakin osittain olet väärässä, esimerkiksi Rukan uudet gore-laminaattipuvut ovat kokonaan stretch-materiaalia. Toki jousto on eri asia kuin nahkan mukautuminen, mutta istuvuus on joka tapauksessa jotain ihan muuta kuin mielikuva perinteisestä tekstiilipuvusta. Itsellä on viitisen vuotta vanha Armas, niin takissa on joustolaminaattia "vain" kainaloissa, kyynärtaipeissa ja hihansuissa, ja hieman uudemmissa Cosmic-housussa joustoa on reiden yläpinnalla, polvitaipeessa ja pohkeessa. Siitä huolimatta ei ainakaan minulla ole ongelmia lepatuksen tai kireyden suhteen.
    Minulla on sama Armas ja en siitä kyllä saa mitenkään yhtä istuvaa ja mukavaa ajossa kuin nahkapuvusta. Lisäksi tuo se on itsellä liian hiostava kesällä ja se häntä pitää aina laittaa, että puku on turvallinen, jos sattuu lippaamaan liukuun. Syksyllä ja keväällä ok. Uudempia en ole kokeillut, mutta uskon kyllä niiden olevan joustavampia. Paras puku on sellainen, jota ei huomaa.

    Pitää tietysti muistaa myös se, että vaikka moottoripyörällä kaikki ajamme, niin silti kukin ajelee omia polkujaan. Itse en tee reppureissuja kuin korkeintaan mökille asti 250 km enkä aja työmatkoja tms. Ajot ovat lähes 100 % huviajoa ja vältän isoja teitä. Eniten tulee käytettyä reikänahkoja, kun useammin ongelma on liika lämpö eikä kylmyys, myös tänä kesänä. Matkamotoristi joutuu katsomaan eri kantilta asiaa ja taisin jo aiemmin mainita, että tekstiilipuku voi olla silloin kätevin vaihtoehto. Samoin, jos mp on auton sijainen ja pitää ajaa päivän mittaan jatkuvasti vaihtelevissa oloissa. Joskus työpaikalle ajellessa käytän nahkatakin kanssa kevyitä tekstiilihousuja taskujen takia ja niihin mahtuu farkut alle.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  23.  
  24. #23
    Itse ostin ekaksi ajoasuksi kankaiset "vettä pitävän" ajoasun, halvat kengät ja vettä pitävät halvat hanskat. Näillä mentiin muutamia vuosia ja ostin nahkaisen takin sekä siihen kuuluvat housut. Nyt viimeiseksi olen hankkinut kesäajokamat, yli +20 astetta tai tulee kylmä.. mesh kangasta. Ajohanskoja, kenkiä kypäriä, kypärähuppuja, kuulosuojaimia jne. on tullut ostettua aina vaan lisää ja lisää.

    Tuota ensimmäiseksi hankkimaani ajotakkia käytän yhä kun on kylmä. Vettä se ei enää pidä niinkuin uutena, mutta hyvää siinä on irroitettava lämpövuori. Samoin merinovilla alusasu on yhä sama alkuperäinen, muutama reikä on mutta silti se on käytössä.

    Nuo kysymyksen esittäjän linkkaamat ajokamat on ihan hyviä kaikki ja niillä pärjää monta vuotta ennenkuin pitää alkaa uusia.
    ZZR1400