Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
  1. #1
    Terve!
    Aloitin moottoripyöräilyn ja ostin tuollaisen otsikon mukaisen laitteen. Vakio öljykorkki/tikku on korvattu tikulla, jossa on lämpömittari. Tuossa ei vaan ole mitään merkkejä oikeasta pinnan tasosta. Löytyisikö täältä ystävällistä, joka mittaisi omasta tikusta ala- ja ylärajan etäisyyden tiivistepinnasta?
  2. #2
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Yleensä, siis en tosin honusta tiedä, öljynpinta katsotaan öljysimästä, ei mistään tikusta.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  3. #3
    Kyllä se vaan monessa katotaan tikustakin... Vastausta en tiedä antaa mutta onko kyseessä siis uudempi märkäsumpulla oleva cb750? Vanhemmassahan on kuivasumppu mutta mittatikku on kyllä molemmissa.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  4. #4
    Kyllä se tuossa ohjekirjassakin neuvotaan tikusta katsomaan. -02 laite kyseessä. Kyllä tuo on käsittääkseni märkäsumppu.
  5. #5
    Mittaa minullakaan ei ole. Oli joskus tuollainen pyörä, se mittatikku oli sellainen että kuumana sitä ei saanut käsin auki (turposi jotenkin), piti avata vasta kun vähän jäähtyi ja silloin lähti ihan normaalisti.

    Kerran tämä pyörä oli eräässä huollossa, sanoivat että mittatikku on rikki, eivät saaneet auki, vaikka kovasti tongeilla yrittivätkin. Sen jälkeen se virheetön tikku oli kyllä ulkoisesti rikki ja vaihtokunnossa, eli tämä voi olla yksi syy, miksi tikku on pitänyt vaihtaa.

    Täältä hakua ja mittaamaan: https://www.nettimoto.com/honda/cb?id_engine_model=63
  6. #6
    Ihan ei kehtaa lähtee jotain pyörää katsomaan vaan mitatakseen öljytikun, pistinkin alkuperäisen mittatikun jo tilaukseen, niin saa varmuuden oikeasta pinnan tasosta.
  7. #7
    Lainaa shyhander kirjoitti Katso viesti
    Yleensä, siis en tosin honusta tiedä, öljynpinta katsotaan öljysimästä, ei mistään tikusta.
    Ainakaan minulla ei ole ollut sellaista Hondaa jossa olisi öljysilmä, jokaisessa on ollut mittatikku. Nykyisissä pyörissä toisessa on öljysilmä ja toisessa mittatikku ja molemmat ovat bemareita. Molempia tapoja on käytössä eikä toinen taida olla toista yleisempi.
  8. #8
    Minulla myös 2002 vuoden SevenFifty ja tuo öljytikun jumiutuminen lämpimällä koneella on todellakin totta
    Reissun päällä olen leathermanilla joskus joutunut avaamaan ja jotain pientä kolhusuojaa olen laittanut leukojen väliin.
    Honda CB Seven Fifty 2002
    Honda MTX 125 RWD 1983
  9. #9
    Lainaa Patukka kirjoitti Katso viesti
    Ainakaan minulla ei ole ollut sellaista Hondaa jossa olisi öljysilmä, jokaisessa on ollut mittatikku. Nykyisissä pyörissä toisessa on öljysilmä ja toisessa mittatikku ja molemmat ovat bemareita. Molempia tapoja on käytössä eikä toinen taida olla toista yleisempi.
    Esim. cbr 600 pc35 on silmä, monessa muussakin.
  10. #10
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Ok, tulikin jotenkin sellainen kutina että hondassa kai vois tikku ollakkin.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  11. #11
    Ei liity pelkästään öljytikkuun muuten kuin siltä osin että senkin saa auki kuumana ja nätisti kun laittaa nahkaa, vaikka vanhan kintaan väliin ja vääntää vaikka jakarilla, jossa ei ole hampaita. Sen sijaan tämä em. asentaja väänsi sitä tongeilla suoraan siitä tikun muoviosasta. Mutta en voi häntä moittia siitä, jos on lusikalla annettu, ei voi kauhalla vaatia.

    Pyörä oli siis virheetön Seven Fifty, ajettu 20 tkm, ei naarmun naarmua.

    No, tarina jatkuu. Olen ajanut mopedeilla joitakin satoja tuhansia kilometrejä, tämä kyseinen tapaus liittyy siihen, kun piti lähteä reissuun ja tilasin tuolta huollosta renkaiden vaihdon ja samalla vaihtavat öljyt, oli kiire. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun pyörää käytin huollossa, koska huollot teen yleensä itse ja myös muiden pyöriin, ainakin kavereille.

    Menin sitten hakemaan pyörää huollosta sovitusti, huolto oli vähän kesken, mutta voisin odotella ja ottaa kahvia. Menin kuitenkin sinne hallin puolelle katsomaan että miten homma siellä etenee. No, siellä asentaja laittoi etupyörää kiinni, muuten oli valmista jo. Hänellä oli papukaija- eli siirtoleukapihdit pitämässä akselin päästä kiinni, jota hän kiinalaisella jakarilla väänsi mutterin puolelta kiinni. Sanoin vielä että noinko se tehdään, meinasi että jälkiä tulee aina kun se kuuluu vähän niinkuin asiaan.

    Maksoin, kun kiirekin oli ja ajelin töihin. Jotenkin ajotuntuma oli vähän epävarma, vaikka oli ne uudet renkaatkin. Sitten illalla kotiin ja katsoin että hyvä oli, ettei teleskooppien alaruuvit ole pudonneet, koska ne olivat kannan mitan verran auki. Ketjujen kiristyksestä en puhu tässä yhteydessä mitään, koska se on kai kuskin tehtävä jo muutenkin.

    Tämä oli sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun vien mopedia huoltoon merkkiliikkeeseen, vaikka ei ollutkaan tämän merkin liike. Sittemmin vaihdoin kardaanivetoisiin, Yamahaan, koska oikein muita järkeviä vaihtoehtoja ei ollut. Diversion 900 oli hyvä, sittemmin 3 kpl FJR:ää. Nämä on ostettu uudesta, huollettu itse ja tehty täydellinen huoltokirja valokuvineen seuraavalle omistajalle, noudattaen tehtaan ohjeita. Tuollaisella FJR:llä ajan sellaiset n. 90 tkm. ja sitten vaihtoon. Nyt menossa 2015 -malli, enkä oikein paremmasta tiedä.
  12.  
  13. #12
    SevenFiftyssä on tikku. Mittoja en tiedä.

    Etuakselia ei kiinnitetä jakarilla ja siirtoleukapihdeillä. Momenttiavain ja shop manuaalista oikeat arvot. Hondissa kuuluisi pultitkin uusia joka kerta mutta kysymys on pultissa olevasta liimasta jonka voi pullostakin ottaa.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi