Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 49:een 49:sta
  1. #31
    Lainaa jupu kirjoitti Katso viesti
    Vastaavasti itse en ole ikinä saanut lisää tehoa ilman että kulutus nousee ja monasti se kulutus nousee jo pelkästään ajattavuuden parantamisesta...loppuu pikku nykinät, kaasuun vastattavuus paranee, jne.
    Kukin tyylillään...
    Johtuu osittain siitä, että en ole ikinä säädättänyt mitään vaan säätänyt itse. Lisää tehoa isolla kaasulla ja pienempi kulutus pintakaasulla eivät ole millään tavalla toisiaan poissulkevia asioita. Siinä liikutaan sellaisilla kartan alueilla, jotka eivät liity toisiinsa.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  2. #32
    Lainaa B12 kirjoitti Katso viesti
    Johtuu osittain siitä, että en ole ikinä säädättänyt mitään vaan säätänyt itse. Lisää tehoa isolla kaasulla ja pienempi kulutus pintakaasulla eivät ole millään tavalla toisiaan poissulkevia asioita. Siinä liikutaan sellaisilla kartan alueilla, jotka eivät liity toisiinsa.
    Jeps, totta tuokin. Mutta jos palataan edes vähän aiheeseen eli bläkkärin mootttori on sunniteltu 90-luvulla ja sitten "runtattu" 2000 luvulla Euro-3 (jos en väärin muista numeroa) päästöihin, eli kun siitä heittää labdan ja katit pois saa ajattevuuden kohdalleen niin kulutus valitettavasti nousee... ja koska pyörän omaan boxiin ei pääse käsiksi niin sytkä yms. on mitä on eli ei paras mahdollinen.
    Itsellä pari karttaa käytössä...yksin ja mamma takana kartat
    Harmaa pappaskooxxeri...
  3. #33
    Nyt kun alkoi tämä kulutusasia oikein toden teolla hämäämään, niin otin tripillä kilometrit ylös viime tankkauksen ja tämänpäiväisen tankkauksen välillä.
    Tulos oli pyöreästi 18 litraa ja 300 kilometriä. Eli mennään siellä kuuden litran tuntumassa /100 km.
    Lähinnä eniten hämäävää on bensamittarin toiminta, joka ainakin omassa yksilössä näyttää täyttä melkein parisataa kilometriä. Tämän jälkeen alkavat palkit putoilla ihan silmissä.
    Ja kun viimeinen alkaa vilkkumaan niin tankissa lienee vielä ainakin kuutisen litraa ainetta.
    Mattamustarastas ja cb sevenfifty.
  4. #34
    Lainaa jupu kirjoitti Katso viesti
    Jeps, totta tuokin. Mutta jos palataan edes vähän aiheeseen eli bläkkärin mootttori on sunniteltu 90-luvulla ja sitten "runtattu" 2000 luvulla Euro-3 (jos en väärin muista numeroa) päästöihin, eli kun siitä heittää labdan ja katit pois saa ajattevuuden kohdalleen niin kulutus valitettavasti nousee... ja koska pyörän omaan boxiin ei pääse käsiksi niin sytkä yms. on mitä on eli ei paras mahdollinen.
    Itsellä pari karttaa käytössä...yksin ja mamma takana kartat
    siinähän se ihmellisyys juuri onkin kun ne mopot on säädetty tehtaalla perseeleen päästö mittaus kieroksille 3200 laihalle. ja sen isommilla kieroksilla yleensä merkistä huolimatta helvetisti rikkaalle niin ja se katti lisää kulutusta ja ne power commanterit ihan uudempia lukuun ottamatta ei osaa säätää T P I alueella olevaa syöttöä. ja se lamba on pelkestään sitä kattia varten että sille jäis sitä bensaa poltettavaksi
  5. #35
    Parin viikon takaisella 3500 km:n Nordkappin reissulla oman pyörän kulutus oli n. 5,2 l satkulla. Tuohan on -97 kaasarimalli jossa power commander on kuskin ranteessa ja kartat tankkilaukussa. No ajohan oli tolla matkalla enimmäkseen tasaista maantieajoa ja kaupungissa ja hiukan repivämmällä ajolla kulutus nousee tuollakin helposti yli 6:n litran. Paino tai pakaasit ei tunnu paljon vaikuttavan kulutukseen, nyt mentiin kaksipäällä täysillä laukuilla ja samoja lukemia menee yksin ajellessakin.
    Honda cbr 1000 f -90, ex
    Honda cbr 1100 xx -97
  6. #36
    eilen suhteellisen reipasta maantieajoa ja 5,5 litraa oli kulutus kun laskin.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124 ja '98 LN170.

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  7. #37
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    eilen suhteellisen reipasta maantieajoa ja 5,5 litraa oli kulutus kun laskin.
    Samaa 5,5 litraa menee. Nyt oon oikein arvioinut, en siis tarkkaan laskenut, tankatessa kulutusta ja tuohon noin 5,5 se jää kaks päällä ja kolmella laukulla. Siis aika yllättävän vähällä menee, vaikka ihan sama mulle miten paljon kuluttaa kunhan on hauskaa...
    CBR 1100 xx -05 7/2016-
    CBR 1000F -89 7/2013-7/2016
    GS 1000S -79 85-88
    CB750-73 83-84
    CB350F -7? 82-83
    CB125Tvin -79 81-82
    CB100S -7? 80-81
  8. #38
    Lainaa hoplaa kirjoitti Katso viesti
    siinähän se ihmellisyys juuri onkin kun ne mopot on säädetty tehtaalla perseeleen päästö mittaus kieroksille 3200 laihalle. ja sen isommilla kieroksilla yleensä merkistä huolimatta helvetisti rikkaalle niin ja se katti lisää kulutusta ja ne power commanterit ihan uudempia lukuun ottamatta ei osaa säätää T P I alueella olevaa syöttöä. ja se lamba on pelkestään sitä kattia varten että sille jäis sitä bensaa poltettavaksi
    En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat. Lambda killeri "pakottaa" alkuperäisen boxin kiinteille kartoille koko alueelle, PC:n avulla säädetään soppa kohdalleen, PC lukee TPS/kierrosluvun ja säätäjä pistää miinusta tai plussaa mitä nyt milloinkin näyttää... Ja tosiaan yleensä miinusta keskialueelle 3500 ->

    Kyllä kai se katti kuolee ylimääräiseen bensaan ennen kuin liian laihaan...ja jos haetaan parasta AFR suhdetta tehon suhteen mennään kuitenkin rikkaalle katin suhteen.

    Edit. Mamman kanssa n 1500 km enkä päässyt millään laskukaavalla (otettu huomioon matkamittarivirhe,vasta/myötätuuli,ylä/alamäki, täysi/tyhjävatsa, uusi/vanhaasfaltti, ja kaikki muutkin muuttujat) alle 6 litran kulutukseen mutta liki tuota. Tosin vauhtia oli ilmeisesti vähän liikaaakin koska tunsin ajoittain "hengenahdistusta".
    Viimeksi muokannut: jupu; 15.07.2017 klo 20:58.
    Harmaa pappaskooxxeri...
  9. #39
    Nyt kun vaikuttaa olevan osaaajia kanavalla kysytäänpä apuja:

    Käykö moponi vaarallisen laihalla?

    Edellinen omistaja on optimoinut PC:n kaiketi lähinnä polttoaineensäästöä miettin: Koko alueella 2000 - 5600 rpm AFR on yli 14. Laihimmillaan 2600 rpm:ssa AFR on hiukan yli 15 ja 2400-2800 rpm välillä yli 14,7.
    Mitä olen katsellut muiden vastaavan omistajien juttuja, normaalisti CB1300 kuluttaa ymmärtääkseni jotain 6 l/100km matka-ajossa. Minä olen päässyt alimmillaan alle 4,9 l/100km jos ajelee pintakaasulla kahdeksaakymppiä.

    Koneessa on Yoshimuran Oval Cone slipari ja K&N filtteri.
    Honda CB1300F
  10. #40
    ^Oliko nuo sun lambda-arvot osakaasulta tasaisella kuormalla? Kun tuo afr 14,7:n on periaatteessa se optimiseos mihin perinteisillä lambdasäätöisillä ruiskuilla aina pyrittiinkin osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Tai jos ross-techiä on uskominen, nykybensoilla stökiömetrisen (optimi)seoksen afr on jopa noin 15 polttoaineen itsensä suuremman happipitoisuuden vuoksi.

    Kiihdytyksessä ja täyskaasulla afr pitäisi maksimitehon kannalta olla 12,5 ja 14 välillä saman lähteen mukaan.

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Fuel_Trim_Info
  11. #41
    Minulla on edellisen omistajan teettämä (2008) dynokäppyrä jossa on esitetty teho ja AFR kierrosnopueden funktiona. Olettaisin että kyseessä on arvot osakaasulta tasaisella kuormalla koska näyttää noinkin laihaa (paitsi huipputeho, tietty):
    teho_seos_cb1300.jpg
    Eikö nykybensan etanoliseostus puolestaan laske stökiometristä optimia? E5 laadun stökiömetriseksi optimiksi väitetään 14,5 http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma...-vaikutus.html



    Lainaa sami1024 kirjoitti Katso viesti
    ^Oliko nuo sun lambda-arvot osakaasulta tasaisella kuormalla? Kun tuo afr 14,7:n on periaatteessa se optimiseos mihin perinteisillä lambdasäätöisillä ruiskuilla aina pyrittiinkin osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Tai jos ross-techiä on uskominen, nykybensoilla stökiömetrisen (optimi)seoksen afr on jopa noin 15 polttoaineen itsensä suuremman happipitoisuuden vuoksi.

    Kiihdytyksessä ja täyskaasulla afr pitäisi maksimitehon kannalta olla 12,5 ja 14 välillä saman lähteen mukaan.

    http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Fuel_Trim_Info
    Viimeksi muokannut: LiiTu; 16.07.2017 klo 02:02. Syy: kuva lisätty
    Honda CB1300F
  12. #42
    Jotenkin minä olen siinä luulossa, että nuo dynokäppyrät on aina kaasu pohjassa taltioituja, kun kyllähän noita pikkukierrosten tehoja ja vääntöjäkin vertaillaan.

    Jos tuo olisi oma pyörä, niin kuvan perusteella itse päätyisin todennäköisesti rikastamaan tuota pahinta laihuuspiikkiä tuolta 2300-2900 kierroksen väliltä jonnekin sinne afr 14,5 paikkeille. Koska tehokäyrä noinkin laihalla on noin hyvä muodoltaan, niin liika rikastaminen todennäköisesti lisäisi sekä kulutusta että karstoittumista ilman havaittavaa hyötyä.

    Tuo kullekin bensalaadulle optimaalinen seos oli hyvä havainto, etanoli tosiaan näyttää muuttavan e10:llä optimiseosta lähemmäs 14.0:aa. Toisaalta käsittääkseni vaurioriskiä ei 14.7:n alapuolella pitäisi olla, vaikka maksimitehoon muista ominaisuuksista ja päästöistä välittämättä pyrkivät melkolailla rikkaampaa säätöä suosivatkin.
  13. #43
    Jees, kyllä se varmaankin on täyskaasu käppyrä. Penkitys ja ruiskunsäätöasiat on minulle uutta, olen näissä netin tietojen varassa. Täytynee säätää laiha alue ja penkittää.
    Ajossa kyllä huomaa 2500-3000 rpm alueella sellaista epämääräisyyttä, ei nyt tehottomuudesta voi puhua mutta aavistuksen sellainen tunne kuin ajaisi liisterissä.
    Honda CB1300F
  14. #44
    ...tiedä sit, onko tällaisilla tiedoilla mitään arvoa, mutta:

    Fireblade vm 97:lla olen nätisti ajaen päässyt 5,5 litralla satasen. Ostin sen lisäksi VF500F:n hiljattain. Oletin, että tuommoinen viissatanen menee vähällä, mutta 210 kilsan jälkeen tankkasin siihenkin 11 litraa eli saman 5,5l/100 km.

    Taloussyistä olen omistellut lähinnä näitä vanhempia kaasarivehkeitä yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Joka ainoan kulutus on ollut kokolailla samoissa lukemissa. FJ1200 kuitenkin kulutti 6l/100. Ainoa vähän uudempaa polvea edustava pyöräni, Suzuki SV1000S, oli täysi mysteeri. Välillä kuljettiin ihan säällisesti 5,5 - 6l/100km. Sitten jostain kumman syystä toisinaan kulutus olikin 7 - 8l/100. Eikä näyttänyt olevan väliä, ajellaanko maantiellä vai taajamassa.
    Maailma on leluni. Tai sitten minä olen maailman lelu.
    Nyksä: Annu. Ja CBR1100XX -00 Exät: VFR750F -90 (?), CBR900RR -97, SV1000S -04, ZZR1100 -92, GSXR1100 -96 ja -95, GSX750F -91, FJ1200 -90, GSX750F -02, GPX500R -88.
  15. #45
    Kohta tulee testiä briskin aor10lgs tulpilla miten vaikuttaa kulutukseen. Vahva epäilys, että bläkkärissä jossa täys ränni sais olla sytytyksessä ennakkoa reilusti enemmän varsinkin ysikasilla ajaessa.
  16. #46
    Tuossa tuli pari viikkoa sitten katseltua bläkkärin kulutuksia. Kokoputkisto pc ja vapaavirtaussuodain asennettuna. Motariajossa semmonen 6,5l/100. En pitänyt kovin pahana, kun tankilla näyttäis pääsevän sen 300km, joskin menee mukavuusrajan ylitse jos ajaa niin kuivaksi ja saa pelätä että pensa loppuu
  17. #47
    FJR 2015 mittasin keskikulutuksen tietokoneen mukaan 16 tkm keskikulutus 5,1 l/100 km näyttää nyt. Pyörä on täysin alkuperäisessä kunnossa. Ajettu seka-ajoa ja pääosin matkaa täydellä kuormalla kaksipäällä.
  18. #48
    Lainaa HAA kirjoitti Katso viesti
    FJR 2015 mittasin keskikulutuksen tietokoneen mukaan 16 tkm keskikulutus 5,1 l/100 km näyttää nyt. Pyörä on täysin alkuperäisessä kunnossa. Ajettu seka-ajoa ja pääosin matkaa täydellä kuormalla kaksipäällä.
    Liittyy bläkkärin kulutukseen miten? Mutta joo. Ajotietokoneet tuppaa aina valehtelemaan kulutuksen todellista alemmaksi.
    BMW R1200GS, EX:BMW r1100s,K1200gt,Suzuki bandit 1200s -02,Hd electra glide -92, hd sportster 1200 -94, Honda cbr1000f -92,Kawasaki 550ltd
    A-AL-BIH-CZ-EST-FIN-H-HR-I-KV-LT-LV-MD-MK-MNE-N-PL-RO-S-SK-SLO-SRB-UA
  19.  
  20. #49
    No niin,lielahden tohtori säätieli komentajan ja hyvä tuli.menee vähä vajaa 6 kun ei kaahaile.sano että oli paksulla.kulkee kevyesti ja kaikki ok.ajatttelin säädättää sen jo viimesyksynä mutta kun tietomiehet sanoo ettei tarvi kun on kerran säädetty niin se pysyy siinä.jotenki se ei siinä pysyny.mutta mutta asia kunnossa.no eihän tarvi mikään ruudinkeksiä olla että tajuaa ettei kaikki oo niinku pitää.no nyt sitte uskoo sen että sillä ajaa sen 350-400 tankillisella mitä kaverit sanoo joilla on enempi oikeeta tietioa +kokemusta.kysymällä asiat selviää.
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12