Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Tällainen tuli tossa aiempaa threadia mieleeni.

    Mitä kysymys tarkoittaa? Sitä, että kun perussääntö vastaohjaukselle on se, että mutkan sisäreunan puoleista ohjaustankoa työnnetään, jolloin pyörä kallistuu mutkaa kohti.

    ....mutta saman efektin saa aikaiseksi myös vastakkaisella toiminnolla, eli VETÄMÄLLÄ ulkomutkan puoleista tankoa itseään kohti... tai vastaavasti voi tehdä molemmat, eli työntää sisäpuolen tankoa ja vetää ulkopuolen tankoa.

    Miten porukat tuota vastaohjaustekniikkaa käyttävät? Itse olen huomannut, että jos esim. keinuttelen ajaessa pyörää kaistan reunalta toiselle, niin käytän sekä työntöä että vetoa käsillä. Radalla ei ole ollut vielä tarvis tuohon vetopuoleen, mutta vois kokeilla esmes Kemorassa/Motoparkissa kun on nopea suunnanmuutos että miten paljo eroa sillä on radalla.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Riippuu mutkasta ja mutkan vaiheesta. Jarrutuksessa painaa sisäpuolen tankoo, avauksessa ja keskimutkassa vetää ulkopuolelta jos on tarvista. Shikaanissa molemmilla käsillä. Molemmat kädet toki aina mukana, mut painotukset noin.
    Superbike #7
  3. #3
    Entäs mie lahjakorttilainen, joka ei ole ajatellut asiaa noin pitkälle.
    Tähän mennessä rätkä on jotenkin kääntynyt aina johonkin suuntaan.
  4. #4
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Entäs mie lahjakorttilainen, joka ei ole ajatellut asiaa noin pitkälle.
    Tähän mennessä rätkä on jotenkin kääntynyt aina johonkin suuntaan.
    Mie taase ku atteli niin pitkäll et ku tuo ohjaus as alk vähä arvelut ,et o paremp et lähe jää merel nelipyöräsel...p.s.nyt olen lakselvissa.,elikkä melkein perillä..
    KTM Superduke 1290R,KTM 250 SX,Suzuki gsx1300 ra turbo
  5. #5
    Työntäminen on aina parempaa koska sen jälkeen saa myös vetää.
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Grizzly 450 02/2009 lumitöissä
  6. #6
    Lainaa lario kirjoitti Katso viesti
    Entäs mie lahjakorttilainen, joka ei ole ajatellut asiaa noin pitkälle.
    Tähän mennessä rätkä on jotenkin kääntynyt aina johonkin suuntaan.
    Lahjakortilla mennään täälläkin ja samalla tavalla kuin autollakin, eli vastaheitolla mutkaan. Kai ne pyöräkoulussa olisivat neuvoneet paremman tavan.
    Triumph Bonneville Bobber Black -18
    KTM 690 Enduro R -15
    Vespa GTS 300 SuperSport -21
  7. #7
    Transalpilla, missä tanko oli leveämpi, vedin useammin, erityisesti silloin, kun harjoittelin nopeita väistöjä. Siihen sai enemmän terävyyttä sillä tavalla. Bläkkärillä tulee useimmin käytettyä työntämistä ohjaamiseen.

    Lahjakortillinen minäkin olen, mutta alusta asti kyllä käynyt koulutuksissa keväisin.
    Honda CBR 1100 XX
    ex XL 700 V Transalp
  8. #8
    Vedättekö leukoja vai työnnättekö leukoja? Entä työnnättekö punnerruksia vai vedättekö niitä?

    Entä jos roikutte ohjaustangossa, niin vedättekö silloin käsillä vai työnnättekö? Jos taas joutuu ottamaan käsillä vastaan esimerkiksi jarrutuksen vuoksi, niin työnnättekö silloin käsillä vai vedättekö? Jos haluatte käsien välille epätasaisen kuormituksen ohjaustangon kääntämiseksi, onko helpompaa hellittää hiukan toista kättä jolloin jo valmiiksi työskentelevä käsi tekee työn, vai onko helpompaa lisätä entisestään toisen käden kuormitusta?

    Ehkä jollain monumenttaalisella pähkäilemisellä voisi päätellä mikä on missäkin tilanteessa helpompaa, mutta nyt on vielä sen verran aamupinkeyttä, ettei voi viedä johtopäätelmää loppuun. Suosittelen asentamaan ohjaustankoon urakkanupin. jota sivusuunnassa painamalla ohjaustanko kääntyy.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  9. #9
    Miksi asioita pitää pähkiä? Miksei vaan voi tyytyä siihen että homma skulaa selkäytimestä ajattelematta yhtään sen enempää miksi näin on. Toki jollekin newbielle pitää olla joku keino infota asiaa jollain tavalla, mutta sen jälkeen moiset pähkimiset vie vaan turhaan sen huomion itse asiasta, eli
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  10. #10
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Miksi asioita pitää pähkiä? Miksei vaan voi tyytyä siihen että homma skulaa selkäytimestä ajattelematta yhtään sen enempää miksi näin on. Toki jollekin newbielle pitää olla joku keino infota asiaa jollain tavalla, mutta sen jälkeen moiset pähkimiset vie vaan turhaan sen huomion itse asiasta, eli
    Pitäähän se miettiä valmiiksi. Ajattele jos autolla ajaisit mutkaan ja sitten alkaisit mutkassa pähkäillä, että pitäisikö nyt vetää vasenta kättä kello 10:stä alaspäin vai pitäisikö työntää oikeaa kättä kello 14:sta ylöspäin? Tuollaiset pitää miettiä siinä suoralla valmiiksi, ettei sitten kääntyessä tule "hartialukkoa" eli aivolukkoa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  11. #11
    ^Tähän asti bone oli mulla ainoana viestien estolistalla - ei ole enää yksin
  12. #12
    Lainaa HiTec kirjoitti Katso viesti
    Miksi asioita pitää pähkiä? Miksei vaan voi tyytyä siihen että homma skulaa selkäytimestä ajattelematta yhtään sen enempää miksi näin on. Toki jollekin newbielle pitää olla joku keino infota asiaa jollain tavalla, mutta sen jälkeen moiset pähkimiset vie vaan turhaan sen huomion itse asiasta, eli
    Eihän tuossa logiikassa ole mitään järkeä. Eihän uimaankaan opetella silleen että heitetään lapsi suoraan syvään päätyyn ja odotetaan että se oikea uintitekniikka tulee alitajunnasta. Kyllä sitä uimista opetellaan ensin pitämällä kaiteesta kiinni, ja sitten kellukkeilla jne. niin kauan että se menee alitajuntaan se liike ja motoriikka.

    Aina tehokkaammin pystyt suorittamaan asiat, oli kyse mistä asiasta tahansa, kun alkeet on opeteltu kunnolla silleen että se oppi on alitajunnassa.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  13. #13
    Eiköhän Nitrous lyönyt pöytään asiapitoisesta osiosta ne olennaiset .

    Toisaalta.... Kyyllä vetomies on asian purkamisessa vahvasti oikeilla jäljillä .

    Mietitäänpä mihin lukemattomiin ja moninaisiin asioihin liitetään paljon useamin sana "vetää"
    kuin "työntää".

    Pari viikkoa menis heti alkuunsa rattoisasti asioita luetellessa. Saattais haima ja maksakin tiltata ennen
    kuin kalkkiviiva edes häämöttäisi .

    Lähtee.......

    Wettääkö wae työntääkö kätteen?
    Wettääkö wae työntääkö Kossuwa kitusiin?

    Jos hieman oikaistaan maaliin, niin heittäisin melko valistuneen arvion siitä,
    että enemmän ihminen eläissään vetää... mitä sitten vetääkään, kuin työntää .

    Eipä muuta tällä erää....

    Täytyy tästä lähtee "työntämään" ja muistaa sitten vetää.
    Muutoin ei huussin ilma ole seuraavalla kierroksella ihan kesäisen raikas.

    Niin.... Molemmilla asioilla näyttää olevan eittämätön paikkansa ja aikansa eri yhteyksissä.

    Ihan vaikka mopolla ajellessa, sillä tavalla ja siinä järjestyksessa kuin Nitrous tuolla totesi .
    Racin`with the wind....
    Freedom !
    That`s what it all about.
    Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
    http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
  14. #14
    Lainaa vetomies kirjoitti Katso viesti
    Vedättekö leukoja vai työnnättekö leukoja?
    Jos liikkeessä vastustetaan maan VETOvoimaa niin vastavoima sille täytyy syntyä työntämällä. Eli leukoja työnnetään ylöspäin.

    Vastaohjauksessa taas kyse on kiertämisestä koska siinä vastustetaan hyrrävoimia.
    GSF1200S
  15. #15
    Lainaa Fibanacci kirjoitti Katso viesti
    Jos liikkeessä vastustetaan maan VETOvoimaa niin vastavoima sille täytyy syntyä työntämällä. Eli leukoja työnnetään ylöspäin.

    Vastaohjauksessa taas kyse on kiertämisestä koska siinä vastustetaan hyrrävoimia.
    Niin niinku köydenvedossa toinen jengi aina työntää. Ihan simppeli homma.

    Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla
    Triumph Tiger XC -11

    Tarinoita motukkaretkiltä: http://tommitravels.blogspot.fi/
  16.  
  17. #16
    Motorg ry, rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Nythän maailmaa on siunattu näillä "spinnereillä" millä motoristit voi hyvin harjoitella hyrrävoimaohjaamista leikkimällä että sormet on etuhaarukat. #kaikkimukaan
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)