Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 51:een 51:sta
  1. #31

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Koitetaas tuoda jotain lisäarvoa keskusteluun, kun ei uni tule. Tää on aika tehokas tapa. Nämä on omalla kohdalla hyväksi havaittuja, muut voi ihan rauhassa touhuta toisin.

    -Alaspäin aina kytkimen kanssa ja pykälä kerrallaan.
    -Mieluummin liian aikaisin, kuin myöhään. Kytkin on halpa ja moottorijarru ystävä tiukkiin mutkiin mentäessä.
    -Välikaasua ei säästellä
    -Varsinkin takajarrun kanssa joku käsiblippailu kuullostaa eksoottiselta.. oikeen blipperin kanssa en ole ajanut, joten en osaa sanoa siitä mitään
    -Jos ei ole niin kauhea kiire, niin välitys voi rauhassa olla vähän pidempi. Jos vaihtaminen on vaikeeta, niin keskittyy sisään menoon ja linjaan. Siinäkin on tekemistä
    -Yleensä turhat sekunnit kierrosajassa johtuu siitä, että tehdään jotain ylimääräistä pyörän päällä, tai tehdään väärään aikaan. Mutkasta tötterö nurin, mutkaan jarrutellaan, mutkassa ei kaaduta ja pysytään linjalla. Ei oo rakettitiedettä.
    ---
  2. #32
    Ratavastaava wbaum:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi May 2006
    MotOrg ry jäsen
    Enpä ole edes ajatellut nykyään tuota kytkimenpäästämistä mutkaan mennessä, moottorijarrua koitetaan hillitä ecun softalla ja se vei viimeisenki tarpeen ihmetellä kytkimen käyttöä jarrussa.

    Kun kierrokset menee tarpeeksi alas, moottorijarrun poisto pienenee, jolloin tuntuu että siitä on lähinnä hyötyä jossain kemoran kahvilassa, kun se sitoo hiukan perää siinä viimeisen jyrkän taiton aikaan. Kakkonen on jo lyöty ajat sitten pesään eikä sitä tarvi miettiä sen enempää nykyään. Toista se sit on jollain luistokytkimettömällä rc8:lla yms.

    En kyllä käsitä kuka oikeesti ehtii blipata yhtään mitään radalla, katupyörällä teen tuota aina. Oli viime kesänä vähän haukkaava kytkin niin jäi tavaksi.
  3. #33
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa suizaki kirjoitti Katso viesti
    , mutkassa ei kaaduta.
    No voi per...miks tää ei tullu siellä Motoparkissa asuntoautossa turistessa puheeks? 😂
    Superbike #7
  4. #34
    Olen ymmärtänyt että blibatessa kyllä käytettäisiin kytkintä mutta ehkä sitten olen käsittänyt väärin, eli kytkimen ollessa alhaalla annetaan kierroksia. Niki Tuulen näyte Motoparkista.

    K8-1000
  5. #35
    Saa kytkimen kanssakin blippiä käyttää, helpottaa rykäisyä kun rpm on ylhäällä kun kytkimen nostaa. Mutta kyllä blippiä kytkimettäkin käytetään erittäin paljon, autoissa varsinkin.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  6. #36
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kieltämättä jos osaa välikaasun, saa pyörän pidettyä jarruissa vakaampana ilman luistokytkimiä ja elektroniikkaa.
    Superbike #7
  7. #37
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kieltämättä jos osaa välikaasun, saa pyörän pidettyä jarruissa vakaampana ilman luistokytkimiä ja elektroniikkaa.
    Osittain salattu totuushan on ,että huippukuskien nopeus perustuu välikaasun käyttöön....,sillä tapaa saadaan pyörä pidettyä hitusen kevyempänä,ilman ultra hienoa tekniikkaa...,mikä hienointa tallille jää kehitys varoja tuottaa vieläkin nopeampi pyörä seuraavalle kaudelle...,on jopa puhuttu kuukivien käytöstä mäntien materiaaaliana.
    KTM Superduke 1290R,KTM 250 SX,Suzuki gsx1300 ra turbo
  8. #38
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Saa kytkimen kanssakin blippiä käyttää, helpottaa rykäisyä kun rpm on ylhäällä kun kytkimen nostaa. Mutta kyllä blippiä kytkimettäkin käytetään erittäin paljon, autoissa varsinkin.
    Tuossa vielä "melko" taitavaa pedaalien käyttöä autolla.
    K8-1000
  9. #39
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Testaan tosiaan kunnon ratapyörällä asian juhannuksena, ni pystyn sitten sanomaan tosta mutkasta oman kokemuksen pohjalta että mitä siinä tein. Hyvinkin voi asia olla juuri noin niinku sanoit että siinä on nopeampaa vaihtaa keskellä mutkaa, mutta ainakin mitä yritän visioida sitä jarrutusta, ni voisin kuvitella että sen kakkosen saa blipillä päälle jo todella aikasin..
    Laitas muuten videota jakoon sitten kun olet päässyt ajamaan. Tossa meikäläiseltä yksi kierros viime kesältä. Ajolinjat vähän sinne päin ja virheitä kierroksella n. 2 sekunnin edestä, mutta kyllä siitä kuvan saa. Vaihto kahvilassa tolla kertaa näköjään ekan sisäkanttarin paikkeilla, sais olla vielä vähän myöhemmin niin pysys mopo vakaampana. Kusiaisella toka vaihto mulla tuli sinne viimeseen taittoon, mutta sillä mopolla ajelusta ei oo videota.

    https://www.youtube.com/watch?v=WvzVH4TAZ3E
    Superbike #7
  10. #40
    Juu laitan ilman muuta, yritän nauhottaa joka stintin ettei mitää jää paitsi, mokilla tai ei

    Oppimaan tässä on tultu, joten kaikki palaute on tervetullutta (paitsi vittuilu )

    P.S. Älä sitte luule että mä sun enkkoihin olen pääsemässä 3 päivän testillä Mulla on tosta mun pyörästä kokemusta Alastarolta tasan 45 minuuttia ja sinä aikana ehdin pääsee 1:32.00 joten pelkästään tunteja lisäämällä alkaa aikaa valumaan pois kunhan pääsee sinuiks kaluston kanssa... mutta taitaa Kemorassa mennä puoltoista päivää ainaki ennenku uskallan kunnolla juntata mutkiin.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  11. #41
    Lainaa Sippe kirjoitti Katso viesti
    Tuossa vielä "melko" taitavaa pedaalien käyttöä autolla.
    Juu nähty on tuo pätkä useita kertoja Senna oli kyl yks maailman parhaita Heel'n'toe ajajia.

    Ei tosin aivan suoraan välity toi tekniikka mopottimiin koska tota tekniikkaa käytetään autoillakin useimmiten vain normi boksilla, ei sekventiaalilla.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  12. #42
    Lainaa Sippe kirjoitti Katso viesti
    Tuossa vielä "melko" taitavaa pedaalien käyttöä autolla.
    Ja herra vetää nahkasliparit jalassa (oikeaoppisesti taitaa olla myös valkeat "tennissukat"), toi on sama kun vetäsis kumpparit jalkaan, pilkkirukkaset käteen ja kävis pyörällä koettaa näprää välikaasut ;)
  13. #43
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Laitas muuten videota jakoon sitten kun olet päässyt ajamaan. Tossa meikäläiseltä yksi kierros viime kesältä. Ajolinjat vähän sinne päin ja virheitä kierroksella n. 2 sekunnin edestä, mutta kyllä siitä kuvan saa. Vaihto kahvilassa tolla kertaa näköjään ekan sisäkanttarin paikkeilla, sais olla vielä vähän myöhemmin niin pysys mopo vakaampana. Kusiaisella toka vaihto mulla tuli sinne viimeseen taittoon, mutta sillä mopolla ajelusta ei oo videota.
    Noniin Kemoran reissu takana. Paras kierros 15.3. Optimit näytti 12.2 mutta ku en saanu keskinopean ryhmän hitaampien tyyppien takia ehjää kierrosta millään. Ja sit ku vikalla sessiolla pyysin päästä nopeaan ryhmään ku alko vauhtia olee keskinopeaan liikaa, ni sit mulla oli takanakki jo loppuunkulutettu ja oikealla kyljellä suti aika nätisti kaasun avauksissa

    Mutta tosiaan sain parilta nopealta rataketulta vähä vinkkiä siihen ravintolan mutkaan. Ensinnäkin sanoivat että älä missään nimessä vaida tonnarilla kolmosta, vaan kakkosella rajottajaan sekunnin verran, viivan kohdalla kaasu ylös, sitten sisäapexissa jarrutus ja kääntö sisään vikaan mutkaan. Toimi erittäin hyvin tämä, ei mitään mahdollisuutta saada kolmosta edes lähelle rajaria. Välitykset on siis sillee että nelosella rajariin suoran päässä ja 240km/h suorahuippu.

    Laitan videota nopeimmasta kierroksesta kun vaa pääsen täältä kotiin.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  14. #44
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kuis kovaa nää neuvoneet rataketut meni ja paljonko sulla on vauhtia kahvilan jarruun?
    Superbike #7
  15. #45
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Kuis kovaa nää neuvoneet rataketut meni ja paljonko sulla on vauhtia kahvilan jarruun?
    Alle 1:10 sanoivat vetäneensä.

    Tässä mun (paras) kierrokseni (1:15.200)


    Ei paljoo naurata toi kierros ku optimit perkele 1:12.2 mutta niin hidasta trafiikkia ettei ehjää kahta kierrosta saanu peräkkäin.... ja sit ku sai täyden kierroksen niinku toi, ni sit mä kusen blipin suoran päässä ja ajan kaikki hairpinnit kolmosella

    Edit: Siihe kahvilan jarruun normaalisti 182 mutta tolla kierroksella jäi 170 ku se vitun kolmonen jäi pesään.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  16. #46
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti

    Edit: Siihe kahvilan jarruun normaalisti 182 mutta tolla kierroksella jäi 170 ku se vitun kolmonen jäi pesään.
    Aika aavikkoväleillä ajat kyllä tuolla. Ei tainnu vitosta paljon tarvita.

    Tuo sun kahvilan suoranopeus (182) on kyllä hämmästyttävän hyvä kun vertaa muiden suorien huippuihin.
    Superbike #7
  17. #47
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Aika aavikkoväleillä ajat kyllä tuolla. Ei tainnu vitosta paljon tarvita.

    Tuo sun kahvilan suoranopeus (182) on kyllä hämmästyttävän hyvä kun vertaa muiden suorien huippuihin.
    Joo aavikkoväliltä tuntuvat, ja noi oli vielä ostetusta pyörästä 3 piikkiä isommalla takarattaalla. Voit kuvitella miten hilpeää niillä vanhoilla välityksillä oli ajaa Alastarolla ku oli 15/42 rattaat Nyt on siis alla 15/45.

    Ja niinku sanoin, toi oli päivän ekoista stinteistä toi osunut kierros. Ei siellä pujotteluradalla saanu millään ehjiä kierroksia ja se kusi ajorytmin kokonaan. Päivän vikaan sessioon pyysin päästä nopeaan ryhmään ja sit sai painaa 11 kierrosta täysillä... harmi vaa että olin jo ehtiny kuluttaa renkaan sileeks aiemmin päivällä, ni ei oikee ollu pitoa suorien alussa Kyllä mulla parhaimmillaan oli 245 joillai kierroksilla pitkän suoran päähän, ja hairpinnin jarruun 208 muistaakseni.

    Kahvilan mutkakin meni tosiaan tolla kierroksella täysin vituiks kolmosen takia. Oispa saanu sellasen korkean 1:12 ajettua ni ois ollu vähä paremmin osviittaa että miten kulki.

    P.S. Jos noi oli vielä "aavikkovälit" tasolla, ni mitä suosittelisit hammastukseksi, kun nyt on jo alla 15/45?


    Edit: Tarkistin tuon kahvilan jarrun parhaan nopeuden ihan epäluulosta, ja kannattihan se, oikea max. nopeus oli 177km/h (jos tohon GPS dataan on uskominen).
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  18. #48
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Joo aavikkoväliltä tuntuvat, ja noi oli vielä ostetusta pyörästä 3 piikkiä isommalla takarattaalla. Voit kuvitella miten hilpeää niillä vanhoilla välityksillä oli ajaa Alastarolla ku oli 15/42 rattaat Nyt on siis alla 15/45.

    Ja niinku sanoin, toi oli päivän ekoista stinteistä toi osunut kierros. Ei siellä pujotteluradalla saanu millään ehjiä kierroksia ja se kusi ajorytmin kokonaan. Päivän vikaan sessioon pyysin päästä nopeaan ryhmään ja sit sai painaa 11 kierrosta täysillä... harmi vaa että olin jo ehtiny kuluttaa renkaan sileeks aiemmin päivällä, ni ei oikee ollu pitoa suorien alussa Kyllä mulla parhaimmillaan oli 245 joillai kierroksilla pitkän suoran päähän, ja hairpinnin jarruun 208 muistaakseni.

    Kahvilan mutkakin meni tosiaan tolla kierroksella täysin vituiks kolmosen takia. Oispa saanu sellasen korkean 1:12 ajettua ni ois ollu vähä paremmin osviittaa että miten kulki.

    P.S. Jos noi oli vielä "aavikkovälit" tasolla, ni mitä suosittelisit hammastukseksi, kun nyt on jo alla 15/45?


    Edit: Tarkistin tuon kahvilan jarrun parhaan nopeuden ihan epäluulosta, ja kannattihan se, oikea max. nopeus oli 177km/h (jos tohon GPS dataan on uskominen).
    Ite oon aina välittäny mopon niin, että nopeimman suoran päässä kierrokset olisivat maksimitehon kohdalla tai vähän yli. Sitten hienosäätö sen mukaan miten vaihteet osuu muihin mutkiin. Esim. Kemoralla mulla taitaa olla vitosella olla kierrokset karvan auki 13000 katsomosuoran päähän, rajoitin on 13500.

    Mut tota 1:11 aikaa jahdatessa tässä on ulkomuistista vähän tavotenopeuksia:
    Lähtösuora: 200+ km/h
    Katsomosuora 250 km/h
    Kolmosen jarruun 180km/h
    Paluusuora: 220+ km/h
    Kahvilan jarruun: 185km/h.
    Superbike #7
  19. #49
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Ite oon aina välittäny mopon niin, että nopeimman suoran päässä kierrokset olisivat maksimitehon kohdalla tai vähän yli. Sitten hienosäätö sen mukaan miten vaihteet osuu muihin mutkiin. Esim. Kemoralla mulla taitaa olla vitosella olla kierrokset karvan auki 13000 katsomosuoran päähän, rajoitin on 13500.

    Mut tota 1:11 aikaa jahdatessa tässä on ulkomuistista vähän tavotenopeuksia:
    Lähtösuora: 200+ km/h
    Katsomosuora 250 km/h
    Kolmosen jarruun 180km/h
    Paluusuora: 220+ km/h
    Kahvilan jarruun: 185km/h.
    Kiitos referensseistä! Valitettavasti jää ens vuodelle käytännön testaamiset ku ei ehdi enää tänä vuonna Kemoraan toista kertaa.

    Olen yleensä aina hidas alottaja koska en halua tehdä mitään typerää. Vauhti paranee aina pikkuhiljaa niin suorien päässä, apexeissa kuin mutkienkin läpi. Kalustosta se ei ole kiinni, enkä usko että noi mun välityksetkään niin hirveästi sitä suorahuippua syö. Enemmän se on siitä että kuski ei ehtiny päästä tarpeeksi sinuiks rata/pyörä kombon kanssa. Kyllä mä sain 150 kierrosta alle, mutta niistä yli puolet oli vituiks menneitä ku piti väistellä pujottelukeppejä

    Oma tavoite viikonlopulle oli 1:15, joten oon tyytyväinen so far Ens vuodelle sitte lippu suoraan nopeaan ryhmään ni ei tartte tuhlata aikaa pujotteluun. Saattaisi se 1:12 sieltä tulla ja ehkä vähä viel enempi.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
  20. #50
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa PrivateeR kirjoitti Katso viesti
    Kiitos referensseistä! Valitettavasti jää ens vuodelle käytännön testaamiset ku ei ehdi enää tänä vuonna Kemoraan toista kertaa.

    Olen yleensä aina hidas alottaja koska en halua tehdä mitään typerää. Vauhti paranee aina pikkuhiljaa niin suorien päässä, apexeissa kuin mutkienkin läpi. Kalustosta se ei ole kiinni, enkä usko että noi mun välityksetkään niin hirveästi sitä suorahuippua syö. Enemmän se on siitä että kuski ei ehtiny päästä tarpeeksi sinuiks rata/pyörä kombon kanssa. Kyllä mä sain 150 kierrosta alle, mutta niistä yli puolet oli vituiks menneitä ku piti väistellä pujottelukeppejä

    Oma tavoite viikonlopulle oli 1:15, joten oon tyytyväinen so far Ens vuodelle sitte lippu suoraan nopeaan ryhmään ni ei tartte tuhlata aikaa pujotteluun. Saattaisi se 1:12 sieltä tulla ja ehkä vähä viel enempi.
    Sinne vaan nopeeseen pujottelukepiks niin saa vähän vetoapuja.
    Superbike #7
  21.  
  22. #51
    Lainaa Nitrous kirjoitti Katso viesti
    Sinne vaan nopeeseen pujottelukepiks niin saa vähän vetoapuja.
    En halua vetoapuja, jos imuja meinaat. Mutta joo kaikki linjaoppi yms mitä muita seuraamalla oppii, on aina tervetulleita. Ehdin yheltä kusiaiselta oppimaan paljon juttuja ennenku kaveri unohti esipuristaa jarrunsa palojen vaihdon jälkeen ja veti 210 lasissa suoran päässä ulos.

    Ja jos ny saa uuden renkaan ja noita 1:13 aikoja alle, ni ei siellä ny iha hirveen moni ohi ole tulossa yhe stintin aikana.
    "Faster, Faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death." - Hunter S. Thompson
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12